ONKO ELÄIMILLÄKIN OMATUNTO JA TAJUA OIKEASTA SEKÄ VÄÄRÄSTÄ ?

Hullu-Hilla

ONKO ÄLYKKÄÄLLÄ KOIRALLAKIN SYYLLISYYDEN TUNTOA , KUN TIETÄÄ TEHNEENSÄ RIKOKSEN ?

Vastauksen näihin kahteen moraaliongelmaan saa jokainen lukijani tehdä itse.

Mutta esitänpä ensiksi kauniin historiikkini pohjaksi näille pohdinnoille.

Huushollini emäntä oli laittanut iltapalansa höysteeksi oikein hienon leikkeen kala-anjovista ja tonnikalaa. Tämä vadillinen hienoja kalaeineksiä oli maustettu sopivan makeilla – ei polttavilla – yrteillä ja luonnonsuolalla.

Huushollini emännälle tuli kiireistä asiaa ulos . Näin tämä hieno kala-annos jäi keittiön pöydälle omiin hoteisiinsa noin puoleksi tunniksi.

Hilla-Hullu ei valitettavasti ollut kotona näkemässä tätä hienoa komediaa ennen kuin vasta jälkikäteen.

Ilta kului normaalin leppoisasti lehtiä lukien ja telkkua katsellen.

Minä sitten kiinnitin huomiota koiramme puuttumiseen. Mehän emme koskaan laskeneet koiraa ulos vapaasti ilman perään katsomista. Vaikka emme aina käyttäneetkään talutushihnaa.

Koira pysytteli visusti piilossa. Vaikka kutsuin ja maanittelin , ei se suostunut tulemaan esille sängyn alta piilopaikastaan,

Sitten emäntäni hoksasi typötyhjän kalavadin pöydällä. Meinasi tulla oikein gestapon mallinen tehokuulustelu allekirjoittaneelle pois vohkitusta kala-annoksesta.

Vastasin rauhallisesti ja todenmukaisesti , että pöydällä oli ollut putipuhdas , tyhjä , siisti pikkulautanen jo silloin kun olin tullut kotiini. Emäntänihän oli ollut silloin käymässä ulkona.

No yksi ynnä yksi on yhtä kuin kaksi. Siis rakas koiramme Nana-Melanie – niminen karkeakarvainen mäyräkoiramme oli siis isäntäväen poissaollessa loikannut pöydälle ja siistinyt kalautasen yhtä puhtaaksi kuin paraskin tiskikone.

Katsoin taskulampulla sängyn alle. Siellä se syntipukki lymyili niin nolona ja katuvaisena. Kun kutsuin sitä esille , se vain vinkui syyllisenä . Katseli nolona viistoon eikä suostunut tulemaan esille saamaan kunnon nuhtelua rikoksestaan.

Koira siis tiesi tehneensä luvattomasti . Sillä pöydille kiipeily oli ankarasti siltä kielletty ja hyvähoksaisena se taatusti muisti rikkoneensa ainakin tätä kieltoa.

Siispä palataankin sitten noihin otsikkomme kysymyksiin ….

http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?p=2304633&posted=1#post2304633

2

342

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edsdgsdwshds

Ei ole omatuntoa ja ilman omatuntoa ei myöskään moraalia. Sanot että koira tiesi tehneensä luvattomasto. Koira kyllä saattoi jopa etukäteen ajatella että voi saada rangaistuksen mutta se ei pidä tekoaan "vääränä" Koiran piiloutuminen oli vain totuttu käyttäytymismalli välttääkseen rangaistuksen.

• mäykkyäiti

Eipä kai ole rodusta kiinni tuo teko. Jätätpä pöydälle mitä tahansa koiraa houkuttavaa syötävää, ja lähdet itse pois, kyllä se sen nappaa. Mäykyt on metsästäjäkoiria, ruokaa on otettava silloin kun sitä saa, aikojen alusta. Mäykylläsi on huono omatunto, mutta ei se ole koirasi syy. Itse jätit sille houkuttimen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2338
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2213
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1534
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1447
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1093
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      984
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      954
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe