Hei,
meni vanha tunkki rikki. Hankin Bilteman 2 tonnin hallinosturin, ja tuli heti tenkkapoo.
Tunkki kyllä nouseeylös ("kuivaharjoittelin" siis ilman painoa), vaan venttillin avaaminen ei laskekaan tunkkia alas, pieni väkivaltakaan eli alas painaminen pikkupainolla ei auta.
Ihmettelin ja luin manuaalia. Sekava. Etsin ja avasin öljyn lisäysaukon ilmausta varten, vain huomatakseni että kuivalta näyttää, ei siellä mitään öljyä näy, vaikka miten tunkkia kääntelee.
Ilmeisesti pitää lisätä öljyä, vaikkei missään kohtaa manuaalissa sanota, että öljyä täytyy lisätä ennen ensimmäistä käyttöä? Jos näin, haittaako, että tunkki on nyt siellä yläasennossa? Käykö ohjaustehostimen öljy (löytyisi kaapista).
Ajattelin kysellä täältä ensin, ennen kuin menen todnäk nolaamaan itseni Bilteman "asiakaspalvelun" kanssa. Kun en näitä hydraulikkalaitteita tunne.
Tumpelouttani kuvaa, etten saanut enää öljynlisäysaukon kumitulppaa kunnolla paikoilleen, onkohan siinä joku kikka (yritin kiertämistä ja suoraan painamista niin kovaa kuin jaksoin, heikolla menestyksellä).
Kiitos kovasti jos joku jaksaa auttaa tumpeloa :)
t. Umpelo
Tumpelo ja tunkki
19
16708
Vastaukset
- - lift -
Niin se "laskuventtiili" yleensä on joko erillinen "ruuvi", jolla paine vapautetaan tai sitten se paineen vapautus on yhdistetty siihen pumppausvipuun - eli kun vipua pyöräyttää myötäpäivään venttiili menee kiinni (ja tunkki nostaa kun pumppaa) ja kun vipua pyöräyttää vastapäivää rupeaa tunkki laskelmaan. Ja se laskee kyllä ilman painoakin, jos kerran tunkki on kunnossa...
- tumpelotumpelotumpel
Juu, juuri tuon verran olen jyvällä, että paineen pitäisi tosiaan vapautua pumppausvipua vastapäivään kääntämällä (näin oli edellisessä samantyyppisessä härvelissäkin, ja tämä jopa uuden manuaalissa suht selvästi sanotaan). Vaan kun mitään ei tosiaan tapahdu, vaikka hyppäisi tunkin päälle itse. :-o
Voikohan ongelman syynä on öljyttömyys, ts. olisiko tunkki noussut (edes ilman painoa niin kun nyt tapahtui) ilman öljyjä...
t. Umpelo - quami
tumpelotumpelotumpel kirjoitti:
Juu, juuri tuon verran olen jyvällä, että paineen pitäisi tosiaan vapautua pumppausvipua vastapäivään kääntämällä (näin oli edellisessä samantyyppisessä härvelissäkin, ja tämä jopa uuden manuaalissa suht selvästi sanotaan). Vaan kun mitään ei tosiaan tapahdu, vaikka hyppäisi tunkin päälle itse. :-o
Voikohan ongelman syynä on öljyttömyys, ts. olisiko tunkki noussut (edes ilman painoa niin kun nyt tapahtui) ilman öljyjä...
t. UmpeloNo eihän se nouse ilman öljyä. Paskan ostit. Vie takaisin Biltemalle ja rahat pois.
- ........
Olethan nyt varmasti avannut oikean VENTTIILIN etkä vaan sen irtovarren kanssa temppuillut? Itse nimittäin myös ostin tuon tunkin ja saman ongelman kanssa pähkäilin. Käyttöohje ei sitä selkeästi kerro, mutta siis talttapää ruuvarilla pitää avata se venttiili ruuvi niin tunkki laskeutuu. Olettaen ettet tosiaan oo saanu viallista yksilöä... Siinä tapauksessa vaan Bilteman asiakaspalveluun valittamaan ;)
- TopiG
Mikähän se oikea rööri on tuota ilmausta varten. Ostin Biltemasta sinisen hallitunkin 2,5T. Siellä takana on kumitulppa, joka sanoo houkuttelevasti "Do not adjust" ja laitteen päällä on jokin pieni nippu, mikä olisi toiden kandidaatti. Se on sitten aika kapea, enkä tiedä löytyykö niin pientä hylsyä tms. millä sen avaisi.
- TopiG
TopiG kirjoitti:
Mikähän se oikea rööri on tuota ilmausta varten. Ostin Biltemasta sinisen hallitunkin 2,5T. Siellä takana on kumitulppa, joka sanoo houkuttelevasti "Do not adjust" ja laitteen päällä on jokin pieni nippu, mikä olisi toiden kandidaatti. Se on sitten aika kapea, enkä tiedä löytyykö niin pientä hylsyä tms. millä sen avaisi.
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web images Sorted/15/huge/15-824_h.jpg
- GER
TopiG kirjoitti:
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web images Sorted/15/huge/15-824_h.jpg
Täällä kanssa yksi tumpelo. keksin kuitenkin että se Bilteman punainen 2 tonnin tunkin saa toimimaan kun vääntää sitä talttapää ruuvia nosturin takaosasta myötä- ja vastapäivään (eikä siis kampea niinkuin ohjeista saa käsityksen). Eli kun sen kiertää myötäpäivään kiinni niin tunkki nousee. Ja ilmeisesti sitä ei saa laskemaan muuten kun kiertämällä sitä vastapäivään.
- Ylläri
Tumpelon kannattaa nyt ehdottomasti pumpata se tunkki aivan yläasentoonsa. Sitten laitat sen täyteen öljyä, kerran näyttäisi mahtuvan.
Heti huomenna viet sen mysteerin kauppaan takaisin, ovat varmaan yllättyneen tyytyväisiä kun siinä tiskillä näyttävät kuinka se laskeutuu alas.
Ohjaustehostimen ja automaattivaihteiston öljyt siihen kyllä käyvät. - ksdgjjgjsg
Yleensä niissä on se pieni tatti mitä voi kääntää esim talttapäämeisselillä ja tunkki laskee.
Ja nyt pieni vinkki kaikille joilla on tuollainen tunkki: Jättäkää se ruuvimeisseli varastoon. Ottakaa irtovarsi irti ja katsokaa sieltä päädystä sisään. Varsihan on ontto ja sielä sisässä menee putken poikki pieni putki. Se on sielä sitä varten että sillä saa käännettyä sitä tunkinlaskemis ruuvia. Ei tarvitse enää miettiä mihin se ruuvimeisseli taas meni :)- Yleistä hallitunkeis
Ja se poikittainen tappi voi olla myös eri valmistajien tunkissa siinä ruuvissa. Toimii siis sormiruuvina, mutta siinä irtovarressa voi olla myös hahlot sitä ruuvin poikittaista tappia varten jos sormivoima ei riitä.
Ja hallitunkkien kahvalla ohjattu laskuventtiili on usein ns. turvaventtiili ja se ei toimi kuin kahva nostettuna yläasentoon.
- t9r8e0
Virheitä sattuu, elekee tunkatko täyttä autoa reaktiotangon alta, voi tulla yllätyksiä, jos se murtuu. :)
- vaihtaja
hei, varsinkin jos tunkki on 2350 kilolle, niin sen laskeminen on helppo. käännä nostotankolla sitä ratas osaa tyvestä, siis sillä tangolla vasempaa, niin kyllä laskeutuu. Siis ota nyrkeillä ote tangosta ja pyöräytä vasempaan.
- joijs
Hei ... auttakaa nyt minuakin tyhmää. Missä Bilteman hallitunkissa on se öljyntäyttöjuttu?
Löydän kyllä tietenkin siitä päästä sen vivun, jota käännetään auki kun halutaan tunkki alas mutta jonka pitää muuten olla kiinni.
Löydän kyllä sen ruuvimeisselijutun, jossa lukee että älä koske!
Mutta mihin se uusi öljy kaadetaan?
Sylenterissä on pieni reikä - miten siitä voisi mitään kaataa?- khkjhkjh
Juuri siinä sylinterissä on täyttöaukko joka on peitetty kumitatilla. Niissä pienimmissä halpiksissa onpeltinen suojakansi päällä joka lähtee nostamalla pois. Äläkä koske siihen missä lukee että älä koske.
Täytä tunkki ala-asennossa, tippakannulla, nokkapullolla tai tee vaikka paperista pieni suppilo. Ilmaa tunkki pumppaamalla laskuruuvi raollaan ja pitämällä kädellä nostotallaa alhaalla. Hitaahkosti tai öljyä roiskuu täyttöreijästä. Laita tatti takaisin. - joijsb
OK. Minulla ei ole siinä mitään tuttia ja reikäkin on vain ehkä 2 milliä halkaisijaltaan. Tutti on siis pudonnut, ilmankos. Luulisi, että siellä kun on painetta, niin mikään tutti ei olisi suojana vaan joku ruuvi tai vastaava.
Pitääpä hakea emännän lääkeruisku ja täyttää sillää.
Kiitos - tallihunkki
joijsb kirjoitti:
OK. Minulla ei ole siinä mitään tuttia ja reikäkin on vain ehkä 2 milliä halkaisijaltaan. Tutti on siis pudonnut, ilmankos. Luulisi, että siellä kun on painetta, niin mikään tutti ei olisi suojana vaan joku ruuvi tai vastaava.
Pitääpä hakea emännän lääkeruisku ja täyttää sillää.
KiitosKovin pieneltä reikä kuulostaa. Kannattaa siihen laittaa joku tulppa ettei pääse öljy vaihtumaan paskiin. Mikä bilteman tunkeista se on? Niillä on muuten bilteman sivuilla käyttöohjeet kullekin tunkille pdf:änä.
Esim: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Nostotyokalut/Hallitunkki-2-tonnia-2000038064/
tai:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Nostotyokalut/Hallitunkki-matala-profiili-25-tonnia-2000022809/
Klikkaamalla sinisellä korostettua tekstiä "Ohjekirjat ja muut dokumentit" aukeaa valikko pdf:iin. - hullitankki
tallihunkki kirjoitti:
Kovin pieneltä reikä kuulostaa. Kannattaa siihen laittaa joku tulppa ettei pääse öljy vaihtumaan paskiin. Mikä bilteman tunkeista se on? Niillä on muuten bilteman sivuilla käyttöohjeet kullekin tunkille pdf:änä.
Esim: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Nostotyokalut/Hallitunkki-2-tonnia-2000038064/
tai:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Nostotyokalut/Hallitunkki-matala-profiili-25-tonnia-2000022809/
Klikkaamalla sinisellä korostettua tekstiä "Ohjekirjat ja muut dokumentit" aukeaa valikko pdf:iin.Niin ja ei siellä sylinterin ilmatilassa kovin kummoista painetta ole, rakenne on sellainen kaksikammioinen jossa ilmatila aikalailla vakio riippumatta tunkin nostokorkeudesta.
Minulla on aluumiini hallitunkki siinä on päältä kun katsotaan vasemmalla meisseli kannalla tulppa jonka alta kartio venttiili oikealla puolen täyttö tulppa oljylle mutta keskellä on se ogelma siitä reijästä löytyi kaksi kuulaa toinen isompi toinen pinempi mutta mielstäni sielä pitäisi olla jousikin en tiijä olenko oikassa ja jos on mihin väliin se tulee .Kuinka ohkanen öljy sinne kuuluu laittaa
- Anonyymi
Hallitunkki öljyä myydään erikseen jossakin buulaakis ja mahttako olla kuulatkin sekasin siina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2063180- 1202053
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill611682Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1891627- 1731540
Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1841442- 521288
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.751241- 591218
- 1191131