Hei!
Olen kolmannen vuoden opiskelija Suomen Liikemiesten Kauppaopistosta. Teen tutkimusta siitä, että onko niin sanotulla 'luksus'-vanhainkodilla markkinatilaa tämän hetken Suomessa ja siitä mitä Te haette palvelukodiltanne.
1. Olisitteko kiinnostunut korkeamman tason palvelukodista?
2. Onko teillä jotain vaatimuksia palvelukodin suhteen, mitä?
3. Minkälaisia palveluja haluaisitte saada valitsemassanne paikassa?
4. Mikä vaikuttaa siihen ettette halua asua kotona?
5. Minkä ikäisenä olisitte valmis muuttamaan palvelukotiin?
6. Hakiessanne oikeaa palvelukotia itsellenne tai puolisollenne, onko hinnalla väliä?
Kiitos etukäteen vastauksista, niistä on todella iso hyöty.
Terveisin,
Daniela A.
Luksus vanhainkoti
26
1601
Vastaukset
- kansalainen ,,,
1.mitä on "korkemman tason" palvelukoti ?? hym.. suuri kysymys, en ymmärrä ??
2. turvallisuus, puhtaus, apua saa tarvittaessa !!
3.kaupat,ravintolat,uimahallit,ym.kuntosalit,konsetti, tanssi salit,seurustelu tila, harrastelu tilat, esm, käsityöt eri muotoiset mieille ja naisille, siis puu työ, kangaspuut, ohjausta niihin,apteekki,lääkäri, kosmetologi, kampaamo ym.
4.vielä haluan,kaikki hyvin, mutta tulevaisuudessa yksinäisyys, sairaus,esm.
5.ikä ei ole ratkaiseva, terveys, eli toiselta nimeltä sairaus määrittää milloin tulee muuttaa palvelukotiin, ehkä noin 75-85 vuotiaana, ikä ei ole syy, vaan avun tarve. Avun tarve voi tulla nuorempanaki.
6. ON - jokaisen tulee saada tarvittaessa palvelukoti paikka, hinta tulee suhteuttaa eläkeen suuruuteen, suomessa on pienet eläkkeet noin 90% kansalaisista, heidän kaikkien tulee saada tasokas palvelu elämän loppuvaiheessa, he on tehneet työtä suurimman osan elämästään pienellä palkalla, meillä on vain yksi lilius, ja yksi ollila, heh. - he nauttivat korkeastikoulutettujen ihmisten työpanoksesta, osa heistä on tehnyt työtä ilmaiseksi, yritysjohtajat saavat hyödyn ilmaisesta työvoimasta, se ei ole oikein meidän yhteiskunnassa. - yxi-heistä
hinnalla ON väliä, luxusta kaikille pieneläkeläisille.....
suomessa ei tule erotella eläkeläisiä eläkkeen mukaan vaan kaikille LUXUSTA ..
suomessa pieneläkeläisiä on noin 95%..- Palvelulaiva.
Kaikki vaan laivaan. Laivalle kaikki palvelut ja biletykset niin kuin kuuluukin. Essun tassun Ruotsin ja Suomen väliä.
Hauskaa riittäis. Kunnon bändit laivalle. Thaimaasta marjanpoimijat sisätöihin. - heh,,
Palvelulaiva. kirjoitti:
Kaikki vaan laivaan. Laivalle kaikki palvelut ja biletykset niin kuin kuuluukin. Essun tassun Ruotsin ja Suomen väliä.
Hauskaa riittäis. Kunnon bändit laivalle. Thaimaasta marjanpoimijat sisätöihin.kaikki eläkeläiset pattajalle, siellä kuulemma tulee pienellä eläkkeellä toineen..... hahaa haaaaa
varmaan luulisin, hymm, liliuksen ja ollilan keksintä , he nauttivat huippu älymystön ilmaisesta työvoinan tuloksista........... niin ja voihan korkeapalkaiset päättäjätkin samaa suunnitella, ei ku köyhiin maihin kaikki suomen pien eläkeläiset vaivoikseen...... pääsis suomi halvemmalla ja jäis miljaardit muutaman taskuun .. - joilla on
varaa maksaa. Kaikki yleensä haluavat asua kotonaan, varakkailla on siihen varaa, palkkaamalla hoitohenkilökuntaa kotiinsa, kuten jo joku kirjoitti.
- x
olisiko tarvetta? Varakkaat voivat hankkia kotiinsa, vaikka kolmevuorotöitä tekevän hoitotiimin.
Me alle 1000€ kk saavat eläkeläiset, tuskin olisimme kohderyhmä.
Uskoisin suurimman osan haluavan asua kotonaan, minä ainakin.
Jos dementia tulee, että pakko sijoittaa jonnekin, on se silloin yksi lysti. - &&&
on palvelun tarve niin monta kertaa ei itse vanhus enää ratkaise sitä itse missä asuu, vaan omaiset hakee taloudellista, huom, taloudellista palvelua vanhukselle.
Halvin menee monta kertaa edelle Luksus paikoista, katos täytyyhän niille perillisillekkin jäädä jotain jakoon.Kirjoitit palan vanhenemisen todellisuutta. Olin tukena eräälle vakavaraiselle vanhukselle, hänellä olisi ollut varoja siirtyä parempaan hoitoon sairaalan vuodeosastolta, mutta lapset olivat aivopesseet vanhuksen pysymään perustason hoidossa, rahan loppumisen pelossa. Siinä vaiheessa kun ihminen ei osaa itse tehdä itseään koskevia päätöksiä hän jää perillisten armoille ja usein raha ratkaisee.
- arjucha
Olen sitä mieltä,että jos tulee tuo dementia,niin itse ei siihen voi vaikuttaa,kuten edellä mainittiinkin.Olen itse jutellut aikuisen lapseni kanssa(1kpl)Sitten kun tulen "vanhaksi"niin etsisi mukavan hoitopaikan minulle ja täällä missä asun,niin on vaihtoehtoisia useampikin.Näistä asioista on mukava jo etukäteen puhua omaistensa kanssa,ainakin lapsiensa kanssa.Oma äitini oli hoivakodissa pari vuotta ja keväällä hän kuoli yllättäen.Hän olisi saanut siirtyä ihka uuteen hoivakotiin loppukesästä,mutta näin ikävästi kävi.Kaikki me sisarukset toivoimme,että hän saisi nauttia uusista oloista ja palveluista ja elämän ehtoosta "uudessa kodissa".Ainahan ne toiveet eivät toteudu.Kaikille vanhuksille ihan täydet palvelut ja huolenpito laatuluokkaa.Tänä aikana tultiin huomaamaan monta seikkaa,mistä tingitään hoidossa.Toki on ymmärrettävää,ettei hoitajia riitä,mutta nyt oli muusta kysymys.Esim.ruoasta ja kahvit oli heti ruuan jälkeen.Eihän sitä jaksa vanhus heti juoda ja nämä hetket ovat päivän kohokohtia ja ne kuuluu ERIKSEEN pitää!Toinen asia on ulkoilu,sinne ei ehditty viedä,joten me omaiset(meitämonta)veimme äidin aina ulkoileen,jos hän halus lähteä ja toki tykkäsikin.Nämä on kaksi tärkeetä asiaa,mitkä pitää ottaa huomioon:Ruoka ja ulkoilu ja tietenkin puhtaus.
- hörppy kahvia
arjucha kirjoitti:
Olen sitä mieltä,että jos tulee tuo dementia,niin itse ei siihen voi vaikuttaa,kuten edellä mainittiinkin.Olen itse jutellut aikuisen lapseni kanssa(1kpl)Sitten kun tulen "vanhaksi"niin etsisi mukavan hoitopaikan minulle ja täällä missä asun,niin on vaihtoehtoisia useampikin.Näistä asioista on mukava jo etukäteen puhua omaistensa kanssa,ainakin lapsiensa kanssa.Oma äitini oli hoivakodissa pari vuotta ja keväällä hän kuoli yllättäen.Hän olisi saanut siirtyä ihka uuteen hoivakotiin loppukesästä,mutta näin ikävästi kävi.Kaikki me sisarukset toivoimme,että hän saisi nauttia uusista oloista ja palveluista ja elämän ehtoosta "uudessa kodissa".Ainahan ne toiveet eivät toteudu.Kaikille vanhuksille ihan täydet palvelut ja huolenpito laatuluokkaa.Tänä aikana tultiin huomaamaan monta seikkaa,mistä tingitään hoidossa.Toki on ymmärrettävää,ettei hoitajia riitä,mutta nyt oli muusta kysymys.Esim.ruoasta ja kahvit oli heti ruuan jälkeen.Eihän sitä jaksa vanhus heti juoda ja nämä hetket ovat päivän kohokohtia ja ne kuuluu ERIKSEEN pitää!Toinen asia on ulkoilu,sinne ei ehditty viedä,joten me omaiset(meitämonta)veimme äidin aina ulkoileen,jos hän halus lähteä ja toki tykkäsikin.Nämä on kaksi tärkeetä asiaa,mitkä pitää ottaa huomioon:Ruoka ja ulkoilu ja tietenkin puhtaus.
mut sitä ei anneta kuin aamulla aamupalalla.
Miten heille maituisi kahvi päivälläkin mutta sitä ei tarjota ollenkaan. On tälläisikin hoivakoteja.
- selvää ..
keskimääräisistä eläkkeista ja luksuspalvelukotien perimistä kk-maksuista.
Taitaa moni haluta, harva kyetä niitä maksamaan.
Nehän eivät ole sidottuja eläkkeen määrään.- lisätä,
onhan jokaisella, jolla on realisoitavaa omaisuutta oikeus myydä sitä, ja sijoittaa omaan hoitoonsa.
Niihän moni jo tekeekin.
. - Köyhempi etäsukulain
lisätä, kirjoitti:
onhan jokaisella, jolla on realisoitavaa omaisuutta oikeus myydä sitä, ja sijoittaa omaan hoitoonsa.
Niihän moni jo tekeekin.
.Varakkaammalla kansanosalla on aina ollut luxusolot eläkkeellä ollessaan yhteiskunnan toimesta. Äitini serkku kauppaneuvos NN sai loppuvuosikseen jo 1960-luvulla kolmivuorotyöhön yksityshoitajan yhteiskunnan laskuun omaan luksuskotiinsa. Kauppaneuvoksen kuolinajan voin tarvittaessa ilmaista, nimi ja asuinpaikka lienee syytä pitää salassa etten joudu linnaan valtiosalaisuuden paljastamisesta. Viitsivä saa kyllä hänen henkilöllisyytensä selville sitäkin kautta...
- tervehtimässä ..
Köyhempi etäsukulain kirjoitti:
Varakkaammalla kansanosalla on aina ollut luxusolot eläkkeellä ollessaan yhteiskunnan toimesta. Äitini serkku kauppaneuvos NN sai loppuvuosikseen jo 1960-luvulla kolmivuorotyöhön yksityshoitajan yhteiskunnan laskuun omaan luksuskotiinsa. Kauppaneuvoksen kuolinajan voin tarvittaessa ilmaista, nimi ja asuinpaikka lienee syytä pitää salassa etten joudu linnaan valtiosalaisuuden paljastamisesta. Viitsivä saa kyllä hänen henkilöllisyytensä selville sitäkin kautta...
omaa vanhempaani kaunnallisen sairaalan kroonikko-osastolla.
Samassa huoneessa, viereisellä pedillä oli henkilö, joka aikoinaan oli kovin korkeassa asemasssa.
Niin tai näin, voi se käydä näinkin päin.
22222222222222 - Köyhempi etäsukulain
tervehtimässä .. kirjoitti:
omaa vanhempaani kaunnallisen sairaalan kroonikko-osastolla.
Samassa huoneessa, viereisellä pedillä oli henkilö, joka aikoinaan oli kovin korkeassa asemasssa.
Niin tai näin, voi se käydä näinkin päin.
22222222222222Ei tainnut kuulua oikeaan puolueeseen? Vai eikö ollut rappari?
- mamiii ,,
Ei tainnut kuulua oikeaan puolueeseen? Vai eikö ollut rappari?
oli herra tai narri , kuolema korjaa omansa jokatapauksessa.
Kaikilla on oikeus kunnialliseen vanhuuteen, kaikki tulee hoitaa YHTÄ HYVIN elämän loppu vaiheesa. - sijaa.
Ei tainnut kuulua oikeaan puolueeseen? Vai eikö ollut rappari?
Kuului kaupunkimme, erään Suomen suurimmista, huippuhierargiaan.
Kun sairaus kestää tarpeeksi kauan, ja varat vajenevat, samalla viivalla ollaan.
Ei ollut edes räppäri.
Käymällä suurimpien kaupunkien tarjonnan löydät vastauksia...Oulusta löydät jo todella tasokasta.
- QQ
jo sanaakin luxus.
Viihdyn rentojen, hyväntuulisten tavallisten ihmisten kanssa.
Luxushotelli, luxusristeily, luxusloma, noista on kokemusta, enkä niistäkään nauttinut, mitenkään luxusta ei ollut. Hinta vain tuon sanan takia, huomattavasti korkeampi, ja kanssaihmisest kärttyisempiä, tyytymättömämpiä.
Ei, empä kaipaa todellakaan, olisimmeko väärä ikäryhmä? Voisi tuon 70 ihmiset, olla myötämielisempiä, en tiedä.Joku risteilijä valmistettaisiin ihan vaan palvelutalo malliin. Hinta puolet eläkkeestä.
Seilattais tyynet ja tuuliset veet.- utopiaa
maagikko kirjoitti:
Joku risteilijä valmistettaisiin ihan vaan palvelutalo malliin. Hinta puolet eläkkeestä.
Seilattais tyynet ja tuuliset veet.niin, ja mitenkäs hytit jaettais, ;D
Kuka kiipeäisi ylävuoteelle. Kuka saisi ikkunahytin, ja kuka pimeän?
Kuka alimmaisiin kerroksiin, ketkä yläkannelle?
Heh, aika utopista, kun nykyvanhuksille laitoksissa ei jää montaakaan kymppiä.
Kyllä palveluntuottajat pitävät huolen eläkerovoista. - mummo vaan
utopiaa kirjoitti:
niin, ja mitenkäs hytit jaettais, ;D
Kuka kiipeäisi ylävuoteelle. Kuka saisi ikkunahytin, ja kuka pimeän?
Kuka alimmaisiin kerroksiin, ketkä yläkannelle?
Heh, aika utopista, kun nykyvanhuksille laitoksissa ei jää montaakaan kymppiä.
Kyllä palveluntuottajat pitävät huolen eläkerovoista.Luxusristeilijöissä ei tarvitse yläpedille kiivetä eikä portaissa talsia, niissä on huoneita tai huoneustoja jopa omalla hissillä.
1. Olisin kiinnostunut jos pystyn maksamaan Korkean tason hinnan.
2. Saisi sijaita missä hyvänsä, mieluummin etelä-suomessa.
3. Että saisin olla rauhassa, en ole kovin sosiaalinen, viihdyn vaikka yksinänikin,
hyvää ruokaa, oma huone, tv, tietokone, kirjasto käytettävissä, siivous, vaatehuolto, muu puhtaus...
4. Haluan asua kotona mikäli pystyn pitämään huolta itsestäni, vaikka autettunakin.
5. Ei voi sanoa ikää, se riippuu kunnosta.
6. Tietysti hinnalla on väliä. En silti odota saavani mitään ilmaiseksi.- puska on puhunut
niitten jakaminen tulee suunata kansalaisten käyttöön, kansa ne maksaa veroina. Miljaardi virtaaminen MUUTAMAN yritys johtajan taskuun ON ESTETTÄVÄ !!????
- nih,
se on maallista hyvää, maan alla se on myöhistä ..... ...
- todellisuudessa ..
nih, kirjoitti:
se on maallista hyvää, maan alla se on myöhistä ..... ...
saamme kädet kyynärpäitä myöten ristissä toivoa, ettei tilanne mene vieläkin kurjemmaksi.
Unta näkevät voivat kuvitella, ja runoilla kahta kaunista ja kolmea komeaa.
Kunpa tulevassa riittäisi hoitoa kaikille sitä tarvitseville, vanhoille ja nuorille.
Ei hyvältä nyt näytä.
.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli642618Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.272594Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151694- 1021407
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1271406- 1011359
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241173Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141083Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest59995