Sähköpotkulautaonnettomuus

Anonyymi-ap

Nyt sitten sattui ja pahasti!

Uutisen mukaan 3 alle 15-vuotiasta olisi ollut samalla sähköpotkulaudalla liikkeellä.

Tuo on aika yleistä, että laudalla on enemmän kuin yksi ihminen.

Valokuvasta päätellen olisi ollut vuokrattava sähköpotkulauta. Vuokrauksen ikäraja 18-vuotta eikä laudalla saisi olla kuin vain yksi ihminen.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/eed9222e-796f-4ebb-b9e9-fcb7f528d2cb

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010496384.html

Odotellaan, että poliisit sitten tiedottavat, kun on tiedotettavaa eli missä ja miten onnettomuus sattui.

Monesti näkee, kun alaikäiset, jopa 10-12 vuotiaat ajavat vuokrattavilla sähköpotkulaudoilla.

Olen myös nähnyt, että perhe on vuokrattanut kaikille omat laudat, myös sille n. 10-12 vuotiaalla. 

Olen myös nähnyt, kun isä/äiti kuljettaa jopa alle kouluikäistä lasta sähköpotkulaudalla eli lapsi on heidän edessä.

Monet nuoret aikuisetkaan eivät oikein hallitse sähköpotkulaudoilla ajamista. Lisäksi lähes jokainen sähköpotkulautailija ajaa esim. vuokrattavalla sähköpotkulaudalla jalkakäytävillä vaikka ne kuuluvat ajoradalle tai pyörätielle.

382

5302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        mut lisää tulee ja puolet suomalaisista puolustaa vielä näitä....voisivat ne soomalaiset painuu niitten maahan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mut lisää tulee ja puolet suomalaisista puolustaa vielä näitä....voisivat ne soomalaiset painuu niitten maahan.

        Tuliko autoon lommoja?


    • Anonyymi

      Ikäraja 15v ja kortti jossa liikennesäännöt pennuille tietoon!

      • Anonyymi

        Vuokrattavilla sähköpotkulaudoilla on 18-vuoden ikäraja!

        Liikenteessä näkee jopa 8-9 vuotiaita vuokrattavilla sähköpotkulaudoilla.

        Puhumattakaan missä niillä ajetaan, montako kyydissä, saatikka liikennesääntöjen noudattamattomuus.

        Tällainen onnettomuus ei ollut ihme vaan odotettavissa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuokrattavilla sähköpotkulaudoilla on 18-vuoden ikäraja!

        Liikenteessä näkee jopa 8-9 vuotiaita vuokrattavilla sähköpotkulaudoilla.

        Puhumattakaan missä niillä ajetaan, montako kyydissä, saatikka liikennesääntöjen noudattamattomuus.

        Tällainen onnettomuus ei ollut ihme vaan odotettavissa!

        Eihän 8 vuotias ymmärrä liikennesäännöistä mitään. Ja eipä näytä jalankulkijat eikä pyöräilijätkään noudattavan. Eivät katso edes tuleeko autoa kun ylittävät katua ennen suojatielle astumista. Onko se autoiluvihaa ja protestia josta voi seurata oikeudenkäyntejä ja vammoja ja kalliita peltivaurioita törmäyksessä?
        Eikö ole enää opetettu että " katso ensin vasemmalle - sitten vasta oikealle ,-vielä kerran vasemmalle sitten vasta marssimaan".
        Jää ihan autoilijan vastuulle - jalankulkijat vain menevät katse tiessä pää kumarassa ja pyöräilijät suhahtelevat milloin mistäkin ohi ja edestä mistään välittämättä.


      • Anonyymi

        Esikoulussa pitäisi aloittaa liikenne käyttäytyminen ja jatkaa sitä koko ala-asteen ajan.
        Liikenne merkit ja ajaminen liikenteessä.
        Kun ehdotin liikenne oppituntia kouluun, ei ehdi kun liikunta on tärkeämpää.


      • Anonyymi

        somalityttöjä olivat. . .


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuokrattavilla sähköpotkulaudoilla on 18-vuoden ikäraja!

        Liikenteessä näkee jopa 8-9 vuotiaita vuokrattavilla sähköpotkulaudoilla.

        Puhumattakaan missä niillä ajetaan, montako kyydissä, saatikka liikennesääntöjen noudattamattomuus.

        Tällainen onnettomuus ei ollut ihme vaan odotettavissa!

        Autohan ae kaahasi päälle
        Ylinopeudella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän 8 vuotias ymmärrä liikennesäännöistä mitään. Ja eipä näytä jalankulkijat eikä pyöräilijätkään noudattavan. Eivät katso edes tuleeko autoa kun ylittävät katua ennen suojatielle astumista. Onko se autoiluvihaa ja protestia josta voi seurata oikeudenkäyntejä ja vammoja ja kalliita peltivaurioita törmäyksessä?
        Eikö ole enää opetettu että " katso ensin vasemmalle - sitten vasta oikealle ,-vielä kerran vasemmalle sitten vasta marssimaan".
        Jää ihan autoilijan vastuulle - jalankulkijat vain menevät katse tiessä pää kumarassa ja pyöräilijät suhahtelevat milloin mistäkin ohi ja edestä mistään välittämättä.

        Moni ajaa päin punaista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän 8 vuotias ymmärrä liikennesäännöistä mitään. Ja eipä näytä jalankulkijat eikä pyöräilijätkään noudattavan. Eivät katso edes tuleeko autoa kun ylittävät katua ennen suojatielle astumista. Onko se autoiluvihaa ja protestia josta voi seurata oikeudenkäyntejä ja vammoja ja kalliita peltivaurioita törmäyksessä?
        Eikö ole enää opetettu että " katso ensin vasemmalle - sitten vasta oikealle ,-vielä kerran vasemmalle sitten vasta marssimaan".
        Jää ihan autoilijan vastuulle - jalankulkijat vain menevät katse tiessä pää kumarassa ja pyöräilijät suhahtelevat milloin mistäkin ohi ja edestä mistään välittämättä.

        Tarvitaan ehdoton kypäräpakko ja ikäraja kuten mopossakin


      • Anonyymi

        Saman vois asettaa polkupyöräijiöille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän 8 vuotias ymmärrä liikennesäännöistä mitään. Ja eipä näytä jalankulkijat eikä pyöräilijätkään noudattavan. Eivät katso edes tuleeko autoa kun ylittävät katua ennen suojatielle astumista. Onko se autoiluvihaa ja protestia josta voi seurata oikeudenkäyntejä ja vammoja ja kalliita peltivaurioita törmäyksessä?
        Eikö ole enää opetettu että " katso ensin vasemmalle - sitten vasta oikealle ,-vielä kerran vasemmalle sitten vasta marssimaan".
        Jää ihan autoilijan vastuulle - jalankulkijat vain menevät katse tiessä pää kumarassa ja pyöräilijät suhahtelevat milloin mistäkin ohi ja edestä mistään välittämättä.

        Siis, 8v ei ymmärrä liikennesäännöistä mitään, Haloo--> ymmärtää , mutta EI välitä.

        Kun on niin hauskaa kokeilla kaikkea mikä on kielettyä ja vaarallistakin. Nyt voi vain sanoa: Kuinkas kävikään! Oma vika, tyhmästä päästä, kärsii koko kroppa : D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autohan ae kaahasi päälle
        Ylinopeudella

        Ei välttämättä, tytöt ajoivat alle.
        Piittaamatta kuinka käy : DD


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä, tytöt ajoivat alle.
        Piittaamatta kuinka käy : DD

        Lapset on lapsia,autoilia on varmaan maalannut huuliaan,niinku yleensä akat tekee ratin takana.


      • Anonyymi

        Ja heti ollaan korttia vinkumassa. Kävelijöillekin pitäisi olla talvella kortti, kun tapahtuu paljon liukastumisonnettomuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autohan ae kaahasi päälle
        Ylinopeudella

        No ei kyllä kaahannut itse ajoivat eteen..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autohan ae kaahasi päälle
        Ylinopeudella

        HÖPÖ HÖPÖ, NOKIKEPIT AJO YHTÄKKIÄ ETEEN,SUOMI JYRÄÄ!!!! ALLAH APUPASKA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä, tytöt ajoivat alle.
        Piittaamatta kuinka käy : DD

        NÄIN MUUTEN 100 PROSENTTISESTI OLI


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Marko näki skuuttiturman – Näin hän kuvailee onnettomuutta
        https://www.iltalehti.fi/palat/687ef3ce-62fc-43f6-b1c2-38d288b08bd4

        Kaahasiko vai ei, niin miten esim. ylinopeus sitten tulkitaan?

        Jo on tähänkin hs toimittelija löytänyt m---en kommentoimaan... uskottavuus 0.

        "Taivaanranta kertoi HS:lle, ettei hän kuullut jarrutuksen ääniä ennen törmäystä. Myöskään keskiviikkona onnettomuuspaikalla vierailleen HS:n toimittajan mukaan kadulla ei näkynyt jarrutusjälkiä."

        Taivaanrannalle sanon, että autot on ihan pikkiriikkisen kehittynyt pystylamppu- ja 123 mersun ajoista, ABS lienee niin taivaanrannalle kuin hs toimittelijalle uutta tietoa, ne nimittäin eivät lukkiudu, joten rengas ei ulise, eikä jätä mustaa jälkeä.

        Huvittaa tuo:

        "VANTAALAINEN Marko Taivaanranta oli korjaamassa taloyhtiönsä parkkipaikalla autoaan, kun onnettomuus tapahtui."

        Kumpikohan oli kyseessä mittarin "kevennys" vai katalysaattorin poisto?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autohan ae kaahasi päälle
        Ylinopeudella

        Paljonko oli ylinopeutta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko oli ylinopeutta?

        Se on poliisin tehtävä selvittää ja tutkia. Saattoi olla vaikka lähemmäs 70 km/h. Ei sitä tiedä.


    • Anonyymi

      Ilmeisesti ovat kääntyneet auton eteen katsomatta! tuleeko autoja. Auton kanssa jää aina toiseksi ja tämänikäiset saisi kävellä ja vielä 3 päällä ajettu.

      • Anonyymi

        Mikäli uutisessa oleva kartta kulkusuuntineen pitää paikkansa niin oli tyypillinen pyöräilijän/skuuttajan kääntyminen yllättäen suojatielle samaan suuntaan kulkevan auton eteen.

        Tällaisia vastaavanlaisia yllättäen suojatielle kääntymisiä näkee päivittäin liikenteessä. Itse olen jalankulkija ja pyöräilijä, mutta vastaavanlaisessa kääntymistilanteessa itse pyöräilijänä hiljennän vauhtia, katson taakseni ja toisinaan jopa näytän kädellä, että käännyn.


        https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010496643.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli uutisessa oleva kartta kulkusuuntineen pitää paikkansa niin oli tyypillinen pyöräilijän/skuuttajan kääntyminen yllättäen suojatielle samaan suuntaan kulkevan auton eteen.

        Tällaisia vastaavanlaisia yllättäen suojatielle kääntymisiä näkee päivittäin liikenteessä. Itse olen jalankulkija ja pyöräilijä, mutta vastaavanlaisessa kääntymistilanteessa itse pyöräilijänä hiljennän vauhtia, katson taakseni ja toisinaan jopa näytän kädellä, että käännyn.


        https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010496643.html

        Tässä vähän vastaavanlainen, mutta vain läheltä piti tapaus:

        https://www.hs.fi/alueet/art-2000010475401.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=promobox


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jospa siiheen skuuttin seuravalla kerralla 4 kyytiin?

        Olen täällä Vantaalla nähnyt, kun 4 n. 15-16 poikaa kulkivat samalla vuokrattavalla sähköpotkulaudalla.

        Olivat siis alle 18-vuotiaita, laudalla enemmän kuin yksi ihminen ja lisäksi ajoivat jalkakäytävällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli uutisessa oleva kartta kulkusuuntineen pitää paikkansa niin oli tyypillinen pyöräilijän/skuuttajan kääntyminen yllättäen suojatielle samaan suuntaan kulkevan auton eteen.

        Tällaisia vastaavanlaisia yllättäen suojatielle kääntymisiä näkee päivittäin liikenteessä. Itse olen jalankulkija ja pyöräilijä, mutta vastaavanlaisessa kääntymistilanteessa itse pyöräilijänä hiljennän vauhtia, katson taakseni ja toisinaan jopa näytän kädellä, että käännyn.


        https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010496643.html

        Harvat sinun laillasi katsovat tai ilmoittavat mihin suuntaan aikovat kääntyä.
        Juuri eilen aikuinen mies meni edestä kun olin jo puolivälissä suojatietä menossa autolla, vilkutti jotain " sori " merkkiä mennessään kun näytti tajuavan että itse möhläsi.
        Kerkesin jarruttaa mutta oli lähellä äijään törmäys.
        Tietysti syytetään autoilijoita mutta pyöräilijät tulee ja menee ilman mitään älliä.


      • Anonyymi

        Onneksi ihmisiä ei loukkaantunut tai kuollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi ihmisiä ei loukkaantunut tai kuollut.

        Tarkoitatko Myyrmäen sähköpotkulautaturmaa?

        Siinä kuoli yksi ja loukkaantui kaksi 12-vuotiasta lasta.


      • Anonyymi

        Joo suoraan vaan tien yli katsomatta tuleeko autoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko Myyrmäen sähköpotkulautaturmaa?

        Siinä kuoli yksi ja loukkaantui kaksi 12-vuotiasta lasta.

        Ai lasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko Myyrmäen sähköpotkulautaturmaa?

        Siinä kuoli yksi ja loukkaantui kaksi 12-vuotiasta lasta.

        Ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko Myyrmäen sähköpotkulautaturmaa?

        Siinä kuoli yksi ja loukkaantui kaksi 12-vuotiasta lasta.

        Väärin ymmärretty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli uutisessa oleva kartta kulkusuuntineen pitää paikkansa niin oli tyypillinen pyöräilijän/skuuttajan kääntyminen yllättäen suojatielle samaan suuntaan kulkevan auton eteen.

        Tällaisia vastaavanlaisia yllättäen suojatielle kääntymisiä näkee päivittäin liikenteessä. Itse olen jalankulkija ja pyöräilijä, mutta vastaavanlaisessa kääntymistilanteessa itse pyöräilijänä hiljennän vauhtia, katson taakseni ja toisinaan jopa näytän kädellä, että käännyn.


        https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010496643.html

        Ei näyttänyt barmaan edes suuntamerkkiä kun kääntyi auton eteen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen täällä Vantaalla nähnyt, kun 4 n. 15-16 poikaa kulkivat samalla vuokrattavalla sähköpotkulaudalla.

        Olivat siis alle 18-vuotiaita, laudalla enemmän kuin yksi ihminen ja lisäksi ajoivat jalkakäytävällä.

        Pojat ajelevat ns. Tappituntumalla. Siitä voisi päätellä jo jotain


      • Anonyymi

        2024-06-13
        Voisivat kävellä samallatavalla, kuin ajoivat potkulaudalla---> kolme päällä : ()

        Hups, nyt vain kaksi päällä kävelyä : D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jospa siiheen skuuttin seuravalla kerralla 4 kyytiin?

        10 henkilöä-- jokunen joutuu juoksemaan edessä -ja perässä, talutushihnassa. Jokin yhyeys skuutiin pitää olla, että lasketaan.


      • Anonyymi

        Niin, sitä ei ole kukaan vielä ottanutkaan puheeksi.

        Olivat niin masentuneita ja tylsistyneitä, siis KIUSATTUJA, että keksivät hienon idean itsemurhaan, vahinko sattui, yksi vain onnistui pääsemään "enkeliksi"


      • Anonyymi

        Romanit eivät törttöile liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli uutisessa oleva kartta kulkusuuntineen pitää paikkansa niin oli tyypillinen pyöräilijän/skuuttajan kääntyminen yllättäen suojatielle samaan suuntaan kulkevan auton eteen.

        Tällaisia vastaavanlaisia yllättäen suojatielle kääntymisiä näkee päivittäin liikenteessä. Itse olen jalankulkija ja pyöräilijä, mutta vastaavanlaisessa kääntymistilanteessa itse pyöräilijänä hiljennän vauhtia, katson taakseni ja toisinaan jopa näytän kädellä, että käännyn.


        https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010496643.html

        Uskoisin asian olevan juurikin noin kuin on kuvailtu.Toivottavasti ei laiteta autoilijan syyksi.Itsekkin autoilijana olen kokenut että sieltä jalkakäytävällä tullaan suoraan eteen,katsomatta tai edes näyttämättä suunta merkkiä kun käsillä räplätään samalla kännykkää.Tähän syyllistyvät niin aikuiset kuin nuoremmatkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko Myyrmäen sähköpotkulautaturmaa?

        Siinä kuoli yksi ja loukkaantui kaksi 12-vuotiasta lasta.

        Juuri tuossa turmassa oli hyvä,ettei ihmisuhreja tullut. Ei kuolleita, eikä loukkaantuneita, tosin mersukuski saattoi loukkaantua siitä kuinka suomen laki sallii tehdä ilkivaltaa autoille.


    • Anonyymi

      Lapset eivät ymmärrä liikennesääntöjä. Vastuutonta aikuisilta vuokrata potkulauta, vanhemmat voivat katsoa myös peiliin.

      • Anonyymi

        Kyllä vanhemmissa on syy mikäli vuokraavat sähkölautoja alle 18 vuotiaille, näille käyttöön POTKULAUDAT.


      • Anonyymi

        Somali oli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vanhemmissa on syy mikäli vuokraavat sähkölautoja alle 18 vuotiaille, näille käyttöön POTKULAUDAT.

        Ehkä maahanmuuttajat eivät osaa lukea eivätkä kirjoittaa.


      • Anonyymi

        Niin on Viidakon lait myös Suomessa jalkakäytävillä!

        Miksi seuraavat ajoneuvot: polkupyöräilijät ja skuuttaajaat ajavat pääosin jalkakäytävillä ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Tänä vuonna 2024 olen nähnyt kotinurkillani, vilkkaalla alueella, vain 1 yhden sähköpotkulautailijan ajavan ajoradalla, kun pyörätietä ei ole ollenkaan katuosuudella tai vain toisella puolen. Liikun todella paljon.

        Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä ajetaan myös vasemmalla vaikka SUomessa on oikean puoleinen liikenne ajoneuvoilla. Samaten pyörätiellä ajetaan paljon vasemmalla puolen.

        Itse uskallan ajaa kaikkialla pyörällä ajoradalla ellei ole pyörätietä. Onnistuu myös muualla Euroopassa.


      • Anonyymi

        Oletko ottanut huomioon sellaista asiaa, että josko nämä vanhemmat haluavatkin eroon kersoistaa, vuokraavat/ antavat kakaroidensa vuokrata potkulautoja. Raha tulee AINA vanhempien kukkarosta.

        Sanotaan näin: Kaksi kärpästä, yhdellä iskulla!

        Aikuiset/vanhemmat saavat/pääsevät eroon kersoistaan ja potkulauta firma saa rahaa tililleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä maahanmuuttajat eivät osaa lukea eivätkä kirjoittaa.

        Noh, se on heidän ongelmansa : DDD


      • Anonyymi

        On kuitenkin osattu räpeltää kännykällä kulkupeli käyttöön. Vai onkohan peräti ollut ihan oma skuutti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kuitenkin osattu räpeltää kännykällä kulkupeli käyttöön. Vai onkohan peräti ollut ihan oma skuutti?

        Kyseessä oli vuokrattu skuutti, johon vaaditaan 18- vuoden ikä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ottanut huomioon sellaista asiaa, että josko nämä vanhemmat haluavatkin eroon kersoistaa, vuokraavat/ antavat kakaroidensa vuokrata potkulautoja. Raha tulee AINA vanhempien kukkarosta.

        Sanotaan näin: Kaksi kärpästä, yhdellä iskulla!

        Aikuiset/vanhemmat saavat/pääsevät eroon kersoistaan ja potkulauta firma saa rahaa tililleen.

        Ko. tapauksessa rahat tulivat veronmaksajien taskusta kelan välittäminä häirikkölasten häirikkövanhemmille.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Rasistit pääsi taas ääneen , on se oksettavaa minkälaisia ihmisiä tää maa kantaa kun maapallolla on miljardeja eritaustaisia ihmisiä ja silti sillä taustalla on niin merkitystä.

      • Anonyymi

        Minkälaiset työllistymismahdollisuudet somaleilla on Vantaalla maahanmuuton jälkeen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälaiset työllistymismahdollisuudet somaleilla on Vantaalla maahanmuuton jälkeen?

        Sanotaanko nyt näin: maksimissaan 65 äo:n omaavalla lammaspaimenella ei ole merkittäviä työllistymismahdollisuuksia ei Vantaalla eikä muuallakaan suomessa.


      • Anonyymi

        On todella inhottavia kommentteja. Luulevat olevansa muita parempia. Halveksittavia ihmisiä, varsinkin kun on lapsen kuolemasta kysymys!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On todella inhottavia kommentteja. Luulevat olevansa muita parempia. Halveksittavia ihmisiä, varsinkin kun on lapsen kuolemasta kysymys!

        Samaa mieltä!

        Tässäkin keskustelussa hyväksytään rasistisia kommentteja.


      • Anonyymi

        Hullu töitä tekee...onhan kela ja sossu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On todella inhottavia kommentteja. Luulevat olevansa muita parempia. Halveksittavia ihmisiä, varsinkin kun on lapsen kuolemasta kysymys!

        Kuolema on luonnollinen tapahtuma ja tuokin penska olisi elossa, jos olisi toiminut oikein. Mutta, tyhmyydestä sakotetaan, on sanonta.

        Kannattaa ajatella nenäänsä pidemmälle, mitä tekee. Viisaus ei ole tyhmyyttä, mutta tyhmyydestä sakotetaan. Niin tässäkin tapauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hullu töitä tekee...onhan kela ja sossu...

        Hmm...Parempi suosio kuin kulta ja hopea...


      • Anonyymi

        Kenen rahapussilla kuka sitten eleleekin? Mietipä sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä!

        Tässäkin keskustelussa hyväksytään rasistisia kommentteja.

        Tämä ajatusmalli näillä haukkujilla on perintönä vanhemmilta tyyliin "kun lusikalla on annettu, ei kauhalla voi vaatia".


    • Anonyymi

      Normaalia toimintaa 2-3 tenavatähteä saman laudan päällä.
      Sitten kaahaillaan kevyenliikenteen väylillä miten sattuu.

      Varmuuden vuoksi on kaikilla vielä nenä kiinni kännykän näytössä,
      luurit korvilla,huppu silmillä,ei nähdä mitään,eikä kuulla mitään.
      Näin se menee.

    • Anonyymi

      Skuutilla kolme päällä ja tenavat oli väistämisvelvollisia. Nyt autoilijaa syytetään kuolemantuottamuksesta vaikka oli täysin syytön. Tietysti lööpeissä sanotaan että kyseessä oli mersu kun vihervasemmistolaiset toimittajat ovat kateellista porukkaa ja näin luovat vihaa "öky-autoilijoita" kohtaan. Sinällään ihme ettei näitä tapahdu joka päivä kun skuutit eivät noudata minkäänlaisia sääntöjä.

      • Anonyymi

        ajoi huomattavaa ylinopeutta ja lasten päälle suojatiellä kuinka te silti syyttelette täällä pieniä lapsia kuinka te kehtaatte!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ajoi huomattavaa ylinopeutta ja lasten päälle suojatiellä kuinka te silti syyttelette täällä pieniä lapsia kuinka te kehtaatte!

        Usein nämä skuutit painaa täysillä suojatielle,varomatta,tai sivuille katsomatta. Usein on kohdannut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ajoi huomattavaa ylinopeutta ja lasten päälle suojatiellä kuinka te silti syyttelette täällä pieniä lapsia kuinka te kehtaatte!

        not finnish kids so no sadness here.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ajoi huomattavaa ylinopeutta ja lasten päälle suojatiellä kuinka te silti syyttelette täällä pieniä lapsia kuinka te kehtaatte!

        No paljonko oli ylinopeutta? Kerro!


    • Anonyymi

      Moottoriajoneuvo.

    • Anonyymi

      4 tenavaa yhdellä laudalla on ennätys,mitä itse olen nähnyt.

    • Anonyymi

      Turha täällä jeesustella, vahinko on käynyt, valitettavaa lapsi kuoli, mutta näitä tulee vielä lisää. Tarvitaanko skuutteja ollenkaan? Miksi on luotu mielikuva, että auto väistää aina, vaikka säännöt määrää toisin. Miksi autoilijaa syyllistetään, oli se sitten Mersu taikka Lada.

    • Anonyymi

      ja ovat väistämisvelvollisia suojatiellä autoilijoita kohtaa jos laudalla ajavat ,,,taluttamalla taitaa koskea kävelijöiden säännöt ,,,

      • Anonyymi

        Autoilijat väistävät pyöräilijää/skuuttaajaa suojatiellä/pyörätien jatkeella mikäli tulevat kolmion tai stopin takaa tai kääntyviä.

        Tai on pyöräilijän tienylityspaikka -liikennemerkki. Kuka teistä mahtaa sitäkään tuntea?

        Taluttamalla on kävelijä.

        Esimerkkinä voisi sanoa, että Helsingissä Mannerheimintien ylittävät suojatiet ovat kaikki niitä, jossa pyöräilijä/skuuttaaja väistää ajoradalla ajavia ajoneuvoja. Huomioiden tietysti missä on liikennevalot, sillä silloin noudatetaan liikennevaloja. Mikäli taasen valot eivät ole päällä niin tilanne on toinen.


    • Anonyymi

      Ymmärtääkseni skuuttaajat ovat ylittäneet Raappavuotentien suojatietä pitkin, joka ei ole pyörätien jatkeeksi piirretty. Koska skuuttisäännöt ovat samat kuin polkupyöräsäännöt, olisi skuuttaajien kuulunut taluttaa skuutti raappavuorentien yli. Tällöin autoilijalla olisi ollut aikaa reagoda ylitykseen. Oliko autoilija sittenkin syytön vai ovatko liikennesäännöt muuttuneet

      • Anonyymi

        Pyörätien jatke voidaan maalata vain, kun autoilijoilla on kolmio tai stop.

        Laki muuttui siltä osin 1.6.2020 ja siirtymäaika oli 2 vuotta.

        Pyörätien jatkeen maalauksia ei pitäisi enää muualla olla kuin yllä esitetyssä tapauksessa.

        Tuossa onnettomuuskohdassa oli suojatie eikä autoilijalla ollut kolmiota, stopia eikä ollut kääntyvä, joten suojatiellä ajava on väistämisvelvollinen.

        Tilannetta en tiedä miten on tapahtunut, koska en ollut paikalla.

        Poliisit tutkii ja katsotaan mikä on lopputulos.


      • Anonyymi

        Suojatiellä ei ole mitään taluttamispakkoa. Suojatien saa ylittää pyöräilemällä yli ja myös ajamalla skuutilla sen yli. Tieliikennelaki sallii tämän. Väistämissäännöt tilanteessa ovat sitten eri seikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätien jatke voidaan maalata vain, kun autoilijoilla on kolmio tai stop.

        Laki muuttui siltä osin 1.6.2020 ja siirtymäaika oli 2 vuotta.

        Pyörätien jatkeen maalauksia ei pitäisi enää muualla olla kuin yllä esitetyssä tapauksessa.

        Tuossa onnettomuuskohdassa oli suojatie eikä autoilijalla ollut kolmiota, stopia eikä ollut kääntyvä, joten suojatiellä ajava on väistämisvelvollinen.

        Tilannetta en tiedä miten on tapahtunut, koska en ollut paikalla.

        Poliisit tutkii ja katsotaan mikä on lopputulos.

        Unohdit Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa liikennemerkin.

        Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajoradan liikenteelle on kohdassa osoitettu liikennemerkillä Väistämisvelvollisuus risteyksessä (kolmio), Pakollinen pysäyttäminen (stop) tai Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatiellä ei ole mitään taluttamispakkoa. Suojatien saa ylittää pyöräilemällä yli ja myös ajamalla skuutilla sen yli. Tieliikennelaki sallii tämän. Väistämissäännöt tilanteessa ovat sitten eri seikka.

        Ei saa,eikä kannata ajaa auton alle! Väistettävä.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Skuutilla saa mennä yksi henkilö. Lapsia oli kolme kyydissä. Tämä turma piti tapahtua, että edes jotkut havahtuvat lastensa touhuiluun.

      • Anonyymi

        Ja kaikki alle 18 vuotiaita! Kyseessä vuokraskuutti.


    • Anonyymi

      Vanhemmat ovat vastuussa alaikäisistä jälkikasvuistaan.

      • Anonyymi

        90 -luvun vapaa kasvatus näkyy monessa jutussa nykypäivänä..
        90-luvun tenavat ovat saaneet monesti vapaan kasvatuksen
        ja kun nyt ovat isiä ja äitejä itse niin se siirtyy heidän lapsilleen
        siis se vapaa kasvatus


    • Anonyymi

      Tyypillistä heikompien syyllistämistä. Olkoonkin kenen vika lakien mukaan. Ei kuitenkaan poista velvollisuutta isompana ja voimakkaampana ennakoida lähellä olevia riskejä.

      • Anonyymi

        Miten kukaan voi ennakoida sellaista jos käännytään yhtäkkiä tukka putkella auton eteen ei kukaan ehdi siinä autoa pysäyttää nämä helvetinkoneet kulkee vielä niin kovaa vauhtia


      • Anonyymi

        Ja paskan syyllistämistä,oma vika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kukaan voi ennakoida sellaista jos käännytään yhtäkkiä tukka putkella auton eteen ei kukaan ehdi siinä autoa pysäyttää nämä helvetinkoneet kulkee vielä niin kovaa vauhtia

        Suomessa on auton ja muun kulkuvälineen onnettomuuksia niin paljon, että autoilijan rangaistukset ovat liian pieniä. Välinpitämätöntä, ja huolimatonta lakiin vedottavaa putkinäkö ajelua. Jos suojatie merkintöjä kunnioitettaisiin näitä kuolemia ei tulisi.


      • Anonyymi

        Etpä ole seurannut skuutttien kohellusta. Pirukaan voi niitä varoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on auton ja muun kulkuvälineen onnettomuuksia niin paljon, että autoilijan rangaistukset ovat liian pieniä. Välinpitämätöntä, ja huolimatonta lakiin vedottavaa putkinäkö ajelua. Jos suojatie merkintöjä kunnioitettaisiin näitä kuolemia ei tulisi.

        Jospa ei päättömästi rynnättäs suojatielke jalan tai välineillä!


    • Anonyymi

      Ja seuraavaksi skuutti olisi jätetty lojumaan muiden esteeksi ja vaaraksi.

    • Anonyymi

      Liikennesääntöjen mukaan,autoilijan on aina pysähdyttävä suojatien edessä,ja sitten vasta matka jatkuu.

      • Anonyymi

        Pysähdytkö itse jokaisen suojatien edessä on siellä sitten tulossa ihmisiä, eläimiä tai ei ketään?

        Epäilen!


    • Anonyymi

      Kyllä kauheaa vauhtia nykyisin mennään pyörillä, skuuteila, rulalistimilla ja kaiken maailman suksilla Saa siinä lapsien ja koirien kanssa varoa, kun niin äkkiä sujahtavat ohi Kaikkiin noihin pitäisi laittaa kypäräpakko Ihan väärin että lapsetkin voi ajaa omalla skuutilla Ikää osaamista ja taitoa tarvitaan enemmän

      Sama tilanne autoilioilla , ei nämä meniät paljoa sivullensa katsele ja Kaikille pitäisi laittaa joku pakollinen liikennesääntöjen opetus,kun menevät miten sattuu Autoilia ei aina todellakaan ole se syyllinen

      • Anonyymi

        Ei autoilia mutta autoilijaa kyllä epäillään kuolemantuottamuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei autoilia mutta autoilijaa kyllä epäillään kuolemantuottamuksesta.

        Skuutin kuljettajaa epäillään liikennesääntöjen rikkomisesta. Tuomiota ei tule koska on alaikäinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei autoilia mutta autoilijaa kyllä epäillään kuolemantuottamuksesta.

        Hyvä huomio 😁👍🏻


    • Anonyymi

      tuolla aiemmin oli hyvä kirjoituss. Oli ehdottanut liikenneoppia kouluun liikunta kuulemma tarpeellisenpaa Kyllä tuo pitäisi kouluun oppiaineeksi saada Kun olisi tietoa ja vielä oppia noudattaiivat voisipa onnettomuudetkin vähentyä
      On niitäkin vanhenpia jotka itse eivät noudata sääntöjä Kaikkien pitäisi näyttää hyvää esimerkkiä Usein ryhmissä tyhmyys lisääntyy ja tulee sitä näyttämisen halua

      • Anonyymi

        Itse koulutieni 1960-luvulla aloittaneeni niin kerrottakoon, että meillä ei ollut liikennesääntöjen opiskelua koulussa.

        Opin sain vanhemmiltani ja tuolla 15 vuotiaana aloin itse huolehtia siitä, että huomioin liikennesääntöjen muutokset . Äiti kotiäiti ja isä työläinen ja opettaminen onnistui.

        Ensisijainen liikennesääntöjen opettaminen, kuten muukin elämän asioiden opettaminen on vanhempien tehtävä!


      • Anonyymi

        Nyky nuoriso on kyllä niin pöljää että ihan kaikki pitäis koulussa opettaa. Kun ei vanhemmista ole enää siihenkään.
        Miten on näin TYHMÄ sukupolvi syntynyt tähän maahan??
        Lävet levällään joka suuntaan vaikka korvien välissä lyö pahasti tyhjää!
        Millähän luulee nämäkin suvaitsevaiset näitä mamuja opettavansa, kun ei edes liikennesääntöjä osata.
        Kaikki menee vaan mutu tuntumalla ja jälki on sen näköistä!
        Kyllä ne säännöt voi näille ummikoille vääntää ihan niiden omalla kielellä ja vielä tehdä testi että nähdään menikö sinne kalloon mitään!
        Eikä pidä ottaa sellaisia maahan joiden kanssa kommunikointi on aina tulkin varassa.
        Autokoulunkin käyvät tulkki vietessä istuen ja sopivasti " auttaen" siksi saavat kortin vaikka tietotaito jäi sinne tulkin päähän.
        Näin on kuulemma ja onhan se uskottava kun katsoo miten ne ajaa!
        Suvatisevaisten kannattaa miettiä näitä asioita järjellä eikä säälipisteitä jakamalla.
        Harvalla näitä asuu edes samalla talossa, puhumattakaan että olisitte edes koskaan niiden kanssa yrittäneet kommunikoida.


    • Anonyymi

      Nyt taitaa unohtua että autoilija ilmeisesti aiheutti tämän onnettomuuden ja on myös siitä syytteessä. Onnettomuuden syy ja seuraukset ovat kaksi eri asiaa.

      • Anonyymi

        Autoilija syytön.


    • Anonyymi

      Nuo skuutit pitää kieltää suomessa Kai monet skuuteista hyötyy Minä pidän niitä aivan turhina Enemmän haittaa niistä kun hyviäpuolia

    • Anonyymi

      Siis auto ajoi lasten päälle ja tappoi.

    • Anonyymi

      Hyvät naurut sain tuostakin onnettomuuden lukemisesta 😂😂😂😂

      • Anonyymi

        Voi olla vielä että sinunkin kuolemallesi jotkut nauraa, usko vaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla vielä että sinunkin kuolemallesi jotkut nauraa, usko vaan...

        Jos kuolen omaa tyhmyyttäni/huolimattomuuttani, niin tottakai saa nauraa kuolemalleni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla vielä että sinunkin kuolemallesi jotkut nauraa, usko vaan...

        tuskin sitä ite tietää.


    • Anonyymi

      Luin uutise liian kova nopeus oli autoilialla

      • Anonyymi

        Mistä tiedät, että oli kova nopeus?

        Silminnäkijä, joka kertomansa mukaan oli taloyhtiön parkkipaikalla, ei todellisuudessa nähnyt tapaus vaan kuuli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät, että oli kova nopeus?

        Silminnäkijä, joka kertomansa mukaan oli taloyhtiön parkkipaikalla, ei todellisuudessa nähnyt tapaus vaan kuuli.

        Ja milloin pussihousut on totta puhuneet, pelkkiä valehtelijoita ja rosvoja koko sakki.


    • Anonyymi

      Eikö skuuteilla saa ajaa ja vuokrata vain täysi ikäiset. Ovatko vanhemmat syyllistyneet törkeään kuolematuottamukseen tekemänsä rikoksen vuoksi? Tapattivat oman lapsensa julmalla tavalla.

    • Anonyymi

      Kyllä on pahoja ihmisiä täällä kommentoimassa! Toivottavasti karma hoitelee...

      • Anonyymi

        kuka?karma?onko se jonku uuden pakolaisen nimi vai mikä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kuka?karma?onko se jonku uuden pakolaisen nimi vai mikä?

        Karma is a bitch. You will see...


    • Anonyymi

      Sähkövekottimien myötä meno on tuolla kevyen liikenteen väylillä villiintynyt. Aikuiset kaahaa hullun lailla päin punaisia. Sellaiset jotka noviiseja näillä teillä ovat nyt saaneet alleen vinhan kulkupelin. Ei siis normipyöräilytaustaa monilla lainkaan. Ja siihen lisäksi lasten huimapäisyys niin lisäuhrit vain ajan kysymys.

    • Anonyymi

      Tyypillinen näky on vähintään 2 kyydissä ja viimeinen seisoja on jarruttajana. Miten yhdistelmä toimii sujuvasti vaaratilanteissa, kunhan saavat mopoluvan niin ajetaan kuin sopulit muista tienliikkujista välittämättä kunhan pysyy muiden mukana.

      Vanhempien, autoilijoiden vastuulle ei voi lapsen ajatusmaailmaa lykätä, se kun ei ole vielä kehittynyt ennakointiin eikä sääntöihin.

    • Anonyymi

      Ei varmaan ole ensimmäinen paha kolari tuollaisella.

      Pulteri-mopot kolaroi varmaan myös usein.

    • Anonyymi

      Lainsäätäjällä peiliin vilkaisun paikka. Miten oli vakuutuksen laita ja kuka maksaa vahingot ? Yksi kuollut lapsi joka olisi voitu välttää tiukemmalla puuttumisella tuohon pelleilyyn.

      • Anonyymi

        Myös ihmisten tulee itse ottaa omista tekemistään vastuu! On sitten lapsi, nuori tai aikuinen


        Vuokrattavissa sähköpotkulaudoissa on ikäraja 18-vuotta, mutta oman saa ostaa ja käyttää iästä riippumatta.

        Olen nähnyt perheitä, joissa kaikille on vuokrattu oma sähköpotkulauta ja nuorimmat ovat olleet hieman alle 10 vuotiaita. Ehkä se on hienoa, että "meidän Kalle tai Kaisa" ajaa sähköpotkulaudalla.


      • Anonyymi

        Somppujen vahinkon maksaa sossu?


    • Anonyymi

      Potkulaudat on yksi turhis keksintö. Nuorista valitetaan, etteivät harrasta liikuntaa, noin siinä sitten laiskoille käy. Kenen vika ?

    • Anonyymi

      Tapauksella on kymmeniä silminnäkijöitä.

      Lauta tuli suojatielle kovaa vauhtia ja mitään hiljentävää toimenpidettä ei sen kuski edes yrittänyt tehdä. Siis täysi kamikaze-temppu. Mersukuskikin painoi kaasua tai maasturi karkasi hänen käsistään.

      Oma maasturini tutkat toimivat, se tekee paniikkipysähdyksen noissa tilanteissa.

      Poliisilla riittää tutkittavaa esimerkiksi turma-autossa, toimiiko siinä automatiikka vai oliko sitä käpälöity kuskin tietämättä vai tietoisesti.

      Oikea johtopäätös on kieltää laudat ja mersut, pistää kansa kävelemään ja perinteisesti puukottamaan toisiaan.

    • Anonyymi

      Sähköpotkulaudat pitäis lailla kieltää. Itse ajan silmät joka puolella päässä mutta aina riittää noita lautailijoita.Nämä ei katsele sivuille vaan ajavat napit korvilla kayheaa vauhtia.Suojatielle tullessa ei katsella sivulle.Tämä oli vaan ajan kysymys.Minulla kuskina on ollut monta lähellä tilannetta.

      • Anonyymi

        Lauta ei ole vaarallinen, vaan käyttäjän tekemiset siitä vaarallisen tekee. Sama homma autojen kanssa. Käyttäjä noita käyttää.


    • Anonyymi

      Auton vika. Suuri ylinopeus

      • Anonyymi

        Olitko silminnäkijä? Oletko ilmoittautunut poliisille tapauksen nähneenä?

        Täällä keskustelupalstoilla on turha arvailla miten kukin on toiminut ellei itse ole ollut näkemänsä.

        Kaikenmaailman asiantuntijoita onnettomuustilanteista ja silminnäkijöitä täältä löytää.


      • Anonyymi

        No ei todellakaan ollut.


      • Anonyymi

        Nou,Nou.


    • Anonyymi

      Nämä sähköpotkulautailijat parkkeeraavat mihin sattuu, aika usein juuri esteeksi porttikongeihin niin että autolla pääsisi parkkipaikalle tai omalle parkkipaikalle ylipäätään kun se joukolla vallattu. Jalkakäytävilläkin niitä lojuu sikinsokin. Vanhuksille rollaattoreineen iso ongelma. Liikennesäännöt myös skuuttaajille tai skuutit pois.

      • Anonyymi

        Mitä mahtoi se sähköpotkulautailija tehdä, joka pysäköi vuokraamansa sähköpotkulaudan jalkakäytävälle Lauttasaaren sillan korkeimmalle kohdalle?

        Hyppäsikö mereen vai jaksoiko kävellä pari sataa metriä bussipysäkille?


    • Anonyymi

      Ne jotka lautoja käyttävät, parkaa laudato ok. Lautailua vihaavat viskoo ne minne sattuu. Heillä on ongelmia muutenkin elämässä.

    • Anonyymi

      Idioottivehkeitä kaikkinensa!

      Näillä saa vetää päissään ja selvinpäin ilman kypärää 25km/h...lisää idiooteille näitä ja kaupunki maksaa vuokrauksen, se olisi jo oikein!

    • Anonyymi

      Lapsille ei opeteta koulussa liikennesääntöjä kuten ennen opetettiin. Vanhemmat eivät välitä, kun eivät luultavasti itsekään osaa liikennesääntöjä. Miksi koulussa ei enääö opeteta liikenteen perusjuttuja?

      Kaikille skuuteille pitäisi olla pakollinen vakuutus, kypäräpakko sekä entistä tiukemmet nopeusrajoitukset eli max. 12 km/h. Vaihtoehtoisesti lisäksi joko 15 vuoden ikä tai ns. ajokortti + parin tunnin koulutus. Olisi oleellista tietää, mikä on skuutti, miten sitä käytetään ja miten se suhtautuu muuhun liikenteeseen.

      Lasten sekä viikonloppujuoppojen pitäisi tietää ajopaikat skuutille sekä jalkakäytävän, kevyen liikenteen väylän sekä suojatien tarkoitukset. Samaan kastiin saattaa kuulua myös osa aikuisista pyöräilijöistä, jotka luulevat että suojatie on vartavasten pyöräilijöitä varten tehty "turvasatama". Ei ole, ellei sitä ole liikennemerkillä osoitettu.

      Lapset ja vanhukset ovat erityisesti autoilijoiden armoilla. Autoilija on käynyt autokoulun, ja vaikka autoilija tietää olevansa oikeassa, hänen on suojeltava ihmishenkiä ja kevyttä liikennettä. Suojatiellä ei saa ajaa henkilön päälle, koska erityisesti silloin aiheuttaa vaaran paikan. Suojatiellä ihminen - myös lapsi - kuvittelee olevansa turvassa.

      • Anonyymi

        Skuutti (kolme päällä tai ei) on laissa kuten polkupyörä. Auto väistää polkupyörää suojatiellä vain, jos se on liikennemerkillä osoitettu tai onnettomuuden estääkseen, muutoin pyöräilijä aina väistää autoa. Pyöräilijä ei ole jalnakulkija.

        Nyt kyseessä olivat lapset, jotka eivät ymmärrä liikenteestä tuon taivaallista. Oli vain ajan kysymys, milloin jotakin tuollaista tapahtuu. Autolijan vika vaiko ei? Poliisi tutkii, olisiko autoilijalla ollut mahdollisuus toimia toisin ja oliko nopeus sovitettu oikein.

        Liikenteen kannalta asioita ovat tehneet huonommiksi lisääntyneet kuulokkeet sekä pään ja korvien yli vedettävät huput. Mitään ei musiikin yli liikenteessä kuule ja hupparien huppu estää näkyvyyttä.


    • Anonyymi

      Olen todella surullinen, että tälläiset sähköpotkulaudat ovat edes tulleet liikenteeseen. Niiden käyttäjillä monellakaan ei ole mitään käsitystä liikennesäännöistä, eikä noudateta mitään varovaisuutta. Välillä tullaan suoraan sanottuna "puskista". Ei pysähdytä tullessaan mistä nurkan takaa konsanaan. Ei ikinä näytetä kääntymismerkkiä, kun käännytään vaan suinpäin mistä milloinkin ja mihin vain katsomatta edes voiko kääntyä jne....AIVAN JÄRKYTTÄVÄÄ käytöstä..
      Pariisissa kiellettiin sähköpotkulaudat. Näin pitäisi kieltää Suomessakin kaikista kaupungeista.

      • Anonyymi

        Ei muuten vakuutus korvaa henkilö tai aineellisia vahinkoja jos kuljettajan lisäksi on muita matkassa. Eihän tuollaista voi käytännössä hallita enää silloin. ja vakuutusyhtiö kyllä ottaa omansa,sama koskee mopojakin.


    • Anonyymi

      Kyseessä on ollut tavallinen jalkakäytävän jatkeena oleva suojatie jossa polkupyöräkin pitää taluttaa. Pyöräilijänä olen kauhistellut skuuttien menoa usein, sellaisella vauhdilla suojatiellle että autoilija ei millään ehdi reagoida. Media on jo tuominnut autoilijan yksin syylliseksi, kannattaisikohan odottaa poliisin tutkimukset loppuun! Kyllä me pyöräilijätkin syyllistymme vastaaviin holtittomuuksiin, kuri pitäisi jotenkin löytyä.

      • Anonyymi

        1.6.2020 tuli laki voimaan, että polkupyörällä ja siten myös sähköpotkulaudalla saa ajaen suojatiellä ylittää ajoradan. Väistämissäännöt ovat sitten eri asia.

        Täällä teistä monet ovat muuta mieltä ja jopa minun kirjoituksiin väitetty, että näin ei ole.

        Minä osaan liikennesäännöt!

        Tässä hs metron sivulta Dennis Pastersteinin jutusta osa:

        "Suojatiellä autoilija ei kuitenkaan ole aina väistämisvelvollinen. Väistämissäännöt ovat Pastersteinin mukaan yksiselitteisiä mutta erilaisia väistämistilanteita on paljon. Autoilijan on väistettävä sähköpotkulautailijaa silloin, kun autoilija kääntyy, ajaa pihasta, parkkipaikalta tai muusta vastaavasta paikasta, tulee väistämiseen velvoittavan liikennemerkin takaa tai tulee liikenneympyrään kärkikolmion takaa tai on poistumassa siitä.

        Muissa tilanteissa sähköpotkulautailijan on väistettävä autoilijaa silloin, jos hän ajaa pyörätieltä ajoradalle tai jos sähköpotkulautailija ajaa pihakadulta, kävelykadulta, polulta, pihasta tai vastaavalta alueelta tai ajaessaan tien yli muualla kuin risteyksessä. Tällöin sähköpotkulautailijan on väistettävä myös jalankulkijoita ja muita tienkäyttäjiä.

        ”Sähköpotkulautailijoille vaaran paikkoja ovat kaikki ne, joissa ei noudateta liikennesääntöjä”, Pasterstein summaa.

        Sähköpotkulaudan taluttaja on sen sijaan tieliikennelain silmissä jalankulkija, jolle täytyy antaa suojatiellä esteetön kulku."

        Suomessa sähköpotkulautailijoita koskevat pyöräilijöiden liikennesäännöt! Eli he eivät ole jalankulkijoita!

        Poikkeuksena sähköpotkulauta, jonka max teho 1 kw ja rakenteellinen nopeus max 15 km/h. Useimmiten ne on lapsille ja nuorille tarkoitettuja.

        Nopeuden väliaikainen rajoittaminen ei muuta asiaa. Kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat niitä, joihin sovelletaan polkupyöräilijöiden liikennesääntöjä!

        Minä tiedän asiasta, vaikka en ole käyttänyt enkä tule käyttämään sähköpotkulautaa!


      • Anonyymi

        Te, jotka ette osaa lakia siltä osin saako pyörällä tai skuutilla ylittää ajorata suojatiellä ajaen, niin tässä tietoa:

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7a3fb632-d2e9-4f24-bc5a-7d2d836be61f

        Ymmärsitkö lukemasi?

        Pyörällä ja skuutilla saa ylittää ajorata suojatiellä ajaen, mutta tulee huomioida väistämissäännöt.

        Eli kuka väistää missäkin tilanteessa!


      • Anonyymi

        Kuri puuttuu niin autoilijoilta kuin muiltakin renkailla kulkevilta.
        Lakia väistämisvelvollisuudesta olisi syytä yksinkertaistaa. Suojatie tilanteesta riippumatta on suoja-alue jonka olemassa olo ohittaa sillä kulkevan ominaisuudet.
        Itse autoilijana on ollut läheltä piti aura ja rekka-auton kanssa. Eli kuljettajien ajatus "minulla on oikeus mennä ensin, sattuu tai ei" olisi muututtava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1.6.2020 tuli laki voimaan, että polkupyörällä ja siten myös sähköpotkulaudalla saa ajaen suojatiellä ylittää ajoradan. Väistämissäännöt ovat sitten eri asia.

        Täällä teistä monet ovat muuta mieltä ja jopa minun kirjoituksiin väitetty, että näin ei ole.

        Minä osaan liikennesäännöt!

        Tässä hs metron sivulta Dennis Pastersteinin jutusta osa:

        "Suojatiellä autoilija ei kuitenkaan ole aina väistämisvelvollinen. Väistämissäännöt ovat Pastersteinin mukaan yksiselitteisiä mutta erilaisia väistämistilanteita on paljon. Autoilijan on väistettävä sähköpotkulautailijaa silloin, kun autoilija kääntyy, ajaa pihasta, parkkipaikalta tai muusta vastaavasta paikasta, tulee väistämiseen velvoittavan liikennemerkin takaa tai tulee liikenneympyrään kärkikolmion takaa tai on poistumassa siitä.

        Muissa tilanteissa sähköpotkulautailijan on väistettävä autoilijaa silloin, jos hän ajaa pyörätieltä ajoradalle tai jos sähköpotkulautailija ajaa pihakadulta, kävelykadulta, polulta, pihasta tai vastaavalta alueelta tai ajaessaan tien yli muualla kuin risteyksessä. Tällöin sähköpotkulautailijan on väistettävä myös jalankulkijoita ja muita tienkäyttäjiä.

        ”Sähköpotkulautailijoille vaaran paikkoja ovat kaikki ne, joissa ei noudateta liikennesääntöjä”, Pasterstein summaa.

        Sähköpotkulaudan taluttaja on sen sijaan tieliikennelain silmissä jalankulkija, jolle täytyy antaa suojatiellä esteetön kulku."

        Suomessa sähköpotkulautailijoita koskevat pyöräilijöiden liikennesäännöt! Eli he eivät ole jalankulkijoita!

        Poikkeuksena sähköpotkulauta, jonka max teho 1 kw ja rakenteellinen nopeus max 15 km/h. Useimmiten ne on lapsille ja nuorille tarkoitettuja.

        Nopeuden väliaikainen rajoittaminen ei muuta asiaa. Kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat niitä, joihin sovelletaan polkupyöräilijöiden liikennesääntöjä!

        Minä tiedän asiasta, vaikka en ole käyttänyt enkä tule käyttämään sähköpotkulautaa!

        Myös ennen vuotta 2020 on polkupyörällä saanut ajaen ylittää suojatien, joka on yhteydessä pyörätiehen (ml. kevyen liikenteen väylät).

        "Jos pyörätie tai yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä jatkuvat suojatienä tien yli, pyöräilijä voi ylittää tien tai kadun ajamalla", kertoi esimerkiksi vuonna 2007 komisario Tampereen kihlakunnan poliisilaitokselta. Lisätietoja asiasta löytyy ympäri nettiä.

        Se kenen pitää väistää ketä, onkin asia erikseen. Taluttamalla on voinut saada hyötyä, koska jalankulkijalle eli taluttajalle on ollut erilaiset väistämissäännöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös ennen vuotta 2020 on polkupyörällä saanut ajaen ylittää suojatien, joka on yhteydessä pyörätiehen (ml. kevyen liikenteen väylät).

        "Jos pyörätie tai yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä jatkuvat suojatienä tien yli, pyöräilijä voi ylittää tien tai kadun ajamalla", kertoi esimerkiksi vuonna 2007 komisario Tampereen kihlakunnan poliisilaitokselta. Lisätietoja asiasta löytyy ympäri nettiä.

        Se kenen pitää väistää ketä, onkin asia erikseen. Taluttamalla on voinut saada hyötyä, koska jalankulkijalle eli taluttajalle on ollut erilaiset väistämissäännöt.

        Tuosta on oltu eri mieltä, että miten aiemmin ol. Turha on kuitenkaan vanhoja muistella, sillä nyt asia on selkeästi niin, että saa pyöräillä jokaisen suojatien yli, mutta väistämissäännöt pitää tietenkin osata eri tilanteissa. Suojatie kun on suojatie vain jalankulkijoille, ei pyöräilijöille, eikä pyöräilijöihin rinnastettaville sähköpotkulautailijoille.


    • Anonyymi

      Katumaasturikuski jyrää jalankulkijoita mutta aloittajalla kiire paheksua uhreja

      • Anonyymi

        Kerro lisää tuntemuksiasi?

        Miten tilanne eteni?


      • Anonyymi

        Kyllä siinä on uhrillakin vastuu .


    • Anonyymi

      Eikö vanhemmat opeta et ei skuutil ajeta kolme pääl.

    • Anonyymi

      Myös autoilijoilla on omat liikennesäännöt ja velvollisuudet.

      "27 §
      Ajoneuvon ajaminen suojatien yli

      Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

      Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

      Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."


      Tuo koskee ihan jokaista Suomen suojatietä, kaikkina vuoden päivinä ja kellon ympäri. Ajoradan ajoneuvot pitää lähestyä jokaista suojateitä erityistä varovaisuutta noudattaen. Tavallinen varovaisuus ei riitä, vaan erityistä varovaisuutta noudattaen pitää lähestyä.

      • Anonyymi

        Ja sähköskuutilla pitää väistää suoraan tulevaa autoa ja mennä vasta auton jälkeen yli ajoradasta. Eli ensin on väistämisvelvollisuus ja sitten yritetään väistää 27§ pykälän mukaan törttöilijöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sähköskuutilla pitää väistää suoraan tulevaa autoa ja mennä vasta auton jälkeen yli ajoradasta. Eli ensin on väistämisvelvollisuus ja sitten yritetään väistää 27§ pykälän mukaan törttöilijöitä.

        Jos liikennesääntöjen välillä ei ole mitään noudattamisjärjestystä, niin ne ovat samalla viivalla noudattamisen osalta. Esim. lasta pitää varoa erityisesti yhtä paljon joka hetki liikenteessä, kuin kolmion takaa pitää väistää muista risteyksessä.


    • Anonyymi

      Joo, Linnaan pääsee, 6.12 ja pidemmäksikin aikaa, Nokalle lusimaan.

    • Anonyymi

      Boltin lauta, ei Usain Boltin. Saako miten helposti bluetoothin kautta kulkemaan 60 km/h ?

      Osaatteko ?

    • Anonyymi

      ei tämä ole mitenkään sen autokuskin vika!!!

    • Anonyymi

      Ajetaan kuulokkeet päässä eikä katsota yhtään mihinkään suuntaan

      • Anonyymi

        Juuri semmoista se on. Minä. Minä. Minä. Muut väistää.


    • Anonyymi

      Joka helvetin lauta pois tästä maasta !

    • Anonyymi

      Mikä teitä ihmisiä vaivaa?

      Monet teistä on todella rasisteja!

      Rasistiset viesti saavat olla eikä niitä poisteta, missä valvonta?

      • Anonyymi

        Ei ihmiset kaikkia viestejä ennätä/pysty lukemaan. Tekoäly moderoi myös keskusteluja. Se ei välttämättä aina toimi täydellisesti.


    • Anonyymi

      "Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku."

      Niin, siis jalankulkijalle. Skuutin ja polkupyörän kuljettajat väistävät autoa suojatiellä, ellei liikennemerkillä muuta ole kerrottu.

      Oliko samalla skuutilla matkanneella kolmella lapsella huput päässä ja kuulokkeet korvilla? Luultavaa joka tapauksessa on, että lapsikuljettajalla ei ollut harmainta aavistusta liikennesäännöistä.

      Onko paikalla rasistisia perussuomalaisia?

      • Anonyymi

        Laki ei määritä onko huput päässä tai kuulokkeet korvilla suojatietä ylittävä tai sille tulossa oleva ihminen jotenkin erityisen luvallinen yliajettava!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki ei määritä onko huput päässä tai kuulokkeet korvilla suojatietä ylittävä tai sille tulossa oleva ihminen jotenkin erityisen luvallinen yliajettava!

        Ei määritä ei mutta se ei poissulje suojatietä ylittävän vastuuta. Olet vastuussa itsestäsi ja toiminnastasi. Jos joku ajaa päällesi se on käytännössä oma syysi jos olet itse väistämisvelvollinen.


      • Anonyymi

        Lause ennen tuota kuuluu näin:

        "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. "

        Noilla velvollisuuksilla pitää lähestyä jokaista tästä maasta löytyvää suojatietä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei määritä ei mutta se ei poissulje suojatietä ylittävän vastuuta. Olet vastuussa itsestäsi ja toiminnastasi. Jos joku ajaa päällesi se on käytännössä oma syysi jos olet itse väistämisvelvollinen.

        Tieliikennelaki velvoittaa varomaan mm. lapsia aina erityisen paljon liikenteessä. Pitää varoa, oli tilanne mikä tahansa tai väistämisvelvollisuus kummalla tahansa.


    • Anonyymi

      Jotkut juntit puhuu vielä puhelimeen 2 päällä. Ja sitten ihmettelevät sairaalassa, mitä helvettiä!

    • Anonyymi

      Lisäksi lähes jokainen sähköpotkulautailija ajaa esim. vuokrattavalla sähköpotkulaudalla jalkakäytävillä ja sieltä pysähtymättä 10-25 km/h suojatielle.

      • Anonyymi

        Jokainen katumaasturi ajaa 10-25 km/h ylinopeutta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen katumaasturi ajaa 10-25 km/h ylinopeutta

        Moni muukin kuski ajaa reipasta ylinopeutta, kuin pelkästään katumaasturikuskit.


    • Anonyymi

      Suojatien reunasta verijäljen lähimpään reunaan on 11 m 44 cm.

      Auton nopeus on ollut selvästi yli 50 km/ h, todennäköisesti 70 km/h, että tuollaisen kaaren saa aikaiseksi.

      Oliko Mersu näitä sähkökoneella varustettuja, jotka hyökkäävät niin, että renkaat ovat sileet 5000 km jälkeen?

      • Anonyymi

        Höpö höpö

        Tässä nyt on ollut 3 teiniä yhden laudan päällä, ihmeen kauan kesti että tällainen tapahtui.

        Darvin palkinnon paikka!


      • Anonyymi

        Siitä mutkasta tuohon Nölin sisääntulon suojatien kohtaan on 70 m. Tyttö tosiaan lensi 12 m. On täytynyt ajaa mutka täysillä, rajoilla, ettei ole mersuaan kaatanut ja survaista lusikka pohjaan, jotta on osunut ja päässyt kuittaamaan 3, 1/3 pistettä.

        Syytteessä saattaa lukea jopa tahallinen liikennemurha.

        Rälliä voi mennä rälläämään vaikka Nykäskylän Jyskän Pamaukseen. Mutta tämä mersupersrämmä lähtenee lusimaan.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä mutkasta tuohon Nölin sisääntulon suojatien kohtaan on 70 m. Tyttö tosiaan lensi 12 m. On täytynyt ajaa mutka täysillä, rajoilla, ettei ole mersuaan kaatanut ja survaista lusikka pohjaan, jotta on osunut ja päässyt kuittaamaan 3, 1/3 pistettä.

        Syytteessä saattaa lukea jopa tahallinen liikennemurha.

        Rälliä voi mennä rälläämään vaikka Nykäskylän Jyskän Pamaukseen. Mutta tämä mersupersrämmä lähtenee lusimaan.

        Tässä sinulle tietoa:

        https://extrat.liikenneturva.fi/pysahtymismatka-auto/fi/


    • Anonyymi

      Minusta kaikille skuutilla ajajille ikäraja, kypäräpakko, liikennekoulu ja katsastus, isot rampsut jokaisesta rikkeestä. On se...kun ei saada noita helvetin härveleitä kuriin.
      Samiin vuokraus pois, kun kerta saa jättää keskelle ajoväyliä skuutit läjään, pitkin ja poikin. Kukaan ei kerää. Tästä VANTAA paras esimerkki. Itse työssäni joka helskutin päivä joku pää kainalossa tulee, kun skuutilla tehnyt sitä tai tätä. Ja aina se on toisten vika. Nytkin Myyrmäen tapauksesss saa nainen kärsiä turhasn, kun pennut painelee miten sattuu. Skuuteista tarpeeksi saanut.

    • Anonyymi

      Suomi ei menettänyt mitään

      • Anonyymi

        😂👍👍👍


    • Anonyymi

      Kannelmäessäkin yleensä on kaksi tai kolme potkulaudalla huristajaa ja ajavat päätä pahkaa ajotien yli ja punaisia päin jos on liikennevalot tai jos ei niin kadun yli vain katsomatta tuleeko autoja. Olisi hyvä jos joku viisas ihminen osaisi selittää miten niillä potkulaudoilla mennään ettei satu sitten huonosti

    • Anonyymi

      Ei nuo kakarat osaa liikennesääntöjä muutenkaan, skuutilla ei saa ajaa kuin 1 hlö. toki autoilijallakin päässä vikaa kun ajelee ylinopeutta suojatien lähestyessä.

      • Anonyymi

        Tieliikennelaki velvoittaakin huomioimaan sen seikan, että kakarat eivät osaa liikennesääntöjä. Kakaroita pitääkin aina varoa liikenteessä erityisen paljon. Ei tavallisen paljon, vaan erityisen paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki velvoittaakin huomioimaan sen seikan, että kakarat eivät osaa liikennesääntöjä. Kakaroita pitääkin aina varoa liikenteessä erityisen paljon. Ei tavallisen paljon, vaan erityisen paljon.

        Kakaroille jotka ei osaa tai ei halua noudattaa sääntöjä, niin ei pidä antaa skuuttia käyttöön.
        Vanhemmilla on nykyään tapana ulkoistaa junnujen asiat muiden murheiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kakaroille jotka ei osaa tai ei halua noudattaa sääntöjä, niin ei pidä antaa skuuttia käyttöön.
        Vanhemmilla on nykyään tapana ulkoistaa junnujen asiat muiden murheiksi.

        Silti tieliikennelaki velvoittaa huomioimaan mm. lapset aina erityisen paljon. Tämä velvollisuus on jokaisella tienkäyttäjällä, halusi tai ei.

        29 §
        Turvallisen tilan antaminen ja varovaisuusvelvollisuus
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P29


    • Anonyymi

      Surullista. Osanotto läheisille 💔

      • Anonyymi

        Hah Hah.


    • Anonyymi

      Mitä väliä vaikka olis ollu 16 vaaleenpunaista elefanttia? Suojatie on suojatie eikä mikään kiihdytyskaista!

      • Anonyymi

        Välinpitämättömyys johti tähän onnettomuuteen jokaisen osapuolen osalta. Järjen puute.


      • Anonyymi

        Suojatiellä pyöräilijät ja skuuttipellet ovat velvollisia väistämään jos sitä ei ole erikseen merkillä osoitettu. Opettele liikennesäännöt tai pysy pois liikenteestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatiellä pyöräilijät ja skuuttipellet ovat velvollisia väistämään jos sitä ei ole erikseen merkillä osoitettu. Opettele liikennesäännöt tai pysy pois liikenteestä.

        Tieliikennelain 24 § toinen momentti kannattaa huomioida.

        Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa.

        Ajoradan ajoneuvo väistää sen risteävän tien ylittäviä, jolle hän kääntyy. Väistämisvelvollisuus on ajoradan ajoneuvolla tuossa tilanteessa, vaikka kohdassa on suojatie mikä tahansa ylityskohta tai ei mitään tiemerkintää laisinkaan. Kääntyvä väistää.

        24 §
        Väistäminen
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24


    • Anonyymi

      Surullinen tapaus kuitenkin,mutta tuo vihervasemmiston hypetys menee yli ymmärryksen.Sumessa kuolee kantasuomalaisia lapsia onnettomuuksissa mutta eivät saa tuollaista huomiota kuin tämä tapaus,Kuvastaa vihervassareiden ajatusmaailmaa aika hyvin

    • Anonyymi

      Tuollaista on ettomuuyta on jo ..kauan odotetti(

    • Anonyymi

      Eiköhän tuo säväytä yhteiskuntaa.
      Syyllinen on ilman muuta kyseisen laitteen ohjaaja.

    • Anonyymi

      Väistämissäännöt ovat tärkeitä liikennesääntöjä. Syytä on jokaisen autoilijan kerrata ne ja pyöräilijän opetella ne.

      Väistämissäännöt autoilijan näkökulmasta
      https://youtu.be/3nj4SmyEwII

      Väistämissäännöt pyöräilijän näkökulmasta
      https://youtu.be/nparGCTzSls

    • Anonyymi

      >>>> Olet vastuussa itsestäsi ja toiminnastasi. Jos joku ajaa päällesi se on käytännössä oma syysi jos olet itse väistämisvelvollinen.

      Autoilija on vastuussa tekosistaan. Jos ajaa ylinopeutta ja törmää suojatiellä mihin tahansa, ei ole sovittanut tilannenopeuttaan oikein. Nyt autoilijalla oli etuajo-oikeus, mutta ylinopeus on kuin isku vastapalloon.

      Lähes poikkeuksetta auton kuljettaja saa suojatieonnettomuuksista sakot, vaikka toinen osapuoli olisikin "enemmän syyllinen".

      Lapset eivät osaa elämänkokemuksensa pohjalta juuri mitään, ja sen takia he ovat lapsia. Myös liikenteessä. Asia ei muutu muuksi, vaikka persu-rasistit muuta väittävät.

      • Anonyymi

        Tieliikennelai velvoittaakin varomaan mm. lapsia aina erityisen paljon liikenteessä heitä lähestyttäessä.


    • Anonyymi

      Rajatorpantietä pitkin tullut Mercedes on kääntynyt Raappavuorentielle, joka alkaa kaksikaistaisena. Ennen käännöstä on liikennevalot, jotka on tahditettu siten, että moottoriajoneuvot joutuvat pysähtymään niissä aina.

      Kaksikaistaisuus Raappavuorentiellä päättyy n. 150 m päässä. Tämä saa etenkin kalliimpien autojen omistajien usein yrittämään kilvanajoa ja ohitusta jompaa kumpaa kaistaa pitkin kaahaten.

      Onko tässä kyse kaaharin tekemästä taposta ?

      Asun vieressä ja näen päivittäin noita kaahaustilanteita. Onnettomuus tuossa kohdassa ei ole ensimmäinen, eikä viimeinen. Etenkään Mersuille.

      • Anonyymi

        Ei ollut kaahaustilanne, nainen ajoi yksin.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Kolme vajukkia teiniä yhdellä laudalla. harmi kun ei kaikki kuolleet!

    • Anonyymi

      Nämä matulapset ei säännöistä piittaa, onneksi nyt yksi vähemmän.

    • Anonyymi

      osmalien ei tarvi noudattaa sääntöjä vaan heille on taattu kaikki ja kulut
      maksat sinä
      onneksi olkoon

    • Anonyymi

      Koska tyttö on lentänyt ilmassa liki 15 m, törmäysnopeus on luokkaa 70-90 km/h.

      Autoilija on joko menettänyt ajoneuvon hallinnan tai järkensä. Joka tapauksessa, tuplat ylinopeutta.

      • Anonyymi

        Vaikuttaisi silloin jopa tahalliselta teolta...


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Se ajopaikka määräytyy sen mukaan miksi sitä vehjettä kutsutaan lakipykälissä, esim osa on kävelemistä helpottavia laitteita eli semmosilla saa ajella kävelytiellä ja tämä sähköpotkulautojen lynkkaaminen on ihan turhaa, ne ovat tulleet ja ei niitä enää kielletä, on todella ikävää että onnettomuuksia sattuu mutta ikävä kyllä niitä sattuu, eikä kyse ole siitä potkulaudasta vaan siitä ihmisestä joka sitä ohjaa, se että kaikki ei ymmärrä liikenne ja/tai moraali sääntöjä ei tarkoita sitä että itse laitteessa olisi vika, idiootteja on joka lähtöön, ja ikävä kyllä tuo idiotismi tulee esille onnettomuus tilastoissa. Minä olen sitä mieltä että sähköpotkulaudat ovat hyvä keksintö ja ottaen huomioon nykyään niin tärkeän asian kuin ympäristön niin mikä on sen vihreämpää kuin se että perus jamppa hurauttaa 2km laudalla johonkin mihin kuluisi esim autolla 20min, ääliöt pilaavat aina kaiken, joka asiassa, aina kun on mahdollisuus saada käyttöön uutta niin ei mene kun sekuntti niin jo on joku huutamassa et kattokaa noita ääliöitä. Sen sijaan että haukkuisitte skuutteja katsokaa peiliin ja kysykää itseltänne että olenko itse malli esimerkki ja osaavatko lapseni ottaa muut huomioon, se että muutama mätämuna sekoilee noilla vehkeillä on vaan semmoinen asia mikä pitää hyväksyä, kyllä ne idiootit vähenee kun niillä ajellaan punasia päin, mutta ne laitteet eivät häviä mihinkään, meidän on vaan opeteltava tulemaan niiden kanssa toimeen.

    • Anonyymi

      Siinä on KOLME siis 3 kaistaa alussa ja taas yöllä kakaroiden kiihdytyskisat.

      Osa kiihdyttäjistä on nykyään naisia, joten vetoaminen kuljettajan sukupuoleen on typerää.

      Myyrmäki on pahinta ghettoa, mitä maan päältä löytyy.

      !!!
      KADUN, ETTÄ TÄNNE IKINÄ MUUTIN
      !!!

      POLIISIA EI KIINNOSTA, PARTIOT OVAT TIKKURILASSA TAI RATIKKAREITIN VARRELLA TYHJÄÄ VAHTAAMASSA !

      milloin poliisi selvittää sen postinkantajatyttösen tapon 2022 ?

      asiasta puhutaan naapuruston kesken päivittäin

    • Anonyymi

      Kunnia itsemurha

    • Anonyymi

      Juu, suomi päättäjät tekevät siitä martyyrin, varmaa maksavat kaiken verorahoilla.

    • Anonyymi

      Pahinta siinä postityttären murhassa oli, että hän oli ainut kantaja, joka jakoi postin oikein osoitteen mukaisesti eikä hukannut/varastanut kirjeitä.

      Postin ja poliisin johto pitää saattaa syytteeseen, haluttomuudesta selvittää tappo ja huonosta työn organisoinnista, siis pätemättömyydestään.

      • Anonyymi

        Mistä tiedät miten poliisi tutkii?

        Koska olet noin asiantuntija niin etkö menisi poliisille neuvomaan miten työt tehdään?

        Se on vain niin, että asiat eivät selviä niin nopeasti kuin tv-sarjoissa tapahtuu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät miten poliisi tutkii?

        Koska olet noin asiantuntija niin etkö menisi poliisille neuvomaan miten työt tehdään?

        Se on vain niin, että asiat eivät selviä niin nopeasti kuin tv-sarjoissa tapahtuu!

        Tiedän asian, koska työskentelen Vantaan Kaupungin palveluksessa nuorisoasiain parissa. Nuoria ei ole kuulusteltu, heillä on paljon tietoa alueen huumekaupasta ja jopa rahoittajista organisaation huipulla. Jos itse hoitaisin etsivän työn noin huonosti, tulisi verokirja postissa.

        Poliisia on yritetty neuvoa Vantaan virkamiesten toimesta. Asia siirrettiin Idästä KRPlle, joka ylimielisyydessään ei halunnut kuunnells kenttää.

        Mikäli toimit POHAssa, olisi NYT SELVITYSTYÖN PAIKKA ja Vantaan Sanomille raportti työn etenemisestä. Asia koskee ja hiertää ainakin 30.000 ihmistä.


    • Anonyymi

      Tämä onnettomuus, jossa yksi kuoli, ei ole paljon vaikutusta miten sähköpotkulaudalla ajetaan myös jatkossa.

      Näinä parina päivänä olen edelleenkin nähnyt: monet alaikäiset ovat vuokranneet sähköpotkulaudat, niin alaikäiset kuin täysi-ikäiset ajavat edelleen jopa 2-4 samalla, käännytään yllättäen vauhdilla suojatielle autojen eteen, ei välitetä tilannenopeudesta, ajetaan jalkakäytävillä jne.

      Jokunen vuosi sitten sanoin parille n. 8-10 lapselta, jotka olivat vuokrasähköpotkoulaudalla, että ette saa niitä vuokrata. Vastaus: äiti on antanut luvan ja haista vi...!

      He pujottelivat puiden välistä (erottivat jalkakäytävän ja pyörätien) ja vaaransivat meidät jalankulkijat. He eivät edes kunnolla hallinneet sähköpotkulautoja. Hetken päästä lähtivät ylittämään ajoradan ja meinasivat kanttikiviin kaatua.

    • Anonyymi

      >>> Tämä saa etenkin kalliimpien autojen omistajien usein yrittämään kilvanajoa ja ohitusta jompaa kumpaa kaistaa pitkin kaahaten.

      Nyt kyse ei ollut kaahauksesta sillä nainen ajoi kovaa yksin.

      Poliisi tutkii, sitten vasta muut hutkii.

      Lapset eivät yleensä ymmärrä liikenteestä paljon mitään, koska ovat lapsia.

    • Anonyymi

      Eikö mittään muuta tekemistä keksi nämä vähällä järjellä varustetut hulikaanit kuin henkensä kaupalla pelleily jatkuvasti.

      • Anonyymi

        Puhutko siis siitä Mersulla kaahanneesta naiskuskista vaiko kolme päällä skuutilla sotkeneista 25-kiloisista pikkulapsista? Hulikaanit huitoo ja rakkarit räyhää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhutko siis siitä Mersulla kaahanneesta naiskuskista vaiko kolme päällä skuutilla sotkeneista 25-kiloisista pikkulapsista? Hulikaanit huitoo ja rakkarit räyhää.

        Hyvinhän he ymmärsivät, ylittivät katua suojatietä pitkin!


    • Anonyymi

      Siinä skuuttiporukka syyllisty moneen rikkeeseen!

      • Anonyymi

        Mutta onnettomuuden aiheutti yksiselitteisesti autoilija joka syyllistyi myös moneen monta kertaluokkaa lautailijoita vakavampaan rikkeeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta onnettomuuden aiheutti yksiselitteisesti autoilija joka syyllistyi myös moneen monta kertaluokkaa lautailijoita vakavampaan rikkeeseen.

        Avaatko vähän että mihin autoilija syyllistyi? Skuutti oli väistämisvelvollinen. Liikenteessä pitää voida luottaa siihen että muut noudattavat sääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avaatko vähän että mihin autoilija syyllistyi? Skuutti oli väistämisvelvollinen. Liikenteessä pitää voida luottaa siihen että muut noudattavat sääntöjä.

        Tieliikennelaissa on muitakin sääntöjä, kuin pelkästään väistämissäännöt. Katso alempana 2024-06-16 11:55:52 luetellut asiat.


    • Anonyymi

      Eiköhän tuo laps porukka syyllistynyt myös liikenne rikkeeseen .Turha itkeä kun pahin jo tapahtu.

    • Anonyymi

      Kai nyt yksinkertaisillekin on selvää, että poliisi tutkii nyt tarkasti, Kaiken käytössä olevan materiaalin perusteella molemmat ovat syyllisiä tapahtumiin, mutta jos mersunainen on ajanut ylinopeutta, hän saa jutussa ehdollista vankeutta.

      Mersunaisella on ajokortti, ajokoulutusta ja elämänkokemusta - hänen olisi pitänyt ymmärtää ja tietää. Pikkulapset olivat vain pikkulapsia suojatiellä.

      Oleellista on asiassa mersunaisen nopeus, ehkä se selviää kameroista tai auton tietokoneelta, yksi silminnäkijä asiassa ei ole luotettava.

      Pahoittelut osapuolille ja surunvalittelut.

    • Anonyymi

      Liikennesäännöt ei auta mitään.
      Jos painavampi auto törmää kevyempään kulkijaan, niin usein hyvin huonosti käy.
      Kannattaa aina hiljentää risteyksessä, liikutpa millä vain.
      Sekä katsotaan sinne oikealle ja vasemmalle.

      • Anonyymi

        Totta. Pikkulapset ovat kiltisti sanottuna typerän tietämättömiä, kun kuvittelevat että suojatie on turvapaikka. Nyt kävi pahin mahdollinen.

        Ns. suojatiegiljotiinista saa lukea joka viikko lehdistä, eli autoilijat ovat myös välinpitämättömiä. Suomessa osa autoilijoista ei kunnioita suojateitä lainkaan vaikka ovat käyneet autokolun. Minä itse on silloin tärkeintä.


      • Anonyymi

        Autoilijoillakin on velvollisuus noudattaa omia liikennesääntöjä.

        Liikennesääntö (tieliikennelain 27 pykälä) sanoo mm. näin: "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."


      • Anonyymi

        80 luvulla koulussa oli liikennekasvatusta ja opetettiin katsomaan vasemmalle ja oikealle niin että se tulee selkärangasta automaattisesti vieläkin. En tiedä mitä koululaisille nykyään opetetaan vai viheltääkö kaikki mitä opettaja sanoo vaan suoraan läpi pään kun samalla puhelimia tökitään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijoillakin on velvollisuus noudattaa omia liikennesääntöjä.

        Liikennesääntö (tieliikennelain 27 pykälä) sanoo mm. näin: "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."

        Aivan, siinä tapauksessa että autoilija on väistämisvelvollinen. Varmaan tässäkin olisi auto ehtinyt pysähtyä mutta autoilija luuli että skuutti väistää kun sen sääntöjen mukaan pitää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, siinä tapauksessa että autoilija on väistämisvelvollinen. Varmaan tässäkin olisi auto ehtinyt pysähtyä mutta autoilija luuli että skuutti väistää kun sen sääntöjen mukaan pitää

        Tieliikennelaki vevlittaa nykyään ennakomaan myös muiden virheitä.


    • Anonyymi

      Pitihän se arvata, että ei suomalaisia olleet.
      Onhan se jo nähty, eihän nämä ulkomaalaistaustaiset ymmärrä suomen säännöistä mitään.
      Ja miksi ne täällä enää oleskelee, kun niitten oma maa on jo ihan rauhallinen.
      Hyvin joutaisi sinne mistä tänne ovat tulleet elätettäviksi.

    • Anonyymi

      Eihän nämä pikkulapsia enää olleet, opit vaan ei mene perille.
      Ei ainakaan noille.

      • Anonyymi

        Autoilijalle eivät todellakaan olleet opit menneet perille.
        Mitä sanoo laki, miten autoilija toimii jos noudattaa lakia, on vain yksi oikea tapa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijalle eivät todellakaan olleet opit menneet perille.
        Mitä sanoo laki, miten autoilija toimii jos noudattaa lakia, on vain yksi oikea tapa?

        autoilijoille enemmän oikeuksia, kävelijöiltä ja pyöräilijöiltä oikeudet pois !


    • Anonyymi

      Syyhän on noissa kakaroissa, siellä ajellaan kuin päättömät kanat.
      Ihme, että eivät laittaneet vielä enempi lautansa kyytiin porukkaa.
      Ei autokaan saa olla ylilastattua.

      • Anonyymi

        Päättömästi jopa ylinopeudella ajoi autoilija suojatietä ylittämässä olleiden päälle tappaen heistä ainakin yhden.


      • Anonyymi

        Turussa näin 5 vähemmistöä samalla laudalla, tosin yksi niistä istui takimmaisen seisojan hartioilla.
        T. Tyyne-täti Pansiosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päättömästi jopa ylinopeudella ajoi autoilija suojatietä ylittämässä olleiden päälle tappaen heistä ainakin yhden.

        Ylinopeudella ajaen ei ketään heistä olisi jäänyt henkiin. Tämä on fakta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turussa näin 5 vähemmistöä samalla laudalla, tosin yksi niistä istui takimmaisen seisojan hartioilla.
        T. Tyyne-täti Pansiosta.

        Melkoista akrobatiaa, mutta kyllä varissuollakin osataan. Taannoin meni ostarilla sähkölauta 4 kyydissä, joista yksi piti narua, jolla veti kuutta rullaluistelijaa perässään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkoista akrobatiaa, mutta kyllä varissuollakin osataan. Taannoin meni ostarilla sähkölauta 4 kyydissä, joista yksi piti narua, jolla veti kuutta rullaluistelijaa perässään.

        Tuolla ei vaan pääse Guinnesin ennätysten kirjaan, ei lähellekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylinopeudella ajaen ei ketään heistä olisi jäänyt henkiin. Tämä on fakta.

        Ja sekin on fakta että ajoi ylinopeutta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sekin on fakta että ajoi ylinopeutta!

        Oliko sinulla tutka kun olit paikalla?


    • Anonyymi

      Ihmisuhreja ei onneksi kertynyt.

      • Anonyymi

        3 päivän hautajaiset pitkän kestää ruumiin keittäminen?


    • Anonyymi

      Persu on ylempää rotua.

    • Anonyymi

      Valitettavaa on, että Parisuhde ja intiimi kokemattomuuden taustalla on aina lapsena koettu seksuaalinen väkivalta. Kaikki miehet ja naiset jotka lähellä 30 vuoden ikäänsä ovat vielä koko ikänsä olleet ilman parisuhdetta tai jopa yhtä yhdyntää ovat poikkeuksetta olleet lapsuudessaan seksuaalisen hyväksikäytön uhreja. Tähän tilanteesen joutunutta ihmistä ei ole syytä savustaa pois työpaikastaan eikä ilkkua häntä itseään, että varma pedofiili, kun ei ole kokemusta. tai homoseksuaali. Tiedetään tapauksia joissa homot ovat parvena ympäri Suomea parvena hyökänneet tällaisen ihmisen kimppuun ja yrittäneet pakottaa tämän heterohenkilön homoseksuaaliseksi kiertopalkinnoksi. Pääkaupunkiseudulta on löytynyt naisia ilkkumaan, että tää on sulle "kehveli" lahja vaan unohda naiset mut sä saat ihanat miesten pyllyt. Hyväksikäytetyn profiilin miehen käytöksessä on näkynyt mutta homot ja "ilkkujatytöt" eivät tippaakaan ole piitanneet.

      Tällaisen kulttuurin on loputtava ja syrjinnän niin uhreiksi joutuneilta uhri naisilta kuin miehiltäkin on loputtava. Voi olla niin, että käytöksen takana on myös okkultismia. On maalituskoodi saatananpalvolijille huutaa, että "toi ei oo saanut koskaan" ja pakanaperheissä voidaan jopa vauva vaikkapa adoptiolapsi merkitä uhriksi tekemällä hyväksikäyttö. Tässä tapauksessa hyväksikäyttäjä voi olla yhtä hyvin mies kuin nainen. Joka tapauksessa ongelmasta ja uhrien syrjinnästä olisi syytä alkaa puhua myös keskustelupastoilla ja mediassa. 1990 luvulla asiasta puhuttiin mediassa paljon mutta nyt asiaa on alettu vaieta jostain syystä 2000 luvulla ja uhrien kiusaaminen on alkanut ryöstäytyä ja kulttuurin tulisi viimein loppua ja unohtua ikuisesti.

      • Anonyymi

        Taisi puhelimen autocomplete ominaisuus kirjoittaa tämän viestin alusta loppuun.


    • Anonyymi

      Eikös ne olleet peräti 12 vuotiaita jotka kolaroi auton kanssa. Ja nyt autoilijaa syytetään törkeästä liikenne rikkomuksesta ja kuoleman tuottamuksesta. Voi toki autoilija ollakkin syyllinen, mutta kovin nopeasti kuitenkin SYYTE SYNTYI ! kaikkinen termeineen.

      Sen sijaan jos syyttäisivät lainlaatijia niitä KORKEA PALKKAISIA OSAAJIA !! Jotka sallivat alle 15 vuotiaiden kurvailevan ns. sähköpotku laudoilla muun tieliikenteen joukossa !!!! ????? Nyky vanhemmathan hankkivat ala ikäisille VAIKKA LENTOKONEITA lentelyä varten !! Jos pölvästit lain laatijat / säätäjät NIIN SÄÄTÄVÄT !!

      Miten sähkö potkulauta eroaa kovinkaan paljon MOPEDISTA ?? Johon täytyy hankkia ja suoritta erillinen mopokortti ikä vaatimus 15 vuotta ?? Anomuksen mopokorttiin voi tehdä jo 14 vuotiaana, mutta kortin saantiin ja voimassa oloon ikää on oltava 15 vuotta.

      On todella ajattelematonta antaa 12 vuoitiaiden JOPA NUOREMPIENKIN kurvailla liikenteen seassa yksin tai KOLMISTAAN. Kuten onnettomuudesta on uutisoitu. Jokainen täysijärkinen kyllä tajuaa, että TÄMÄ ON TÄYSIN !! lainlaatioiden ja säätäjien aitoa tajuamattomuutta. Sekä täydellistä piittaamattomuutta.

      Joka olisi ehdottomasti sanktioitava kotipihassa ajelu on asia erikseen, mutta yleiseen tieliikenteeseen ei sähkö potkulaudalla alle 15 vuotiailla pitäisi OLLA YHTÄÄN MITÄÄN ASIAA !!

      PS. järki on ihmiselle annettu nyös . . . . KÄYTTÖÄ VARTEN !

    • Anonyymi

      KAKAROITTEN SYYTÄ,KÄÄNTYIVÄT YHTÄKKIÄ KANTASUOMALAISEN ETEEN!!!! TULOS YES!!!!

    • Anonyymi

      On siis yhdessä todettu, että vikaa on molemmissa osapuolissa.

      Ehdollinen vankeus on mersunaiselle mahdollista, jos hän toimi törkeän huolimattomasti.

      • Anonyymi

        Vain autoilijan vika aiheutti kolarin. Ihan sama liikkuuko suojatietä yksin, kaksin tai kolmisin, ei autoilija saa ajaa heidän päälleen suojatiellä.
        Autoilijalla ei ole oikeutta ajaa kenenkään päälle noin vain edes maantiellä jos hän suinkin kykenee kolarin välttämään. Ei tässä tapauksessa ole mitään jossiteltavaa eikä epäselvää, joillekin junteimmille suomalaisille ei nyt vaan mene jakeluun asia koska yliajetut sattuivat olemaan ulkomaalaistaustaisia suomalaisia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain autoilijan vika aiheutti kolarin. Ihan sama liikkuuko suojatietä yksin, kaksin tai kolmisin, ei autoilija saa ajaa heidän päälleen suojatiellä.
        Autoilijalla ei ole oikeutta ajaa kenenkään päälle noin vain edes maantiellä jos hän suinkin kykenee kolarin välttämään. Ei tässä tapauksessa ole mitään jossiteltavaa eikä epäselvää, joillekin junteimmille suomalaisille ei nyt vaan mene jakeluun asia koska yliajetut sattuivat olemaan ulkomaalaistaustaisia suomalaisia...

        kenenkää pälle ei toki saa ajaa mutta vahingon aiheuttaja ja syylinen oli potkulautapyöräilijä vai mikä lie,,,,vakuutus ei korvaa kun on tehnyt rikkeeen..autoilija syytön !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kenenkää pälle ei toki saa ajaa mutta vahingon aiheuttaja ja syylinen oli potkulautapyöräilijä vai mikä lie,,,,vakuutus ei korvaa kun on tehnyt rikkeeen..autoilija syytön !

        Oletko itse ajanut bemarilla tms. jonkun lasten yli kun noin kovaa puolustelet?


    • Anonyymi

      Muutama fakta: Vuokraskuutiin saa vuokrata vain täysi-ikäinen henkilö. Nyt vanhempien avulla skuutti oli vuokrattu eli vanhemmat rikkoneet lakia. Skuutilla saa ajaa vain yksi henkilö mutta nyt siinä oli kolme henkilöä. Skuutti oli väistämisvelvollinen ja autoilijalla oli etuoikeus.

      Miten helvetissä autoilija voi olla syytettynä kuolemantuottamuksesta kun ei tehnyt mitään väärin? Miksi tiedotusvälineet korostavat että kyseessä oli mersu kun sillä ei ole mitään merkitystä, tai ehkä kateusmielessä mitä vihervasemmistolaiset toimittajat ovat aina osoittaneet niitä kohtaan joilla on talous kunnossa.

      • Anonyymi

        Ahaa, väistämisvelvollinen suojatien käyttäjä, tuotapa en vielä ole kuullutkaan!
        Kertonet mikä lakiteksti sanoo että suojatien käyttäjä on väistämisvelvollinen, kerro samalla että mikä merkitys sillä koko suojatiellä sitten lainkaan on, miksi se on SUOJAtie?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahaa, väistämisvelvollinen suojatien käyttäjä, tuotapa en vielä ole kuullutkaan!
        Kertonet mikä lakiteksti sanoo että suojatien käyttäjä on väistämisvelvollinen, kerro samalla että mikä merkitys sillä koko suojatiellä sitten lainkaan on, miksi se on SUOJAtie?

        Nyt puhutaan VAIN suojatiestä!

        Suojatie on jalankulkijoille tarkoitettu ajoradan ylityspaikka!

        Polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja. Täällä Suomessa sähköpotkulautoihin tai moniin muihin sähköisiin liikkumisvälineisiin, joiden rakenteellinen nopeus yli 15 km/h, sovelletaan polkupyöräilijän liikennesääntöjä.

        Lakiin tuli 1.6.2020 muutos, ajoneuvolla eli pyörällä ja sähköpotkulaudalla voi ylittää ajoradan suojatietä pitkin.

        Väistämissäännöt kannattaa opetella.

        Sitä ennen eli ennen 1.6.2020, vuosikymmeniä oli, että pyörää/sähköpotkulautaa piti taluttaa suojatiellä, ei siis saanut ajaen ylittää ajorataa suojatietä pitkin.


        Tieliikennelaki:

        2 §
        kohta 8) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa;

        18 §
        - - - - 
        Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle.

        Lisänä muuta:

        https://www.liikenneturva.fi/kysymykset-ja-vastaukset/pyora-suojatiella/


        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7a3fb632-d2e9-4f24-bc5a-7d2d836be61f


        https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010497674.html

        https://poliisi.fi/blogi/-/blogs/pyorailija-suojatiella-ja-pyoratien-jatkeella-kuka-vaistaa


        Tässä oli sinulle varmaan tarpeeksi iltalukemista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt puhutaan VAIN suojatiestä!

        Suojatie on jalankulkijoille tarkoitettu ajoradan ylityspaikka!

        Polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja. Täällä Suomessa sähköpotkulautoihin tai moniin muihin sähköisiin liikkumisvälineisiin, joiden rakenteellinen nopeus yli 15 km/h, sovelletaan polkupyöräilijän liikennesääntöjä.

        Lakiin tuli 1.6.2020 muutos, ajoneuvolla eli pyörällä ja sähköpotkulaudalla voi ylittää ajoradan suojatietä pitkin.

        Väistämissäännöt kannattaa opetella.

        Sitä ennen eli ennen 1.6.2020, vuosikymmeniä oli, että pyörää/sähköpotkulautaa piti taluttaa suojatiellä, ei siis saanut ajaen ylittää ajorataa suojatietä pitkin.


        Tieliikennelaki:

        2 §
        kohta 8) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa;

        18 §
        - - - - 
        Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle.

        Lisänä muuta:

        https://www.liikenneturva.fi/kysymykset-ja-vastaukset/pyora-suojatiella/


        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7a3fb632-d2e9-4f24-bc5a-7d2d836be61f


        https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010497674.html

        https://poliisi.fi/blogi/-/blogs/pyorailija-suojatiella-ja-pyoratien-jatkeella-kuka-vaistaa


        Tässä oli sinulle varmaan tarpeeksi iltalukemista?

        Ei ole tarpeeksi, laita lisää, tahtoo lukea paljon, tykkään lukea yöllä.


      • Anonyymi

        Tarkkana nyt siinä! Sähköpotkulauta voi kuulua Kevyet sähköajoneuvot tai sitten Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet luokkaan/ryhmään, riippuen skuutin rakenteellisesta nopeudesta ja tehosta.

        Jos se kuuluu "Kevyet sähköajoneuvot" luokkaan/ryhmään, niin sen käyttäjä ei todellakaan lasketa jalankulkijaksi, vaan pyöräilijäksi. Kevyissä sähköajoneuvoissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 25 km/h. Kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie.

        Jos se kuuluu "Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet" luokkaan/ryhmään, niin sitten käyttäjä lasketaan jalankulkijaksi. Jalankulkua avustavassa laitteessa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h. Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.


      • Anonyymi

        ^ Vuokraskuutit ovat noita nopeampia, 25 km/h kulkevia pyöräilijäksi rinnastettavia laitteita.


    • Anonyymi

      Miksei se niiden allahh nyt niitä auttanu tai se niiden koraani?

      • Anonyymi

        Eipä Jeesuskaan näytä antaneen sinulle empaattisuutta ja älynlahjoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä Jeesuskaan näytä antaneen sinulle empaattisuutta ja älynlahjoja.

        "jeesus" 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä Jeesuskaan näytä antaneen sinulle empaattisuutta ja älynlahjoja.

        Poika et saa arvostella minua ilman antamaani lupaa pyydä se minulta poika jatkossa onko ok? hei vassari pju ymmärrätkö hä hahaaaa:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poika et saa arvostella minua ilman antamaani lupaa pyydä se minulta poika jatkossa onko ok? hei vassari pju ymmärrätkö hä hahaaaa:)

        Saanko hieman vittuila sinulle?
        T.Janne 57v


    • Anonyymi

      ,vaihdetaan asfaltin väri vaikka valkoiseksi niin nähdään nämäkin tyypit liikenteessä. toki se ei ole hyvä homma suomalaisille.

      • Anonyymi

        Ko. lapset olivat suomalaisia!
        Silmittömästi suojatielle ajanut autoilija eivät todellakaan ollut hyväksi yliajamilleen lapsille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ko. lapset olivat suomalaisia!
        Silmittömästi suojatielle ajanut autoilija eivät todellakaan ollut hyväksi yliajamilleen lapsille!

        "Silmittömästi suojatielle ajanut"? Herää jo pahvi! Autoilija ei ajanut ylinopeutta ja skuutti oli väistämisvelvollinen. Syyllisiä olivat vanhemmat kun mahdollistivat alaikäisten skuutin käytön, pennut rikkoivat lakia kun ajoivat kolme päällä ja ajoivat auton eteen vaikka olisi pitänyt väistää. Täysin selvä tapaus että autoilija on täysin syytön mutta varmaan tämä kukkahattutätien itkeminen johtaa siihen että jonkinlainen tuomia autoilijalle tulee vaikka siihen ei ole mitään syytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Silmittömästi suojatielle ajanut"? Herää jo pahvi! Autoilija ei ajanut ylinopeutta ja skuutti oli väistämisvelvollinen. Syyllisiä olivat vanhemmat kun mahdollistivat alaikäisten skuutin käytön, pennut rikkoivat lakia kun ajoivat kolme päällä ja ajoivat auton eteen vaikka olisi pitänyt väistää. Täysin selvä tapaus että autoilija on täysin syytön mutta varmaan tämä kukkahattutätien itkeminen johtaa siihen että jonkinlainen tuomia autoilijalle tulee vaikka siihen ei ole mitään syytä.

        Suojatiellä liikkuvan väistämisvelvollisuus, sitähän sinä jaksat jankuttaa mutta sanaakaan et liene lukenut liikennesääntöjä.
        Suomijunttipahveille tämä on selvää, koska yliajetut olivat taustaltaan Somalitaustaisten lapsia, pitää keksimällä yrittää keksiä autoilijaa puolustellakseen vaikka ihan omat väistämissäännöt...laki tosin ei sellaisia tunne mutta huutoa pitää olla...
        Luepa huviksesi vaikka tuo klo 10:30 kirjoitettu kommentti, eipä jää paljon tulkinnanvaraa!


    • Anonyymi

      Väite 1: "Vain autoilijan vika aiheutti kolarin. Ihan sama liikkuuko suojatietä yksin, kaksin tai kolmisin, ei autoilija saa ajaa heidän päälleen suojatiellä."

      Väärin. Skuuttia ja kahta ystäväänsä luvatta ja vasten kaikki sääntöjä kuskannut lapsi ei tuntenut liikennesääntöjä, vaan käänsi skuutin nokan yllättäen suojatielle auton alle. Skuuttia koskee samat säännöt kuin polkupyörää, eli skuutin kuljettajalla oli väistämisvelvollisuus suojatiellä: autolla on tässä tapauksessa etuajo-oikeus.

      Mutta kuten sanottua, lapsi ei ymmärtänyt asiasta kerrassaan mitään, ja ymmärtämättömyyttään rikkoi kaikkia mahdollisia sääntöjä. Liikenteessa lapsi on aina lapsi, vaikka oletuksena suojatietä käyttävän on noudatettava erityistä varovaisuutta.

      Koulussa ei ole liikennekasvatusta samalla tavoin kuin vielä 1900-luvun lopulla.

      Väite 2: "Täysin selvä tapaus että autoilija on täysin syytön mutta varmaan tämä kukkahattutätien itkeminen johtaa siihen että jonkinlainen tuomia autoilijalle tulee vaikka siihen ei ole mitään syytä."

      Väärin. Autoilijan tulee suhteuttaa nopeutensa siten, että hän voi vaikeuksitta pysäyttää autonsa ennen suojatietä ja antaa suojatietä käyttävälle esteetön kulku: suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on sovitettava nopeutensa siten, että hän pystyy tarvittaessa pysäyttämään ajoneuvonsa ennen suojatietä.

      Autoilja ei voi eikä hän saa erottaa toisistaan jalankulkijaa, pyöräilijää tai skuutin käyttäjää, jos ja kun henkilö jo on suojatiellä. Autoilijalla on silloin väistämis- ja pysäyttämisvelvollisuus vahingon estääkseen!

      Olemassa olevan tiedon mukaan vikaa on molemmissa. Auton kuljettaja tulee saamaan sakot joka tapauksessa ja 100 % varmuudella, ja jos kuljettaja on ajanut ylinopeutta, hän saa ehdollista vankeutta kuolemantuottamuksesta liikenteessä.

      Pahoittelut ja surunvalittelut asiassa.

      • Anonyymi

        Niinhän se on, että molemmat osapuolet tekivät virheitä.


    • Anonyymi

      Kuuluu kulttuuriin että ajoneuvot ylikuormataan.

      • Anonyymi

        Autossa oli tiettävästi vain yksi ihminen että ei sikäli ylikuormaa mutta ihan suomalaiskulttuurin edellyttämällä tavoin kyllä ajoi aiheuttaen välinpitämättömyydellään, huolimattomuudellaan ja piittaamattomuudellaan liikennesäännöistä yhden lapsen kuoleman ja kahden loukkaantumisen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autossa oli tiettävästi vain yksi ihminen että ei sikäli ylikuormaa mutta ihan suomalaiskulttuurin edellyttämällä tavoin kyllä ajoi aiheuttaen välinpitämättömyydellään, huolimattomuudellaan ja piittaamattomuudellaan liikennesäännöistä yhden lapsen kuoleman ja kahden loukkaantumisen!

        Vaikutat huomattavasti normaalia tyhmemmältä.


    • Anonyymi

      Suojatie on se tien osa, jolla jalankulkijat ylittävät ajoradan. Se on nimenomaan sitä tarkoitusta varten tehty. Ei koskaan voi tulla yllätyksenä, että ihmiset tekevät ajoradan ylityksensä juuri suojatien kohdalla. Siihen pitää aina varautua.

      Siihenkin on varauduttava, että jotkut tekevät ylityksensä väistämissääntöjen vastaisesti. Suojatietä kun pitää lähestyä erityistä varovaisuutta noudattaen. Normaali varominen ei riitä. Siihen velvoittaa liikennesäännöt, eli tieliikennelaki.

      • Anonyymi

        "Siihen velvoittaa liikennesäännöt, eli tieliikennelaki."

        Kerro lisää tästä, eli mikä on ns. nokkimisjärjestys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Siihen velvoittaa liikennesäännöt, eli tieliikennelaki."

        Kerro lisää tästä, eli mikä on ns. nokkimisjärjestys.

        "Nokkimisjärjestyksiä" on monia. Liikennesääntöjen ensimmäinen nokkimisjärjestys kerrotaan tieliikennelain 8 §.

        8 §
        Liikennesääntöjen noudattaminen ja liikenteenohjaus
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P8

        Sitten asiaan liittyy monia muita pykäliä, riippuen aina kyseisestä tilanteesta. Tässä kyseisessä tapauksessa autoilijan osalta voidaan mainita:

        4 §
        Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L2P4

        27 §
        Ajoneuvon ajaminen suojatien yli
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P27

        29 §
        Turvallisen tilan antaminen ja varovaisuusvelvollisuus
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P29

        Skuuttaajan osalta taas voidaan mainita:

        24 §
        Väistäminen
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24

        Silti omia liikennesääntöjä tulee aina noudattaa, sen toisen tekemästä virheestä huolimatta. Toisen tekemä virhe ei koskaan kumoa omaa sääntöjen noudattamisvelvoitetta. Jos joku tulee esim. kolmion takaa eteen, niin päälle ei silti saa ajaa, vaan aina pitää pyrkiä välttämään onnettomuus. Se saattaa olla lieventävä tekijä, jos sitä toista ei missään kohtaa havaitse. Riippuu toki tilanteesta sekin, sillä silloin on mahdollisesti rikottu 4 §, joka velvoittaa ennakoimaan muita siinä tilanteessa. Ei voi ennakoida niiden muiden tekoja, ellei katso mitä ympärillä muut tekevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Siihen velvoittaa liikennesäännöt, eli tieliikennelaki."

        Kerro lisää tästä, eli mikä on ns. nokkimisjärjestys.

        Liikennesäännöt eivät käsittele nokkimisjärjestystä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennesäännöt eivät käsittele nokkimisjärjestystä!

        Liikennesääntöjä noudatettaessa on kylläkin noudattamisjärjestys. Ei toki kaikkien sääntöjen osalta tai kaikkien sääntöjen kesken. Jos noudattamisjärjestystä ei sääntöjen välillä ole, niin ne ovat silloin ns. samalla viivalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nokkimisjärjestyksiä" on monia. Liikennesääntöjen ensimmäinen nokkimisjärjestys kerrotaan tieliikennelain 8 §.

        8 §
        Liikennesääntöjen noudattaminen ja liikenteenohjaus
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P8

        Sitten asiaan liittyy monia muita pykäliä, riippuen aina kyseisestä tilanteesta. Tässä kyseisessä tapauksessa autoilijan osalta voidaan mainita:

        4 §
        Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L2P4

        27 §
        Ajoneuvon ajaminen suojatien yli
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P27

        29 §
        Turvallisen tilan antaminen ja varovaisuusvelvollisuus
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P29

        Skuuttaajan osalta taas voidaan mainita:

        24 §
        Väistäminen
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24

        Silti omia liikennesääntöjä tulee aina noudattaa, sen toisen tekemästä virheestä huolimatta. Toisen tekemä virhe ei koskaan kumoa omaa sääntöjen noudattamisvelvoitetta. Jos joku tulee esim. kolmion takaa eteen, niin päälle ei silti saa ajaa, vaan aina pitää pyrkiä välttämään onnettomuus. Se saattaa olla lieventävä tekijä, jos sitä toista ei missään kohtaa havaitse. Riippuu toki tilanteesta sekin, sillä silloin on mahdollisesti rikottu 4 §, joka velvoittaa ennakoimaan muita siinä tilanteessa. Ei voi ennakoida niiden muiden tekoja, ellei katso mitä ympärillä muut tekevät.

        Tässä tapauksessa autoilija todella noudatti omia liikennesääntöjään kun olisi pitänyt noudattaa niitä lakiin kirjattuja sääntöjä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tapauksessa autoilija todella noudatti omia liikennesääntöjään kun olisi pitänyt noudattaa niitä lakiin kirjattuja sääntöjä!

        Ei ole mitään "omia" liikennesääntöjä. On vain yhdet viralliset liikennesäännöt, joita jokainen tienkäyttäjä on velvollinen noudattaa. Nämä liikennesäännöt löytyvät tieliikennelaista.


    • Anonyymi

      Sähkölauta 12 vuotiaalle ja laudalla kolme saman ikäistä hölmöä, sossu antaa rahaa tähän touhuun, ja vanhemmat eivät välitä mitä pennut tekee, ja kun näitä sattuu kenen vika viimeistään autoilija sika ja kun nainen ratissa on siinäkin kannanotto varmaan muslimin, ei näiden hölmöjen pentujen kun ei ole mitään tietoa liikenne säännöistä kun hiekalla kotimaassa ei tarvittu potkulautaa, eikä jalkakäytävää ja valoja. Sossu hoitaa korvaukset perheelle verovaroista, ja autoilija saa sakot ja ehkä jonkunlaisen tuomion. Eletään koti Suomessa sossukorvauksilla ja niitä riittää kun katsoo ympärilleen Suomessa.

      • Anonyymi

        Silti lapsia on aina liikenteessä varottava erityisen paljon joka tilanteessa. TLL 29 §.


      • Anonyymi

        Vaikka siinä laudalla olisi ollut 8 lasta, autoilijalla ei ole mitään oikeutta ajaa heidän ylitseen missään jos suinkin kykenee yliajon välttämään, autoilijan toimintaa ei tee pisaraakaan sallittavammaksi että laudalla oli kolme lasta kun he olivat vieläpä SUOJAtiellä jota lähestyvällä autoilijalla on velvollisuus erityiseen varovaisuuteen ja varautumiseen pysähtymiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka siinä laudalla olisi ollut 8 lasta, autoilijalla ei ole mitään oikeutta ajaa heidän ylitseen missään jos suinkin kykenee yliajon välttämään, autoilijan toimintaa ei tee pisaraakaan sallittavammaksi että laudalla oli kolme lasta kun he olivat vieläpä SUOJAtiellä jota lähestyvällä autoilijalla on velvollisuus erityiseen varovaisuuteen ja varautumiseen pysähtymiseen.

        Mitäs siinä ehit tekemään jos pölähtävät katsomatta eteen. Et yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka siinä laudalla olisi ollut 8 lasta, autoilijalla ei ole mitään oikeutta ajaa heidän ylitseen missään jos suinkin kykenee yliajon välttämään, autoilijan toimintaa ei tee pisaraakaan sallittavammaksi että laudalla oli kolme lasta kun he olivat vieläpä SUOJAtiellä jota lähestyvällä autoilijalla on velvollisuus erityiseen varovaisuuteen ja varautumiseen pysähtymiseen.

        Te autoilijat, oletko nähneet missään uutisissa, että omaiset ja somaliyhteisö olisivat syyttäneet julkisesti autoilijaa onnettomuudesta kuten TE?

        Itse en ole nähnyt mitään sellaista uutista!

        Ehkä somaliyhteisö on fiksumpaa kuin monet kantasuomalaiset?

        Kerrottakoon, että olen kantasuomalainen, mutta en Rasisti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs siinä ehit tekemään jos pölähtävät katsomatta eteen. Et yhtään mitään.

        Kukaan ei pysty olemaan jatkuvasti skarppina liikenteessä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka siinä laudalla olisi ollut 8 lasta, autoilijalla ei ole mitään oikeutta ajaa heidän ylitseen missään jos suinkin kykenee yliajon välttämään, autoilijan toimintaa ei tee pisaraakaan sallittavammaksi että laudalla oli kolme lasta kun he olivat vieläpä SUOJAtiellä jota lähestyvällä autoilijalla on velvollisuus erityiseen varovaisuuteen ja varautumiseen pysähtymiseen.

        V***u mikä HÖLMÖ!!!


    • Anonyymi

      "Liikennesäännöt eivät käsittele nokkimisjärjestystä!"

      Kysymys siitä, velvoittaako erityiseen varovaisuuteen suojatiellä liikennesäännöt, vaiko tieliikennelaki.

      Ensin on laki ja asetukset, sääntely ja vaikkapa järjestyssäännöt. Kaikki edellinen perustuu valmisteluun, joita ovat muiden muassa hallituksen esitykset sekä valiokuntien mietinnöt.

      Liikennesäännöt ovat osa tieliikennelakia. Tieliikennelaissa suojatie määritellään jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.

      Aikaisempi tieliikenneasetus on kumoutunut 1.6.2020 alkaen.

      Liikennesäännöt ovat siis nykyisin osa lakia.

      • Anonyymi

        Liikennesäännöt ja tieliikennelaki ovat lähestulkoon sama asia. Tieliikennelaista kaikki liikennesäännöt löytyvät. Ei ole erikseen mitään liikennesääntöjä, joita olisi jossakin muualla. Voidaan sanoa, että tieliikennelaki = liikennesäännöt.


      • Anonyymi

        Tieliikennelain lisäksi on sitten myös hallituksen esitys. Sen perusteella tieliikennelaki syntyi. Hallituksen esitys sisältää myös paljon periaatteita ja viittauksia oikeuden aiempiin päätöksin ja oikeuskirjallisuuteen, joiden myötä nykyinen tieliikennelaki sain muotonsa. Hallituksen esitys sisältää myös nykyisen tieliikennelain, sen alkuperäisenä versiona. Nykyiseen lakiin on jo tullut lisäyksiä ja muutoksia/tarkennuksia, eli se ei ole enää alkuperäisessä muodossa.

        Hallituksen esitystä voidaan pitää tieliikennelain tulkintaohjeena/käyttöohjeena, sillä se sisältää eri pykälien tarkemmat mietinnät ja periaatteet niiden taustalla.

        HE 180/2017
        https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170180


    • Anonyymi

      Ihan oikein, olin hyvilläni kun yksi skuutti terrorísti vähemmän.
      Vihaan skuutteja, ei kiinosta toi kakaran kohtalo paljoa.

      • Anonyymi

        taidat olla aidshomo


      • Anonyymi

        Itse taas vihaan somaleja, arabeja ja vihervassareita. En anna yhdellekään kyseiselle haittaeliölle edes kapisen kulkukoiran arvoa ja juhlistan jokaisen noista hiippakunnan vaihtoa kuohuvalla!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse taas vihaan somaleja, arabeja ja vihervassareita. En anna yhdellekään kyseiselle haittaeliölle edes kapisen kulkukoiran arvoa ja juhlistan jokaisen noista hiippakunnan vaihtoa kuohuvalla!!!!

        Painu sit erämaahan, sinua ei tarvita.


    • Anonyymi

      Hys hys, ei saa nyt arvostella, ettei somaliyhteisö loukkaannu....

    • Anonyymi

      "suomalaiskulttuurin edellyttämällä tavoin kyllä ajoi aiheuttaen välinpitämättömyydellään, huolimattomuudellaan ja piittaamattomuudellaan liikennesäännöistä yhden lapsen kuoleman ja kahden loukkaantumisen!"

      Liikenne on aina ollut sellainen vaaran paikka ja varsinkin lapsille, mutta ei suomalaiskulttuuri siinä asiassa merkittävästi häpeä muille maille tai kulttuureille. Liikennekuolemat ovat Kekkosen mahtikäskystä alkaen olleet merkittävässä laskussa aina 1970-80 -luvuilta lähtien.

      Suojatie on aina vaaran paikka, koska kevyen liikenteen käyttäjät + jalankulkijat tarkoituksella ohjataan näihin paikkoihin; siellä on siis suuret keskittymät pelti vastaan lihat-ja-luut tilanteita.

      Jos olet autoilja, miten olisit itse toiminut vastaavassa tilanteessa? Olisitko jättänyt auton kotiin, ajanut ryömintävauhtia vai äkkijarruttanut ajoissa?

      Olet ollut lapsi, joten miten itse olisit toiminut sen skuutin kanssa? Olisitko jättänyt skuutin tolpalle kun ikä vaan ei riittänyt, olisitko jättänyt kaverit pois kyydistä vai olisitko opetellut liikennesäännöt ihan aluksi?

      • Anonyymi

        Suojatie on olemassa jalankulkijoiden ajoradan ylitystä varten. Se on nimenomaan se kohta, jossa voi olettaa ihmisten ylittävän ajoradan ja tehty tarkoitusta varten.

        Ei voi koskaan tulla yllätyksenä, että jalankulkija lähtee ylittämään suojatietä. Siihenkin tulee tieliikennelain, eli liikennesääntöjen mukaan varautua, että joku saattaa lähteä tekemään ylitystä sääntöjen vastaisesti, sillä pyöräilijät ja skuuttaajat saavat myös ylittää ajorata suojatien kohdalta, vaikka heillä on omat väistämissäännöt tilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatie on olemassa jalankulkijoiden ajoradan ylitystä varten. Se on nimenomaan se kohta, jossa voi olettaa ihmisten ylittävän ajoradan ja tehty tarkoitusta varten.

        Ei voi koskaan tulla yllätyksenä, että jalankulkija lähtee ylittämään suojatietä. Siihenkin tulee tieliikennelain, eli liikennesääntöjen mukaan varautua, että joku saattaa lähteä tekemään ylitystä sääntöjen vastaisesti, sillä pyöräilijät ja skuuttaajat saavat myös ylittää ajorata suojatien kohdalta, vaikka heillä on omat väistämissäännöt tilanteessa.

        EI SINNE SUOJATIELLE SAA MENNÄ MITEN VAAN täytyy katsoa ettei autoja tule ,,,pyöräilijät ajavat sinne kuin pöllöt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EI SINNE SUOJATIELLE SAA MENNÄ MITEN VAAN täytyy katsoa ettei autoja tule ,,,pyöräilijät ajavat sinne kuin pöllöt

        Ei saa ei, mutta ei voi koskaan sokeasti luottaa siihen, että jokainen osaa tai noudattaa liikennesääntöjä. Tämän seikan huomoimiseen velvoittaa nykyinen tieliikennelaki.

        "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        Pitää havainnoida muiden tekemiset ja huomioida myös muiden mahdolliset virheet. Lisäksi jokaista suojatietä pitää lähestyä erityistä varovaisuutta noudattaen. Näin sanoo liikennesääntö.


    • Anonyymi

      Kyllähän nää jo tiedettiin että näin käy kun potkulaudat tuli markkinoille miksei ihmisten järjen ääni sanonu mitään ja eikä olisi tuonut mitään potkulautoja markkinoille pitäisi nyt olla älliä päässä ja muistaa mitä silloin 90 luvulla tapahtui onnettomuuksia kun tuli ne potkittavat

    • Anonyymi

      Lapset eivät ymmärrä liikenteestä kerrassaan mitään, koska heille ei opeteta, he eivät opi tai heitä ei vaan kiinnosta. Sen takia aikuisen on ymmärrettävä lastenkin puolesta eli aikuinen voi estää mahdollisen onnettomuuden, jota lapsi on aiheuttamassa.

    • Anonyymi

      Luonto karsii heikommat. Siinä meni joku 15 vuotis, mutta mistä tiedät etteikö hänestä olisi tullut huora narkkari. Luonto ottaa.

      • Anonyymi

        Kaikista ei tule äitisi kaltaisia.


    • Anonyymi

      Ei saa kolme päällä ajella oma syy M.Gren Kotka

    • Anonyymi

      Jos tulivat quton kanssa samansuuntaisesti ja kääntyivät siis vasemmalta oikealle suojatielle niin kuljettaja ei nähnyt " kuolleessa kulmassa "lapsia ennenkuin he kääntyivät vauhdissa olevan auton eteen.
      Tietäneekö muut kuin autoilijat tuosta kuolleesta kulmasta? Eivätpä varmaan.

      • Anonyymi

        Yleensä liikenteessä täytyisi myös huomioida autoilijoiden reagointiaika, jos joku tulee eteen viime hetkellä. Autoilijalla on melko mahdotonta pysähtyä/väistää suojatielle ryntäävää, jos auto on jos lähes suojatien päällä.

        https://extrat.liikenneturva.fi/pysahtymismatka-auto/fi/


      • Anonyymi

        Herttoniemessä kuoli suojatiellä vastaavassa tilanteessa pyöräilijä kuorma-auton alle. Pyöräilijä oli ko. kuolleessa kulmassa.

        Henkilöautoilijan pitää kääntää joskus päätään tosi tanakasti näissä kuolleissa kulmissa, isoissa autoissa näkeminen olisi mahdotonta ilman isoja ja hyviä peilejä. Vaikeita ovat uudet risteykset, vanhat oppii muistamlla.

        Ellei ole autoa, ei voi tietää. Jalankulkijan ei käytännössä tarvitse tietää liikenteestä muuta kuin suojatie, jalkakäytävä ja liikennevalojen värit. Kaikki muu voi olla ihan täyttä hebreaa - ja erityisesti lapsille. Autokoulu opettaa paljon kaikkea muuta, mutta ei asennetta - se on opittava ihan itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Herttoniemessä kuoli suojatiellä vastaavassa tilanteessa pyöräilijä kuorma-auton alle. Pyöräilijä oli ko. kuolleessa kulmassa.

        Henkilöautoilijan pitää kääntää joskus päätään tosi tanakasti näissä kuolleissa kulmissa, isoissa autoissa näkeminen olisi mahdotonta ilman isoja ja hyviä peilejä. Vaikeita ovat uudet risteykset, vanhat oppii muistamlla.

        Ellei ole autoa, ei voi tietää. Jalankulkijan ei käytännössä tarvitse tietää liikenteestä muuta kuin suojatie, jalkakäytävä ja liikennevalojen värit. Kaikki muu voi olla ihan täyttä hebreaa - ja erityisesti lapsille. Autokoulu opettaa paljon kaikkea muuta, mutta ei asennetta - se on opittava ihan itse.

        Voisi pyöräilijällä, jalankulkijalla ja sähköpotkulaitailijallakin olla sen verran ymmärrystä, että tajuaisi kuka on heikoimmilla, jos auton kanssa kolaroi.
        Eli silmät ja aivot käyttöön, niin kaikilla menee paremmin. Aina ei tarvitse ajatella, että minä minä minä, kun kerran minulla on oikeus. Sen enempää kenenkään meistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Herttoniemessä kuoli suojatiellä vastaavassa tilanteessa pyöräilijä kuorma-auton alle. Pyöräilijä oli ko. kuolleessa kulmassa.

        Henkilöautoilijan pitää kääntää joskus päätään tosi tanakasti näissä kuolleissa kulmissa, isoissa autoissa näkeminen olisi mahdotonta ilman isoja ja hyviä peilejä. Vaikeita ovat uudet risteykset, vanhat oppii muistamlla.

        Ellei ole autoa, ei voi tietää. Jalankulkijan ei käytännössä tarvitse tietää liikenteestä muuta kuin suojatie, jalkakäytävä ja liikennevalojen värit. Kaikki muu voi olla ihan täyttä hebreaa - ja erityisesti lapsille. Autokoulu opettaa paljon kaikkea muuta, mutta ei asennetta - se on opittava ihan itse.

        mm. Saksalaisissa kuorma-autoissa ja busseissa on perässä tarrat jotka varoittaa vielä tuosta, että näissä sektoreissa kuolet.

        Tuosta katsomaan:
        https://www.green-zones.eu/fileadmin/green-zones.eu/plaketten/angles_morts/am_lkw.pdf


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Herttoniemessä kuoli suojatiellä vastaavassa tilanteessa pyöräilijä kuorma-auton alle. Pyöräilijä oli ko. kuolleessa kulmassa.

        Henkilöautoilijan pitää kääntää joskus päätään tosi tanakasti näissä kuolleissa kulmissa, isoissa autoissa näkeminen olisi mahdotonta ilman isoja ja hyviä peilejä. Vaikeita ovat uudet risteykset, vanhat oppii muistamlla.

        Ellei ole autoa, ei voi tietää. Jalankulkijan ei käytännössä tarvitse tietää liikenteestä muuta kuin suojatie, jalkakäytävä ja liikennevalojen värit. Kaikki muu voi olla ihan täyttä hebreaa - ja erityisesti lapsille. Autokoulu opettaa paljon kaikkea muuta, mutta ei asennetta - se on opittava ihan itse.

        Kummasti auttaa, kun varmistuu siitä, että mahdollisen konfiktin aiheuttavan ajoneuvon kuljettaja on varmasti nähnyt sinut, eikä väkisin tunge siihen. Tuota sääntöä noudatan ainakin itse pyöräillessä, jos en tule nähdyksi, en aja tai kävele alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mm. Saksalaisissa kuorma-autoissa ja busseissa on perässä tarrat jotka varoittaa vielä tuosta, että näissä sektoreissa kuolet.

        Tuosta katsomaan:
        https://www.green-zones.eu/fileadmin/green-zones.eu/plaketten/angles_morts/am_lkw.pdf

        Silti kääntyvällä on aina väistämisvelvollisuus sen risteävän tien ylittäviä kohtaan, jolle käännytään.

        https://i.postimg.cc/rFyWb8hw/kaantyva-vaistaa-fillaristia.jpg

        Kääntyvä väistää, riippumatta kohdassa olevasta tiemerkinnästä. On sitten suojatie, pyörätien jatke tai ei mitään tiemerkintää ollenkaan, niin kääntyvä väistää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisi pyöräilijällä, jalankulkijalla ja sähköpotkulaitailijallakin olla sen verran ymmärrystä, että tajuaisi kuka on heikoimmilla, jos auton kanssa kolaroi.
        Eli silmät ja aivot käyttöön, niin kaikilla menee paremmin. Aina ei tarvitse ajatella, että minä minä minä, kun kerran minulla on oikeus. Sen enempää kenenkään meistä.

        Sitä kutsutaan myös viisaudeksi....


    • Anonyymi

      Potkulaudat on kiellettävä jyrkästi ja palutettava Saksaan, mistä ne ovat lähtöisinkin. Täydellinen maailamanlopun vehje.

      • Anonyymi

        Mitä, jos tekisi kansalaisaloitteen?

        Taitaa olla 50000 kannattajaa riittää, että se otetaan käsittelyyn?

        Pariisissa kiellettiin 1.9.2023 kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat, mutta omia saa olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä, jos tekisi kansalaisaloitteen?

        Taitaa olla 50000 kannattajaa riittää, että se otetaan käsittelyyn?

        Pariisissa kiellettiin 1.9.2023 kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat, mutta omia saa olla.

        Valtaosa tuon 50 000 rajaan yltäneet, eivät nekään kuitenkaan ole johtaneet mihinkään. Vain harva rajan yltänyt on johtanut oikeasti muutokseen. Mikäli päättäjät käsitellessään toteavat aloitteen hölmöksi, niin se lentää roskikseen. Käsittely oli sitten siinä. Toki jos uskoo asiaan, niin aina voi kansalaisaloitteen tehdä lakien muuttamiseksi ja toivoa, että muut ovat samaa miletä. Muutosta se ei kuitenkaan mitenkään takaa.


    • Anonyymi

      Nekkujahan ne oli... Mutta tuskin osaavat lukea, tää on kuitenkin aika selkee:

      > Sähköpotkulaudalla saa ylittää tien suojatietä pitkin ajaen, mutta sähköpotkulautailijan tulee väistää ajoradan liikennettä, ellei auto ole kääntymässä tai tule väistämisvelvollisuutta osoittavan liikennemerkin takaa tai pihasta.

      Tuskin se auto kuitenkaan ajeli jossain muualla kuin ajoradalla? Tosin jos törmään vaikka puistossa ajelevaan autoon, niin yleensä niidenkin kuskit on nekkuja, eipä ole yksi tai kaksi kertaa kun on moiseen törmännyt.

    • Anonyymi

      Älkää unohtako George Floydia. Siinä saa kukin miettiä kannattaako persuja enää ikinä äänestää.

    • Anonyymi

      On jokseenkin vaikea uskoa, että kukaan aiheuttaisi tahallaan itselleen vaarallisia tilanteita liikenteessä. Niitä tapauksia sitten kyllä on runsaasti, joille ei ole mikään ongelma aiheuttaa vaaraa muille.

      • Anonyymi

        Sossustako somalit saavat skuutti apin? Tuleeko halvemmaksi kun Kela taksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sossustako somalit saavat skuutti apin? Tuleeko halvemmaksi kun Kela taksi

        Appi tai ei, ei muuta tai vaikuta liikennesääntöjen noudattamisvelvoitteisiin, joita on kaikilla tienkäyttäjillä, eli skuuttaajien lisäksi myös autoilijoilla, pyöräilijöillä, jalankulkijoilla jne.


    • Anonyymi

      Noita menee ihan jatkuvasti isoissa kaupungeissa. Pari päivää sitten näin isän vievän kauppakassia ja pientä tyttöä (noin 6-7 vuotiasta maksimissaan skootilla). Ajetaan vääriä kaistoja, jalankulkijoiden keskellä, kovaa kulman takaa jne. Ei ihme, että satuu vakaviakin onnettomuuksia, kun jokainen on varmaan kohdannut "läheltä piti" tilanteita. Järki niiden käyttöön. Miksi lisäksi ne on pakko parkkeerata kesekelle kävelytietä?! Miettikää, kun joku näkörajoitteinen kävelee tietä ja kompastuu niihin. Tai ihan kuka tahansa.

      Lisäksi: hyötyliikunta vähenee arkisin. Itse käytän melkein ainoastaan pyörää ja omaa sellaista. Onhan skootit ihan hauska keksintö ja hyödyllinenkin kyllä time to time. Ja kiva käyttää, kun osaa ajaa ja ajaa muita kunnioittaen, ei sen kyseisen skootin ajaja ole ainoa liikenteen käyttäjä. En sitä sano ettei skooteista olisi hyötyä, mutta missä ihan tavallisten ihmisten maalaisjärki niiden käytössä?

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        No senhän saattoi arvata.


      • Anonyymi

        Tuossa artikkelissa EI ole mitään tietoa.

        Mikä oli mersun nopeus, selviää auton elektroniikasta.

        Miksi auton tutkat eivät pysäyttäneet autoa.

        Ajoiko joku lautaa potkimalla maasta vauhtia, koska poliisikin puhuu potkulaudasta.

        Törmäsikö lauta auton kylkeen vai törmäsikö mersu laudan kylkeen.

        Jäivätkä uhrit mersun renkaiden alle.

        Raahautuiko kuollut uhri mersun alla sen 12 metriä, jossa verilammikko on yhä edelleenkin.

        jne jne


    • Anonyymi

      Kela-lauta on vaarallinen kulkuneuvo.

    • Anonyymi

      Heipsun kaikille, näitä botteja on näköjään taas ollut liikkeellä. Kyseisten bottien viestit alkavat usein suurella määrällä emojeita kuten 😍😍😍😍😍😍💋💋💋💋💋💋, ja niissä on outo linkki. Älkää painako noista linkeistä älkääkä välittäkö boteista sen ihmeemmin. Noista linkeistä voi pahimmassa tapauksessa tulla virus. Siinä kaikki, moro! Pysykää turvassa! ☺️

    • Anonyymi

      Tuo ei ile millään tavalla sen autokuski naisen vika! Somalit ja muut tv-hakijat rikkoo lakia ajamalla usein 2 tai 3 päällä potkulaudoilla,havaitsee ihan päivittän näitä

      • Anonyymi

        Kannattaisi pitää niitä silmiä auki niin mitä näetkään?

        Erittäin monet kantasuomalaiset skuuttajaat tai sähköisisillä liikkumisvälineillä (rakenteellinen nopeus yli 15km/h) liikkuvat rikkovat päivittäin tieliikennelakia: ajetaan jalkakäytävillä, ajetaan väärän suuntaan, ajetaan punaisia päin, ajetaan monta ihmistä samalla skuutilla, käännyttään yllättäen suojatielle eikä noudateta väistämisvelvollisuutta jne jne


    • Anonyymi

      Miksi kovasti tuodaan esille, että auto oli mersu? Entäs jos olisi ollut Lada?

    • Anonyymi

      ...

    • Anonyymi

      Kiitos pysäköinninvalvoja autolle kun jaksoi Kielotiellä odottaa,olin ylittämässä tietä ja ykskaks vilahti ohi skuutulla ajava nuori mies eli suojatien lähellä autoilijoiden pitää katsoa ympärille ja hidastaa jo ennakkoon vauhtia. 👍

      • Anonyymi

        Mitä vielä minä painan lisää kaasua jos edessä on muikulapäitä 👨🏿‍🦱👩🏿


    • Anonyymi

      Vastatkaa nyt rehellisesti itsellenne, mtä olisitte itse tehneet autokuskin asemassa?

      "Poliisin esitukinnassa on selvinnyt, että sähköpotkulaudan päällä on onnettomuuden sattuessa ollut samanaikaisesti kolme 12 -vuotiasta lasta. Silminnäkijöiden mukaan sähköpotkulauta on tullut kovalla vauhdilla Raappavuorentien ylittävälle suojatielle."

      On siis ollut täysin selvää, että lauta on tullut kaikkien mahdollisten sääntöjen vastaisesti ihan puskista auton kuljettajalle. Laudalla on siis mitä ilmeisimmin ajettu ensin suoraan ja käännetty sitten samalla vauhdilla suoraan suojatielle auton alle. Jos voin kuvitella tilanteen oikein, lapsi ei ole kääntänyt päätään, seurannut muuta liikennettä, eikä ole jarruttanut tai väistänyt vaan hän on pitänyt seuraa kahdelle takana seisseelle kaverilleen tai kuunnellut musiikkia tai selannut kännykkäänsä.

      Kyseessä on kahden kulku- tai ajoneuvon välinen onnettomuus, jossa skuutin kuljettaja on ollut lapsi, joka ei ole ymmärtänyt liikennesäännöistä kerrassaan mitään. Lapsi ei ole osannut kunnioittaa muuta liikennettä, vaan on toiminut lapsen tavalla, joka siis ei vaan ymmärrä liikenteen realiteettejä. Lapsella ei olisi saanut olla käytössä lainkaan tuollaista kulkuvälinettä.

      Ratkaisevaa on toki autonkuljettajan kannalta se, olisiko hän voinut huolellisen kuljettajan tavoin toimiessaan tehdä asioita toisin eli olisiko pitänyt toimia tosin. Normaali nopeus on sallittua, mahdollinen ylinopeus puhuisi autonkuljettajaa vastaan. Silti suojatielle ei pidä pompata kuin hyppylinnasta.

      • Anonyymi

        Annetaan poliisin tutkia ja katsotaan lopputulos!

        Tässäkin keskustelussa on todella paljon autoilijoita, jotka omasta mielestään pystyvät aina ja iankaikkisesti pysähtymään suojatielle, myös yllättäen eteen tulleita.

        Monet tänne kirjoittavat autoilijat omistavat Super-Hessun katseen eli näkevät pensaiden läpi, talojen kulmien taakse, pysäköityjen autojen taakse jne.

        Pyöräilijöiden ja skuuttaajien olisi hyvä opetella suuntamerkin antamista, jotta muut tiellä liikkujat tietävät minne menette!

        Vastakkaisesta suunnasta pyörätietä tai jopa jalkakäytävältä tuleva pyöräilijä/skuuttaaja kääntyy yllättäen suojatielle, antamatta suuntamerkkiä.

        Autoilijat, aina kaikki pyöräilijät tai skuuttaajat eivät tule vieressä kulkevalta pyörätieltä/jalkakäytävältä suojatielle.

        Auto jolla ajetaan 40 km/h, on reagointiajan matka ja jarrutusmatka yhteensä jopa 18 m!

        Entä jos auto on metrin-kahden päässä suojatiestä? Todellisuudessa ette pysty pysähtymään siinä vaiheessa ennen suojatietä.

        Suojatie on jalankulkijoiden tien ylityspaikka. Pyörällä, skuuttilla tms saa ajaen ylittää suojatien, mutta väistämissäännöt ovat asia erikseen.

        Etupäässä lapsille tarkoitettu sähköpotkulaudat ovat niitä, johon sovelletaan jalankulkijoiden liikennesääntöjä.

        Tänään näin Tikkurilan keskustassa kaksi n. 9-10 vuotiasta poikaa vuokrattavilla sähköpotkulaudoilla. Melko hiljasella kadulla kahden vilkkaan kadun välissä, josta mm. pääsee pari parkkitaloon.

        Ajotapa: Ajelivat ristiin rastiin, välillä jalkakäytävillä yllättäen kanttikivien yliajoradalle, taloyhtiön pihalle, josta vauhdilla ajoradalle ja kanttikiven yli "hypäten" jalkakäytävälle eli autoilija ei olisi heitä huomannut ajoissa poikien tullessa taloyhtiön pihalta. Ei tullut tällä kertaa auton kanssa kolaria, mutta miten ensi kerralla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Annetaan poliisin tutkia ja katsotaan lopputulos!

        Tässäkin keskustelussa on todella paljon autoilijoita, jotka omasta mielestään pystyvät aina ja iankaikkisesti pysähtymään suojatielle, myös yllättäen eteen tulleita.

        Monet tänne kirjoittavat autoilijat omistavat Super-Hessun katseen eli näkevät pensaiden läpi, talojen kulmien taakse, pysäköityjen autojen taakse jne.

        Pyöräilijöiden ja skuuttaajien olisi hyvä opetella suuntamerkin antamista, jotta muut tiellä liikkujat tietävät minne menette!

        Vastakkaisesta suunnasta pyörätietä tai jopa jalkakäytävältä tuleva pyöräilijä/skuuttaaja kääntyy yllättäen suojatielle, antamatta suuntamerkkiä.

        Autoilijat, aina kaikki pyöräilijät tai skuuttaajat eivät tule vieressä kulkevalta pyörätieltä/jalkakäytävältä suojatielle.

        Auto jolla ajetaan 40 km/h, on reagointiajan matka ja jarrutusmatka yhteensä jopa 18 m!

        Entä jos auto on metrin-kahden päässä suojatiestä? Todellisuudessa ette pysty pysähtymään siinä vaiheessa ennen suojatietä.

        Suojatie on jalankulkijoiden tien ylityspaikka. Pyörällä, skuuttilla tms saa ajaen ylittää suojatien, mutta väistämissäännöt ovat asia erikseen.

        Etupäässä lapsille tarkoitettu sähköpotkulaudat ovat niitä, johon sovelletaan jalankulkijoiden liikennesääntöjä.

        Tänään näin Tikkurilan keskustassa kaksi n. 9-10 vuotiasta poikaa vuokrattavilla sähköpotkulaudoilla. Melko hiljasella kadulla kahden vilkkaan kadun välissä, josta mm. pääsee pari parkkitaloon.

        Ajotapa: Ajelivat ristiin rastiin, välillä jalkakäytävillä yllättäen kanttikivien yliajoradalle, taloyhtiön pihalle, josta vauhdilla ajoradalle ja kanttikiven yli "hypäten" jalkakäytävälle eli autoilija ei olisi heitä huomannut ajoissa poikien tullessa taloyhtiön pihalta. Ei tullut tällä kertaa auton kanssa kolaria, mutta miten ensi kerralla?

        "Etupäässä lapsille tarkoitettu sähköpotkulaudat ovat niitä, johon sovelletaan jalankulkijoiden liikennesääntöjä."

        Jalkakäytävällä skuutilla ei saa ajaa, paitsi alle 12-vuotiaat. Skuuttia koskevat siis samat säännöt kuin polkupyöriä.

        Alle 12-vuotiasta lasta skuutilla tai polkupyörällä kohdellaan kuin jalankulkijaa.


    • Anonyymi

      Somaleille ei mene jakeluun ja sitten käy näin,jos tuolla tavalla rynnittään tielle niin tyhmäkin ymmärtää ette jää reaktioaikaa ja somali kakarat poukkoilee pyörätielläkin laidasta laitaan niin että saan raivoten huutaa jo kaukaa että vittuun siitä edestä!en ota vastuuta siitä jos somali jää alle ,nämä asiat opetetaan meille jo pienenä mutta somppujen vanhempiakaan ei kiinnosta edes jos ne juoksee ajoradalla pitkin poikin

      • Anonyymi

        Voiko somali kakaroita sanoa lapsiksi? Eikö se ole lapsisanan häväistys?


      • Anonyymi

        Johtuuko se niitten ÄO:sta kun on vain 68?


    • Anonyymi

      Autoilijat katsokaa ympärille ennen suojatietä, ettet joudu syyllisiksi kun lapset skuuttailee. Aikuisen on otettava vastuu näköjään nyt!

    Ketjusta on poistettu 64 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      348
      4594
    2. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      28
      2875
    3. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      93
      1959
    4. Herätys nyt vittu!

      Laihduta hyvänen aika
      Ikävä
      134
      1895
    5. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      31
      1825
    6. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      39
      1713
    7. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      31
      1623
    8. Hävetkäämme!

      Rydman saa jatkaa. Hymyili leveästi haastattelujen aikana. Mikä meissä on vikana kun tuollainen "mies" ministerinä?
      Perussuomalaiset
      110
      1424
    9. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      61
      1319
    10. Miksi rikkaiden pitäisi

      maksaa köyhien ja laiskojen verot, en ymmärrä tätä laskuoppia?
      Maailman menoa
      177
      1292
    Aihe