Eli kuinka suuri omavalmiste lennokki saa olla? Onko jossain jotain lakitekstiä asiaan liittyen? On ollut tässä tälläinen projekti työn alla ja yksi BW tyyppi näki sen ja sanoi heti että on laiton :( En siis ole mihinkään kisoihin tai tapahtumiin osallistumassa ja lennätänkin sitä tuossa läheisen järven jäällä sitten kun se valmistuu.
Kuinka suuren lennokin saa rakentaa?
11
3796
Vastaukset
- asdfasdff
Niin, sevennyksenä että en viitsi tarkkoja kokoja tänne laittaa, mutta kyllä tässä on pienen moottorikelkan moottori.
- rc-pilotti
Karkea arvaukseni on, ettei lennokin kokoa ole lakisääteisesti rajoitettu. Itse olen joskus haaveillut suuresta lennokista, mihinkä itse hyppäisi kyytiin, ja ohjailisi radiolla. Tietysti se silloin olisi miehitetty ilma-alus, mut voisihan sitä sanoa että: lennokiani tässä vaan kokeilin;)
- hiekkasäkit
minulla on 400 kuutioinen rotaksi varmaan,otin ski doo kelkasta,kokeilin että 95 kiloa kantaa hiekkaa säkissä,ja lentää hyvin.olen miettinyt että styroksista ja saumausvaahdosta teen penki ja teline kaukoohjaukselle,pääsis itse mukaan kun pudottaa hiekkasäkit pois.sehän on vain lennokki ei lentokone.
- 18
Saattaa nimittäin käydä kalliiksi kun lennokkisi karkaa ja katkaisee jonkun firman tai kaupungin suurjännitelinja tai menee jonkun rakennuksen seinästä sisään.
Lennättäjällä/omistajalla kun on täysi korvausvelvollisuus...- ...............
vittu et sä olet viisas. kysyikö tuo aloittaja jostain korvausvelvollisuudesta??? Luetun ymmärtämisessä sulla ainakin on vikaa!!! Mene apukouluun takaisin.
- rc plane
............... kirjoitti:
vittu et sä olet viisas. kysyikö tuo aloittaja jostain korvausvelvollisuudesta??? Luetun ymmärtämisessä sulla ainakin on vikaa!!! Mene apukouluun takaisin.
Ulkomailla ainakin saa olla aika suuria, katso viseo
http://www.youtube.com/watch?v=KmKdA6L_MWk
- J. Anhunen
Ilmailuliiton sivuilla on ohje "Yleiset lennokkiturvallisuusohjeet" http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/lennokit/Turvallisuusohjeet_original.rtf jossa todetaan:
"6. SUURIKOKOISET LENNOKIT, YLI 20KG
Rakentaessasi ison lennokin, ota yhteys Ilmailuhallintoon, Ilmailuliittoon tai mallilennokki- lajiryhmään. Lennokki saatetaan kategorioida erityislaatuiseksi ilma-alukseksi. Silloin sovelletaan tasoltaan harrasterakenteisia ilma-aluksia koskevia säännöksiä ja määräyksiä. Ne kohdentuvat suunnitteluun, rakentamiseen, valvontaan ja lentotoimintaan. Tällaisen ilma-aluksen lennättäminen edellyttää yksityiskohtaisia sääntöjä sivullisten turvallisuuden takaamiseksi."
Tämän tekstin lainvoimasta en tosin tiedä. - Person RC Plane
Hei!
Kyllä nyt ainakin muutaman metrin pituisia lennokkeja lennetään suomessakin n. 4 neliökilometrin alueella.
Minulla olisi Rc lennokkeja myynnissä jos kiinnostaa.
http://www.person-rc-plane.net/
Huom. sähkökäyttöisistä lennokeista on vähennettävä 8 prosenttia että ne olisivat myyntihinnoisttaan!
Johtuu pienestä ohjelmavirheestä, joten pitää minun pitää korjata hinnat manuaalisesti kun ehdin.
Sama pätee latureissa ja mittalaitteissa.
Muiden laitteiden pitäisi olla hinnoissaan ajan tasalla
polttomoottori lennokeihin löytyy kyllä myynnistä kaikki tarvikkeet joiden ansiostakoneet lentävät, mutta eivät ole viellä listoilla, johtuen verkkokaupan vähäisestä toiminta-ajasta.
kauppa on pyörinyt n. 1,5kk
Ystävällisin terveisin Miika - Kallio hauki
Jostakin kuulin, että aiemmin oli rajoituksia lennokin painon suhteen, mutta tänä päivänä
noita rajoituksia ei ilmeisesti enää ole, koska tuossa ilmailuliiton turvallisuus ohjeissa puhuttiin
jopa yli 20 kg lennokista, joka on jo melkoinen lennokki.
Turvallisuus on tärkeää kaikenkokoisten lennokkien kanssa toimiessa, koska pienikin
lennokki voi saada vakavaa vahinkoa aikaan, jos se törmää ihmiseen tai johonkin muuhun esteeseen.
Ainakin potkuri tekee kipeää, vaikka se olisi pienen lennokin potkuri.
Tietenkin painava lennokki saa enemmän vahinkoa aikaan suuremman massansa ansiosta.
Toinen seikka on tietenkin se, että mitä isompi lennokki, niin sitä enemmän säilytys tilaa se tarvitsee.
Ison lennokin kuljetukseen voi tarvita oma peräkärry, pakettiauto tai jopa erillinen kuljetusauto.
Iso lennokki vaatii laajan ja tasaisen lennokkikentän.
Pienen lennokin voi lähettää ilmaan kädestä heittämällä, mutta iso lennokki tarvitsee kunnollisen
kiitoradan lähtökiidossa ja laskeutuessaan.
Varsinkin laskeutumiseen tarvitaan laaja alue, koska isolla lennokilla ei voi tehdä
äkkinäisiä suunnan vaihdoksia.
Mitä isompi lennokki, niin sitä laajemman lennokkikentän se tarvitsee.
Ison lennokin rakentamiseen menee useita tuhansia tunteja ja myös rahaa enemmän.
Myös lennätys maksaa enemmän, koska iso moottori kuluttaa paljon polttoainetta.
Mutta tietenkin iso lennokki on majesteettisen näköinen ilmassa lentäessään. - skybäke
Ilmailulaissa ainakin muistaakseni puhuttiin ettei ne säädökset koske alle 150kg miehittämättömiä ilma-aluksia. Eli jos sen yli meneen niin silloin siitä todennäköisesti tulisi jo experimental lentokone ja lentämiseen tarvis jotain lupakirjoja.
Ei siis ole mitään varmaa tietoa vaan ihan vaan oma veikkaus. - HEllasärö...
...puolisosi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä602007Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661688Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701408Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411367Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2321313Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391179- 1281155
- 801135
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3171085IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3421082