saunaan yhdessä

saunatonttuna vaan

sitä vaan mietin,että kuin vanhaksi te yleensä saunotte lasten kanssa yhdessä,sikäli mikäli lapsi ei itse ilmaise häiriintyvän yhteisaunasta ?
ja koska on aika opettaa tyttö tai poika itse pesemään ?
Alkanut vaan mietityttään kun 8 vuotias haluaa vielä vanhempiensa pesevän, että olisiko aika jo sanoa että pitää itse pestä ja vaan vahtia pesutulosta vierestä sivusilmällä.
Yksin ei kyllä uskalla vielä päästää ja ei oikeen vielä pesutulokseenkaan luota heh.

10

1508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kaapissa kasvatut

      Meillä 4V. pesee itse itsensä, ei nyt enää 8V. pidä vanhempien pestä, voi toki käydä samaa sukupuolta olevan kanssa samaan aikaan saunassa mutta kyllä pitäis alkaa jo itsenäistyyn kovastikin.

      • Saunomisesta

        Kyllä 8 vuotias osaa itsensä pestä vaikka onhan sitä varmasti hyvä valvoa. En minäkään antaisi sen ikäisen vuotiaan vielä kokonaan yksinään peseytyä.

        Itse ainakin lapsuudenkodissani olen tottunut siihen että koko perhe käy yhdessä saunassa ja näin aion tehdä omienkin lasteni kanssa kun he kasvavat (paitsi jos heillä on jotain tätä vastaan). Tietysti saunomisesta voi halutessaan tehdä myös "miestenjutun" tai "naistenjutun" jolloin isä-poika tai äiti-tytär suhde vahvistuu.


    • saunaanvaan

      kyllä me ainakin olemme ajatelleet käydä tyttöjen (3kpl) kanssa niin kauan koko perheen voimin kunnes joku ilmoittaa että haluaa mennä erikseen. Vanhin on kymmenen vuotta ja osaa toki pestä itsensä mutta kun saunotaan yhsessä niin pesemme selän kaikilta tytöiltä ja vähän pöyhimme hiuksia kun vanhimmalla on todella paksut että tulee edes saunassa perusteellisesti pestyä jos itse suihkussa käydessään ei aina pese niin hyvin. Minun mielestä 8 vuotiaan ei vielä tarvitse saunoa yksin eikä olla muutenkaan kamalan itsenäinen. Intiimipaikat toki meilläkin pestään itse ja vartalo selän pesua lukuunottamatta jo aika pienestä pitäen. Mielestäni lapsi itse kyllä sanoo kun ei halua saunoa perheen kanssa tai itseään pestävän.

    • Stan

      saunotaan yhdessä kaikki vaan niin kauan kuin lapsi itse ei ujostele.. Itse muistaakseni joskus 12-13-vuotiaana en enää halunnut isän kanssa saunaan.

    • hellurainen

      meni näin kun olin nuori.. käytiin saunassa koko perheen voimin vissiin vielä kun olin 13-14v. sitten kävin vain äidin kanssa tai yksin.. en mitenkään ilmaissut että nyt haluan mennä yksin. Se vaan automaattisesti jotenkin meni niin. :)

      Ja nyt kun itsellä lapsi niin varmaan mennään sinne yli 12-14 vuotiaaksi asti yhdessä saunaan... ihan miten poika itse haluaa.

      Nyt vasta 3,5v. joten pesen vielä itse mutta voisin kuvitella että siinä 5-6-vuotiaana saisi alkaa jo itse pesemään ja voin sitten sivusta katsoa että pesu menee "oikein" .

      Jokisella omat tyylit, älä ota stressiä.. toisaalta kyllä 8-vuotias voisi itse jo pestä itsensä..

    • luomustivaan

      Eipä olisi vielä parikymmentä vuotta sitten juolahtanut mieleen tuskin kenellekkään moista pohtia. Saunominen on suomalaiseen kulttuuriin vahvasti kuuluva puhdistautumisrituaali, jonka perinteet ulottuvat kauas. Koko perhe voi ihan hyvin saunoa yhdessä niin kauan, kun se luontevalta tuntuu. Vielä 80-luvullahan se siis oli luontevaa. Nykyään ihmisen mieli on liiallisesta seksuaalisuuden esilläolosta ja korostamisesta johtuen jo sen verran saastainen, että mikään ei tunnu enää luontevalta. Eräs uusioperheenisä taannoin pohti, mahtaako olla insestistä kysymys, kun murrosikäinen poika saunoo äitinsä kanssa. Tuohon ei voi oikein sanoa kun että voihan vi**u. Näin rumaksi on siis maailma mennyt ja se tuntuu hirveän surulliselta. Eikä se sinun poikasi enää armeijaiässä pyydä teitä vanhempia itseään pesemään, joten ei siitäkään kannata numeroa tehdä.

      • 987saunoja

        Kyllä meillä taloyhtiön joulusaunassa pestiin naapurin tätienkin selät, se selänpesu on sellainen vanha kohteliaisuusmuoto saunakulttuurissa.

        Itse ajattelin saunoa vielä lapsenlapsieni kanssakin yhdessä.


      • saunojainen

        Ei meillä sielä kultasella 80-l pakotettu ketään saunaan jollei halunnut. Itse lopetin 8v perhesaunan. Aina toitotetaan että kyllä ennenki....kukaan ei kysyny esim kehittyvältä tytöltä mitä oli mieltä, mentävä vaan oli ja olipas sitte niin luontevaa..Mun poika saa mennä vain isän kanssa sitten kun itse haluaa.


      • hob
        saunojainen kirjoitti:

        Ei meillä sielä kultasella 80-l pakotettu ketään saunaan jollei halunnut. Itse lopetin 8v perhesaunan. Aina toitotetaan että kyllä ennenki....kukaan ei kysyny esim kehittyvältä tytöltä mitä oli mieltä, mentävä vaan oli ja olipas sitte niin luontevaa..Mun poika saa mennä vain isän kanssa sitten kun itse haluaa.

        Ennen saunottiin koko perheen voimin vauvasta vaariin, itse lopetin isän kanssa saunomisen joskus 10-12v, äidin kanssa en muista edes saunoneeni kuin joskus pienenä.
        Silti jos ei kukaan asiaan kommentoi, niin suosittelisin saunomista lapsien kanssa niin kauan kuin se tuntuu luonnollliselta itse lapsesta. Ja miksi se ei olisi luonnollista?

        Jos elettäis USAssa, niin jokainen joka saunoisi lapsensa kanssa olisi jo vankilassa. Niin on maailma ja kulttuurit erilaisia. Siellä kysellään, voiko äiti pestä lastaan vielä sen jälkeen kun lapsi on täyttänyt 5v, koska se ei tunnu enää normaalilta. Puhumattakaan että kotona lapsi tai vanhemmat olisi iltasella pelkissä alusasuissa.
        Siellä oltaisiin tosi järkyttyneitä jos tiedettäis et täällä ollaan alasti perheenjäsenten edessä ja se on ihan normaalia.

        Nykyajan painostus vaan vaikuttaa jo lapsiin ja vanhempiin ja ruvetaan ujostelemaan toisiaan, mikä tuntuu loppuviimeeks todella oudolta, kun ajattelee että ollaan samaa perhettä. Kai se sitten on nykyaikaa ja kehitystä. Mene ja tiedä.


      • niinnäin
        hob kirjoitti:

        Ennen saunottiin koko perheen voimin vauvasta vaariin, itse lopetin isän kanssa saunomisen joskus 10-12v, äidin kanssa en muista edes saunoneeni kuin joskus pienenä.
        Silti jos ei kukaan asiaan kommentoi, niin suosittelisin saunomista lapsien kanssa niin kauan kuin se tuntuu luonnollliselta itse lapsesta. Ja miksi se ei olisi luonnollista?

        Jos elettäis USAssa, niin jokainen joka saunoisi lapsensa kanssa olisi jo vankilassa. Niin on maailma ja kulttuurit erilaisia. Siellä kysellään, voiko äiti pestä lastaan vielä sen jälkeen kun lapsi on täyttänyt 5v, koska se ei tunnu enää normaalilta. Puhumattakaan että kotona lapsi tai vanhemmat olisi iltasella pelkissä alusasuissa.
        Siellä oltaisiin tosi järkyttyneitä jos tiedettäis et täällä ollaan alasti perheenjäsenten edessä ja se on ihan normaalia.

        Nykyajan painostus vaan vaikuttaa jo lapsiin ja vanhempiin ja ruvetaan ujostelemaan toisiaan, mikä tuntuu loppuviimeeks todella oudolta, kun ajattelee että ollaan samaa perhettä. Kai se sitten on nykyaikaa ja kehitystä. Mene ja tiedä.

        itse en missään vaiheessa ole lopettanut vanhempieni kanssa saunomista. Olen 32 v nainen, ja yhä vanhempieni luona voin mennä saunaan lasteni ja vanhempieni kanssa yhtaikaa. Tai mieheni isäni ja meidän lasten kanssa. Omia lapsia en tietenkään perhesaunaan pakota jos se heistä alkaa jossain vaiheessa tuntua oudolta, mutta enpä itse ymmärrä miksi tuntuisi - kyse on kuitenkin omasta perheestä ja saunomisesta, ei muusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1253
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      976
    3. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      919
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      899
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      884
    6. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    7. 3
      790
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      781
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      769
    10. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      768
    Aihe