Yöllä heräily ja syöminen

tarvin apua

Olen lukiota käyvä tyttö ja ongelmani on yöllä heräily. Herään noin kolme kertaa joka yö kesken unien. Aamulla kun pitää herätä, olen tosi väsynyt. Eikä tässä vielä kaikki, aina kun herään yöllä kävelen keittiöön ja syön jotain. Aamulla olen turvoksissa ja olo on kamala. Olen lihonut tämän takia ihan liikaa.

Olen monesti päättänyt että nyt todella lopetan tämän. Kuitenkin seuraavana yönä kävelen keittiöön ja pian huomaan että taas olen syömässä jotain. Aamulla kun herään, en välttämättä edes muista mitä olen syönyt.

Olen sairastanut syömishäiriötä ja sen takia syöminen on ollut minulle ongelma. Luulin jo melko hyvin parantuneeni, kunnes tästä tuli ongelma. En pysty puhumaan tästä kenenkään kanssa, koska tämä on todella noloa. Kävin lääkärissä ja kerroin heräilystäni, mutta en maininnut syömisestä. Sain melatoniinia reseptillä, mutta siitäkään ei ollut apua. Heräsin silti yöllä.

Haluan päästä tästä eroon, koska tämä haittaa todella paljon elämääni!! Haluan olla onnellinen ja tyytyväinen elämääni. Mitä teen?

8

3215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neliah

      En meinannut uskoa silmiäni kun luin! Ihan kuin olisin itse kirjoittanut tuon sun viestisi!
      Aloin jo epäillä pientä blackoutia itselläni:D

      Mulla on ollu sama ihme ongelma jo usean vuoden ajan...olen sen kanssa kuitenkin elänyt, joskin raskaaksi se on elämääni tehnyt. Mullakin ollut syömishäiriö, unihäiriöitä(nimenomaan tuota jatkuvaa yöllistä heräilyä), jossain vaiheessa sit tuli kuvaan tuo että kävelen joka ikinen kerta jääkaapille ja enkä aamulla edes muista mita kaikkea on nassuun tullu vedettyä. Vatsa siitä syystä sekasin, kroppa ei tiedä millon levätä ja nukkua kun ruokaa tipahtelee pitkin yötä...aamulla sit lähes aina paha olo fyysisesti ja henkisesti, nykyään melkein 24h/7. Yrittänyt olen niin tuhannen kertaa lopettaa ton yözombie-elämäni...turhaa:(
      Viimein raja tuli vastaan ja päätin että en enää jaksa tällasta...ikävä elämää...
      Mulla taustalla paljon asioita, masennusta, "burnoutia" jne jne.
      Hain viimein apua ja sain ajan ammattilaiselle tälle vkolle...1step otettu...peläten ja jännittäen odotan mitä tuleva tuo...En oikein ehkä vastannut kysymykseen, mut mun ratkaisu ja viimeinen vaihtoehto oli enää hakea ulkopuolista apua. luulen et ainakin mulla tuo yötreffit jääkaapin kanssa on vaan pisara mun ongelmieni meressä...

    • asdf3

      Kokeilepa tuota että syöt vähän jotain karkkeja tai pullia sitten ennen unia..

      Voisi auttaa, kun se sokeri nostaisi sitten verensokeria...

      • yks_uneton_vaan

        aivan sama vika ollut jo kauan... hyvässä parisuhteessa kun olin, niin ei mitään tietoa tästä ongelmasta, eikä silloin kun oli kämppis, eikä kehdannut lähteä keskellä yötä kaapille :)
        nyt sinkkuna yksin asuessa tää zombie juttu taas palannut ... kait se näistä elämän kolhuista ja ahdistuksesta jotenkin aiheutuu -
        toimivin konsti on ollut yksinkertaisesti pitämällä keittiö tyhjänä kaikesta helposta syötävästä - jääkaapissa pelkkää vettä, kun herää yöllä ja tietää tämän - niin hetikohta on taas untenmailla :)


      • uneton_vaan
        yks_uneton_vaan kirjoitti:

        aivan sama vika ollut jo kauan... hyvässä parisuhteessa kun olin, niin ei mitään tietoa tästä ongelmasta, eikä silloin kun oli kämppis, eikä kehdannut lähteä keskellä yötä kaapille :)
        nyt sinkkuna yksin asuessa tää zombie juttu taas palannut ... kait se näistä elämän kolhuista ja ahdistuksesta jotenkin aiheutuu -
        toimivin konsti on ollut yksinkertaisesti pitämällä keittiö tyhjänä kaikesta helposta syötävästä - jääkaapissa pelkkää vettä, kun herää yöllä ja tietää tämän - niin hetikohta on taas untenmailla :)

        joku mainitsi että syö karkkeja ennen nukkumaan menoa... no jos ei ole uniongelmaa niin kai se voi toimia. mutta siinähän on valtavasti energiaa mikä taas vaikeuttaa ja huonontaa unen laatua, eli itse en lähtisi tähän. itse olen harrastanut yläasteelta yöllistä heräilyä ja syöntiä ja vielä 10v päästäkin tätä tapahtuu :D
        tosin tulee kyllä muutenkin käytyä jääkaapilla jatkuvasti... itse hain lääkkeitä unettomuuteen ja nyt ollut 2v pillerikierteessä.. toisille auttaa toisille ei... joko yrität päästä siitä ominkeinoin irti pitämällä jääkaapista pois se pieni napostelu koska mitään lämmintä safkaa ei kuitenkaan kukaan lähde yöllä tekemään.. tai sitten aloittaa lääkehelvetin mikä toisilla voi auttaa ja toisilla se johtaa ties mihin... oma valinta kysymys :D


    • han_1981

      olen 28 vuotias tyttönen ja kärsinyt syömishäiriöistä.. ja sitä myötä tietenkin ajoittaisesta masennuksesta. Mutta olen siis vuosia jo heränny öisin syömään kaapit tyhjiksi. Mikä hassuinta.. että jos saan nukkua jonkun tietyn ihanuuden turvallisessa kainalossa yöllisestä mätöistä ei yleensä ole tietoakaan (paitsi jos olen vaikka baari illan jälkeen tuiskeessa.. sillon zombie elämä taas jatkuu).
      Olen koittanut rajoittaa tätä syöpöttelyä sillä että pidän huolta ettei kaapeissani ole kertakaikkiaan mitään mitä en saisi syödä. Vihannekset sentään uskallan pitää, mutta that's about it...
      Tajuttoman surkeeksi tää on oloni vuosien mittaan tehnyt. Koittanut pariin kertaan hankkia syömiseeni apua.. mutta puolitiehen ja luovuttamiseen sekin on jäänyt. En vaan usko että voisin enää parantua.. olen vähän niin kuin menettänyt jo toivoni.
      Se että koitan parantua päivisin vuosia kestäneestä syömishäiriöstä.. että ruoka on jo muutenkin mielessä jatkuvasti, niin mitä olen mahtanut tehdä että ruoka ei jätä minua rahaan edes öisin. Kumpa en olisi koskaan sairastanut..

      Mutta siis pääpointtini on tämä: tiedä ettet ole yksin. Tämä ei luultavasti paljoa lohduta.. mutta ainakin tiedät että jossain joku tietää tarkalleen miltä sinusta tuntuu. Tämä on todella nolo "sairaus" , mutta kivuliaampi niin henkisesti kuin fyysisesti kuin moni muu, jonka voi hoitaa vain lääkkeillä.

      Koitan itse taas tarttua itseäni niskasta kiinni ja etsiä sopivan psykoterapeutin, jotta pääsen ongelmien ytimeen. Itse tiedän, että nämä öiset heräily ja syömiset ovat peruja lukiossa alkaneesta syömisonelmasta.. eipä kai minulla ole ketään muuta syyttää kuin itseäni. Ja jos tästä haluan parantua.. no.. siihen pystyn vaikuttamaan vain ja ainoastaan minä itse. Masentavaa... toivoisin vain että jokin ihmepilleri voisi parantaa minut.. ja saisin nukkua koko yön putkeen.

      Toinen vaihtoehto.. ja mukava sellainen.. että löydän jonkun mukavan miehen vierelleni.. mutta emme kai suoraan voi samaan sänkyyn muuttaa :) .. ja näillä ongelmilla ihmissuhde olisi varmaan myöskin hieman mahdoton.

      Mutta joka tapauksessa.. voimia voimia voimia.. ja parantumista.

      • mfuy

        ensi keskiviikkona tulee tv 5 klo. 8 tästä ongelmasta dokumentti. itse olen unisyöppö jo 25 vuotta


    • yömussuttaja

      Miten, onko kukaan onnistunut parantumaan tästä? on todella ahdistavaa tämä tämmöinen heräily ja syöminen. Päivällä ei oikein voi syödä mitään sillä yöllä joka tapauksessa herää syömään, silloinhan lihoo kun syö tupla määrän

    • Anonyymi

      Miekii öisin syön. Masennus. Painan sata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2663
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2440
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2081
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe