Ohjelmien päivitys

mummu radan varrelta

Olen vuosia käyttänyt eri linux-jakeluita mutta olen silti mielestäni aloittelija
joka toimii leikkaa/liimaa komennoilla.
Koneessani on toisella osiolla Vista, ennen oli XP mutta kun olen näissä linux-distroissa
tottunut että kaikki ohjelmat päivittyy automaattisesti niin en ole koskaan oppinut kuinka
ohjelmien päivitys tehdään windowsissa.
Eli voisiko joku neuvoa että pitääkö ohjelma aina ensin poistaa koneelta ja sitten asentaa uusiksi vai miten se oikein tapahtuu?
Ja nyt kun vistassa on ollut toista kuukautta pari päivitystä joita se ei suostu asentamaan niin tekeekö se vistasta turvattoman?
Ja kyllä, olen tarkoituksella sodat-palstalla kun täällä tuntuu olevan viisaita jopka lähtöön.

28

380

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

.....päivitys on sekavaa ja hankalaa kun joka ohjelma päivitetään omalla tavallaan. Katso ohjelman valikoista onko siellä "etsi uusin versio" tms. Muussa tapauksessa sinun tulee etsiä netistä ohjelman kotisivu (varmistua sivun aitoudesta), ottaa selvää mikä ohjelmaversio sinulla nyt on ja katsoa löytyykö uudempaa. Tämän jälkeen lataat asennustiedoston ja ehkä se osaa asentua vanhan päälle niin että asetukset säilyy tai sitten ei. Windowsissa jokaisen ohjelman asennus etenee lukemattomin eri tavoin joten skarppina päivityksissä.

• Vista_fani

Windows ja MS:n omat ohjelmat päivittyvät automaattisesti, muut ohjelmat päivittyvät vaihtelevasti. Esim. Firefox osaa automaattisesti ilmoittaa uudesta versiosta kuten esim. myös java, osan joutuu päivittämään itse.
      Täällä voi helposti ja nopeasti tarkistaa että kone on tietoturvan kannalta ajantasalla (kohta "scan your pc"):

http://secunia.com/

Sieltä löytyy myös perusteellisempi työkalu, joka pitää huolen jatkuvasti että kaikki tietoturvan kannalta oleelliset ohjelmat ovat ajantasalla. Tämäkin työkalu on ilmainen.

• American dynamo

Windowsin omien ohjelmien päivitys ei varmaankaan ole ongelma, mutta miinaharavan ja pasianssin tapaisten ohjelmien sijaan useimmat kaipaavat monipuolisempaa tarjontaa, jota yleensä ei Windowsissa ole. Windowsiin kyllä löytyy helposti monenkirjavaa ohjelmaa, mutta useimmiten niille ei edes ole olemassa päivityksiä. Jos on, niin niitä ei asenneta automaattisesti. Jos asennetaan, niin silloin on kyse jo sellaisesta harvinaisesta laadusta, joka on linuxeissa itsestäänselvyys kaikissa pakettivarastojen ohjelmissa, joita on esimerkiksi ubuntussa sellaiset 20 000kpl.

• E555

Ainakin minulla kaikki tietoturvan kanssa vähänkään tekemisissä olevat softat / laajennuspalikat päivittyvät automaattisesti tai ilmoittava että uusia päivityksiä on saatavilla. Esimerkkejä:

Itse käyttiksestä ja Microsoftin omista softista kuten Officesta ja Media Playeristä huolehtii Windows Update
      Avast - päivittää automaattisesti itsensä
      FireFox - ilmoittaa päivityksistä ja asentaa ne automaattisesti selaimen seuraavalla käynnistyksellä
      uTorrent - ilmoittaa uudesta versiosta ja halutessaan sen saa asentaa
      Java - ilmoittaa uudesta versiosta ja halutessaan sen saa asentaa
      Flash - ilmoittaa uudesta versiosta ja halutessaan sen saa asentaa
      Dc ilmoittaa uudesta versiosta ja halutessaan sen saa asentaa

Nuo ainakin, kaikki softat eivät päivity kuten esim. Sonar Producer Edition, toisaalta Linuxille en ole nähnyt yhtä laadukasta softaa sitten olevan tuohon tarkoitukseen kuin tuo joten Windows on tässä silti voitolla vaikka jokin Linuxin softarimpula itsestään päivittyisikin.

• joista suurimmalla osalla ei tee yhtään mitään. Eivät toimi edes siinä "omassa" ympäristössä, kuin vain joten kuten. Määrä ei korvaa laatua.

• American dynamo
        ThreeMice kirjoitti:

joista suurimmalla osalla ei tee yhtään mitään. Eivät toimi edes siinä "omassa" ympäristössä, kuin vain joten kuten. Määrä ei korvaa laatua.

Verrataanpa sitten laatua. Linuxissa on kuvankäsittelyyn Gimp, Windowsissa Paint. Jatkammeko?

• American dynamo kirjoitti:

Verrataanpa sitten laatua. Linuxissa on kuvankäsittelyyn Gimp, Windowsissa Paint. Jatkammeko?

...Gimppihän on ihan ok, sen jokainen tietää. Mutta tuossa alkup. tarinassa nyt puhuttiin vähän eri asiasta. Eikä Gimp muuta sitä tosiasiaa miksikään, etten sillä duuniani tee, vaan PhotoShop'illa. En edes ala kinaamaan kanssasi syistä! Kyllähän jokainen vähänkin tietokoneiden kanssa pelannut tietää, että Linux-jakeluihin löytyvät niihin sopivat softat ilmaiseksi ja Windows'iin jos ilmaista ei löydy, pitää se ostaa. So what? Ei näihin ilmaisiin Linux'eihin oikein työsoftia kuitenkaan löydy, vaikka kuinka olisi hyvää tahtoa. Ubuntulla mäkin tätä kirjoitan, mutta duunit teen W:lla. Minkäs teet, sorry?

• ThreeMice kirjoitti:

...Gimppihän on ihan ok, sen jokainen tietää. Mutta tuossa alkup. tarinassa nyt puhuttiin vähän eri asiasta. Eikä Gimp muuta sitä tosiasiaa miksikään, etten sillä duuniani tee, vaan PhotoShop'illa. En edes ala kinaamaan kanssasi syistä! Kyllähän jokainen vähänkin tietokoneiden kanssa pelannut tietää, että Linux-jakeluihin löytyvät niihin sopivat softat ilmaiseksi ja Windows'iin jos ilmaista ei löydy, pitää se ostaa. So what? Ei näihin ilmaisiin Linux'eihin oikein työsoftia kuitenkaan löydy, vaikka kuinka olisi hyvää tahtoa. Ubuntulla mäkin tätä kirjoitan, mutta duunit teen W:lla. Minkäs teet, sorry?

....halusit jatkaa...?

• mummu radan varrelta
        ThreeMice kirjoitti:

....halusit jatkaa...?

kun minä käytän open officea windowssissakin. Mites sen päivittäminen sujuu?
        Linuxissa ei näitä murheita ole mutta haluan pitää windowssinikin ajan tasalla.
        Avast ja firefox päivittyvät itsestään(siis melkein itsestään) mutta juurikin tuo open office ja sitten flashin päivitys mietityttää.

• Penguin
        ThreeMice kirjoitti:

....halusit jatkaa...?

Mitä pystyt sillä Photoshopillasi tekemään mitä Gimpillä ei voi? Siis nettigrafiikasta puhuttaessa lähinnä. Jos olet jollain alalla jossa tarvitaan kunnon painojuttuja, Gimp ei välttämättä ole oikea työkalu siihen hommaan.

Aina väitetään että Gimpillä ei voi tehdä töitä, mutta kerros nyt kun kerta tiedät.

• Penguin kirjoitti:

Mitä pystyt sillä Photoshopillasi tekemään mitä Gimpillä ei voi? Siis nettigrafiikasta puhuttaessa lähinnä. Jos olet jollain alalla jossa tarvitaan kunnon painojuttuja, Gimp ei välttämättä ole oikea työkalu siihen hommaan.

Aina väitetään että Gimpillä ei voi tehdä töitä, mutta kerros nyt kun kerta tiedät.

...Juu siis esitteitä painoon ja teen niitä 4-numeroisen määrän vuosittain. PS:n makrot ovat kyllä aika ylivoimainen työkalu tässä. Kuvaan siis materiaalin myös itse. Tottahan Gimp ja kaikki Linux-softat hintaansa nähden ovat ylivoimaisia, mutta se on ihan eri juttu.

• ThreeMice kirjoitti:

...Juu siis esitteitä painoon ja teen niitä 4-numeroisen määrän vuosittain. PS:n makrot ovat kyllä aika ylivoimainen työkalu tässä. Kuvaan siis materiaalin myös itse. Tottahan Gimp ja kaikki Linux-softat hintaansa nähden ovat ylivoimaisia, mutta se on ihan eri juttu.

Miksei missään näy Linuxille maksullisia ohjelmia? Kyllä esim. kunnon videoeditori kelpaisi monille, vaikka muutaman kympin siitä joutuisi maksamaan. Kun ohjelmalla on valmistaja/myyjä, on silloin jotain vastuutakin siellä koodauspäässä. Musapuolella löytyisi kuokittavaa vaikka kuinka. Jos UbuntuStudioon saisi jonkin esim. SonarProducer'ia vastaavan softan, löytyisi ostajia varmasti. Tätä listaa on vaikka kuinka......

• Mäkkihöperö
        ThreeMice kirjoitti:

Miksei missään näy Linuxille maksullisia ohjelmia? Kyllä esim. kunnon videoeditori kelpaisi monille, vaikka muutaman kympin siitä joutuisi maksamaan. Kun ohjelmalla on valmistaja/myyjä, on silloin jotain vastuutakin siellä koodauspäässä. Musapuolella löytyisi kuokittavaa vaikka kuinka. Jos UbuntuStudioon saisi jonkin esim. SonarProducer'ia vastaavan softan, löytyisi ostajia varmasti. Tätä listaa on vaikka kuinka......

Oliskohan niin, että nuo ilmaiset syövät maksullisten markkinat?
        Ketä kiinnostaa lähteä kaupalliselta pohjalta kehittämään jotain, jos lähes vastaavan saa muulta ilmaiseksi? Menee helposti tappion puolelle…
        Ellei sitten ole jokin erikoistarve, jolle ei mitään ilmaista vaihtoehtoa löydy.

• Mäkkihöperö kirjoitti:

Ketä kiinnostaa lähteä kaupalliselta pohjalta kehittämään jotain, jos lähes vastaavan saa muulta ilmaiseksi? Menee helposti tappion puolelle…
        Ellei sitten ole jokin erikoistarve, jolle ei mitään ilmaista vaihtoehtoa löydy.

oikeassa. Jos jossain hyvä bisnes on, niin kyllähän siihen heti tartutaan. Mutta kun W-puolella esim. ihan HYVÄN videoeditorin saa 70 eurolla. Esim. Corel'in softat kyllä peittoaa mennen tullen nämä Avidemux'it. Kyllä mä ainakin ostaisin tuollaisia ohjelmia.

• Penguin
        ThreeMice kirjoitti:

Helppo sanoa Gimpiä huonoksi kun sitä ei ole suunniteltu tuollaiseen työhön. Se on webbigrafiikkaa varten. Esimerkiksi Kritassa on parempi CMYK-tuki sun muuta, mutten niistä tiedä niin paljoa.

• tietoa mutun sijaan
        Penguin kirjoitti:

Helppo sanoa Gimpiä huonoksi kun sitä ei ole suunniteltu tuollaiseen työhön. Se on webbigrafiikkaa varten. Esimerkiksi Kritassa on parempi CMYK-tuki sun muuta, mutten niistä tiedä niin paljoa.

"kun sitä ei ole suunniteltu tuollaiseen työhön"
        Gimp on kotisurffareille, kuva-albumin tekijöille. Työssä työkalun pitää taipua sovittamaan kuvat raakakuvasta painotuotteeseen taiteltavaan kuntoon - ei taitto-ohjelmilla kuvia käsitellä. PhotoShopilla kuvat kuntoon ja InDesignilla esitteet painotalolle sopivaan formaattiin. Vaihdan linukkaan kun se taipuu tekemään Töitä.

• Penguin kirjoitti:

En ainakaan minä sano Gimp'iä huonoksi.

• Penguin
        tietoa mutun sijaan kirjoitti:

Gimp on kotisurffareille, kuva-albumin tekijöille. Työssä työkalun pitää taipua sovittamaan kuvat raakakuvasta painotuotteeseen taiteltavaan kuntoon - ei taitto-ohjelmilla kuvia käsitellä. PhotoShopilla kuvat kuntoon ja InDesignilla esitteet painotalolle sopivaan formaattiin. Vaihdan linukkaan kun se taipuu tekemään Töitä.

Gimp on WEBBIGRAFIIKKATYÖKALU, sitä ei ole TARKOITETTU painotyöhön.

"Työssä työkalun pitää taipua sovittamaan kuvat raakakuvasta painotuotteeseen taiteltavaan kuntoon..." Aijaa... Minun mielestäni työssä pitää työkalun taipua koodaamiseen ja kääntämiseen ja sellaiseen, ei mihinkään kuvaräpöstyksiin. Mutta sehän onkin vain MINUN alaani. En minä kuvittele että Gimpillä mitään koodattaisiin, älä sinä kuvittele että se soveltuu painotyöhön. Niihin on omat vehkeensä.

Scribus esimerkiksi on ihan pätevä taittosofta...

Sinulla on varsin rajoittunut käsite "Töistä". Vain sinun alasi on Töitä? Ja olet ihan varma ettei niitä Töitä voi tehdä millään muulla Linuxsoftalla?

• Mäkkihöperö kirjoitti:

Tuo sama tilannehan on muillakin käyttöjärjestelmillä. Gimpit ja muut ovat lähes kaikille nykyaikaisille alustoille. Ei riitä selitykseksi. Sitä paitsi Linuxille on kyllä olemassa maksullista softaa, kuten jotkut VMWaren versiot.

Parempi selitys voisi olla se, että monet graafisen yms. alan ammattiohjelmistot ovat huonoa koodia. Adobeltakin meni pelkän Flash Playerin kääntämiseen 64-bittiseksi vuosikausia, puhumattakaan että alettaisiin tekemään (luultavasti samalla tyylillä koodatusta) Photoshopista Linux-versiota. Jos vaikka kymmenen vuotta kehitetään ohjelmaa eikä kiinnitetä lainkaan huomiota portattavuuteen, ollaan ongelmissa, kun tulee uusi alusta, jota pitäisi tukea.

• tieto on ykkönen
        Penguin kirjoitti:

"Työssä työkalun pitää taipua sovittamaan kuvat raakakuvasta painotuotteeseen taiteltavaan kuntoon..." Aijaa... Minun mielestäni työssä pitää työkalun taipua koodaamiseen ja kääntämiseen ja sellaiseen, ei mihinkään kuvaräpöstyksiin. Mutta sehän onkin vain MINUN alaani. En minä kuvittele että Gimpillä mitään koodattaisiin, älä sinä kuvittele että se soveltuu painotyöhön. Niihin on omat vehkeensä.

Sinulla on varsin rajoittunut käsite "Töistä". Vain sinun alasi on Töitä? Ja olet ihan varma ettei niitä Töitä voi tehdä millään muulla Linuxsoftalla?

Ei voi, on talon omat nörtit koettanu... Työ on sitä mistä verottaja kiittää.

• ....................
        tietoa mutun sijaan kirjoitti:

99,9% ei tarvitse mitään painoon liittyviä ominaisuuksia. Sen perusteella on turha Gimpiä sanoa huonoksi. Suurimalle osalle Photoshop on järjetön investointi koska ilmaisella Gimpillä pystyy tekemään ihan samat kuvamanipulaatiot.. suurin osa Photoshopin ja Gimpin käyttäjistä ei edes tarvitse "raskaita" muokkaus ominaisuuksia vaan jokin kevyempi softa ajaisia asian.

Photarissa on jotain automatisoituja juttuja enemmän, samoin kuin kaupallisissa miksausohjelmissa. Mutta ne ovat taiteeliselle ihmiselle täysiä turhakkeita ja luovuuden rajoittajia. Welhot ja automatisoinnit ovat vain kehnoa keskitietä.

• Johtopäätelmiä
        .................... kirjoitti:

99,9% ei tarvitse mitään painoon liittyviä ominaisuuksia. Sen perusteella on turha Gimpiä sanoa huonoksi. Suurimalle osalle Photoshop on järjetön investointi koska ilmaisella Gimpillä pystyy tekemään ihan samat kuvamanipulaatiot.. suurin osa Photoshopin ja Gimpin käyttäjistä ei edes tarvitse "raskaita" muokkaus ominaisuuksia vaan jokin kevyempi softa ajaisia asian.

Photarissa on jotain automatisoituja juttuja enemmän, samoin kuin kaupallisissa miksausohjelmissa. Mutta ne ovat taiteeliselle ihmiselle täysiä turhakkeita ja luovuuden rajoittajia. Welhot ja automatisoinnit ovat vain kehnoa keskitietä.

Kuka tässä nyt on Gimpin nimennyt huonoksi? Ihan Penguin itse, ei kukaan muu, lukekaapa.

• American dynamo
        ThreeMice kirjoitti:

....halusit jatkaa...?

Keskustelimme käyttöjärjestelmistä ja siitä mitä niihin kuuluu. Photoshop ei kuulu Windowsiin, MS Paint kylläkin. Olen tietoinen siitä miten ammattilaiskäytössä Gimp ei taivu kaikkeen mitä tarvittaisiin, mutta siitä siis emme keskustelleet. Photoshopin saa myös Linuxille, muistutan, ja vaikka se on Winen avulla pyöritettävissä, niin hyvä että edes niin. Itselleni Photoshop ei ole erityisen keskeinen ohjelma, ja vaikka se olisikin parempi kuin Gimp, niin sitten voin tehdäkin tarpeisiini varsin pitkän listan kaupallisen puolen ohjelmista, jotka ovat vakiinnuttaneet asemansa - mutta se rahamäärä sijoitettuna ei välttämättä koskaan enää tulisi takaisin. Mielestäni on järkevämpi hyödyntää Linuxin monipuolista tarjontaa, jolla voin tehdä halvemmalla, nopeammin, parempaa. Miten se on mahdollista, vaikka juuri sanoin miten yksittäiset softat eivät aina pärjää kaupallisen puolen tuotteille. Siitä yksinkertaisesta syystä, että pakettivarastojen avulla voin varsin helposti tehdä sen, mikä Windowsilla yrittävillä vaatii monen hengen kuukausien työpanoksen selvityksineen, neuvotteluineen, järjestelmän rakenteluineen, ja testiajojen jälkeisten yhteensopivuusongelmien korjaamiseen.

Photoshop kannattaa tietenkin asentaa myös Winelle ja pysyä ajan hermolla milloin se on Linuxin puolella toiminnallisesti omat tarpeet täyttävä.

• ThreeMice kirjoitti:

Kyllä niitä maksullisia ohjelmia löytyy. Linux-ohjelmat on kyllä usein joko tai, että joko on high endiä tai sitten on ilmaista.

• Penguin kirjoitti:

Kyllähän sitä käytetään pelipuolella myös, ja elokuvateollisuus modasi GIMP:n koodia käyttäen tietääkseni Cinepaintin ja valokuvia käsitellään myös.

Photoshop sitten on painopuolelle mainostoimistojen käytössä mutta jotkut "ammattilaiset" kuvittelevat että muuta ammattikäyttöä ei olekkaan.....

• tietoa mutun sijaan kirjoitti:

Nimenomaan tälläiset pelleammattilaiset jotka ei tiedä kuvankäsittelystä tai töiden teosta tuon taivaallista.

Itse olen käsitellyt grafiikkaa webbiin työkseni ja ei sillä ole painotuotteiden kanssa mitään tekemistä. Ammattilaiset ymmärtävät, että GIMP on ammattitason ohjelma ja on myös usein Photoshopia edistyneempikin mutta kun painopiste ei ole ollut ikinä minkään sellaisen homman kanssa missä kuva tuotetaan johonkin tuhansia vuosia sitten keksitylle paperille. Nykyään esimerkiksi grafiikkaa tuotetaan mm. peleihin.

• Penguin kirjoitti:

Ei ole ensimmäinen kerta kuin jonkun mainostoimiston pelle kuvittelee olevansa tietokoneiden kanssa tosi kova tietämään asioista. Samaa sarjaa datanomien ja sertiosaajien kanssa. Eli vähän parempia kuin ATK-ajokortin saaneet.

• Windowsissa pitää päivittää kaikki ohjelmat jotka käyttää nettiä tai joilla avataan vieraita tiedostoja käyttöjärjestelmän ohella kuukausittain. Ohjelmat usein päivitetään tuohon tapaan (esimerkiksi videokodekit) mutta joillakin ohjelmilla on omia päivitysviritelmiä jotka toimivat vaihtelevasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      538
      4488
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      3601
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      284
      2322
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      476
      2189
    5. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      88
      1525
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      157
      1383
    7. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      107
      1382
    8. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      64
      1301
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      65
      1234
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      84
      1144
    Aihe