Eka kiinteä ruoka?

kysynkysyn

Mikä olisi paras aloitusruoka? Kyseessä siis 4kk ikäinen vauva, jolle kiinteät aloitetaan. Vauva on korvikkeella eli siksi aloitetaan 4kk iässä kiinteät.

27

5516

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nip4zu

peuna ja porkkana ovat hyviä. Porkkanaa lapsi ainakin suostuu syömään ku se on makeampaa ku peruna.

• tukiäiti

Voit aloittaa esim. bataatilla, jossa vähemmän tärkkelystä kuin perunassa ja joka ei ole niin allergisoiva kuin porkkana. Myös maissi ja riisi ovat hyviä aloitusruokia. Hedelmistä käy hyvin esim. persikka, aprikoosi ja avokado sekä päärynä - joka tosin joillekin on aiheuttanut masuvaivoja. Avokado on mieto, ja erittäin energiapitoinen. Kypsää avokadoa on helppo rapsuttaa lusikalla ilman, että sitä pitäisi mitenkään erityisesti soseuttaa. Sama on kypsän päärynän kanssa (eikä tarvitse mitenkään erityisesti kypsentää).

• pööö

... banaani?
        minulla on 2kk tyttö ja etukäteen jo kyselin omalta äidiltäni noista ruoista mitä silloin annettiin kun olin itse vauva.
        sanoi banaanin olleen eka ruoka. eikö sitä sitten enää suositella, vai miksi ei kukaan tällä palstalla ole sitä maininnut?

• Elisa_83
        pööö kirjoitti:

... banaani?
        minulla on 2kk tyttö ja etukäteen jo kyselin omalta äidiltäni noista ruoista mitä silloin annettiin kun olin itse vauva.
        sanoi banaanin olleen eka ruoka. eikö sitä sitten enää suositella, vai miksi ei kukaan tällä palstalla ole sitä maininnut?

tyttö sai ensimmäisenä ruokana banaania.:) Ei tosin tykännyt siitä heti, on aika vahvan makuinen kuitenkin. Joillain banaani saattaa myös kovettaa vatsaa. Minunkin mielestäni on kuitenkin ihan hyvä aloitusruoka ja helppo vain lusikalla kaivertaa tuoreesta banaanista, tulee tosi sileää.

• 4:n isä

Meillä bataatista tuli hirveät ilmavaivat osalle perheestä, siksi ei olla annettu vauvalle... Avokado ja päärynä taas ovat monelle allergisoivia, joten niiden kanssa kannattaa olla tosi tarkkana.

• ........

Ei porkkanaa ekana. Aloita bataatilla joka vatsaystävällisempi kuin peruna... tee siitä väljää sosetta. On myös imelämpää kuin peruna eli kelpaa vauvalle paremmin.

Meillä aloitettiin vatsaystävällisesti maissivellillä mutta monihan ei vellejä anna... ja monille ei se maissikaan sovi.

• ...

meillä molemmilla on aloitusruokana ollut porkkana sose, neuvolasta suosittelin eikä mitään ellergioita ole tullut eikä vattaan ottanut, huomaa kyllä helposti, hedelmistä annoin persikkaa ja ruusunmarja vadelma ensimmäisinä. seuraavalla viikolla perunaa ja luumusosetta ettei vatsa mene kovalle hyvin on sopinut meillä, Kolmatta viikkoa kinnteitä mutta pieniä annoksia vieläkin, ei oikein vielä maistu hirmu hyvin;) pikkuhiljaa

• ap

Kiitos vastauksista. :)

Hmm, tuota bataattia mietin, se voisi olla hyvä. Mites se sose kannattaa tehdä? Lähinnä mittasuhteita mietin, paljonko bataattia, laitanko vettä vai korviketta, pakastanko? Miten siitä saa tarpeeksi sileää?

• ap
        ******* kirjoitti:

http://www.nutriciababy.fi/ruokatietoa/keittokirja/soseet/fi_FI/bataattikukkakaalisose/ tee vaikka noin mutta älä siis laita kukkakaalia... järki sanoo kuinka löysää. sitä voi tarjotessa laimentaa vielä edelleen korvikkeella jos siltä tuntuu.

Hei!

Tuli vielä mieleen lisää todennäköisesti tyhmiä kysymyksiä... Mutta kysyn kuitenkin...

Tarjotaanko kasvissose lämpimänä vai kylmänä?
        Kauanko sose säilyy pakkasessa? Entä jääkaapissa?
        Eikö soseen pidä kuitenkin olla sellaista, että se lusikalla syödään eikä niin löysää että sen voisi myös imeä eli velliä?
        Saako sauvasekoittimella tarpeeksi sileän soseen, kun muuta välinettä meillä ei ole?

• avantasia
        ap kirjoitti:

Hei!

Tuli vielä mieleen lisää todennäköisesti tyhmiä kysymyksiä... Mutta kysyn kuitenkin...

Eikö soseen pidä kuitenkin olla sellaista, että se lusikalla syödään eikä niin löysää että sen voisi myös imeä eli velliä?
        Saako sauvasekoittimella tarpeeksi sileän soseen, kun muuta välinettä meillä ei ole?

kasvissose lämpimänä,minun tietääkseni ainakin:) itsetekemää sosetta en ole pakastanut,teen niin pieniä annoksia että menee pari päivää samaa.Sitä vanhempaa en lähtis antamaan. Soseen koostumksen ei tarvitse olla ihan vellimäistä tosin se voi alkuun mennä paremmin niin ei tule pienelle niin suurta järkytystä kun ruoan koostumus vaihtuu=) ja sauvasekoittimella ainakin itse olen saanut tehtyä,välillä käyttänyt sellaista mikseriä..toivottavasti musta oli jotain apua..

ap kirjoitti:

Hei!

Monet kasvikset voi painaa siivilän läpi niin muussaantuvat. Mutta mä saan perunan ihan haarukallakin perunamuussiksi, siis todella sileäksi (käytän jauhoisia perunoita!! ja kunnon keitto, keitän vielä kuoret päällä). Perunan sekaan olen laittanut korviketta ja joskus maissivelliäkin. Ei sen velliä tarvitse olla, ei se muuten lusikassa pysy.

Jos ei halua mikrottaa niin voi totuttaa syömään huoneenlämpöistä sosetta. Hyvin monet tekevät näin eikä lapsi siitä mitenkään kärsi. Se sose viilenee kuitenkin syötön aikana vaikka lämmittäisi ja mikro vie ravinteita.

• ap
        ******** kirjoitti:

Monet kasvikset voi painaa siivilän läpi niin muussaantuvat. Mutta mä saan perunan ihan haarukallakin perunamuussiksi, siis todella sileäksi (käytän jauhoisia perunoita!! ja kunnon keitto, keitän vielä kuoret päällä). Perunan sekaan olen laittanut korviketta ja joskus maissivelliäkin. Ei sen velliä tarvitse olla, ei se muuten lusikassa pysy.

Jos ei halua mikrottaa niin voi totuttaa syömään huoneenlämpöistä sosetta. Hyvin monet tekevät näin eikä lapsi siitä mitenkään kärsi. Se sose viilenee kuitenkin syötön aikana vaikka lämmittäisi ja mikro vie ravinteita.

Kiitos teille, oli apua! :)

Mites, jos haluaa itse tehtyä sosetta (jääkaapissa pidettyä) tarjota huoneenlämpöisenä? Kauanko sen uskaltaa antaa olla huoneenlämmössä ennen syöttöä, ettei mene pahaksi?

Ja jos joku laittaa pakkaseen soseita, kuulisin mielelläni kauanko ne siellä pysyvät hyvinä. :)

• Elisa_83
        ap kirjoitti:

Mites, jos haluaa itse tehtyä sosetta (jääkaapissa pidettyä) tarjota huoneenlämpöisenä? Kauanko sen uskaltaa antaa olla huoneenlämmössä ennen syöttöä, ettei mene pahaksi?

Ja jos joku laittaa pakkaseen soseita, kuulisin mielelläni kauanko ne siellä pysyvät hyvinä. :)

tässä vastauksia:

Minä tarjoaisin lämpimänä, jos kyse on kasviksesta, mutta kylmänä, jos hedelmästä. Eli ihan kuin itsekin söisin. Huoneenlämpöisenä en antaisi ns. lounasta ja päivällistä, mutta jos niin haluaa tehdä, niin en pitäisi huoneenlämmössä kuin ehkä tunnin ajan.

Jääkaapissa kestää soseesta riippuen ehkä noin pari päivää, aina kannattaa haistaa ja maistaa ennen tarjoamista. Hedelmä ei oikein itsetehtynä juurikaan säily, minä ainakin annan aina tuoreesta hedelmästä. Pakkasessa säilyy pitkäänkin, lihasose n. 3kk ja kasvissose varmaan pidempäänkin. Perunaa ei kannata pakastaa ainakaan yksinään, sen rakenne kärsii.

• kuten peruna

Keitä bataatti vedessä, kaada vesi pois ja soseuta sauvasekoittimella.
        "Ohenna" sosetta syötäessä rintamaidolla tai vastikkeella tai vaikka maissi/riisivellillä.
        Pakasta ihan pieninä annoksina, joko jääpalamuottin tai sitten pieniin muovipusseihin.
        Pakkasesta on helppo sitten ottaa yksi annos kerrallaan. Ja kun pakastat eri laadut erikseen pieninä annoksina saat myöhemmin sekoitettua erilaisia yhdistelmiä helposti.

• 5kk
        kuten peruna kirjoitti:

Keitä bataatti vedessä, kaada vesi pois ja soseuta sauvasekoittimella.
        "Ohenna" sosetta syötäessä rintamaidolla tai vastikkeella tai vaikka maissi/riisivellillä.
        Pakasta ihan pieninä annoksina, joko jääpalamuottin tai sitten pieniin muovipusseihin.
        Pakkasesta on helppo sitten ottaa yksi annos kerrallaan. Ja kun pakastat eri laadut erikseen pieninä annoksina saat myöhemmin sekoitettua erilaisia yhdistelmiä helposti.

Peruna ja porkkana kovettavat vatsaa. Pidä luumua kotona varmuuden vuoksi ainakin aluksi, jos näitä annat.

• jxdh tdyt
        ap kirjoitti:

et oo tainnu koskaan ite tehdä/syödä ruokaa? kysymyksistä päätellen..

• ??
        ap kirjoitti:

Lämmität sitä mikrossa sen lämpöiseksi, kun haluat.
        Ja ohennat vielä vastikkeella tai vellillä tarpeen mukaan.

• ap
        5kk kirjoitti:

Peruna ja porkkana kovettavat vatsaa. Pidä luumua kotona varmuuden vuoksi ainakin aluksi, jos näitä annat.

No nyt on sitten bataatti aloitettu ja lisäkysymyksiä seuraa. :)

Eli monen päivän päästä voi aloittaa seuraavan maun?
        Koska voi alkaa enemmän kuin pari tl? Ja paljonko silloin, esim. montako ruokalusikallista?
        Milloin yhden aterian lisäksi otetaan toinen ateria?
        Voiko kahden soseaterian lisäksi anaa vielä yhden vellin ja korvata sillä siis yhden Tutteli-aterian (puklailujen takia)?

• heree900
        ap kirjoitti:

Koska voi alkaa enemmän kuin pari tl? Ja paljonko silloin, esim. montako ruokalusikallista?
        Voiko kahden soseaterian lisäksi anaa vielä yhden vellin ja korvata sillä siis yhden Tutteli-aterian (puklailujen takia)?

ja ensin ihan muutamista lusikallisista lähdetään. Nyt myöhemmin olen sitten antanut heti jo vähän enemmän kerralla. Pikkuhiljaa kun niitä makuja tulee niin sitten lisätään aterioita. Me taidettiin alkuun mennä aamupäivällä ja iltasella

• kiinteistä
        ap kirjoitti:

1-2 uutta makua viikossa, jos ei tule oireita. Joka päivä voi annosta lisätä ja muutaman päivän kuluttua antaa sen mitä syö - ei tietenkään purkkitolkulla:)

Toisen aterian voi ottaa aika pian kuvioihin (kuitenkin uusi maku kannattaa aina sijoittaa aamupäivään, jos tulee masuvaivoja).

Uutta makua kannattaa antaa väh. viikko putkeen, jotta näkee tuleeko allergia-oireita (voi tulla viiveelläkin). Alussa toki annetaan usein pidempään, mutta sitten kun makuja on jo paljon, on pakko jotain aina välissä jättää pois...

Kun vauva on ollut pidempään kiinteillä ja jos vauva ei oireile, niin uusia makuja voi aloittaa jo reippaammilla annoksilla. Jos vauva on herkkämasuinen, niin sitten maltillisemmin.

Vellillä voi korvata maitoaterian. Meillä vellejä kyllä puklattiin siinä missä maitoakin. Samoin kiinteitä puklataan edelleen (vauva 8kk).

• täytyy kuulostella..
        ap kirjoitti:

Oikeastaan täytyy kuulostella, kuinka vauvan vatsa kestää.
        Siitä on reilu kuukausi, kun meillä aloitettiin kiinteiden syöminen.
        Nyt ruokavaliossa on lounas (määrältään n.100-120g) ja iltapuuro (Riisipuuro, Muksu-jauheesta, tätä näin pienenkin vatsa kestää kun niitä muilta viljoja ei oikein vielä voi kokeilla). Tällä viikolla lisättiin repertuaariin aamupuuroa, kun nälkä oli niin hirmuinen eikä pelkällä maidolla aamupäiväunta riittänyt enää.
        Teen nämä puurot vastikkeeseen. Maku on tuttu ja saa ravinnon ja energian siitäkin.

Meillä porkkana ei käynyt vatsalle lainkaan. Siksi en ole vielä perunaakaan kokeillut. Lapsi nyt siis 5 kk vanha.
        Samoin kävi päärynän kanssa, itku tuli siitäkin.
        Maissi on vatsaystävällinen ja hyvä aloitussose, vähän rakeisempi kyllä.
        Puuron kanssa voi maistella mustikkaa, kuningatarta (mustikka-vattu) tai ruusunmarjaa.
        Ruusunmarjalla on myös laksatiivinen vaikutus, ei ihan yhtä hyvin kuin luumulla, mutta kuitenkin. Omalle vauvalleni en luumua saanut alas menemään vaikka muuten syökin hanakasti kaikkea.

Olen antanut uuudet makupalat aina muiden "vanhojen tuttujen" eväiden joukossa, joten annoskoot ovat siis jo ihan hyviä. Ja kun tiedät, että niistä vanhoista ei vatsavaivaa tule, tunnistat kyllä, jos uusi tulokas, se teelusikallinen tai kaksi, saa maailman vinksalleen.

• fjksd
        ap kirjoitti:

Hei!

meillä kasvissosekin tarjotaan haaleana, vauva ei suostu syömään kovin lämpimänä.

• Anoppi vuannnnn

Mini'ä saattaa hermostua ;)

• avuton..

meillä poika 3kk ja olen jo alkanut miettiä näitä kiinteitä ja tässä jutussa tulikin vastaus melkein kaikkiin kysymyksiini mitä olen miettinyt.

muutama asia vielä askarruttais jos joku vielä jaksaisi vastailla..

eli kun nuita kiinteitä alkaa antamaan niin miten kauan näitä korvikkeita annetaan vai annetaanko niitä aina kiinteiden lisäksi? ja kuinka paljon? ja koska voi esim vellin aloittaa?
      meillä poika syö vain korvikkeita nyt, imetin n. 2-2.5kk.
      entä nämä puurot sun muut? mistä löytäisin netistä ihan perustietoa ruokailuista, määristä tällaiselle tumpelolle.
      eka lapsi ja ihan hukassa näitten kiinteitten kanssa.

mielestäni tietoa löytyi vaikka kuinka kun olin raskaana ja viikoista mitä tapahtuu milloinki mutta nyt kun lapsi on tullut maailmaan niin en löydä oikeen tietoa mistään. lukee usein miten et voi aloittaa ku lapsi 4kk ja maistella jne. mutta juuri että kuinka paljon, kuin useasti päivässä, miten korvikkeiden kanssa, vellit, puurot... huh, olen kyllä ihan pihalla näitten kanssa...

• Henni78

Voit aloittaa ihan muutamalla pikkulusikallisella päivässä. Ja maissi tai hedelmäsoseet ovat parhaita noin pienelle. Peruna todennäköisesti tukkisi mahan ja porkkana allergisoi aluksi todella usein.

Itse annoin ennen jokaista korvikesyöttöä muutaman lusikallisen sosetta ja korvikkeet siihen päälle. Päivittäin lisäsin hieman soseannosta ja parin vkon totuttelun jälkeen meni noin 0,5-1 prk sekä maissi että hedelmäsosetta päivittäin. Samoja makuja syötin ensimmäiset vkot. Alussa ei kannata iltaisin antaa soseita mahdollisten öisten vatsanväänteiden takia. Sitten kun vatsa on tottunut soseisiin, on hyvä kasvattaa illalla syötävää annosta hieman, jotta yöunetkin maistuvat. Ja maitoa toki päälle.

Puuroa en aloittaisin enne sitä 5kk ikää. Kaupan maustetut valmispuurot ovat loistavia aloitusta varten.

velliä en suosittele. Se ei ole ravintoarvoltaan tai koostumukseltakaan juurikaan korviketta tuhdimpaa, ja saattaa aiheuttaa vatsanväänteitä siinä olevan tärkkelyksen takia.

Korviketta annetaan aina kiinteiden lisäksi. Vaikka vauva söisikin soseita, korvike (maito) on silti kasvun ja terveyden kannalta korvaamatonta. Esim puolivuotiaan saama maitomäärä olisi hyvä olla ainakin puoli litraa jos syö 5 ateriaa päivässä. Pienempi vauva, joka syö vähemmän kiinteitä, voi huoleti juoda lähelle litrankin maitoa päivittäin.

• Henni78

Me aloitimme kaupan maissisoseella ja mangososeella. Niitä vedeltiin muutama vko korvikkeen kanssa. Sitten kokeilimme perunaa ja porkkanaa. Peruna tukki mahan ja porkkana allergisoi inhottavasti. Jätimme ne siis hetkeksi pois. Maissisose ja kaikki hedelmä/marjasoseet menivät heti hienosti alas eikä niistä vatsakaan oireillut millään tavoin.

Aloitimme 5-kuisena soseet ja puolivuotiaana ekat lihasoseet. Ekana syötiin kana-riisiä. Samaan aikaan peruna alkoi mennä alas ilman vatsanväänteitä. Kaupan soseilla mentiin lähelle vuoden ikään, koska poika oli aikamoinen sihtikurkku, ja oksensi kaaressa kaikki vähänkin kökkäreisemmät tai rakeisemmat ruoat. Samoin liian liisterimäiset ja itsetehdyt puurotkin tulivat ylös.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2873
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2124
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe