vetonivelen vaihto

wertti

pitäisi vaihtaa murros vänkärin puolelle primera -98:siin.miten tapahtuu,oon tälläinen itse opiskellut korjaaja, mutt ei oo tarvinut vielä murrosta vaihtaa ikinä.kiitti vaan jos joku viitsii lyhyesti selostaa,on mulla vähän hajua hommasta.

7

26354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helposti

      Toimii P10:ssä ja en keksi syytä miksei menisi P11 samalla tavalla.

      1. Napamutteri auki, ei vielä mutteria pois kokonaan.

      2. Multilinkin mutterin voi kannattaa irrottaa "jousipilarista".

      3. Vetonivelen suojakumi pois päältä. Työnnä akselia laatikkoon päin ja samalla naputtele vetoniveltä vasaralla. Iskut sisältä ulospäin niveleen ympärinsä.

      4. Aksilan pitäisi näin tulla kohtuu helposti pois nivelestä. Seuraavaksi napamutteri pois ja nivel pois. ABS versiosa lienee pientä lisäjuttua jotka irtoavat samalla.

      5. Uusi suojakumi akselille, laita urien päälle teippiä / vst. ettei kumi rikkoonnu.

      6. Uusi vetonivel paikalleen.

      7. Lukkorengas akselille uraan ja varovasti yrittämään akselia paikalleen uuteen niveleen. Voi olla hankalaa saada paikoilleen, mutta kyllä aksila lopulta menee nivelen läpi ja rengas lukitsee osat paikalleen. ÄLÄ JÄTÄ LUKKORENGASTA MISSÄÄN NIMESSÄ POIS.

      8. Suojakumi, napamutteri ja multilinkki kiinni.

      Monissa ohjeissa neuvotaan irrottamaan jos jonkinlaista niveltä, ja jarrusatulaa, jne. Tämä ohje ehkä helpoin ja nopein tapa vaihtaa nivel ilman älytöntä purkutyötä turhan takia.

      • patukka

        Joo ei oo vaikee homma toi nivelten vaihto.Ite vaihoin molemmat ulommat nivelet n.kuukaus sitten.Kyllähän siihen muutamia tunteja menee mutta kannattaa tehä ite jos vaan suinkin kykenee.


      • make
        patukka kirjoitti:

        Joo ei oo vaikee homma toi nivelten vaihto.Ite vaihoin molemmat ulommat nivelet n.kuukaus sitten.Kyllähän siihen muutamia tunteja menee mutta kannattaa tehä ite jos vaan suinkin kykenee.

        Toyotassa ei ole noin helppoa. Korjaamossa vaihdettiin ja itse olin paikan päällä katsomassa kun kaveri yritti ruuvipenkissä irti vetoniveltä,ei onnistunut,oli niin jumissa ettei auttanut muu kuin uusia kaikki,akseli myös.Sisempi nivel sentään lähti helposti pois.Helppous on autokohtaista.


      • monia vaihtanut
        make kirjoitti:

        Toyotassa ei ole noin helppoa. Korjaamossa vaihdettiin ja itse olin paikan päällä katsomassa kun kaveri yritti ruuvipenkissä irti vetoniveltä,ei onnistunut,oli niin jumissa ettei auttanut muu kuin uusia kaikki,akseli myös.Sisempi nivel sentään lähti helposti pois.Helppous on autokohtaista.

        Myivät sulle akselin turhaan. Lähes aina corollissa ja carinoissa ulompi vetari niin piukas et ei lähe ehjänä, silloi pitää ottaa rälläkkä käteen ja halkaista vanha nivel pois akselista. Näin jälkeenpäin turha sanoa mutta tiedät sitten sanoa kun toiselta puolelta menee ettei tarvi uutta akselia ja rikkinäisen nivelen irrotuskin käy nopeammin. ;}


    • Jamesames1

      Nissanin vetonivelen paikalleen laitossa ei tarvitse tapella yhtään, kun laitatte pienen nippusiteen tiukkaan akselin päässä olevan sokan päälle. Tämän jälkeen nivel nippusiteen viereen ja nopea napautus, niin uusi nivel on paikoillaan, että naks ja poks.
      Toyotan nivelet on todella tiukassa. Rälläkällä pari Railo kylkeen ja lyödä moskalla palat irti ja uutta niveltä tilalle.

    • Anonyymi

      Tarviiko ohjauskulmia tällä menetelmällä säätää?

      • Anonyymi

        No ei luultavasti jos ei ole suurta klappia napa pulteisa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe