ONKO ELÄIMILLÄKIN OMATUNTO JA TAJUA OIKEASTA SEKÄ VÄÄRÄSTÄ ?

Hullu-Hilla

ONKO ÄLYKKÄÄLLÄ KOIRALLAKIN SYYLLISYYDEN TUNTOA , KUN TIETÄÄ TEHNEENSÄ RIKOKSEN ?

Vastauksen näihin kahteen moraaliongelmaan saa jokainen lukijani tehdä itse.

Mutta esitänpä ensiksi kauniin historiikkini pohjaksi näille pohdinnoille.

Huushollini emäntä oli laittanut iltapalansa höysteeksi oikein hienon leikkeen kala-anjovista ja tonnikalaa. Tämä vadillinen hienoja kalaeineksiä oli maustettu sopivan makeilla – ei polttavilla – yrteillä ja luonnonsuolalla.

Huushollini emännälle tuli kiireistä asiaa ulos . Näin tämä hieno kala-annos jäi keittiön pöydälle omiin hoteisiinsa noin puoleksi tunniksi.

Hilla-Hullu ei valitettavasti ollut kotona näkemässä tätä hienoa komediaa ennen kuin vasta jälkikäteen.

Ilta kului normaalin leppoisasti lehtiä lukien ja telkkua katsellen.

Minä sitten kiinnitin huomiota koiramme puuttumiseen. Mehän emme koskaan laskeneet koiraa ulos vapaasti ilman perään katsomista. Vaikka emme aina käyttäneetkään talutushihnaa.

Koira pysytteli visusti piilossa. Vaikka kutsuin ja maanittelin , ei se suostunut tulemaan esille sängyn alta piilopaikastaan,

Sitten emäntäni hoksasi typötyhjän kalavadin pöydällä. Meinasi tulla oikein gestapon mallinen tehokuulustelu allekirjoittaneelle pois vohkitusta kala-annoksesta.

Vastasin rauhallisesti ja todenmukaisesti , että pöydällä oli ollut putipuhdas , tyhjä , siisti pikkulautanen jo silloin kun olin tullut kotiini. Emäntänihän oli ollut silloin käymässä ulkona.

No yksi ynnä yksi on yhtä kuin kaksi. Siis rakas koiramme Nana-Melanie – niminen karkeakarvainen mäyräkoiramme oli siis isäntäväen poissaollessa loikannut pöydälle ja siistinyt kalautasen yhtä puhtaaksi kuin paraskin tiskikone.

Katsoin taskulampulla sängyn alle. Siellä se syntipukki lymyili niin nolona ja katuvaisena. Kun kutsuin sitä esille , se vain vinkui syyllisenä . Katseli nolona viistoon eikä suostunut tulemaan esille saamaan kunnon nuhtelua rikoksestaan.

Koira siis tiesi tehneensä luvattomasti . Sillä pöydille kiipeily oli ankarasti siltä kielletty ja hyvähoksaisena se taatusti muisti rikkoneensa ainakin tätä kieltoa.

Siispä palataankin sitten noihin otsikkomme kysymyksiin ….

http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?p=2304633&posted=1#post2304633

2

345

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edsdgsdwshds

Ei ole omatuntoa ja ilman omatuntoa ei myöskään moraalia. Sanot että koira tiesi tehneensä luvattomasto. Koira kyllä saattoi jopa etukäteen ajatella että voi saada rangaistuksen mutta se ei pidä tekoaan "vääränä" Koiran piiloutuminen oli vain totuttu käyttäytymismalli välttääkseen rangaistuksen.

• mäykkyäiti

Eipä kai ole rodusta kiinni tuo teko. Jätätpä pöydälle mitä tahansa koiraa houkuttavaa syötävää, ja lähdet itse pois, kyllä se sen nappaa. Mäykyt on metsästäjäkoiria, ruokaa on otettava silloin kun sitä saa, aikojen alusta. Mäykylläsi on huono omatunto, mutta ei se ole koirasi syy. Itse jätit sille houkuttimen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      71
      4166
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2381
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2234
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      19
      1756
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1622
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1512
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      81
      1496
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      1262
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1173
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1135
    Aihe