Luovutettu alkio

Hei! Meillä on lapsettomuutta ja hoitoja takana 6-7 vuotta. Nyt olisi tulossa tässä loppuvuodesta hoitoyritys luovutetulla alkiolla. Onko kellään kokemusta tai tietoa tällaisesta hoitomuodosta? Olisi kiva tietää onnistumismahdollisuudet tällaisessa hoidossa? Piti mennä kevääseen hoito, mutta hoitaja soittikin tällä viikolla ja kertoi, että päästäänkin jo näin nopeasti hoitoon, oli tullut nopeaan tahtiin luovutuksia ja tottakai tämä meille on mukavampi =)

36

6556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heippa taas =)
      Vähän tilannekatsausta jälleen. Hoito on menossa, olen nyt viikon syönyt Progynova-lääkitystä, tänään kävin ultrassa ja kohdun limakalvot olivat hyvän näköiset. Ensi tiistaina pitäisi aloittaa sitten Lugesteron-tukihoito ja perjantaina 18. päivä olisi sitten luovutetun alkion siirto. Kyllä jännittää, että miten käy, että onnistuuko sulatus ja päästäänkö siirtoon. Toivotaan tietysti kovasti, että kaikki menisi hyvin. Jos siirtoon päästään, niin joulu meneekin sitten jännittäessä. Kyllä tätä on jo niiin kauan toivottu ja odotettu, n. 8 vuotta on yritetty ja käyty monet hoidot ja pettymykset läpi.

      • reppuli---

        Ai te saatte pakastealkion, olen ollut aina siinä kuvitelmassa, että luovutetuissa käytetään aina tuorealkiota. Onko tuo alkio sitten sellainen, jota oikea omistaja ei halua itse käyttää eikä tuhota, vaan antaa sen jollekin ?


      • oma alkio

        Hei, minulla ei ole tietoa eikä kokemusta luovutetuista alkioista, mutta kirjoitan, koska meillä on pakastetun alkion siirto ensi viikon tostaina 17.12 eli päästään piinailemaan samaan tahtiin :) Onnea meille molemmille! :)

        Juuri kävin ultrassa, lääkityksenä mulla Estradot-laastarit, Zumenon ja mini-Aspirin. Luget alkaa jo lauantaina, koska mulla on pakkasessa pitkälle viljeltyjä (blastokysti-)alkioita.


      • reppuli--- kirjoitti:

        Ai te saatte pakastealkion, olen ollut aina siinä kuvitelmassa, että luovutetuissa käytetään aina tuorealkiota. Onko tuo alkio sitten sellainen, jota oikea omistaja ei halua itse käyttää eikä tuhota, vaan antaa sen jollekin ?

        Käsitykseni mukaan luovutetut alkiot tulee pakasteesta, ainakin meille puhuttiin näin. Ovat sellaisia, joita oikea omistaja ei itse enään tarvitse jostain syystä, esim. parilla tullut ero tai lapsiluvun ovat saaneet mieleisekseen ja haluavat sitten auttaa muita lapsettomia pareja saamaan mahdollisuuden. Ja todella hyvä, että sellainen mahdollisuus on, koska lääkärin mielestä meillä voisi olla sellaisilla parempi mahdollisuus kuin luovutetuilla munasoluilla. Luovutettujen munasolujen kohdallahan se on ns. tuoreeltaan tehtävä toimenpide, tietääkseni...


      • oma alkio kirjoitti:

        Hei, minulla ei ole tietoa eikä kokemusta luovutetuista alkioista, mutta kirjoitan, koska meillä on pakastetun alkion siirto ensi viikon tostaina 17.12 eli päästään piinailemaan samaan tahtiin :) Onnea meille molemmille! :)

        Juuri kävin ultrassa, lääkityksenä mulla Estradot-laastarit, Zumenon ja mini-Aspirin. Luget alkaa jo lauantaina, koska mulla on pakkasessa pitkälle viljeltyjä (blastokysti-)alkioita.

        Tulee kyllä tuskalliset pari viikkoa... Aiemmilla kerroilla, kun tehty icsi ja tuoresiirto niin ollut parin viikn aikana muka pahoinvointia ja vatsan nipistelyä, mutta sitten menkat alkaneet ajallaan. Meillä ei olekaan kokemusta tuosta pitkälle viljelystä... Siinä on ilmeisesti alkiolla paremmat mahdollisuudet, vai?
        Onnea tosiaan meille molemmille =) Pitää ilmoitella sit taas kuulumisia =)


      • Joulutähtönen
        Joanna1979 kirjoitti:

        Tulee kyllä tuskalliset pari viikkoa... Aiemmilla kerroilla, kun tehty icsi ja tuoresiirto niin ollut parin viikn aikana muka pahoinvointia ja vatsan nipistelyä, mutta sitten menkat alkaneet ajallaan. Meillä ei olekaan kokemusta tuosta pitkälle viljelystä... Siinä on ilmeisesti alkiolla paremmat mahdollisuudet, vai?
        Onnea tosiaan meille molemmille =) Pitää ilmoitella sit taas kuulumisia =)

        Kiva huomata että täältä löytyy kohtalotovereita. Me olemme olleet myös n. 7 v. hoidoissa ja huomasin tuolta aiemmasta keskustelupinosta, että meillä on Joannan kanssa aika paljon yhteistä: sama hoitopaikka, samat syyt ja lahja-alkio hoito tulossa:) Minä olen nimittäin menossa huomenna elämäni ensimmäiseen pakaste lahja-alkio siirtoon..jännittää! Alkiot sulatettiin tänään ja kaikki olivat selvinneet sulatuksesta, huomenna sitten kuulen tarkemmin miten nämä kallisarvoiset alkiot ovat jatkaneet kehitystään.
        Nimimerkille "Oma alkio" myös onnea siirtoon, piinaillaanpa täällä sitten kolmistaan ja toivotaan aivan hirmuisen paljon onnea meille jokaiselle!


      • Joulutähtönen kirjoitti:

        Kiva huomata että täältä löytyy kohtalotovereita. Me olemme olleet myös n. 7 v. hoidoissa ja huomasin tuolta aiemmasta keskustelupinosta, että meillä on Joannan kanssa aika paljon yhteistä: sama hoitopaikka, samat syyt ja lahja-alkio hoito tulossa:) Minä olen nimittäin menossa huomenna elämäni ensimmäiseen pakaste lahja-alkio siirtoon..jännittää! Alkiot sulatettiin tänään ja kaikki olivat selvinneet sulatuksesta, huomenna sitten kuulen tarkemmin miten nämä kallisarvoiset alkiot ovat jatkaneet kehitystään.
        Nimimerkille "Oma alkio" myös onnea siirtoon, piinaillaanpa täällä sitten kolmistaan ja toivotaan aivan hirmuisen paljon onnea meille jokaiselle!

        On vain yhteistä paljon :D Tuliko teille siinä putkessa montaki luovutettua alkiota? Toivottavasti kaikki menee hyvin jatkossakin, raskaus lähtisi käyntiin ja saisitte oman pienokaisen =)
        Toivotaan tosiaan paljon onnea meille kaikille, että kaikki menisi hyvin.
        Mie aloitan huomenna aamulla Lugesteron-kapselit ja jännittää kyllä suuresti jatko.
        Eka kertaa hoito lahja-alkiolla.
        Olisi tosiaan kiva tietää, että miten teillä muilla onnistuu tämä hoito tällä kertaa =)


      • Joulutähtönen
        Joanna1979 kirjoitti:

        On vain yhteistä paljon :D Tuliko teille siinä putkessa montaki luovutettua alkiota? Toivottavasti kaikki menee hyvin jatkossakin, raskaus lähtisi käyntiin ja saisitte oman pienokaisen =)
        Toivotaan tosiaan paljon onnea meille kaikille, että kaikki menisi hyvin.
        Mie aloitan huomenna aamulla Lugesteron-kapselit ja jännittää kyllä suuresti jatko.
        Eka kertaa hoito lahja-alkiolla.
        Olisi tosiaan kiva tietää, että miten teillä muilla onnistuu tämä hoito tällä kertaa =)

        Siirto meni hyvin ja kaksi alkiota siirrettiin. Me saimme putken, jossa oli 4 alkiota, joista nyt 2 pakastettiin uudelleen ja kaksi siirrettiin.
        Ajatukset ovat nyt hieman sekavat, on tämä niin uutta ja mielessä pyörii tuhat asiaa...Sain aika niukasti tietoja luovuttajista kun kyselin heistä ja nyt mietinkin että oikeastaan hyvä että sainkin niukasti tietoa koska muuten olisin miettinyt varmaan pääni puhki kaikenlaisia asioita.
        Onnea teille koitokseen, seurailen teidän tilannettanne ja toivon teidän parasta...ja pidän peukkuja ;)


      • nonneh
        Joulutähtönen kirjoitti:

        Siirto meni hyvin ja kaksi alkiota siirrettiin. Me saimme putken, jossa oli 4 alkiota, joista nyt 2 pakastettiin uudelleen ja kaksi siirrettiin.
        Ajatukset ovat nyt hieman sekavat, on tämä niin uutta ja mielessä pyörii tuhat asiaa...Sain aika niukasti tietoja luovuttajista kun kyselin heistä ja nyt mietinkin että oikeastaan hyvä että sainkin niukasti tietoa koska muuten olisin miettinyt varmaan pääni puhki kaikenlaisia asioita.
        Onnea teille koitokseen, seurailen teidän tilannettanne ja toivon teidän parasta...ja pidän peukkuja ;)

        heips!
        hienoa etta on lahja-alkiot loytynyt! itse en alkiota odota, vaan toimin luovuttajana. tosin en suomessa. tanaan oli ensimmainen laakari, ja menimme yhdessa sinne, siis sen naisen kanssa jolle luovutan. tuli niin hyva mieli, kun paasee antamaan toiselle lopun elaman onnen, siis jo kaikki menee hyvin. vahan jannittaa kaikki pistokset yms, viela kun kaikki info tapahtuu vieraalla kielella. mutta kylla se siita. jai kovin hyva mieli jalkikateen.

        haluisin vain antaa toistakin nakokantaa =)

        toivottavasti teilla tarppaa!


    • No niin... Perjantaina tehtiin lahja-alkion siirto. Saimme putken, jossa oli 2 alkiota, mutta vain toinen selviytyi sulatuksesta. Tämä toinen lähti jakautumaan kuulema oikein nätisti ja se sitten siirrettiin perjantaina. Nyt vain odotellaan pari viikkoa, apuva! Verikokeeseen saan mennä vasta 4.1.2010 ja perinteisen raskaustestinkin saa tehdä vasta 3.1.2010. Yritän olla ajattelematta asiaa, touhuta kaikkea jouluhommia, mutta tietysti se on mielessä koko ajan, vaikka tekis mitä. No jos se huominen työpäivä vähän helpottais jatkuvaa miettimistä :)

      • oma alkio

        Moi. Meillä huonoja uutisia, siirtoa ei tehty. Joutuivat sulattamaan 8 alkiota ja 2 niistä oli siirtokuntoisia siirtopäivänä, mutta itse sairastuin äkillisesti niin pahasti, että olin sovittuna siirtopäivänä sairaalassa. Sovimme lapsettomuuslääkärin kanssa, että katsotaan tilannetta vielä seuraavana päivänä, mutta alkiot eivät olleet enää silloin seuraavana päivänä siirtokunnossa. Harmittaa vietävästi, että joutuivat sulattamaan ihan turhan päiten noin monta alkiota. Nyt tulee vielä yhden kuukautiskierron tauko hoitoihin, palaamme asiaan vasta helmikuussa :,(

        Pidän teille peukkuja, toivottavasti tärppää!!


      • oma alkio kirjoitti:

        Moi. Meillä huonoja uutisia, siirtoa ei tehty. Joutuivat sulattamaan 8 alkiota ja 2 niistä oli siirtokuntoisia siirtopäivänä, mutta itse sairastuin äkillisesti niin pahasti, että olin sovittuna siirtopäivänä sairaalassa. Sovimme lapsettomuuslääkärin kanssa, että katsotaan tilannetta vielä seuraavana päivänä, mutta alkiot eivät olleet enää silloin seuraavana päivänä siirtokunnossa. Harmittaa vietävästi, että joutuivat sulattamaan ihan turhan päiten noin monta alkiota. Nyt tulee vielä yhden kuukautiskierron tauko hoitoihin, palaamme asiaan vasta helmikuussa :,(

        Pidän teille peukkuja, toivottavasti tärppää!!

        Voi harmi :( Teillä kävi kyllä todella huono tuuri. Jäikö teillä yhtään alkiota enään pakkaseen, josta voisi yrittää sitten ensi vuoden puolella yrittää? Vai pitääkö alkaa hoito alusta?


      • Joulutähtönen
        Joanna1979 kirjoitti:

        Voi harmi :( Teillä kävi kyllä todella huono tuuri. Jäikö teillä yhtään alkiota enään pakkaseen, josta voisi yrittää sitten ensi vuoden puolella yrittää? Vai pitääkö alkaa hoito alusta?

        Voi harmi kun meni "Omalla Alkiolla" pieleen hoito tällä kertaa, toivotaan että seuraavalla kerralla on parempi onni, kyllä se aika menee nopeaa että et huomaakaan kun helmikuu on taas edessä.
        Joanna1979:lle onnea ja menestystä, toivotaan että me molemmat plussataan, olisihan se jo meidänkin vuoro onnistua, vai mitä :) Ilmoitellaan tänne sitten miten kävi.
        Hyvää joulua!


      • oma alkio
        Joulutähtönen kirjoitti:

        Voi harmi kun meni "Omalla Alkiolla" pieleen hoito tällä kertaa, toivotaan että seuraavalla kerralla on parempi onni, kyllä se aika menee nopeaa että et huomaakaan kun helmikuu on taas edessä.
        Joanna1979:lle onnea ja menestystä, toivotaan että me molemmat plussataan, olisihan se jo meidänkin vuoro onnistua, vai mitä :) Ilmoitellaan tänne sitten miten kävi.
        Hyvää joulua!

        Moikka plikat! Mä olen jo selvinnyt siitä harmituksesta, että PAS meni mönkään. Meillä on vielä 3 alkiota pakkasessa, mutta olen jo henkisesti valmistautunut siihen, että uuteen IVF:ään tässä joudutaan.

        Mitenkäs teidän piinailut? Onko tuntemuksia? Joko olette testailleet? ;)


      • oma alkio kirjoitti:

        Moikka plikat! Mä olen jo selvinnyt siitä harmituksesta, että PAS meni mönkään. Meillä on vielä 3 alkiota pakkasessa, mutta olen jo henkisesti valmistautunut siihen, että uuteen IVF:ään tässä joudutaan.

        Mitenkäs teidän piinailut? Onko tuntemuksia? Joko olette testailleet? ;)

        Vielä odotellaan... Siirtopäivänä neuvottiin, että näiden pyhien takia raskausverikokeeseen voin mennä vasta 4.1.10 eli ensi viikon maanantaina... ja apteekin raskaustestin voisin tehdä aiemmin, mutta senkin vain päivää aiemmin eli sunnuntaina... Tulee piiiiiitkä viikko :( Tuntuu, että ei tämä aika kulu sitten millään...
        On ollu muka vähän öklöä oloa, mutta en uskalla vielä sen perusteella päästää toiveita kovin korkealle, kun aiemmillakin kerroilla ollut siirron jälkeen pahaa oloa, eikä olekaan lähtenyt edes alulle. Kyllähän ne toiveet tietysti on korkealla, varsinkin heti, kun vähänkin tuntuu erilaista oloa tai nipistelyä vatsalla...
        Miten Joulutähtösellä menee? Millon sinä saat testin tehdä?


      • Joulutähtönen
        Joanna1979 kirjoitti:

        Vielä odotellaan... Siirtopäivänä neuvottiin, että näiden pyhien takia raskausverikokeeseen voin mennä vasta 4.1.10 eli ensi viikon maanantaina... ja apteekin raskaustestin voisin tehdä aiemmin, mutta senkin vain päivää aiemmin eli sunnuntaina... Tulee piiiiiitkä viikko :( Tuntuu, että ei tämä aika kulu sitten millään...
        On ollu muka vähän öklöä oloa, mutta en uskalla vielä sen perusteella päästää toiveita kovin korkealle, kun aiemmillakin kerroilla ollut siirron jälkeen pahaa oloa, eikä olekaan lähtenyt edes alulle. Kyllähän ne toiveet tietysti on korkealla, varsinkin heti, kun vähänkin tuntuu erilaista oloa tai nipistelyä vatsalla...
        Miten Joulutähtösellä menee? Millon sinä saat testin tehdä?

        Täällä ei uskalleta tehdä testiä..siirto oli siis 2 viikkoa sitten maanantaina ja menkat ei ole vielä alkaneet.
        Niin monta nega testiä on elämän aikana tullut tehtyä ja muistissa on ne lukuista pettymykset vieläkin, joten siksi tässä vielä viivyttelen testin kanssa. Luget on edelleen käytössä ja minulla ne yleensä viivästyttää menkkoja, joten sekään ei nyt ole merkki siitä että olisin raskaana. Mutta täytyy kai se viimeistään huomenna testata, että pääsee aloittamaan uusi vuosi uudella asenteella. Tulen kertomaan viimeistään huomenna miten kävi :) Hui..jännittää!


      • Joulutähtönen
        Joulutähtönen kirjoitti:

        Täällä ei uskalleta tehdä testiä..siirto oli siis 2 viikkoa sitten maanantaina ja menkat ei ole vielä alkaneet.
        Niin monta nega testiä on elämän aikana tullut tehtyä ja muistissa on ne lukuista pettymykset vieläkin, joten siksi tässä vielä viivyttelen testin kanssa. Luget on edelleen käytössä ja minulla ne yleensä viivästyttää menkkoja, joten sekään ei nyt ole merkki siitä että olisin raskaana. Mutta täytyy kai se viimeistään huomenna testata, että pääsee aloittamaan uusi vuosi uudella asenteella. Tulen kertomaan viimeistään huomenna miten kävi :) Hui..jännittää!

        Testi tehty ja negaa näytti. Voi kurjuus :(
        Jäädään nyt odottamaan Joannan plussaa, toivottavasti edes yhtä meistä onnistaisi tällä kierroksella.
        Joanna: montako alkioita teillä on siirretty ennen tätä lahja-hoitoa? Onko teidän alkiot olleet yleensä hyvälaatuisia siirtohetkellä? Itse alan jo vakaasti uskomaan siihen että minun kroppa hylkii alkioita, koska minulle on siirretty kymmeniä hyvänlaatuisia alkioita ja kohdun limakalvo on siirroissa ollut tosi hyvä. Ja nyt siirrettiin kaksi hyvää lahja-alkioita ja eivät vaan nekään kiinnity. Luin netistä että tällaisissa tapauksissa on joillekin otettu avuksi kortisoni, joka kuulemma edesauttaa sitä, että keho ei hylkisi alkioita. Oletteko kuulleet keneltäkään kokemuksia tällaisesta kortisonin käytöstä?
        Hyvää uutta vuotta teille !


      • oma alkio
        Joulutähtönen kirjoitti:

        Testi tehty ja negaa näytti. Voi kurjuus :(
        Jäädään nyt odottamaan Joannan plussaa, toivottavasti edes yhtä meistä onnistaisi tällä kierroksella.
        Joanna: montako alkioita teillä on siirretty ennen tätä lahja-hoitoa? Onko teidän alkiot olleet yleensä hyvälaatuisia siirtohetkellä? Itse alan jo vakaasti uskomaan siihen että minun kroppa hylkii alkioita, koska minulle on siirretty kymmeniä hyvänlaatuisia alkioita ja kohdun limakalvo on siirroissa ollut tosi hyvä. Ja nyt siirrettiin kaksi hyvää lahja-alkioita ja eivät vaan nekään kiinnity. Luin netistä että tällaisissa tapauksissa on joillekin otettu avuksi kortisoni, joka kuulemma edesauttaa sitä, että keho ei hylkisi alkioita. Oletteko kuulleet keneltäkään kokemuksia tällaisesta kortisonin käytöstä?
        Hyvää uutta vuotta teille !

        Pahoitteluni negasta, joulutähtönen!! Onneksi teilläkin on pakkasessa vielä alkioita. Pää pystyyn vaan ja uutta yritystä kohti!

        Mäkin olen täällä palstalla joskus törmännyt juttuihin tuosta kortisonista. mutta en kyllä yhtään muista, että minkälaisia kokemuksia ihmiset olisi kertoneet. Kysy ihmeessä hoitavalta klinikalta asiasta, kun ilmoitat heille negasta.


      • Joulutähtönen kirjoitti:

        Testi tehty ja negaa näytti. Voi kurjuus :(
        Jäädään nyt odottamaan Joannan plussaa, toivottavasti edes yhtä meistä onnistaisi tällä kierroksella.
        Joanna: montako alkioita teillä on siirretty ennen tätä lahja-hoitoa? Onko teidän alkiot olleet yleensä hyvälaatuisia siirtohetkellä? Itse alan jo vakaasti uskomaan siihen että minun kroppa hylkii alkioita, koska minulle on siirretty kymmeniä hyvänlaatuisia alkioita ja kohdun limakalvo on siirroissa ollut tosi hyvä. Ja nyt siirrettiin kaksi hyvää lahja-alkioita ja eivät vaan nekään kiinnity. Luin netistä että tällaisissa tapauksissa on joillekin otettu avuksi kortisoni, joka kuulemma edesauttaa sitä, että keho ei hylkisi alkioita. Oletteko kuulleet keneltäkään kokemuksia tällaisesta kortisonin käytöstä?
        Hyvää uutta vuotta teille !

        Voi ei :( Pitääkö sun käydä vielä verikokeessa? Mulle sanottiin tosiaan, että olis hyvä käydä verikokeessa kuitenkin vaikka testi näyttäis negaa.
        En ole tarkkaan laskenut montako alkiota on siirretty aiemmin, onhan niitä jonkin verran, kun hoitoja aiemmalla tyylillä eli omilla sukusoluilla on tehty 5 ennen tätä, mutta meillä ei ole tullut niitä alkioita kun parhaimmillaankin 5-6/hoitokerta, joka oli ensimmäisillä kerroilla, sitten alkaneet hiipua ja viimeisessä hoidossa ei päästy edes siirtoon asti. Alussa sanottiin, että pari alkiota olis ollut ns. top-alkiota, mutta enimmäkseen sellasia normaaleja, ei ilmeisesti mitenkään huippuja, mutta kehityskelpoisia kuitenkin, mutta eivät kuitenkaan lähteneet alkuun. Meillähän ekalla yrityksellä alkio kiinnittyi, mutta siellä ei sitten ollut mitään eloa, joten piti ottaa pois. Toisella kerralla sitten kaikki lähti hyvin alkuun ja päästiinkin viikolle 11-12, kun huomattiin, että sikiön pituus ei vastannut viikkoja ja sit siinä juostiin ultrasta toiseen, neuvolasta (kun ei kuulunut sydänääniä) terveyskeskukseen ja sitten huomattiin n. viikolla 13, että sydän ei enään näy sykkivän, joten piti ottaa pois, ensin lääkkeillä, mutta ei lähtenyt kunnolla, kun oli niin pitkällä, joten piti tehdä vielä kaavinta :(

        Olen jossankin kans lukenut jotain kortisonista, mutta meille ei ole koskaan siitä puhuttu lääkärillä mitään. Kannattaa tosiaan kysyä siitä lääkäriltä.

        Onneksi teille tosiaan jäi vielä niitä lahja-alkioita pakkaseen, niin voitte yrittää vielä samasta. Meillähän oli vain tämä 1 alkio, josta hoitaja sanoi puhelimessa vielä ennen siirtoa, että voisi melkeinpä sanoa, että on ns. top-alkio. Oli lähtenyt jakautumaan ensin kahdeksaan ja sit kun mentiin siirtoon niin lääkäri ilmoitti, että oli vielä jatkanut jakautumista...
        Toivottavasti lähtisi alulle, kun on mennyt monta vuotta ilman, että olisi edes kiinnittynyt... On vaan kuitenkin jostain syystä sellanen olo, että ei tämä nyt tainnut onnistua :( En tiiä miksi tällanen tunne, ei ole mitään vuotoa ollut tai tms.
        Mie ilmottelen sitten heti tännekin, kun teen testin, jos uskaltaisin tehdä jo lauantaina, kun perjantaina tulee 2 viikkoa siirrosta...
        Hyvää uutta vuotta teille molemmille ja toivotaan, että ensi vuosi olisi parempi tämän asian kannalta meillä kaikilla :)


    • Tein testin tänään ja niinhän siinä tietenkin kävi, että negatiivista näyttää :( Huomenna pitää vielä käydä siellä verikokeessa, en usko, että se mitään muuttaa, mutta käydään nyt varmistamassa vielä. Vuoto ei ole alkanut, mutta hoitaja sanoikin siirron jälkeen, että nämä käytössä olevat lääkkeet pitää vuodon pois. Masentaa kyllä ihan hitosti, ei tämä tunnu yhtään helpommalta näinkään monen kerran jälkeen. No pitää vaan yrittää uudestaan taas...
      Hyvää uuden vuoden jatkoa kaikille, vaikka tämä vuosi alkoikin näissä merkeissä...

      • oma alkio

        Voi itku, negaa sielläkin :( Voimia sulle alkavaan vuoteen!


      • oma alkio kirjoitti:

        Voi itku, negaa sielläkin :( Voimia sulle alkavaan vuoteen!

        Kävin aamulla verikokeessa ja negatiivinen sieltäkin :(
        Harmittaa kyllä kovasti, varsinkin, kun meille ei jäänyt yhtään alkiota pakkaseen.
        Pitää olla yhteyksissä hoitajaan, kun vuoto alkaa ja varmaan meidät sitten laitetaan uudestaan alkiojonoon, saas nähdä milloin sitten päästään uuteen yritykseen.
        Onneksi teidän muiden ei tarvitse välttämättä odottaa kovinkaan kauan, kun teillä on pakkasessa alkioita, onnea yrityksiin niillä :) Ja olis kiva kuulla, että miten niiden alkioiden kanssa sitten käy, ONNEA :)


      • Joulutähtönen
        Joanna1979 kirjoitti:

        Kävin aamulla verikokeessa ja negatiivinen sieltäkin :(
        Harmittaa kyllä kovasti, varsinkin, kun meille ei jäänyt yhtään alkiota pakkaseen.
        Pitää olla yhteyksissä hoitajaan, kun vuoto alkaa ja varmaan meidät sitten laitetaan uudestaan alkiojonoon, saas nähdä milloin sitten päästään uuteen yritykseen.
        Onneksi teidän muiden ei tarvitse välttämättä odottaa kovinkaan kauan, kun teillä on pakkasessa alkioita, onnea yrityksiin niillä :) Ja olis kiva kuulla, että miten niiden alkioiden kanssa sitten käy, ONNEA :)

        Voi itku, pahoitteluni Joannalle että nega tuli..
        Toivotaan että pääsette pian kokeilemaan uutta lahja-alkioita, niiden suhteen pitäisi olla hyvä tilanne, sillä lisää luovuttajia on kuulemma tulossa ja jonot ovat ilmeisesti lyhyet.
        Jokatapauksessa hyvää uutta vuotta, eiköhän se onni joskus meitäkin potkaise tavalla tai toisella, ei anneta periksi!


      • tasuni
        Joulutähtönen kirjoitti:

        Voi itku, pahoitteluni Joannalle että nega tuli..
        Toivotaan että pääsette pian kokeilemaan uutta lahja-alkioita, niiden suhteen pitäisi olla hyvä tilanne, sillä lisää luovuttajia on kuulemma tulossa ja jonot ovat ilmeisesti lyhyet.
        Jokatapauksessa hyvää uutta vuotta, eiköhän se onni joskus meitäkin potkaise tavalla tai toisella, ei anneta periksi!

        Mites teillä, Joulutähtönen ja Joanna, nyt vuotta myöhemmin on asiat? Täällä kyselee yksi luovutettuja alkioita käyttämään aikova. Takana 15 tuloksetonta inssiä/alkionsiirtoa omilla soluilla. Olin jotenkin alkanut uskoa, että luovutetulla alkiolla tulosta tulee heti, mutta näemmä ei :(.


      • Joulutähtönen _
        tasuni kirjoitti:

        Mites teillä, Joulutähtönen ja Joanna, nyt vuotta myöhemmin on asiat? Täällä kyselee yksi luovutettuja alkioita käyttämään aikova. Takana 15 tuloksetonta inssiä/alkionsiirtoa omilla soluilla. Olin jotenkin alkanut uskoa, että luovutetulla alkiolla tulosta tulee heti, mutta näemmä ei :(.

        Meillä ollut tässä vuoden tauko ja nyt kokeillaan vielä yhtä ICsiä omialla soluilla ja uutena otetaan mukaan kortisonin käyttö. Tuo kortisoni on kuulemma sellainen että siitä on ollut apua sellaisissa tapauksissa, jossa on ollut monia alkiosiirtoja joissa alkiot ja kohdun limakalvo ovat olleet hyviä mutta alkiot ei vaan ole kiinnittyneet. Kortisoni edesauttaa käsittääkseni siinä, että kohtu ei hylji alkiota vaan antaisi sen rauhassa kiinnittyä jos on kiinnittyäkseen.


      • tasuni kirjoitti:

        Mites teillä, Joulutähtönen ja Joanna, nyt vuotta myöhemmin on asiat? Täällä kyselee yksi luovutettuja alkioita käyttämään aikova. Takana 15 tuloksetonta inssiä/alkionsiirtoa omilla soluilla. Olin jotenkin alkanut uskoa, että luovutetulla alkiolla tulosta tulee heti, mutta näemmä ei :(.

        Heippa! Meillä tosiaan meni se eka yritys luovutetulla puihin, samoin toinen yritys viime syyskuussa. Kolmas hoito heti perään ja siirto oli 9.11.2010 ja siitäpä ollaankin nyt jo hyvllä mallilla, ainakin vielä... Juuri tänään alkoi 13. viikko ja huomenna olisi np-ultra =) Neuvolassa alkukuusta kuultiin jo sydänäänetkin rv 10 1. Toivon vain kovasti, että kaikki menee hyvin, pelko tietenkin on vielä, kun aiemmin olen omilla soluilla tehdyssä hoidossa päässyt melkein 13 viikkoa täyteen ja np-ultrassa sitten näkyikin, että kaikki ei ollutkaan kunnossa eli on vähän jännät paikat vielä =(


    • tasuni

      Hei! Kiva kuulla, että kolmas luovutusalkiohoito vihdoin toimi! Mulla on kolmas juuri menossa, eilen oli siirto. Hyvännäköisiä alkioita ja kaikki näytti taas niin hyvältä, mutta ei tässä enää jaksa oikein uskoa. Täytyy varmaan vaan yrittää. Paljon tsemppiä Joulutähtöselle myös!

    • Woodoll

      Ihana lukea välillä hyviäkin uutisia tältä pastalta!!! Paljon onnea sinulle Joanna! Raskaan ja pitkän hoitotaipaleen jälkeen olet varmasti onnellisempi kuin ikinä ja ansainnut sen :) Ihan itku tuli silmään kun tätä ketjua luin.. Toivottavasti raskautesi etenee hyvin loppuun asti!

    • Heippa! Ajattelin kirjotella uusimmat kuulumiset =) Eli ylempää voi lukeakin meidän taustasta ja hoitohistoriasta. 8. hoitoyritys tuotti sitten vihdoin ja viimein sen toivotun tuloksen, kun potra poika syntyi 26.7.2011 kaikin puolin terveenä

      • Toiveena äitiys

        Hei joanna!

        Onneksi olkoon pienestä pojasta! Se on varmasti mieletön tunne..

        Me siis vielä täällä pimeämmällä puolella, 4 vuotta tuloksetonta toiveilua. Meillä suurin syy lapsettomuuteen on vissiin alkioitten huono laatu, joten tämä lahjoitettu alkio kuulosti mielenkiintoiselta. Haluaisitko kertoa mistä syistä sitä teille suositeltiin ja oletteko hoidossa yksityisellä vai julkisella puolella. ja minkälainen prosessi oli?
        Mietin vain olisiko meilläkin mahdollisuus..


      • 123654

        Tuhannesti Onnea Joannalle!


    • Kiitoksia =) Meillähän lapsettomuuden syy miehen siittiöissä, mutta tässä vuosien varrella on alkanut tuo minunkin oma tuotanto väheneen, joten lääkäri sitten ehdotti ensin hoitoa luovutetulla munasolulla, mutta oli pähkäillyt meän asioita vähän lisää ja ehdotti luovutettua alkiota juuri tuon takia, kun mullakin alkoi munasoluja tulla joka kerta vähemmän lääkityksenkin kanssa. Väestöliitolla ollaan oltu hoidossa ja ollaan kyllä oltu tyytyväisiä lääkäriimme, joka ollut todella ihana =) Erona ICSI-hoitoihin oli se, että piti tosiaan käydä juttelemassa psykologin kanssa ajatuksista ja tuntemuksista, kun lapsihan ei biologisesti ole oma, kun on luovutettu alkio. Lisäksi erona on se, että jää tietysti itse hoidosta se punktio väliin ja lääkitys on vähän erilainen =) Ensimmäisen luovutetun alkion siirron jälkeen oli toiveet korkealla, mutta kun pudottiin taas maan pinnalle negatiivisen testituloksen myötä, niin toisella hoitokerralla osas ehkä jo varautua negatiiviseen tulokseen, vaikka joka kertahan se on ollut kamala pettymys kuitenkin, vaikka kuinka yrittää valmistautua. Kun lähdettiin tähän kolmanteen hoitoon, niin odotukset oli aikaslailla nollassa, mutta ajateltiin, että käydään nyt tämä kerta vielä, kun oli maksusitoumus kolmeen hoitoon luovutetulla alkiolla. Oltiin aika varmoja, että ei tämäkään lähde alulle edes, kun ei aiemminkaan ole lähtenyt, mutta yllätys olikin ihana, kun testi näytti plussaa ja verikoe vielä vahvisti asian

    • tasuni

      Ai se toinen voi tulla ulos tuolla tavalla myöhässä? En tiennytkään. Luovutetun alkion kanssa ei välttämättä tarvitse yhtään mitään lääkehoitoja, jos ovulaatiossa ei ole ongelmia ja muutenkin asiat näyttää olevan kunnossa, omat alkiot vain eivät ole elinkelpoisia. Mulle siirrettiin eka alkio ilman mitään lääkitystä, ovistestin perusteella vain määrättiin siirtopäivä. Ei edes Lugesteronia siis. Tokalla kerralla siirrettiin kaksi alkiota, joiden viimeinen säilytyspäivä oli niin pian että mun kiertoa piti vauhdittaa, joten siinä söin monenlaisia hormoneita ja käytin Lugesteroneja 6 kpl päivässä siirron jälkeen. Nyt kolmannella kerralla ei ole muuta lääkehoitoa kuin 2 Lugea päivässä. Ensi viikolla sitten selviää, miten tällä kertaa kävi.

      Hintaa tälle hoidolle tulee ainakin mun tapauksessa noin puolitoista tonnia kerta. Kela ei enää maksa mitään, kun ovat jo korvanneet 4 IVF-hoitoa ja omien sanojensa mukaan siinäkin on yksi liikaa. Oikeasti kuulemma korvataan korkeintaan kolme hoitoa. Minä taisin olla niin säälittävä tapaus 15:ne yrityksineni että maksoivat sitten sen neljännenkin :).

    • Toiveena äitiys

      Hei,

      kiitos joanna teidän tarinasta. Mekin oltiin kaksi ensimmäistä IVF -hoitoa Väestöliitolla, mutta nyt kolmas siis tehtiin julkisella puolella. Tuoresiirron tuloksen saan tietää ensi viikolla, mutta kyllähän mä itse jo tiedän kuinka tässä on käynyt :( ihan mielettömän surkea fiilis.
      Mietin vain että tekevätköhän noita luovutetun alkion siirtoja julkisella puolella, vai tarvitseeko sitä varten sitten miettiä paluuta yksityiselle sektorille... Toisaalta, tuntuu välillä että helpommalla pääsisi kun rupeaisi suuntaamaan ajatuksen adoptioon tai sijaisvanhemmuuteen.

      tasuni, oletko sinä hoidolla julkisella vai yksityisellä puolella? Meillä on juuri tuo tilanne, että muut asiat tuntuisi olevan kunnossa, mutta omat alkiot eivät tunnut olevan elinkelpoisia. Tosin, lääkärit ovat ilmeisesti julkisellakin suunnitelleet vielä neljättä ivf -hoitoa, eli sinä mielessä saan kai olla "onnellinen" että uskovat meidän mahdollisuuksiin..?

      En vain ole ollut tietoinen luovutetun alkion käyttö mahdollisuuksista ja rupesin miettimään olisiko se meillä mahdollista..

      • helmilahja

        Olisi kiva kuulla pareista, jotka saaneet lapsen lahja-alkiolla. Ei oikein tunnu mistään löytyvän materiaalia aiheesta, ei edes Simpukan sivuilla.

        Miten olette läheisille kertoneet ja mikä oli vastaanotto? Entä miten sujui lapselle kertominen? Kaipaisin ihan konkreettisia asioita, joissa lapsen ei sama geneettisyys tulee esille.


      • Iskä

        Molemmat tyttäreni (tällä hetkellä 3- ja 5-vuotiaat) on saatu luovutetuista alkioista, joissa kummassakaan ei ole minun saati vaimoni geeniperimää. Olimme jo luovuttamassa 10v lapsettomuushoitojen jälkeen kunnes saimme tietää tästä mahdollisuudesta. Ja hoidot onnistuivat molemmilla kerroilla kerta laakista. Lapsen syntymän jälkeen sitä asiaa, että lapset eivät ole biologisesti omia, ei edes enää tule ajatelleeksi eikä se vaikuta siihen etteikö heitä rakastaisi kuin omiaan. Olemme ajatelleet kertoa asiasta sitten kun kumpikin on täysi-ikäinen, jolloin heillä on mahdollisuus Väestöliiton kautta etsiä biologiset vanhempansa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe