kokemuksia työleireistä

mo-t

olisi kiva kuulla työleireillä (esim. emauksen kautta) olleilta ihmisiltä, millaista oli? kannattiko? mitä ongelmia? mikä parasta?

etenkin euroopan alueella olleilta olisi kiva kuulla kokemuksista, itse olen ajatellut italiaa

8

1660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liisa

      Olen itsekin ajatellut lähteä työleirille loppukesästä, mutta en tiennyt muita järjestäjiä/välittjiä kuin Allianssi (www.alli.fi).
      Sieltä löytyy ainakin tästä osoitteesta joitakin työleirikokemuksia: http://www.nuorisovaihto.fi/tyoleirit.html
      kohdasta "kokemuksia työleireistä".

      Emaus? Kerro lisää! Olen kiinnostunut kuulemaan kaikesta työleireihin liittyvästä tai n. kuukauden mittaisista töistä ulkomailla (erityisesti Ranskassa). :)

      • mo-t

        siinä piti lukee emmaus, ranskassa olevista leireistä löytyy jotain täältä www.volontariat-emmaus.com/

        kesän työleirilistan tilasin osotteesta [email protected] (maksaa 2,15e)

        jos saan käärittyä jostain matkarahaa niin saattasin yrittää Perpignanin (etelä-ranskassa) työleirille

        emmauksen kaikilla ranskan leireillä se työ taitaa olla sellasta jonkintapasessa kierrätyskeskuksessa työskentelyy, kerätään, kunnostetaan ja myydään stuffia (8 h/päivä)

        kannattaa miettiä, vaikuttaa aika mukavalta, viikko matkaan chillaillen, kuukausi perillä chillaillen auringossa ja viikko takasin chillaillen... :D


      • mo-t
        mo-t kirjoitti:

        siinä piti lukee emmaus, ranskassa olevista leireistä löytyy jotain täältä www.volontariat-emmaus.com/

        kesän työleirilistan tilasin osotteesta [email protected] (maksaa 2,15e)

        jos saan käärittyä jostain matkarahaa niin saattasin yrittää Perpignanin (etelä-ranskassa) työleirille

        emmauksen kaikilla ranskan leireillä se työ taitaa olla sellasta jonkintapasessa kierrätyskeskuksessa työskentelyy, kerätään, kunnostetaan ja myydään stuffia (8 h/päivä)

        kannattaa miettiä, vaikuttaa aika mukavalta, viikko matkaan chillaillen, kuukausi perillä chillaillen auringossa ja viikko takasin chillaillen... :D

        muuten osaiskohan kukaan arvella kuinka selviäis etelä-ranskaan mahdollisimman halvalla jos ei oo kiire


      • minä
        mo-t kirjoitti:

        siinä piti lukee emmaus, ranskassa olevista leireistä löytyy jotain täältä www.volontariat-emmaus.com/

        kesän työleirilistan tilasin osotteesta [email protected] (maksaa 2,15e)

        jos saan käärittyä jostain matkarahaa niin saattasin yrittää Perpignanin (etelä-ranskassa) työleirille

        emmauksen kaikilla ranskan leireillä se työ taitaa olla sellasta jonkintapasessa kierrätyskeskuksessa työskentelyy, kerätään, kunnostetaan ja myydään stuffia (8 h/päivä)

        kannattaa miettiä, vaikuttaa aika mukavalta, viikko matkaan chillaillen, kuukausi perillä chillaillen auringossa ja viikko takasin chillaillen... :D

        Typerää maksaa jollekkin järjestölle siitä, että menee ilmaiseksi töihin sekä vielä maksaa matkat vielä itse. Ne antaa siitä hyvästä jotain ruokaa ja nukkumapaikan lattialta. Ja se ei todellakaan ole mitään chillailua koko kuukauden (tai siis ne 8h/pv) vapaalla saa tehdä mitä haluaa. Siellä saa saa tehdä kaikki paska hommat, mitä ne ei itse viitti... Mutta hauska kokemus se on!


      • mo-t
        minä kirjoitti:

        Typerää maksaa jollekkin järjestölle siitä, että menee ilmaiseksi töihin sekä vielä maksaa matkat vielä itse. Ne antaa siitä hyvästä jotain ruokaa ja nukkumapaikan lattialta. Ja se ei todellakaan ole mitään chillailua koko kuukauden (tai siis ne 8h/pv) vapaalla saa tehdä mitä haluaa. Siellä saa saa tehdä kaikki paska hommat, mitä ne ei itse viitti... Mutta hauska kokemus se on!

        ei se ihan noin mee

        ja se on kato hyväntekeväisyyttä

        eikä mulla muuten olis varaa viettää lähelekään kuukautta jossain etelä-ranskassa
        musta aika kätevää että voi siellä oleskella majotettuna ja ruokittuna kun vaan tekee töitä, joka ei ymmärtääkseni ole sen paskempaa


        tietysti voihan se olla että se on joku ruoskaleiri jossa natsit raiskaa huijattuja rikkaita pohjois-eurooppalaisia mutta epäilen...

        tuo emmaus on ainakin jonkinlainen rauhanjärjestö


      • hei
        mo-t kirjoitti:

        ei se ihan noin mee

        ja se on kato hyväntekeväisyyttä

        eikä mulla muuten olis varaa viettää lähelekään kuukautta jossain etelä-ranskassa
        musta aika kätevää että voi siellä oleskella majotettuna ja ruokittuna kun vaan tekee töitä, joka ei ymmärtääkseni ole sen paskempaa


        tietysti voihan se olla että se on joku ruoskaleiri jossa natsit raiskaa huijattuja rikkaita pohjois-eurooppalaisia mutta epäilen...

        tuo emmaus on ainakin jonkinlainen rauhanjärjestö

        niin mikset mee tekeen jonkun muun kaltasia töitä sinne kuin palkatonta? Kyllä eteläranskaan pääsee aupairiksikin (saa ilmasen ruuan, majotuksen palkkaa) ja kun eu maita ollaan kaikki niin kyllä sieltä löytyy muitaki töitä, yhtä huonoja, mutta sentään palkallisia (ja asunnollisia esim, hotellityö)
        Mee ennemmin sellaselle!!! Vapaaehtoisia tarvitaan korkeintaan jossain kehitysmaissa, ei euroopassa, varsinkaan eteläranskassa..


      • Cherbourg
        hei kirjoitti:

        niin mikset mee tekeen jonkun muun kaltasia töitä sinne kuin palkatonta? Kyllä eteläranskaan pääsee aupairiksikin (saa ilmasen ruuan, majotuksen palkkaa) ja kun eu maita ollaan kaikki niin kyllä sieltä löytyy muitaki töitä, yhtä huonoja, mutta sentään palkallisia (ja asunnollisia esim, hotellityö)
        Mee ennemmin sellaselle!!! Vapaaehtoisia tarvitaan korkeintaan jossain kehitysmaissa, ei euroopassa, varsinkaan eteläranskassa..

        mikset meelle...
        Euroopassa tehtävän vapaaehtoistyön ei aina niinkään ole köyhien auttaminen vaan suvaitsevaisuuden lisääminen sen myötä, että tehdään työtä, asutaan ja vietetään vapaa-aikaa eri maista tulevien osallistujien kanssa. Tämä on yksi tärkeimmistä työleirin tavoitteista. Aina ei rahan ansaitseminen ole pääasiana.


    • Cherbourg

      Olin viime syyskuussa Allianssin kautta työleirillä Ranskassa La Motte-Servolex nimisessä kylässä.(Sijaitsee Savoissa lähellä Chamberyä ja tunnin päästä mm.Annecysta)
      Oli todella hieno reissu. Kunnostettiin yhtä puutarhaa Ranskan kulttuuriperinnön päiviä varten. Parasta oli tutustuminen kansainväliseen työleiri porukkaan. Osallistujia oli Japanista, Meksikosta, Ukrainasta, Sloveniasta, Saksasta, Tsekistä ja ohjaaja oli haitilaista alkuperää. Johtaja taas ranskalainen. Asuttiin kommuunissa ja reilun kolmen viikon ajan oltiin kokoajan yhdessä ja siinä ajassa ehti tutustua todella hyvin ympärillä oleviin ihmisiin. Olen vieläkin yhteydessä kolmeen leiriin osallistuneeseen ihmiseen. Lähiympäristö tuli myös tutuksi vapaa-ajan reissujen myötä. Osallistuimme myös useisiin paikallisiin projekteihin ja tutustuimme näin myös paikallisiin ihmisiin.
      Ongelmia ei oikeastaan ollut paitsi, että paikalle pääsyn ohjeet olivat virheelliset.
      Maksoin leiristä 150 euroa ei siis hullummin yli kolmen viikon majoituksesta ja ruuasta. Lentolippuihin ja junalippuihin meni puolestaan n.480 euroa. Huomattavasti halvemmalla olisi varmasti selvinnyt...
      Kaikki oli hyvin järjestetty. Jopa bussimatkat maksettiin leirin toimesta. Suosittelen lämpimästi työleirille menoa! Minulle se oli unohtumaton kokemus ja aion ehdottomasti osallistua uudelleen jonakin päivänä joko leiriläisenä tai ohjaajana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      629
      20583
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      103
      17356
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      393
      9610
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      106
      7874
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      24
      5307
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      235
      4724
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      135
      2513
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      62
      1575
    9. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      115
      1520
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      39
      1330
    Aihe