Lapsen kymmenen käskyä vanhemmilleen

Tuli vastaani ajatuksia herättävä teksti jota en voinut olla julkistamatta

1 Käsky

Minä olen vasta lapsi, sinun kauttasi olen olemassa, älä siis hylkää minua sillä minulla ei ole muita vanhempia.

2 Käsky

Älä turhaan lausu moitteita minulle, sillä mitä enemmän minua moitit, sitä vähemmän sinun sanasi minulle merkitsevät.

3 Käsky

Muista pyhittää aikaa myös minulle, sillä miten käytät aikasi, niin jaat sydämesi, ja jollet sinä minua rakasta, ei minusta koskaan tule ihmistä.

4 Käsky

Kunnioita poikaasi ja tytärtäsi, jotta myös hän oppisi kunnioittamaan elämää sekä itsessään, että muissa olennoissa.

5 Käsky

Älä tapa tunteitani, ajatuksiani tai yrityksiäni vähättelemällä, välinpitämättömyydellä, uhkailulla tai pilkkaamalla, sillä minun pienet asiani ovat minulle suuria, etkä sinäkään osannut pienenä kaikkea.

6 Käsky

Älä tee aviorikosta, sillä minä kärsin siitä eniten.

7 Käsky

Älä varasta elämääni asettamalla kannettavakseni sinun täyttymättömiä toiveitasi, kaunojasi tai harhojasi, sillä minun on tehtävä omat erehdykseni.

8 Käsky

Älä anna väärää todistusta todellisuudesta tyrkyttämällä omaa katsomustasi, sillä minun tulee saada uskoa vaikket sinä uskoisi ja toivoa vaikket sinä toivoisi, sillä varsin pian minä tulen huomaamaan, ettet sinä ole kaikkitietävä eikä se sinun arvoasi vähennä, jos olet antanut minulle mahdollisuuden.

9 Käsky

Älä himoitse asioita, jotka eivät ole sen arvoisia, sillä sinun halusi eivät voi olla vaikuttamatta minun elämääni.



10 Käsky

Älä anna minulle kaikkea mitä minä haluan, sillä vapaamielisyytesi on niin usein vain välinpitämättömyyttä, anteliaisuutesi huonoa omaatuntoa, suvaitsevuutesi sortuneiden ihanteiden raunioista lähtevää voimattomuutta, taipuvaisuutesi laiskuutta, joustavuutesi periaatteettomuutta ja mukavuudenhalua.

Tapio Ahokallio

1

496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiitti

      kiitos sinulle, tätä me just välillä tarvimme.Muistutusta !!!!että muistamme meillä olevan lapsia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sähköpotkulautaonnettomuus

      Nyt sitten sattui ja pahasti! Uutisen mukaan 3 alle 15-vuotiasta olisi ollut samalla sähköpotkulaudalla liikkeellä. T
      Vantaa
      222
      2839
    2. Nainen, viime yönä ajattelin sinua ja itkin

      On vain niin ikävä, enkä tunteilleni mitään voi. Olisit minun iloni, olisit minun päiväni ja aurinkoni, mutta nyt olet p
      Ikävä
      69
      1850
    3. No nainen...

      Mitkä on fiilikset nykyään?
      Ikävä
      110
      1325
    4. ABC Kuinka monta samaa kirjainta yhteensä

      ..yhteensä teillä on etu ja sukunimissänne? Uskallatko laittaa ne kirjaimet? Hyvä aika tunnistaa ja tavata se oma kaiva
      Ikävä
      96
      1161
    5. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      71
      1134
    6. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      316
      933
    7. Mitä asiaa tai ominaisuutta kaipaat eniten

      Ikäväsi kohteessa?
      Ikävä
      43
      928
    8. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      84
      914
    9. Mitä et sietäisi kumppaniltasi

      Onko jokin asia tai asioita joista et haluaisi joustaa tai riita tulee eli haluat tehdä sen itse tai omia
      Sinkut
      69
      870
    10. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      48
      823
    Aihe