Opintojen keskeytys ja peruspäiväraha

ikooo

Hei,

Olen keskeyttämässä elokuussa aloittamani opiskelut amk:ssa, koska ala ei ole minua varten, enkä selviä opinnoista kunnialla. Olen ollut viimeisen 28 kk:n aikana työssä yli 43 viikkoa, joten peruspäivärahan työssäoloehto täyttyy. Jos nyt lopetan opinnot ja siirryn työttömäksi työnhakijaksi, tuleeko minulle minkälainen karenssiaika ennen kuin alan saamaan peruspäivärahaa Kelalta?

Kiitokset vastauksista

4

3295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ^^^^^^^

Kouluttautumispakko koskee vain ammattikouluttamattomia alle 25-v. Jos todella on oikeus päivärahaan, niin sitten ei sanktiota koulutuksen keskeyttämisestä seuraa. Tietysti, kun työkkäri seuraavaksi panee sinut humpuukikoulutuksiinsa tai sitten palkattomiin töihin, niin niitä ei voi keskeyttää ja koulutuksiin on pakko hakea.

Mieti kahdesti, kannattaako jäädä työttömäksi, sillä vähänkään pidempään jatkunut työttömyys johtaa siihen, että työhakemuksesi joutuvat ellei mappiin ö, niin ainakin pinon alimmaisiksi. Työttömän maine kun on työantajien silmissä pilattu täysin - kiitos etenkin työhallinnon.

Kannattaisiko kuitenkin roikkua ammattikorkeassa ja keväällä sitten hakea vaikka ammattikoulun puolelle, jos ammattikorkean opinnot liian vaikeilta tuntuvat. Ammattikoulun opintoihin kun myönnetään opintotuki koulutuksen ajaksi riippumatta siitä, onko aikaisemmin saanut opintotukea. Ammattikouluopintoja ei koske tukikuukausien kuluttaminen.

Työttömän statukselle ei kannata jäädä, jos vain suinkin voi sen välttää. Parhaiten parannat työllistymismahdollisuuksiasi pysyessäsi ammattiopintojen parissa. Tulossa on kaikkien aikojen työttömyystalvi, joten töitä voi olla lähes mahdoton saada miltään alalta.

Seuraava kirjoitus mahdollista työttömyyttä ajatellen:

Olkaa tarkkoja, kun laaditaan työnhaku/aktivointisuunnitelmaa. Muistakaa, että lain mukaan suunnitelma on tehtävä yhteistyössä. Työkkärin/typin virkailija ei voi sitä yksipuolisesti laatia. Sellaista suunnitelmaa ei tarvitse hyväksyä, vaan siihen voi vaatia tehtäväksi haluamiaan muutoksia. Tuossa asiaa koskeva lainsäännös:

Työnhakusuunnitelman laatiminen

Työnhakusuunnitelman laatii työvoimatoimisto YHDESSÄ työttömän työnhakijan kanssa.

Vastaava säännös on olemassa aktivointisuunnitelmasta.

Suunnitelmat eivät ole pätevät, ennen kuin niissä on kaikkien osapuolien allekirjoitukset. Työvoimavirkailijan laatima tuloste ilman allekirjoituksia ei täytä lain vaatimuksia.

Orjatöihin voidaan velvoittaa 25-v täyttänyt tai ammattikoulutettu alle 25-v lain mukaan vain, jos siitä on maininta työnhaku/aktivointisuunnitelmassa. Siksi on äärimmäisen tärkeää syventyä tarkkaan ennen allekirjoittamista, mitä suunnitelma sisältää.

Aiheesta tuolla:
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000040939215#22000000040939215

Jos olet päivärahan saaja, niin sinulla on siitä riippumatta, mitä työnhakusuunnitelmassa lukee, kerran oikeus kieltäytyä orjatöistä.

Tuota juttua tuskin työkkäreissä kovinkaan hyvin tunnetaan. Mutta tuossa on lainsäännös:

Työnhakusuunnitelmasta, työllistymisohjelmasta tai työvoimapoliittisesta toimenpiteestä kieltäytyminen (23.6.2005/459)

Työnhakijalla, joka kieltäytyy osallistumasta työnhakusuunnitelman laatimiseen tai kieltäytyy julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 5 a luvun 6 §:n 2 momentissa tarkoitetusta työllistymisohjelman tarkistamisesta, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta kieltäytymisestä lukien. (23.6.2005/459)

Työnhakijalla, joka ilman 4 momentissa tarkoitettua tai siihen rinnastettavaa pätevää syytä kieltäytyy työvoimatoimiston tarjoamasta työnhakusuunnitelmaan tai työllistymisohjelmaan sisältyvästä työkokeilusta, työelämävalmennuksesta taikka muusta niihin rinnastettavasta kohtuulliseksi katsottavasta työllistymistä edistävästä toimenpiteestä, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta kieltäytymisestä lukien. (23.6.2005/459)

Mitä 2 momentissa säädetään, sovelletaan TYÖTTÖMYYSPÄIVÄRAHAN saajaan VAIN, JOS KIELTÄYTYMINEN ON TOISTUVAA.

Tuo 2 momentti tarkoittaa muuten toista kappaletta.

Pykälä löytyy työttömyysturvalain 1 luvusta ja se on 18 §. Itse laki löytyy tuolta: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290

• ikooo

Tätä kevääseen asti roikkumista olen harkinnut, mutta kun siinä menee vain tukikuukausia harakoille paljon. Ja mikäli ei tule tarpoeeksi opintopisteitä, joudun palauttamaan osan tuesta takaisin. raja saattaa olla jokin 20 opintopistettä(?) :/Tarkoituksenani on hakea ensi keväänä yliopistoon opiskelemaan ihan toista alaa, jossa oikeasti olen hyvä ja joka kiinnostaa kovasti. Sinne mieluusti säästäisin opintotukikuukausia. Varasuunnitelmana sitten ammattikouluun hakeminen, sieltäkin löytyy kiinnostavia vaihtoehtoja, olen siis vain lukion käynyt. Mutta mikäli pääsen peruspäivärahalle ilman karenssia, kuukausittaiset tuloni kasvaisivat noin 200-250e ja tärkeitä opintotukikuukausia säästyisi tulevaisuutta avrten. Tietenkin työn löytäminen tässä tilanteessa on kiven alla, mutta ei mahdotonta, varsinkin jos on jonkin verran valmiita kontakteja :)

Kiitos kommentista!

• ^^^^^^^^^^
        ikooo kirjoitti:

Tätä kevääseen asti roikkumista olen harkinnut, mutta kun siinä menee vain tukikuukausia harakoille paljon. Ja mikäli ei tule tarpoeeksi opintopisteitä, joudun palauttamaan osan tuesta takaisin. raja saattaa olla jokin 20 opintopistettä(?) :/Tarkoituksenani on hakea ensi keväänä yliopistoon opiskelemaan ihan toista alaa, jossa oikeasti olen hyvä ja joka kiinnostaa kovasti. Sinne mieluusti säästäisin opintotukikuukausia. Varasuunnitelmana sitten ammattikouluun hakeminen, sieltäkin löytyy kiinnostavia vaihtoehtoja, olen siis vain lukion käynyt. Mutta mikäli pääsen peruspäivärahalle ilman karenssia, kuukausittaiset tuloni kasvaisivat noin 200-250e ja tärkeitä opintotukikuukausia säästyisi tulevaisuutta avrten. Tietenkin työn löytäminen tässä tilanteessa on kiven alla, mutta ei mahdotonta, varsinkin jos on jonkin verran valmiita kontakteja :)

Kiitos kommentista!

Omaehtoisen koulutuksen kouluttautumispakko koskee vain ammattikouluttamattomia työmarkkinatuen saajia, jotka ovat alle 25-v. Päivärahaa saavia kouluttautumispakko ei koske silloin, kun kyse on yleisestä oppilaitoksesta, ei työkkärin koulutuksista.

Opintotukikuukausia ei tietysti kannata turhaan kuluttaa, jos yliopistoon tähtäät. Ammattikouluopiskelu ei kuluta korkeakoulun opintotukikuukausia.

Miksi ihmeessä joutuisit palauttamaan opintotukia, jos et saa opintopisteitä riittävästi kasaan? Et kai ole käsittänyt jotain väärin.

• ikooo
        ^^^^^^^^^^ kirjoitti:

Omaehtoisen koulutuksen kouluttautumispakko koskee vain ammattikouluttamattomia työmarkkinatuen saajia, jotka ovat alle 25-v. Päivärahaa saavia kouluttautumispakko ei koske silloin, kun kyse on yleisestä oppilaitoksesta, ei työkkärin koulutuksista.

Opintotukikuukausia ei tietysti kannata turhaan kuluttaa, jos yliopistoon tähtäät. Ammattikouluopiskelu ei kuluta korkeakoulun opintotukikuukausia.

Miksi ihmeessä joutuisit palauttamaan opintotukia, jos et saa opintopisteitä riittävästi kasaan? Et kai ole käsittänyt jotain väärin.

Ei ole omakohtaista kokemusta tuosta opintotuen palauttamisesta kelaan, joten tiedot ovat "kuulopuhetta". Eräs nykyinen luokkakaverini vain kertoi, että opiskeli vuoden amk:ssa ja sai kasaan peräti 5 opintopistettä. Kela pyysi selvitystä ja peri jälkikäteen takaisin yhden kuukauden opintotuet, koska heidän mielestään opinnot eivät olleet päätoimisia. Henkilö lopetti siis opinnot vuoden opiskelun jälkeen ja siirtyi eri amk:hon ja sai sitä kautta opintotuen takaisin ilman opintotuen katkaisua. Ja kyse ei ole, että tulorajat ovat ylittyneet ja Kela olisi sillä verukkeella perinyt tukea takaisin. Tällaisen käytännön olen itsekkin ollut lukevinani Kelan/kouluni opintotuki esitteistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      29
      5554
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4134
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3217
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      51
      2870
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      295
      1397
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1328
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1229
    8. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1149
    9. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      220
      1143
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      397
      1136
    Aihe