Kitkat kestävät 2-3 kertaa enemmän

Kitkajussi

Jatkuvasti näkee ja kuulee väitteitä, että kitkat "heiman vähemmän".

Se puppua. Samalla se on hyvä osoitus siitä, että esim. tänne kirjoitellaan täysin ilman todellista tietoa ja kokemusta miten asian laita oikeasti on.

Vertaan kitkarengasta kesärenkaaseen koska minulla ei ole kokemusta nastarenkaista. Jos kesärenkaalla voi ajaa n. 30000 km niin vastaavasti kokoluokassa 215/55 16 kitkarenkaalla voi ajaa 80000-100000 km.

Tämä on myös se syy miksi rengasliikkeet eivät kauhiasti suosittele kitkarenkaita....renkaiden menekki laskisi kolmannekseen.

30

601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bemaristi.

      ..lopeta jo toi sekoilu...olet jo paljastunut..

    • Against nastat...

      Keskivertorapistelijan nastarengashan on kulunut "loppuun" jo siinä vaiheessa, kun nastat alkavat irtoilemaan. Tässä vaiheessa nastarenkaat vaihdetaan uusiin, koska juuri nastojen takiahan ne on valittu. Olkoonkin kuviota jäljellä vaikka 6 mm, vaihtoon menee.

      Kitkoilla voi ajella kuviot 1.6-millisiksi, koska niitä voi käyttää kesälläkin.

      Näin se vain on.

      • bemaristi.

        ..1.6-millisellä kitkalla talvella..haha...älä vaan tuppaudu liikenteen sekaan, vaan ajele siellä pellolla.. haha..


      • bemaristi. kirjoitti:

        ..1.6-millisellä kitkalla talvella..haha...älä vaan tuppaudu liikenteen sekaan, vaan ajele siellä pellolla.. haha..

        > Kitkoilla voi ajella kuviot 1.6-millisiksi, koska niitä voi käyttää kesälläkin.

        Siis ajetaan talvella talvirajoille ja sitten vielä kesä päälle. Näin tein itse viimeksi, kun kitkat alkoivat olla loppu. Syksyllä oli vähän hankalampaa, kun urasyvyys ei oikein loskakeleille riittänyt. Mutta eipä se riitä nyt alla olevissa kesäkumeissakaan.

        Kestävin on kyllä nasta. Kovempaa kumia. Varsinkin, kun antaa maata varastossa muutaman vuoden ennen käyttöönottoa. Tosin pito on sitten mitä on, mutta ainakin se kestää ja kestää.


      • bemaristi.
        The_Rat kirjoitti:

        > Kitkoilla voi ajella kuviot 1.6-millisiksi, koska niitä voi käyttää kesälläkin.

        Siis ajetaan talvella talvirajoille ja sitten vielä kesä päälle. Näin tein itse viimeksi, kun kitkat alkoivat olla loppu. Syksyllä oli vähän hankalampaa, kun urasyvyys ei oikein loskakeleille riittänyt. Mutta eipä se riitä nyt alla olevissa kesäkumeissakaan.

        Kestävin on kyllä nasta. Kovempaa kumia. Varsinkin, kun antaa maata varastossa muutaman vuoden ennen käyttöönottoa. Tosin pito on sitten mitä on, mutta ainakin se kestää ja kestää.

        ..kun valmistetaan renkaita, siis kitkat, jotka eivät ole kovin käyttökelpoisia mihinkään aikaan vuodesta..


      • itsepetos

        > Keskivertorapistelijan nastarengashan on kulunut "loppuun" jo siinä vaiheessa, kun nastat alkavat irtoilemaan. Tässä vaiheessa nastarenkaat vaihdetaan uusiin, koska juuri nastojen takiahan ne on valittu.

        Hep, hep! Keskivertojyrsijä kyllä selittää valinneensa nastarenkaat, koska hänelle kelpaa vain paras ja (uusissa) nastarenkaissa on jyrsijöiden äänitorven, VAGniikan maailman, mukaan parempi pito järven jäällä, minne pääkaupunkiseudun kuskit eksyvät lähes päivittäin.

        Ja sitten kun se renkaanvaihto pantataan tavan mukaan jonnekin marraskuun lopulle (eli ne parit ensimmäiset räntäsateet luistellaan turvallisuutta maksimoiden kesärenkailla) tulee talvirenkailla kilometrejä selvästi alle 10 tkm vuodessa, vähän ajavilla ehkä vain pari tkm vuodessa -> rengas kestää useamman vuoden -> kumi kovettuu vanhetessaan -> rengas kestää lähes ikuisesti (ellei kuski pilaa sitä revittelemällä tai pyörimisuuntaa vaihtamalla).

        Jokuhan just kehui tehneensä tutkimusta parkkipaikallaan ... ei ollut yksi eikä kaksi autoa, missä oli 7, jopa 10 vuotta, vanhat piikkipyörät alla. Mitään pitoahan ei tällaisissa enää ole (kyllä, aiheesta on myös omakohtaista kokemusta), kun kumi on kovettunut ja muutenkin se testivoittajarengas edestaa suunnittelultaan 10 v takaista tasoa.... mutta se ei yhtään haittaa, tärkeintä on, että voi kehua naapureille, että alla on testivoittajanastat eli turvallisuus on maksimoitu rahaa säästämättä!


      • bemaristi. kirjoitti:

        ..kun valmistetaan renkaita, siis kitkat, jotka eivät ole kovin käyttökelpoisia mihinkään aikaan vuodesta..

        Niin, mikään rengas ei ole täydellinen kaikilla alustoilla ja aina. Kitka on siinä mielessä hyvä kompromissi, että se on hyvä melkein aina, ja varoittaa ajoissa silloin kun ei ole.

        Samanlaista varoittelua tulee muuten kesärenkaillakin, mutta pito on aika olematonta näin loskakeleillä...


      • bemaristi.
        The_Rat kirjoitti:

        Niin, mikään rengas ei ole täydellinen kaikilla alustoilla ja aina. Kitka on siinä mielessä hyvä kompromissi, että se on hyvä melkein aina, ja varoittaa ajoissa silloin kun ei ole.

        Samanlaista varoittelua tulee muuten kesärenkaillakin, mutta pito on aika olematonta näin loskakeleillä...

        ..että miksi pitää ottaa suuria riskejä liikenteessä, kun voi päästä pienemmälläkin riskillä..


      • Jörgen_
        itsepetos kirjoitti:

        > Keskivertorapistelijan nastarengashan on kulunut "loppuun" jo siinä vaiheessa, kun nastat alkavat irtoilemaan. Tässä vaiheessa nastarenkaat vaihdetaan uusiin, koska juuri nastojen takiahan ne on valittu.

        Hep, hep! Keskivertojyrsijä kyllä selittää valinneensa nastarenkaat, koska hänelle kelpaa vain paras ja (uusissa) nastarenkaissa on jyrsijöiden äänitorven, VAGniikan maailman, mukaan parempi pito järven jäällä, minne pääkaupunkiseudun kuskit eksyvät lähes päivittäin.

        Ja sitten kun se renkaanvaihto pantataan tavan mukaan jonnekin marraskuun lopulle (eli ne parit ensimmäiset räntäsateet luistellaan turvallisuutta maksimoiden kesärenkailla) tulee talvirenkailla kilometrejä selvästi alle 10 tkm vuodessa, vähän ajavilla ehkä vain pari tkm vuodessa -> rengas kestää useamman vuoden -> kumi kovettuu vanhetessaan -> rengas kestää lähes ikuisesti (ellei kuski pilaa sitä revittelemällä tai pyörimisuuntaa vaihtamalla).

        Jokuhan just kehui tehneensä tutkimusta parkkipaikallaan ... ei ollut yksi eikä kaksi autoa, missä oli 7, jopa 10 vuotta, vanhat piikkipyörät alla. Mitään pitoahan ei tällaisissa enää ole (kyllä, aiheesta on myös omakohtaista kokemusta), kun kumi on kovettunut ja muutenkin se testivoittajarengas edestaa suunnittelultaan 10 v takaista tasoa.... mutta se ei yhtään haittaa, tärkeintä on, että voi kehua naapureille, että alla on testivoittajanastat eli turvallisuus on maksimoitu rahaa säästämättä!

        Täsmälleen näin.
        Ajatelkaapa jyrsijät tätä : kitka pitää toki heikommin ihan kiillotetulla peilijäällä. Jos on vähääkään lunta on pito monissa paikoissa jopa parempi kitkoilla. Kitkassa tämä sama pito pysyy suurinpiirtein samanlaisena alusta loppuun. Kitkat vaihdetaan alle jo esim. lokakuussa ja otetaan pois vaikka toukokuussa. Ei pääse kelit yllättämään kesärenkailla, kuten käy lähes jokaiselle jyrsijälle sekä syksyllä että keväällä. Toki on niin, että järki on kitkoilla pidettävä päässä pääkallokeleillä, mutta niin se varmaan pitäisi olla oli rengas mikä tahansa. Ja toki on syytä olla auto jossa on ESP ja luistonesto. En laittaisi kitkoja takavetoiseen autoon.
        Jyrsijän rengas pitää hyvin ihan uutena. Kuluneella, nastat kadottaneella nastarenkaalla ei ole yhtään pitoa missään, ja tälläinenhän nastarengas on monesti jo pari-kolme talvea ajettuna.

        Järkevälle kuskille kitka on parempi rengas jos on suht. uusi auto ESP:llä ja luistonestolla tai neliveto. Hulluille ajajille suosittelen vain nastoja.


      • bemaristi. kirjoitti:

        ..että miksi pitää ottaa suuria riskejä liikenteessä, kun voi päästä pienemmälläkin riskillä..

        En ylipäätänsä ymmärrä, miksi pitäisi ottaa suuria riskejä - rengastuksesta riippumatta. Ainakin minä ajelen vielä kesärenkailla ja vältän suuria riskejä (ellei sellaiseksi lasketa liian pienellä turvavälillä takana tulevaa nastakuskia, jonka pysähtymiskyky märällä asfaltilla on omaa heikompi).


      • bemaristi.
        The_Rat kirjoitti:

        En ylipäätänsä ymmärrä, miksi pitäisi ottaa suuria riskejä - rengastuksesta riippumatta. Ainakin minä ajelen vielä kesärenkailla ja vältän suuria riskejä (ellei sellaiseksi lasketa liian pienellä turvavälillä takana tulevaa nastakuskia, jonka pysähtymiskyky märällä asfaltilla on omaa heikompi).

        mutta se peilijää, johon se vihoviimeinenkin teräspiikki terhakkaasti tarrautuu ja matka voi jatkua..


      • Täysylinypyn
        Jörgen_ kirjoitti:

        Täsmälleen näin.
        Ajatelkaapa jyrsijät tätä : kitka pitää toki heikommin ihan kiillotetulla peilijäällä. Jos on vähääkään lunta on pito monissa paikoissa jopa parempi kitkoilla. Kitkassa tämä sama pito pysyy suurinpiirtein samanlaisena alusta loppuun. Kitkat vaihdetaan alle jo esim. lokakuussa ja otetaan pois vaikka toukokuussa. Ei pääse kelit yllättämään kesärenkailla, kuten käy lähes jokaiselle jyrsijälle sekä syksyllä että keväällä. Toki on niin, että järki on kitkoilla pidettävä päässä pääkallokeleillä, mutta niin se varmaan pitäisi olla oli rengas mikä tahansa. Ja toki on syytä olla auto jossa on ESP ja luistonesto. En laittaisi kitkoja takavetoiseen autoon.
        Jyrsijän rengas pitää hyvin ihan uutena. Kuluneella, nastat kadottaneella nastarenkaalla ei ole yhtään pitoa missään, ja tälläinenhän nastarengas on monesti jo pari-kolme talvea ajettuna.

        Järkevälle kuskille kitka on parempi rengas jos on suht. uusi auto ESP:llä ja luistonestolla tai neliveto. Hulluille ajajille suosittelen vain nastoja.

        Oikeastaan peilijää on lähes ainoa oikeasti vaarallinen elementti -sohjovallien ohella- talviautoilussa. Siis jos ajelee kielikeskelläsuuta ja "nussuttaa kolmeekymppiä".

        Muilla talvikeleillä pärjää melko hyvin uudehkolla kesäkumillakin. Jos lunta on auton oven alareunan tasolle, loppu nelivedonkin menohalut, viimeistään ylämäessä, paitsi piikkipyörällä. Räntä- ja "normi" lumikelillä (varsinkin espeillä yms.) menee kyllä ja pysähtyy, kunhan ennakoi. Mutta: Peilijäällä on "pakko" olla nastat, vaikka olisi millaista tekniikkaa ja ennakointia ja varovaisuutta. Halpa henkivakuutus...


      • nastakitkapelle
        Täysylinypyn kirjoitti:

        Oikeastaan peilijää on lähes ainoa oikeasti vaarallinen elementti -sohjovallien ohella- talviautoilussa. Siis jos ajelee kielikeskelläsuuta ja "nussuttaa kolmeekymppiä".

        Muilla talvikeleillä pärjää melko hyvin uudehkolla kesäkumillakin. Jos lunta on auton oven alareunan tasolle, loppu nelivedonkin menohalut, viimeistään ylämäessä, paitsi piikkipyörällä. Räntä- ja "normi" lumikelillä (varsinkin espeillä yms.) menee kyllä ja pysähtyy, kunhan ennakoi. Mutta: Peilijäällä on "pakko" olla nastat, vaikka olisi millaista tekniikkaa ja ennakointia ja varovaisuutta. Halpa henkivakuutus...

        Millä ihmeellisimmillä asioila perstellaan kitkoja.
        En ole kokeillut, joten joudun turvautumaan muiden tietoon.
        Olen yrittänyt etsiä testituloksia joissa kitkat olisivat
        yhtähyvät/paremmat kuin nastat, en vaanlöydä!
        Eli faktaa linkkeineen kehään, ei auta sanoa:
        Kitka pitää hyvin kun on abs, ei se abs lisää pitoa missää/koskaan.
        Jos autossa on uudet renkaat, on jarrutettaessa ihan sama vetääkö edestä
        vai työntääkö takaa!

        Pärjääj ihan hyvin kesä kumeilla.
        Liukkaat minua ei yllätä, voin jopa sanoa että ensivuonna tulee liukkaita marraskuussa.

        En ole päättänyt kummatko ostan kitkat vai nastat, mut uudet pitäis hommata


      • jokumuu.
        nastakitkapelle kirjoitti:

        Millä ihmeellisimmillä asioila perstellaan kitkoja.
        En ole kokeillut, joten joudun turvautumaan muiden tietoon.
        Olen yrittänyt etsiä testituloksia joissa kitkat olisivat
        yhtähyvät/paremmat kuin nastat, en vaanlöydä!
        Eli faktaa linkkeineen kehään, ei auta sanoa:
        Kitka pitää hyvin kun on abs, ei se abs lisää pitoa missää/koskaan.
        Jos autossa on uudet renkaat, on jarrutettaessa ihan sama vetääkö edestä
        vai työntääkö takaa!

        Pärjääj ihan hyvin kesä kumeilla.
        Liukkaat minua ei yllätä, voin jopa sanoa että ensivuonna tulee liukkaita marraskuussa.

        En ole päättänyt kummatko ostan kitkat vai nastat, mut uudet pitäis hommata

        Siellä on taulukossa arvosanat sekä nasta- että kitkarenkaille. Olennaiseen tiivistäen nastarenkaassa on jäällä enemmän pitoa, kitka taas on hiljaisempi. Muut ominaisuudet riippuvat rengasmallista mutta ovat keskimäärin yhtä hyviä sekä nasta- että kitkarenkaissa.

        Ominaisuus jota taulukosta ei näe on se, että ajomukavuudeltaan paremmat kitkat tulee helpommin vaihdettua ajoissa alle ja myös pidettyä alla riittävän pitkään. Ei tarvitse liukastella ensilumilla kesärenkailla.


      • mitä missä

        Ei minulla ainakaan irtoa ne nastat, loppuunajetuissa (lain min 3mm) voi muutama nasta puuttua (jonkin asfaltti lukkojarrutuksen takia).
        Nastarenkaatkin voi ajaa 1,6 mm kesällä, kun ottaa ruuvarin kouraan ja napsii ne nastat pois...


      • bemaristi. kirjoitti:

        mutta se peilijää, johon se vihoviimeinenkin teräspiikki terhakkaasti tarrautuu ja matka voi jatkua..

        Olen ottanut sen linjan, että vältän kesärenkailla peilijäällä ajamista. Jos sellainen pakko tulisi vastaan, pitäisi varmaan ajaa sen verran hitaammin, että pysyy tiellä...

        Kitka onneksi peilijäälläkin pitää. Ja tietyillä jäätyypeillä jopa nastaa paremmin.


      • nastakitkapelle
        jokumuu. kirjoitti:

        Siellä on taulukossa arvosanat sekä nasta- että kitkarenkaille. Olennaiseen tiivistäen nastarenkaassa on jäällä enemmän pitoa, kitka taas on hiljaisempi. Muut ominaisuudet riippuvat rengasmallista mutta ovat keskimäärin yhtä hyviä sekä nasta- että kitkarenkaissa.

        Ominaisuus jota taulukosta ei näe on se, että ajomukavuudeltaan paremmat kitkat tulee helpommin vaihdettua ajoissa alle ja myös pidettyä alla riittävän pitkään. Ei tarvitse liukastella ensilumilla kesärenkailla.

        Testi pisteet:
        Nastarengas 8,4-6,7
        kitkarengas 7,8- 7,3

        LAINAUS:
        Jos renkaiden eroja kiteytetää ja hieman kärjistetää, parasta olisi, että pohjoismaisilla kitkarenkaiööa ajavalle määrättäisiin, kahdeksankympin lätkä auton takaikkunaan, kun alla on jäätä tai märkää asfalttia.

        ELI KYSYMYS EDELLEEN, missä tutkimus, jossa kitkat yhtähyvät tai paremat kin nastat?


      • dgfsdfgs
        The_Rat kirjoitti:

        Olen ottanut sen linjan, että vältän kesärenkailla peilijäällä ajamista. Jos sellainen pakko tulisi vastaan, pitäisi varmaan ajaa sen verran hitaammin, että pysyy tiellä...

        Kitka onneksi peilijäälläkin pitää. Ja tietyillä jäätyypeillä jopa nastaa paremmin.

        Miks sun ääliön pitää olla höpöttelemäs täällä aina noita sun sekopäisiä juttujas? Oot jakautunu persoona ja sul ei oo kaikki kotona joten etkö sä vois hakeutuu hoitoon ihan ittes takii?


      • dgfsdfgs kirjoitti:

        Miks sun ääliön pitää olla höpöttelemäs täällä aina noita sun sekopäisiä juttujas? Oot jakautunu persoona ja sul ei oo kaikki kotona joten etkö sä vois hakeutuu hoitoon ihan ittes takii?

        Luepa ihan huviksesi viestisi uudestaan ja mieti, kumpi meistä on enemmän hoidon tarpeessa. Minun jutuissani ei ole mitään sekopäistä, se vain voi tuntua siltä, jos ei hallitse loogista päättelyä...


      • vaihteeksiiiii
        The_Rat kirjoitti:

        Olen ottanut sen linjan, että vältän kesärenkailla peilijäällä ajamista. Jos sellainen pakko tulisi vastaan, pitäisi varmaan ajaa sen verran hitaammin, että pysyy tiellä...

        Kitka onneksi peilijäälläkin pitää. Ja tietyillä jäätyypeillä jopa nastaa paremmin.

        "Kitka onneksi peilijäälläkin pitää. Ja tietyillä jäätyypeillä jopa nastaa paremmin"
        No nyt meni taas pojalla sekoiluksi, muisteleppa mitä tuossa taannoin viisastelit että :nasta rengas pitää joka olosuhteissa paremmin kuin kitkat,pois lukien kuiva asfaltti...


      • jokumuu.
        nastakitkapelle kirjoitti:

        Testi pisteet:
        Nastarengas 8,4-6,7
        kitkarengas 7,8- 7,3

        LAINAUS:
        Jos renkaiden eroja kiteytetää ja hieman kärjistetää, parasta olisi, että pohjoismaisilla kitkarenkaiööa ajavalle määrättäisiin, kahdeksankympin lätkä auton takaikkunaan, kun alla on jäätä tai märkää asfalttia.

        ELI KYSYMYS EDELLEEN, missä tutkimus, jossa kitkat yhtähyvät tai paremat kin nastat?

        Siinähän sitä oli TM:ssä tutkimusta, joka kertoi että nasta pitää jäällä paremmin, muilla pinnoilla ei eroja juuri ole. Ja kitka on vastaavasti hiljaisempi. Tulos ei varmaan yllättänyt kovin montaa lukijaa.

        Se "paremmuus" sinun täytyy ihan itse päättää. Itse en viitsi kuunnella nastojen rallatusta ja pito niinä muutamina päivinä, jolloin täällä etelä-Suomessa on tiet jäässä, ei ole tuottanut mitään ongelmia. Kitka on siis minulle parempi valinta. Vaimokkeen autossa taas on nastat alla ja tulee olemaan jatkossakin, sillä hänellä on ajokokemusta vähemmän eikä auton käyttäytyminen pidon rajoilla taida olla ihan yhtä tuttua. Eli hänelle nastarengas on parempi rengas.

        Jonkun vertailun lopputulos kertoo vain vertailijan näkemyksen siitä miten tuotteen katsotaan täyttävän keskimääräisen ostajan tarpeet. Mutta ei minua ainakaan isommin kiinnosta se keskimääräinen kaveri. Vertailusta löytyy kyllä tietoa oman valinnan tueksi kunhan viitsii tähtien määrän laskemisen sijasta katsoa eri tuotteiden pärjäämistä eri osa-alueilla. Painottaa niitä sitten itse oman maun mukaan.


      • vaihteeksiiiii kirjoitti:

        "Kitka onneksi peilijäälläkin pitää. Ja tietyillä jäätyypeillä jopa nastaa paremmin"
        No nyt meni taas pojalla sekoiluksi, muisteleppa mitä tuossa taannoin viisastelit että :nasta rengas pitää joka olosuhteissa paremmin kuin kitkat,pois lukien kuiva asfaltti...

        Jos olen jossain tuollaista väittänyt, olen pahoillani ja myönnän olleeni väärässä.

        Annatko linkin kyseiseen keskusteluun, niin käyn tunnustamassa virheeni sielläkin?

        Nasta pitää kitkaa paremmin, kunhan se on tarpeeksi tuore ja sillä on jäätä, tms. johon pureutua. Muutoin pito on suurin piirtein samalla tasolla, välillä heikompi välillä parempi.


      • dvs<dvsdfv<df
        The_Rat kirjoitti:

        Luepa ihan huviksesi viestisi uudestaan ja mieti, kumpi meistä on enemmän hoidon tarpeessa. Minun jutuissani ei ole mitään sekopäistä, se vain voi tuntua siltä, jos ei hallitse loogista päättelyä...

        Palstaa vuosia lukeneena olen pannut merkille että juuri sinä rotta olet ylivoimaisesti pahin häirikkö täällä.
        Kun olet ottanut jonkin tietyn kannan johonkin asiaan niin et missään nimessä voi hyväksyä kenenkään muun poikkeavaa kantaa vaan intät hamaan tulevaisuuteen vaikka tajuat olevasi väärässä.
        Pidät itsestäänselvyytenä että vain ja ainoastaan sinun OMA kantasi on aina se ainoa oikea vaikka höpöttelyistäsi voi kuka hyvänsä tunnistaa sinut tyypiksi jolla ei todellakaan ole lähimainkaan sellaista ajokokemusta ja käytännön kokemusta autoista/liikenteestä jota annat ymmärtää.
        En ala erittelemään mitään tiettyä juttua jossa olet paljastanut olevasi pelkkä huomionkipeä nolla mutta jokainen pidempään palstalla vieraillut tietää sinun olevan se säälittävä nolla.
        Sinun "tietosi" ja mielipiteesi kulkevat lähes käsi kädessä "erään" palstan "sheriffin" kanssa samaa linjaa joten on hyvinkin ymmärrettävää että miten tuollainen nuoleskelija on "erään" palstan "sheriffin" suojeluksessa ja saat haukkua ja höpöttää lähestulkoon mitä ikinä siellä sairaassa mielessäsi milloinkin satut keksimään.
        Toisinsanoen sinulla on vielä ellei mahdoton niin aivan hiton pitkä matka niihin terveiden papereihin joilla olisit sosiaalisesti yhteiskuntakelpoinen etkä eläisi täällä sitä pääsi sisäistä illuusiomaailmaa.


      • Koitappa
        The_Rat kirjoitti:

        Jos olen jossain tuollaista väittänyt, olen pahoillani ja myönnän olleeni väärässä.

        Annatko linkin kyseiseen keskusteluun, niin käyn tunnustamassa virheeni sielläkin?

        Nasta pitää kitkaa paremmin, kunhan se on tarpeeksi tuore ja sillä on jäätä, tms. johon pureutua. Muutoin pito on suurin piirtein samalla tasolla, välillä heikompi välillä parempi.

        "Kitka onneksi peilijäälläkin pitää. Ja tietyillä jäätyypeillä jopa nastaa paremmin.

        Nasta pitää kitkaa paremmin, kunhan se on tarpeeksi tuore ja sillä on jäätä, tms. johon pureutua. Muutoin pito on suurin piirtein samalla tasolla, välillä heikompi välillä parempi."

        rättipää päättää kumpi pitää jäällä paremmin, vai onko se tosiaan niin vaikeata.


      • Kallonkutistaja11
        Jörgen_ kirjoitti:

        Täsmälleen näin.
        Ajatelkaapa jyrsijät tätä : kitka pitää toki heikommin ihan kiillotetulla peilijäällä. Jos on vähääkään lunta on pito monissa paikoissa jopa parempi kitkoilla. Kitkassa tämä sama pito pysyy suurinpiirtein samanlaisena alusta loppuun. Kitkat vaihdetaan alle jo esim. lokakuussa ja otetaan pois vaikka toukokuussa. Ei pääse kelit yllättämään kesärenkailla, kuten käy lähes jokaiselle jyrsijälle sekä syksyllä että keväällä. Toki on niin, että järki on kitkoilla pidettävä päässä pääkallokeleillä, mutta niin se varmaan pitäisi olla oli rengas mikä tahansa. Ja toki on syytä olla auto jossa on ESP ja luistonesto. En laittaisi kitkoja takavetoiseen autoon.
        Jyrsijän rengas pitää hyvin ihan uutena. Kuluneella, nastat kadottaneella nastarenkaalla ei ole yhtään pitoa missään, ja tälläinenhän nastarengas on monesti jo pari-kolme talvea ajettuna.

        Järkevälle kuskille kitka on parempi rengas jos on suht. uusi auto ESP:llä ja luistonestolla tai neliveto. Hulluille ajajille suosittelen vain nastoja.

        "...Jos on vähääkään lunta on pito monissa paikoissa jopa parempi kitkoilla."

        Silloin kun lämpötila on lähellä nollaa, ja lumi on tiivistynyt miltei kuin peilijääksi, on pito yhtä huono kuin jäälläkin.

        "Kitkassa tämä sama pito pysyy suurinpiirtein samanlaisena alusta loppuun."

        Nastarenkaan jääpito puolestaan jopa paranee kulumisen myötä johtuen nastaulkoneman lisääntymisestä.

        "En laittaisi kitkoja takavetoiseen autoon."

        Minulla on kitkat takavetoisessa autossa. Mieluummin tekisin jakoa muiden ajo-ominaisuuksiin vaikuttavien tekijöiden mukaan kuin vetotavan. Vetotavasta riippumatta jarrutusmatka on kaikilla lähes sama.

        "Kuluneella, nastat kadottaneella nastarenkaalla ei ole yhtään pitoa missään, ja tälläinenhän nastarengas on monesti jo pari-kolme talvea ajettuna."

        En tiedä miten olet saanut nastarenkaasi tuohon kuntoon. Tuolla käsittelyllä ne tosiaan muuttuvat tavallista huonommiksi kitkarenkaiksi... Ja, jos nastoja ei "poista" tasaisesti kaikista renkaista, on ne myös laittomat. Käytännössä nastarenkaat vaativat osaavan sisäänajon, eikä pyörimissuuntaa saa muuttaa koskaan. Jos ei noita hallitse, menee nastarenkaat helposti täysin hukkaan. Minulta ei lähtenyt edellisestä nastarengassarjasta yhtään nastaa koko käyttöaikana.

        "Hulluille ajajille suosittelen vain nastoja."

        Minä suosittelisin mieluummin ajotapojen ja asenteiden muuttamista, eihän se nastarengaskaan kuitenkaan kaikkia pito-ongelmia poista.


      • Ford
        nastakitkapelle kirjoitti:

        Testi pisteet:
        Nastarengas 8,4-6,7
        kitkarengas 7,8- 7,3

        LAINAUS:
        Jos renkaiden eroja kiteytetää ja hieman kärjistetää, parasta olisi, että pohjoismaisilla kitkarenkaiööa ajavalle määrättäisiin, kahdeksankympin lätkä auton takaikkunaan, kun alla on jäätä tai märkää asfalttia.

        ELI KYSYMYS EDELLEEN, missä tutkimus, jossa kitkat yhtähyvät tai paremat kin nastat?

        Kitkoilla ajaminen on mukavampaa kuin nastoilla. Peilijäällä pitää muistaa ettei alla ole nastoja. Rauhallisella ajotavalla ja herkällä kaasujalalla pystyy ajamaan rajoitusten mukaisia nopeuksia kelillä kuin kelillä. "Rallikuskeille" suosittelen nastoja tai potkukelkkaa.


      • Koitappa kirjoitti:

        "Kitka onneksi peilijäälläkin pitää. Ja tietyillä jäätyypeillä jopa nastaa paremmin.

        Nasta pitää kitkaa paremmin, kunhan se on tarpeeksi tuore ja sillä on jäätä, tms. johon pureutua. Muutoin pito on suurin piirtein samalla tasolla, välillä heikompi välillä parempi."

        rättipää päättää kumpi pitää jäällä paremmin, vai onko se tosiaan niin vaikeata.

        Jos rättipäällä viittaat jonkinlaiseen uskonnolliseen fanaatikkoon, niin sellainen todellakin pitää olla, että voi kieltää sen tosiseikan, että jääkelejäkin on erilaisia, ja niille sopiva rengas ei ole aina sama. Järkevät ihmiset ymmärtävät tämän helposti, viimeistään miettiessään sen nastan toimintaa...


    • jokumuu.

      Kolme talvea nuo näyttävät itsellä kestävän kunnes käyvät sen verran liukkaiksi että menevät vaihtoon. Pintaa on siinä vaiheessa viitisen milliä. Kilometrejä tulee noin 30 tonnia vuodessa ja niistä talvikumppareilla ehkä reilun kympin per vuosi.

      Ajaisi kai noilla vielä kesällä jonkin matkaa mutta pito on niin paljon kesärengasta huonompi etten ole välittänyt lähteä pihistelemään.

      • sags

        Kyllä ne kitkarenkaat kuluvat nopeammin. Johan sen voi päätellä nimestäkin. Jotta saavutetaan parempi pito se vaatii pehmeämpiä renkaita, jotka kuluvat nopeammin.


    • Kallonkutistaja11

      Kitkarengasta pitäisi tietysti verrata nastarenkaaseen, koska niiden käyttötarkoitus on sama. Toinen vaihtoehto olisi verrata kitkarengasta kesärenkaaseen niin, että kitkarenkaallakin ajettaisiin vain kesällä. Kolmas vaihtoehto olisi verrata kitkarengasta kesärenkaaseen, ja ajaa molemmilla vain talvella.

      Johtuen kitkarenkaan huonoista ominaisuuksista kesäkeleillä, oikeasti merkittävä vertailu olisi siis tehtävä pelkästään kitka ja nastarenkaiden välillä. Mutta onhan muillakin ominaisuuksilla merkitystä, joten kestovertailu on miltei turhaa. Ja näin myös siksi, että tuonkokoisilla renkailla olen ajanut suunnilleen saman verran sekä nasta- että kitkarenkailla. Molemmat ovat kuluneet tosiaan hitaasti ja kestäneet vähintään 80tkm. Nastoista ei yhtäkään irronnut tuolla matkalla.

      Vertailumatkana kesärenkaat ovat lyhimmillään kestäneet n. 22tkm. Talvirenkaat kestävät siis helpostikin nelinkertaisen kilometrimäärän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      199
      1590
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      138
      1354
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      54
      1123
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      72
      995
    5. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      51
      950
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      106
      902
    7. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      893
    8. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      850
    9. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      830
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      31
      764
    Aihe