Ennakkoluuloja Suomesta ja suomalaisista

opiskelijanuori

Teen esitelmää englannin tunnille Suomea ja suomalaisia kohtaan kohdistuvista ennakkoluuloista. Olisi mukava kuulla kokemuksia, joita olette kohdanneet ulkomailla tai joihin olette muutoin törmänneet. Toki tiedän nämä perusjutut: "suomalaiset ovat hiljaisia ja ujoja" ja "pelastakaa Suomen jääkarhut!" mutta mitä muuta?
Kiitos, jos vaivaudutte vastaamaan!:)

14

2948

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tullut

      kommentti: eikö suomessa ole AINA kylmä; yksi arvuutteli (taisi olla enemmänkin vitsi,) että hierotteko neniänne kuten eskimot; opetusjärjestelmää katsotaan kadehtien ja todetaan sen olevan maailman kärkiluokkaa; miesten ja naisten tasa-arvo on myös ihailtavien asioiden puolella; moderni edelläkävijä maa; onko kallis matkailumaa?.

      Tässä asioita, jotka nyt tällä hetkellä tuli mieleen. Asun muuten Keski-Euroopassa.

      • JT

        ... yleensa sotkevat, etta olen Norjasta tai Ruotsista. Suomi on kai niin paljon tuntemattomampi. Monet tietavat kuitenkin, etta koulumme ovat kansainvalisesti huippuluokkaa. Vanhemmat ihmiset muistavat 60 minutes - dokkariohjelman spesiaalin suomalaisesta tangosta. Naureskelevat sille. Suomalaisia kohtaan ei taalla ole mitaan erikoisia stereotypioita, koska Suomesta ei tavallinen amerikkalainen tieda juuri mitaan.


    • ........

      Ja minua huvittaa, kun minulle usein sanotaan, että minä varmaan en kärsi kylmyydestä, kun olen tottunut siihen Suomessa. Aina joutuu selittämän, että Suomessa ei ole koskaan kylmää sisällä. Täällä nukun talvisin kaksi villapaitaa päällä ja villasukat jaloissa. Paikalliset eivät usko, kun kerron.

      • täällä...

        Olen se ensimmäinen Keski-Euroopassa asuva ja minä hoen ihan samaa paikallisille ihmisille. Palelen talvella, koska talot ovat täällä kosteita ja kylmiä. Todellakin, on ihmisiä, jotka luulevat, että koska tulen pohjoisesta olen jotenkin tottunut kylmään enkä palele niin herkästi.


    • - - -

      Ennakkoluulot. Miksi olet valinnut aiheeksi kovin kapean ja rajoittavan, sekä sävyltään suht' negatiiviselta kalskahtavan lähestymistavan?

      Eikö olisi kiinnostavampi ottaa avarampi ja laajan kirjon sisällänpitävä lähestymistapa. Yksinkertaisuudessaan hakea laajasi tietoa miten suomalaiset nähdään ulkolaisin silmin ja mitä Suomesta yleensäkin tiedetään. Siihen sisältyy positiiviset, neutraalit ja myös vähemmän 'silittävät' näkökulmat.

      Kokemukseni mukaan Suomea yleensäkin tunnetaan varsin vähän / heikosti tai ei juuri lainkaan eri maissa. Useimmiten mainitaan jotkin suomalaiset urheilijat, varsikin moottoriurheilun puolella. Yllättävän moni ei tiedä Nokian olevan suomalainen puhelin.

      Luonnollisestikin lähestymistapaan vaikuttaa myös kunkin oma kulttuurillinen tausta. Painotukset eroavat esimerkiksi riippuen siitä onko kommentin tekijä venälainen, saksalainen, japinilainen tai vaikkapa lattari akselilla Italia-Ranska-Espanja.

      Ei muuta kuin tsemppiä esitelmän tekoon.

      • opiskelijanuori

        Öö..ehkä muotoilin tuon kysymykseni väärin, mutta tarkoitukseni oli siis (juuri niin kuin sanoit) saada selville, mitä Suomesta ja suomalaisista tiedetään/tunnetaan. Esitelmän tarkoituksena ei ole luoda Suomesta negatiivista kuvaa, vaan korjata meitä kohtaan kohdistuvia ennakkoluuloja, ja saada siis selville, että tiedätäänkö Suomesta edes yhtään mitään ulkomailla.

        Itse olen myös ulkomailla matkatessani törmännyt siihen, että Suomen mainitessani kotimaakseni ihmiset yleensä eivät tiedä meistä mitään. Kimi Räikkönen ehkä hyvällä tuurilla osataan mainita!

        Kiitoksia kannustuksesta! Esitelmä tosiaan pidetään suullisesti, joten tsemppiä kaivataan.:)


    • E

      Suomalaiset tottuneet kylmyyteen joten ei voi palella. Suomalaiset ovat rikkaita, töitä on kaikilla, terveydenhuolto toimii hyvin, työttömyyttä ei ole, talouskriisi ei koettele Suomea. Suomalaiset ovat rehellisiä, ahkeria. Suomalaiset juovat kylmyyden takia alkoholia paljon (alkoholi pitää lämpimänä). Suomen ilmasto saattaa hämmästyttää kuten että mansikat kasvavat, eri yrtit. Suomalaiset puhuvat useita kieliä sujuvasti. Koulutusjärjestelmä on hyvä. Suomalaiset ovat hieman sulkeutuneita. Lisäksi kaikki eivät tiedä missä päin maailmaa on Suomi - Euroopassa vai Aasiassa. Tunnettuja suomalaisia Nightwish, F1-kuljettajat, joulupukki mutta Nokiaa ei tunnisteta suomalaiseksi.

      • tanskalaissukuinen

        mutta Australiassa syntynyt mies, missä Suomi onkaan - onko se lähellä Tanskaa. Edes hän ei tiennyt, vaikka suku on skandinaaveja. Sitten kysyi, ovatko suomalaiset yhtä pitkiä kuin tanskalaiset. Hän itse oli aika hujoppi.


      • Imous Brisbane
        tanskalaissukuinen kirjoitti:

        mutta Australiassa syntynyt mies, missä Suomi onkaan - onko se lähellä Tanskaa. Edes hän ei tiennyt, vaikka suku on skandinaaveja. Sitten kysyi, ovatko suomalaiset yhtä pitkiä kuin tanskalaiset. Hän itse oli aika hujoppi.

        Kyllä Austaraliassa tosi moni tietää missä Finland on !

        Suomalaisia täällä asuu 20.000 ja siten pesäpallokin on jo monelle tuttua !


    • usf

      Täällä Saksassa tunnetaan aika hyvin Suomea, kiitos NDR-tv-kanavan Itämeriraportit. Kaunis luonto, tuhannet järvet, upea saaristo, suomalainen tango ja joulupukki ovat tuttuja asioita. Tärkeimmät poliitikot tunnetaan, esim juuri tänään taas Tarja Halonen, joka eilen pussasi Horst Köhleriä.

      Formulakuskit, jalkapalloilijat ja oopperalaulajat ovat tuttuja, ei niinkään talviurheilijat. Iittala ja Marimekko ovat arvossaan, sekä tietysti Suomen koululaitos.

      Negatiivisiin ilmiöihin kuuluu Nokia-konserni, kylmyys, liika juopottelu ja väkivalta, sekä rasismi ylipäätään Pohjoismaissa. ja suomalaiset eivät ole mitenkään kovassa huudossa ulkonäkönsä ja siisteytensä puolesta. (Tuon viimeisen kyllä voin itsekin allekirjoittaa, kun käy lomalla Suomessa ja tapaa tuttuja niin kaikkien huushollit on epäsiistejä sakalaisiin verrattuna.)

      • aina kesä

        Täällä espanjassa meitä suomalaisia arvostetaan . Saksalaiset ja englantilaiset eivät ole kovin hyvässä huudossa. Meidätkin oletetaan usein saksalaisiksi mutta kun kerromme olevamme suomalaisia niin johan palvelu muuttuu ystävälliseksi.


    • Harmaa graniitti

      Suomi on maa jossa ei kenenkään pitäisi periaatteessa asua. Elinolosuhteet maassamme ovat karut ja ankeat. Täällä on valtaosa vuodesta kylmää ja pimeää ja kun tähän lisätään yksipuolinen ravinto, huomataan että suomalaiset kärsivät tärkeiden vitamiinien puutoksesta joista vakavin D-vitamiinin puutos. Huono kasvuympäristö aiheuttaa kitukasvuisuutta: lyhytraajaisuutta jne. Suomalaisilla on pohjoismaisessa mittakaavassa hälyttävän paljon erilaisia sairauksia kuten sydän- ja verisuonitautia, sepelvaltimotautia, maksasairauksia ja 2-tyypin diabetesta. Kansallamme on pitkä eristyneisyyden historia. Tästä johtuu pitkällä aikavälillä kehittynyt sisäsiittoisuus joka johtuu siitä että suomalainen lisääntyy aina toisen yhtä suomalaisen kanssa. Samat geenit kiertävät yhteisössä ja heikkenevät sukupolvesta toiseen. Suomalaiset alkavat olla yhtä suurta sukua keskenään ja se tietää sitä, että ugrilainen rotu on lähestymässä loppuaan. Ne harvat pitkät, sopusuhtaiset ja terveet suomalaiset ovat yleensä sukua eurooppaan Ruotsiin ja Norjaan. Suomalaisten ulkomaalaisvastaisuus estää tulevaisuutemme turvaamisen tehokkaasti. Suomessa on säälimätön ilmapiiri. Ei huumorintajua ei myötätuntoa ei lämpöä ei suvaitsevaisuutta. Suomalaiset ovat kateellisia, epäluuloisia, epätoivoisia, surumielisiä ja pahantuulisia. Suomalainen on pystyynkuollut murjottaja tai vittumainen ja ahne arvonihilisti joka ajattelee vain itseään. Viinanjuonti ja väkivalta tekevät monien perheiden elämästä helvettiä Suomessa. Nuoriso on deekiksellä tai huumekierteessä. Kulttuurimme ei kannusta ja innosta vaan lannistaa ja masentaa.

      • naiivi vastaus.

        Uskomatonta paatosta.


      • silmätauki

        inhorealistinen vastaus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5075
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3197
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1315
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe