SIKAINFLUENSSA ESPANJASSA?

Gripe

Mikä mahtaa olla sikainfluenssatilanne Espanjassa ja Kanarialla? Olen lähdössä parin viikon kuluttua talveksi Kanarialle. Mikähän on rokotustilanne? Koska rokotukset alkavat vai ovatko jo alkaneet?

8

648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toivon, että tähän vastaa vielä joku, joka tuntee tilanteen yksityiskohtaisemmin kuin minä Portugalissa asuvana. Seuraavassa kuitenkin muutama sana yleisesti A-virustilanteesta Espanjassa. Tartuntoja maassa on tähän mennessä ollut todennäköisesti luokkaa 150 000 - 200 000. Terveysministeriön sivu (http://www.msps.es/servCiudadanos/alertas/informesGripeA/091112.htm) kertoo tartuntatiheyden olleen viikolla 1.-7.11. 327,92 tapausta 100 000 asukasta kohti. A-virukseen oli 12.11. mennessä kuollut 88 henkilöä. Viikosta 27 tähän päivään saakka on virukseen aiheuttamaan influenssaan menehtynyt 0,13 henkilöä 1000 sairastunutta kohti.

      Rokotuskampanja käynnistyy joidenkin nettitietojen mukaan koko maassa maanantaina 16.11. Aiheesta on kuitenkin varsin niukasti tietoa nettilähteissä eikä minun ole tullut katsotuksi uutisia Espanjasta muta kuin satunnaisesti. Nettilähteet kertovat myös, että Tamifluta on saatavana lääkärin reseptillä.

    • Talviasukas

      Kävin Gran Canarialla terveysasemalla kysymässä viikko sitten rokotusta, koska kuulun riskiryhmään. Lääkäri kertoi rokotusten alkavan 16.11.2009. Kysyessäni respan tiskiltä, missä nämä rokotukset tapahtuvat, vastaus oli hyökkäävän epäkohtelias: pitäisikö täällä koko maailma rokottaa! Ei taida ainakaan terveyskeskuksessa onnistua...

      • Luulenpa, että EU kieltää diskriminoinnin rokotuksissa. Pidä oikeuksistasi kiinni äläkä lannistu. Joku toinen henkilö voi antaa ystävällisemmän vastauksen.


      • lomailija
        masseur kirjoitti:

        Luulenpa, että EU kieltää diskriminoinnin rokotuksissa. Pidä oikeuksistasi kiinni äläkä lannistu. Joku toinen henkilö voi antaa ystävällisemmän vastauksen.

        - Espanjalaiset eivät rokottaa lomalaisia
        - joutuvat rokottamaan residenttejä, ikävä kyllä
        - Tamfluta saa apteekistä, mutta lääkäri ei anna reseptiä lomalaisille
        - 16.11. on kuulemma aloitettu rokotus
        - taudin huippu joulukuun puolessa välissä, jolloin 40% väestöstä saa tartunnan.

        Eli kotiin tai jäämään, päätääköön itse, tartunnan saat jos saat.


      • Gripe
        lomailija kirjoitti:

        - Espanjalaiset eivät rokottaa lomalaisia
        - joutuvat rokottamaan residenttejä, ikävä kyllä
        - Tamfluta saa apteekistä, mutta lääkäri ei anna reseptiä lomalaisille
        - 16.11. on kuulemma aloitettu rokotus
        - taudin huippu joulukuun puolessa välissä, jolloin 40% väestöstä saa tartunnan.

        Eli kotiin tai jäämään, päätääköön itse, tartunnan saat jos saat.

        Puutteellisesta kielitaidostasi ja rivien välistä paistavasta asennevammastasi päätellen et taida itsekään olla lomailija. Et ole tainnut myöskään perehtyä suuremmin EU-kansalaisen oikeuksiin koskien terveydenhoitomääräyksiä.
        Minun osaltani sinun ei tarvitse kantaa jatkossa huolta: olen saanut H1N1-piikin Suomessa riittävän ajoissa, joten en tule noudattamaan kehotustasi jäädä kotiin.


      • Gripe kirjoitti:

        Puutteellisesta kielitaidostasi ja rivien välistä paistavasta asennevammastasi päätellen et taida itsekään olla lomailija. Et ole tainnut myöskään perehtyä suuremmin EU-kansalaisen oikeuksiin koskien terveydenhoitomääräyksiä.
        Minun osaltani sinun ei tarvitse kantaa jatkossa huolta: olen saanut H1N1-piikin Suomessa riittävän ajoissa, joten en tule noudattamaan kehotustasi jäädä kotiin.

        Terveydenhoidosta Espanjassa, etenkin Kanariansaarila kerrotaan mm. Suomen Madridin suurlähetystön tiedotteessa osoitteessa, http://www.finlandia.es/public/default.aspx?contentid=69021&nodeid=36827&contentlan=1&culture=fi-FI. Tiedotteessa on erikseen maininta miten tulee toimia sairaustapauksessa.

        Onko talvea Kanariansaarilla viettävä henkilö lomailija, enpä tiedä. Pysyväs asukas hän ei ole, mutta todennököisesti hänellä on oikeus saada Tamifluta lääkkeeksi, jos flunssa iskee.

        Asuinmaani Portugalin Suomen suurlähetystö kertoo, että ulkomaalaisia lomailijoita ei rokoteta Portugalissa, mikä on mielestäni ymmärrettävää. Sairaat sen sijaan hoidetaan. Portugalissa ei ylipäätään ole mitään ryntäystä ottaa rokotusta. Me asumme Azoreilla ja meillä on väkimäärään nähden tapauksia paljon enemmän kuin Suomessa. Niinpä tällä hetkellä ei näytteitä A-viruksen toteamiseksi oteta. Liikumme ulkona jota kuinkin päivittäin. Pidämme huolta käsihygienista. Emme ole aikoneet ottaa rokotusta.


      • Talviasukas
        masseur kirjoitti:

        Terveydenhoidosta Espanjassa, etenkin Kanariansaarila kerrotaan mm. Suomen Madridin suurlähetystön tiedotteessa osoitteessa, http://www.finlandia.es/public/default.aspx?contentid=69021&nodeid=36827&contentlan=1&culture=fi-FI. Tiedotteessa on erikseen maininta miten tulee toimia sairaustapauksessa.

        Onko talvea Kanariansaarilla viettävä henkilö lomailija, enpä tiedä. Pysyväs asukas hän ei ole, mutta todennököisesti hänellä on oikeus saada Tamifluta lääkkeeksi, jos flunssa iskee.

        Asuinmaani Portugalin Suomen suurlähetystö kertoo, että ulkomaalaisia lomailijoita ei rokoteta Portugalissa, mikä on mielestäni ymmärrettävää. Sairaat sen sijaan hoidetaan. Portugalissa ei ylipäätään ole mitään ryntäystä ottaa rokotusta. Me asumme Azoreilla ja meillä on väkimäärään nähden tapauksia paljon enemmän kuin Suomessa. Niinpä tällä hetkellä ei näytteitä A-viruksen toteamiseksi oteta. Liikumme ulkona jota kuinkin päivittäin. Pidämme huolta käsihygienista. Emme ole aikoneet ottaa rokotusta.

        Tiedustelin rokotusasiaa Las Palmasin konsulaatista. Sieltä kerrottiin, että ei-recidentille, siis alle puoli vuotta Kanariansaarilla asuville, ei anneta rokotusta EU-sairausvakuutuskortilla. Se pitäisi siis ottaa Suomessa eli nyt varaamaan lippua edestakaiseen matkaan rokotusta varten! Myöskään yksityisillä klinikoilla ei sikainfluenssarokotusta saa.


      • Resitentti..
        Talviasukas kirjoitti:

        Tiedustelin rokotusasiaa Las Palmasin konsulaatista. Sieltä kerrottiin, että ei-recidentille, siis alle puoli vuotta Kanariansaarilla asuville, ei anneta rokotusta EU-sairausvakuutuskortilla. Se pitäisi siis ottaa Suomessa eli nyt varaamaan lippua edestakaiseen matkaan rokotusta varten! Myöskään yksityisillä klinikoilla ei sikainfluenssarokotusta saa.

        Suurin osa Kanarialla talvehtivista suomalaisista edustaa ikäryhmää, johon sikainfluenssa ei enää tartu. Turha on tällä palstalla lietsoa hysteriaa 40 prosentin tartuntamäärästä tai rokotusmatkoista Suomeen. Parasta ammentaa puujalkahuumorinsa muista aihepiireistä.
        Tamifluta tai muita tarvittavia lääkkeitä on aina ollut saatavilla tarvitseville asuinpaikasta riippumatta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      61
      1725
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      127
      1270
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      664
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe