Eiks oltkii oikei mukava uus nimi ketjul ko oikei pakinoita,
hyvä etten kirjottant et pakanoita, Enkä tiijä onks nää
nyt mittää pakinoitakaa, koha on mitä on !
Voiks sitä tuollasta hienoo sannaa käyttääkkää ko pakinoita,
no siin hää nyt on kuitenkkii. Onha murteet nii yleisii,
et kyl tarvihtee oikei nimetä hyväl nimelkii,,,, ko pakinat.
Tulkaaha nyt pakinoimaa jottai, ko mie alotin iha uuven sivunkkii,
ja voisha sitä joku kertoo miul et, mikä ero on tarinal ja pakinal ?
Sit yks salaisuus, mie häivyn taivaan tuulii joksiki aikaa, nii
pitäkäähä tätäkkii ketjuu henkissä.
Kyl mie annan kuuluu ihtestäin, ku tuun kotio.
ps. Hyvi on liukasta ulkona, mie meinasin kaatuu jo, mut säästyin
just ja just lääkärireissulta, onks kukkaa meinant myös kaatuu, tai kaatuntkkii jo ?
Siin rytäkäs on ranteet ja lonkka koval koetuksel, ja yleensä huonost käyp.
MURREPAKINOITA
61
1192
Vastaukset
- Stadin´kundi
Muistan snadina kundina, tai en mä enää ollu niin snadikaan, kun tulin Kumpulasta skurulla Kurviin. Torstaisin siellä Riku oli blisaamassa lehteä Totuuden Torvi. Se oli Anarkistipuolueen pää-äänenkannattaja ja Ernesti Hentunen oli joku bomsa puolueessa. Riku kajautti vähän väliä "Totuuden Torrrvi uus numerrrro". Kerrottiin Rikun skotanneen reflukalla holen kieleensä ettei tarttis mennä ruodikseen. Sen takia sorti ärrää pahast.
Kävin kansiksen Aleksis Kiven skolessa. Sen takia tulin ratikalla joka aamu Kurviin, josta dallasin Vasista pitkin skoleen.- 1-Katleija
Vaikk' en oo ikinä asunu stadis, vaa jonkun kerran piipahtanut, "pakkoruotsista" on sen verra hyötyy, ett jonkin verran sitä snajuun. Eik ratikkat sanot sekä skuruksi ett sporaks. Pomo on väännetty bomsaksi ja kieleens Riku oli ampunu reiä. Reflukkat mää en arvannu. Kai se joku pyssy merkki o.Tallaaminen on hienommi tiätty dallaamista.
Asiayhteyrest murtteist selvän saa. Voi oll ett hyväst kiälipäästki on jotta hyötty. - Poti`
Oltiin Stadin lähellä Pähkiksessä kursseilla firman kurssikeskuksessa. Safkiksella sen jälkeen ku oltiin skruudattu, dallattiin Lammaslammen ympäri. Ne jotka röökas sai vetää muutamam sluggin.
Lammen rantaan vesirajaan oli ajautunut käytetty kordari. Muuan vitsiniekasi tunnettu kaveri sen nähtyään tokaisi: "On kundi lähteny nuorena skönelle".
- Ko en tiijä
mikä on tuo sinun murteesi? En kerrassaan saa nyt selvää siitä. Ihan ystävällisen asiallisesti kysyn, vastaathan, pliis.
- jjoutava
mistä nämä murteet on kotosi.
Pamlataan menemään vaan vaikka en tiedä onko skuru bussi vai raitsikka.
Ymmärrin kuitenki suurinpiirtein mitä Stadin kundi jutussaan kerto ja tarkotti.
Enkä tiedä sitäkään mikä on pakina, sen huomasin kun luin Aapelin pakinoita niin niitten pohojalta on tehty monta filmiä televisiossa on ollu monesta lyhyestä pakinasta hauskoja tarinoita
Monican alotus jo oli mun mielestä aivan hyvä pakina. - Kiin nostavaa
jjoutava kirjoitti:
Enkä tiedä sitäkään mikä on pakina, sen huomasin kun luin Aapelin pakinoita niin niitten pohojalta on tehty monta filmiä televisiossa on ollu monesta lyhyestä pakinasta hauskoja tarinoita
Monican alotus jo oli mun mielestä aivan hyvä pakina.On tärkeää siksi, kun kiinnostaa. Jollekin on kuule tärkeää vaikkapa se, kuka voitti jotku Formulat tai kuka aloitti talvisodan tai paljonko maitolitra maksaa jne. Tartteeko siihen nyt tulla ihmettelemään, jos jotakin kiinnostaa jonkun murteen kotiseutu. Kasva.
- oree
Kiin nostavaa kirjoitti:
On tärkeää siksi, kun kiinnostaa. Jollekin on kuule tärkeää vaikkapa se, kuka voitti jotku Formulat tai kuka aloitti talvisodan tai paljonko maitolitra maksaa jne. Tartteeko siihen nyt tulla ihmettelemään, jos jotakin kiinnostaa jonkun murteen kotiseutu. Kasva.
töissä stadissa. Moni puhu stadia, ja jatkuva riita oli siitä, mikä sana oli oikein. Sillon huomasin, että oli stadissakin useita murteita eri puolilla stadia.
- turha ketju
jjoutava kirjoitti:
Monican alotus jo oli mun mielestä aivan hyvä pakina.sania mielipiteensä ilman että tulet siihen söhläämään. ällöttää nämä toistensa kehujat varsinin kun ei mitään aihetta kehuihin ole. Kyllä murreketjun vetäjän pitäisi itse jotain asiasta ymmärtää.
- jjoutava
turha ketju kirjoitti:
sania mielipiteensä ilman että tulet siihen söhläämään. ällöttää nämä toistensa kehujat varsinin kun ei mitään aihetta kehuihin ole. Kyllä murreketjun vetäjän pitäisi itse jotain asiasta ymmärtää.
Tuolla on kyselty miksi ei Jepulis vastaa ja nyt ei Monica vastaa.
Sitä lähinnä mietiskelin, ei ollut tarkoitus kehua, että millainen on pakina, Monican aloitus oli mielestäni niinkuin pakina mutta sinulta ei oikeastaan ole vielä pakinan merkkejä näkynyt.
Ei nyt ryhdytä jännittämään vuoksesi, olen merkinnyt muistiin mielipiteesi.
Viisikymmentä vuotta sitten seiskan ratikalla ajoin töihin ja jäin kurvin pysäkillä pois, siitä dallasin käenkujan verstaalle töihin.
Kinapori oli vielä paikoillaan ja hyviä putiikkeja oli vielä paljon niillä seuduin. jjoutava kirjoitti:
Tuolla on kyselty miksi ei Jepulis vastaa ja nyt ei Monica vastaa.
Sitä lähinnä mietiskelin, ei ollut tarkoitus kehua, että millainen on pakina, Monican aloitus oli mielestäni niinkuin pakina mutta sinulta ei oikeastaan ole vielä pakinan merkkejä näkynyt.
Ei nyt ryhdytä jännittämään vuoksesi, olen merkinnyt muistiin mielipiteesi.
Viisikymmentä vuotta sitten seiskan ratikalla ajoin töihin ja jäin kurvin pysäkillä pois, siitä dallasin käenkujan verstaalle töihin.
Kinapori oli vielä paikoillaan ja hyviä putiikkeja oli vielä paljon niillä seuduin.Semmone lyhkäse sorttine ,etten sanois, kirjotelma,aihest ,taik toisest. Antakka ny hyvä ihmsse pakinoitte herssy murttel ko murttel,mitä väli semsel o,mist ne on tull. Jokane ilmiselväst on perinn sen taido edeltävilt sukupolveilt. eiköst tämä ol hauska,ko yritetä ymmärttä toine toissiamm.
FlikklapsRaumalt kirjoitti:
Semmone lyhkäse sorttine ,etten sanois, kirjotelma,aihest ,taik toisest. Antakka ny hyvä ihmsse pakinoitte herssy murttel ko murttel,mitä väli semsel o,mist ne on tull. Jokane ilmiselväst on perinn sen taido edeltävilt sukupolveilt. eiköst tämä ol hauska,ko yritetä ymmärttä toine toissiamm.
jutut kai kelepaa entisellään Stadin kundin juttuun palaan vielä.
Siinä Helsinginkadun ja Hämeentien liittymän Kurvissa' ja niillä Kinaporin kujilla oli putiikkeja ja kioskeja, varmaan venäjänvallan ajoilta asti olleet ne juutalaisen näköset kauppiaat, samaan tuoliin juurtuneet torkkumaan.
Musta ja nokinen oli mun mielestä kaupunki sillon 50v sitte kun lukemattomat piiput tuprutti mustaa savua, varsinki pakkasaamuna sen huomasi.
Samaan tuoliin ollaan mekin juurtuneet ei nuoremmat ymmärrä meitä.
Poika istu eile tähän koneele ja sano että miten ihimeessä käynnistä nappiki on tuolla vassemmassa yläkulmassa ja koko työpöytä ylösalasin. -- ei ne ymmärrä.jjoutava5 kirjoitti:
jutut kai kelepaa entisellään Stadin kundin juttuun palaan vielä.
Siinä Helsinginkadun ja Hämeentien liittymän Kurvissa' ja niillä Kinaporin kujilla oli putiikkeja ja kioskeja, varmaan venäjänvallan ajoilta asti olleet ne juutalaisen näköset kauppiaat, samaan tuoliin juurtuneet torkkumaan.
Musta ja nokinen oli mun mielestä kaupunki sillon 50v sitte kun lukemattomat piiput tuprutti mustaa savua, varsinki pakkasaamuna sen huomasi.
Samaan tuoliin ollaan mekin juurtuneet ei nuoremmat ymmärrä meitä.
Poika istu eile tähän koneele ja sano että miten ihimeessä käynnistä nappiki on tuolla vassemmassa yläkulmassa ja koko työpöytä ylösalasin. -- ei ne ymmärrä.määki olin noi viiskymment vuatt takasi Helssinkis yhden kesä lapsenpiikann,ja muust se pääkaupunk ol sillo nii erinomane tämse maaseutukaupunkist tullu flika silmis.Alppilavall käytti tanseis ja elokuviakki ol valit vaik kui monest.
Myähemi mää sitt asusinki siäll saman kaupunki liäppeill 28 vuatt,mutt sitt ol se viähätys jotenki kadonnu.- jjoutava
määki olin noi viiskymment vuatt takasi Helssinkis yhden kesä lapsenpiikann,ja muust se pääkaupunk ol sillo nii erinomane tämse maaseutukaupunkist tullu flika silmis.Alppilavall käytti tanseis ja elokuviakki ol valit vaik kui monest.
Myähemi mää sitt asusinki siäll saman kaupunki liäppeill 28 vuatt,mutt sitt ol se viähätys jotenki kadonnu.sattu muistista löytyyn. Kesät oli tosiaan kauniita eikä piiput savuttaneet niin pahasti, elokuvissa meni Marilyn vuosikausia ja liput meni kaupaksi aina vaan.
Sitte Kekkonen meni sanomaan että onko malttia vaurastua.
Linkola syytää kaikesta niitä Kekkosen sanoja, olis vaan pysytty siellä hohtavien hankien keskellä salomökeisssä eikä lähetty vaurastumaan.
Flikklaps, tuttujahan nämä ympyrät on sinullekin, et usko kaikkia höpinöitä vaan alat panemaan kampoihin. - kisberi39
jjoutava kirjoitti:
sattu muistista löytyyn. Kesät oli tosiaan kauniita eikä piiput savuttaneet niin pahasti, elokuvissa meni Marilyn vuosikausia ja liput meni kaupaksi aina vaan.
Sitte Kekkonen meni sanomaan että onko malttia vaurastua.
Linkola syytää kaikesta niitä Kekkosen sanoja, olis vaan pysytty siellä hohtavien hankien keskellä salomökeisssä eikä lähetty vaurastumaan.
Flikklaps, tuttujahan nämä ympyrät on sinullekin, et usko kaikkia höpinöitä vaan alat panemaan kampoihin.No täst ei varmaa pakinaa syn, mut jonkimoine lapsuureaja kertomus.
Se ol vuore viiskytäyks suvel, ko mentii perhen kans Helssikii sukuloimaa, ja tietty et sillo myös korkiasaarehe täyt men elukoi vahtaa. Aikani ku niitä vahtailin näi yhe mul iha ouro asia.
Hei mikä toi o?
Sehän on banaaninkuori; sano äiti.
Panaani??? Eh ollu aikasemmi semmosesta kuulu mitää, saatikka nähny.
Kaippa niitä vielä joskus taas Suomessaki saa ostaa;san äiti.
Ehkäpä siit kokemuksestain jäi jotai mielee, kosk sit ku seuraavan suven menin ensimmäissee
kesätyöhö yhte suuriaan firmaa (omistaja ja mä),nii ensimmäisel palkal jonka johtaja makso suoraa perstaskustaa (nykyrahas noi kakskyt euroo), mää ostin siit ko sillo sanottii siirtomaatavakauppasta koko rahal panaanei.
Funteerasin täs ku tätä täs kirjailin, et on tää porimurre aika vänskää kirjottaa, ku jättää joka toisest sanast lopust kaks,kolm tai ainaski yhe kirjaime pois, nii siin se o.
Hyvähä se, säästyy paper ja muste ja luontoki, eik jää suurt hiilijälkee. kisberi39 kirjoitti:
No täst ei varmaa pakinaa syn, mut jonkimoine lapsuureaja kertomus.
Se ol vuore viiskytäyks suvel, ko mentii perhen kans Helssikii sukuloimaa, ja tietty et sillo myös korkiasaarehe täyt men elukoi vahtaa. Aikani ku niitä vahtailin näi yhe mul iha ouro asia.
Hei mikä toi o?
Sehän on banaaninkuori; sano äiti.
Panaani??? Eh ollu aikasemmi semmosesta kuulu mitää, saatikka nähny.
Kaippa niitä vielä joskus taas Suomessaki saa ostaa;san äiti.
Ehkäpä siit kokemuksestain jäi jotai mielee, kosk sit ku seuraavan suven menin ensimmäissee
kesätyöhö yhte suuriaan firmaa (omistaja ja mä),nii ensimmäisel palkal jonka johtaja makso suoraa perstaskustaa (nykyrahas noi kakskyt euroo), mää ostin siit ko sillo sanottii siirtomaatavakauppasta koko rahal panaanei.
Funteerasin täs ku tätä täs kirjailin, et on tää porimurre aika vänskää kirjottaa, ku jättää joka toisest sanast lopust kaks,kolm tai ainaski yhe kirjaime pois, nii siin se o.
Hyvähä se, säästyy paper ja muste ja luontoki, eik jää suurt hiilijälkee.Muistaks sää sitä teijä kauppahalli,totkai,siinn ol sillo niit piäni kopperoi,erinäine määr,muunki mamman sisaremiäs ol suutar,ja hänen putiikkis ol siinn ja kyll mää oli leuhka,ko mu nahksaappan saiva siäll uude korko. Kävi siäll samas hallis muutam vuas sitt ja valla viluväre nousiva niskahan,ko siäll taita viäll ol ne sama lattiaruudu,ko ennenki,mahdaks tiättä,olenkost oikkias?
- kisberi39
Muistaks sää sitä teijä kauppahalli,totkai,siinn ol sillo niit piäni kopperoi,erinäine määr,muunki mamman sisaremiäs ol suutar,ja hänen putiikkis ol siinn ja kyll mää oli leuhka,ko mu nahksaappan saiva siäll uude korko. Kävi siäll samas hallis muutam vuas sitt ja valla viluväre nousiva niskahan,ko siäll taita viäll ol ne sama lattiaruudu,ko ennenki,mahdaks tiättä,olenkost oikkias?
Oliks ne su viluvärees niinko hyväoloo vaiko pelkoo? Jos ne ol pelkoo, nii sit sää olet varmaanki se, joka kirjotti meirä paikallisee lehtee, et hallin lattii pitäs purkaa,koska se käy häne silmiespääl sillee et iha pahhaa tekkee.
Koska mää oon sentlemanni,eli teen kaikkee mitä naise kauniisti pyytää,nii mä meni iha persoonakohtasesti tarkistaa sitä lattiita,ku en o monneen aikaan hallissa piipahtanu.
Mut eise musta ny mikään suuremmoine ollu, parin färistä laataa oli pläntätty vinnoon
pitki laatetta,ja osa oli jo murusina. Mitä ihmeelistä siin o?
Voi se tietysti olla raumalaisil ihmeelist, et pori kaupahallis o oikee laattalattii, ettei se olkaa mikää maalattii.
Se o oikeestaa sun syys ku mää taas köyhryn, yks euro meni parkilapuun ja kymppi mönkäreen herelmäpeliin, ja sit viel lähteissäin pensavalo alko palaa koetaulus.
Mää oon aina sanonu, et naise vie mun kaikki rahani, jos ei muia nii sit ainaki vieraat. - kisberi39
kisberi39 kirjoitti:
Oliks ne su viluvärees niinko hyväoloo vaiko pelkoo? Jos ne ol pelkoo, nii sit sää olet varmaanki se, joka kirjotti meirä paikallisee lehtee, et hallin lattii pitäs purkaa,koska se käy häne silmiespääl sillee et iha pahhaa tekkee.
Koska mää oon sentlemanni,eli teen kaikkee mitä naise kauniisti pyytää,nii mä meni iha persoonakohtasesti tarkistaa sitä lattiita,ku en o monneen aikaan hallissa piipahtanu.
Mut eise musta ny mikään suuremmoine ollu, parin färistä laataa oli pläntätty vinnoon
pitki laatetta,ja osa oli jo murusina. Mitä ihmeelistä siin o?
Voi se tietysti olla raumalaisil ihmeelist, et pori kaupahallis o oikee laattalattii, ettei se olkaa mikää maalattii.
Se o oikeestaa sun syys ku mää taas köyhryn, yks euro meni parkilapuun ja kymppi mönkäreen herelmäpeliin, ja sit viel lähteissäin pensavalo alko palaa koetaulus.
Mää oon aina sanonu, et naise vie mun kaikki rahani, jos ei muia nii sit ainaki vieraat.Tää meinas iha unohtuu:
Mää kattelin josko se sun sukulais suutari olis vielä siell, mut en nähny.
Oli siel yks suutari, mut se oli aika nuori, vähä mun muksun muksuu vanhempi, enkä mä kehrannu kysyy ook sä se yhe raumalise flika tätin miäs? kisberi39 kirjoitti:
Tää meinas iha unohtuu:
Mää kattelin josko se sun sukulais suutari olis vielä siell, mut en nähny.
Oli siel yks suutari, mut se oli aika nuori, vähä mun muksun muksuu vanhempi, enkä mä kehrannu kysyy ook sä se yhe raumalise flika tätin miäs?terveisii! Kyll sää kuule olit kiva miäs,ko oikeen otit asjakses men sinn halli,se ol semmost nostalkist,jonkimois hämmästyst,ett voik se ol tosi,etei niit laatoi olsis uudistett nii monee kymmenee vuateen. Tull semne lämmiä olo,ko tua koppa rupes raksuttama,niit entissi. Mummun kanss tultti siltta pisi siält Puuvillatehta takka,hän asus Lusikkalinnas,muistaks semmost pytinkki? Kylläs ole erinomane,jossas muista.Ja se suutarmestar o jo kyll ollu maa ravos ylitte nelikymment vuatt,ett uudemp versio siäll sitt todenäkösest niit korkoklapui vaihett. Mää olen pahoillan,jos snuull ny aiheudus ylimäärässi menoi,mutt jos kumminki siit ol sitt oikke hyvä miäl,eiköst se korva piäne menetyksekki.
- Poti`
Stadi=Helsinki, slangi=murre. Ei ole siis kirjakieltä.
- 1-Katleija
Kun tätä ei voi iha lyhkäsest sanno, ni tää on varmaste sit pakina.
KÄNNYNYMERON VAIHTAMINE
Mull tuli täsä jokin aika sitt tarve vaihtaa mun kännynumeron ja sen tähre mää soitin sinn Saunalahren asiakaspalvelusse ja kysysin käyk se päins. Juu kyll se käy, mutt se maksaa viistoist euroo ja kestää tommosen kaks viikkoo. He ilmottava sit tekstiviästil ko uuren numeron saa ottaa käyttöön.
Mää oli tyytyväine ja alotin kärsivällisen orotuksen.
Seuraavaks mul tuli kirje Saunalahrelt. Munt onniteltti uure liittymä ostamisest ja mukan ol sim-kortti kans ja taas neuvo orottaa tekstiviästi, kos mää saan sen sim-korti vaihtaa.
Mull oli ollu Eliitti-liittymä, joka sopi mul oikke passelist ja nyy ne meinas vaihtaa sen Puhu hyvää-liittymässe.
Mull nous olemattomat niskakarva pysty ja taas sinne as.palveluun soittamaan. Kui te nyy mun liittymätyypin vaihratte, numerovaihtoo mää vaa pyysi. Juu, juu, se käy vaa tämmöttis. No mää siihe, ett olisis sopinu assiast mulleki tiarotta, emmää haluu Eliitist luappu.
Sit sovitti et peruutetta kokonas se numeron vaihto ja nii tehtti.
Mutt ei se viäl tähä jääny. Viirentoist euro lasku tul kummiski. Mää soiti taas kerra sinne flikoil ja käski niitte ny kummata se lasku poies siält, muute se lasku alkka elämää omaa elämätäs.
O'kei peruutuslasku tul aikanas.
Mutt kyl he siit hommastas mun kympil laskuttiva sit myöhemmin (toimenpidekorvaus) viel. Vaik mun miälestän ol heissäki vikka.
Eile tuli Ajankohtaisella kakkosella juttu teleoperaattoreitte epäilyttävist myyntimenetelmist ja sillo mul tul miälen tämä oma stoorini.- kisberi39
Mu kertomuksen liippaa liki sun pakinaas.
Kevääl vapu aikaa oli muia syntymäpäivä, ja mää miettisin, et mitä mä ny taas sille ostasin.
Mut sitte mää hoksasin, kosk mukulai mukulat oli jo pitemmä aikaa ihmetelly etteiks mummilla oo eres kännykkää. ni mää keksi, mää ostanki sille kännykän.
Prisman käytäväl oli se dna-puoti, ni mää poikkesin sin. Nätti nuor plikka palveli mua asiantuntemuksel ja ystävällisest, ja niil oli sillo joku ihme tarjous ,josta sai mahottomast puheaikaa ilmaseks ja ite känny oli puol ilmane, ni mää hellyin sen plikan edes ja tein kaupat.
Mut sitte se plikka kysys, et mikä mu oma operaattorini o? Mää sanosin et sonera, nii se rupes heti kaupaa mulle dna:ta, josa muka kaikki o lähes ilmasta. No mä hellyin taas, tehtiin paperit ja mä tälläsin nimet alle.
Mutko se plikka rupes syöttää mu tietoi tietokoneel ni mun kännyni piippas tekstiviestii.
"Liitymäsopimustanne on veilä 8 kuukautta jäljellä, vaihto ei onnistu" tai jotai tohon suuntaan enny enää
iha tarkallee muista.
Mitä ihmeen sopimusta? En muista, et sillo joskus aikojealus ku sopimukse tein, olis ollu puhe jostai aikarajast. Plikka sanos, et se sopimukse vois purkaa, mut mä joutusi maksamaa jottai sanktioo.
Jote mul o vieläki sonera ittelläni. - jjoutava
kisberi39 kirjoitti:
Mu kertomuksen liippaa liki sun pakinaas.
Kevääl vapu aikaa oli muia syntymäpäivä, ja mää miettisin, et mitä mä ny taas sille ostasin.
Mut sitte mää hoksasin, kosk mukulai mukulat oli jo pitemmä aikaa ihmetelly etteiks mummilla oo eres kännykkää. ni mää keksi, mää ostanki sille kännykän.
Prisman käytäväl oli se dna-puoti, ni mää poikkesin sin. Nätti nuor plikka palveli mua asiantuntemuksel ja ystävällisest, ja niil oli sillo joku ihme tarjous ,josta sai mahottomast puheaikaa ilmaseks ja ite känny oli puol ilmane, ni mää hellyin sen plikan edes ja tein kaupat.
Mut sitte se plikka kysys, et mikä mu oma operaattorini o? Mää sanosin et sonera, nii se rupes heti kaupaa mulle dna:ta, josa muka kaikki o lähes ilmasta. No mä hellyin taas, tehtiin paperit ja mä tälläsin nimet alle.
Mutko se plikka rupes syöttää mu tietoi tietokoneel ni mun kännyni piippas tekstiviestii.
"Liitymäsopimustanne on veilä 8 kuukautta jäljellä, vaihto ei onnistu" tai jotai tohon suuntaan enny enää
iha tarkallee muista.
Mitä ihmeen sopimusta? En muista, et sillo joskus aikojealus ku sopimukse tein, olis ollu puhe jostai aikarajast. Plikka sanos, et se sopimukse vois purkaa, mut mä joutusi maksamaa jottai sanktioo.
Jote mul o vieläki sonera ittelläni.minulla niiden kännyliittymien kanssa, vanaha sopimus oli vielä päällä.
Nyt en kyllä enää etes ala saikkaan, olokoon.
Nyt sitte tämä Soneran laajakaista, siinäki oli määräaikanen sopimus ja se meni umpeen.
Mutta tässä kerrostalossa piti olla -24 Online-, jonkuverran halavempi nettiyhteys.
Sitä rupesin kyseleen, kihinuluonteinen ku oon.
Sanovat että uusia liittymiä ei ennää oteta eikä päätelaitteita enää ole saatavissa.
Nopiaan senki ovat lopettaneet, pisnesmiehet kehittelee semmosia millä ei ole mahollisuuksia onnistua.
Mutta helepotus se oikiastaan on kun ei tartte rueta muuttelemaan liittymää, jonku euron säästön takia. jjoutava kirjoitti:
minulla niiden kännyliittymien kanssa, vanaha sopimus oli vielä päällä.
Nyt en kyllä enää etes ala saikkaan, olokoon.
Nyt sitte tämä Soneran laajakaista, siinäki oli määräaikanen sopimus ja se meni umpeen.
Mutta tässä kerrostalossa piti olla -24 Online-, jonkuverran halavempi nettiyhteys.
Sitä rupesin kyseleen, kihinuluonteinen ku oon.
Sanovat että uusia liittymiä ei ennää oteta eikä päätelaitteita enää ole saatavissa.
Nopiaan senki ovat lopettaneet, pisnesmiehet kehittelee semmosia millä ei ole mahollisuuksia onnistua.
Mutta helepotus se oikiastaan on kun ei tartte rueta muuttelemaan liittymää, jonku euron säästön takia.nua kännykkä liittymii tyrkyttäjät,mist helkutist niit riittää,joka päivä ainaski yks maanittelevast koittaa saad lankaa. Mää raivostun ain ja sanon het silleen ett jossas jottain uut tyrkytät, nii en vaih kumminkaa,ja suljen koko rakkinee.
- jjoutava
Potin snadisti härskissä stoorissa tuolla ylempänä.
Olin kerran kyläilemässä niillä Lammaslammin seuvuilla ja läksin kotiin yöllä sieltä polokupyörällä.
Tietysti oikasemaan rupesin mettäpolokuja pitkin, eksyn ja ajon varmaan ympyrää niillä poluilla,
jo siinä vettäki satamaanki rupes, lopulta märkänä tulin kotia.
Aamulla kuulin että Shernöpylissä on iso onnettomuus ollu ja saastepilivi tuli suomeen.
Jäläkeenpäin oon aatellu että taisin saaha aikalailla niitä bekkerelliä sen sateen mukana.
Sanovat yli saastepilivi meni ja laskeusi tuonne ylemmäs Hämmeen paikkeille.
Mutta vesisaje arveluttaa jos sitteki siinä niitä oli. - 1-Katleija
Tost on ollu katkeruut et tyäpaikat ja investoinnit on karkaamas Kiinasse. Onneks saatiin tiato et ei ihan ilmav vastiket. Kouvolan seurult ilmotetaan et kiinalaiset ova vastavuarosest muuttamas tänne.
Tämmötei uutiisi mää kuuntelin rariost Heikkilän Markun suust.- jjoutava
on kuvannut metsurin, päättelen siitä kun sahanharituspihit roikkuvat naulassa.
Kuvassa mies istuu ja tupakoi puusängyn päällä koiransa kanssa ja sängyn selkänojaan on laitettu teippi josa lukee,
"Turvallista kaatoa". Onhan siinä varmaan ammattilainen kaatohommisa ja huumorimieski.
Kuvahan on Suomalainen muotokuva näyttelyssä, joten tämä juttuki pitäs laittaa Kulttuuriketjuun mutta sattu tämä sivu olemaan auki. Hesarin kulttuurisivulla tänään on se kuva.
Turvallisesti kävin lenkillä oli heijastimet ja varmuueksi kävelin vain ulukoilureitillä. jjoutava kirjoitti:
on kuvannut metsurin, päättelen siitä kun sahanharituspihit roikkuvat naulassa.
Kuvassa mies istuu ja tupakoi puusängyn päällä koiransa kanssa ja sängyn selkänojaan on laitettu teippi josa lukee,
"Turvallista kaatoa". Onhan siinä varmaan ammattilainen kaatohommisa ja huumorimieski.
Kuvahan on Suomalainen muotokuva näyttelyssä, joten tämä juttuki pitäs laittaa Kulttuuriketjuun mutta sattu tämä sivu olemaan auki. Hesarin kulttuurisivulla tänään on se kuva.
Turvallisesti kävin lenkillä oli heijastimet ja varmuueksi kävelin vain ulukoilureitillä.ne pakinoitten kirjottaja. Mää ole ain ihaillu karhu elämä,ajatelkka,tähä aikka vuadest vaa käy kyljelles ja vetele sitt sama soitto keväässe ast. Ja kaike lisseks, pennukki syntyvä siihe viärehe ja sitt vaa yhdess tiiraskelema ulos ko aurink alka lämmittämä. Mahtak meis ihmsissäkki ol niit samoi oirei,niinko piilos,muutakki o alkan väsyttämä niin kauhiast, ko enä ei ol ko kaks pimiä vastakkaisi,aamupimiä ja ehtopimiä. Kui o,löytyk tämssi muitakki`?
- pilvi*
ne pakinoitten kirjottaja. Mää ole ain ihaillu karhu elämä,ajatelkka,tähä aikka vuadest vaa käy kyljelles ja vetele sitt sama soitto keväässe ast. Ja kaike lisseks, pennukki syntyvä siihe viärehe ja sitt vaa yhdess tiiraskelema ulos ko aurink alka lämmittämä. Mahtak meis ihmsissäkki ol niit samoi oirei,niinko piilos,muutakki o alkan väsyttämä niin kauhiast, ko enä ei ol ko kaks pimiä vastakkaisi,aamupimiä ja ehtopimiä. Kui o,löytyk tämssi muitakki`?
ja vetään sikeitä, telkkarin edessä simahtelen, ja uni maistuu. Keväällä herätään ja jouluna vähäks aikaa, mutt sit valo tuleekin jo tammikuun lopus sen huomaa. Ihania sikeitä sinnekin :D
- jjoutava
pilvi* kirjoitti:
ja vetään sikeitä, telkkarin edessä simahtelen, ja uni maistuu. Keväällä herätään ja jouluna vähäks aikaa, mutt sit valo tuleekin jo tammikuun lopus sen huomaa. Ihania sikeitä sinnekin :D
Talviunille ei nyt jouva. Vuosia sitte mökillä ihimettelin outoja jäläkiä ihan nurkalla, kummastelin että mitä metsurit on siinä touhunneet, isot miehen saappaan jälet ja pikkulapsen jälet rinnakkain siinä sohojolumessa, roskasäiliökin oli paiskottu tyhyjäksi.
Myöhemmin kuulin että oli siinä pellonreunassa nähty karhuemo ja poikanen.
Torilla kavereille kerron että karhu oli mökillä käyny, naurovat kauhiasti.
Ei sillon vielä niin palijo karhuja eteläsuomessa näkyny mutta ihimetyttää ne kaverit, ei minkäänlaista
kunniotusta ollu.
Olikohan sillon vesi tullu karhun pesään että kevät-talavella piti kömpiä liikkeelle. - kisberi39
jjoutava kirjoitti:
Talviunille ei nyt jouva. Vuosia sitte mökillä ihimettelin outoja jäläkiä ihan nurkalla, kummastelin että mitä metsurit on siinä touhunneet, isot miehen saappaan jälet ja pikkulapsen jälet rinnakkain siinä sohojolumessa, roskasäiliökin oli paiskottu tyhyjäksi.
Myöhemmin kuulin että oli siinä pellonreunassa nähty karhuemo ja poikanen.
Torilla kavereille kerron että karhu oli mökillä käyny, naurovat kauhiasti.
Ei sillon vielä niin palijo karhuja eteläsuomessa näkyny mutta ihimetyttää ne kaverit, ei minkäänlaista
kunniotusta ollu.
Olikohan sillon vesi tullu karhun pesään että kevät-talavella piti kömpiä liikkeelle.tääl päi karhui eikä jälkiikää.
Tuol Siikasten suunnas, samas suunnas jos o meijä mökki, o kuulemma karhui nähty, mut se o linnuntiet yli kolkut kilometrii mee mökist. En silti tie miten suuri se karhuitten reviiri o, josko meijä mökin kulmil osuva.
Mut majavii siel, lähel mökkii asustaa. Noi puole kilometri pääs o pieni metsälampi jos lähtee pien puro meiän järveen, sin o majava tehny pesäns. Muutama kerra kesäs mä muksuje muksuin kans käyn niitte touhui seuraamas, mut ne mokomat o nii arkoi tai valppait, et ei niitä ehdi näkee, mut niite savotas jälkii site ihmetellään.
Kerras ku mä itteksein lähri kuvaa niit, ja istusi puskas mont tuntii ja kyttäsin niit kamera kans,
ni tuliha ne näkyvii, mut ku mull viel sillo ol semmone vanha-aikan kamera, joka räpsähtää kuvates,
ja mä tohkeissani räpsin kuvii, ni hetihä ne katos. Sai mää yhre luontokuva, siin näkkyy majava häntä, ja puolet mu etusormee.
Jote haaveet luontokuvaajast voitanee unohtaa. - 1-Katleija
kisberi39 kirjoitti:
tääl päi karhui eikä jälkiikää.
Tuol Siikasten suunnas, samas suunnas jos o meijä mökki, o kuulemma karhui nähty, mut se o linnuntiet yli kolkut kilometrii mee mökist. En silti tie miten suuri se karhuitten reviiri o, josko meijä mökin kulmil osuva.
Mut majavii siel, lähel mökkii asustaa. Noi puole kilometri pääs o pieni metsälampi jos lähtee pien puro meiän järveen, sin o majava tehny pesäns. Muutama kerra kesäs mä muksuje muksuin kans käyn niitte touhui seuraamas, mut ne mokomat o nii arkoi tai valppait, et ei niitä ehdi näkee, mut niite savotas jälkii site ihmetellään.
Kerras ku mä itteksein lähri kuvaa niit, ja istusi puskas mont tuntii ja kyttäsin niit kamera kans,
ni tuliha ne näkyvii, mut ku mull viel sillo ol semmone vanha-aikan kamera, joka räpsähtää kuvates,
ja mä tohkeissani räpsin kuvii, ni hetihä ne katos. Sai mää yhre luontokuva, siin näkkyy majava häntä, ja puolet mu etusormee.
Jote haaveet luontokuvaajast voitanee unohtaa.Ei mee olla susi eikä karhui Turus nähty. Jonku kerra on hirvi päässy uutissi, ku on kaupunkil eksyny, joskus jokkenki menny. Se viimene hirvi meni jonneki tasanttel ja hyppäs alas ja katkas jalkans. Poliisit jokk oli sitä jahtaamas ampusiva sen sit lopultas.
Mää olin kesäl vatui noukkimas mun salapaikassan ja keske kaike alko vett tulemaan ku aisaa. Siin oli paljo koivui ja tuomipuit ni mää menin puitten al saret pitämään. Siin hiljaksis kyyhötellessän kuulin läheltän kummallist rapinaa. Siin oli matala oja heinikos, ja kas vaa kolme tummaturkkist elukkaa men peräkanaa siin ojas. Mahroks ne olla supikoiran pennui tai ketun. Eik ketun pennut ol ruskijoi.
Nyt syksypimiöill yhten iltan kello yhrentoist aikka mää kuulin ulkko kamalaa äänt. Tul mieleen ett nyy koku miälipuo kurittaa koiraans. Aika ajoin ilmoil tuli tosi karmea ääni. Siin joukos ol niinku hiuka haukku, mutt enimäksess selkäpiit karmiva rääkymist. Mull ei selvinny mikä elukka simmosen äänen voi päästää. Voik ketust tommost äänt lähtee. - täältä salolta
kisberi39 kirjoitti:
tääl päi karhui eikä jälkiikää.
Jote haaveet luontokuvaajast voitanee unohtaa.karhu pesseä, mutta tasa tarkkaa tiiän missä se kesällä luuroo.
- ite ikkunaprinssi
näät sie tääl koton saman vesitornin ko mie? kauhistuskauhistuskauhistus (... loittonevaa jupinaa)
- viiti en
Se sulavoi on ihan mauton kirja. Kuka sitä murretta viittii lukea senparemmin kuin muitakaan murteita.
Suomen kieli on kaunis kieli kunhan sitä puhumme aidosti. Kyllä näitä kielikiäryleitä maassa löytyy.
Onko tämä kaunista:
Saik sää? Kui sää? Mulki kuuluis.
Määki tartte. Muljaa, muljaa.
Kui ei mulkukka koska mittä? - 1-Katleija
viiti en kirjoitti:
Se sulavoi on ihan mauton kirja. Kuka sitä murretta viittii lukea senparemmin kuin muitakaan murteita.
Suomen kieli on kaunis kieli kunhan sitä puhumme aidosti. Kyllä näitä kielikiäryleitä maassa löytyy.
Onko tämä kaunista:
Kui ei mulkukka koska mittä?Se on iha hyvä ko miälipittes sanoo, murtteet kaunist vai, en mää ol niit silt kantilt ottanukka. Iha vaa huvin vuaks. Eikä meit täsä ketjus nii kovin mont käykkä kirjottamas. Mut kai me senttäs saaraa kirjottaa ja lukkekki.
"Heli Laaksosen lounaissuomen murteella kirjoittamat runot ovat uponneet suomalaisiin kuin voi kuumaan puuroon - murrerajoista välittämättä."
"Kauhi! Karhu!
Ei siin viäl mittä
et karhu tule sisäl
mutt see laitta oven perässäs lukko
siirttä munt sivuhu
ko voileipäkeksi ja
pakotta paljastama misä o
karjankutsuhuuro nuati
vaati munt vaihtama
kilipukin Viipurinrinkilähä
näyttä viäl kiältäki
hävytöine."
lainaus kirjasta *Sulavoi* - jjoutava
luultiin joudutun kun nähtiin vesitornissa lukevan Hollyvood,
mutta oltiin siltikin Floridan Hollyvoodissa, siellä amriikassa kun on tapana että vesitornissa on kaupungin nimi.
Kätevää kun niin vierivieressä on kaupunkeja, huonomuistinen voi vesitornista tarkistaa misä on asunto.
Niin niistä murteista mun piti sanua että näin me puhutaan johtajattaren kanssa samaa murretta luonnollisesti joka päivä, Ouvot ihimiset tulevat joskus sanomaan oottako te oulusta?. viiti en kirjoitti:
Onko tämä kaunista:
Kui ei mulkukka koska mittä?et murtte olis mittä mennyt aikka,tulestis tänn Rauman torill hiuk seisoskleema,ja puhdist korvas enne sitä, ettäs kuule,mitä tua toriparlamentt joka ikinem päiv siäll jaarittele.Siinn on naurus pidättelemist.Turistikki valla miälenkiinnoll oikke asettuva penkeill sitä kuulustleema. Ja eiköst tämän ketju päällkirjotus ol Murttel Mukavast,et jossas et viit lukki,nii luve jottalai muut ketju. Sillai oikke.
- jjoutava
Liukkaat oli ja meni. Liisanpäiväki oli ja meni, eikä ollu Liisanliukkaita eikä Kaisankaliamia vielä ole nähty, katotaan mitä ensiviikolla.
Sieniä huomasin nousseen polunvarteen suppilovahveroita ehkä löytys.
Paheksuvat taasen murteenpuhumista, ettäku puhutaan murretta ja asiat jää hoitamatta.
Hoitamattahan nuo tuppaa jäämään, etiäppäin on silti menty.
Ensin pitää osallistua kokouksiin ja vaaleihin ja vasta sitte tulla puhumaan hoitamattomista asioista.
Eipä niitä arvostelijoita ole pahemmin täällä näkyny.
En nyt ala sen enämpi syyttelemmään jokkainen huolehtii oman tonttisa, kattelin vaan että pakinat oli aika ettäällä jo niin nostampa vähä ylemmäs. nyt se on. moro! ompa mukavaa et työ ootte pitänt ketjuu virreellä, miun pittää oikei kittää siint. Mieko ite oon lomalla, pittäähä sitä sairauvet ottaa vastaa ku kerra annetaa, eiks se sanotakkii nii et, jokkaisen on kannetava se taakka joka annetaa.
Miu taakkain on nyt viel kese , ko jo kolmanne kerra meen tarjottavaks jos hyö operois minnuu, sit jos viel käskee kotii , nii sit alkaa miu kärsivällisyytein olla koetuksella.
Ei minnuu oo leikelty montaakaa kertaa elämässäin mut nyt pitäis se tehä ensviikolla. .... taas kerra,,,,,
Onks sinnuu leikelty ja mite monta kertaa, kehtaat sie sannookaa ? Onha niitä varmast sellasiikii ihmisii et ei oo tarvint leikellä yhtää kertaa, eli ei oo mikkää paikka pettänt, hyö on sellasii tervaskantoi, ko männöö hautaakii terveenä.
No nyt mie toivotan hyvät huomenet, ja pysykäähä terveenä.Taas uus viikko on alkanu ,mää en meinaa pysyä mukana ,aika riäntää semmosta vauhtia.
Emmää tiä jääkö multa nyh mitää tekemättä vaikka oonki hiras. On hyvä ottaakki rauhallisesti ,ei tuu verenpainetta,luulisin.
Noo tänään ollaan käyty lenkillä jo jerryn kanssa.
Ei satanu. Sitä vettä on tullukki jo ihaliikaa.
Vartoilen täälä kotona ny ,semmosia asentajia ,laittavatten uuden laajakaista johrot .Meirän taloyhtiö sai erullisesti,ennen oli KOM HEM, emmää tiä onko näissä mitään eroo,kai se ratkasee kanssa jos on oma kone nopee, emmää tiä. Mutta mää otin senkuitenki kun se on luvattu halvemmaks.
Mulla on Puhelin ja TV.kin samassa puljussa,tän tiatokoneen kanssa.
Toivon Monica sulle pikasta paranemista,toivottavasti saat sen leikkauksen nyt.- 1-Katl...
ullamirjami kirjoitti:
Taas uus viikko on alkanu ,mää en meinaa pysyä mukana ,aika riäntää semmosta vauhtia.
Emmää tiä jääkö multa nyh mitää tekemättä vaikka oonki hiras. On hyvä ottaakki rauhallisesti ,ei tuu verenpainetta,luulisin.
Noo tänään ollaan käyty lenkillä jo jerryn kanssa.
Ei satanu. Sitä vettä on tullukki jo ihaliikaa.
Vartoilen täälä kotona ny ,semmosia asentajia ,laittavatten uuden laajakaista johrot .Meirän taloyhtiö sai erullisesti,ennen oli KOM HEM, emmää tiä onko näissä mitään eroo,kai se ratkasee kanssa jos on oma kone nopee, emmää tiä. Mutta mää otin senkuitenki kun se on luvattu halvemmaks.
Mulla on Puhelin ja TV.kin samassa puljussa,tän tiatokoneen kanssa.
Toivon Monica sulle pikasta paranemista,toivottavasti saat sen leikkauksen nyt.Mää kans toivo, ett sull Monica kaikk sujuu hyvi siin leikkauksessas ja pikasest toivut kans. Kyll muntki on muutaman kerra nukutettu ja paikoi korjattu, kerranki kesti leikkaus viis tuntti, ett joutusiva iha kahres porukass hommat tekemä. Mutt siit onki jo paljo aikka.
Ullamirjamil sanon sen verra, ett onneks et ny ollu Silja Euroopan kyyris, ko Turkku tulo on noi vaivalloist, iha hinaukses tuoraa. Koko yö pyörisivä ympyrää isel Ålantin kyljes.
Nii toine assia, onk sull viäl se vanha tietsikkas. Mää vaihroin kesäl tämmösse läppärisse ja kovi olen tyytyväine.
Mut vanhaa konet en ol raaskin poijes heittää, tosa se pöyräl ja pöyrän all viel on. Se on nii nostalgine siin.
Nyy ku mää lopetan tält päivält tämä näpyttelyn, ni kerron viäl mitä mää aamul tein. Se oli iha tavatont. Mää nousi sänkyst pual kahreksalt, petasin sen ja puin päällen. Sitt hörppäsin vet ja lährin aamulenkil. Aika hämärää oli mutt kyl teki hyvää ja virkisti.
Ja mää meni sinne iha ilman koiraa, kun mul ei simmost ol. ajattelin ett otan tommosen tavan itellen ni päivä alkaa kunnollisest. 1-Katl... kirjoitti:
Mää kans toivo, ett sull Monica kaikk sujuu hyvi siin leikkauksessas ja pikasest toivut kans. Kyll muntki on muutaman kerra nukutettu ja paikoi korjattu, kerranki kesti leikkaus viis tuntti, ett joutusiva iha kahres porukass hommat tekemä. Mutt siit onki jo paljo aikka.
Ullamirjamil sanon sen verra, ett onneks et ny ollu Silja Euroopan kyyris, ko Turkku tulo on noi vaivalloist, iha hinaukses tuoraa. Koko yö pyörisivä ympyrää isel Ålantin kyljes.
Nii toine assia, onk sull viäl se vanha tietsikkas. Mää vaihroin kesäl tämmösse läppärisse ja kovi olen tyytyväine.
Mut vanhaa konet en ol raaskin poijes heittää, tosa se pöyräl ja pöyrän all viel on. Se on nii nostalgine siin.
Nyy ku mää lopetan tält päivält tämä näpyttelyn, ni kerron viäl mitä mää aamul tein. Se oli iha tavatont. Mää nousi sänkyst pual kahreksalt, petasin sen ja puin päällen. Sitt hörppäsin vet ja lährin aamulenkil. Aika hämärää oli mutt kyl teki hyvää ja virkisti.
Ja mää meni sinne iha ilman koiraa, kun mul ei simmost ol. ajattelin ett otan tommosen tavan itellen ni päivä alkaa kunnollisest.mutta minä purnaan sitä kun niin kiireiseksi menee kaikki jos katon näytelmää, en ehi kuuntelemaan vaikka kuulisinki.
Puhe tullee semmosella kiireellä ja juonesta en kerkiä saamaan selekua, kaikki sen tuhannenmoisen kiireen takia.
Koko ajan on uusi kommiikka-aihe menossa eietes pilikkua oo keretty välliin laittamaan, missävälissä ehit eelliselle vitsille nauramaan.
Varmana tulee muotiin rauhallisempi tyyli mutta kun on ja luulen että nopiaan meininkin tottuneet ei sitäkään heti tajua, ne on jo nukahtaneet.
Liikenteessä sama meininki renkaat niillä uluvahtaa mielenosotetuksellisesti jos minulla moottori sammuu kaista on väärä tai ei heti oo oikia vaihe silimäsä.
Minullaki tietsikssa dvd asema lopetti kontrahin mutta rauhassa maltan olla, ei se maalimoita kaada vaikka se ei lue eikä kirjota onhan tietokoneella ikääkin kunnioitettavat 3v.- kisberi39
1-Katl... kirjoitti:
Mää kans toivo, ett sull Monica kaikk sujuu hyvi siin leikkauksessas ja pikasest toivut kans. Kyll muntki on muutaman kerra nukutettu ja paikoi korjattu, kerranki kesti leikkaus viis tuntti, ett joutusiva iha kahres porukass hommat tekemä. Mutt siit onki jo paljo aikka.
Ja mää meni sinne iha ilman koiraa, kun mul ei simmost ol. ajattelin ett otan tommosen tavan itellen ni päivä alkaa kunnollisest.Mut siit o jo vähä pitempi aika.
Mä oli sillo viel alle kuuskymppine, ku mä huomasi, et ooks mä joku sienekasvualusta, ku mu oikkeesee olkapäähä alkos kasvaa semmone iso rusina kokone, niiko korvasient muistuttava möykky.
Muia patisti mu lääkärii ja se sanos ettei se mikään henkevaaralline oo, ja nirhas sen siltä istmalta puukol pois, ja pisti pari tikkii ja laastarin pääl. Perästpäi kuuli et se oli joku rasvakudos joka oli jostai syys vähä ärtyny.
Site vajaa vuore pääst mull alko kasvaa lähes samammoine toho poskee silmä al. Se oliki jo vähä vaikeempi operaatio, kosk se oli nii lähel silmää, täyty iha toimepirehuone varata. Mut puurutuksel ja pienel krassauksel seki siit pois saatihi. Tikkei kyl tuli vähä enempi. Sammaa alkujuurt oli ko erellinenki.
Ja sieni sato senku lisäänty. Mulle alkos ilmestyy keskel kielt semmone riisiryyni kokone musta täplä.
Mä sitä ittekseni peili edes seuraili ja ihmettelin, kunnes muia sen huomas ja melkei sekos.
Se tilas heti mut tutkimuksii. Se operaatio ei sitte enää ollu omalääkärin hommii, se passitti mut suukirunki pakeil. Sillo mää rupesi jo itteki vähä pelkäämää, et mitenkähä siin ny käy. Mut hyvi se meni. ku se löis puurutuspiiki kielee. On se muute ihmeelinen elin se kiel. Se paisus siit puurutusaineest iha mahrottomaks, ja kun se kirulki väänteli sitä joka puolel tos mu nokkai edes, ni mua oikei huvitti se touhu. Se oli niiku lehmä kiel ku se nuolee siereimiaa. Kielihä o ihmise verisin lihas, joten verta valus pirust, kaks hoitajaa koko aja imi ja putsas sitä verta poies. Sit se kirulki poltti jollai kolvil se haava, musta savu leijaili mu suusta ja haisi pahal, sit viel pari liukenevaa tikkii, ja siin se.
Sammaa rasvakurost seki. Pari päivää mun oli suu täys yht kielee, ennesku se tuli ennalles.
Nää mu krassaukseni o ollu paremmnki kauneusleikauksia, leikkaukse kyl onnistu, mut kauneus ei. kisberi39 kirjoitti:
Mut siit o jo vähä pitempi aika.
Mä oli sillo viel alle kuuskymppine, ku mä huomasi, et ooks mä joku sienekasvualusta, ku mu oikkeesee olkapäähä alkos kasvaa semmone iso rusina kokone, niiko korvasient muistuttava möykky.
Muia patisti mu lääkärii ja se sanos ettei se mikään henkevaaralline oo, ja nirhas sen siltä istmalta puukol pois, ja pisti pari tikkii ja laastarin pääl. Perästpäi kuuli et se oli joku rasvakudos joka oli jostai syys vähä ärtyny.
Site vajaa vuore pääst mull alko kasvaa lähes samammoine toho poskee silmä al. Se oliki jo vähä vaikeempi operaatio, kosk se oli nii lähel silmää, täyty iha toimepirehuone varata. Mut puurutuksel ja pienel krassauksel seki siit pois saatihi. Tikkei kyl tuli vähä enempi. Sammaa alkujuurt oli ko erellinenki.
Ja sieni sato senku lisäänty. Mulle alkos ilmestyy keskel kielt semmone riisiryyni kokone musta täplä.
Mä sitä ittekseni peili edes seuraili ja ihmettelin, kunnes muia sen huomas ja melkei sekos.
Se tilas heti mut tutkimuksii. Se operaatio ei sitte enää ollu omalääkärin hommii, se passitti mut suukirunki pakeil. Sillo mää rupesi jo itteki vähä pelkäämää, et mitenkähä siin ny käy. Mut hyvi se meni. ku se löis puurutuspiiki kielee. On se muute ihmeelinen elin se kiel. Se paisus siit puurutusaineest iha mahrottomaks, ja kun se kirulki väänteli sitä joka puolel tos mu nokkai edes, ni mua oikei huvitti se touhu. Se oli niiku lehmä kiel ku se nuolee siereimiaa. Kielihä o ihmise verisin lihas, joten verta valus pirust, kaks hoitajaa koko aja imi ja putsas sitä verta poies. Sit se kirulki poltti jollai kolvil se haava, musta savu leijaili mu suusta ja haisi pahal, sit viel pari liukenevaa tikkii, ja siin se.
Sammaa rasvakurost seki. Pari päivää mun oli suu täys yht kielee, ennesku se tuli ennalles.
Nää mu krassaukseni o ollu paremmnki kauneusleikauksia, leikkaukse kyl onnistu, mut kauneus ei.Kokemustann tähä sama syssyhy tällät,ko kaik muukki, Makasin tual lasareetis leikkauspöydäll ja semne viherkäine peitto pistetti jonku häkkyrän pääll muu mahan ympärs,etten näkis tiätystenkä, mitä siäll toisell puall tapattu. piikk laitetti selkrankkaha, eten tuntis mittä,ja muu kinttun tunnus puutunnult ja ajatteli,ettän kyll hiuk siirrä toissehe asenttoho varmaste,yriti ja yriti hamppa hirviss,mutt tippaka ei häälättännykkä. Sitt kuulus vaa saha äänt ja vaikk olis poikk sahatt,en mittä olis tiätänn. Kapple ajan takka se peitto poistetti ja siält ne hymyilivä mull,ett valmist tull,kiaruttiva mun rullasänkkyhy ko tyhjä vaa ja sitt mentti et lampu vilisivä katos. Sitt rupes kyll tuntoki pikkuhilja tulema,eik se sitt ollukka enä yht kivutont. Apu tul kumminki ja se ol hyvä. Lykky sullekki Monica vaa.
- katl. yks.
kisberi39 kirjoitti:
Mut siit o jo vähä pitempi aika.
Nää mu krassaukseni o ollu paremmnki kauneusleikauksia, leikkaukse kyl onnistu, mut kauneus ei.Kisperi, toi alkka olla hualestuttavaa. Sää saat jännittä mihi se rasvasiäni seuraakaks nousee. Ajatteles ny, jos se kasvaa sinne nii. Toivottavaste ei, vaa ett se ol viimeme sull se kiälpatti.
- kisberi39
katl. yks. kirjoitti:
Kisperi, toi alkka olla hualestuttavaa. Sää saat jännittä mihi se rasvasiäni seuraakaks nousee. Ajatteles ny, jos se kasvaa sinne nii. Toivottavaste ei, vaa ett se ol viimeme sull se kiälpatti.
Aina mä saunas tarkailen itteäin joka kohast, mut lohdutukseks totean, ettei siihe mitää rusinsnkaan kokost sieninäppylää vois mahtuu, kosk ei oo tilaa.
Siin vaa jotenkis muistuu mielee nuoruus ja miehuus. Voi niitäki aikoja.
Mut jottai lohtuu tähä arje harmautee: Oha mun kielein ainaski operoitu kuntoo ja se viel toimiiki. - katl
kisberi39 kirjoitti:
Aina mä saunas tarkailen itteäin joka kohast, mut lohdutukseks totean, ettei siihe mitää rusinsnkaan kokost sieninäppylää vois mahtuu, kosk ei oo tilaa.
Siin vaa jotenkis muistuu mielee nuoruus ja miehuus. Voi niitäki aikoja.
Mut jottai lohtuu tähä arje harmautee: Oha mun kielein ainaski operoitu kuntoo ja se viel toimiiki.Nii ja sormet ja kohtlaine järk pääs. Saa senttä tänki jotta kirjotetuks. Kyll me vaa kovi kiitollissi saam ol.
katl kirjoitti:
Nii ja sormet ja kohtlaine järk pääs. Saa senttä tänki jotta kirjotetuks. Kyll me vaa kovi kiitollissi saam ol.
Muistattekkost te,ko täsä vuassi sit ol semne sana ko- aivoriihi- kovastenki tapetill, mihi se mahta ol hävinny,kotei semsest enä mittän puhut. Olen kuulustell noit niisanotui asiaohjelmi ja tullu siihe tuloksehe ett monessakki tappauksess semne olis vallanki paikalles. Niiss pakata vaa huutama toine toises pääll ,ko jokane haluu ol äänes juur jämt yhtaikka. Semne maltillissuus taita ol vallanki taa jäänyt elämä. Mitä miält muu ova tämsest kannaotost?
- jjoutava
Muistattekkost te,ko täsä vuassi sit ol semne sana ko- aivoriihi- kovastenki tapetill, mihi se mahta ol hävinny,kotei semsest enä mittän puhut. Olen kuulustell noit niisanotui asiaohjelmi ja tullu siihe tuloksehe ett monessakki tappauksess semne olis vallanki paikalles. Niiss pakata vaa huutama toine toises pääll ,ko jokane haluu ol äänes juur jämt yhtaikka. Semne maltillissuus taita ol vallanki taa jäänyt elämä. Mitä miält muu ova tämsest kannaotost?
Riihi on siinämielessä hyvä sana, orsilla kuivataan ja varstoilla lattialla nuijitaan, niinku riihessä poikasena näin kun rukkiita puitiin.
Saatiin uutisruisleipää jo varhaissyksyllä. Ja pitkiä olkia niistä uuvet patjantäytteet pehkuuntuneitten tilalle.
Miten on aivoriihen laita, sattuva nimitys ainaki, asian jyväpuoli käännetään ilimavasti esille ja kun aikaa kuluu niin alakaa asiajyväset irtuamaan, ja eiku nuijimaan.
Olihan siinä jonkulainen asiajärijestys ja järki.
Siellä muuten kummitteli siinä riihessä, piti nopiaan juosta ohi ainaki pimiällä.
Kuulemma joskus oli ruumiitaki siellä laualla maannu.
- olexei
Muistan ko eilisen päivän. Isä ajeli minua maalimalle venäläisen täht pistoolin kera.
A vot mie juoksinkii mutkil ja löysin kaupungist töit. Et sillee se elämä koittaap.- jjoutava
Tuosta Isällesi sattuneesta ohiampumis tapauksesta tuli mieleeni, Matti J. Moilanen hän ku on kirjoittanut kirjan nimeltään "Esse ohiammuttu".
Siitä innostun taasen katselemaan lisää Matti J. Moilasen kirjoja ja löysinkin sellaisen, "Esse, avojalakane"
Murrettahan siinä on, vaikka ei aivan murrekirja olekaan. Ouluun näyttää tapahtumat sijottuvan, alotan kohta lukemaan.
Kirjat ovat mukavia jos vielä ovat jotenkin tuttuja aiheeltaan.
Kiitoksia vaan ja tervehys Olexei lle. - 1-Katleija
olexei,siul o varmaa muitakii mielessäis. Ootetaa.
No nii no nii, aloit sieki tyttölaps Raumalt karjalaist haastamaa. Nyt alko uteliaisuus miul herräämää. Oot sie mist syntyjäis???? Yks mahollisuus tietyst on, ett oot ollu karjalaisen pojan kans naimisis.
Ei miul nyt oikein mittää jutun juurta oo. Päivä mäni pielee joteski, ku heräsin jo neljält ja tuos puolen päivän jälkeen torkuin 40 minuuttii. Pittäis käyvä jo imuroimaaki, ku viikonloppu ees.
Mie kärsin täst pimiäst ajast melkosest.
Hyyvää päivän jatkoo murrelaisil, kohtha se on taas pimiä. - kisberi39
jjoutava kirjoitti:
Tuosta Isällesi sattuneesta ohiampumis tapauksesta tuli mieleeni, Matti J. Moilanen hän ku on kirjoittanut kirjan nimeltään "Esse ohiammuttu".
Siitä innostun taasen katselemaan lisää Matti J. Moilasen kirjoja ja löysinkin sellaisen, "Esse, avojalakane"
Murrettahan siinä on, vaikka ei aivan murrekirja olekaan. Ouluun näyttää tapahtumat sijottuvan, alotan kohta lukemaan.
Kirjat ovat mukavia jos vielä ovat jotenkin tuttuja aiheeltaan.
Kiitoksia vaan ja tervehys Olexei lle.Tuol ylempänä aivoriihest, kosk mul o siit jottai omakohtasii kokemuksii, nii kerronpa:
Se oli joskus seisenkyt luvul, ku firma koitti jotenski koulutta mua fiksummaks kun mä olin.
Joutusin ympäri maata kerätyijen kolleekoiden kans selvittelee jotai onkelmii. Siin oli kuus eri ryhmää ja jokases kahreksa persoonaa. Viiko aja yks onkelma päiväs selvitettii joka ryhmä kerrallas. Se sit meni mite meni, ei siit enenpää o kerrottavaa.
Mut sitte viimesenä päivänä, ryhmäläiset pistettii arvioimaa toisensa, miten oli toiminu ryhmäs.
Mäkin joutusin ryhmä etee kirjaamaa pläppitauluu omat plussani ja miinukset. Niitä kerty melko tasapuolisest.
Site ku mä tuli niitte lappuste kans kotii ja näytin niit muijallein, nii ei se sitä ynnäpaperii edes kattonu mut miinuspaperiin se sanos: "Viikko jossai Kuopios jossai muka koulutukses ja ton verra asiaa, ois soittanu mulle, ni mää olisi kertonu noi minuutis ja vähä lisääki"
Noni o siin sit fiksuna, puhtaan kaulas kans. kisberi39 kirjoitti:
Tuol ylempänä aivoriihest, kosk mul o siit jottai omakohtasii kokemuksii, nii kerronpa:
Se oli joskus seisenkyt luvul, ku firma koitti jotenski koulutta mua fiksummaks kun mä olin.
Joutusin ympäri maata kerätyijen kolleekoiden kans selvittelee jotai onkelmii. Siin oli kuus eri ryhmää ja jokases kahreksa persoonaa. Viiko aja yks onkelma päiväs selvitettii joka ryhmä kerrallas. Se sit meni mite meni, ei siit enenpää o kerrottavaa.
Mut sitte viimesenä päivänä, ryhmäläiset pistettii arvioimaa toisensa, miten oli toiminu ryhmäs.
Mäkin joutusin ryhmä etee kirjaamaa pläppitauluu omat plussani ja miinukset. Niitä kerty melko tasapuolisest.
Site ku mä tuli niitte lappuste kans kotii ja näytin niit muijallein, nii ei se sitä ynnäpaperii edes kattonu mut miinuspaperiin se sanos: "Viikko jossai Kuopios jossai muka koulutukses ja ton verra asiaa, ois soittanu mulle, ni mää olisi kertonu noi minuutis ja vähä lisääki"
Noni o siin sit fiksuna, puhtaan kaulas kans.männää oikopolkuu asioihi,,,,,, pian se kissakii pennut tekke, mut sokkein ne sit syntyykkii, näi sano miu äit aina ko mie tein jottai vääri, ei hänen tarvint usseikkaa suuttaa vaivata sillee sanomal, se olikii semmone täti et ko hää katso,,, ko ol kerra sanont,,, nii sitä sai meikäläine jalat alée sukkelaa. Ja sitä mäntii et sippulat vinku,,,, jos joku nyt kyssy mikä sippulat on,,, niin en tiijä, nii vaa koton sanottii.
Tuost lapsuuven ajoist kerron ko miul oli kissa nimeltää Maikki, mie olin jo siin 15 vuuven vanha nii sil kissal oli semmone tapa, ja iha ite oppinut, et ko se halus sisäl nii se hyppäs semmosen 1½ metrii korkeella olevan ikkunan karmii kii ja raapi ikkunaa, ei tarvint ko aukasta ikkuna, se osas väistää siksi aikaa sivuu, muttei laskent ihtesä maaha, ja tul ikunast sit sisäl,
Siint miul jäi ikävä muisto ko, se kissa teki pennut ja äiti oli aikasemmi sanont et jos maikki tekköö pennut nii siun on tapettava ne, ja niihä siin käi et maikki teki yöl pennut miu viereeni ja aamulla miun oli héti lähettävä tappamaa niitä ku käsky käi äitiltä, ei siin auttan ko mie otin pennun yksitellen ja heitin voimien takkaa ulkorakenukksen seinää ja siin iha likel män ves juopakko niin heitin ne sinne ja näi julman työn hää teetätti miul,muttei mänt ko vähä aikaa, nii ilma miun luppaa, hää oli tapattant sen maikin, miun rakkaan lemmikkini.- jjoutava
kisberi39 kirjoitti:
Tuol ylempänä aivoriihest, kosk mul o siit jottai omakohtasii kokemuksii, nii kerronpa:
Noni o siin sit fiksuna, puhtaan kaulas kans.On, on, naiset tarkkoja, jos on huolimaton niin sieltäpäästä saattaa saattaa tulla kansiollinen miinusmerkkistä, ja just sillon ku oot haavottuvimmillaan, menestyksekkäältä kurssilta palanneena.
Nykysin kyllä harvemmin.
Tässä olen ajatellut että mihin kirjoittais, tässä sen justiisa huomaa että tämmönen joka ei oikein tiedä, tai oikeastaan uskalla kirjoittaa oikein mihinkään, nii jälelle jää murrepalsta.
Tänne voi kirjoittaa tuhrautumiset ja ikävät, rakkauksista puhumattakaan.
Mutta että voisin erehdyttää tämän olevan pakina, niin kehittelen vielä jotakin, kun nyt kuitenkin tänne kirjoittavat varsinkin naiset ovat tulleet yhä tärkeämmiksi ystäviksi, niin nyt tuntuu siltä etten kylliksi voi; kehumisen oltua kiellettyä, vaikka suomessa pitäisi olla sananvapaus, se jota kuitenkin käytän hyväseni, ja nyt ; kehun naisia.
- Kaipaa.
Murteita. Niin kerronpa minäkin tässä yhden näytteen kauniista (ex salmin) murteesta.
Muinoin ennen meidän syntymistä, mies tulee pruasniekoista, kasvot mustana ja turvoksissa. Siinä kotijoukot kysymään. "A kuadunko olet...? En kuadun leukah iskettih da persieh potkattih, a kun en pakoh silint selkäh oisin taiten suant."oot iha oikias, mut nyt taisit vetästä sellasta murretta et en oo enne kuullutkaa, vaik kui luen nii kaik sanat ei oo vielkää auenneet miul, annoitha älynystyröil töitä, ja mikä sen mukavampaa onkaa.
No mie jään ihmettelemää mitä laatuu sie laitoit kirjotuksellais, joku kysel tuol toisaalla mitä murreta mie ihte haastan, nii en kehant sannoo et taitaa olla ommaa murretta, näikö joutuu lukemaa kaikkii muurteita vuoskausii nii, niihi ommii murteisii tartuu muitakii sivujuonteita, et niiko sotkeenttuu.
Katohaku olin ainankii tunnin puhelimes, keske kirjotuksen niin, pittää kahtoo lähteeks tää menemää sinne minne kuuluu vai meneekö tää teille tietymättömille.- Eipä.
monica kirjoitti:
oot iha oikias, mut nyt taisit vetästä sellasta murretta et en oo enne kuullutkaa, vaik kui luen nii kaik sanat ei oo vielkää auenneet miul, annoitha älynystyröil töitä, ja mikä sen mukavampaa onkaa.
No mie jään ihmettelemää mitä laatuu sie laitoit kirjotuksellais, joku kysel tuol toisaalla mitä murreta mie ihte haastan, nii en kehant sannoo et taitaa olla ommaa murretta, näikö joutuu lukemaa kaikkii muurteita vuoskausii nii, niihi ommii murteisii tartuu muitakii sivujuonteita, et niiko sotkeenttuu.
Katohaku olin ainankii tunnin puhelimes, keske kirjotuksen niin, pittää kahtoo lähteeks tää menemää sinne minne kuuluu vai meneekö tää teille tietymättömille.Se varmaan selvinny monelle muullekaan. Siispä suomennan. Kun mies tulee eräänlaisista heimojuhlista ja markkinoilta kotiin, turpa aika pahan näköisena.
Kotiväki kysyy ihmeissään että. Oletko kaatunut, mies siihen että en ole, vaan leukaan lyötiin ja perseelle potkittiin ja ellen olisi pakoon selvinnyt niin varmaan oisin selkään saanut. Eipä. kirjoitti:
Se varmaan selvinny monelle muullekaan. Siispä suomennan. Kun mies tulee eräänlaisista heimojuhlista ja markkinoilta kotiin, turpa aika pahan näköisena.
Kotiväki kysyy ihmeissään että. Oletko kaatunut, mies siihen että en ole, vaan leukaan lyötiin ja perseelle potkittiin ja ellen olisi pakoon selvinnyt niin varmaan oisin selkään saanut.tuo viimeisen lauseen sanat silint (selvinny) ja taiten (suant), niihi mie uhrasin aikaa mut en millää käsittänt mitä ne tarkottaa, mut hyvän murteen esille hait. Sehä se murteis onkkii ku pittää ymmärttää muitaki ku ommaa murretta, joskus ne männöö arvauksen puolellekkii.
monica kirjoitti:
tuo viimeisen lauseen sanat silint (selvinny) ja taiten (suant), niihi mie uhrasin aikaa mut en millää käsittänt mitä ne tarkottaa, mut hyvän murteen esille hait. Sehä se murteis onkkii ku pittää ymmärttää muitaki ku ommaa murretta, joskus ne männöö arvauksen puolellekkii.
tuall ylempän olevaha kysymyksehe,kos ihmetteli,et kui mää rupesin yhtäkki karjalamurret kirjottama,nii olis iha oikkias,kyll muu lasten isä ol karjalaine,iha ol Kivenappoisii,nii ko he it sanosiva.Siinn suvus ol semmone vanh mummu,ko el melkke satavuatiaaks,ja hän puhel oikke sitä laillist,ko tosa hiuk ylempännäkki tul esil. Kuulusteli sitä aika tarkaste ja kyll se hiuk tartus,nii etei ainakka tulkki tarvit sitä käändämä. Kyll mää it ole oikke paljasjalkkane raumlaine. Katostis sinn snuu profiilihis,mää taisi sinn jotta viästi jättä tosa tuano.
Siit aivoriihestäkki, Ol mar hyvä asi,et joku siihe ott jottalai kantta,mul ko on tull miälehen tota tapplust kuulustelles,ett eik mittä hyvi ja huanoi pualei enä sitt lainkka otet huamio, ko jokane vaa huuta lissä raha,mist sitäkä tyhjäst nyhjästä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941759
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2351602- 901361
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!661032Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika37849