10 kuukauden ikäinen pentu

pharas89

ostin tutultani pari viikoa sitten kymmenen kuukauden ikäisen uros pennun.. minulla on kokemuksia kahdesta uros rottweilerista, joiden kanssa pärjäsin paremmin kuin hyvin. Alku meni hyvin, koira oli kiltti ja totteli ja oli oppimisenhaluinen. Erottiin vajaa viikko sitten miesystäväni kanssa jolla oli uros rottweiler (tulivat tosi hyvin toimeen) ja nyt kun olen jäänyt tuon koiran kanssa kahdestaan niin ei ota minua enää vakavasti. Ei-kielto merkkaa hänelle nykyään sitä että alkaa rähjää minulle takas. Myös merkkaaminen on alkanut nyt. Jos kiellän häntä niin jää tuijottamaan minua ja alkaa eka pitää pientä "haukkumista" sitten murinaa ja sen jälkeen haukkuu. Eikä lopeta jos kiellä vaan innostuu enemmän.. Olen hänen takiaan nyt saanut kaksi varoitusta (asun kerrostalossa) ja tähän pitäisi tulla loppu tai joudumme muuttamaan pois. Vien koiraa joka päivä koirapuistoon, lenkillä käymme tosi usein. Välillä vaan lyhyitä että koira tekee asiat ja sitten ihan parin tunnin lenkkejä, joten liikuntaa hän kyllä saa. Olemme leikkineet myös päivisin vetoleikkejä ja olen ostanut koiralle melkein koko eläinkaupan tyhjäksi jotta olisi tekemistä. Miten saisin koiran ymmärtämään että kuka määrää ja ketä? Kaveri neuvoi selättämisen, mutta eipähän tuo siitäkään reagoi mitenkään. tuntuu että välillä pahenee vaan.. Koira myös ottaa välillä käteen kiinni kun kävelen.. tulee perässä ja sitten hyppää päin ja nappaa käsivarresta kiinni. Pitäisikö lopetttaa leikit mitkä voisi innostaa häntä puremaan? Ja sitten hän tekee sitä että tuo ruokakippansa naamani eteen ja jos en anna ruokaa hänelle sillä sekunnilla niin murisee hyvin agressiivisen oloisesti.. Tiedän että vika on minussa ei koirassa. Kokemusta vaan tälläisestä ei löydy.. Hermot tässä kyllä menee :/

4

699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvottelija

      toi lelliminen heti. Jätä sille vain muutama lelu ja laita loput jemmaan myöhempää käyttöä varten. Syö aina itse ensin ja anna koiralle ruoka vasta sitten. Älä anna vetää lenkillä yhtään, älä päästä edes nuuskuttelemaan, ennenkuin se oppii kulkemaan nätisti. Se oppii näin: laita sille kuristuspanta ihan korvien taakse ylös kaulaan. Nahkainen on paras, koska ketjupanta ei belgin kaulassa ylhäällä pysy. Älä sääli kaulakarvoja, ne kasvavat takaisin. Pidä koira vierellä niin lähellä, ettei se pääse vetämään ja jos se yrittää näykkiä, sitten suoristat kätesi niin, ettei koira ylety sinuun. Se ei kurista itseään, vaikka riuhtoisikin ja kakoisi, älä siis sääli. Tottelevainen koira on tuosta vaivannäöstä hieno palkinto. Uroksen murrosikä on joskus vaikea ja olet ihan selvästi ollut tähän asti liian pehmeä sille. Saat myöskin helliä koiraa, tottakai ja pitääkin, mutta ensin kuri. Selättäminen ei toimi kaikilla koirilla ja senkin pitäisi mennä niin, että koira oma-alotteisesti alistuu sinulle. Kun nyt aloitat jämäkämmän elämän, suhtaudu koiraan sen aloittaessa haastavan rähinänsä siten, kuin suhtautuisit uhmaavaan lapseen. Sehän se on. Hae lainaksi koirankoulutusoppaita esim. Vilanderin Koirankorjauskirja tai Cesar Millanin Koirakuiskaaja.

      • labbis&snautseri

        Meillä vetäminen lopetettiin niin, että kun koira vetää, itse pysähdytään, ja koiran on löysättävä hihnaa, että matkaa voidaan jatkaa ;) Meillä oli tosin labradorinnoutaja narttu.


    • ..

      Maalaisjärjellä ajateltuna luulisin olevan seurausta lauman muutoksesta ja iän tuomaa siipen koettelua. Luultavasti kokenut ex miehesi alfaksi ja nyt hänen poistuttua laumasta koettelee sua ja sun johtajuuttasi. 10kk koiraa en menis selättelemään enää ja varsinkaa,kun ei moisesta luultavasti o kuin haittaa. Tee selväksi pari asiaa koiralle. Sinä olet se.joka hallitsee ruokahanaa. Vaadi aina tekemään,jotain edes ruokansa eteen.(vaikka ISTU.) Tämäkin tehdään siten,että syödä saa vasta käskyllä OTA. Oot toki voinut noin jo tehdäkkin toivottavasti. :) Räksyttelyä älä sidä yhtään. Räksytyksestä pitää tulla yhtälö..räksyttää=eristetään muuhun huoneseen. Ulos pääsee sieltä vasta,kun o hiljaa edes hetken ja tottelee käskyäsi ISTU. Kun istuu sano.(Mene vaan.) Tää tie voi olla tuskanen,mutta omalla ehdottomuudellasi saat sen kyllä hokaamaan,kuinka homma toimii. :) Hankalaa varmaan hakee selkeetä johtajuutta tossa iässä,mutta tuskin mahdotonta kumminkaan. Tiivistettynä yhteen sanaan ole EHDOTON.

    • belgele

      Taitaa olla vitsi koko juttu...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      451
      2229
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      225
      1991
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1562
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1531
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1303
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1301
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      148
      1267
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      49
      1170
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      65
      1060
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1044
    Aihe