Olemme 9-v tyttäreni kanssa miettineet perheeseemme sopivaa koiraa. Olemme monissa "koirakoneissa" saaneet suositukseksi kääpiöpinserin. Millainen koira on, sopeutuuko kerrostaloon, kuinka paljon haukkuu yksin jäädessään, kuinka sietää yksinoloa, onko yhden vai useamman isännän koira, onko helppo kouluttaa, kuinka paljon palelee talvisin, voiko kuljettaa pakkasilla pidempiä lenkkejä, onko agressiivinen? Tässä muutamia kysymyksiä, joihin erittäin mielelläni haluaisin saada vastauksia kääpiöpinserin omistajilta.
Millainen on kääpiöpinseri?
9
2620
Vastaukset
- Kääkkä1
Minulla on 1v3kk ikäinen kääpiöpinserityttö. Muutimme muutama kuukausi sitten kerrostaloon ja koira on sopeutunut hyvin. Ei ainakaan meillä ole koskaan hajottanut mitään huonekaluja tai kenkiä tai kämpän pintoja. Koira on yksin päivät ja nukkuu aina kun on yksin. Kääpiöpinseri on siinä mielessä yhden isännän koira, että uskoo omistajaansa selvästi kaikkein parhaiten, mutta tämä taitaa pätee kaikkiin rotuihin, joskin kääpiöpisereillä se hieman korostuu. Huonolla kouluttamisella kääpiöpinsereistä saattaa tulla sellasia, ettei ne päästä ketään omistajansa lähelle ja puree muita koiria heti jos yrittää lähestyä. Tästä syystä sanotaankin ettei kääpiöpinseri sovi ensimmäiseksi koiraksi, mutta itselläni kääpiöpinseri on ensimmäinen koira eikä minulla ole tuollaisia ongelmia ollut.
Kääpiöpinserit on helppoja kouluttaa, koska rotu on hyvin älykäs, ja kääpiöpinseri pitääkin pienestä pitäen kouluttaa sillä rodulla on taipumusta olla aggressiivinen, ja sellaistahan koiraa tuskin kukaan haluaa... Eli ihmiselle, joka ei osaa sanoa ei, tämä rotu ei alkuunkaan sovi. Ohuen turkkinsa takia kääpiöpinseri palelee helposti talvella mutta itse pidän pakkasilla toppatakkia sillä, tosin pienet pissalenkit menee ilman takkiakin, ja kovimmilla pakkasilla kääpiöpinsereita ei tietysti kannata viedä pitkille lenkeille ollenkaan edes toppatakki päällä. Kääpiöpinserit on suhteellisen herkkähaukkuisia mutta itse sain helpostusta haukunestopannalla... Ei sekään haukkumista kokonaan lopettanut mutta helpotti siinä... Jos haluat vielä jotain tarkemmin tietää ni laita vain lisäkysymyksiä :)- Miinus-
Kiitos tästä vastauksesta. Olen itse palveluskoirakouluttaja ja minulla on kokemusta koirista, koulutus ei varmasti tule olemaan ongelma. Eniten on arveluttanut, kun ihmiset kirjoittavat niin ristiriitäisia tietoja rodusta, että välillä tuntuu ettei tuollaista rotua voi ottaa ollenkaan ja välillä tosiaan tulee näitä hyviäkin viestejä. Ilmeisesti aika paljon omistajasta kiinni, millainen koira on niin kuin yleensäkin. Pienen kokonsa takia koira varmaan luullaan helpoksi sylikoiraksi. Onhan rotu kuitenkin sellainen joka ainakin välillä viihtyy sylissä ja rapsutettavana?
- miguliss
Miinus- kirjoitti:
Kiitos tästä vastauksesta. Olen itse palveluskoirakouluttaja ja minulla on kokemusta koirista, koulutus ei varmasti tule olemaan ongelma. Eniten on arveluttanut, kun ihmiset kirjoittavat niin ristiriitäisia tietoja rodusta, että välillä tuntuu ettei tuollaista rotua voi ottaa ollenkaan ja välillä tosiaan tulee näitä hyviäkin viestejä. Ilmeisesti aika paljon omistajasta kiinni, millainen koira on niin kuin yleensäkin. Pienen kokonsa takia koira varmaan luullaan helpoksi sylikoiraksi. Onhan rotu kuitenkin sellainen joka ainakin välillä viihtyy sylissä ja rapsutettavana?
itsellä 2v kääpiöpinseri uros. tulee syliin aina kun istahdan sohvalle tai käpertyy viereen. yksinään ei ole kuin yöt kopassa. herkkähaukkuinen on ollut mutta se on saatu koulutuksella todella minimiin. ihana rotu joka saa hymyn huulille joka päivä hauskoilla tempauksillaan, ilmeillään jne.
kannattaa totuttaa heti pienestä pennusta lähtien uusiin ihmisiin ja paikkoihin huolella. on vähän taipumusta tulla pelokkaaksi vieraita ihmisiä kohtaan. meillä haukutaan ensin vieraat ja sitten hetken päästä ollaan kavereita, agressiivinen ei ole. yritetään saada tuota vieraille haukkumista pois ja jonkun matkaa ollaan jo päästy eteenpäin. - sylis
miguliss kirjoitti:
itsellä 2v kääpiöpinseri uros. tulee syliin aina kun istahdan sohvalle tai käpertyy viereen. yksinään ei ole kuin yöt kopassa. herkkähaukkuinen on ollut mutta se on saatu koulutuksella todella minimiin. ihana rotu joka saa hymyn huulille joka päivä hauskoilla tempauksillaan, ilmeillään jne.
kannattaa totuttaa heti pienestä pennusta lähtien uusiin ihmisiin ja paikkoihin huolella. on vähän taipumusta tulla pelokkaaksi vieraita ihmisiä kohtaan. meillä haukutaan ensin vieraat ja sitten hetken päästä ollaan kavereita, agressiivinen ei ole. yritetään saada tuota vieraille haukkumista pois ja jonkun matkaa ollaan jo päästy eteenpäin.Pienenä nukkui kyllä tyynylläni pää kaulallani, mutta nykyään tyytyy jalkopäähän eikä aina vaivaudu sinnekään vaan nukkuu lattialla. Sylissä se ei oikein viihdy, lyhyitä halailutuokoita pidempään, mutta lähellä kylläkin. Esim. lattialla kun makaa niin tulee viereen rapsuteltavaksi ja kiehnäämään, mutta sylissä ei istu. Omistajalleen kuitenkin loistava kaveri joka ei jätä, vaan pysyttelee lähistöllä ja tiedät aina että se on siinä!
- kääbys
sylis kirjoitti:
Pienenä nukkui kyllä tyynylläni pää kaulallani, mutta nykyään tyytyy jalkopäähän eikä aina vaivaudu sinnekään vaan nukkuu lattialla. Sylissä se ei oikein viihdy, lyhyitä halailutuokoita pidempään, mutta lähellä kylläkin. Esim. lattialla kun makaa niin tulee viereen rapsuteltavaksi ja kiehnäämään, mutta sylissä ei istu. Omistajalleen kuitenkin loistava kaveri joka ei jätä, vaan pysyttelee lähistöllä ja tiedät aina että se on siinä!
Kääpiöpinseri oppii koiran tavoille opettamalla niinkuin muutkin rodut.
Ei ole sen kummempi. - Kääkän omistaja
kääbys kirjoitti:
Kääpiöpinseri oppii koiran tavoille opettamalla niinkuin muutkin rodut.
Ei ole sen kummempi.Meillä on 6 kk vanha kääpiöpinserityttö. Rotu ei ennestään ollut tuttu meille, tosin minä surffailin paljon kasvattajien sivuilla ja kyselin rodusta kääpiöpinseri foorumilla.
Neiti on ollut aivan mahtava tapaus. Itsellä saksanpaimenkoirista kokemusta ja mielestäni ne olivat helpompia kouluttaa (palveluskoiria kun ovat), kun meidän kääkkä. Opettamisen haasteelliseksi tekee se, että neiti on hyvin itsepäinen ja omaa tahtoa löytyy sekä intoa riittää eikä keskittyminen ole aina paras mahdollinen. Usein asioita saa toistaa enemmän ku sakulle, jotta ne menevät perille. Neiti tahtoo myös osallistua kaikkeen mitä tehdään: oli kyseessä siivous, lakanoidenvaihto tai kotiteatterin kokoaminen. Mitä olen muita kääkkiä oman lisäksi tavannut, niin ovat kyllä erittäin mukavuudenhaluisia. Etenkin kurakelit ja pakkanen tuntuu olevan meidän tytölle järkytys. Inhoaa kurakeliä ja tassut/korvat jäätyy pakkasella. Eli vaatteiden pukemiseen saa varautua. Kovilla pakkasille teki tarpeet ulos ja alkoi huutamaan sisään,kun tassut jäätyi. Rakastaa nukkua patterin tai takan vieressä. Sauna on myös ihan ehdoton eikä halua sieltä pois. Sänkyyn ei meillä koiralla ole asiaa, mutta sohvalla kaivautuu tiukasti peiton alle tai viereen.
Tytsy on oppinut hyvin sisäsiistiksi ja elämään kerrostalossa. Ei hauku rapusta kuuluville äänille, mutta omalle ovikellolle kyllä rähistään joskus. Senkin saa kitkettyä pois, kunhan treeni puree. Koira ei ole tuhonnut mitään, koska pelisäännöt on ollu alusta asti selvillä( vaikka kiellettäessä vaikkua onkin välillä korvissa). Vaikka kääkkä on pienikokoinen, niin ei todellakaan ole mikään reppana. Erittäin tomera vahtipakkaus, jolla iso ego.
- omaa kokemusta
Se vaan voi olla huono puoli, että kääpiöpinseri ei välttämättä pidä vieraista. Eli kun tyttären kavereita tulee kylään, voi kääpiöpinseri hyökkiä heidän kimpuunsa. Minulle on käynyt niin kahden eri kääpiöpinserin kanssa lapsena. Hyökkäsivät syyttä suotta, en edes katsonut niitä. Perheessäni oli koira, joten olin tottunut koiriin enkä pelännyt niitä. Sen jälkeen kyllä pelkäsin näitä kääpiöpinsereitä, sillä ne jostain syystä aina yrittivät hyökätä kimppuuni, kun menin heille. Lopulta kääpiöpinseri piti sulkea eri huoneeseen, kun menin kylään. Tästä on jo aikaa enkä tiedä, ovatko luonteet muuttuneet. Ehkä ei ole kuitenkaan paras lapsen koiraksi (vaikka vanhempi kouluttaisikin), sillä lapsi ei kuitenkaan osaa välttämättä olla pomona sille.
- Kääpin
Itselläni on kohta 8 vuotta täyttävä kääpiöpinseriuros. Omalle kohdalleni täydellinen rotuvalinta, kohta elämääni ihastuttaakin toinen pikkuinen:)
mutta kuitenkin. meillä soveltunut hyvin kerrostaloon, vaikka on aiemmin lähes koko elämänsä asunut omakotitalossa. ovikellolle haukutaan, mutta haukku on niin matala ja hiljainen, ettei se edes kuulu rappuun. :) ei hauku muutenkaan kuin joskus leikkiessä tai agilitykentillä. vieraita kohtaan on vähän varovainen ensin, mutta heti kun sille antaa huomiota ja rapsutuksia, niin olet saanut uuden kaverin! yksinolosta ei ole tullut ongelmia, pärjää useammankin tunnin yksin. yksin jäädessään kaveri käpertyy oman peittonsa alle ja tuskin sieltä edes nousee ennenkuin tulen kotiin..
Omalle kohdalleni on sattunut erittäin hyväluontoinen yksilö, koskaan ei ole pureskellut tai tuhonnut paikkoja, oli sisäsiisti jo reilun 3kk iässä ja sangen miellyttämishaluinen. Toisaalta välillä vähän liiankin kiltti, kun meinaa koulutettaessa alistua helposti, eli ei siedä äänen korotusta lähes laisinkaan. Harrastuskoirana aivan loistava, agilityä ja ulkoilua se rakastaakin yli kaiken. Pakkasilla ja vesisateella taas ei ulkoilu jaksaisi kiinnostaa, eikä oikein innostu puvuista, sitä silminnähden nolottaa ku äiti on pukenu sille puvun ja tossut ;) Mut lähtee silti lenkille aina yhtä iloisesti.
itse olin 12 kun koirani sain, luonnollisesti vietin sen kanssa eniten aikaa ja se onkin ihan mamman poika. mutta on aina kyyseenalaistamatta totellut myös muita perheeni jäseniä.
ja tosiaan, tämä kyseinen koira RAKASTAA sylissä olemista ja rapsutuksia. mitä lähempänä se saa olla, sitä tyytyväisempi se on. Ja jos sohvalla makaat peiton alla, voit olla varma ettet ole pitkään yksin, joskus saattaa myös viedä peiton päältäni ja käpertyä sen alle.. eli erittäin mukavuuden ja lämmönhalinen kaveri :)
Kuten muutkin ovat sanoneet, niin pienen kokonsa takia kääpiöpinseriä ei pidä aliarvioida, kohdallesi voi sattua hyvinkin kovapäinen ja ei niin helposti koulutettava yksilö. mutta mielestäni se on ihan kouluttajasta kiinni millainen koirasta tulee. kunhan muistaa, että vaikka kääpiöpinseri näyttääkin suloiselle(sitä se onkin) sille pitää määrätä rajat tarkasti ja näyttää kuka on johtaja.
tässä jotain kokemuksia omalta kohdaltani, toivottavasti helpottaa rotuvalinnassasi! :) - shellie1
Kääpiöpinseri on todella virtaa täynnä oleva pikkupakkaus. Rakastaa nukkua peitonalla, tykkää olla sylissä, inhoaa kylmää pakkasilmaa ja on usein varautunut vieraisiin. Tarvitsee paljon aktiviteetteja. Haukkuherkkä jos kerrostalossa kuuluu plajon ääniä. Suht helppo kouluttaa. Varautunut myös lapsiin, mutta ei missään nimessä agressiivinen! Tykkää pitkistä kävelyistä ja rakastaa vapaana olemista nurmikentillä. Viisas koira, ei mikään tomppeli :)
ihana rotu, täydellinen meille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793