huoltajuus,jos äiti asuu ulkomailla

huolestunut äiti

Eron jälkeen ovat lapsemme vielä yhteishuoltajuudessa.Eron yhteydessä oli puhe,että lapset jäävät isälleen maatilalle asumaan ja isä huolehtii heistä.Näin ollen itse en maksa tulevaisuudessakaan elatusmaksuja.
Miten nyt kun olen naimisissa ja muutan piakkoin ulkomaille ulkomaalaisen mieheni luo.Miten kannattaa tehdä sopimukset lapsien huoltajuudesta-yhteishuoltajuus sopisi minulle edlleenkin.Mutta kuka kustantaa lapsien matkat luokseni tapaamaan minua???Itselleni ei jää Suomeen asuntoa,joten en voi tulla heitä Suomeen tapaamaan.Ja ei minulla olisikaan varaa matkustella useamman kerran vuodessa.Isä ei anna lapsia ulkomaille.

9

3378

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laki niin kuin luetaan

>>Isä ei anna lapsia ulkomaille.>>

Jos näin on, että isä ei anna lapsia tapaamisiin ulkomaille, sinun on tultava heitä tapaamaan Suomeen. Pakkotäytäntöönpano lapsen tapaamisasiassa ei käytännössä onnistu ulkomaille.

• ikävä tulee meille kaikille!!

Taisi tulla ajatusvirhe,sori.Lapset siis ovat jo olleet kerran siellä luonani pari viikkoa.Ja isä hyväksyy vierailut,mutta ei halua antaa heitä pidemmiksi jaksoiksi,kuten esim. opiskelemaan kansainväliseen kouluun.

• ihmettelevä

on oikeus lapsiinsa. Eli jos todella haluat itsellesi hyvän mielen niin hoidat lasten huoltajuuden itsellesi ja viet lapset mukanasi. Vielä kun järjestät asiat oikein voit vaatia isältä elatusmaksuja ulkomaille vaikka asusteletkin siellä uuden miehesi kanssa. Mikäli tuossa onnistut niin muista vaatia tarpeeksi koska kansainvälisissä kouluissa voi olla suuret lukukausimaksut.
      Mikäli isä jollain keinolla saisi järjestettyä itselleen tapaamisoikeuden hän joutuu itse maksamaan matkansa tai vaihtoehtoisesti lasten matkat suomeen ja takaisin.
      Se mikä on lasten etu tai mitä mieltä he ovat asiasta on yhdentekevää, nyt on kyse äidin oikeuksista ja hänen hyvästä mielestään.

Onnea matkaan... toivottavasti lapsesi lähtevät vapaaehtoisesti uuteen ihanaan kotiinsa, ellei niin voihan heille antaa vaikka rauhoittavia matkan ajaksi.

• Pertti

Tämä ei ole lakineuvo, mutta sivukommentti on.

Totta, äideillä on Suomessa esineoikeudellinen oikeus yhteisiin lapsiimme, meillä isillä ei ole mitään oikeuksia.

• Vertaisia löytyy

Itse en ihan samanl. tilanteessa, mutta miltei... Opintojeni päätyttyä minä lähden töiden perään, kun löytyy, jos ei niin vap.eht. työhön tms.
      Erottu on, lapsia on tavattu aluksi siten, että asuin samalla paikkakunnalla, nyt lasten kulkemiset ovat vielä järjestyneet. Mutta entä myöhemmin?

Maksan elatusta, lisäksi lapset ovat kaikki lomat luonani, joten Kuluja on... Mikäli pääsen alani töihin, niin siitä tuskin saa aluksi suurta korvausta, voin joutua tekemään ilman palkkaakin "työharjoittelua".
      Meillä taas lasten kulkemisiin isän kanssa minulla ei ole mitään sanomista. En esim. voi evätä heiltä venäjän reissuja isän seurassa.
      Onneksi olen ukoton, opintovelaton... muuten leviäisi pää näiden ongelmien kanssa.

• Huolestunut isä

Jos lapset ovat yhteishuoltajuudessa ja asuvat isän luona, niin matkat kustantaa se jonka luona lapset eivät pääsääntöisesti asu.Eli kustannat matkat kokonaisuudessa itse. Se mikä kiinnitti huomioni oli elatusmaksu. Miten niin et "maksa tulevaisuudessakaan elatusmaksuja"??? Sinunhan olisi pitänyt maksaa heistä jo erosta asti( vai enkö ymmärtänyt oikein?). Jos ymmärsin, täytyy sanoa että ex-miehesi on laupias samarialainen (tai täysi tossu) joka ei välitä oikeuksistansa mitään.

• 2tossua talossa

Minähän se tossu tässä olen aiemmin ollut,sillä en halunnut omaisuutamme eron jälkeen jaettavaksi-en siis vaatinut osuuttani.Tällä takasin sen,ettei minulta vaadita mitään maksuja.Jos lapset tulisivat minulle,toki mieheni joutuisi maksamaan elatusta heistä.
        Ongelma vain se kannattaisiko meidän jatkaa yhteishuoltajuutta vai antaisinko huoltajuuden isälle???Ei varmaan järkeä anoa huoltajuutta itselle,jos isä ei niitä anna ulkomaille mukaan-vai??Lapsista ei riitakapuloita meidän perheessä tehdä.Suhteet ex:ään ovat nyt kunnossa ja aion ne pitääkin!!!!

• jep

Se vanhempi, joka asuu lasten kanssa, on oikeutettu saamaan elatusapua (oikeastaan kyseessä on lasten oikeus elatusapuun) toiselta vanhemmalta. Tähän ei vaikuta se, onko kyseessä yksinhuoltajuus, vai ei.

Yksinhuoltajana vanhempi saa päättää yksin kaikista lapsiin liittyvistä asioista. Yksinhuoltajuutta ei kovin heppoisin perustein myönnetä. Käsillä olevassa tapauksessa yksinhuoltajuus näyttää melko epätodennäköiseltä.

Tuomioistuin puntaroi, kenelle lapset annetaan. Jos lapset ovat vähänkään vanhempia, ei äidille antaminen ole mikään selviö. Arvioinnissa painaa oikeastaan pelkästään lapsen etu. Onko lapsen edun mukaista joutua/päästä ulkomaille? Tietyn ikäisten lasten omalle mielipiteellekin annetaan merkitystä.

Jos vanhempi ei itse voi saapua lasten luo, täytyy hänen luonnollisesti kustantaa lastensa matka itsensä luo. Jos siis et saa lapsia mukaasi, jäävät matkakulut sinun huoleksesi.

• Laki niin kuin luetaan

Korkein oikeus on antanut tapaamisten järjestämisen kuluista ennakkopäätöksen, jonka mukaan tapaamiskulut jaetaan saman periaatteen mukaisesti kuin muukin elatusvastuu lapsista.

KKO 2003:66
        "Lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain 2 §:n mukaan tapaamisoikeuden tarkoituksena on turvata lapselle oikeus pitää yhteyttä ja tavata vanhempaansa, jonka luona lapsi ei asu. Vanhempien tulee keskinäisessä yhteisymmärryksessä ja pitäen silmällä ennen kaikkea lapsen etua pyrkiä siihen, että tapaamisoikeuden tarkoitus toteutuu. Tämän vuoksi voidaan katsoa, että tarvittaessa se vanhempi, jonka luona lapsi asuu, on velvollinen edistämään tapaamisoikeuden tarkoituksen toteutumista, paitsi muutoin, myös osallistumalla niihin kustannuksiin, jotka tapaamisoikeuden toteuttamisesta aiheutuvat. Esteenä kuluvastuuta koskevan määräyksen antamiselle ei voida pitää sitä, että sanottuun lakiin ei sisälly nimenomaista säännöstä tällaisesta velvollisuudesta eikä siten myöskään niistä perusteista, jotka velvoittamista harkittaessa tulisi ottaa huomioon. Määräys ei kuitenkaan ole tarpeen silloin, kun on kysymys vain vähäisistä kustannuksista."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      257
      15231
    2. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      125
      10146
    3. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      108
      9371
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      23
      7109
    5. 182
      6547
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      176
      6228
    7. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      33
      5612
    8. Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella

Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole
      Maailman menoa
      47
      4806
    9. Jos mä joisin

Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      25
      1766
    10. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      147
      1702
    Aihe