Mitenkäs suojaatte vesimittarin pakkaselta, kun mökki jää kylmilleen?
Sulku maan alle; ja mittari lämpöiseen talvivarastoon, vai sinetöidäänkö putkiliitokset?
Suojalaatikko ja pakkasvahti on myös käynyt mielessä..
Kunnallistekniikka kulkee rajalla ja liittyminen houkuttelee.
Liittymän avaaminen maksaa 1300, eikä siihen sisälly töitä tai tarvikkeita..
Olen kuullut että jossain vedetään putki seinään saakka liittymän hinnalla, onko mökin ja okt:n käytännöt erilaisia?
Vesimittarin talvehtiminen?
4
6048
Vastaukset
- nääs...
Yksi mahdollisuus on mittarikaivo. Jos on kuiva paikka ts. kaivo ei täyty vedellä voi mittari kaivon tehdä isosta muoviputkesta 80-100cm halkaisijaltaan. Jos on liian vetinen paikka niin silloin käytetään muovista umpikaivoa. Tällöin mittari on roudan alapuolella kuten vesijohtokin. Kaivoon vain styrox eristetty kansi. Yleisin käytäntö On että kunta tuo vesijohdon ja viemärin tontille ja asentaa sulun. Siitä eteenpäin on asiaakkan homma jollei toisin sovita.
- mievaantäältä
On myös vesimittareita, jotka kestävät pakkasta: siis niissä vesi ei pääse mittarin lasin alle jolloin mittari tyhjenee kokonaan vedestä.
Jos sulku on sellainen, että se tyhjentää putken, jossa mittari on, ei muuta tarvitakkaan.
Meillä mökillä on kyllä tälläinen mittari, mutta mökkiä käytetään vielä talvellakin, joten tein vanhasta pakastimesta kaapin mittarille ja siinä on pakkasvahti sisällä.- Putki-ilo
Meinaan se kaivo.
Meillä toimii hyvin. - Puhdasvesi
Putki-ilo kirjoitti:
Meinaan se kaivo.
Meillä toimii hyvin.Meillä ollut 3 vuotta vesimittari "kaivossa", eli 2,5 metriä syvä ja metrin halkaisija betonirenkaat. Mittari noin metri kaivon pohjasta ja sulut ennen ja jälkeen mitarin, eli kun sulkee ennen mittaria olevan sulun voi tyhjentää maanpinnalle vievän putken, jollin se ei jäädy. Kaivo on rinteessä, joten pohjalta johtaa salaojaputki alemmas rinteeseen, estäen näin veden jäämisen kaivoon. Eristeenä 70 mm foamia kaksi kerrosta, näin ollen maan oma lämpö pitää kaivon sulana ja foam estää pakkasen pääsyn kaivoon. Vielä foam-eristeestä; ei vety kuten styrox ja lisäksi siinä on ponttisauma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231215
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89894- 87777
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede20749- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282702- 109626
- 32593
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet115511