Olen nyt lukion viimeistä vuotta opiskelemassa ja kiinnostus ompeluun ja vaatteiden valmistukseen on kovasti kasvanut. Olen aina tykännyt tehdä käsitöitä mutta ompeluun en ole perehtynyt. Ajattelin aloittaa ihan alusta eli koulutusta ammattiopistosta. Mihin painottuvat: Tekstiili- ja vaatetusalan perustutkinto - vaatetusompelija ja Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto - vaatetusala? Kumpi valmentaa enemmän esimerkiksi ompelijaksi halavia? Voisiko joku valaista minua tässä asiassa ja kertoa vaikka omista kokemuksista.
Kiitos
Koulutus
2
936
Vastaukset
- ginnamon
Olen itse käynyt käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinnon, ja valmistunut siis artesaaniksi. Opiskelu painottuu ompelutekniikkaan, kaavoitukseen ja materiaalituntemukseen, mutta mukana on tärkeinä osana mallin piirtäminen, värioppi, tekninen toteutus ja asiakaslähtöisyys. Koulutuksessa on kursseja myös mm. kankaanpainossa ( kangas omalla printillä), pukuhistoriasta ja markkinoinnista. Lisäksi meillä oli vapaasti valittavia kursseja mm. alusvaatteista, vauvanvaatteista, historiallinen puku...
En ole aivan varma tuosta toisesta koulutuksesta, mutta meillä ainakin tekstiilipuolen ihmiset toteutti pelkästään kankaita, tyynyjä, peittoja, verhoja.. siis kodintekstiilejä, eikä vaatteita. Ja vaatetusompelija, tai toiselta nimeltä pukuompelija, kuului meillä ammattikoulun puolelle, eli koulutus on heppoisempi kuin artesaaneilla. - DEsign.
Minullakin on samanlainen ''ongelma'' Haluaisin myös tietää onko mitään yliopistoja vaatesuunnittelu alan kanssa. Jos ei niin mitä ammattikorkeakouluja löytyy?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,1055731Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys652572Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2411585- 941380
- 1241097
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8901- 65882
- 66857
- 75798
Salailu jatkuu, poliisi tutkii
Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää17741