Kuukautiskalenteri

vastatkaa hölmölle

Joo saatan olla hölmö mutta miten kuukautiskalenteria käytetään? Kun merkitsee aina milloin kuukautiset tulevat niin pitääkö laskea päivät montako päivää on veren tulojen välissä...siis en osaa ees selittää.Selittäisittekö vähän hölmölle :)

8

1341

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koiju

Merkitset aina kuukautisten alkamispäivän kalenteriin. Sitten lasket montako päivää on kuukautisten alkamisesta seuraavien kuukautisten alkamiseen. Siitä saat selvitettyä minkälaisia kiertoja sinulla on ja kuinka säännöllisiä ne ovat.

Jos haluat seurata kuukautisten kestoa ja sen vaihtelua, voit merkitä tietysti kaikki päivät, jolloin vuodat. Kierron laskemiseen kuitenkin riittää ihan tuo alkamispäivien merkitseminen.

• täti

Käytä ihan tavallista kalenteria. Merkitse siihen vuotopäiväsi. Kierron pituus lasketaan ensimmäisestä vuotopäivästä viimeiseen päivään, jolloin vuotoa ei ole. Jos esim. vuoto alkaisi tänään ja kestäisi 4 päivää, ympyröisit kalenteristasi 8., 9., 10. ja 11. päivän. Jos seuraava vuoto alkaisi 6.12., olisi kiertosi pituus 28 vuorokautta.

Kannattaa muistaa pitää kirjaa kuukautisistaan. Jos on "naistenasiaa" lääkärille tai terveydenhoitajalle, pitää tietää nimenomaan kierron pituus ja koska viimeiset kuukauiset alkoivat.

• Nainen 44

Hei,

Minä täytän silleen vuotokorttiani että T = tiputtelupäivät ja X = Vuotopäivä.

Laske mensujen alkupäivästä sinne asti mihin seuraava mensu alkaa, se on sun kiertosi. Ei vuotoja lasketa vaan väliaika. Mun kiertoni on 22-23 päivää joskus hieman pitempi.

• Nainen 35

Nainen 44:n viesti oli niin epämääräinen, että tarkennetaanpa.

Kierron pituus lasketaan kuukautisten ensimmäisestä vuotopäivästä seuraavien kuukautisten alkupäivää edeltävään päivään. (Jotkut laskevat kierron pituuteen mukaan myös seuraavan kierron ensimmäisen päivän, mutta minun logiikkani mukaan niin ei voi tehdä, sillä silloin alkamispäivä tulisi laskettua aina kahteen kertaan = sekä nykyiseen että seuraavaan kiertoon. Pääasia kuitenkin, että itse lasket sen aina samalla tavalla.) Kierron pituuteen sisältyvät siis yhdet kuukautiset ja se vuodoton aika, joka niiden päättymisestä on seuraavien kuukautisten alkuun.

Mikäli kiertosi on säännöllinen, voit jatkossa laskea seuraavien kuukautisten alkamisajan kierron pituuden perusteella. Eli jos kiertosi on vaikka sen oppikirjan mukaiset 28 päivää ja tämänkertaiset kuukautisesi alkavat tänään, voit laskea tästä päivästä 28 päivää eteenpäin ja todeta, että seuraavat kuukautiset alkaa todennäköisesti noin 8.12.2009.

Myös vuotojen kesto on ihan hyvä merkitä ylös, jotta tiedät esim. matkoja varten varautua suunnilleen oikealla määrällä kuukautissuojia tai gyneaikaa varatessa pystyt arvioimaan milloin olisi sopiva aika ettei tarvitse stressata menkoista. Myös lääkäri saattaa joissain tilanteissa olla kiinnostunut vuotopäivienkin määrästä.

Itse käytän ihan tavallista kalenteria siten, että merkkaan kestositeitä käyttäessäni vuotopäivien kohdalle ruksin ja kuukautiskuppia käyttäessäni saatan merkata millilitramäärätkin, paljonko vuotoa on tullut minäkin päivänä. Oman kiertoni pituus on useimmiten 24 päivää ja siitä 5-7 päivänä on vuotoa.

• ?????
        Nainen 35 kirjoitti:

Kierron pituus lasketaan kuukautisten ensimmäisestä vuotopäivästä seuraavien kuukautisten alkupäivää edeltävään päivään. (Jotkut laskevat kierron pituuteen mukaan myös seuraavan kierron ensimmäisen päivän, mutta minun logiikkani mukaan niin ei voi tehdä, sillä silloin alkamispäivä tulisi laskettua aina kahteen kertaan = sekä nykyiseen että seuraavaan kiertoon. Pääasia kuitenkin, että itse lasket sen aina samalla tavalla.) Kierron pituuteen sisältyvät siis yhdet kuukautiset ja se vuodoton aika, joka niiden päättymisestä on seuraavien kuukautisten alkuun.

Mikäli kiertosi on säännöllinen, voit jatkossa laskea seuraavien kuukautisten alkamisajan kierron pituuden perusteella. Eli jos kiertosi on vaikka sen oppikirjan mukaiset 28 päivää ja tämänkertaiset kuukautisesi alkavat tänään, voit laskea tästä päivästä 28 päivää eteenpäin ja todeta, että seuraavat kuukautiset alkaa todennäköisesti noin 8.12.2009.

Myös vuotojen kesto on ihan hyvä merkitä ylös, jotta tiedät esim. matkoja varten varautua suunnilleen oikealla määrällä kuukautissuojia tai gyneaikaa varatessa pystyt arvioimaan milloin olisi sopiva aika ettei tarvitse stressata menkoista. Myös lääkäri saattaa joissain tilanteissa olla kiinnostunut vuotopäivienkin määrästä.

Itse käytän ihan tavallista kalenteria siten, että merkkaan kestositeitä käyttäessäni vuotopäivien kohdalle ruksin ja kuukautiskuppia käyttäessäni saatan merkata millilitramäärätkin, paljonko vuotoa on tullut minäkin päivänä. Oman kiertoni pituus on useimmiten 24 päivää ja siitä 5-7 päivänä on vuotoa.

Pitäisköhän vielä parin eri ihmisen kertoa sama asia uudelleen. Ei varmaan oo vieläkään selvinny miten homma menee, kun ensimmäisen vastauksen jälkeen on vasta 3 viestiä, jossa on kerrottu täsmälleen samat asiat uudelleen. Mikä pakonomainen tarve ihmisillä on todistella omaa tietämystään ja vastata, vaikka samat jutut on kerrottu jo monta kertaa? Toisteletteko te kasvotusten keskustellessakin juuri kerrottuja asioita monta kertaa, niin että varmasti kaikki tajuaa, että tekin tiesitte?

• Osma74
        ????? kirjoitti:

Pitäisköhän vielä parin eri ihmisen kertoa sama asia uudelleen. Ei varmaan oo vieläkään selvinny miten homma menee, kun ensimmäisen vastauksen jälkeen on vasta 3 viestiä, jossa on kerrottu täsmälleen samat asiat uudelleen. Mikä pakonomainen tarve ihmisillä on todistella omaa tietämystään ja vastata, vaikka samat jutut on kerrottu jo monta kertaa? Toisteletteko te kasvotusten keskustellessakin juuri kerrottuja asioita monta kertaa, niin että varmasti kaikki tajuaa, että tekin tiesitte?

Itse asiassa jos tarkkoja ollaan, viesteissä ei kerrottu tismalleen samoja asioita.

Yksi kirjoittaja laski kierron edellisen kierron ensimmäisestä päivästä seuraavan kierron ensimmäiseen päivään, toinen laski ensimmäistä vuotopäivästä viimeiseen vuodottomaan päivään (eli oikein). Kolmas laski ilmeisesti kierron ensimmäisestä vuodottomasta päivästä viimeiseen vuodottomaan päivään, vaikka ilmoitti laskevansa ensimmäisestä vuotopäivästä seuraavan kierron ensimmäiseen vuotopäivään, koska kertoi, että vuotopäiviä ei lasketa. Tämä tuskin haittaa, jos asianomainen näyttää lääkärilleen kalenterinsa. Lääkäri osaa todennäköisesti laskea.

Olihan viesteissä muitakin eroja. Vuoto- ja tiputtelupäivien merkitseminen voi olla järkevää (nainen 44), jos vuodoissa on epämääräisyyttä. Ja kalenteri on ihan hyvä olla olemassa ja mukana. Nykyään kouluissa ei enää ilmeisesti opeteta matematiikkaa.

• Nainen 44
        Osma74 kirjoitti:

Itse asiassa jos tarkkoja ollaan, viesteissä ei kerrottu tismalleen samoja asioita.

Yksi kirjoittaja laski kierron edellisen kierron ensimmäisestä päivästä seuraavan kierron ensimmäiseen päivään, toinen laski ensimmäistä vuotopäivästä viimeiseen vuodottomaan päivään (eli oikein). Kolmas laski ilmeisesti kierron ensimmäisestä vuodottomasta päivästä viimeiseen vuodottomaan päivään, vaikka ilmoitti laskevansa ensimmäisestä vuotopäivästä seuraavan kierron ensimmäiseen vuotopäivään, koska kertoi, että vuotopäiviä ei lasketa. Tämä tuskin haittaa, jos asianomainen näyttää lääkärilleen kalenterinsa. Lääkäri osaa todennäköisesti laskea.

Olihan viesteissä muitakin eroja. Vuoto- ja tiputtelupäivien merkitseminen voi olla järkevää (nainen 44), jos vuodoissa on epämääräisyyttä. Ja kalenteri on ihan hyvä olla olemassa ja mukana. Nykyään kouluissa ei enää ilmeisesti opeteta matematiikkaa.

Minä ainakin haluan merkkaa aina miten paljon vuotoa tulee milloinkin, siten voin verrata toisiin kiertoihin.

Ei kai sillä ole väliä miten laskee kuukautiskierron aina kuitenkin päädytään samaan. Minä lasken aina milloin on alkanut kierto ja milloin alkaa seuraava kierto, alkuvuoto seuraavaan kuukautisten alkuvuotoon.

• Nainen 44
        Nainen 35 kirjoitti:

Tuskin tarvii ihan raamattua kirjoittaa, kun asia on niin selvä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5842
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4404
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1569
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      68
      1313
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe