Lk. bluemerlen ongelmat?

onko totta?

Olen niin ihastunut bluemerle-väriin ja siksi asiaa selvitellyt ennen koiran hankintaa. Esille on noussut, että juuri näillä sinisillä olisi ongelmia, sitä mitä ongelmia niin siihen en ole löytänyt vastausta. Terveydellisiä luultavasti, tottakai.

Mutta onko asia näin ja johtuuko se siitä, että merlen kanta on pienempi kuin esim. soopelin?

9

2135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ''''''''''''''''''''

      Ei minun tietääkseni merlellä ole mitään omaa ongelmaa/sairautta.
      Samat sairaudet on kaikilla väreillä, korjatkoon joku viisaampi jos asia on toisin.

      Itselläni on trikki ja merle lk collie.

    • tarkemmin, mistä

      olet tietosi saanut ja millaisia ongelmia tarkemmin???

      • ....

        Eli siis Merlessä ei ole mitään vikaa se on ihan yhtä terve kuin muutkin värin edustajat.

        Merle-mutaatio on dominoiva ja aiheuttaa homotsygoottina eriasteisia kehitysvaurioita. Tämän vuoksi useimmissa koiraroduissa, joissa merle-väriä esiintyy, on kiellettyä parittaa kaksi merle-koiraa keskenään. Homotsygooteilla merleillä on raportoitu vakavia kuulovaurioita sekä eriasteisia silmien kehityshäiriöitä. Homotsygootit merlet ovat usein hyvin valkovoittoisia, ja kuulovaurioiden oletetaan johtuvan ainakin osittain siitä, että Merle-mutaatio poistaa pigmenttiä sisäkorvan aistinsoluista.

        Mutta siis colliella ainakin se merle EI tee koirasta sairaampaa vaikkakin käsittääkseni erittäin painavin syin kahta merleä saa risteyttää HUOM korjatkaa jos olen väärässä .


      • ....................
        .... kirjoitti:

        Eli siis Merlessä ei ole mitään vikaa se on ihan yhtä terve kuin muutkin värin edustajat.

        Merle-mutaatio on dominoiva ja aiheuttaa homotsygoottina eriasteisia kehitysvaurioita. Tämän vuoksi useimmissa koiraroduissa, joissa merle-väriä esiintyy, on kiellettyä parittaa kaksi merle-koiraa keskenään. Homotsygooteilla merleillä on raportoitu vakavia kuulovaurioita sekä eriasteisia silmien kehityshäiriöitä. Homotsygootit merlet ovat usein hyvin valkovoittoisia, ja kuulovaurioiden oletetaan johtuvan ainakin osittain siitä, että Merle-mutaatio poistaa pigmenttiä sisäkorvan aistinsoluista.

        Mutta siis colliella ainakin se merle EI tee koirasta sairaampaa vaikkakin käsittääkseni erittäin painavin syin kahta merleä saa risteyttää HUOM korjatkaa jos olen väärässä .

        Minun tietääkseni suomessa ei saa kahta merleä risteyttää.
        Joskus aikoinaan se on ollut sallitua, ei nykyään.


      • Bluemerle
        .................... kirjoitti:

        Minun tietääkseni suomessa ei saa kahta merleä risteyttää.
        Joskus aikoinaan se on ollut sallitua, ei nykyään.

        Kehityshäiriöt tapahtuvat jo sikiökaudella ja vain ANIHARVA merle-merle yhdistelmän pentu syntyykään elävänä tai ainakin kuilevat lähestulkoon heti syntymän jälkeen. Tuotahan on aikanaan testattukin teettämällä yhdistelmä kahdella eri uroksella blm-nartulle. Toinen uroksista oli tricolour, toinen bluemerle. Pentuja DNA-testattiin ja saatettiin todeta, että tricolour -uroksen jälkeläiset syntyivät elävinä, kun taas blm-uroksen pennut joko syntyivät kuolleina tai kuolivat pian synnytyksen jälkeen. Suurin osa pennuista karsiutuu jo sikiökaudella ja blm-blm -yhdistelmän pentueet jäävätkin tuosta syystä hyvin pieniksi, ja kuten edellinen kirjoittaja totesi, henkiinjääneillä on useimmiten hyvin vakavia kehityhäiriöitä, kuten peräaukon puutosta ja keuhkojen alikehittyneisyyttä muutaman mainitakseni.

        Normaalista tricolour-bluemerle -yhdistelmästä syntyneet blm-pennut ovat aivan yhtä terveitä kuin muutkin värit! :)


    • Soopeli uros

      Suomessa saa Blue merlen risteyttää vain tricolorin kanssa, blue merlessä on enenmmän silmä ja kuulo sairauksia, blue merle periytyy eri geenin kautta. Kokeella se voidaan kyllä tunnistaa.
      Mulla oli Collie jonka äiskä oli blue merle ja iskä soopeli, pojasta tuli kuuro 10 vuotiaana.

      • ...................

        Mistä olet löytänyt tiedon että merlellä on enemmän silmä ja korva sairauksia?
        Olen kiinnostunut tutkimaan asiaa enemmän.


    • miiiiiiiiiiiiiiiiiii

      Mulla noita merlejä on kaksi, vanhempi 9v on ollu ihan perusterve koira, ei mitään sairauksia. Nyt ihan viimeaikoina on selkä ruvennu reistaamaan, en kyllä tuota värin piikkiin laittaisi =D Näkö ja kuulo ok ainakin toistaaseksi. Nuorempi on ollu lyhyen elämänsä aikana täysin terve, ikää on tosin vasta vajaa vuosi.

      Normaalissa yhdistelmässä en kyllä näkisi mitään eroa värillä jos sääntöjen mukaan mennään.

      Mutta itteeni kiinnostaa sitte toi valkotekijäinen koira, esim joissakin tic-tric yhdistelmissä pentuja on kuollut, syyksi esitetty valkotekijäisyyttä? Osaako joku selittää tämän? Entäs sitte amerikan valkoiset colliet?Ja onhan niitä merle-soopeleitakin esim saksas ja amerikoos. Ja hopeanvärisiä labradoreja ;D

      http://smooth-collie-database.freehostia.com/view.php?id=2615 muista väreistä löytyy ;)

      • Voihan...!

        Blm-värisillä ei todellakaan esiinny tilastollisesti lainkaan enempää "silmä- ja kuulosairauksia"! Mistä näitä "asiantuntijoita" aina riittää?!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2048
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1952
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      148
      1558
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1217
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1184
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe