Lukemisnopeus?

Sanna21

Tunnen olevani todella hidas lukemaan! Luen parhaillani kauppatieteellisen pääsykokeisiin ja lukuvauhtini tunnissa on vain 30 sivua?! Ei kyl kunnolla pysty keskittyyn ja luenkin vasta ekaa kirjaa läpi,ihan vaan,et saan tietää, mistä kirja kertoo! Ens lukemisella vasta paneudun kunnolla tekstiin!
Tuntuu,et saan tehdä kaksinkertasen työn muihin verrattuna ku saan aikaan NOIN vähän :O Miten muut lukee? Ahistanu tää jo monta vuotta.. :/

10

3491

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • penny

Luen tosi paljon ja olen oppinut nopeaksi lukijaksi. Tavallista kirjaa, esim. romaania luen 80-100 sivua tunnissa tai enemmänkin, koulukirjaa jotain 60 sivua tunnissa.

Sulla voi olla jonkinasteinen lukihäiriö tai oppimisvaikeus...? Kannattaa ottaa siitä selvää! :) Tsemppiä pääsykokeisiin!

• emm

Omani on samaa luokkaa kuin sulla, romaania n. 100 sivua tunnissa ja asiatekstiä n. 50 sivua. Ja mulla on lukihäiriö, eli ei se siitä johdu. Lukunopeuttaan voi oikeastaan kasvattaa vain lukemalla. Pääsykoekirjoissa (ainakin mulla) nopeus on korkeampi joka lukukerralla. Tsemppiä kaikille lukemiseen ja kannattaa käydä kattomassa tän saitin lukunopeustestiä:

http://kunniankevat.com/lukunopeus.shtml

• kylteri

30 sivua tunnissa uutta asiaa opetellessa on aivan hyvä vauhti. Itse lueskelin kauppiksen pääsykokeisiin tuollaista 25 sivun tuntivauhtia.

Opiskelen tällä hetkellä sekä Helsingin yliopistossa ja Kauppakorkeakoulussa. Opintoviikkoja on kertynyt kolmessa vuodessa 150. Enkä vieläkään ole nopea lukija...

• =o)

Moikka!
      Lukuvauhtisi on juuri sopiva; ei uuden asian lukeminen voikaan nopeaa olla. Luin itse viime keväänä pääsykokeisiin ja taisin olla vieläkin hitaampi... Mutta olen sitä mieltä, että laatu ratkaisee. Ei ole hyötyä lukea kirjoja viittä kertaa pikavauhtia läpi; kunnon paneutumisella riittää vähemmätkin lukukerrat! Poweria lukuhommiin! Ja muista välillä rentoilla! =)

• etana

Olen hidas lukemaan. Luen tunnissa vain noin parikymmentä sivua. Syynä ehkä se, että paneudun asioihin kunnolla. Lisäksi teen aina mustiin panot tenttiin lukiessa. En kuitenkaan lue kuin kerran ja silti voin yltää erinomaisiin suorituksiin.

Kyse on siis asioiden ymmärtämisestä ja lopuksi kertaamisesta kokonaisuuksien muistamiseksi.

Olen tosin miettinyt, että entäs kun pääsen yliopistoon ja tenttejä on useampia lähipäivinä. Ehkä minä ratkaisen ongelmani niin, että luen otsikot ja valikoin tekstiä, jota otan lähempään tarkasteluun.

Nyt kun opiskelen avoimessa ja käyn töissä, yhteen tenttiin valmistaudun kaksi kuukautta. Luen kirjat sivu sivulta läpi, mikä ei tule ehkä onnistumaan yliopistossa. Englannin kielistä tekstiä väännän puolet hitaammin.

Lukemisen intoa minulla kuitenkin on. Lukutekniikkaa pitää vielä hioa.

• Sanna21

Kiitos avusta kaikille! Paneudun todellakin siihen tekstiin ja kokeilin heti viestini jälkeen nopeempaa lukemista,en hidastellu(kattonu kelloon tai jotain muuta ajateltavaa) niin sain luettua 56 sivua tunnissa =) Ehkä se et paneuduin liikaa ekalla kerralla ja luin tekstin moneen kertaan,ku ajatukset harhaili!
      Kyl se tästä! Mulla on kamala into lukea tällä hetkellä :))

• Sic

Sinuna en ollenkaan kiiruhtaisi lukemisessasi. Paneutuminen on hyvä juttu, ei lukemisessa niinkään se määrä vaan laatu. Itse luen pääsykoekirjojani hitaasti ja palaan välillä taaksepäinkin, jos en muista pysähtyessäni, mitä juuri aiemmin luin. Asiat täytyy ymmärtää. Vaikka lukee 15 kertaa kirjat, ei siitä ole mitään hyötyä, jos lukee vain "hauki on kala, hauki on kala" ja lukemisen jälkeen ei tiedäkään, mikä se hauki on.

Eli lue ajatuksella ne opuksesi, se on tie onneen. Älä turhaan hötkyile, silloin ei asiat jää päähän. Onnea kokeisiin!

• ----

Itse luin oikiksen pääsykokeisiin about 15-20 sivua tunnissa -vauhtia. Opiskeluaikana tahti on ollut suurinpiirtein sama. Kun luen kirjaa ensimmäistä kertaa, vauhti tipahtaa yleensä jonnekin 10-15 sivuun tunnissa. Tietysti tieteenala ja kirjoittajan tyyli vaikuttavat. Jotain alaviite- ja pykäläviittaushelvettiä ei ole minulla toivoakaan lukea kahtakymmentä sivua tunnissa.

Lukunopeus on todella yksilöllistä, ja tuloksia saavuttaa parhaiten omalla tyylillään, eikä pakottamalla itsensä jollekin toiselle sopivaan lukutekniikkaan.

• epäilen
        ---- kirjoitti:

Itse luin oikiksen pääsykokeisiin about 15-20 sivua tunnissa -vauhtia. Opiskeluaikana tahti on ollut suurinpiirtein sama. Kun luen kirjaa ensimmäistä kertaa, vauhti tipahtaa yleensä jonnekin 10-15 sivuun tunnissa. Tietysti tieteenala ja kirjoittajan tyyli vaikuttavat. Jotain alaviite- ja pykäläviittaushelvettiä ei ole minulla toivoakaan lukea kahtakymmentä sivua tunnissa.

Lukunopeus on todella yksilöllistä, ja tuloksia saavuttaa parhaiten omalla tyylillään, eikä pakottamalla itsensä jollekin toiselle sopivaan lukutekniikkaan.

Uutta oikeustieteellistä tekstiä pystyy normaali ihminen lukemaan tuon noin 10-20 sivua tunnissa. Tällä nopeudella pystyy yhden kerran lukemisella sisäistämään esim. 1700 sivua.

Voiko kauppatieteellistä tekstiä lukea todella 30-50 sivua tunnissa? Siis niin, että 1700 sivun jälkeen muistaa jotain sivuilta 1-50? Tuolla lukunopeudella tutkinnon suorittaa helposti kahdessa vuodessa.

• ratkaisee

Luen kauppikseen lukunopeudella 20-35 sivua tunnissa. Eikä stressaa yhtään :O)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3614
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1971
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      225
      1315
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1186
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1063
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      108
      1036
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      68
      1001
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe