Aron / AutoFennican "palvelua"...

karavaaanari

Ei tää hyvältä näytä... Melkein ostin Fiat-alustaisen matkailuauton, mutta sitten alkoi kuulua näitä juttuja ja tämä on tähän saakka pohjanoteeraus:

"No eipä ole kuin kehumista Aron huoltopalveluiden toimivuudesta, asuntoautoni lopetti käymästä ja tiedustelin ettää mihin sen voi tuoda korjattavaksi(takuu voimassa).

Lähimpään toimipisteeseen matkaa 495 Km hajaoamispaikasta, Fiat tai aro ei osallistu hinauskustannuksiin, Arolla ei "välttämättä ole tarvittavia työkaluja korjauksen suorittamiseksi" ja luvattu että joulukuun aika pystytään "tekemään jotain".

Annettiin jopa lupa viedä toisen firman korjattavaksi, tietenkin sillä edellytyksellä, että maksan korjauksen itse, ajatella millaista vapautta, saa ihan itse päättää mihin autonsa vie korjattavaksi, tällaisesta ei voinut edellisen Fiat edustuksen kanssa haaveillakkaan.

No taidan hinata autoni paikkaan, jossa se toimii suunnitelmien mukaan majoituksena talven ajan ja keväällä takuu päätyttyä myydä sen eniten tarjonneelle.

Voi olla että seuraavaa autoa ostaessa käy mielessä myös joku muu merkki kuin Fiat. "



http://keskustelu.suomi24.fi/node/8590522

31

1324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • italiaanoautomobiili

      Deltaa, jolla sentään oli valtakunnallinen verkosto, on parjattu täällä ties mistä asiasta. Onkohan tilanne parempi nyt... Ei siltä vaikuta.

      • hermostua

        Verkoston toiminta alkaa jo vuodenvaihteen tienoilla, sen jälkeen apua alkaa jo saamaan, tilanne on tilapäinen! Jonoa hieman muodostuu, mutta tilanne normalisoitunee kesään mennessä.


      • vielä marraskuussa

        Eikö Deltan pitänyt hoitaa huollot siihen asti, jahka Aro saa asentajansa uudelleenohjelmoitua? Siis ainakin joulukuun alkuun saakka...


      • hohhoijjaa...
        hermostua kirjoitti:

        Verkoston toiminta alkaa jo vuodenvaihteen tienoilla, sen jälkeen apua alkaa jo saamaan, tilanne on tilapäinen! Jonoa hieman muodostuu, mutta tilanne normalisoitunee kesään mennessä.

        Miksi se ei ohjaa asiakasta Deltalle, jolla on todennäköisesti ne samat asentajat töissä, työkalut ja osaaminen korjaamiseen. Delta voisi laskuttaa Aroa ja Aro edelleen tehdasta. Vai pitääkö Aro Deltaa niin pahana kilpailijana, että se ei ohjaa asiakkaita sinne missään tapauksessa? Luulen, että Deltalle kyllä raha kelpaisi eli korjaisivat auton.

        Ei tää homma hyvältä näytä, jos uusi maahantuoja ei ajattele ollenkaan asiakasta!


      • always Audi
        hohhoijjaa... kirjoitti:

        Miksi se ei ohjaa asiakasta Deltalle, jolla on todennäköisesti ne samat asentajat töissä, työkalut ja osaaminen korjaamiseen. Delta voisi laskuttaa Aroa ja Aro edelleen tehdasta. Vai pitääkö Aro Deltaa niin pahana kilpailijana, että se ei ohjaa asiakkaita sinne missään tapauksessa? Luulen, että Deltalle kyllä raha kelpaisi eli korjaisivat auton.

        Ei tää homma hyvältä näytä, jos uusi maahantuoja ei ajattele ollenkaan asiakasta!

        Jokainen voi vetää omat omat johtopäätökset hintojen nostamisesta ja palvelun laadusta. Ei sen puoleen, ei Fiat vahva vaihtoehto autokseni olisikaan merkin "imagon" vuoksi. Jos käytännössä samalla hinnalla saa muita merkkejä, niin ihmettelen, ketä nämä tulevat Fiatin ostajat ovat, kun merkillä ei ole enää poikkeavaa takuutakaan markkinointivalttina.


      • kysytty on!
        hohhoijjaa... kirjoitti:

        Miksi se ei ohjaa asiakasta Deltalle, jolla on todennäköisesti ne samat asentajat töissä, työkalut ja osaaminen korjaamiseen. Delta voisi laskuttaa Aroa ja Aro edelleen tehdasta. Vai pitääkö Aro Deltaa niin pahana kilpailijana, että se ei ohjaa asiakkaita sinne missään tapauksessa? Luulen, että Deltalle kyllä raha kelpaisi eli korjaisivat auton.

        Ei tää homma hyvältä näytä, jos uusi maahantuoja ei ajattele ollenkaan asiakasta!

        Eivät saa tehdä takuutöitä, Aro ei kuulema maksa eikä tehdaskaan joten vain jos asiakas maksaa itse takuunalaisetkin korjaukset niin auton voi saada kuntoon, aika syvältä koko homma!


      • karavaaanari
        kysytty on! kirjoitti:

        Eivät saa tehdä takuutöitä, Aro ei kuulema maksa eikä tehdaskaan joten vain jos asiakas maksaa itse takuunalaisetkin korjaukset niin auton voi saada kuntoon, aika syvältä koko homma!

        "Eivät saa tehdä takuutöitä, Aro ei kuulema maksa eikä tehdaskaan joten vain jos asiakas maksaa itse takuunalaisetkin korjaukset niin auton voi saada kuntoon, aika syvältä koko homma! "

        Kyllähän Aron on maksettava ja se periköön edelleen tehtaalta saatavansa. Kuluttajaneuvojan juttusille mars äkkiä!!!!!


      • /////
        always Audi kirjoitti:

        Jokainen voi vetää omat omat johtopäätökset hintojen nostamisesta ja palvelun laadusta. Ei sen puoleen, ei Fiat vahva vaihtoehto autokseni olisikaan merkin "imagon" vuoksi. Jos käytännössä samalla hinnalla saa muita merkkejä, niin ihmettelen, ketä nämä tulevat Fiatin ostajat ovat, kun merkillä ei ole enää poikkeavaa takuutakaan markkinointivalttina.

        "Jos käytännössä samalla hinnalla saa muita merkkejä, niin ihmettelen, ketä nämä tulevat Fiatin ostajat ovat, kun merkillä ei ole enää poikkeavaa takuutakaan markkinointivalttina".

        Ostopäätökseen vaikuttaa varmasti se että
        1. Ostajat ovat merkkiuskollisia faneja.
        2. Merkillä on maailmankuulu, positiivisesti massasta poikkeava italialainen muotoilu, joka on sanoinkuvaamattoman upeaa. Monet yksityiskohdat ovat persoonallisia ja kauniisti muotoiltuja jo edullisimmissa Fiateissa. Esimerkiksi katsoppas Punto mk 2:n ovipeilejä, sisäovikahvoja tai ajovaloja. Huomaat kuinka italialainen muotoilu erottuu edukseen tylsästä massamuotoilusta. Entäpä Punto mk 1:n korimuotoilu ja kojetaulu; Giugiaron muotoilu on edelleen nykyaikaista ja kaikessa yksinkertaisuudessaan todella kaunista ja ajatonta. Muitakin esimerkkejä löytyisi vaikka kuinka paljon...
        3. Edelleenkin Fiatin hinta/laatusuhde varsinkin suhteessa muotoiluun ja tiloihin on melko hyvä.


      • werrtyu
        hohhoijjaa... kirjoitti:

        Miksi se ei ohjaa asiakasta Deltalle, jolla on todennäköisesti ne samat asentajat töissä, työkalut ja osaaminen korjaamiseen. Delta voisi laskuttaa Aroa ja Aro edelleen tehdasta. Vai pitääkö Aro Deltaa niin pahana kilpailijana, että se ei ohjaa asiakkaita sinne missään tapauksessa? Luulen, että Deltalle kyllä raha kelpaisi eli korjaisivat auton.

        Ei tää homma hyvältä näytä, jos uusi maahantuoja ei ajattele ollenkaan asiakasta!

        Ei kenenkään kuulu toisten töpeskelyjä maksaa. Kyllä ainut korvausvelvollinen on se kuka sen auton on myynyt.


      • rtyu678
        karavaaanari kirjoitti:

        "Eivät saa tehdä takuutöitä, Aro ei kuulema maksa eikä tehdaskaan joten vain jos asiakas maksaa itse takuunalaisetkin korjaukset niin auton voi saada kuntoon, aika syvältä koko homma! "

        Kyllähän Aron on maksettava ja se periköön edelleen tehtaalta saatavansa. Kuluttajaneuvojan juttusille mars äkkiä!!!!!

        Kyllä se on kuluttaja joka maksaa, jollei saa rahoja Deltalta. (auton myyjältä).g6t76t8y


    • luiygluhgly

      Oletko ostanut autosi Deltalta tai Arolta? Et, koska nämä liikkeet eivät myy matkailuautoja. Siirrä itkusi auton myyneelle liikkeelle. Sen tehtävänä on hoitaa korjaus parhaaksi katsomallaan tavalla. Siis Arolla, nyt vain on maksaja selvillä. Alkaisitko itse korjata ilmaiseksi jonkun muun myymää tavaraa?
      Ei tämä voi olla näin vaikeaa ymmärtää...

      • Amppax

        Ostin autoni Saksasta asuntoautoja (koreja) valmistavan tehtaan myymälästä, päätökseni perustui siihen, että tekniikalla on Fiatin kansainvälinen takuu ja se on takuuseen korjattavissa melkein missä tahansa maailman kolkassa.

        Esim. Punton tai jonkin muun "tavallisen auton" kanssa tilanne olisikin toinen, sen delta hoitaisi takuuseen, mutta huolen aihehan on siinä, ettei Fiatin omalla takuulla olevaa autoa tällähetkellä korjaa kukaan takuuseen.

        Nythän sinne Saksaan on vielä pidempi matka kuin lähimpään Fiat liikkeeseen, jolla ei liene mitään merkitystä, koska autollani on nimenomaan Fiatin tehdastakuu voimassa.

        Suomi tietysti on pieni markkina-alue ja minä vain pieni kuluttaja, tokkopa Fiatia se lainkaan kiinnostaa, että mielestäni hyvinkin isolla rahalla ostamani auto(jonka tarkoitus on nimensä automobiili mukaisesti liikkua) ei liiku, eikä mitään tule kuukauteen tapahtumaan, eikä välttämättä silloinkkan, jos en hinauta autoani toiselle puolelle maata.

        Melkoisen periferista, eikö?

        Ei sitä Aroa kiinosta tippaakaan se mistä olen autoni ostanut, eivät vain kykene tekemään asialle mitään.

        Eivätkä kyllä kykeneisi toistaiseksi vaikka olisivat sen itse myyneetkin ja se hajoaisi "lappiin".

        Ehkäpä nimimerkin "luiygluhgly" kannattaisi tutustua käsitteeseen tehdastakuu ja sitten miettiä miettiä vasta myyjän virhevastuuta, tietysti jos on viettänyt elämänsä yhdessä kylässä niin tällaisen asiaan ei ole tarvinnut törmätä.

        Summasummarum, kukaan ei suorita Fiatin tehdastakuu korjauksia Suomessa.


      • kotonasi
        Amppax kirjoitti:

        Ostin autoni Saksasta asuntoautoja (koreja) valmistavan tehtaan myymälästä, päätökseni perustui siihen, että tekniikalla on Fiatin kansainvälinen takuu ja se on takuuseen korjattavissa melkein missä tahansa maailman kolkassa.

        Esim. Punton tai jonkin muun "tavallisen auton" kanssa tilanne olisikin toinen, sen delta hoitaisi takuuseen, mutta huolen aihehan on siinä, ettei Fiatin omalla takuulla olevaa autoa tällähetkellä korjaa kukaan takuuseen.

        Nythän sinne Saksaan on vielä pidempi matka kuin lähimpään Fiat liikkeeseen, jolla ei liene mitään merkitystä, koska autollani on nimenomaan Fiatin tehdastakuu voimassa.

        Suomi tietysti on pieni markkina-alue ja minä vain pieni kuluttaja, tokkopa Fiatia se lainkaan kiinnostaa, että mielestäni hyvinkin isolla rahalla ostamani auto(jonka tarkoitus on nimensä automobiili mukaisesti liikkua) ei liiku, eikä mitään tule kuukauteen tapahtumaan, eikä välttämättä silloinkkan, jos en hinauta autoani toiselle puolelle maata.

        Melkoisen periferista, eikö?

        Ei sitä Aroa kiinosta tippaakaan se mistä olen autoni ostanut, eivät vain kykene tekemään asialle mitään.

        Eivätkä kyllä kykeneisi toistaiseksi vaikka olisivat sen itse myyneetkin ja se hajoaisi "lappiin".

        Ehkäpä nimimerkin "luiygluhgly" kannattaisi tutustua käsitteeseen tehdastakuu ja sitten miettiä miettiä vasta myyjän virhevastuuta, tietysti jos on viettänyt elämänsä yhdessä kylässä niin tällaisen asiaan ei ole tarvinnut törmätä.

        Summasummarum, kukaan ei suorita Fiatin tehdastakuu korjauksia Suomessa.

        Odottaen huoltoverkon laajenemista niin saatat huomata että takuuaika on mennytkin umpeen! Fiatilla se onkin sen jälkeen hellurei ja hellät tunteet, ohi on! Maksa itse.


      • Amppax
        kotonasi kirjoitti:

        Odottaen huoltoverkon laajenemista niin saatat huomata että takuuaika on mennytkin umpeen! Fiatilla se onkin sen jälkeen hellurei ja hellät tunteet, ohi on! Maksa itse.

        Juuri niinhän minä tuolla toisessa ketjussa, josta tämän ketjun aloitusviesti on kopioitu kirjoitinkin...

        En vain juuri nyt raski hinata sitä korjaamolle, pitää tuumata, kyllähän tämä jotenkin aina ratkeaa, jos ei muuten niin rahalla, niinkuin moni muukin asia maailmassa.

        Ostin mielestäni auton, jonka huollon piti toimia kaikkialla, kylläpä se muualla taitaisi toimiakkin paitsi Suomessa, mistäpä tämänkin arvasi.

        Minkähän merkkisen alustan seuraavaan autoon uskaltaisi ottaa? Vai siirtyäkkö sellaiseen kalustoon, ettei ole takuuta ja "pärnänenkin" sen saa kuntoon, silloin ainakin tietäisi jo autoa viedessään, että kuka ne viulut maksaa.


      • tgyiryuo
        Amppax kirjoitti:

        Ostin autoni Saksasta asuntoautoja (koreja) valmistavan tehtaan myymälästä, päätökseni perustui siihen, että tekniikalla on Fiatin kansainvälinen takuu ja se on takuuseen korjattavissa melkein missä tahansa maailman kolkassa.

        Esim. Punton tai jonkin muun "tavallisen auton" kanssa tilanne olisikin toinen, sen delta hoitaisi takuuseen, mutta huolen aihehan on siinä, ettei Fiatin omalla takuulla olevaa autoa tällähetkellä korjaa kukaan takuuseen.

        Nythän sinne Saksaan on vielä pidempi matka kuin lähimpään Fiat liikkeeseen, jolla ei liene mitään merkitystä, koska autollani on nimenomaan Fiatin tehdastakuu voimassa.

        Suomi tietysti on pieni markkina-alue ja minä vain pieni kuluttaja, tokkopa Fiatia se lainkaan kiinnostaa, että mielestäni hyvinkin isolla rahalla ostamani auto(jonka tarkoitus on nimensä automobiili mukaisesti liikkua) ei liiku, eikä mitään tule kuukauteen tapahtumaan, eikä välttämättä silloinkkan, jos en hinauta autoani toiselle puolelle maata.

        Melkoisen periferista, eikö?

        Ei sitä Aroa kiinosta tippaakaan se mistä olen autoni ostanut, eivät vain kykene tekemään asialle mitään.

        Eivätkä kyllä kykeneisi toistaiseksi vaikka olisivat sen itse myyneetkin ja se hajoaisi "lappiin".

        Ehkäpä nimimerkin "luiygluhgly" kannattaisi tutustua käsitteeseen tehdastakuu ja sitten miettiä miettiä vasta myyjän virhevastuuta, tietysti jos on viettänyt elämänsä yhdessä kylässä niin tällaisen asiaan ei ole tarvinnut törmätä.

        Summasummarum, kukaan ei suorita Fiatin tehdastakuu korjauksia Suomessa.

        Suomessa käytössä oleva kuluttajasuojalaki mainitsee myyjän olevan virhetapauksessa ensimmäinen vastuullinen.
        Mistä näitä köyhiä rittää, jotka hakevat saksasta "edullisesti" auton ja alkavat suureen ääneen vaatia Suomessa ilmaista korjausta. Korjausta voit mennä Saksaan vaatimaan. Siellähän ne autokaupasta syntyneet rahatkin ovat.
        Olet ostanut asuntoauton jonka yksi osa, alusta, on Fiat-merkkinen. Siis sinulla on XXXX-merkkinen asuntoauto, joka on varustettu Fiatin alustalla.

        Kun tuntuu asioiden ymmärtämänen olevan hankalaa, väännetään virtuaalista rautalankaa:
        Sinulla on Saksasta tuotu uuden korimallin Fiat Croma varustettuna 2.2-bensiinimoottorilla. Mottori hajoaa takuuaikana. Koska moottori on GM:n, siis Opelin valmistama, valitat asiasta tietenkin Suomalaiseen Opelin korjaamoon. Ja itket keskustelupalstoilla Opelin osaamattomuutta ja palveluhaluttomuutta. Tältä valituksesi kuulostaa.
        Kun vaihdat autosi erimerkkiseen alustaan, kaikki ovat tyytyväisiä. Paitsi uuden alustan huolto ja maahantuontiorganisaatio


      • Amppax
        tgyiryuo kirjoitti:

        Suomessa käytössä oleva kuluttajasuojalaki mainitsee myyjän olevan virhetapauksessa ensimmäinen vastuullinen.
        Mistä näitä köyhiä rittää, jotka hakevat saksasta "edullisesti" auton ja alkavat suureen ääneen vaatia Suomessa ilmaista korjausta. Korjausta voit mennä Saksaan vaatimaan. Siellähän ne autokaupasta syntyneet rahatkin ovat.
        Olet ostanut asuntoauton jonka yksi osa, alusta, on Fiat-merkkinen. Siis sinulla on XXXX-merkkinen asuntoauto, joka on varustettu Fiatin alustalla.

        Kun tuntuu asioiden ymmärtämänen olevan hankalaa, väännetään virtuaalista rautalankaa:
        Sinulla on Saksasta tuotu uuden korimallin Fiat Croma varustettuna 2.2-bensiinimoottorilla. Mottori hajoaa takuuaikana. Koska moottori on GM:n, siis Opelin valmistama, valitat asiasta tietenkin Suomalaiseen Opelin korjaamoon. Ja itket keskustelupalstoilla Opelin osaamattomuutta ja palveluhaluttomuutta. Tältä valituksesi kuulostaa.
        Kun vaihdat autosi erimerkkiseen alustaan, kaikki ovat tyytyväisiä. Paitsi uuden alustan huolto ja maahantuontiorganisaatio

        Totta, eihän ne mieluisia caseja ole kenellekkään, kun joutuu pienellä vastikkeella tai ilman vastiketta työtään tekemään, mutta sellainen nyt vain sattuu kuulumaan liiketoimintaan.

        Tehdas antaa tuotteelleen takuun ja merkkiorganisaatio joutuu tämän takuun alaisuudessa korjaukset suorittamaan.

        Näin Arokin jatkossa, mutta ei juuri nyt.

        Ymmärtänet itsekkin yskän, kuvittele ostavasi Kuortaneen Gigantista matkapuhelin, Nokia vaikkapa, nyt, sattumalta et jatkossa asukkaan Kuortaneella vaan vaikkapa Rovaniemellä.

        Ihanko tosissaisi lähettäisit tai veisit puhelimesi korjattavaksi Kuortaneen Giganttiin, vaikka sama homma tapahtuisi ilman mitään suoria kuluja paikallisen pienen kodinkonemyyjän kautta?

        En ole itkenyt.

        Haluamaani mallia ei suostunut kukaan Suomalainen myyjä toimittamaan, en säästänyt vaan jopa omassa mittakaavassani tuhlasin rahaa hakemalla sen Saksasta. Samalla rahalla olisin asunut kaikki lomani hotellissa useiden vuosien ajan, mutta halukkuus tähän asiaan oli suurempi.

        Kuvitteletko näiden rahojen olevan pois sinun taskustasi vai mistä moinen viha auton ulkomailta hankkineita kohtaan? Kenties se etten maksunutkaan itseni kipeäksi autoverosta vaan tuotteesta?

        Kyllä se paikallinenkin korjaamo sieltä tehtaalta jonkin korvauksen tehdystä työstä saa, olipa se auto kenen maahantuoma hyvänsä(pl. "Delta-klikki", josta ilmeisesti itsekkin olet tietoinen).

        Jos valitukseni tosiaan kuulostaa siltä kuin kerroit, niin suosittelen tekemään muutaman luetunymmärtämistehtävän.

        Vertauksesi Fiat croman GM peruiseen moottoriin ja sitä kautta kuvitteelisen reklamaation epäonnistumiseen GM diilerillä on todella ontuva, eihän esimerkkinä käyttämäni kännykänkään tapauksessa kuluttaja käänny komponentit toimittaneen alihankkijan puoleen vaan Nokian.

        Autoni alusta on Fiat merkkinen sen on valmistanut ja sille takuun myötänyt Fiat(ei siis asuntoauto valimistaja, jos et usko niin tervetuloa lukemaan takuuvihkoni), jonka takia takuukorjaukset suoritetaan Fiat organisaatiossa.

        Suomessa Fiatia edustaa Aro, tulevaisuudessa varmasti ihan kelvosti, mutta juuri nyt ei mitenkään.

        Halusitpa tai et, niin sen pienen tovin mitä autollani on vielä takuuta jäljellä joutuu Aro sen takuunalaiset korjaukset suorittamaan, siihen se juuri nyt vain ei kykene.

        P.s. hellitä hieman, on paljon mukavampi olla, jos ei stressaa siitä, että kokee toiset ihmiset itseään alemmiksi, minun autoni siellä seisoo eikä sinun :)


      • jhffuyflu
        Amppax kirjoitti:

        Totta, eihän ne mieluisia caseja ole kenellekkään, kun joutuu pienellä vastikkeella tai ilman vastiketta työtään tekemään, mutta sellainen nyt vain sattuu kuulumaan liiketoimintaan.

        Tehdas antaa tuotteelleen takuun ja merkkiorganisaatio joutuu tämän takuun alaisuudessa korjaukset suorittamaan.

        Näin Arokin jatkossa, mutta ei juuri nyt.

        Ymmärtänet itsekkin yskän, kuvittele ostavasi Kuortaneen Gigantista matkapuhelin, Nokia vaikkapa, nyt, sattumalta et jatkossa asukkaan Kuortaneella vaan vaikkapa Rovaniemellä.

        Ihanko tosissaisi lähettäisit tai veisit puhelimesi korjattavaksi Kuortaneen Giganttiin, vaikka sama homma tapahtuisi ilman mitään suoria kuluja paikallisen pienen kodinkonemyyjän kautta?

        En ole itkenyt.

        Haluamaani mallia ei suostunut kukaan Suomalainen myyjä toimittamaan, en säästänyt vaan jopa omassa mittakaavassani tuhlasin rahaa hakemalla sen Saksasta. Samalla rahalla olisin asunut kaikki lomani hotellissa useiden vuosien ajan, mutta halukkuus tähän asiaan oli suurempi.

        Kuvitteletko näiden rahojen olevan pois sinun taskustasi vai mistä moinen viha auton ulkomailta hankkineita kohtaan? Kenties se etten maksunutkaan itseni kipeäksi autoverosta vaan tuotteesta?

        Kyllä se paikallinenkin korjaamo sieltä tehtaalta jonkin korvauksen tehdystä työstä saa, olipa se auto kenen maahantuoma hyvänsä(pl. "Delta-klikki", josta ilmeisesti itsekkin olet tietoinen).

        Jos valitukseni tosiaan kuulostaa siltä kuin kerroit, niin suosittelen tekemään muutaman luetunymmärtämistehtävän.

        Vertauksesi Fiat croman GM peruiseen moottoriin ja sitä kautta kuvitteelisen reklamaation epäonnistumiseen GM diilerillä on todella ontuva, eihän esimerkkinä käyttämäni kännykänkään tapauksessa kuluttaja käänny komponentit toimittaneen alihankkijan puoleen vaan Nokian.

        Autoni alusta on Fiat merkkinen sen on valmistanut ja sille takuun myötänyt Fiat(ei siis asuntoauto valimistaja, jos et usko niin tervetuloa lukemaan takuuvihkoni), jonka takia takuukorjaukset suoritetaan Fiat organisaatiossa.

        Suomessa Fiatia edustaa Aro, tulevaisuudessa varmasti ihan kelvosti, mutta juuri nyt ei mitenkään.

        Halusitpa tai et, niin sen pienen tovin mitä autollani on vielä takuuta jäljellä joutuu Aro sen takuunalaiset korjaukset suorittamaan, siihen se juuri nyt vain ei kykene.

        P.s. hellitä hieman, on paljon mukavampi olla, jos ei stressaa siitä, että kokee toiset ihmiset itseään alemmiksi, minun autoni siellä seisoo eikä sinun :)

        Aluksi pari tarkennusta. En vihaa tai inhoa autonsa ulkomailta tuoneita, eikä tuo raha ole minulle lisää tai pois. Ostomotiivisi ei minua kiinnosta.
        Kun kerran olet varma asiastasi, voithan antaa asiasi kuluttajaviranomaisten käsiteltäväksi. ja sen jälkeen oikeudessa. Heikoilla taidat olla. Tuskin Heinziä asia kiinnostaa enää. Auto on poistunut maasta ja rahat on saatu. Voithan yrittää saada korjausta Fiatin tehtaalta...
        Sinulla on omituinen käsitys liiketoiminnasta. Ei mikään yritys tee työtä ilmaiseksi, josta joku muu on korjannut voitot. Joskus (esim) korjauskulut voivat ylittää saadut katteet, mutta katetta on saatu ja tällöin on otettava vastuu. Suostuisitko itse maksamaan naapurisi hometalon korjauskustannukset vain siksi, että asutte saman kadun varrella?

        Puhelinesimerkissä ensimmäinen yhteydenotto pitää tehdä juurikin kuortaneen Giganttiin, helposti suomeksi kommunikoiden. Miksi ihmeessä Nokiaan? Sehän on puhelimia tuottava yritys, ei puhelinhuolto.
        Kuortaneen gigantista saat toimintaohjeet. Todennäköisesti kehottavat toimittamaan puhelimen lähimpään Giganttiin tai puhelinhuoltoon. Kun ostodokumentit osoittavat laitteen ostetun Gigantista, etkä ole itse puhelinta särkenyt, asia on selvä. Puhelin hoidetaan kuntoon ja myyjä, maahantuoja ja tehdas selvittävät kulut keskenään. Näin se on näppärää, kun kaikki ovat samasta maasta ja noudattavat samaa lakia.
        Autosi tapauksessa myyjä ja maahantuoja ovat eri maasta kuin auton ostaja. Tosin Saksan kuluttajasuojalakia en tunne. Voithan aina yrittää...
        Toteat, että Aro joutuu korjaukset suorittamaan takuutyönä. Miten ajattelit asian varmistaa? Kirjoittamalla vuodatuksia Suomi24-palstalle, heh.

        Selailin vanhoja Caravan-lehtiä. Sattumalta huomasin artikkelin, joka käsitteli matkailuajoneuvon (harmaa)tuontia Saksasta. Lainaus Caravanlehdestä 4/2006 sivu 21:
        "Suomalaisesta merkkiliikkeestä ostetun auton hinnassa ovat mukana jälkimarkkinointikulut eli kulut, jotka maahantuojalle muodostuvat takuujärjestelmän hoitamisesta, huolto-osaston ja varaosa-sekä tarvikevaraston ylläpidosta suomenkielisistä käyttöohjekirjoista, neuvontapalveluiden järjestämisestä ja niin edelleen; näistä asioista harmaana tuodun auton omistaja olisi halukas nauttimaan, mutta ei maksamaan."
        "Jos maahan tuotu auto rekisteröidään suoraan omistajan nimiin, on jokseekin turhaa odottaa minkäänlaista kuluttajasuojaa tai takuuta"
        Toki tilanne on saattanut nyttemmin muuttua. Epäilen.


      • omalla riskillä
        jhffuyflu kirjoitti:

        Aluksi pari tarkennusta. En vihaa tai inhoa autonsa ulkomailta tuoneita, eikä tuo raha ole minulle lisää tai pois. Ostomotiivisi ei minua kiinnosta.
        Kun kerran olet varma asiastasi, voithan antaa asiasi kuluttajaviranomaisten käsiteltäväksi. ja sen jälkeen oikeudessa. Heikoilla taidat olla. Tuskin Heinziä asia kiinnostaa enää. Auto on poistunut maasta ja rahat on saatu. Voithan yrittää saada korjausta Fiatin tehtaalta...
        Sinulla on omituinen käsitys liiketoiminnasta. Ei mikään yritys tee työtä ilmaiseksi, josta joku muu on korjannut voitot. Joskus (esim) korjauskulut voivat ylittää saadut katteet, mutta katetta on saatu ja tällöin on otettava vastuu. Suostuisitko itse maksamaan naapurisi hometalon korjauskustannukset vain siksi, että asutte saman kadun varrella?

        Puhelinesimerkissä ensimmäinen yhteydenotto pitää tehdä juurikin kuortaneen Giganttiin, helposti suomeksi kommunikoiden. Miksi ihmeessä Nokiaan? Sehän on puhelimia tuottava yritys, ei puhelinhuolto.
        Kuortaneen gigantista saat toimintaohjeet. Todennäköisesti kehottavat toimittamaan puhelimen lähimpään Giganttiin tai puhelinhuoltoon. Kun ostodokumentit osoittavat laitteen ostetun Gigantista, etkä ole itse puhelinta särkenyt, asia on selvä. Puhelin hoidetaan kuntoon ja myyjä, maahantuoja ja tehdas selvittävät kulut keskenään. Näin se on näppärää, kun kaikki ovat samasta maasta ja noudattavat samaa lakia.
        Autosi tapauksessa myyjä ja maahantuoja ovat eri maasta kuin auton ostaja. Tosin Saksan kuluttajasuojalakia en tunne. Voithan aina yrittää...
        Toteat, että Aro joutuu korjaukset suorittamaan takuutyönä. Miten ajattelit asian varmistaa? Kirjoittamalla vuodatuksia Suomi24-palstalle, heh.

        Selailin vanhoja Caravan-lehtiä. Sattumalta huomasin artikkelin, joka käsitteli matkailuajoneuvon (harmaa)tuontia Saksasta. Lainaus Caravanlehdestä 4/2006 sivu 21:
        "Suomalaisesta merkkiliikkeestä ostetun auton hinnassa ovat mukana jälkimarkkinointikulut eli kulut, jotka maahantuojalle muodostuvat takuujärjestelmän hoitamisesta, huolto-osaston ja varaosa-sekä tarvikevaraston ylläpidosta suomenkielisistä käyttöohjekirjoista, neuvontapalveluiden järjestämisestä ja niin edelleen; näistä asioista harmaana tuodun auton omistaja olisi halukas nauttimaan, mutta ei maksamaan."
        "Jos maahan tuotu auto rekisteröidään suoraan omistajan nimiin, on jokseekin turhaa odottaa minkäänlaista kuluttajasuojaa tai takuuta"
        Toki tilanne on saattanut nyttemmin muuttua. Epäilen.

        omasta tuonnista eli pitää silloin olla valmis hoitamaan takuuasiansa missä nyt saa asioitaan hoidetuksi. Kas kun usein ostaja onkin tajuamattaan ns. virallinen maahantuoja ja myyjä on se saksalainen, tällöin mahdollinen mukana ollut "välikäsi" tai agentti ei juridisesti vastaa mistään. Fiatilla on varmaankin kansainvälinen takuu mutta tällä hetkellä AutoFennica (Aro Yhtymän tytärtyhtiö) on vasta tekemässä sopimuksia huolto- ja myyntiverkostosta. On luonnollista, että ei tuollaista verkostoa saa muutamassa viikossa pystytettyä. Ja tiedänpä kokemuksesta, että kotimaiset karavaanarikauppiaat suhtautuvat sangen nuivasti tällaisiin saksalaisiin takuutapauksiin - eivät juuri halua niihin sekaantua millään tavalla. Siinäpä saa sitten fiiua syytellä.
        http://fiat.aro.fi/uutiset/20091002_fiatin_maahantuonti_siirtyy_autofennica_oylle/


      • magaroonilooda
        omalla riskillä kirjoitti:

        omasta tuonnista eli pitää silloin olla valmis hoitamaan takuuasiansa missä nyt saa asioitaan hoidetuksi. Kas kun usein ostaja onkin tajuamattaan ns. virallinen maahantuoja ja myyjä on se saksalainen, tällöin mahdollinen mukana ollut "välikäsi" tai agentti ei juridisesti vastaa mistään. Fiatilla on varmaankin kansainvälinen takuu mutta tällä hetkellä AutoFennica (Aro Yhtymän tytärtyhtiö) on vasta tekemässä sopimuksia huolto- ja myyntiverkostosta. On luonnollista, että ei tuollaista verkostoa saa muutamassa viikossa pystytettyä. Ja tiedänpä kokemuksesta, että kotimaiset karavaanarikauppiaat suhtautuvat sangen nuivasti tällaisiin saksalaisiin takuutapauksiin - eivät juuri halua niihin sekaantua millään tavalla. Siinäpä saa sitten fiiua syytellä.
        http://fiat.aro.fi/uutiset/20091002_fiatin_maahantuonti_siirtyy_autofennica_oylle/

        Jos tuotteella on kansainvälinen valmistajan (Fiat) myöntämä takuu, niin kyllä valmistajan edustajan on hoidettava sen takuuasiat kuntoon keinolla millä hyvänsä, ilman että asiakas joutuu esim. maksamaan kohtuuttomia satojen kilometrien hinauskustannuksia omasta pussistaan. Ja jos huoltoverkosto ei ole kunnossa, niin ostakoon ulkopuoliselta ne palvelut. Telttalla on oletettavasti edelleen osaaminen, työkalut ja maanlaajuinen verkosto, joten miksi Aro ei ohjaa asiakkaita sinne? Ainakaan joku aika sitten Aron toimipisteillä ei ollut vielä edes Fiat-testeriä, joten mikä hyöty sinne on asiakkaita ohjata?


      • !!!!!!!!!!
        magaroonilooda kirjoitti:

        Jos tuotteella on kansainvälinen valmistajan (Fiat) myöntämä takuu, niin kyllä valmistajan edustajan on hoidettava sen takuuasiat kuntoon keinolla millä hyvänsä, ilman että asiakas joutuu esim. maksamaan kohtuuttomia satojen kilometrien hinauskustannuksia omasta pussistaan. Ja jos huoltoverkosto ei ole kunnossa, niin ostakoon ulkopuoliselta ne palvelut. Telttalla on oletettavasti edelleen osaaminen, työkalut ja maanlaajuinen verkosto, joten miksi Aro ei ohjaa asiakkaita sinne? Ainakaan joku aika sitten Aron toimipisteillä ei ollut vielä edes Fiat-testeriä, joten mikä hyöty sinne on asiakkaita ohjata?

        mukaan myyjä on aina vastuussa myymästään tuotteesta kun puhutaan lain mukaisesta tuotevastuusta. Ns. takuu on myyjän lupaama ylimääräinen etuus ostajalle. Ja siitäkin myyjä on vastuussa jos on luvannut. Mitä sitten myyjä ja valmistaja ovat keskenään kustannusten jaosta sopineet on kokonaan heidän välinen asia. Valitettavasti Delta on nyt välikädessä koska Fiat on irtisanonut sopimukset, kuitenkin se on edelleenkin myyjä aikaisempien kauppojen osalta. Sieltä ostetun tuotteen osalta sinnepä sitä pitää ensiksi ottaa yhteyttä.


      • Voivoitakuu
        magaroonilooda kirjoitti:

        Jos tuotteella on kansainvälinen valmistajan (Fiat) myöntämä takuu, niin kyllä valmistajan edustajan on hoidettava sen takuuasiat kuntoon keinolla millä hyvänsä, ilman että asiakas joutuu esim. maksamaan kohtuuttomia satojen kilometrien hinauskustannuksia omasta pussistaan. Ja jos huoltoverkosto ei ole kunnossa, niin ostakoon ulkopuoliselta ne palvelut. Telttalla on oletettavasti edelleen osaaminen, työkalut ja maanlaajuinen verkosto, joten miksi Aro ei ohjaa asiakkaita sinne? Ainakaan joku aika sitten Aron toimipisteillä ei ollut vielä edes Fiat-testeriä, joten mikä hyöty sinne on asiakkaita ohjata?

        Et taida ymmärtää vastuukäsitteitä alkunkaan.


      • ????????

    • Monilla matkailuautoja myyvillä liikkeillä on monipuolinen huoltokorjaamo, jossa osataan tehdä myös Fiat Ducaton huoltotyöt. Suurin osa Suomen matkailuautoista on nimenomaan Fiat Ducato -alustaisia, joten se on tullut kaikille tutuksi. Takuukorjausten laskun voi sitten ehkä lähettää saksalaiselle myyjäliikkeelle ellei matkailuajoneuvohuolto ota sitä hoitaakseen.

    • ewrturtyu

      Takuusta vastaa autosi myyjä. Eikä tuleva, saman merkin myyjä. Oletko ihan vailla aivotoimintaa.

      • autoasi

        On turha viedä korjuulle ja sanoa korjauksen jälkeen että laittakaalasku auton myyjälle, et saa autoasi huollosta ennenkuin lasku on maksettu! Korjaamo ei ole velvoitettu selvittelemään kuka laskun maksaa. Sinä joudut sen asian selvittelemään! Tehdastakuu töitä ei Delta voi enää laskuttaa eikä tehdä, vain maksua vastaan!
        Arolla ei ole taasen kykyä tehdä tällä hetkellä mitään, tässähän se ongelma on!


      • ehrgetr6
        autoasi kirjoitti:

        On turha viedä korjuulle ja sanoa korjauksen jälkeen että laittakaalasku auton myyjälle, et saa autoasi huollosta ennenkuin lasku on maksettu! Korjaamo ei ole velvoitettu selvittelemään kuka laskun maksaa. Sinä joudut sen asian selvittelemään! Tehdastakuu töitä ei Delta voi enää laskuttaa eikä tehdä, vain maksua vastaan!
        Arolla ei ole taasen kykyä tehdä tällä hetkellä mitään, tässähän se ongelma on!

        Juurihan se tuossa sanottiin. Ihan sama, jos ostat ulkomailta uuden auton ja joudut tekemään takuukorjauksen suomessa. Sen tekee valtuutettu liike ja rahastaa sinua. SINÄ joudut sitten anomaan sen takuueuron sieltä mistä auton ostit. Yksinkertainen kuvio.


      • Amppax.
        ehrgetr6 kirjoitti:

        Juurihan se tuossa sanottiin. Ihan sama, jos ostat ulkomailta uuden auton ja joudut tekemään takuukorjauksen suomessa. Sen tekee valtuutettu liike ja rahastaa sinua. SINÄ joudut sitten anomaan sen takuueuron sieltä mistä auton ostit. Yksinkertainen kuvio.

        Autot ovat hieman liikkuvaisempaa sorttia kuin muut hyödykkeet, sen takia niillä on ainakin suurimmassa osassa Eurooppaa tämä "tehdastakuu" eli ensisijaisesti takuu korjauksen lasku lähtee tehtaalle ja valtuutetut korjaamot ovat velvollisia nämä korjaamaan ilman asiakkaalle annettavaa laskua.

        Sanokaa mitä sanotte, mutta näin se on ennen mennyt, niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa, ei siinä mitään myyjäliikettä välissä tarvita, kun on kyse nimenomaan alusta, jolle Fiat on takuunsa antnut vioista.

        Edelliseen autooni on mm. Espanjassa vaihdettu vaihteistoon osia takuuseen, vaikka ostin autoni Suomesta, Torinoon se lasku siitä lähti, ei Vantaalle.

        Mutta ei siinä mitään, ole 100% varma, että Aro tavalla tai toisella tämän auton kuntoon hoitaa takuun piirissä, kunhan vain aika juoksee.

        Mut ei se mitään, huudelkaa te sitä kuluttajan suojaanne ja vetäkää tulkintojanne, minä aion tulevaisuudessa ajaa takuulla matkailuautollani :)


      • ertyui90o
        Amppax. kirjoitti:

        Autot ovat hieman liikkuvaisempaa sorttia kuin muut hyödykkeet, sen takia niillä on ainakin suurimmassa osassa Eurooppaa tämä "tehdastakuu" eli ensisijaisesti takuu korjauksen lasku lähtee tehtaalle ja valtuutetut korjaamot ovat velvollisia nämä korjaamaan ilman asiakkaalle annettavaa laskua.

        Sanokaa mitä sanotte, mutta näin se on ennen mennyt, niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa, ei siinä mitään myyjäliikettä välissä tarvita, kun on kyse nimenomaan alusta, jolle Fiat on takuunsa antnut vioista.

        Edelliseen autooni on mm. Espanjassa vaihdettu vaihteistoon osia takuuseen, vaikka ostin autoni Suomesta, Torinoon se lasku siitä lähti, ei Vantaalle.

        Mutta ei siinä mitään, ole 100% varma, että Aro tavalla tai toisella tämän auton kuntoon hoitaa takuun piirissä, kunhan vain aika juoksee.

        Mut ei se mitään, huudelkaa te sitä kuluttajan suojaanne ja vetäkää tulkintojanne, minä aion tulevaisuudessa ajaa takuulla matkailuautollani :)

        Vain auton viimeinen myyjä on siitä vastuussa. Jos hyvää hyvyttään korjaavat ilmaiseksi se on niiden murhe.


      • Amppax
        ertyui90o kirjoitti:

        Vain auton viimeinen myyjä on siitä vastuussa. Jos hyvää hyvyttään korjaavat ilmaiseksi se on niiden murhe.

        ertui90o.

        Valitettavasti asia ei vain mene noin, mistäkö tiedän?

        No käännetään toisin päin, montako Fiatin tehdastakuulla olevaa autoa olet korjauttanut viimeaikoina takuuseen? Entä monessako maassa? Monessako paikassa näistä on kyselty, että mistäs ostit?

        Minä olen nämä kokenut nämä asiat, oletko sinä?

        Keskeisemmässä euroopassa toimii tälläkin hetkellä Fiatin tehdastakuut, myyntipaikasta huolimatta, jospa pian taas pohjolassakin.


      • ertytrutytuyiuop
        Amppax kirjoitti:

        ertui90o.

        Valitettavasti asia ei vain mene noin, mistäkö tiedän?

        No käännetään toisin päin, montako Fiatin tehdastakuulla olevaa autoa olet korjauttanut viimeaikoina takuuseen? Entä monessako maassa? Monessako paikassa näistä on kyselty, että mistäs ostit?

        Minä olen nämä kokenut nämä asiat, oletko sinä?

        Keskeisemmässä euroopassa toimii tälläkin hetkellä Fiatin tehdastakuut, myyntipaikasta huolimatta, jospa pian taas pohjolassakin.

        EI, EN TODELLAKAAN AJA VIATILLA. Esim. autokeskuksen ei tarvitse korjata deltan takuulla olevia autoja, jollei asiakas maksa sitä korjausta. Tiedätkö mistä tiedän? Olen viisas, toisin kuin sinä.


      • Amppax
        ertytrutytuyiuop kirjoitti:

        EI, EN TODELLAKAAN AJA VIATILLA. Esim. autokeskuksen ei tarvitse korjata deltan takuulla olevia autoja, jollei asiakas maksa sitä korjausta. Tiedätkö mistä tiedän? Olen viisas, toisin kuin sinä.

        ertytrutytuyiuop.

        Viisautesi ei ainakaan kiteytynyt kirjoitustaitoon tai luetun ymmärtämiseen.

        Tässähän nyt ollaan usemmassakin keskustelussa keskusteltu minun matkailuautostani, varsinkin minä.

        Kuten jo useampaan kertaan todettua: autossani on tehdastakuu voimassa ja sen hoitaisi lähes missä tahansa muussa euroopan kolkassa valtuutettu Fiat korjaamo kuntoon(ja on tähän asti täälläkin hoitanut) nyt vain joudun odottamaan, että armaaseen isänmaahani tällainen Fiat korjaamo saataisiin.

        Tuo Delta asia on sitten aivan eritapaus, johtuu siitä tavasta miten myyjä sen on tehtaalta ostanut.

        Ehkäpä arvoisa nimetön, joka ei nimimerkkiään kahdesti kykyne samoin toistamaan kokee tämän viisauden kovin eritavalla kuin Amppa-poloinen.

        No lusikalla tai kauhalla aivan sama, kun ei vastapuoli kykene keskusteluun niin ei kykene.

        P.s. autoni muuten menee ensiviikolla korjaukseen, eikä korjaamolaskun maksaja ole

        A: Amppa
        B: Saksalainen matkailuautokauppa
        C:Delta
        D:Aro.

        Siltä varalta, ettet tuosta arvaa, niin se on eräs autonvalmistaja ;)

        Paitsi tietenkin jos vaurio todetaan Ampan aiheuttamaksi, mutta näin en usko asian olevan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 137
      3888
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      108
      3542
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      19
      2513
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1599
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1575
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      87
      1458
    Aihe