Mitä on taide?

semmonenihmettelijä

Kertokaa minulle mitä on taide. Onko sitä että osaa maalata valokuvantarkkoja kuvia malleista? Kun minulle sanovat että minun pitäisi alkaa taiteilijaksi ja näin vaihtaa uraa mutta koen itseni aika heikoksi maalajaksi jos vaikka luontokuva pitäis tehdä.. olen vähän ymmälläni. Sanoisinko että niistä tulee persoonallisia enemmän kuin mallin näköisiä. Enkä siitä mallin näköistä edes saisi. Silti kuulen tästä että uranvaihdosta. Kertokaa mitä juttu tää nyt on???

6

382

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Annie M.

Oulun opettajakoulutuksen taideopettaja on sanonut, että kaikki, mikä tuodaan esille taiteena, on taidetta. Olen opiskellut taidehistoriaa sekä aloittanut taideopinnot, jotka kyllä pian keskeytyivät. En osaa kertoa taiteelle parempaa määritelmää?
      Onko van Gogh taidetta? Omana aikanana hän ei tainnut myydä yhtään teostaan, ei taidettu pitää taiteena silloin. Nykyään asiasta ei taideta edes keskustella :)
      Juhani Palmu on kuvantekijä, joka on myynyt teoksiaan, mutta käsittääkseni häntä ei olla hyväksytty taiteilijapiireihin eikä tiettyihin näyttelyihin. Jossain määrin varmasti näytteilleasettajat määrittelevät taiteen nimenomaan tässä mielessä, että mitä suostuvat ottamaan esille.
      Minkä sitten voi tuoda esille taiteena? Luulen, että kyse on jostain henkilökohtaisesta suhteesta töihin, joita tekee. Kyse jostain näkemyksestä ja ajatuksesta....Luultavasti se, mitä voi tuoda esille taiteena, täytyy olla jotain sellaista, johon itse uskoo, jota voi itse perustella ja puolustaa. Voin olla väärässäkin.
      Taidehistorian perusteoksia on Honour & Fleming:n Maailman taiteen historia (hirvittävän iso tiiliskivi). Voit kokeilla siitä, josko taiteen määritelmä aukeaisi. Määritelmä lienee kuitenkin aina henkilökohtainen!

• semmonenihmettelijä

no minulle riittänee varmaan se että taide taidetta jos se tuodaan esille taiteena:) Ja liekkö tuo parempaa taidetta silloin kun se hinnoitellaan vielä hyvin. Se miten hinnoittellaan on kyllä täysi arvoitus. Paljonko sitten taulun hinnassa on maalaajan mukaan lisähintaa. Jos palmun nimi jätettäisiin pois maalauksistaan, paljonko sen arvo olisi?

• 99999999999994
        semmonenihmettelijä kirjoitti:

no minulle riittänee varmaan se että taide taidetta jos se tuodaan esille taiteena:) Ja liekkö tuo parempaa taidetta silloin kun se hinnoitellaan vielä hyvin. Se miten hinnoittellaan on kyllä täysi arvoitus. Paljonko sitten taulun hinnassa on maalaajan mukaan lisähintaa. Jos palmun nimi jätettäisiin pois maalauksistaan, paljonko sen arvo olisi?

...niin, tai jos jätettäis Picasson nimi pois vähän niistä tuntemattomimmistä niin mikä olis niissä hinta?????

• Antisankari_

Minulle taide on jotain, mikä herättää jonkinlaisia syviä tunteita, kun katson tai kuuntelen jotain. Se mitä taide on muille, se ei kiinnosta minua pätkääkään. Jos joku tuo minun eteeni pölypallon, josta sojottaa keppi ylös ja sanoo sen olevan taidetta, jonka on tehnyt vaikkapa Leonardo Da Vinci. Se ei ole minulle taidetta, sillä taide on jotain mikä koskettaa sielua.

...Minun mielipide taiteesta

• tr5tr5tr5t

tiede on tieto.

Nykyään taide on pelleilyä ja bissnestä.

• semmonenihmettelijä

..näkökantoja asiaan. Jos pistän jonku piirtämäni kuvan nettiin niin alkaisiko raati arvioimaan onko kuva taidetta. Eli pysäyttääkö kulkijan hetkeksi katsomaan sitä ja herättämään jotain tunteita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3075
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1255
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      1087
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      971
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      925
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      907
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      881
    8. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      163
      858
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      844
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      784
    Aihe