Yli ymmärryksen

On vaikea käsittää viisautta ja jos löytääkin, niin ymmärrykseni ei riitä. Kokemuksellisesti yritän palasia poimia.
Todellinen viisaus ei pöyhkeile, ei teorisoi tai jaarittele. Viisauden sanavarastoon ei kuulu "mahdollisesti", "ehkä"," voi olla." Viisauteen kuuluu myös kaukonäköisyys. Voi siihen kuulua kaukoparantaminenkin, mutta viisas tietää tarkkaan ja näkemättä toisen henkilön tavat ja ymmärryksen tason.

Viisaat eivät siedä jaarittelua, hehän jo tietävät. Hetken tarkkailtuaan he laukovat painavan sanansa. Täälläkin he usein ovat ketjun lopussa kruunaamalla tietämyksellään asian oikean laidan. Viisaat ovat kauniisti vaatimattomia. He eivät halua ottaa kunniaa "kuolemattomista" ajatuksistaan. Siksipä he eivät käytä jatkuvaa nimimerkkiä, eivät julkaise tasa-arvon takia sukupuoltaan, esiintyvät monena, koska heissä on resurssia moneksi. Tosityhmät, joihin kuulun, voisivat heitä nimittää joskus "puskissa vaaniviksi raadonsyöjiksi." Näinhän ei tietenkään ole, vaan takana on todellista ajattelua, jota valitettavasti vain en ole oppinut sisäistämään.

Täälläkin on joskus kerrottu, että "vanhuus tuo elämänkokemusta ja viisautta." Mielestäni se on enimmäkseen totta.
Joskus loppuvanhuus tuo ihan tosi paljon suorasukaisuutta ja teräväsanaisuutta, sekä lyhyttä ilmaisutaitoa. Siinä pyörityksessä tavallinen tahvo jää usein vain ihmettelemään.

25

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ben Franklin kävi läpi omia heikkouksiaan ja löysi niitä kolmetoista, kolme niistä oli; ajan tuhlaus, joutavien asioiden hautominen ja väittely toisten ihmisten kanssa.
      Elbert Hubbart taas sanoi; " Jokainen ihminen on kirottu hölmö vähintään viisi minuuttia päivässä. Viisaus on siinä, ettei mene tuon rajan alapuolelle."

      Walt Witmanin kuolemattomat lauseet; " Oletteko ottaneet oppia vain niiltä jotka ovat teitä ihailleet, olleet ystävällisisä ja väistyneet tieltänne? Ettekö ole saanut paljon oppia niioltä, jotka ovat teidät torjuneet, teitä vastustaneet, tai asettuneet poikkiteloin tiellenne?".

      • hurraaa!

        löytyy kuuklesta, hurraa jälleen!


      • kuukleton.
        hurraaa! kirjoitti:

        löytyy kuuklesta, hurraa jälleen!

        Minä luen kyllä kirjoja, en kuukleja.

        Tietosanakirjasta löytyy varmampaa tietoa kuin siitä niin kuuluisasta kuuklesta, jonnejokainen voi laittaa omia tietojaan ja tietämyksiään.
        Haulla se löytyy haukkukin!


    • Kai todennäköisesti ehkä mahdollisesti olen luultavasti melko varmasti sitä mieltä, että avauksesi saattaa kenties olla hyvinkin vastauksien arvoinen.
      Menen nyt kuitenkin yli siitä, missä aita on matalin, ja vetoan kirjoittelijana ympäripyöreästi muinaisen suomenmaikkani ilmoitukseen, että olen luokallani ainoa, joka saa käyttää puolipistettä.

      • *Kukkahame*

        Vanhuus tuo vain vaivoja ja kun päätä kääntelee vasemmalle ja oikealle niin kyllä hapatus on pinnalla tai sen alla.
        Eletystä elämästä opitaan ja kokemuksista kompuroinneista ja kaikesta, käy niinkin ettei opi vaan tulee pahemmaksi.
        Kolotukset säryt ja yksinäisyys myrkyttää sen lopun tontin aivoista, ja kukaan ei mahda mitään, apuakaan ei olla valmiit hakemaan omin toimin.
        Pelkkä vanhusten kerho kerran viikossa virkistäisi jos vain sinne edes saisi mentyä.
        Onni on olla elossa ja virkeänä, vain itsehoidolla ja liikunnalla tätä voi ylläpitää.
        En kirjoittanut tätä naama kurtussa, käytän hymyä joka päivä!


      • ilo vanhuudessa?
        *Kukkahame* kirjoitti:

        Vanhuus tuo vain vaivoja ja kun päätä kääntelee vasemmalle ja oikealle niin kyllä hapatus on pinnalla tai sen alla.
        Eletystä elämästä opitaan ja kokemuksista kompuroinneista ja kaikesta, käy niinkin ettei opi vaan tulee pahemmaksi.
        Kolotukset säryt ja yksinäisyys myrkyttää sen lopun tontin aivoista, ja kukaan ei mahda mitään, apuakaan ei olla valmiit hakemaan omin toimin.
        Pelkkä vanhusten kerho kerran viikossa virkistäisi jos vain sinne edes saisi mentyä.
        Onni on olla elossa ja virkeänä, vain itsehoidolla ja liikunnalla tätä voi ylläpitää.
        En kirjoittanut tätä naama kurtussa, käytän hymyä joka päivä!

        elät todellisuudessa. Itse nyt 76 vuotiaana olen ollut vielä terve ja elämä toistaiseksi kunnossa, mutta vanhemmat tuttavani alkavat heikentyä ja kärsiä yksinäisyydestä.

        79 vuotias kaatui rapussa, lonkka ja jalka täytyi leikata ja nyt vuoden sairaalan ja kotihoidon jälkeen epätoivoisuus tulevaisuudesta on musertanut hänen mielialansa.
        80 vuotias kärsi aivoinfarktin ja oikeapuoli halvaantunut ja puhekyky mennyt. On surkeaa katsella entistä vilkasta ja alykästä ihmistä tilassa, josta hän kärsii ja haluaisi kuolla. Tiedän hänen ajatuksensa ja näen ilmeistä ja silmistä, koska usein keskustelimme eutanasiasta.

        Tunnin kuluttua lähden sairaalaan katsomaan kolmatta ystävääni jolla on vaikea influenssa (toivottavasti ei sika).

        Tälläistä vanhuus meilläpäin


    • tämä ?

      annat vaikutelman palstalaisten halveksimisesta. Mihin pyrit ?

    • Minäkin olen joskus, eli usein, pohtinut tuota kaikkea.

      Pystyyköhän kukaan esittämöön noista kuin oman käsityksensä.

      Nuo ominaisuudet ovat ihmisissä ikäänlkuin pallopinnalla ja nerous ja hulluus jopa samalla ympyrän kehällä. Joskus viimemainitut jopa törmmäävät toisiinsa.

      Onko tyhmyys sitten viisauden vastakohta vaiko tietämättömyyden ja osaamattomuuden osoitus? Oppineisuus antaa kuvan laajoista tiedoista, ei viisaudesta.

      Jos henkilö on lahjakas ja kokenut, saanut vielä koulutustakin, on hänellä kykyä muodostaa kkokonaiskäsityksiään monista ja laajoistakin aiheista. Em. henkilöt olisivat kullanarvoisia esimerkiksi poliittisina suunnittelijoina ja päättäjinä.

      Olen pitänyt Albert Einsteiniä maailman viisampana miehenä. Ratkaisi aineen sisältämän energiamäärän pelkän teorian avulla. Kokeilu tehtiin vasta Hiroshimassa kun Oppenheimerin kehittämä atomipommi pyyhkäisi koko kaupungin tuusannuuskaksi.

      Oppenheimerin viisaudesta voidaan kiistellä. Tuskin O. mikään tuhonhaluinen oli, teki vaan työtä käskettyä USA:n hyväksi.

      Viisautta voisi olla kyky käyttää kaikkia lahjojaan kootusti yhteiseksi hyväksi.

      Ai juu! se puolipilkku, se olis mukava osata. Pieni askel kohti viisautta tai ainakin tietämystä

      • En edes ole kuvitellutkaan muuta, kuin esittää oman käsitykseni. Yritykseni ainakin oli - vähän "kevyemmin."
        Mutta tämäkään ei ole vuorenvarmasti "omaani". Se on tullut kaikki murusina aika pitkästä elämästä ja myös
        täältä. En kiellä, enkä kehu, mutta olenhan muutaman kirjankin lukenut. Kukapa niitä kaikkia vaikutteita voisi mitenkään tarkkaan eritellä, en ainakaan minä.
        Työelämä, ehkä erilainen kuin täällä monella muulla, on aika paljon antanut vaikutteita. Myös se, että olen
        väliin toiminut tehtävissä, joissa oli pientä vastuuta joukoille. Niissä tehtävissä on kerrottava hyvät ja huonot asiat, selvitys ei aina käy kahdella sanalla. Olen kokenut hyväksyntää ja kritiikkiä. Ei siinä mitään, sehän kuuluu "luontaisetuihin", vaikka joskus tuntui, että kritiikki tehtiin "köykäisin perustein ja ravakoin" ottein. Eipä tullut suurempia ongelmia, tuskin tulee täälläkään. Jotain yhteisöähän tämäkin muistuttaa.
        Sori osittainen esittelyni. Tämä ei ole puolustuspuhe. Aloituksessani olisin voinut "viisaista" kirjoittaessani käyttää lainausmerkkejä. Haitanneeko tuo mitään.


      • ynnämuu kirjoitti:

        En edes ole kuvitellutkaan muuta, kuin esittää oman käsitykseni. Yritykseni ainakin oli - vähän "kevyemmin."
        Mutta tämäkään ei ole vuorenvarmasti "omaani". Se on tullut kaikki murusina aika pitkästä elämästä ja myös
        täältä. En kiellä, enkä kehu, mutta olenhan muutaman kirjankin lukenut. Kukapa niitä kaikkia vaikutteita voisi mitenkään tarkkaan eritellä, en ainakaan minä.
        Työelämä, ehkä erilainen kuin täällä monella muulla, on aika paljon antanut vaikutteita. Myös se, että olen
        väliin toiminut tehtävissä, joissa oli pientä vastuuta joukoille. Niissä tehtävissä on kerrottava hyvät ja huonot asiat, selvitys ei aina käy kahdella sanalla. Olen kokenut hyväksyntää ja kritiikkiä. Ei siinä mitään, sehän kuuluu "luontaisetuihin", vaikka joskus tuntui, että kritiikki tehtiin "köykäisin perustein ja ravakoin" ottein. Eipä tullut suurempia ongelmia, tuskin tulee täälläkään. Jotain yhteisöähän tämäkin muistuttaa.
        Sori osittainen esittelyni. Tämä ei ole puolustuspuhe. Aloituksessani olisin voinut "viisaista" kirjoittaessani käyttää lainausmerkkejä. Haitanneeko tuo mitään.

        Omianihan minäkin vain pohdiskelin kun parempaa en osannut.

        Viisaannuttiinkohan?


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Omianihan minäkin vain pohdiskelin kun parempaa en osannut.

        Viisaannuttiinkohan?

        Tuskinpa mitään suurempaa kehitystä tapahtui. Muuten, minulla on se käsitys, että politiikoiksi harvemmin hakeutuu älykköjä vaan enempi "kansanedustajia." Tietysti näyttelijän ja puheen taidot ovat hyväksi avuksi. Kykyä lupausten jakamiseen suurpiirteisesti, kunkin hetken kuulijakunnan odotuksia vainuten.
        Muutenhan tämä keskustelu sujuu "normaaliin" tapaan.


    • puskassa aina

      vai mitä sarkasmia tämä nyt on ? Puskissa vaanivat raadonsyöjät ? Kuka takaa ettet sinä juuri sellainen ole, sydämmen kyllyydestä suu puhuu sinullakin !

      • Pikku-Pukki Kakki

        Tämä se sankari on, kääntää ja kääntelee juttuja ku kommunisti, vaikkei rahkeet riitäkään.


      • Pikku-Pukki Kakki
        Pikku-Pukki Kakki kirjoitti:

        Tämä se sankari on, kääntää ja kääntelee juttuja ku kommunisti, vaikkei rahkeet riitäkään.

        Pikku-Pukki tarkoitti tätä ...puskassa aina,,eihän siellä pysy ajantasalla.


      • ymmärrettiin
        Pikku-Pukki Kakki kirjoitti:

        Pikku-Pukki tarkoitti tätä ...puskassa aina,,eihän siellä pysy ajantasalla.

        tietysti ettei aloittajaa tarkoitettu, hänhän on ISO VIISAS .


      • 09876
        ymmärrettiin kirjoitti:

        tietysti ettei aloittajaa tarkoitettu, hänhän on ISO VIISAS .

        taitaa olla sinulle ainoa oikea havainto tänään


      • Seku
        09876 kirjoitti:

        taitaa olla sinulle ainoa oikea havainto tänään

        jotka ovat samaa mieltä kanssani. He ovat myöskin älykkäitä ja miellyttäviä.
        Jos joku taas kiistelee kanssani, asettaa mielipiteeni ö-mapiin, väheksyy tai halveksii minua, on typerys.
        Näin se kyllä menee monen muunkin kohdalla, valitettavasti.


      • Hintriika*
        Seku kirjoitti:

        jotka ovat samaa mieltä kanssani. He ovat myöskin älykkäitä ja miellyttäviä.
        Jos joku taas kiistelee kanssani, asettaa mielipiteeni ö-mapiin, väheksyy tai halveksii minua, on typerys.
        Näin se kyllä menee monen muunkin kohdalla, valitettavasti.

        kukin voi allekirjoittaa ajatelman: Typeryksiä ovat ne, jotka luulevat olevansa viisaampia kuin minä.

        Poikkeuksena kuitenkin täi, joka käy yli ymmärryksen.


      • Seku kirjoitti:

        jotka ovat samaa mieltä kanssani. He ovat myöskin älykkäitä ja miellyttäviä.
        Jos joku taas kiistelee kanssani, asettaa mielipiteeni ö-mapiin, väheksyy tai halveksii minua, on typerys.
        Näin se kyllä menee monen muunkin kohdalla, valitettavasti.

        Joo, se auttaa paljon kun on samaa mieltä kanssani. Mutta minä "änkyrä", en taas voi kaikkia tehdä tyytyväiseksi taputtamalla heille.
        Mitäs valitettavaa elämässä on? Erimielisyydet antaa ja myös ottaa. Jää niistä joskus hyvääkin.


      • Ramoona*
        ynnämuu kirjoitti:

        Joo, se auttaa paljon kun on samaa mieltä kanssani. Mutta minä "änkyrä", en taas voi kaikkia tehdä tyytyväiseksi taputtamalla heille.
        Mitäs valitettavaa elämässä on? Erimielisyydet antaa ja myös ottaa. Jää niistä joskus hyvääkin.

        Minulle on ollut vapauttava oivallus, että moni asia on kertakaikkiaan yli ymmärrykseni käyvä enkä tunne siitä mitään alemmuutta tai komplekseja. Se auttaa olemaan ymmärtäväisempi muita kohtaan, eikä avara ymmärtäväisyys ole sen huonompi avu kuin korkea ymmärrys. Hyvä vain, että on monen eri lajin viisaita, joilta voi neuvoa kysyä.
        Puolipiste on hyvä kompromissimerkki, sehän erottaa enemmän kuin pilkku, toisaalta se ei erota niin paljon kuin piste.
        Olisiko niin, että naiselle ei ole niinkään tärkeää istua viisasten kerhossa, naisella on salainen, synnynnäinen viisaus.

        Nyt lähden kuntojumppaan, kunnon hikitreeni antaa hyvä olon ja on viisasta pitää huolta kunnostaan.


      • oveluuttako
        Ramoona* kirjoitti:

        Minulle on ollut vapauttava oivallus, että moni asia on kertakaikkiaan yli ymmärrykseni käyvä enkä tunne siitä mitään alemmuutta tai komplekseja. Se auttaa olemaan ymmärtäväisempi muita kohtaan, eikä avara ymmärtäväisyys ole sen huonompi avu kuin korkea ymmärrys. Hyvä vain, että on monen eri lajin viisaita, joilta voi neuvoa kysyä.
        Puolipiste on hyvä kompromissimerkki, sehän erottaa enemmän kuin pilkku, toisaalta se ei erota niin paljon kuin piste.
        Olisiko niin, että naiselle ei ole niinkään tärkeää istua viisasten kerhossa, naisella on salainen, synnynnäinen viisaus.

        Nyt lähden kuntojumppaan, kunnon hikitreeni antaa hyvä olon ja on viisasta pitää huolta kunnostaan.

        se naisellinen viisaus , ainakin osittain. Voi antaa miehen kuvitella olevansa pää, mutta kukas pään kääntää !


    • Näin se on nähtävä.)

      painavan sanansa ihan rekatun nimimerkin kanssa, jotta painoarvo välittyy typerille kanoille.

      • pilvi*

        nimittää naisväkeä kanoiksi. Jos on tarkoitus sanoa, etteivät he mielipiteillään sävähdytä/tai keskustele taivaita hipovia asioita, on kuitenkin pidettävä mielessä, että juuri nämä, kodin ja perheidensä vaalijat ovat olleet tämän kansan selkäranka, yhdessä puolisoidensa kanssa.

        On aivan turhaa vähätellä ns. tavallisten naisten olemassaoloa, sieltä pohjalta on lähteneet suurmiehetkin, näiden kotiin ja kasvatukseen panostaneiden naisten lukemattomasta määräästä!

        Työelämässäkin mukana olleina, ja silti kyenneet luomaan kodin turvallisen kasvuympäristön lapsilleen, nyt aktiivityöelämäässä oleville. Pidän naurettavana yrittää pönkittää omaa egoaan naisten kustannuksella!


      • asuu
        pilvi* kirjoitti:

        nimittää naisväkeä kanoiksi. Jos on tarkoitus sanoa, etteivät he mielipiteillään sävähdytä/tai keskustele taivaita hipovia asioita, on kuitenkin pidettävä mielessä, että juuri nämä, kodin ja perheidensä vaalijat ovat olleet tämän kansan selkäranka, yhdessä puolisoidensa kanssa.

        On aivan turhaa vähätellä ns. tavallisten naisten olemassaoloa, sieltä pohjalta on lähteneet suurmiehetkin, näiden kotiin ja kasvatukseen panostaneiden naisten lukemattomasta määräästä!

        Työelämässäkin mukana olleina, ja silti kyenneet luomaan kodin turvallisen kasvuympäristön lapsilleen, nyt aktiivityöelämäässä oleville. Pidän naurettavana yrittää pönkittää omaa egoaan naisten kustannuksella!

        viisaus, näin on joku lausunut. mutta kenessä se hulluus sitten asuu ?


      • ½höperö
        asuu kirjoitti:

        viisaus, näin on joku lausunut. mutta kenessä se hulluus sitten asuu ?

        Onks tääl vanhoi naisii,,,eeeeEEEEeiiiii kai, ovat kertoneet että pitää olla hiukan hullu että on helppo elää ja osaa ilahtua asioista.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      191
      4331
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      236
      2288
    3. 133
      1647
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1331
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      180
      1096
    6. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1054
    7. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      80
      1046
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      55
      974
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      71
      962
    10. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      69
      939
    Aihe