Avomieheni on ammatiltaan liikennelentäjä, muttei ole tehnyt alansa työtä vielä kuuluisan huonon työllisyystilanteen vuoksi päivääkään. Olen huolissani millaista elämäni tulee lentäjän rinnalla olemaan. Haluaisin elää tavallista arkea, kasvattaa lapset yhdessä ja tasapuolisesti, jakaa jokapäiväiset ilot ja surut toisen kanssa. Lentäjän työ tulee kuitenkin olemaan epäsäännöllistä ja raskasta. Olen kuullut paljon pelottelua siitä, miten lentäjän puoliso joutuu hoitamaan yksin kodin ja lapset, kun mies on jatkuvasti maailmalla. Erittäin valitettavasti olen myös mustasukkaista sorttia ja pakko myöntää, että ulkomailla lentoemäntien ym. seurassa vietetyt yöt pelottavat. Mieheni on kuitenkin toisaalta harvinaisen luotettavaa sorttia, sen puolesta puhuu hyvin moni asia. Mieheni haluaisi lentää tulevaisuudessa kaukolentoja, mikä sopisi sen puolesta hyvin, että en itse haluaisi koskaan kasvattaa lapsiani pääkaupunkiseudulla ja silloin voisi asua kauempanakin. Haluaisin kuulla teiltä kuulopuheita, kokemuksia ja ajatuksia elämästä lentäjän puolisona.
Lentäjän vaimoksi?
26
5752
Vastaukset
- Charlie
Voisin ruveta vaikka hinaajaksi, jos pääsisin semmosen
elättäjän kylkeen.- Siina22
Mulle raha ei todellakaan ole niin tärkeä asia, perhe on.
- Totuus.
Kaikki kuljettavat liikennevälineitä johtajan käskyjen mukaan.
- Deluxe dildo
Lentäjän vaimolla paljon vapaa-aikaa... kun mies on matkoilla, niin varmaan sitten putkimiehen pitää pitää miehen roolia kotona. Yleisesti on tiedossa että lentäjien vaimot ovat nuorten komeiden pool-boy tyyppisten adonisten perään....
- lentäjä itse
Ei tarvi olla huolissaan jos mies ei ole vielä tehnyt pätkääkään tuota työtä. Sano minun sanoneen, että jos hän joskus aloittaa työt, niin ei lennä useisiin vuosiin vielä kaukomaille. Lapsetkin kerkiävät kyllä kasvaa isoiksi ennenkuin miehesi pääsee pitkille reiteille.
- vaimovaimo
Itse sanoisin, että tuohon tilanteeseen on tasan kaksi vaihtoehtoa. Hyväksyt miehesi ammatteineen ja unohdat mustasukkaiset ajatuksesi tai sitten suhteesta ei tule mitään. Olisi todella törkeää koittaa estää miestä harjoittamasta ammattiaan tai edes rajoittaa hänen työntekoaan sitten kun töitä on. Hän on opiskelut siihen ja sinun tulee kunnioittaa sitä. Kuten tuolla alempana kirjoitat, niin sinulle perhe tärkeämpi kuin raha. Työssä käyvä lentäjä on enempi työssä kuin kotona, se vaan on tosi asia.
- helpolla pääsevät
Kyllä kuskit on tilastojen valossa enemmän kotona kuin reissussa, varsinkin jos kaukoa lentää.
- Roffe
Huonosti tulee menemään. Etenkin jos kaukoreittejä alkaa lentää niin eksoottista pesää on tarjolla oikealta ja vasemmalta. Ei kannata.
- pssssst
Voin henkilökohtaisesta kokemuksesta sanoa, että vähissä ovat ne lentäjät jotka voivat kiusausta vastustaa. Nätit lentoemännät, illanvietot kohteessa, lentokenttävirkailijat... Varatutkin lentäjät kaatuu helposti kun he ovat kaukana kotoa ;D Harva ei-kyseisellä alalla oleva vaimoke voi miestä ymmärtää.. Ennemmin tai myöhemmin vanhat suhteet jää ja käsipuoleen tarttuu työkaveri. (joka nykyään voi tosiaan olla myös se toinen pilotti)
- Ex-lentoemäntä
pssssst kirjoitti:
Voin henkilökohtaisesta kokemuksesta sanoa, että vähissä ovat ne lentäjät jotka voivat kiusausta vastustaa. Nätit lentoemännät, illanvietot kohteessa, lentokenttävirkailijat... Varatutkin lentäjät kaatuu helposti kun he ovat kaukana kotoa ;D Harva ei-kyseisellä alalla oleva vaimoke voi miestä ymmärtää.. Ennemmin tai myöhemmin vanhat suhteet jää ja käsipuoleen tarttuu työkaveri. (joka nykyään voi tosiaan olla myös se toinen pilotti)
Voi apua näitä juttuja täällä.
No siis, olen itse lentäjän kanssa naimisissa. Olin itse lentoemäntä, mutta lopettanut joitakin vuosia sitten valmistuttuani yliopistolta. Lisäksi halusin olla enemmän säännöllisesti kotona, kun lasten koulut alkoivat.
Lentäjät, kuten myös lentoemännät, ovat paljon kotoa poissa. Toisaalta he ovat myös paljon kotona: esimerkiksi viikon putkeen. Työpäiviä kaukoreittejä lentävällä pilotilla tulee noin 12-16 kuukaudessa...nämä siis kaikki päiviä kotoa pois. Mieheni lentää siis kaukoreittejä, ja on kotona keskimäärin 16-20 vuorokautta kuukaudessa, koska hän on ottanut hoitovapaata, jotta voi olla lasten ja minun kanssa enemmän kotona.
Mutta kuten jo joku täällä ketjun aloittajalle osuvasti sanoi, miehesi ei tule lentämään kaukolentoja töihin pääsemisen jälkeen ainakaan 4 vuoteen. Ja töihin pääseminen saattaa ottaa myös useamman vuoden tällä taloustilanteella. Joten se ei ole ehkä akuutein huolen aihe.
Mustasukkaisuutesi saattaa sen sijaan olla. Useamman vuoden itse lentäneenä voin rehellisesti sanoa, että houkutuksia on runsaasti tarjolla. Mutta niin niitä olisi kuule ihan missä muussa ammatissa tahansa. Lentäjänä oleminen ei korreloi millään tavalla pettämisen määrään. Avioeroja on sen sijaan melko runsaasti, koska useinkaan kotona oleva puoliso ei ymmärrä ammattia, poissaoloja, ammatin osittain pakollista sosiaalista kanssakäymistä, myös lentomäntien kanssa...ja näin ollen puolison mustasukkaisuus käy reissutyötä tekevälle usein liian raskaaksi.
Säästät siis paljon hermojasi, kun unohdat koko höpön höpön ajattelemisen ja keskityt avioliittoosi. Se on kuitenkin kaikki, mitä voit tehdä. Sen lisäksi, pääset kuitenkin jossain vaiheessa nauttimaan ihan kivasta elintasosta ja matkoista, vaikka ne eivät tietenkään mikään onnelliseksi tekevä asia olekaan. MInäkin olen saanut olla kaikkien neljän lapsen kanssa kotona aina niin kauan, kuin olen vain jaksanut. Töihin teki kuitenkin jossain vaiheessa mieli. Hoitojärjestelyissä isovanhemmat ja au pair ovat olleet kullanarvoinen apu. - Siina22
Ex-lentoemäntä kirjoitti:
Voi apua näitä juttuja täällä.
No siis, olen itse lentäjän kanssa naimisissa. Olin itse lentoemäntä, mutta lopettanut joitakin vuosia sitten valmistuttuani yliopistolta. Lisäksi halusin olla enemmän säännöllisesti kotona, kun lasten koulut alkoivat.
Lentäjät, kuten myös lentoemännät, ovat paljon kotoa poissa. Toisaalta he ovat myös paljon kotona: esimerkiksi viikon putkeen. Työpäiviä kaukoreittejä lentävällä pilotilla tulee noin 12-16 kuukaudessa...nämä siis kaikki päiviä kotoa pois. Mieheni lentää siis kaukoreittejä, ja on kotona keskimäärin 16-20 vuorokautta kuukaudessa, koska hän on ottanut hoitovapaata, jotta voi olla lasten ja minun kanssa enemmän kotona.
Mutta kuten jo joku täällä ketjun aloittajalle osuvasti sanoi, miehesi ei tule lentämään kaukolentoja töihin pääsemisen jälkeen ainakaan 4 vuoteen. Ja töihin pääseminen saattaa ottaa myös useamman vuoden tällä taloustilanteella. Joten se ei ole ehkä akuutein huolen aihe.
Mustasukkaisuutesi saattaa sen sijaan olla. Useamman vuoden itse lentäneenä voin rehellisesti sanoa, että houkutuksia on runsaasti tarjolla. Mutta niin niitä olisi kuule ihan missä muussa ammatissa tahansa. Lentäjänä oleminen ei korreloi millään tavalla pettämisen määrään. Avioeroja on sen sijaan melko runsaasti, koska useinkaan kotona oleva puoliso ei ymmärrä ammattia, poissaoloja, ammatin osittain pakollista sosiaalista kanssakäymistä, myös lentomäntien kanssa...ja näin ollen puolison mustasukkaisuus käy reissutyötä tekevälle usein liian raskaaksi.
Säästät siis paljon hermojasi, kun unohdat koko höpön höpön ajattelemisen ja keskityt avioliittoosi. Se on kuitenkin kaikki, mitä voit tehdä. Sen lisäksi, pääset kuitenkin jossain vaiheessa nauttimaan ihan kivasta elintasosta ja matkoista, vaikka ne eivät tietenkään mikään onnelliseksi tekevä asia olekaan. MInäkin olen saanut olla kaikkien neljän lapsen kanssa kotona aina niin kauan, kuin olen vain jaksanut. Töihin teki kuitenkin jossain vaiheessa mieli. Hoitojärjestelyissä isovanhemmat ja au pair ovat olleet kullanarvoinen apu.Kiitos asiallisesta vastauksestasi :) Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat runsaalla houkutusten määrällä? Millaista elämää kaukokohteissa yleensä vietetään? Ja onko tosiaan niin että että jos esim. lentää 4 kaukolentoa kuukaudessa, joskus voi kaikilla reissuilla mennä 4 päivää? Olen ymmärtänyt että lepoaikoja kohteissa on lyhennetty huikeasti ja yleensä yövytään vain 1-2 päivää. Entä onko mahdollista lentää sekä kaukolentoja että Eurooppaa, esim. yksi kaukolento kuukaudessa? Entä kuinka paljon työpäiviä tulee yleensä kuukaudessa vain Eurooppaa lentävällä?
Jos jaksat vastata vielä näihin, olen hyvin kiitollinen. - MD kippari
Siina22 kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksestasi :) Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat runsaalla houkutusten määrällä? Millaista elämää kaukokohteissa yleensä vietetään? Ja onko tosiaan niin että että jos esim. lentää 4 kaukolentoa kuukaudessa, joskus voi kaikilla reissuilla mennä 4 päivää? Olen ymmärtänyt että lepoaikoja kohteissa on lyhennetty huikeasti ja yleensä yövytään vain 1-2 päivää. Entä onko mahdollista lentää sekä kaukolentoja että Eurooppaa, esim. yksi kaukolento kuukaudessa? Entä kuinka paljon työpäiviä tulee yleensä kuukaudessa vain Eurooppaa lentävällä?
Jos jaksat vastata vielä näihin, olen hyvin kiitollinen.Kunhan miehesi pääsee töihin, hän aloittaa todennäköisesti Eeroopan reiteillä ja niissä on yöpymisiä kohtalaisen vähän.
Kaukoreiteillä sitten yövytään paljon enemmän.
Mitä tulee houkutuksiin niin onhan niitä lähes joka lennolla. Useimmat lentäjät käyttävät tilaisuudet hyväksikin, miksikäs ei, nuoria kauniita seksikkäitä naisia.
Sellaista se elämä vain on, onhan sinullakin sama mahdollisuus kotipuolessa.
Tervetuloa liikenneilmailun maailmaan. - ex-lentoemäntä
Siina22 kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksestasi :) Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat runsaalla houkutusten määrällä? Millaista elämää kaukokohteissa yleensä vietetään? Ja onko tosiaan niin että että jos esim. lentää 4 kaukolentoa kuukaudessa, joskus voi kaikilla reissuilla mennä 4 päivää? Olen ymmärtänyt että lepoaikoja kohteissa on lyhennetty huikeasti ja yleensä yövytään vain 1-2 päivää. Entä onko mahdollista lentää sekä kaukolentoja että Eurooppaa, esim. yksi kaukolento kuukaudessa? Entä kuinka paljon työpäiviä tulee yleensä kuukaudessa vain Eurooppaa lentävällä?
Jos jaksat vastata vielä näihin, olen hyvin kiitollinen.Yleensä yöpyvät ovat yhden tai kahden yön tapauksia. Otetaan esim joku Aasian kohde: lähdetään maanantaina iltapäivällä, ollaan kotona keskiviikkona tai torstaina iltapäivällä. On kuitenkin jonkin verran myös 3-4 yön yöpyviä.
Nykyisin on kai olemassa ns. mix-ryhmä, jossa on mahdollista lentää sekä "isoa- että pikku" Airbussia sekaisin. Silloinkin kaukolentoja on kyllä enemmän kuin yksi, yleensä kaksi tai kolme. Tällöin siis lennetään sekä kaukoa, että Eurooppaa.
Jos lennetään Eurooppaa, työpäiviä on noin 20 päivää kuukaudessa.
Houkutuksista: hotellit ihania, joissa yöpyy mielettömiä ihmisiä..omat miehistön jäsenet, yhteiset illanistujaiset ja illalliset. Ne ovat aina "houkutuksia ja mahdollisuuksia" joillekin sellaisia kaipaaville. Mutta kuten jo sanoin, niitä asioita on ihan turha miettiä. Suurimmalta osin jutut lentäjien ja lentoemäntien hurjista yöpymisistä ovat kyllä paljon melua tyhjästä. Yleensä siellä nukutaan, nukutaan, käydään kuntosalilla, uimassa tai lenkillä...shoppaillaan ja taas nukutaan. Ja ikävöidään kotiin. - emopemo
Siina22 kirjoitti:
Jos jaksat vastata vielä näihin, olen hyvin kiitollinen.ovat houkutuksia ja noin 90% niihin lankeavat, itse tämän tiedän samoissa kekkereissä lentäjien ja lentoemojen kanssa olleena. Varattu kapteeni ja varattu lentoemäntä ei ole mikään pöllömpi yhdistelmä, tosin yleensä se on varattu kapteeni sinkku lentoemo. Monesti saa kuulla että yleinen mielikuva ei ole se oikea mitä ko. ammateista annetaan ja minä olen samaa mieltä. Sillä erotuksella että omasta mielestäni se on paljon pahempaa. Ikinä en ole vastaavia panojuhlia nähnyt kuin tuona aikana. Tosin kyseessä oli nuoret parikymppiset lentoemo likat joten voihan olla että vanhuus tuo myös heille viisautta.
- Jokunimimerkki9
Lentokapteeneiden mahdollinen saattaa mennä hukkaan, iso liksa on vain ylimääräistä rahaa. Johtajilla puolestaan älyä tarvitaan päätöksentekoon. Hohhoijaa edes takas kentältä toiselle. Menisivät kunnon hommiin niin ei tarvitsisi miettiä näitä.
- Lllle
Onpas kaiken kaikkiaan naurettavia kommentteja. Huomaa todellakin, ettei kukaan näistä kommentoijista ole tehnyt päivääkään töitä ilmailun parissa. Olen itse ollut alan töissä yli 10 vuotta ja voin kertoa, ettei pätkääkään pidä paikkaansa mitkään aiemmat kommentit.
- Lentäjänvaimo
Olen itsekin lentäjän vaimo. Lopeta tuollainen huvittava ajattelutapa. Tunnen paljon muitakin lentäjiä kuin pelkästään aviomieheni. Täysin tavallista mukavaa porukkaa ovat kaikki. Kaikin puolin fiksuja ihmisiä.
- Matkailu.avartaa
Ei se ”fiksuus” estä kyntämästä muidenkin peltoja...kylvetään siemeniä sinne sun tänne...vaimolle ostetaan hyvitykseksi rehukimppu ja surkea merkkituotejäljitelmä Bangkokin torilta. Sellaista on reissumiehen ja välillä naisenkin elämä.
- Oletpasäälittävä
Mistä tällainen katkeruutesi oikein kumpuaa? Ei sulla hyvin mene ei. :D
- Pesää_tarjolla_aina
Uskollinen lentäjä on yhtä totta kuin feenikslintu.
- Lolsullevaan
Haistappa pitkää. Oot vaan nolo ja ittees petetty niin paljon että oot katkera ihminen.😂😂
- Munahaukka69
Lolsullevaan kirjoitti:
Haistappa pitkää. Oot vaan nolo ja ittees petetty niin paljon että oot katkera ihminen.😂😂
Etkö sä ole saanut 😛
- Skhjji
Olen ja paljonkin😉
- AnonyymiUUSI
Skhjji kirjoitti:
Olen ja paljonkin😉
pyytää ja olla ilman?
- ilmojen_halki_vaan
Avaajalle.
Ruppee sinäkin lentäjäksi. Ryhy jookaamaan ja ala jookalentäjäksi. - AnonyymiUUSI
Tuoreita kokemuksia?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1223899Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3122026Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481801- 1051717
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4391651Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21650Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4321494Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441256MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar521210Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4131166