Kysymyksiä brasiliasta!

((lemon

Lähden parin kuukauden päästä brasilian fortalezaan ja haluaisin vastauksia muutamiin kysymyksiin. Joihinkin voi olla vastauksia aiemmissa keskusteluissa, mutta kirjoitan kaikki mieltäni askarruttavat kysymykset tähän ja toivon, että joku brasiliassa aiemmin käynyt osaisi vastata:)

Ajattelin ottaa tietokoneen mukaan matkalle. En ole ennen konetta matkalle raahannut, mutta nyt ajattelin, että olisi kätevää siirtää kuvat heti kamerasta koneelle. Voiko tietokoneen kantolaukkuineen ottaa käsimatkatavaroihin tavallisen käsilaukun lisäksi? Lasketaanko tietokoneen paino tuohon käsimatkatavaroiden 5kiloon?
Entä netin käyttö brasiliassa? Onko se kalliimpaa kuin suomessa? Asun keskitasoisessa kolmen tähden hotellissa.
Jotkut sanovat, että matkavaluutaksi kannattaa ottaa euroja, jotkut taas sanovat että kannattaa vaihtaa realeihin. Itse ajattelin ottaa mukaan pelkästään realeita ja niillä varmaan pärjää joka ravintolassa ja kaupassa, eikö? Anteeksi tyhmät kysymykseni, mutta olen tosiaan ensimmäistä kertaa matkalla brasiliaan, joten olen aivan hukassa joidenki asioiden suhteen:)
Sitten tinkimisestä. Kuuluuko brasilialaiseen kulttuuriin tinkiminen? Ei tietystikään missään tavarataloissa tai ruokakaupoissa, mutta esimerkiksi pienissä kojuissa tai muissa sellaisissa?
Entä miten on yöelämän laita. Olen lukenut jostain, että kannattaa ottaa passista kopio, jonka pitää mukana, kun menee baariin sillä oikeaa passia ei tietenkään kannata mukanaan kantaa. Ollaanko brasiliassa todella niin tarkkoja sen suhteen ettei alaikäisiä pääse baariin? Itse olen kuvitellut, että brasiliassa on samantapainen käytäntö kuin esim. espanjassa eli papereita ei liiemmin kysellä.

Kiitos sille, joka jaksaa lukea sepustukseni ja vielä vastata!

7

760

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rion asukas

      Hei ja tiedoksi kaikille!

      Asun Riossa ja matkustelen Brasilian sisällä sekä täältä Suomeenkin ajoittain. Kyseinen 5 kg pitäisi olla käsimatkatavararajoitus, mutta se voi vaihdella lentoyhtiöittäin. Jotkut matkavirkailijat ovat hyvin tiukkoja rajan suhteen kun taas toiset eivät. Itse vein kannettavani viimeksi repussa Suomeen, eikä matkavirkailija reagoinut siihen mitenkään. Silti kannattaa muistaa, että pahimmassa tapauksessa 5 kg on maksimiraja, siihen mitä mukanasi koneeseen kannat.

      Toivottavasti hotellisi tarjoaa langattoman internetyhteyden, jos näin on niin et tarvitse muuta kuin heidän antaman salasanan ja langaton nettiyhteys toimii ja on ehkäpä ilmainen. Lähes kaikissa suurimmissa ostoskeskuksissa on ilmainen Wi-Fi -alue, jossa netti toimii. Jos joudut maksamaan surffauksesta datan mukaan, se voi tulla kalliiksi.

      Suosittelen vaihtamaan realeja vasta Brasiliassa, jossa kurssi on parempi kuin Suomessa. Lentokentän kurssi on heikompi kuin kaupungissa olevissa vaihtopisteissä, hotellien kurssit ovat myös lähes poikkeuksetta surkeat. Real käy joka paikassa, myös luotto- ja pankkikortit (esim. Visa ja Master Card) hyväksytään laajalti. Tinkiminen on yleistä etenkin markkinoilla ja joissain liikkeissäkin sitä voi yrittää.

      Henkilöllisyystodistus on hyvä olla aina mukana. Passista kannattaa ottaa kopio, ettei tarvitse alkuperäistä kantaa, tosin se pitäisi virallistaa käymällä rekisteröintipaikassa (cartório), jossa pyytämällä reconhecer firma - siitä kopiosta saa viranomaisille kelpaavan todistuksen. Jos olet nuori niin on todennäköistä, että henkilöllisyyttä kysytään, tosin toisinaan henkkarit kysytään kaikilta - ikään katsomatta.

      Tervetuloa Brasiliaan, Rion asukas

      [email protected]

    • ja lämpöä!

      Hei! Oikein hyvää matkaa sinulle. Brasilia on mukava maa, joten tulet varmasti nauttimaan lomastasi.

      Kysymyksistäsi: (joihin Rion asukas jo pääosin vastasikin)
      1. Jos tietokone on käsimatkatavaroissa, niin se yleensä lasketaan mukaan käsimatkatavaroiden painoon. Kaikkein varmimman vastauksen saat kun käyt lento-yhtiösi sivuilla tai kysyt niiltä suoraan. (meidän amatöörien on turha arvailla miten eri lentoyhtiöt toimii)

      2. Hotellinetin käyttö selviää myös parhaiten kun käyt hotellin sivuilla. Jos ne eivät erikseen mainitse netistä, niin silloin sitä ei varmaankaan ole.

      3. Pääosa Realeista kannattaa vaihtaa vasta perillä, jolloin saa todennäköisesti paremman kurssin. Itse aion kuitenkin vaihtaa jo suomessa muutaman sata euroa, että alkuhässäkästä selviää.
      Real on Brasilian virallinen raha, joten sillä varmasti pärjää siellä yhtä hyvin kuin suomessa euroilla.

      4. oman kokemukseni mukaan tinkiminen on sallittua ja suotavaa ja kojuissa, toreilla jne sitä ihan odotetaan. Hinnat yleensä tippuvat reilusti jos viitsii nähdä vaivaa.

      5. yöelämästä en osaa oikein sanoa, kun en sitä hirmusti harrasta, mutta joka tapauksessa kannattaa AINA pitää mukana jonkinlaista henkilöllisyystodistusta. Pasin kopio käy varmaan hyvin. Tai hanki kv-ajokortti, niin siitä voi olla jopa hyötyäkin.

      Jos aiot viettää ahkerasti yöelämää, niin pidä hauskaa. Muista kuitenkin olla varovainen, äläkä pidä öisin mukanasi mitään arvokkaan näköistä, esim. koruja, kelloa tms. Brasilia on todella mukava maa ja ihmiset on ihania, mutta samalla siellä on todella köyhää joten tilaisuus tekee helposti varkaan.

      Bom!

      • ((lemon

        Kiitos paljon molemmille vastauksista!:) Olen nyt taas vähän viisaampi ja paremmin varautunut tulevaan matkaan.


      • Pieni varoitus
        ((lemon kirjoitti:

        Kiitos paljon molemmille vastauksista!:) Olen nyt taas vähän viisaampi ja paremmin varautunut tulevaan matkaan.

        Olen menossa Fortalezaan (jos finskin lentäjät suovat) ja kannettavan otan mukaan (hotellissa ilmainen wlan-yhteys).

        Kannettavaani en kuitenkaan hotellin uima-allasta pitemmälle aio viedä, koska ovat kuulemma rosmojen suosikkikohteita ja viime reissulla tuli koettua (vaikkei omakohtaisesti, mutta naapuri...) ettei varsinkaan aamupäivisin ole turvallista kulkea edes tyhjä reppu mukana.


      • ((lemon
        Pieni varoitus kirjoitti:

        Olen menossa Fortalezaan (jos finskin lentäjät suovat) ja kannettavan otan mukaan (hotellissa ilmainen wlan-yhteys).

        Kannettavaani en kuitenkaan hotellin uima-allasta pitemmälle aio viedä, koska ovat kuulemma rosmojen suosikkikohteita ja viime reissulla tuli koettua (vaikkei omakohtaisesti, mutta naapuri...) ettei varsinkaan aamupäivisin ole turvallista kulkea edes tyhjä reppu mukana.

        En varmaankaan vie kannettavaani edes ulos hotellihuoneesta:) Ilmainen nettiyhteys hotellin puolesta olisi kyllä todella plussaa, mutta tärkeintä minulle on se että saan kuvat heti koneelle. Ei ole kivaa jos kamera varastetaan viimeisinä päivinä ja kaikki kuvat menisi siinä samalla. Vakuutushan korvaisi kameran, mutta kuvia ei saisi mitenkään takaisin.
        Ilmainen netti olisi hyvä senkin takia, että voisi pitää yhteyttä suomeen kätevästi sähköpostin ja mesen kautta.


    • pekkaälpeeär

      joo...fortalezaan on matka maksettu 28 joulukuuta... hotelli on joku "tropical", onks kellä tietoo millasesta majatalosta on kysymys...ja missä on lähin "kiloruokala"... pankki... ranta...jne... kaikki tieto kelpaa...

    • Anonyymi

      brasilian pääkaupunki on brasilia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1589
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      22
      1269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1069
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1051
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1048
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      938
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      4
      936
    8. 4
      932
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      922
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      914
    Aihe