kämpän lämmittäminen

paleltunut

asuntoni on tällainen 45m2 "pienkerrostalo" tms asunto. talo on rakennettu 2004 ja ainoa lämmitysmuoto tässä kuitenkin on lattialämmitys. sähkölasku on siirtoineen noin sata euroa kuussa.

millä helpolla ratkaisulla voisi hoitaa kämpän lämmityksen toisin. olen ajatellut esim "siirrettäviä n 1000W öljypattereita", en vain ole aivan selvillä kuinka paljon nuo kuluttavat sähköä. jos niitä kaksikin olisi ja kulutus tuota tuhatta wattia, niin lienee turha moista edes harkita. tuskinpa ne kuitenkaan todellisuudessa niin paljon vievät, vai...

12

1001

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ingenjöör

      Niin mikä se ongelma nyt oli? Liian suuri lasku, liian kylmä asunto vai mikä? 1000W:n patteri vie 1000W sillon kun termari laittaa lämmittimen päälle. Onko asunnon termostaatit säädetty oikein? lämpiääkö lattia kenties yösähköllä? Nuo patterit ei ainakaan laskua pienennä jos meinaat lattialämmitystä korvata niillä. Jos nyt ongelma oli nimimerkkiin viitaten että asunnossa tulee kylmä, niin kannattaa termarit tsekata ainakin. Noin uudessa asunnossa ei kuitenkaan pitäisi olla mitään vikaa lämmityksessä.

      • paleltunut

        no juu, ehkä nimimerrki on harhaan johtava. en oo paleltunut, mutta se tulee maksamaan mulla aivan sietämättömän paljon. termostaatit kyllä on kunnossa ja kaikki muutenkin ok. kämppä tosiaan myös on uusi, mutta erittäin vuokralle rakennettu :) viestin tarkoitus ehkä sitten oli saada selville pienenisikö lämmityskustannukset jos osataisi noita siirreltäviä pattereita lämmittämään kämppää ja varsinkin mikä on sellaisten todellinen sähkönkulutus.

        mielelläni myös vastaanottaisin muita ideoita lämmitystä korvaamaan. nyt siis ainoa lämmitys joka minulla on, on lattialämmitys. ja koska asun vuokralla, niin mitään kiinteitä ja suuria lämmityssysteemeitä en ole rakennuttamassa.


      • IIye
        paleltunut kirjoitti:

        no juu, ehkä nimimerrki on harhaan johtava. en oo paleltunut, mutta se tulee maksamaan mulla aivan sietämättömän paljon. termostaatit kyllä on kunnossa ja kaikki muutenkin ok. kämppä tosiaan myös on uusi, mutta erittäin vuokralle rakennettu :) viestin tarkoitus ehkä sitten oli saada selville pienenisikö lämmityskustannukset jos osataisi noita siirreltäviä pattereita lämmittämään kämppää ja varsinkin mikä on sellaisten todellinen sähkönkulutus.

        mielelläni myös vastaanottaisin muita ideoita lämmitystä korvaamaan. nyt siis ainoa lämmitys joka minulla on, on lattialämmitys. ja koska asun vuokralla, niin mitään kiinteitä ja suuria lämmityssysteemeitä en ole rakennuttamassa.

        Niin se valitettavasti menee.

        Tekniikan hommaaminen ei yksinkertaisesti tule kannattavaksi tuollaisessa tilanteessa jos alle 5 vuotta tjs. meinaat asua.

        Villasukat jalkaan, paitaa päälle, päivisin verhot/kaihtimet auki niin aurinko paistaa sisään, ja pimeellä verhot/kaihtimet kiinni niin lämpösäteily pienempää. Tosin mitään suuria summia ei kyllä tuollakaan tyylillä pysty säästämään.


      • Järkee vai ei
        IIye kirjoitti:

        Niin se valitettavasti menee.

        Tekniikan hommaaminen ei yksinkertaisesti tule kannattavaksi tuollaisessa tilanteessa jos alle 5 vuotta tjs. meinaat asua.

        Villasukat jalkaan, paitaa päälle, päivisin verhot/kaihtimet auki niin aurinko paistaa sisään, ja pimeellä verhot/kaihtimet kiinni niin lämpösäteily pienempää. Tosin mitään suuria summia ei kyllä tuollakaan tyylillä pysty säästämään.

        Kannattaa laittaa valaisimiin isommat HEHEKULANKApolttimot, minkä jäljestä lattialämmitys vie paljon vähemmän sähköä. Hehkulankapolttimot on niin halpoja, että niistä suurimmankin hankintainvestointi tulee taatusti kymmen viiva satakertaisena takaisin seuraavassa alentuneessa lattialämpösähkölaskussa. Tilanne on siis tässä mielessä täysin päinvastainen kuin vaihdettaessa pienempiin polttimoihin eli energiansäästölamppuihin, joista yhdenkään silmitön investointihinta ei tule takaisin sadassakaan seuraavassa lattia- tahi muussa vastaavassa lämmityssähkölaskussa.


      • sssssssa
        Järkee vai ei kirjoitti:

        Kannattaa laittaa valaisimiin isommat HEHEKULANKApolttimot, minkä jäljestä lattialämmitys vie paljon vähemmän sähköä. Hehkulankapolttimot on niin halpoja, että niistä suurimmankin hankintainvestointi tulee taatusti kymmen viiva satakertaisena takaisin seuraavassa alentuneessa lattialämpösähkölaskussa. Tilanne on siis tässä mielessä täysin päinvastainen kuin vaihdettaessa pienempiin polttimoihin eli energiansäästölamppuihin, joista yhdenkään silmitön investointihinta ei tule takaisin sadassakaan seuraavassa lattia- tahi muussa vastaavassa lämmityssähkölaskussa.

        noista kahdesta vaihtoehdoista valitsisin B) ei !! menikö oikein ?

        hitto ku noi laskutoimitukset on niin vaikeita, ettei kovin usein pääse tänne kirjoittelemaan ku vastaan aina väärin.


    • Vattenfall_asiantuntija

      Kiitos kysymyksestä,

      johon olet saanut myös hyviä vastauksia ja ohjeita – kiitos vaan kaikille muillekin. Niinhän asia on, kuten ”ingenjöör” kirjoittaa, että 1000 W:n patteri kuluttaa tunnissa 1 kWh sähköä (teho x aika = energia).
      Sait myös ihan hyviä vinkkejä villasukista auringon säteiden hyödyntämiseen. Kyllä niistäkin varmasti on apua. Sen sijaan hehkulampuilla lämmittämistä en oikein voi suositella.
      Minä kehottaisin myös tarkistamaan, ettei lämpö karkaa ovien ja ikkunoiden rakosista ulos. Useinhan veto saa meidät palelemaan. Eli varmista, että ovet ja ikkunat on hyvin tiivistetty. Oletko ottanut asian esille vuokranantajasi kanssa?


      Terveisin, Airi Laakkonen,
      Vattenfallin energia-asiantuntija

    • asdfdsfa

      Tiedätkö edes mihin sähkö kuluu - lämmitykseen vai johonkin ihan muuhun?

      100 euroa ei ole kovinkaan paha lasku - kattaahan se kaiken energian käyttösi. Vai haluaisitko että maksaisit 40 euroa kaukolämmöstä ja 60 euroa sähköstä....?

      • hanni

        Mun mielestä kans toi 100e/kk on aika paljon ton ikäisen asunnon sähköstä. Itse asuin taannoin Lapissa 50-neiliöisessä -80-luvulla rakennetussa melko vetoisassa rivariasunnossa ja maksoin pikkuisen vähemmän kuussa. Sähköä kuluu melko paljon huomaamatta, jos saunot päivittäin, käytät paljon lämmintä vettä, teet ruokaa uunissa.. Ja tietty, pidät kattoimuria (liesituuletin) päällä koko ajan, kuten kuuluu toimivan ilmanvaihdon varmistamiseksi.


      • paleltunut
        hanni kirjoitti:

        Mun mielestä kans toi 100e/kk on aika paljon ton ikäisen asunnon sähköstä. Itse asuin taannoin Lapissa 50-neiliöisessä -80-luvulla rakennetussa melko vetoisassa rivariasunnossa ja maksoin pikkuisen vähemmän kuussa. Sähköä kuluu melko paljon huomaamatta, jos saunot päivittäin, käytät paljon lämmintä vettä, teet ruokaa uunissa.. Ja tietty, pidät kattoimuria (liesituuletin) päällä koko ajan, kuten kuuluu toimivan ilmanvaihdon varmistamiseksi.

        kyllä tuo on aika kova hinta mielestäni. edellinen kämppä jossa asuin, oli tuplasti suurempi ja maksoin sähköstä noin 60€ neljä kertaa vuodessa,, eli noin 20 € / kk. saunaa tms muita paljon energiaa vieviä laitteita ei ole ollut kummassakaan. ainoa järkevä selitys kasvaneeseen sähölaskuun on tuo lämmitys. käsittämätöntä että lattialämmitys on ainoa lämmön lähde, tulisi varmaan halvemmaksi lämmittää uunilla koko kämppä.


      • Sähkölämmittäjä
        paleltunut kirjoitti:

        kyllä tuo on aika kova hinta mielestäni. edellinen kämppä jossa asuin, oli tuplasti suurempi ja maksoin sähköstä noin 60€ neljä kertaa vuodessa,, eli noin 20 € / kk. saunaa tms muita paljon energiaa vieviä laitteita ei ole ollut kummassakaan. ainoa järkevä selitys kasvaneeseen sähölaskuun on tuo lämmitys. käsittämätöntä että lattialämmitys on ainoa lämmön lähde, tulisi varmaan halvemmaksi lämmittää uunilla koko kämppä.

        100 ei ole paha lasku.

        Paljonko maksoit edellisessä asunnossa sähköstä, lämmityksestä ja lämpimästä vedestä yhteensä? Luulenpa että menee ihan samoihin nykyisen kanssa.


    • Pontus.

      On mahdollista ,jos asunto on alakerrassa ,ja maavarainen lattia.Lattian eristeet ovat jääneet liian oheksi,lämpöä karkaa maahan.Siinä tapauksessa patterilämmitys pienentää sähkölaskua.

    • näin meillä.

      huomaat kuinka lämmittää et tarvitse enään lattialämpöjä pitää päällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe