Kirja

gegrgerher

Luin tossa just kaikki Potterit ja ajattelin siirtyy taru sormusten herra- kirja sarjaan. Eli onko ne samat ku leffat samat 3 kirjaa? Ja oliko teidän mielestä kiintoisa kirja jaksoi lukea?

6

978

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nulio

      Ei ole

    • Ptoo

      No ihan ensimmäiseksi täytyy varoittaa, että TSH:n kieli on jotakuinkin raskaampaa ja kerronta pitkällisempää kuin Pottereissa, tai kuin mitä elokuvista saattaisi odottaa. Elokuvissahan nimenomaan keskitytään Frodoon ja Sormukseen, ja kaikki tapahtumat, jotka eivät suoraan edistä Sormuksen tuhoamista, on enemmän tai vähemmän karsittu pois. Mutta perusjuonen kannalta kirjat menee aika lailla samoin kuin elokuvat. Suurin poikkeus kirjojen ja elokuvien välillä on se, että kirjoissa Frodo ja Sam menevät Lukitarin luolaan jo Kahdessa Tornissa, kun taas elokuvissa tämä tapahtuu Kuninkaan Paluussa. Toinen poikkeus on se, että kirjoissa Boromirin kuolemaa ei esitetä mitenkään suorasti, vaan Kahdessa Tornissa Aragorn, Legolas ja Gimli löytävät hänen ruumiinsa ja myöhemmin Merri ja Pippin hieman selittävät tapahtumia. Kirjan jaksaa ilman muuta lukea, jos ei kaadu alkumetreillä hieman jaarittelevaan kerrontaan. Itse tosin skippasin ensdimmäisellä lulukerralla runot ja laulut lähes kokonaan, näin saattaa käydä jollei Keski-Maan lyriikka kiinnosta ;D

      Ja Legolas ei kirjoissa ole actionsankari, vaan pikemminkin hiljainen sivuhahmo. Ja sillä on tummat hiukset!

      • Ptoo

        Öh, siis ensimmäisellä lukukerralla*


    • TSH <3

      Tuossa Ptoo jo vastasikin sen, mikä itse piti sanomani, eli kyllä Pottereista suoraan siirryttynä Sormusten Herraan saattaa pieni shokki syntyä. Menemättä kirjan ja elokuvan välisiin eroihin ollenkaan (olen muuten henk.koht. sitä mieltä, että elokuvat on loistavasti toteutettu kaikista eroista kirjaan huolimatta) kommentoin vaan kirjaa. Ensinnäkin Tolkien oli siinä mielessä melko erikoinen kirjailija, että hänen tyylinsä kirjoittaa kirja poikkeaa melkolailla siitä,mihin olemme yleensä tottuneet kirjoja lukiessa. Kun näihin kirjoihin uppoaa, niin pitää upota kunnolla, muuten huomaat parin luvun jälkeen että "hetkinen, mitäs tässä on nyt käyty läpi?". Ei siis mikään helppolukuinen kirja, paljon outoja nimiä haltiakielellä sun muuta, mikä mutkistaa lukemisen ymmärtämistä aikalailla, mutta jos malttaa lukea paria lukua pitemmälle, niin uppoutuu tarinaan täysin. Se on niin oma maailmansa kuin voi olla. Jotkut kaverit, jotka ovat yrittäneet kirjaa aloittaa huonolla menestyksellä sanovat, että kyllästyvät siihen kuinka jokainen lehden kuvio ja risunpala kuvaillaan yksityiskohtaisesti, mutta minä rakastan sitä.

      Koska kirjan kerronta on muuten aika monimutkaista niin minusta tuntuu kuin Tolkien olisi (tarkoituksella tai tahattomasti?) halunnut helpottaa lukijan matkaa kuvailemalla kaikki niin perusteellisesti, Keski-Maa vaan syntyy siihen ympärille, niin hienosti kaikki on kuvailtu. Tähänkin lukuelämykseen tarvitaan vain kärsivällisyyttä, sillä elämys se totisesti on. Minä luin kirjat ensi kertaa 8-vuotiaana, joten kyllä sen jaksaa muutkin lukea. :) Olen myös sitä mieltä, että syy miksi Peter Jackson onnistui filmatisoinnissa niin loistavasti kuin onnistui on siinä, että kaikki on kerrottu kirjassa niin yksityiskohtaisesti. Itse en pettynyt elokuviin ollenkaan, vaikka niin yleensä käy kun aletaan kirjojen pohjalta leffoja vääntää.

      Mutta SINULLE, joka tämän ketjun aloitit :) ala lukemaan vaan!!! Myös itse Potterit lukeneena voin kertoa, että Taru Sormusten Herrasta on erilainen fantasiatarina kuin Potterit, mutta vain ja ainoastaan parhaalla mahdollisella tavalla. Parhaat kirjat koskaan ja parhaat elokuvat koskaan, TSH.

      • fdfgsdgsdgsgdf

        Ok, no kai se pitää mennä kirjastosta suosiolla lainaamaan ja kattomaan nappaako. Oon lukenu potterit läpi nyt tyyliin 10 kertaa:) En sanoisi että alan kyllästyä mutta vaihtelu on hyvää. Ja kun näin lotr-leffat ajattelin että kirjat voisi lukea myös koska potterin tapauksessa kirjat ovat vieneet murskavoiton etenkin potter 5 leffassa.


      • TSH <3
        fdfgsdgsdgsgdf kirjoitti:

        Ok, no kai se pitää mennä kirjastosta suosiolla lainaamaan ja kattomaan nappaako. Oon lukenu potterit läpi nyt tyyliin 10 kertaa:) En sanoisi että alan kyllästyä mutta vaihtelu on hyvää. Ja kun näin lotr-leffat ajattelin että kirjat voisi lukea myös koska potterin tapauksessa kirjat ovat vieneet murskavoiton etenkin potter 5 leffassa.

        No itse olen sitä mieltä, että Potter-leffat ovat olleet toinen toistaan hirveämpää roskaa, eivätkä ne tuo mitenkään esille kirjojen hienoa kerrontaa. TSH kirjat ovat myöskin parempia kuin elokuvat, mutta ero ei ole mikään murskaava, toisin kuin Pottereissa.

        Toivottavasti pidät kirjoista ja kerrohan sitten miten lukukokemus lähti liikkeelle ja pääsitkö loppuun saakka! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Halkokarilla ammuttu

      Halkokarin uimarannan metsissä/tiellä poliiseja juoksenteli n.13.30.Onko pahvihousut setvimässä sukuriitoja?
      Kokkola
      37
      4122
    2. Yle aamu taas huolissaan laittomasti maassa olevien terveydenhuollosta

      Yle se jaksaa aina nostaa tämän asian esille, vaikka ei pitäisi. Laittomasti maassa olevat pitää säilöä ja karkoittaa, e
      Maailman menoa
      239
      2577
    3. Mitä tehdä kun eräs henkilö seuraa puhelintani

      Ja informoi asioitani ulkopuolisille ja ei kyse ei ole viranomaisista vaan sairaasta yksilöstä joka ei jätä rauhaan vaan
      Ikävä
      248
      2474
    4. Mitä haluat

      Toisesta vai haluatko mitään
      Ikävä
      203
      1924
    5. Tuli yhtäkkiä kova ikävä sinua, J

      Olisitpa täällä, niin voisin halata ja suukottaa sinua juuri nyt... Vaikka tilanne on mikä se on, enkä voi tätä oikeass
      Ikävä
      100
      1782
    6. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      117
      1547
    7. Jengi haluaa että

      Lähden täältä pois. Syystä että? Antaa tulla syitä nyt.... Huomenta sitten viimeisen kerran. 💔🐺🖤
      Ikävä
      198
      1326
    8. Leskenpoltto, kastijärjestelmä ja muut asiat, joiden alkuperää ei tiedetä

      Leskenpoltto, kastijärjestelmä ja muut asiat, joita käytetään koko itää vastaan tietämättä niiden alkuperää. Aina kun o
      Hindulaisuus
      346
      1221
    9. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      94
      1106
    10. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      199
      1056
    Aihe