hakkeen ajo

jlhdofgahdoaho

Mitä mieltä raati on keskiakseli kärryn käytöstä metsähakkeen ajossa? Vetokita pitää vissiin olla erilainen mutta miten tuo keventää keulaa mäkien laskussa ynnä muussa?

16

3705

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokeile vaik

      B juna on paras

    • seksi-anneli

      Ei keksi, ei millään, että miksi se pitäis olla tuollainen.....
      Venäläisten värkeissä millä kappaletta kuskaavat ainakin nurkkien yhteenotto näyttää olevan enemmän kuin lähellä jo melko pienissä epätasaisuuksissa.

      • öllölä

        ei semmonen keskiakselivehe pääsääntöisesti kestä kallistusta läheskään niin hyvin kuni normi täysperä.


      • alottaja
        öllölä kirjoitti:

        ei semmonen keskiakselivehe pääsääntöisesti kestä kallistusta läheskään niin hyvin kuni normi täysperä.

        Joo kai se on hylättävä toi keskiakseli kärry, oisi vaan saanu kaks kärpästä yhellä iskulla kun oisi rattoria saanu myös kuletettua paremmin kun nostaa aisan pystyyn, nii perseen saa maahan ja ajaa rattorin kyytiin, mutta onhan se nähty ettei nuo kompromissi vehkeet oo missään hyviä, niimpä vuokraan lavettia edelleen.


      • Toope.
        alottaja kirjoitti:

        Joo kai se on hylättävä toi keskiakseli kärry, oisi vaan saanu kaks kärpästä yhellä iskulla kun oisi rattoria saanu myös kuletettua paremmin kun nostaa aisan pystyyn, nii perseen saa maahan ja ajaa rattorin kyytiin, mutta onhan se nähty ettei nuo kompromissi vehkeet oo missään hyviä, niimpä vuokraan lavettia edelleen.

        edelliset viisaat puhua vasikkajunasta. Aisan mitastahan se kiinni on ottaako kulmat kiinni vai ei. Saattais olla toimivakin systeemi.
        Soramiehetkin aina ensin tyrmää ajatuksen keskiakselikärrystä mutta kun vähän selittää niin myöntävät että johonkin paikkaan vois sopiakin


      • Toope. kirjoitti:

        edelliset viisaat puhua vasikkajunasta. Aisan mitastahan se kiinni on ottaako kulmat kiinni vai ei. Saattais olla toimivakin systeemi.
        Soramiehetkin aina ensin tyrmää ajatuksen keskiakselikärrystä mutta kun vähän selittää niin myöntävät että johonkin paikkaan vois sopiakin

        Ruotsissa, ja liekö Norjassakin, taitaa sora-autot pääasiassa olla keskiakselikärrillä varustettuja. Määrätyissä tilanteissa sellainen voi olla ihan näppärä peli. Kävisikö tuollainen sitten metsähakkeen ajoon, niin en tiedä... miksei, periaatteessa ainakin. Onkohan siinä keskiakselikärrin aisan pituudessa mitä säännöksiä, ettei tosiaan olisi tiukoissa tilanteissa kontin kulmat vastakkain?


      • he-he-heikki
        puukuski kirjoitti:

        Ruotsissa, ja liekö Norjassakin, taitaa sora-autot pääasiassa olla keskiakselikärrillä varustettuja. Määrätyissä tilanteissa sellainen voi olla ihan näppärä peli. Kävisikö tuollainen sitten metsähakkeen ajoon, niin en tiedä... miksei, periaatteessa ainakin. Onkohan siinä keskiakselikärrin aisan pituudessa mitä säännöksiä, ettei tosiaan olisi tiukoissa tilanteissa kontin kulmat vastakkain?

        sitä aisaa vaikka pari metriä pidemmäksi mutta kun tarkoitus ilmeisesti oli tavaran- eikä aisankuljetus niin kuormatilastahan se kaik´on pois.

        Ajettaisko sillä keskiakselikärrillä vain ne hommat mihin tää ois ylivetomaailmanparas ja varsperällä sit ne muut keikat? Olis aina pihalla yks perävaunu keräämässä linnunkakkaa.

        Ilmajousilla ja ajosilloilla imee traktorin sisään aika vaivattomasti perusvaunukin.

        Toope vois hieman selittää nyt tota juttuaan niin katotaan kuka nauraa.


      • Toope.
        he-he-heikki kirjoitti:

        sitä aisaa vaikka pari metriä pidemmäksi mutta kun tarkoitus ilmeisesti oli tavaran- eikä aisankuljetus niin kuormatilastahan se kaik´on pois.

        Ajettaisko sillä keskiakselikärrillä vain ne hommat mihin tää ois ylivetomaailmanparas ja varsperällä sit ne muut keikat? Olis aina pihalla yks perävaunu keräämässä linnunkakkaa.

        Ilmajousilla ja ajosilloilla imee traktorin sisään aika vaivattomasti perusvaunukin.

        Toope vois hieman selittää nyt tota juttuaan niin katotaan kuka nauraa.

        maksimoinnin takiahan ne kulmat lähelle toisiaan laitetaan, totta. Tasaselle asfaltille tehdyn rahtivehkeen kanssa jo laivaanajo hirvittää välillä. Hakeautossa siis pitää varautua epätasaiseen alustaan pitemmällä aisalla, riittääkö sitten kuutiot muuten, insinöörit laskekoon.

        Oletan että kaipaat selitystä nimenomaan tuohon sora-autoon. Siinähän niitä kuutioita ei paljon tarvita eikä se pitkä aisa ole haitta. Keskiakselinen sorayhdistelmä siis pelaa niin että kipataan kärry ja sitten autokuorma siihen auton ja kärryn väliin, jää kasetointi pois. Ahtaaseen paikkaan ei tietysti onnistu ja johonkin tien päähän peruuttaessa joutuu katkomaan mutta laakeella paikalla vaan vedetään tyhjä kärry sen autokuorman yli


      • alottaja
        Toope. kirjoitti:

        maksimoinnin takiahan ne kulmat lähelle toisiaan laitetaan, totta. Tasaselle asfaltille tehdyn rahtivehkeen kanssa jo laivaanajo hirvittää välillä. Hakeautossa siis pitää varautua epätasaiseen alustaan pitemmällä aisalla, riittääkö sitten kuutiot muuten, insinöörit laskekoon.

        Oletan että kaipaat selitystä nimenomaan tuohon sora-autoon. Siinähän niitä kuutioita ei paljon tarvita eikä se pitkä aisa ole haitta. Keskiakselinen sorayhdistelmä siis pelaa niin että kipataan kärry ja sitten autokuorma siihen auton ja kärryn väliin, jää kasetointi pois. Ahtaaseen paikkaan ei tietysti onnistu ja johonkin tien päähän peruuttaessa joutuu katkomaan mutta laakeella paikalla vaan vedetään tyhjä kärry sen autokuorman yli

        Moro vaan. Juu tarkotus oli metsähakkeen ajoon toi vasikka, kun toi vajaan 12metrinen kärry on kömpelö ja ei tota rattoria tosiaan oo kovin käytännöllinen neliakselisella kuskata.
        Tuolla vasikalla veisi sen rattorin metsään, sais lingota samalla ja siihen tuosta pihalta tuo 6,5metrinen 40kuution kontti, ketjupurulla niin sais täyttää vasikkaa sillä aikaa kun käy kuormurin purkaa, tulee tavallaan 3kuormaa melkein kahen nuppikuorman ajalla, kun ei tuo toinen auto oo ajossa enää.
        Painot ei mee yli kun vasikan kokopaino 18t, omapaino kontin kans varmaan 5-6t luokkaa nii melko kosteetakin ajelee tuolla ja koko pötkön pituus jää varmaan alle 20m.

        Mut tuo kärry mitä kattoin meni jo, niin taitaa tuo vasikka jäähä tältä talvelta, hyvä ehkä niin kun katoin juutubesta kun paali kuormassa ollu vasikkakärry keikku hulluna, tympee oisi haketta lapioida tuolta ojan pohjalta.


      • ruskaa pakkasessa
        Toope. kirjoitti:

        maksimoinnin takiahan ne kulmat lähelle toisiaan laitetaan, totta. Tasaselle asfaltille tehdyn rahtivehkeen kanssa jo laivaanajo hirvittää välillä. Hakeautossa siis pitää varautua epätasaiseen alustaan pitemmällä aisalla, riittääkö sitten kuutiot muuten, insinöörit laskekoon.

        Oletan että kaipaat selitystä nimenomaan tuohon sora-autoon. Siinähän niitä kuutioita ei paljon tarvita eikä se pitkä aisa ole haitta. Keskiakselinen sorayhdistelmä siis pelaa niin että kipataan kärry ja sitten autokuorma siihen auton ja kärryn väliin, jää kasetointi pois. Ahtaaseen paikkaan ei tietysti onnistu ja johonkin tien päähän peruuttaessa joutuu katkomaan mutta laakeella paikalla vaan vedetään tyhjä kärry sen autokuorman yli

        kun keskiakselikärryssä aisa on jäykkä toisin kuin täysperässä, kaikki kallistus tapahtuu siis vetokidan ja aisan silmukan välillä. Minkälaisen kallistus kulman tuo kita sietää ja mahtaako kulua ennenaikojaan kun kokoajan kohdistuu rasitusta? Varsinkin käännyttäessä kallistuneena luulisi olevan kita ja aisa kovilla.


      • mokkamaster
        ruskaa pakkasessa kirjoitti:

        kun keskiakselikärryssä aisa on jäykkä toisin kuin täysperässä, kaikki kallistus tapahtuu siis vetokidan ja aisan silmukan välillä. Minkälaisen kallistus kulman tuo kita sietää ja mahtaako kulua ennenaikojaan kun kokoajan kohdistuu rasitusta? Varsinkin käännyttäessä kallistuneena luulisi olevan kita ja aisa kovilla.

        Kuluu se. Ihme että yleensä kestääkään, aisan päät on noissa kiinni murtopulteilla.
        En jaksanu kaivaa kuvia mistään, mutta mites tuon keskiakselin kippaus sitten?
        Onko niissä miten peräylitystä? Vai sivukaato?
        Ja lisää ihmettelyä: Vetäjässä 2 akselia, perävaunussa 3 ja vasikassa 3, miksi?
        Äkikseltään ei uskois että menee esim oikaisun suhteen mitenkään laillisten kirjoihin.


      • Toope.
        mokkamaster kirjoitti:

        Kuluu se. Ihme että yleensä kestääkään, aisan päät on noissa kiinni murtopulteilla.
        En jaksanu kaivaa kuvia mistään, mutta mites tuon keskiakselin kippaus sitten?
        Onko niissä miten peräylitystä? Vai sivukaato?
        Ja lisää ihmettelyä: Vetäjässä 2 akselia, perävaunussa 3 ja vasikassa 3, miksi?
        Äkikseltään ei uskois että menee esim oikaisun suhteen mitenkään laillisten kirjoihin.

        se taas tuli, 2 3 3akselia on vasikkajuna eli ppv-yhdistelmä vasikka perässä. Siis moduuli, yleensä 25.25m, käytetään rahdinajossa. Nyt puhutaan kuitenkin auto vasikka kombinaatiosta eli soranajossa 4-aks auto 3-aks kärry. Minimipituuden määrää siltasääntö. Maailmalla käyttävät yleensä 3-aks autoa koska meikäläinen 60t kokonaispaino on siellä utopiaa Ruotsia lukuunottamatta.
        Peräylitystähän ei soranajossa tarvita kun tavara on painavaa eli pieni laatikko piisaa.
        Kidan kestosta en varmuudella tiedä mutta vasikkakidanhan voi tehdä niin että kita on akselinpätkässä kiinni ja kallistelee sen aisan mukana


      • vetokuula
        Toope. kirjoitti:

        se taas tuli, 2 3 3akselia on vasikkajuna eli ppv-yhdistelmä vasikka perässä. Siis moduuli, yleensä 25.25m, käytetään rahdinajossa. Nyt puhutaan kuitenkin auto vasikka kombinaatiosta eli soranajossa 4-aks auto 3-aks kärry. Minimipituuden määrää siltasääntö. Maailmalla käyttävät yleensä 3-aks autoa koska meikäläinen 60t kokonaispaino on siellä utopiaa Ruotsia lukuunottamatta.
        Peräylitystähän ei soranajossa tarvita kun tavara on painavaa eli pieni laatikko piisaa.
        Kidan kestosta en varmuudella tiedä mutta vasikkakidanhan voi tehdä niin että kita on akselinpätkässä kiinni ja kallistelee sen aisan mukana

        kitoja tai vetopalkkeja ehkä kuitenkaan itse tehdä.
        Katsoin kirjasta tämmöttii tietoo että keskiakseliperävaunuyhdistelmän maksimi kokonaispaino 44 tonnia, joten kyllä se 60 tonnia tuon tiedon mukaan täälläkin taitaa vain haaveissa olla.


      • alottaja
        vetokuula kirjoitti:

        kitoja tai vetopalkkeja ehkä kuitenkaan itse tehdä.
        Katsoin kirjasta tämmöttii tietoo että keskiakseliperävaunuyhdistelmän maksimi kokonaispaino 44 tonnia, joten kyllä se 60 tonnia tuon tiedon mukaan täälläkin taitaa vain haaveissa olla.

        Juu elikkä 3akselisen kuorma-auton perään oli tarkotusta vasikkaa laittaa 2akselisena, ja ketjupurku kontilla, eli perästä purkaa kuorman. Kyllä siihen peräylitystä ihan riittävästi tulis. Kok.painot ois 26t 18t kun joku sitä kysy. Mutta tämä ajatus taitaa toistaseks jäädä kun eihän tuota lunta ees oo, niin eipä tarvihe lingotakkaan.


      • Toope.
        vetokuula kirjoitti:

        kitoja tai vetopalkkeja ehkä kuitenkaan itse tehdä.
        Katsoin kirjasta tämmöttii tietoo että keskiakseliperävaunuyhdistelmän maksimi kokonaispaino 44 tonnia, joten kyllä se 60 tonnia tuon tiedon mukaan täälläkin taitaa vain haaveissa olla.

        vetokidan hyväksyntä voisi olla vaikeampi juttu, juu. Ihan tehdastekoisista löytyy kuitenkin AKE:n julkaisusta:

        "Apuvaunun ja keskiakseliperävaunun niveltämätön vetoaisa aiheuttaa vetokyt-
        kimeen kohdistuvan pystykuorman, joka saa olla lainsäädännön mukaan enin-
        tään 1000 kg. Suuren pystykuorman vuoksi apuvaunujen ja keskiakseliperä-
        vaunujen vetämiseen suunnitellut ja markkinoidut vetokytkimet ovat yhtä poik-
        keusta lukuun ottamatta vetopalkin kiinnitykseltään jäykkiä pystysuunnassa ja
        niissä on vaakatasossa kääntyvä ja tavallista suurempi vetokita"

        eli oikein arvailin.

        Keskiakseliperävaunuyhdistelmän max.paino on tosiaan lakonisesti 44t, mitä lie lainsäätäjä taas ajatellut? Pelkällä autolla kun se on 32/38t (4/5aks) eli taitaa pelkän auton kantavuus olla sama. Teoriassahan tuon 44t yhdistelmän saisi 2-akselisella autolla.


      • jgvjjvj
        Toope. kirjoitti:

        vetokidan hyväksyntä voisi olla vaikeampi juttu, juu. Ihan tehdastekoisista löytyy kuitenkin AKE:n julkaisusta:

        "Apuvaunun ja keskiakseliperävaunun niveltämätön vetoaisa aiheuttaa vetokyt-
        kimeen kohdistuvan pystykuorman, joka saa olla lainsäädännön mukaan enin-
        tään 1000 kg. Suuren pystykuorman vuoksi apuvaunujen ja keskiakseliperä-
        vaunujen vetämiseen suunnitellut ja markkinoidut vetokytkimet ovat yhtä poik-
        keusta lukuun ottamatta vetopalkin kiinnitykseltään jäykkiä pystysuunnassa ja
        niissä on vaakatasossa kääntyvä ja tavallista suurempi vetokita"

        eli oikein arvailin.

        Keskiakseliperävaunuyhdistelmän max.paino on tosiaan lakonisesti 44t, mitä lie lainsäätäjä taas ajatellut? Pelkällä autolla kun se on 32/38t (4/5aks) eli taitaa pelkän auton kantavuus olla sama. Teoriassahan tuon 44t yhdistelmän saisi 2-akselisella autolla.

        mitenkäs saapiko noihin 4akselisiin hakekärryihin minkälaiset painot jos ottaa etuvaunun pois ja käyttää sitä puoliperävaununa ja onko millanen homma vaihtaa kääntökehän tilalle tappi? Saako nuihin adapteria eli kääntökehän pultteihin tulee levy missä tappi on. tulisi 2akselien kärry ja 2tai3akselinen veturi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2858
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      105
      2140
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1620
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      924
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe