Rukan latutilanne?

kesäparafiini

9

2093

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olli 47

no jos viime vuosien tapaan mennään niin sun on odotettava MC-kisojen jälkeistä aikaa.Tietenkin jos oiken sataa niin sitten ne vetäsee ensin hotellin ladun Vuosseliin ja sitten Vuosselin lenkin.Tykkilumilatua siellä ei tule muualle kuin tuohon mc-reitille.......ja on "aika" haastava alkukaudelle j a varsinkin kuntoilijalle....ei käyttöä.Harmi sinänsä, kyllähän siellä tykkejä riittää.....mutta haluja varmasti vähemmän!

• Vexi50

On se kumma etteivät Rukalla panosta latuun. Vihdissä rinneyrittäjä on ymmärtänyt että murtsikansakin nykyään on valmis muutaman euron lumetetusta ladusta maksamaan. Ymmärsin etteivät saa Kunnalta ladun tekoon mitään tukea. Upea juttu että ex-alppinisti teki ennätysajassa ulkoilmaladun huippukuntoon, kiitos Sami.

• olli47
        Vexi50 kirjoitti:

On se kumma etteivät Rukalla panosta latuun. Vihdissä rinneyrittäjä on ymmärtänyt että murtsikansakin nykyään on valmis muutaman euron lumetetusta ladusta maksamaan. Ymmärsin etteivät saa Kunnalta ladun tekoon mitään tukea. Upea juttu että ex-alppinisti teki ennätysajassa ulkoilmaladun huippukuntoon, kiitos Sami.

Niin siellähän siis Rukalla toimii se systeemi niin että Ruka hoitaa pääasiasa vain rinteitä,toki jelppii tuossa mc-kisasa mutta muuten ollaan kunnan ja poolin varassa,näin olen yrittänyt asiaa ymmärtää.Ainut säilölumi- latuhan tuli kuusamo hotellin taakse siis hotellin panoksella.Kyllähän Rukalla olisi aika helppoa vetää latu vuosselinpirtin kohdalta vaikka 3 km eteenpäin niin olisi jo mukavasti lykittävää.Olisi ihan vieressä valtava parkkialue johon voisi kaiketi sen lumen tykittää ja vetää sitten maastoon?

• kesäparafiini

Kelikameroista katsottuna luonnonlumellakin pitäisi olla luistelupaanat hiihdettävässä kunnossa. Ennen maailmancup kisoja olen menossa ja toiveissa olisi luonnonlumella ruuhkatonta lykkimistä. Putkimössöihin jononjatkeeksi pääsen milloin tahansa. Mietin vaan että kannattaako pertsan välineitä raahata mukana...

• hannesmanne

Aivan oikeita kommentteja ensilumen touhuista Rukalla. Hiihtelen itse vuosittain n.1.500 km ja varsinkin keväällä suurimman osan juuri Rukalla. Olen kuusamolainen. Kovasti harmittelen heidän saamattomuutta asiassa. Olen jutellut monta kertaa latupoolin edustajien kanssa, mutta kyse on kuulemma rahasta. Katin kontit. Siis Rukallakin voisi olla edes lyhyt pätkä hyvin purulla tai kuorella pohjustettua latu-uraa. Tunturiin tulee lumi paljon aikaisemmin kuin ympäristöön ja purulla maasta erristettynä se ei sula heti. Tänäkin syksynä luonnonlumella olisi voinut hiihdellä kuukauden päivät. Eka lenkin hiihtelin kylläkin naapurin puolella, Posion Kirintövaarassa. Siellä tehtiin latu heti kun lunta tuli reilu 10 cm. Olipa mahtava korkata kausi. Pakkasta oli 1-2 astetta ja aurinko paistoi kuin keväällä konsanaan. Elettiin lokakuun alkupäiviä. No tähän päivään. Eilen hiihtelin Rukalla ja cuppilatu alkaa olla piakkoin valmis ja valmiilta osilta hyvä hiihdellä. Mutta onhan siinä kilpaladulla "kiva" aloitella. Todella raaka lenkki ja jos suksea ei saa vastakossa hyvin liukumaan niin hapolle vetää. Onneksi Talvijärvellä on myös luistelijoille lanattu reitti jossa voi kevyemmin palautella. Ensilumen ladut ovat siis Rukalla vuosi toisensa jälkeen surkeat. Viimeisen kymmenen vuoden aikana, joka talvi, myös luistelupaana on hyvin harvoin ajettu. Onhan siitä päältä ajettu, telojen jäljet näkyy, mutta jos hyvää halutaan niin pitäisi käyttää jyrsintä ja jyrsiä irtolunta 2-3 cm pintaan. Mutta ei. Latukoneen kuski ja urakoitsija on täysi 0. Mielenkiintoista nähdä muuttuuko tilanne. Latupooli on lakkautettu ja latujen kunnossapito siirtyy vuodenvaihteessa kaupungin hoidettavaksi. Toivottavasti nykyinen urakoitsija ei jatka aliurakoitsijana. Yritän omalta osaltani pitää huolen että latujen kunnossapito paranee. Mutta lunta siis on ja latujakin löytyy, joten tervetuloa hiihtelemään.

• hiihtoniilo

Joo saman oon huomannut vrt.esim levi/ylläs.siis onko jo pertsan latua hiihdettäväsä kunnossa muualla kun tuo mc-latu?

• ei rukalle
        hiihtoniilo kirjoitti:

Joo saman oon huomannut vrt.esim levi/ylläs.siis onko jo pertsan latua hiihdettäväsä kunnossa muualla kun tuo mc-latu?

on aina ollut p********tä noiden latujen hoidon kanssa. Ruka on juppien ja muiden idioottien kokoontumispaikka, mihin ei maastohiihtäjiä halutakaan ja hyvä niin !

• ensilumille

onko joku tietoinen, paljonko Rukalla NYT on hiihdettöviä kilometrejä?

• olli47

Näyttäis olevan ajettu vain hotellilta saaruaan n.5.5.km ja takas.....vain luistelu onnistuu pertsan latua ei juuri ole tehty hiihtämällä.Alikulut ja tien ylitykset hankalat....tarttis saada lunta lisää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1749
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      240
      1553
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1356
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1025
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      894
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      852
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      829
    Aihe