vetonivelen vaihto

wertti

pitäisi vaihtaa murros vänkärin puolelle primera -98:siin.miten tapahtuu,oon tälläinen itse opiskellut korjaaja, mutt ei oo tarvinut vielä murrosta vaihtaa ikinä.kiitti vaan jos joku viitsii lyhyesti selostaa,on mulla vähän hajua hommasta.

7 kommenttia

Äänestä

Vastaukset

  • Toimii P10:ssä ja en keksi syytä miksei menisi P11 samalla tavalla.

    1. Napamutteri auki, ei vielä mutteria pois kokonaan.

    2. Multilinkin mutterin voi kannattaa irrottaa "jousipilarista".

    3. Vetonivelen suojakumi pois päältä. Työnnä akselia laatikkoon päin ja samalla naputtele vetoniveltä vasaralla. Iskut sisältä ulospäin niveleen ympärinsä.

    4. Aksilan pitäisi näin tulla kohtuu helposti pois nivelestä. Seuraavaksi napamutteri pois ja nivel pois. ABS versiosa lienee pientä lisäjuttua jotka irtoavat samalla.

    5. Uusi suojakumi akselille, laita urien päälle teippiä / vst. ettei kumi rikkoonnu.

    6. Uusi vetonivel paikalleen.

    7. Lukkorengas akselille uraan ja varovasti yrittämään akselia paikalleen uuteen niveleen. Voi olla hankalaa saada paikoilleen, mutta kyllä aksila lopulta menee nivelen läpi ja rengas lukitsee osat paikalleen. ÄLÄ JÄTÄ LUKKORENGASTA MISSÄÄN NIMESSÄ POIS.

    8. Suojakumi, napamutteri ja multilinkki kiinni.

    Monissa ohjeissa neuvotaan irrottamaan jos jonkinlaista niveltä, ja jarrusatulaa, jne. Tämä ohje ehkä helpoin ja nopein tapa vaihtaa nivel ilman älytöntä purkutyötä turhan takia.

    • Joo ei oo vaikee homma toi nivelten vaihto.Ite vaihoin molemmat ulommat nivelet n.kuukaus sitten.Kyllähän siihen muutamia tunteja menee mutta kannattaa tehä ite jos vaan suinkin kykenee.


    • patukka kirjoitti:

      Joo ei oo vaikee homma toi nivelten vaihto.Ite vaihoin molemmat ulommat nivelet n.kuukaus sitten.Kyllähän siihen muutamia tunteja menee mutta kannattaa tehä ite jos vaan suinkin kykenee.

      Toyotassa ei ole noin helppoa. Korjaamossa vaihdettiin ja itse olin paikan päällä katsomassa kun kaveri yritti ruuvipenkissä irti vetoniveltä,ei onnistunut,oli niin jumissa ettei auttanut muu kuin uusia kaikki,akseli myös.Sisempi nivel sentään lähti helposti pois.Helppous on autokohtaista.


    • make kirjoitti:

      Toyotassa ei ole noin helppoa. Korjaamossa vaihdettiin ja itse olin paikan päällä katsomassa kun kaveri yritti ruuvipenkissä irti vetoniveltä,ei onnistunut,oli niin jumissa ettei auttanut muu kuin uusia kaikki,akseli myös.Sisempi nivel sentään lähti helposti pois.Helppous on autokohtaista.

      Myivät sulle akselin turhaan. Lähes aina corollissa ja carinoissa ulompi vetari niin piukas et ei lähe ehjänä, silloi pitää ottaa rälläkkä käteen ja halkaista vanha nivel pois akselista. Näin jälkeenpäin turha sanoa mutta tiedät sitten sanoa kun toiselta puolelta menee ettei tarvi uutta akselia ja rikkinäisen nivelen irrotuskin käy nopeammin. ;}


  • Nissanin vetonivelen paikalleen laitossa ei tarvitse tapella yhtään, kun laitatte pienen nippusiteen tiukkaan akselin päässä olevan sokan päälle. Tämän jälkeen nivel nippusiteen viereen ja nopea napautus, niin uusi nivel on paikoillaan, että naks ja poks.
    Toyotan nivelet on todella tiukassa. Rälläkällä pari Railo kylkeen ja lyödä moskalla palat irti ja uutta niveltä tilalle.

  • Tarviiko ohjauskulmia tällä menetelmällä säätää?

    • No ei luultavasti jos ei ole suurta klappia napa pulteisa?


Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.