GALLUP:Kärsitkö lasiaissumentumista?

Veke

Ajattelin vaan ihan mielenkiinnosta kysyä että löytyykö muitakin lasiaissumentumista KÄRSIVIÄ täältä Suomenmaasta.Silmälääkärit väittää että ne ovat täysin normaaleja eivätkä häiritse ketään...Väitän toisin.Niillä on harvinaisen negatiivinen vaikutus kaikkeen kokemaani koska näen niitä koko ajan ja joka paikassa.Yleisestihän ihmiset näkee niitä vain silloin tällöin ja se on varmastikkin normaalia mutta tämä on jotain aivan toista..... :(

97

37726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kärsin...

      ...ja ne ovat kyllä ärsyttäviä!! "Eihän ne näköä haittaa, blaa blaa", juu eihän ne, helppoahan se on nähdä kun silmä on täynnä "roskaa"!

    • jari

      lasiaissumentumista??

    • plääh

      Minullakin niitä on, mutta en nyt koe niistä erityisesti kärsiväni. Itse asiassa olen alkanut kiinnittämään asiaan huomiota vasta nyt, kun olen lukenut asiasta. Näkyvät minulla vain kirkasta valkoista taustaa vasten, esim. lumihangilla.

      Jostain luin, että likinäköisillä niitä on enemmän? Onko totta? Minulla on -6 vahvuiset lasit. Näössäni mua ei kyllä haittaa mikään muu kuin just toi likinäkö, jos siitä pääsis eroon, niin ei nuo samentumat mitään haittaa.

      • Veke

        En keksi muuta selitystä siihen miksi nuo sumentumat eivät tunnu monia häiritsevän kun sen että meillä muutamilla huono onnisilla niitä on moninkertainen määrä muihin verrattuna....mä ainakin näen niitä paljon enemmän nyt kun on ulkona enemmän valoa kun talvella.Surkeaa näiden kans on elää.
        lääkäreiden mukaan niitä pitäis olla sitä enemmän mitä likinäköisempi on....mulla on kuitenkin vaan -1.5 joten tuskimpa sekään on oikea syy....ehkä vaan huono tuuri.


    • diabeetikko

      Ja paljon onkin, toisessa silmässä enemmän kuin toisessa. Toki ne häiritsevät, esim. nytkin, kun kirjoittelen tässä koneella, mutta kyllä niihin osaltaan tottuukin. Pahinta on kun katsettaan siirtäessä ne liikkuvat mukana ja ikäänkuin heilahtavat silmän yli.

      Mulle suurempi ongelma on se, että diabeetikkona mun silmänpohjia pitää tutkia säännöllisesti ja laseroidakin tarvittaessa. Nuo lasiaissumentumat (mulla hienokin termi, "asteroidihyaloosi") estävät hyvän näkyvyyden silmänpohjiin, joka olisi elintärkeä näkökyvyn hyvän jatkuvuuden takia.

      Juu ja mulla ei edes ole silmälaseja eli siis ei likinäköä.

      • Kärsivä

        Olen ihmetellyt jo muutaman vuoden mitä nää ihme madot ja pisteet on jota tosiaan selkeämmin näkee kirkaalla,hullukshan tässä tulee....pelkää että näkö lähtee.Näkö ei tosin oo yhtään huonontunu mutta noi pisteet häiritsee TOSI paljon....Työ vielä näytepäätetyötä kirkkaassa valaistuksessa joten voitte kuvitella jotka tästä vaivasta kärsii,kuinka vit...sta tää on.Silmälasit ollu nyt samalla vahvuudella (-2,25) jo 15 vuotta.


      • tyttö25
        Kärsivä kirjoitti:

        Olen ihmetellyt jo muutaman vuoden mitä nää ihme madot ja pisteet on jota tosiaan selkeämmin näkee kirkaalla,hullukshan tässä tulee....pelkää että näkö lähtee.Näkö ei tosin oo yhtään huonontunu mutta noi pisteet häiritsee TOSI paljon....Työ vielä näytepäätetyötä kirkkaassa valaistuksessa joten voitte kuvitella jotka tästä vaivasta kärsii,kuinka vit...sta tää on.Silmälasit ollu nyt samalla vahvuudella (-2,25) jo 15 vuotta.

        itse oon nähny yli 20 vuotta oikeen puolimmaisessa silmässä mustan pisteen .jos katon esim vasemmalle nii se piste menee sinne mukana .kirkkaalla säällä kiinitän siihen enemmän huomiota ja nykysin en enää kauheemmin sitä huomio mutta koneen ns valkosta taustaa vasten häiritsee tua mustapiste :( ja sit yritän enemmän lukea vasemalla silmällä tai sillei jännästi..häiritsee ku se piste liikkuu ns nii tulee sit kait liikutelta silmää kauheesti tai jotaki sellasta...ennen vanhaa kiinitin siihen jopa nii paljon huomiota että kokoajan siirsin katsetta :( onkohan tää sitä samaa mitä sulla ja monilla tänne kirjottavilla on ,ja mikähän tää mahtaa olla ja onkohan korjattavissa :(

        t tyttö 25


    • Jussi

      Ja vielä tiedoksi että lasiaissumentumat ovat siis sellaisia aivan kuin solun näköisiä vaaleita karvoja jotka seuraavat katsetta taukoamatta.Ne voivat näyttää myös tummilta pisteiltä tai jopa ameeboilta!Ovat äärimmäisen ärsyttäviä ja vielä ärsyttävämpää on se että niille ei voi tehdä mitään!

    • Pete

      Eipä tunnu olevan yleinen tämä vaiva kun vastauksia noin vähän tulee....eli ei toivoakaan parannuskeinosta:( Kukaan ei yksinkertaisesti välitä jostain harvinaisesta vaivasta joka koskettaa pientä ihmisryhmää eikä ole edes tappava.Mutta tappava tämä on.Se tekee sen vain hitaasti vieden kaiken ilon pois elämästä.NO ei auta kun kärsiä tästä surkea loppu elämäni.

      • ...

        Mulla on noita ollut nuoresta asti ja todellä paljon. Nykyään (olen n. 40 v) niihin on niin tottunut, että välillä saattaa mennä pitkäkin aika, ettei niitä muista ollenkaan. Kaiken lisäksi olen elämän tuoksinnassa menettänyt toisen silmänkin, mutta pää pystyssä vaan porskutetaan eteen päin.

        Älkää hyvät ihmiset valittako pikku vaivoista, vaan olkaa tyytyväisiä, että ylipäätään näette.


      • Päivi
        ... kirjoitti:

        Mulla on noita ollut nuoresta asti ja todellä paljon. Nykyään (olen n. 40 v) niihin on niin tottunut, että välillä saattaa mennä pitkäkin aika, ettei niitä muista ollenkaan. Kaiken lisäksi olen elämän tuoksinnassa menettänyt toisen silmänkin, mutta pää pystyssä vaan porskutetaan eteen päin.

        Älkää hyvät ihmiset valittako pikku vaivoista, vaan olkaa tyytyväisiä, että ylipäätään näette.

        Eivät sumentumat ole mikään pikku vaiva niille jotka niistä todella kärsivät!!!!
        Vaikka ne eivät sinua pahemmin haittaakkaan niin toiselle ne voivat olla koko elämän pilaava vaiva.Mä näen ne koko ajan, en pysty ajattelemaan mitään muuta ja olen masentunut ja vihainen lähes koko ajan.Mulla ei enää oo elämää.Mitä hyötyä on kahdesta silmästä jos ne on täynnä liikkuvaa paskaa?!?


    • Laserleikattu

      Minä kuulun siihen voimakkaasti likinäköisten ryhmään, jonka pitää lopun elämäänsä käydä tarkistuttamassa silmänpohjansa, vaikka näkökyky onkin laseroitu normaaliksi.
      Olen 37-vuotias ja oikeastaan vasta nyt - parin vuoden kuluttua leikkauksesta - olen alkanut kiinnittää huomiota noihin haituviin tai liikkuviin seuralaisiin. (ehkä siksi, kun seuraan paljon tarkemmin nyt sitä, kuinka näkö laseroinnin jälkeen on säilynyt).
      Ainakin minulla ja sisarellani stressi lisää häiritsevien haituvaisten määrää. Ne lisääntyvät ajoittain tilapäisesti, ja sitten on kausia, jolloin ne eivät oikeastaan häiritse.
      Miinusta minulla oli ennen leikkausta -8,5.
      Nyt ei lainkaan, mutta sama silmän muotohan minulla on vieläkin (eli liian pitkä silmän muna), joten samat likinäköisen riskit verkkokalvon irtoamiseen ja pahempiin lasiaisoireisiin pitäisi olla.

      • sumusää

        Näiden lisääntyminen on hyvin tunnettu laserlaikkausten sivuvaikutus, minkä leikkaavat lääkärit - monen muun komplikaation ohella - jättävät kertomatta.


      • kat7
        sumusää kirjoitti:

        Näiden lisääntyminen on hyvin tunnettu laserlaikkausten sivuvaikutus, minkä leikkaavat lääkärit - monen muun komplikaation ohella - jättävät kertomatta.

        Minulle näitä lasiaisen samentumia (floaters) ilmestyi pian silmäleikkauksen jälkeen. Missään Suomessa ei todellakaan kerrota, että tämä on mahdollinen leikkauksen riski. Ulkomailla se mainitaan jo usein lasik-leikkauksen riskinä. Valitettavasti en vain lukenut englanniksi leikkauksen riskeistä.

        Ennen leikkausta en edes tiennyt mitä lasiaisen samentumat ovat. Nyt tiedän liiankin hyvin. On uskomatonta, ettei silmäleikkauksen riskejä kerrota missään kunnolla. Kaikki tieto täytyy lukea netistä sieltä täältä. Jos olisin tiennyt kaikista riskeistä, en koskaan olisi mennyt leikkaukseen. Pelkästää samentumien ilmestyminen silmiin saa jo katumaan leikkausta. Kuten tästä keskustelustakin käy ilmi, tämä on kamala vaiva.


    • Sebastian

      Tuttu vaiva mullekkin.Olen nähnyt noita 17v asti eli noin 5 vuotta.Talvella ne häiritsee oikeastaan vain lumihangella kun muuten on senverran hämärää mutta keväällä ja kesällä niiltä ei voi välttyä missään :( On kuin koko taivas olisi täynnä liikkuvia vaaleita osottain läpinäkyviä karvoja ja pisteitä.Hyvät aurinkolasit auttavat hiukan mutta ei se kyllä mikään ratkaisu ole.Minkähän takia silmälääkärit vähättelevät tätä vaivaa?Eihän se näköä uhkaa mutta on pirun ärsyttävä ja keskittymistä haittaava.

    • Rekkakuski

      Polttoainerekkaa työkseni ajavana näistä sumentumista on välillä haittaa kun ei aina tiedä lenteleekö roskia silmissä vai ovatko ne henkilöautoja!!!

    • ...

      ...mitä ne ovat. Nyt sekin selkeni. Minua ne eivät ole koskaan häirinneet =) Minulla niitä onkin vähän.. Aina ei näy ollenkaan..mutta silloinkun näkyy saan tästä hyvää viihdykettä =) Yrittää hallita niiden liikkeitä..

      Ymmärrän kyllä että on kamalaa kun ei näe. Tämä oli vain oma näkökulmani asiasta. Toivottavasti tähänkin ongelmaan joskus keksitään ratkaisu.

      • Veke

        Mua nuo taas häiritsevät miltei koko ajan ja aivan älyttömästi!! Ottaa niin helvetisti päähän kun silmälääkärit vaan väittää että kaikilla niitä on ja kaikki tulevat niiden kanssa toimeen.Suurin osa ihmisistä joilla sumentumia on ovat kuten edellinen kirjoittaja....heillä on niitä vähän eivätkä ne vaivaa heitä ollenkaan.Mutta kun koko näkökenttä on aivan koko ajan täynnä liikkuvia harmaita osittain läpinäkyviä solunkaltaisia yököttäviä kuvioita joilta ei saa rauhaa kuin nukkuessa ei enää paljon naurata!! :( Ja oon kuitenkin vasta 22v eikä tuollaisia ongelmia kuuluisi olla ennen lasiaisen irtoamista joskus 50-70 ikävuiden jälkeen jos silloinkaan. Jos ei muu auta pitää ilmeisesti lähteä amerikkaan lasiaisenpoistoleikkaukseen kun eivät sitä takapajuisessa Suomessa suostu sumentumien takia tekemään.
        Mun mielestäni silmälääkärit voisivat osoittaa edes vähän myötätuntoa tätä vaivaa kohtaan!!


      • ...
        Veke kirjoitti:

        Mua nuo taas häiritsevät miltei koko ajan ja aivan älyttömästi!! Ottaa niin helvetisti päähän kun silmälääkärit vaan väittää että kaikilla niitä on ja kaikki tulevat niiden kanssa toimeen.Suurin osa ihmisistä joilla sumentumia on ovat kuten edellinen kirjoittaja....heillä on niitä vähän eivätkä ne vaivaa heitä ollenkaan.Mutta kun koko näkökenttä on aivan koko ajan täynnä liikkuvia harmaita osittain läpinäkyviä solunkaltaisia yököttäviä kuvioita joilta ei saa rauhaa kuin nukkuessa ei enää paljon naurata!! :( Ja oon kuitenkin vasta 22v eikä tuollaisia ongelmia kuuluisi olla ennen lasiaisen irtoamista joskus 50-70 ikävuiden jälkeen jos silloinkaan. Jos ei muu auta pitää ilmeisesti lähteä amerikkaan lasiaisenpoistoleikkaukseen kun eivät sitä takapajuisessa Suomessa suostu sumentumien takia tekemään.
        Mun mielestäni silmälääkärit voisivat osoittaa edes vähän myötätuntoa tätä vaivaa kohtaan!!

        Edellisellä kirjoittajalla oli aivan oikea asenne. Ei niitä kannata murehtia vaikka näkökennttä onkin täynnä "langanpätkiä". Itselläni on ollut niitä jo vähän yli 10-vuotiaasta. Nyt lähes nelikymppisenä en edes harkitse niiden poistamista leikkauksella, koska olen niin tottunut niihin. Isoimmat osaan onneksi "siirtää" sivuun näkökentästä.


      • Veke
        ... kirjoitti:

        Edellisellä kirjoittajalla oli aivan oikea asenne. Ei niitä kannata murehtia vaikka näkökennttä onkin täynnä "langanpätkiä". Itselläni on ollut niitä jo vähän yli 10-vuotiaasta. Nyt lähes nelikymppisenä en edes harkitse niiden poistamista leikkauksella, koska olen niin tottunut niihin. Isoimmat osaan onneksi "siirtää" sivuun näkökentästä.

        No kerro ihmeessä mullekkin miten pystyt elämään normaalia ja onnellista elämää niiden kanssa?
        Mä oon koko ajan masentunut ja vihainen ja silmät tuntuu rasittuneilta kun niitä joutuu kattelemaan koko ajan....tätä menoa mä en oo enää hengissä 40vuotiaana.....eikö ne sua sit enää ärsytä ollenkaan? Entä silloin nuorempana?Kärsitkö niistä silloin?


      • Mikko
        Veke kirjoitti:

        No kerro ihmeessä mullekkin miten pystyt elämään normaalia ja onnellista elämää niiden kanssa?
        Mä oon koko ajan masentunut ja vihainen ja silmät tuntuu rasittuneilta kun niitä joutuu kattelemaan koko ajan....tätä menoa mä en oo enää hengissä 40vuotiaana.....eikö ne sua sit enää ärsytä ollenkaan? Entä silloin nuorempana?Kärsitkö niistä silloin?

        Mä en todellakaan ymmärrä miten kukaan jolla on näkökenttä jatkuvasti, taukoamatta,24h vuorokaudessa täynnä mustia, harmaita ja läpinäkyviä, sumentavia langanpätkiä ja tummia sumentavia alueita jotka liikkuvat koko ajan johonkin suuntaan!!!!! Ei sellaista teräshermoista ihmistä olekkaan joka näiden kanssa pystyy normaalia elämää elämään! Jos joku muuta väittä, ei hänellä todellisuudessa pahoja sumentumia olekkaan!!


      • ...
        Veke kirjoitti:

        No kerro ihmeessä mullekkin miten pystyt elämään normaalia ja onnellista elämää niiden kanssa?
        Mä oon koko ajan masentunut ja vihainen ja silmät tuntuu rasittuneilta kun niitä joutuu kattelemaan koko ajan....tätä menoa mä en oo enää hengissä 40vuotiaana.....eikö ne sua sit enää ärsytä ollenkaan? Entä silloin nuorempana?Kärsitkö niistä silloin?

        Niihin vaan yksinkertaisesti tottuu niin, että niistä tulee normaali osa elämää. Tottakai ne aluksi häiritsivät pitkään, varsinkin kun ei tiennyt mistä oli kyse, mutta se mitä olen halunnut sanoa on se, että epätoivoon ei kannata vaipua, sillä kyllä niihin vähitellen tottuu.

        Niille, jotka täällä väittävät, ettei niitä ole paljon, jos ei kerran kärsi, voin vielä kerran sanoa, että niitä on minulla todellakin paljon ja niiden lisäksi minulla on muutenkin vain yksi toimiva silmä jäljellä.


      • Veke
        ... kirjoitti:

        Niihin vaan yksinkertaisesti tottuu niin, että niistä tulee normaali osa elämää. Tottakai ne aluksi häiritsivät pitkään, varsinkin kun ei tiennyt mistä oli kyse, mutta se mitä olen halunnut sanoa on se, että epätoivoon ei kannata vaipua, sillä kyllä niihin vähitellen tottuu.

        Niille, jotka täällä väittävät, ettei niitä ole paljon, jos ei kerran kärsi, voin vielä kerran sanoa, että niitä on minulla todellakin paljon ja niiden lisäksi minulla on muutenkin vain yksi toimiva silmä jäljellä.

        Niin eihän mulla niitä oo ollu kun vasta puoli vuotta että onhan sitä aikaa tottua......eniten vaan vaivaa se että mistä ihmeestä ne yllättäen ilmestyivät....yks päivä mä vaan huomasin ne ja siitä lähtien oon nähny ne koko ajan.Outoa....


      • ehdotus
        Veke kirjoitti:

        Niin eihän mulla niitä oo ollu kun vasta puoli vuotta että onhan sitä aikaa tottua......eniten vaan vaivaa se että mistä ihmeestä ne yllättäen ilmestyivät....yks päivä mä vaan huomasin ne ja siitä lähtien oon nähny ne koko ajan.Outoa....

        Kannattaa käydä silmälääkärillä juttelemassa. Yleisesti ottaenkin mikä tahansa äkillinen, huomattava, ja pysyvältä vaikuttava muutos näkökyvyssä on aihe käydä silmälääkärillä. Ei kannata riskeerata näkökykyä internetin "tosimiesten" (jotka seisovat vaikka tuntitolkulla päällään virtaavassa laavassa koska isoisäkin oli Raatteentiellä ja miehen pitää kestää sitä ja tätä...) juttujen vuoksi.


      • mamma-131
        Veke kirjoitti:

        Niin eihän mulla niitä oo ollu kun vasta puoli vuotta että onhan sitä aikaa tottua......eniten vaan vaivaa se että mistä ihmeestä ne yllättäen ilmestyivät....yks päivä mä vaan huomasin ne ja siitä lähtien oon nähny ne koko ajan.Outoa....

        Mulla tuli ne kans aivan yhtäkkiä. Huomasin ne 2 päivää synnytyksen jälkeen. Ja kerralla näkyi pisteitä ja "karvoja" joka puolella näkökenttää. Itse olen miettinyt, että ne tuli rankan synnytyksen johdosta tai sitten spinaalipuudutus aiheutti ne. Lääkäri ei osaa yhdistää niitä synnytykseen. Mutta minulla ei ollut niitä ennen synnytystä! Mulla on hyvä näkö, ei siis silmälaseja. En oo vielä käyny silmälääkärissä, nämä "häiriöt" tuli 4 viikkoa sitten. Pakko kohta mennä koska ahistaa niin paljon ja huolettaa nämä. Nyt myös olen huomannut näkökentässä harvakseltaan välähtävät pienet valo "tähdet". Näkyvät vähän aikaa ja katoavat. Olen vasta 28v, eikä lasiaisen irtauman pitäisi tapahtua vielä tässä vaiheessa, varsinkaan kun en ole likinäköinenkään! Ihmetyttää todella, miten yhtäkkiä näkökenttä voi täyttyä roskilla! Itseä huojentaa, että en ole ainoa...


    • Ville

      Oon myös hiljan alannu näkemään noita langanpätkiä ja harmaita pisteitä silmissäni.Ulkona on tosi ilkeetä olla kun niitä leijuu joka puolella :( Tummat aurinkolasit ovat ehdoton vaatimus jos haluaa järkensä pitää edes jollain tasolla....INHOTTAVA VAIVA!

    • pahenee

      Näitä liikkuvia 'langanpätkiä' on näkynyt ennenkin ja joskus tuntuu kuin silmissä pyörisi 'ameeboja', kun sumetnumia jostain syystä on enemmän.

      Tässä jokin aika sitten katkesi verisuoni silmässä ja niin hassusti, että meni päiväkausia, ennen kuin lasiainen alkoi kirkastua, mutta täysin kirkkaaksi se ei ole sen jälkeen tullut. Nyt langanpätkiä ja ameeboja ja kaikkea siltä väliltä vaeltelee kaiken aikaa, välillä tuntuu kuin koko näkökenttä olisi kuin ikkunapesua vailla, niin sumeaa on.

    • IN-sane

      Kaikki joilla on runsaita määriä näitä liikkuvia langanpätkiä, pisteitä ja ameeboita näkökentässään jatkuvasti tietävät millaista helvettiä se pahimmillaan voi olla.Ihmiset joilla niitä on niin vähän etteivät häiritse suuremmasti eivät voi ymmärtää tämän vaivan psyykkisiä vaikutuksia.Tämä vaiva johtaa pikkuhiljaa kohti täydellistä sekoamista! Olen vakavasti sitä mieltä että tämä on pahin silmäsairaus heti sokeuteen johtavien tautien jälkeen, sanoivat silmälääkärit mitä tahansa! Älkää uskoko kun ne väittävät sumentumien olevan normaaleita!
      NE EIVÄT OLE!!!!!!!

    • Sakari

      Olen vahvasti sitä mieltä että ihmisten jotka todella kärsivät lasiaissumentumista pitäisi saada reilua kelakorvausta ja päästä varhaiseläkkeelle!!!!!

      Onko se "tavallisten" ihmisten niin helvetin vaikea ymmärtää että tämä vaiva todella pilaa elämän yhtälailla kun joku syöpä tai HIV tms!!! Uskokaa pois!

    • Henkka

      Nämä liikkuvat langanpätkät häiritsevät päivittäistä elämääni todella pahoin.Toivon että en joudu kärsimään tästä erittäin ikävästä ja kamalasta vaivasta lopun elämääni.Mäkin oon vasta 22v ja lääkäri sanoi että tämä vaiva on äärettömän harvinainen.....liekö se sitten totta?

      • sama vaiva

        Näkyykö teillä myös sellaisia vilkkuvia "tähtiä" noittein harmaitten juttujen lisäksi, kun mulla välillä vilkahtaa ja katse lähtee heti seuraamaan.Ikävää


    • Karvasilmä

      Nelisen vuotta sitten alkoivat sivulta ilmestyä nuo kärpäset oikeaan silmään ja nyt alkaa olla jo vasemmassakin.
      Varsinkin ulkona kirkkaalla säällä se on kiusallista kun niitä tulee seurattua. Mahdan olla idiootin näkäinen kun niitä katselen, jos joku sattuisi näkemään.
      Joo, mutta mietin vain mistä mahtavat tulla...onko teillä esim. silmämigreeniä, siis migreeniä ilman särkyä, pelkällä auralla.
      Oliskohan yhteyttä!

      Lisäksi näen välillä semmoisen tumman pisteen, joka on selk. erilainen k. nämä karvat. On parimillinen harmaa tai musta ja keskellä kirkas reikä. Kulkee sykäyksittäin aikansa ja häviää.
      Mikä lie sekin...tulee ja menee.

      Voimia teille näiden kutsumattomien vieraiden kanssa.

      • Veke

        Otan osaa :( tiedän omasta kokemuksesta kuinka inhottava vaiva tämä on. Näetkö sä sellaista ikäänkuin vaaleaa sumua kun katsot kirkkaita valoja tai esim ulos suuresta ikkunasta kirkkaalla ilmalla? MUlla on noita karvoja ja pilkkuja sen verran runsaasti että ne vääristävät joissain tilanteessa valoa inhoittavasti :( Ja pihalle en todellakaan enää mene ilman 95% tummennettuja aurinkolaseja satoi tai paistoi!!


      • ...

        Ilmeisesti tarkoitat niitä sahalaitoja kun kirjoitat "silmämigreenistä". Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi että ne liittyisivät toisiinsa, mutta minullakin on tosiaan kumpiakin.

        Sitä en muista tarkkaan milloin ensimmäiset samentumat ilmestyivät, mutta se oli kuitenkin joitakin vuosia aiemmin kuin ensimmäinen "sahalaitakohtaus". Onneksi kärsin niistä erittäin harvoin, sillä ne ovat mielestäni paljon kiusallisempia kuin samentumat.

        Minulla sahalaitojen ilmestyminen liittyy selkeästi ylirasitukseen tai pidempi aikaiseen sairasteluun jolloin yleiskunto laskee, mutta mikä sen sitten varsinaisesti aiheuttaa, mene ja tiedä.


      • ...
        ... kirjoitti:

        Ilmeisesti tarkoitat niitä sahalaitoja kun kirjoitat "silmämigreenistä". Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi että ne liittyisivät toisiinsa, mutta minullakin on tosiaan kumpiakin.

        Sitä en muista tarkkaan milloin ensimmäiset samentumat ilmestyivät, mutta se oli kuitenkin joitakin vuosia aiemmin kuin ensimmäinen "sahalaitakohtaus". Onneksi kärsin niistä erittäin harvoin, sillä ne ovat mielestäni paljon kiusallisempia kuin samentumat.

        Minulla sahalaitojen ilmestyminen liittyy selkeästi ylirasitukseen tai pidempi aikaiseen sairasteluun jolloin yleiskunto laskee, mutta mikä sen sitten varsinaisesti aiheuttaa, mene ja tiedä.

        Niin, minullakin tulee joskus sellainen aivan pieni musta piste, joka liikkuu samoin kuin nuo "langanpätkät", ja häviää sitten hetken kuluttua.


      • Karvasilmä
        ... kirjoitti:

        Niin, minullakin tulee joskus sellainen aivan pieni musta piste, joka liikkuu samoin kuin nuo "langanpätkät", ja häviää sitten hetken kuluttua.

        Näkyy sumua kuin savua. Sahalaitaa juuri tarkoitan. Minulla sahalaitaa oli ennen karvoja.
        olen 40.


      • ...
        Karvasilmä kirjoitti:

        Näkyy sumua kuin savua. Sahalaitaa juuri tarkoitan. Minulla sahalaitaa oli ennen karvoja.
        olen 40.

        Olemme siis lähes saman ikäisiä. Minulla on sellainen muistikuva, että ensimmäiset karvat ilmestyivät jo alle 10-vuotiaana. Aluksi niitä ei ollut kovin paljon, mutta sitten teini-iässä ne lisääntyivät nopeasti. Ollessani 20-30 vuotias olin jo tottunut niihin niin, etteivät ne enää häirinneet, eivätkä ne ole myöskään lisääntyneet aikuisiällä.

        Ensimmäiset silmälasini sain muuten vasta yli 20-vuotiaana, vaikka käsittääkseni vaiva on yleisempi nimenomaan voimakkaasti likinäköisillä.


      • Karvasilmä
        ... kirjoitti:

        Olemme siis lähes saman ikäisiä. Minulla on sellainen muistikuva, että ensimmäiset karvat ilmestyivät jo alle 10-vuotiaana. Aluksi niitä ei ollut kovin paljon, mutta sitten teini-iässä ne lisääntyivät nopeasti. Ollessani 20-30 vuotias olin jo tottunut niihin niin, etteivät ne enää häirinneet, eivätkä ne ole myöskään lisääntyneet aikuisiällä.

        Ensimmäiset silmälasini sain muuten vasta yli 20-vuotiaana, vaikka käsittääkseni vaiva on yleisempi nimenomaan voimakkaasti likinäköisillä.

        Niinhän näistä viesteistä olen ymmärtanyt että vaiva on yleisempi likinäköisillä. Itselläni on aina ollut tosi hyvä näkö enkä ole laseja tarvinnut.
        Olisi kyllä kiva tietää mikä niiden syntymiseen vaikuttaa.
        Lapsena näin vain niitä läpinäkyviä "solun pätkiä" kirkkaita hankia tai taivasta vasten.
        Täytyy sanoa että paljon tämä on herättänyt keskustelua vaikka koskaan ei ole kukaan minulle kertonut näkevansä niitä. Enhän minäkään asiaa mainosta; joka ei niitä näe pitäisi varmaan kajahtaneena.
        Koetetaan vaan kestää ja toivotaan että määrä olisi jo maksimissaan!


      • Veke
        Karvasilmä kirjoitti:

        Niinhän näistä viesteistä olen ymmärtanyt että vaiva on yleisempi likinäköisillä. Itselläni on aina ollut tosi hyvä näkö enkä ole laseja tarvinnut.
        Olisi kyllä kiva tietää mikä niiden syntymiseen vaikuttaa.
        Lapsena näin vain niitä läpinäkyviä "solun pätkiä" kirkkaita hankia tai taivasta vasten.
        Täytyy sanoa että paljon tämä on herättänyt keskustelua vaikka koskaan ei ole kukaan minulle kertonut näkevansä niitä. Enhän minäkään asiaa mainosta; joka ei niitä näe pitäisi varmaan kajahtaneena.
        Koetetaan vaan kestää ja toivotaan että määrä olisi jo maksimissaan!

        Joo eipä sitä jokaiselta vastaantulijalta viitsi alata utelemaan että näetkös sinäkin niitä lentäviä karvoja ;) ei ainakaan selvin päin....

        Eri ikäisiltä ystäviltä ja tuttavilta olen kysellyt asiasta ja tulos on se että nuoremmat näkevät niitä joskus valkoisia seiniä, lumihankea tai taivasta vasten ja vanhemmat aina kun muistavat että heillä niitä on....sekään ei vielä selitä sitä miksi jotkut kuten minä näkevät niitä koko ajan....joko niitä vaan on niin paljon tai sitten jotkut oppivat näkemään niitä ja joutuvatkin seuraamaan niitä sitten loppuelämänsä :(
        Pitää nyt taas parin viikon päästä käydä silmälääkärissä tarkistamassa että kaikki on kunnossa muuten....sitä on paljon tarkempi näöstään kun siihen tulee tälläisiä inhottavia häiriöitä.....eikai tässä muu auta kun tummempia aurinkolaseja vaan päähän että jotenkin edes pärjäisi ja pystyisi töitäkin tekemään.En olis kyllä osannut odottaa että 22 vuotiaana olo on kuin sairaalla vanhuksella....


      • Karvasilmä
        Veke kirjoitti:

        Joo eipä sitä jokaiselta vastaantulijalta viitsi alata utelemaan että näetkös sinäkin niitä lentäviä karvoja ;) ei ainakaan selvin päin....

        Eri ikäisiltä ystäviltä ja tuttavilta olen kysellyt asiasta ja tulos on se että nuoremmat näkevät niitä joskus valkoisia seiniä, lumihankea tai taivasta vasten ja vanhemmat aina kun muistavat että heillä niitä on....sekään ei vielä selitä sitä miksi jotkut kuten minä näkevät niitä koko ajan....joko niitä vaan on niin paljon tai sitten jotkut oppivat näkemään niitä ja joutuvatkin seuraamaan niitä sitten loppuelämänsä :(
        Pitää nyt taas parin viikon päästä käydä silmälääkärissä tarkistamassa että kaikki on kunnossa muuten....sitä on paljon tarkempi näöstään kun siihen tulee tälläisiä inhottavia häiriöitä.....eikai tässä muu auta kun tummempia aurinkolaseja vaan päähän että jotenkin edes pärjäisi ja pystyisi töitäkin tekemään.En olis kyllä osannut odottaa että 22 vuotiaana olo on kuin sairaalla vanhuksella....

        Vielä pitää hämmentää tätä juttua. Tuli vielä mieleen että minkälaista työtä mahtavat tehdä nämä karvojen vaivaamat kansalaiset. Tai siis kun itse teen semmoista jossa joutuu tihrustamaan tosi tarkasti ja vaikka hyvä näkö onkin, rasittaa se silmiä tietysti. Voisko tämmöinen ehkä olla yhteinen tekijä?

        Sulle toivon jaksamista kuten kaikille muillekin!!


      • Veke
        Karvasilmä kirjoitti:

        Vielä pitää hämmentää tätä juttua. Tuli vielä mieleen että minkälaista työtä mahtavat tehdä nämä karvojen vaivaamat kansalaiset. Tai siis kun itse teen semmoista jossa joutuu tihrustamaan tosi tarkasti ja vaikka hyvä näkö onkin, rasittaa se silmiä tietysti. Voisko tämmöinen ehkä olla yhteinen tekijä?

        Sulle toivon jaksamista kuten kaikille muillekin!!

        Itse olen monien vihan kohteena olevassa ammatissa eli ajan rekkaa....ei ole mitenkään helppoa kun suurimman osan päivästä joutuu katselemaan sinistä taivasta vasten...toki tuo rekan ajaminen on senverran haastavampaa puuhaa kun henkilöauton että sumentumat eivät aivan koko aikaa ole päällimmäisenä mielessä.
        Syitä olen yrittänyt miettiä kyllästymiseen asti mutta kuitenkaan en ole päässyt puusta pitkälle....pienempänä pelasin todella paljon videopelejä lähietäisyydeltä...siinä yksi mahdollinen syy tai sitten ne lukuiset koulujen pallopelit, kerran sain pesäpallon täysillä nenääni ;) ja toisen kerran kaulaan...ja kerran kaaduin pyörällä todella pahasti....ja pääni olen lyönyt lukemattomia kertoja....eniten kuitenkin epäilen syyksi sitä kun kaverini heitti vahingossa muovisen bumerangin suoraan silmäkulmaani....toisaalta siitä on yli 10 vuotta joten en oikein jaksa uskoa että sekään olisi kovin looginen syy....ylivoimaisesti oudoin mahdollinen syy on se kun kiristelin leukojani? kun huomasin että se helpotti tinnitystäni josta kärsin aikani...nykyään oon täysin tottunut siihen onneksi.ehkä oli sattumaa että huomasin nuo sumentumat juuri silloin kun harrastin tuota leukojen kiristelyä.....eniten kuitenkin epäilen että mulla on ollut nuo sumentumat aina mutta en ole vain kiinnittänyt niihin ennen huomiota enkä siksi ole niitä havainnut ennenkuin eräs optikko kertoi että minulla niitä on ja että ovat äärettömän harvinaisia ikäiselläni(22v)....olis saanu jäädä se optikko käynti käymättä :(

        Onko sulla mitään epäilyksiä syistä? Ootko saanut ikinä kovia iskuja päähän tai silmien lähelle?


      • ...
        Veke kirjoitti:

        Itse olen monien vihan kohteena olevassa ammatissa eli ajan rekkaa....ei ole mitenkään helppoa kun suurimman osan päivästä joutuu katselemaan sinistä taivasta vasten...toki tuo rekan ajaminen on senverran haastavampaa puuhaa kun henkilöauton että sumentumat eivät aivan koko aikaa ole päällimmäisenä mielessä.
        Syitä olen yrittänyt miettiä kyllästymiseen asti mutta kuitenkaan en ole päässyt puusta pitkälle....pienempänä pelasin todella paljon videopelejä lähietäisyydeltä...siinä yksi mahdollinen syy tai sitten ne lukuiset koulujen pallopelit, kerran sain pesäpallon täysillä nenääni ;) ja toisen kerran kaulaan...ja kerran kaaduin pyörällä todella pahasti....ja pääni olen lyönyt lukemattomia kertoja....eniten kuitenkin epäilen syyksi sitä kun kaverini heitti vahingossa muovisen bumerangin suoraan silmäkulmaani....toisaalta siitä on yli 10 vuotta joten en oikein jaksa uskoa että sekään olisi kovin looginen syy....ylivoimaisesti oudoin mahdollinen syy on se kun kiristelin leukojani? kun huomasin että se helpotti tinnitystäni josta kärsin aikani...nykyään oon täysin tottunut siihen onneksi.ehkä oli sattumaa että huomasin nuo sumentumat juuri silloin kun harrastin tuota leukojen kiristelyä.....eniten kuitenkin epäilen että mulla on ollut nuo sumentumat aina mutta en ole vain kiinnittänyt niihin ennen huomiota enkä siksi ole niitä havainnut ennenkuin eräs optikko kertoi että minulla niitä on ja että ovat äärettömän harvinaisia ikäiselläni(22v)....olis saanu jäädä se optikko käynti käymättä :(

        Onko sulla mitään epäilyksiä syistä? Ootko saanut ikinä kovia iskuja päähän tai silmien lähelle?

        että minulla oli niitä jo alle 10-vuotiaana, alkana jolloin ei videopelejä vielä tunnettu, eikä tv:tä katsottu yhtä paljon kuin nykyään.
        Sekin, että niitä tulee vähitellen lisää viittaisi siihen, ettei mikään yksittäinen tapahtuma kuten silmän loukkaaminen, aiheuta niitä - varsinkin kun niitä yleensä on kummassakin silmässä.


      • Veke
        ... kirjoitti:

        että minulla oli niitä jo alle 10-vuotiaana, alkana jolloin ei videopelejä vielä tunnettu, eikä tv:tä katsottu yhtä paljon kuin nykyään.
        Sekin, että niitä tulee vähitellen lisää viittaisi siihen, ettei mikään yksittäinen tapahtuma kuten silmän loukkaaminen, aiheuta niitä - varsinkin kun niitä yleensä on kummassakin silmässä.

        Voipi olla ettei niihin mitään erityistä syytä ole mutta se on varmaa että kun ne kerran tulevat tietoisuuteen ne ovat siellä aina sen jälkeen! Näin sanoi eräs silmälääkäri.Ei vissiin auta kun yrittää sopeutua ja käyttää ulkona mahdollisimman tummia aurinkolaseja.


      • Karvasilmä
        Veke kirjoitti:

        Itse olen monien vihan kohteena olevassa ammatissa eli ajan rekkaa....ei ole mitenkään helppoa kun suurimman osan päivästä joutuu katselemaan sinistä taivasta vasten...toki tuo rekan ajaminen on senverran haastavampaa puuhaa kun henkilöauton että sumentumat eivät aivan koko aikaa ole päällimmäisenä mielessä.
        Syitä olen yrittänyt miettiä kyllästymiseen asti mutta kuitenkaan en ole päässyt puusta pitkälle....pienempänä pelasin todella paljon videopelejä lähietäisyydeltä...siinä yksi mahdollinen syy tai sitten ne lukuiset koulujen pallopelit, kerran sain pesäpallon täysillä nenääni ;) ja toisen kerran kaulaan...ja kerran kaaduin pyörällä todella pahasti....ja pääni olen lyönyt lukemattomia kertoja....eniten kuitenkin epäilen syyksi sitä kun kaverini heitti vahingossa muovisen bumerangin suoraan silmäkulmaani....toisaalta siitä on yli 10 vuotta joten en oikein jaksa uskoa että sekään olisi kovin looginen syy....ylivoimaisesti oudoin mahdollinen syy on se kun kiristelin leukojani? kun huomasin että se helpotti tinnitystäni josta kärsin aikani...nykyään oon täysin tottunut siihen onneksi.ehkä oli sattumaa että huomasin nuo sumentumat juuri silloin kun harrastin tuota leukojen kiristelyä.....eniten kuitenkin epäilen että mulla on ollut nuo sumentumat aina mutta en ole vain kiinnittänyt niihin ennen huomiota enkä siksi ole niitä havainnut ennenkuin eräs optikko kertoi että minulla niitä on ja että ovat äärettömän harvinaisia ikäiselläni(22v)....olis saanu jäädä se optikko käynti käymättä :(

        Onko sulla mitään epäilyksiä syistä? Ootko saanut ikinä kovia iskuja päähän tai silmien lähelle?

        Hei
        Anteeksi kun kesti näin kauan vastata.
        Niin, en todellakaan tiedä niitä syitä. Kaiken näköisiä syitä olen puntaroinut kuten: väsymys, silmien rasitus, (lievä?) masennus, hampaiden narskuttelu, jonkin vitamiinin puute ym...
        Itse asiassa minun on myönnettävä, että oireet ovat helpottaneet jonkin verran kun olen tältä palstalta saanut lukea etten ole ainoa. Ehkä en ajattele sitä enää niin paljon, mene ja tiedä.
        Iskuja en päähäni ole saanut, paitsi kerran minua on mies lyönyt(naista!). Siitä on jo 20v ja nyt olen 40v, joten tuskin sekään on syy tähän vaivaan.
        Tuota pimeällä ajamisen vaikeutta minulla ei myöskään ole. Miten se häiritsee? Häikäiseekö vai taittuuko valo ilkeästi?

        Turvallisia työmatkoja sinulle!


      • Veke
        Karvasilmä kirjoitti:

        Hei
        Anteeksi kun kesti näin kauan vastata.
        Niin, en todellakaan tiedä niitä syitä. Kaiken näköisiä syitä olen puntaroinut kuten: väsymys, silmien rasitus, (lievä?) masennus, hampaiden narskuttelu, jonkin vitamiinin puute ym...
        Itse asiassa minun on myönnettävä, että oireet ovat helpottaneet jonkin verran kun olen tältä palstalta saanut lukea etten ole ainoa. Ehkä en ajattele sitä enää niin paljon, mene ja tiedä.
        Iskuja en päähäni ole saanut, paitsi kerran minua on mies lyönyt(naista!). Siitä on jo 20v ja nyt olen 40v, joten tuskin sekään on syy tähän vaivaan.
        Tuota pimeällä ajamisen vaikeutta minulla ei myöskään ole. Miten se häiritsee? Häikäiseekö vai taittuuko valo ilkeästi?

        Turvallisia työmatkoja sinulle!

        Moi!

        Olis muuten kiva vaihtaa aina välillä kuulumisia kun meillä nyt on sama vaivakin ;)

        Voit kirjotella mulle osoitteella [email protected]

        Onko sulla mailia?


        Niin ei yöllä ajaminen varsinaista haittaa tuota mutta kun katson kirkkaita valoja esim. isoja valomainostauluja tai sädeputkivalaisimia menee siinä valon päällä sellainen ikäänkuin sumu.Samat sumentumathan siinä vain kulkevat kuin päivälläkin vääristäen lievästi valoa.Olin just viime yönkin ajossa ja tuntui taas pitkästä aikaa ihan mukavaltakin tämä elämä :) ....mutta kun aurinko nousi viiden aikoihin niin taas ne kirotut roskat alkoivat terrorisoida elämääni :( pitäis vissiin alata tekemään pelkästään yö-töitä ja nukkua kaikki päivät......en olis ikinä uskonut että se menisi tähän :(


      • MasaFFF
        ... kirjoitti:

        Olemme siis lähes saman ikäisiä. Minulla on sellainen muistikuva, että ensimmäiset karvat ilmestyivät jo alle 10-vuotiaana. Aluksi niitä ei ollut kovin paljon, mutta sitten teini-iässä ne lisääntyivät nopeasti. Ollessani 20-30 vuotias olin jo tottunut niihin niin, etteivät ne enää häirinneet, eivätkä ne ole myöskään lisääntyneet aikuisiällä.

        Ensimmäiset silmälasini sain muuten vasta yli 20-vuotiaana, vaikka käsittääkseni vaiva on yleisempi nimenomaan voimakkaasti likinäköisillä.

        Tähän on kyllä pakko kommentoida, että minullakin alkoi karvat kasvamaan siinä 11 vuoden iän tienoilla...teini-iässä niitä tuli nopeasti lisää, mutta aikuisiällä ei ole enää kasvanut uusia. Ja eivät häiritse, jos häiritsee ne voi aina ajaa pois


    • liisa

      samasta vaivasta. Varsinkin vasemmassa silmässä lentelee suuri harmaa pumpulipallo, joka häiritsee varsinkin kirkkaalla ilmalla tavattomasti. Autolla ajokin joskus vaikeaa, vastaantulevan auton valot häiritsee... ja kaikkea muutakin haittaa sumentumista on. Ja lääkäri ei voi auttaa, joten kärsitään, kärsitään...

      • olisi jo riittänyt

        voiko oireisiin kuulua myös päänsärky, itsellä tuli vasempaan silmään valoilmiö ( kuin salama (, joka häiritsee pimeällä aivan kamalasti ja muutama musta pilkku sekä samalla jumalaton päänsärky.
        Oikeassa silmässä oireita on ollut jo toukokuusta lähtien ja silmälääkäri ei voi tehdä mitään jolleivat oireet selvästi huonone.


    • Jaakko

      Minä näen myöskin noita lankoja kaikkialla jatkuvasti kun vähäkin on valoa...vain pimeässä voin olla niiltä rauhassa!
      On tämä kanssa yksi typerä ja inhottava vaiva!!

    • Vappu-84

      Kysyn vain teiltä hyvät ihmiset, miten ihmeessä kukaan voi elää normaalia,onnellista ja tasapainoista elämää jos näkökenttä on jatkuvasti täynnä...ja siis tarkoitan TÄYNNÄ noita typeriä harmaita kuvioita, karvoja ja sumupilviä!!!!Puhumattakaan että pitäis vielä pystyä tekemään töitä kun jo pelkkä oleminen tuottaa suunnatonta tuskaa. Tämä on yhtä helvettiä päivästä toiseen ja silmälääkärit vain vähättelee koko asiaa sanomalla että se on ihan normaalia ja kaikilla niitä on!! Mä en kyllä tunne ketään jolla niitä olis muutamaa hassua langanpätkää enempää!! Se mitä näen ulkona kauniina kirkkaana kesäpäivänä on aivan luonnottoman näköistä!!Suorastaan kuvottavaa!! Mä inhoan tätä vaivaa ja vielä enemmän tutkijoita ja silmälääkäreitä jotka eivät pistä tikkua ristiin tämän helvetillisen vaivan parantamisen eteen!!!!!!
      Mä oon aivan hajalla tämän takia....olen vasta 20 vuotias mutta mulla ei oo enää elämää :(

      • Tupu

        Joo olen saman ikäinen kuin sinä (20V). Mulla noita jutskia on näkynyt kohta puol vuotta. Olin viime kesänä Ghanassa ja olen tässä ihan paniikissa miettinyt että, mikäköhän mato mulla on päässä tai kenties kasvain. Pahimmat kauhukuvat päässä, helpotti kuitenkin suuresti kun löysin tämän sivun ja tiedän etten oo ainoa. No ei kai tässä muuta voi sanoa.


    • Juhani

      Kyllä kärsin joka päivä, joka ikinen hetki joudun seuraamaan typerien roskien ja langanpätkien lipumista edes takas näkökentässäni!! Todella masentava vaiva!!

    • Eeva

      Itselläni lasiaisen sumentuma alkoi tosi voimallisesti vuosi sitten vappuna. Sumentumahan johtuu siitä, että lasiaisneste "juoksettuu", ts. kiinteät aineet erottuvat nesteestä. No, toisilla tätä kiinteää ainetta on kiinnittyneenä verkkokalvoon sen verran tiukassa, että juoksettuminen vaurioittaa verkkokalvoa. Minulle kävi niin ja verkkokalvoon tuli reikä. Onneksi älysin mennä samantien Silmäklinikalle, jossa reikä laseroitiin kiinni - viivyttelemällä reikä olisi saattanut pahimmassa tapauksessa revetä korjauskelvottomaksi. Koko viime kesä meni leikkausarven takia hissun kissun, ei saanut kumarrella eikä harrastaa mitään pomppivaa liikuntaa (esim. juoksu oli kielletty).

      Nyt se leikkausarpi on jo ihan kunnossa ja liikkuakin saa ihan vapaasti, tosin juoksemisen olen lopettanut kun pelkään koko ajan että arpi aukeaa. Sumentumat, täplät ja langanpätkät risteilevät edelleen näkökentässä, mutta säikähdin näön menetyksen mahdollisuudesta niin paljon, ettan oikeastaan kärsi näistä sumentumaoireista juuri ollenkaan.

      • Aki26

        on siis näitä samentumia ja tuntuisi olevan juuri samanlaisia, kuin Vekellä.
        Perustetaanko, joku lasiaissamentumayhdistys:)
        Mun mielestä tärkeintä olisi saada silmälääkäreille enemmän oppia, miten selittää asiakkaille lasiais-samentumat ja että niitä tutkittaisiin vastaanotolla hieman, että asia tulisi kerralla selväksi.

        oon aivan varma, että tuohon löytyisi jokin tekijä, joka altistaa, jos vain tutkittaisiin.

        Ite muuten oon kaukonäköinen ja mulla oli pienenä (muistan jo 4-vuotiaana katselleeni) vain pari pientä samentumaa.

        Nyt 26-vuotiaana, niitä on paljon=jokapaikassa ja myöskin 1-2 harmaata pistettä, jotka näkyy myös hämärässä.

        Muistan tarkkailleeni, joskus muutama vuosi sitten näitä samentumia ja silloin niitä oli puolet vähemmän.

        Mitä siis on tapahtunut noiden vuosien aikana.
        Pari vuotta söin kuin sika, rasvaa ja cokista.

        Pari vuotta söin taas kuin terveyshullu, mutta liikaa vitamiineja.

        Lisäksi käytin astmainhalaatiota pari vuotta.

        Samaan aikaan käytin nuuskaa (erittäin paljon), jota epäilen ehkä syyksi, koska nuuska on täynnä myrkkyjä ja lähellä silmän nesteitä ja verenkiertoa.

        Lisäksi nyt viimeiset pari vuotta olen tihrustanut näyytöpäätettä 8h päivässä tv:tä 3h päivässä.

        Eniten minua kiinnostaa onko jollakin nuo samentumat helpottanut, eli oikeasti hävinneet.

        Tehkääpä joku henkilö, jolla samentumia ei mielestään ole testi.
        Mene ulos päivällä ja katsele sinistä taivasta tai katsele kirkkaassa huoneessa valkoista seinää.
        Kuinka paljon näkyy yllämainittuja oireita?
        Kerro siis meille vaivasta kärsiville, että onko niitä oikeesti kaikilla, niinkuin lääkärit väittävät.


      • hokakokaloka
        Aki26 kirjoitti:

        on siis näitä samentumia ja tuntuisi olevan juuri samanlaisia, kuin Vekellä.
        Perustetaanko, joku lasiaissamentumayhdistys:)
        Mun mielestä tärkeintä olisi saada silmälääkäreille enemmän oppia, miten selittää asiakkaille lasiais-samentumat ja että niitä tutkittaisiin vastaanotolla hieman, että asia tulisi kerralla selväksi.

        oon aivan varma, että tuohon löytyisi jokin tekijä, joka altistaa, jos vain tutkittaisiin.

        Ite muuten oon kaukonäköinen ja mulla oli pienenä (muistan jo 4-vuotiaana katselleeni) vain pari pientä samentumaa.

        Nyt 26-vuotiaana, niitä on paljon=jokapaikassa ja myöskin 1-2 harmaata pistettä, jotka näkyy myös hämärässä.

        Muistan tarkkailleeni, joskus muutama vuosi sitten näitä samentumia ja silloin niitä oli puolet vähemmän.

        Mitä siis on tapahtunut noiden vuosien aikana.
        Pari vuotta söin kuin sika, rasvaa ja cokista.

        Pari vuotta söin taas kuin terveyshullu, mutta liikaa vitamiineja.

        Lisäksi käytin astmainhalaatiota pari vuotta.

        Samaan aikaan käytin nuuskaa (erittäin paljon), jota epäilen ehkä syyksi, koska nuuska on täynnä myrkkyjä ja lähellä silmän nesteitä ja verenkiertoa.

        Lisäksi nyt viimeiset pari vuotta olen tihrustanut näyytöpäätettä 8h päivässä tv:tä 3h päivässä.

        Eniten minua kiinnostaa onko jollakin nuo samentumat helpottanut, eli oikeasti hävinneet.

        Tehkääpä joku henkilö, jolla samentumia ei mielestään ole testi.
        Mene ulos päivällä ja katsele sinistä taivasta tai katsele kirkkaassa huoneessa valkoista seinää.
        Kuinka paljon näkyy yllämainittuja oireita?
        Kerro siis meille vaivasta kärsiville, että onko niitä oikeesti kaikilla, niinkuin lääkärit väittävät.

        silloin kun katsoo kirkasta sinistä taivasta.
        Itselläni on erittäin hyvä näkökyky 2,25/2,25
        eikä lähi- tai kaukonäkö ongelmia. Olen nyt 20vuotias. Huomasin ehkä puolivuotta sitten ensimmäisen kerran kun katsoin sinistä taivasta ja ihmettelin että näenkö jotain radioaaltoja? joita luonnollisesti taivas pursuaa nyt kännyköiden sun muiden aikakaudella. Muuten en näe niitä ikinä tai näen niin huonosti etten ole ikinä muulloin huomannut niitä. Äsken katseltiin taivasta ja tyttöystävä kuulema näkee jotain pyöreitä joissa piste keskellä ja itse näen pieniä harmaita/vaaleita/valkoisia tikkuja jotka risteilevät oudosti näkökentässä eri nopeuksilla erilaisia ratoja pitkin, kun katsoo kirkasta taivasta taukoamatta. Selittyisiköhän tämä näkemysero silmien värillä tai sukupuolella?

        Tietysti jos näkökyky on epätarkempi, niin voi olla että huomio kiinnittyy silloin helpommin näihin häiriöaistimuksiin. Kuulin myös että astronautit saattavat nähdä tällaisia valojuovia silmissään avaruudessa ja että se johtuisi siitä että on olemassa joitain (kosmisia) hiukkasia jotka kulkevat valoa nopeammin tietyissä väliaineissa eli ilmeisesti tässä tapauksessa silmän lasiaisessa ja saavat siten aikaan näyn?


    • Jori-30v

      Juu rihmoja, pisteitä ja värinöitä...

      Ekan täplän hokasin 25-vuotiaana, sittemmin ovat lisääntyneet, välillä unohtuvat viikoiksi... mutta sitten sovivan kirkas taivas...

    • Jukka

      Luin kaikki noi tekstit, mut mulla näköjään erillaiset oireet tosta sumentumista.Kävin silmälekurissa koska näkö huonontui äkisti oikeessa silmässä ja lekuri ilmotti koppavasti että joo lasiais roskia, ei vakavaa.Mulla oikeessa silmässä keskellä iso harmaa/ruskee" ameeba" ja vasemmassa mustia pilkkuja joista lähtee haituvia, mutta kaikkein vittumaisin oire on korostunu "3D" näkö eli syvyysnäkö sekoilee.Ammatti yhdistelmäkuski ja lekurin mielestä vaiva ei haittaa työntekoa? Päivän kun tuijottelee ko. sapluunan läpi niin pään jomotus on takuu varmaa illalla.Kellään tällästä???

    • VPR

      Varsinkin kirkkaalla ilmalla näkyy sellaisia mustia samentumia, jotka liikkuu edestakaisin. Lääkäri laittoi tippoja silmiin ja katsoi sellaisella laitteella silmiä, vikaa ei löytynyt sanoi vain, että "älä katso niitä". Kyllä on vaikea olla katsomatta kun koko ajan näkyy häiritsevästi.

    • jykäamis

      kaikki vaan valittaa seitan.joillaki saattaa olla enemmä niitä ymmärrän mutta ei niillä tarvitse elämäänsä pilata.itellä on jonkun verran.

    • hokakokalokanoka

      Itse en näe mitään normaalisti jos katselen vaikkapa tietokoneen ruutua tai muuta. Mutta kun katson sinistä taivasta niin näen lyhyitä, suoria, valkoisia viivoja jotka liikkuvat välillä nopeasti ja välillä hitaasti kiemuraisia ratoja. en näe niitä tarkan näön pisteessä, mutta muualla näkökentässä lukemattomia.

    • Nimetön

      minulla ollut jo vkon oikean silmän näkökentässä kirkas vilkkuva valo, joka tulee perässä silmää liikuttaessa. olen myös huomannut niitä harmaita laikkuja samalla puolella. menin lääkärin kautta lähetteellä neurologille magneettikuvauksiin, jossa selvitettiin onko pääkopassa ongelman aiheuttaja. ei löytynyt kummempia ja nyt sain siirron sitten silmäpolille. olen ajatellut oireitteni olevan migreeniä, tosin ilman pääkipua ja pahoinvointia, mutta olen huolissani vilkkuvan valon näkyessä jo yli vkon.

      • piruvieköön

        onse jumankauta mihin tahansa katon ni koko näkökenttä täynnä pientä mikrobi pistettä ja ne välkkyy ja vilkkuu minkä kerkeevät.. luulenpa että johtuvat liiasta tietokoneen/telkkarin katselusta mut tiedä häntä.. välil niit on paljon, välil ei ollenkaa. ja kaikille voin kertoa ihan että nämä viivat ja "ameebat" näkyy kaikilla niinku se lääkäri sanoo. Olet vaikka ystävien kanssa ni niitä ei näy.
        Jollain muulla tämmöset 1000000000000 pientä vilkkuvaa pistettä.. näkyy massana, eikä voi kiinnittää huomioo yhteen.. häiritsee..


    • tohtori potterström

      Lasiaisessa normaalisti olevat mikroskooppisen pienet samentumat saattavat joskus näkyä ohuina varjoina näkökentässä kirkkaasti valaistua taustaa esim. lumihankea tai kirkasta taivasta vasten. Lasiaissamentumat ilmaantuvat näkökenttään milloin sattuu, liukuvat näkökentän poikki ja häviävät tullakseen näkyviin taas jonkin ajan kuluttua. Tavallinen, täysin viaton lasiaissamentuma on muodoltaan joka kerta samanlainen. Sen koko ja liikenopeus voivat vaihdella sen mukaan, kuinka lähellä verkkokalvon pintaa se on.

      Lasiaissamentumia syntyy myös, jos lasiaisen tukisäikeitten irrotessa verkkokalvosta jokin säie repäisee mukaansa pienen palan hiussuonen seinämää ja lasiaiseen tulee pienen pieni verenvuoto. Tällainen pieni verenvuoto näkyy näkökentässä ryhmänä samentumia, joka muistuttaa kärpäsparvea tai nokisadetta. Mikroskooppinen verenvuoto on vaaraton, mutta sen sattuessa kannattaa melko pian käydä näyttämässä silmää silmälääkärille, sillä joissakin tapauksissa lasiaissäie on irrotessaan paitsi vaurioittanut pienen suonen seinämää myös repäissyt verkkokalvoon reiän. Usein tällaisen reiän muodostumiseen liittyy salamointia näkökentässä, muttei aina. Reikä saattaa olla alkuna verkkokalvon irtaumalle. Mikäli reikä löydetään varhaisvaiheessa, sen ympäristö voidaan kiinnittää alustaansa valopolttohoidolla ja verkkokalvon irtautuma estetään.

      lähde:
      http://www.lea-test.fi/su/silmat/silman.html

      • hyvänäköinen

        Tässä kolmatta päivää heiluvat luikerot silmässä. Aiemmin vähän vaivannut migreeni on alkanut värillisillä sahalaidoilla , mutta tääkin kuulostaisi kuin migreeniltä , olen nappaillut asperiiniä . Onkohan päässä sähköhäiriöitä .. ?


      • Demix
        hyvänäköinen kirjoitti:

        Tässä kolmatta päivää heiluvat luikerot silmässä. Aiemmin vähän vaivannut migreeni on alkanut värillisillä sahalaidoilla , mutta tääkin kuulostaisi kuin migreeniltä , olen nappaillut asperiiniä . Onkohan päässä sähköhäiriöitä .. ?

        Mulla ollu jo jonkun vuoden... Ei haittaa kauheasti, mutta ärsyttäviä ovat kyllä. Kohta varaan varmaan ajan silmälääkärille. Mutta ei elämä pilalla ole tuollaisista pisteistä, miettikää millaista olisi olla sokea tai halvaantunut? Think about it!


      • Vielä elossa
        Demix kirjoitti:

        Mulla ollu jo jonkun vuoden... Ei haittaa kauheasti, mutta ärsyttäviä ovat kyllä. Kohta varaan varmaan ajan silmälääkärille. Mutta ei elämä pilalla ole tuollaisista pisteistä, miettikää millaista olisi olla sokea tai halvaantunut? Think about it!

        Keskustelu ollut vähän katkolla, mutta kirjoittelen nyt tähän sen mitä näen...näiden samentumien takia tietokoneen nöyttö on niin sumea, että lukeminen on välillä tosi tuskaista. Ne jotka kirjoittavat, että ne eivät haittaa, jos ei välitä, eivät TIEDÄ mistä on kysymys.
        Itselläni ollut nuoresta asti vähän, viime kesänä ilmestyi oikeaan silmään täplä, joka ei ole liikkunut mihinkään, jos suljen vasemman silmän, niin en esim. pysty katsomaan televisiota, kun se on rueskean hrmaan massan takana. Joulun aikoihin niitä ilmestyi vasempaan silmään. Ensin silmä vilkkui ja lähdin samana päivän silmälääkäriin, joka totesi että ei mitään vaarallista. Pari päivää vilkkumisen jälkeen myös vasempaan silmään tuli harmaata massaa, joka onneksi liikkuu johonkin, toisin kuin oikean silmän klöntti. Sanomalehden lukeminen on mahdotonta. Minulla on likinäön lisäksi ikänäköä, koska olen 50v. Olen ostellut erilaisia laseja, lähi ja kauko, että näkisin jollain jotain, mutta ei ole apua. ELI KYLLÄ HAITTAA ja tekee elämästä aika tuskaista...uskokaa tai älkää viiskymppisenäkin pitäisi tehdä töitä ja nähdä jotain...omassa ammatissani ainakin tarvitsisin todella hyvää näköä...tulevaisuus hirvittää. Itse olen kovasti miettinyt, että onko pruksauksella eli hampaiden narskuttelulla osuutta asiaan...ammattini takia tiedän asiasta jotain, ja se tuntuisi jotenkin lookiselta. Itse tiedän runttaavani yöllä hampaita, koska aamulla toinen poski on joskus ihan puutuneen tuntuinen??? Purentakiskoakin käytän välillä. Hulla on että kukaan ei tidä, tai välitä miten ne syntyvät.


      • Macular pucker
        Vielä elossa kirjoitti:

        Keskustelu ollut vähän katkolla, mutta kirjoittelen nyt tähän sen mitä näen...näiden samentumien takia tietokoneen nöyttö on niin sumea, että lukeminen on välillä tosi tuskaista. Ne jotka kirjoittavat, että ne eivät haittaa, jos ei välitä, eivät TIEDÄ mistä on kysymys.
        Itselläni ollut nuoresta asti vähän, viime kesänä ilmestyi oikeaan silmään täplä, joka ei ole liikkunut mihinkään, jos suljen vasemman silmän, niin en esim. pysty katsomaan televisiota, kun se on rueskean hrmaan massan takana. Joulun aikoihin niitä ilmestyi vasempaan silmään. Ensin silmä vilkkui ja lähdin samana päivän silmälääkäriin, joka totesi että ei mitään vaarallista. Pari päivää vilkkumisen jälkeen myös vasempaan silmään tuli harmaata massaa, joka onneksi liikkuu johonkin, toisin kuin oikean silmän klöntti. Sanomalehden lukeminen on mahdotonta. Minulla on likinäön lisäksi ikänäköä, koska olen 50v. Olen ostellut erilaisia laseja, lähi ja kauko, että näkisin jollain jotain, mutta ei ole apua. ELI KYLLÄ HAITTAA ja tekee elämästä aika tuskaista...uskokaa tai älkää viiskymppisenäkin pitäisi tehdä töitä ja nähdä jotain...omassa ammatissani ainakin tarvitsisin todella hyvää näköä...tulevaisuus hirvittää. Itse olen kovasti miettinyt, että onko pruksauksella eli hampaiden narskuttelulla osuutta asiaan...ammattini takia tiedän asiasta jotain, ja se tuntuisi jotenkin lookiselta. Itse tiedän runttaavani yöllä hampaita, koska aamulla toinen poski on joskus ihan puutuneen tuntuinen??? Purentakiskoakin käytän välillä. Hulla on että kukaan ei tidä, tai välitä miten ne syntyvät.

        Minulle tuli lasiaisirtauman jälkeen toiseen silmään pahat sumentumat, ne ei olleet enää mitään rihmoja, vaan kunnon lauttoja. Kun silmää liikutti niin nämä lasiaislautat lähti leijumaan eri suuntiin ja törmäilivät toisiinsa. Jos piti katsoa jotain tarkasti, niin ensin piti heilutella silmää, jos johonkin väliin aukeaisi läpinäkyvä kolo. Mutta sitten verkkokalvon pintaan kasvoi arpi, joka vei lopunkin näön.
        Jotta arpi saatiin leikkauksessa poistettua, piti poistaa myös lasiainen. Ja kaikki samentumat hävisivät samalla. Näkökenttä on nyt täysin kirkas, mitä nyt arven vauriot vähän haittaavat. Ja tietysti toiseen silmään on alkanut ilmestyä yhä paksumpia rihmoja.
        Ymmärrän kyllä, ettei lasiaista poisteta ihan pienten ongelmien takia. Mutta sinullahan on jo työkyky uhattuna. Yritä löytää yksityislääkäri, joka suhtautuu asiaan vakavasti ja kirjoittaa lähetteen silmäpolille. Sinun (minun) ikäisen ihmisen työkyvyttömyyteen yleensä suhtaudutaan aika vakavasti.
        Helsingissä on myös yksityinen silmäsairaala, joka lupaa tehdä lasiaisenpoistoleikkauksia. Hintaa taitaa tulla useampi tonni, mutta työkyvyttömyyskin tulee kalliiksi


    • vaelteleva

      Luin mielenkiinnolla koko viestiketjun läpi ja samaan kastiin
      kuulun. Olen 53 v. nainen, voimakkaasti likinäköinen.
      Pienet nokihiutaleet ovat muuttuneet harmaiksi vaeltaviksi
      lautoiksi, joiden kanssa yritän elää. Nytkin niin kirkasta,
      ettei niitä saa minnekään tuosta edestäni. Vasemmassa silmässä
      oli jokunen vuosi sitten lasiaisen irtauma, joka lisäsi mössöä.
      Ja oikeassa onkin sellainen sokea piste verkkokalvolla, jota
      ei voitu laseroida, oli juuri "tarkannäön" kohdassa.
      Mutta katselen sitten "reunoilla".
      Käännän asian positiiviseksi tässä ja nyt, minä kuitenkin
      NÄEN, "pullonpohjalaseillani ja piilareilla.
      Tsemppiä teille muillekin hiutalesilmäisille;-)

    • Elyseetä

      Kaikilla on lasiaissamennoksia, terveitä ne ei haittaa hullut miettii niitä kaiken päivää. Näin sanoi silmälääkäri kokkareilla.

      • pampulapimpula

        Itsellä ollut jo 14 vuotta, tulivat 30:nä. Selvää vastausta en lääkäreiltä koskaan saanut mistä johtuu. Toki olin niihin aikoihin kovasti masentunut ja sterssaantunut. Mutta siinä ne pyörii ja kököttää edelleen.
        Häiritseehän ne, mielästäni tässä on järki vielä tallella. Eli ei se hulluuden merkki ole :). Itsekkin mietin etteikö todellakaan ole parannuskeinoa. Olis tosi hienoa nähdä oikeesti ilman tuollaisia pampuloita :D.


    • Dr. Parnassum

      Kyllä 'kärsin' lasiassamentumista. Tosiasiassa en jaksa pitää niistä mölyä kun kärsin niin monesta muusta asiasta enemmän ja lasiaissamentumat tuntuu niiden rinnalla lasten leikiltä. Silmässä syöpä, vuosia kestäneitä iriittejä, jatkuvaa tunnin välein laitettavaa silmätippaa, makulödemaa, verkkokalvoatrofiaa (makulapatiaa), silmän sisäisiä verenvuotoja, plus muuta sairautta itsellä ja perheessä etenevää neurologista tappavaa sairautta. Pirullisen kärsimyksen syitä maailmassa löytyy vaikka millä mitalla ja olisin aika onnellinen jos silmässäni olisi vain lasiaissamentumia. Tosin olen samaa mieltä että ne ON kiusallisia. Itsellä on kärpäsen kakkoja ja kärpäsiä ja isoja lauttojakin. Niitä on ollut jo ennen syöpää, mutta sädetyksen ja verenvuotojen tuloksena niitä on tullut lisää, nehän ovatkin yleensä kuollutta solukuonaa, irronnutta kudosta tai vuotanutta verta... ja ne voivat ajan kanssa hälvetä jonkun verran, muttei välttämättä. Mutta vielä enemmän risoo se, että näen kaksoiskuvia ja ylipäätään sumeasti. Juu ja yritän käydä töissä silti ja säilyttää mielenterveyteni. Helppoa ei ole.

    • "Hapanta" astianpesuainetta, kun peset rillis. Rillipäähän tässo itekii. Niin sitä kun on semmostaki, jonka PH on vaan 4.

    • bbellal

      Suurella osalla kirjoittajista on ilmeisesti ilmaantunut melko myöhään näitä? Itse huolestun nyt asiasta ensimmäistä kertaa, kun äidin kanssa puhuessa 1. sumentuman ilmaantuessa (11 tai 12v.) hän kertoi, että hänelläkin on niitä ja ne ovat harmittomia. Nyt olen kuitenkin 20, sain juuri lukulasit ja nyt sumentumia on paljon...En osaa tarkkaan sanoa mutta ehkä noin 10 matoa, jotka näyttävät koostuvan pienistä palloista. Onko syytä huolestua? Pitäisi varmaan mennä lääkäriin, alkavat jo häiritä lukemista.

    • bbellal

      Haluaisin vielä vaan kysyä, että miksi puolet täällä sanovat lääkärin kertoneen, että lasiaissumentumat ovat harvinaisia ja puolet kertovat niitä olevan lääkärin mukaan kaikilla.. vai riippuuko iästä onko ne harvinaisia?

    • Helppo ratkaisu!

      Menkää kaikki kärsijät yksityisesti verkkokalvokirurgille. Pääsette keskiosan kellukkeista, reunaosat jäävät. Kuntapuolella näköä uhkaamattomia tiloja ei hoideta. Vähän niinkuin rypyt, kuka kärsii mistäkin. Minun verorahoilla niitä ei hoideta.

      Tietty voitte syödä sitä sun tätä ja todeta että rahat vaan meni. "Olo" on silloinkin tietty parempi kun ei kehtaa julkisesti kenellekään sanoa että ojensi rahansa huijarille vapaaehtoisesti.

      Loppuu tää ketju ja kärsimys.

    • Jepjep

      Itelläki tuli tässä talvella näitä "matoja" näkökenttään, näkyy kirkasta taustaa vasten. Ei ole kuitenkaan kovin paljoa häirinnyt, tosin välillä huomio niihin kiinnittyy. On niihin vähän jo tottunut, onneksi.

    • D

      Näitä juttuja kun olen nyt lukenut niin kummastuttaa :D Itse havaitsin vuosi sitten nämä pisteet ja ne ovat vain lisääntyneet viikko viikolta. Varsinkin kun joudun työskentelemään tietokoneella joka päivä ne häiritsevät aika lailla. Mutta jos unohtaa niiden olemassa olon ei ole hätää. Kauan luulin että silmäni ovat vain ´´likaiset´´ :-D Ei tämä nyt niin kamalaa ole, kuhan ei pahenis ihan äärettömyyksiin. Mäkin tykkään leikkiä niillä :D

    • oumaikaatti

      oon vasta 12 ja nää tuli pari vuotta sitten, kärsin näistä hirveestä ja parannuskeinoo ei oo kuulemma. harmittaa tosi paljon ku minne vaa kattoo nii näkee miljoona välkkyvää pistettä -.- "joo ei noi haittaa näköö yhtää" joo ei yhtää haittaa -.-!!!!
      ostettiin sellasta öljyä jota pitäää hieroo silmien ympärille ja kuulemma auttaa.. pitää testata ja jos nää lisääntyy vanhetessa ni ei juma
      tänää ne jotenki lisäänty hirveesti ja aamul oli ihan sumee näkö piti vähä siristellä silmii

      nää pisteet on harmittomempia ku semmoset madot mut häiritsee tosi paljon

    • Porsimo

      Hei
      Ihanaa että löysin tämän keskustelun, pelkäsin hirveästi että kyseessä on jotain paljon pahempaa ja minulla on ollut "heiluvia roskia" jo lapsesta asti. Ärsyttää välillä kun ne pisteet heiluu silmissä mutta kyllä niihin onneksi tottuu nopeasti. Tsemppiä kaikille!

    • laser2

      Parannuskeinoja kyllä on, mutta kannattaa käyttää vain äärimmäisissä tapauksissa. Suurimmista "roskista" pääsee eroon laserilla. Lasersäde kohdistetaan samentumaan ja sitä "pommitetaan" lyhyillä purkauksilla, jolloin se hajoaa. 90% operaatioista onnistuu, mutta se voi myös aiheuttaa vahinkoa.

      Toinen keino on vaihtaa lasiainen kokonaan, tällöin katoaa myös floaterit. Tämä tosin voi johtaa verkkokalvon irtaumaan.

    • helen

      tuttu on vaiva mistä kerrotte... olen 46v. ja nähnyt näitä leijuvia klönttejä näkökentässäni niin kauan kuin muistan. Mielellään niitä ei laseroida tai leikata,jos silmissä on muutakin vikaa, niinkuin minulla.. Minulla on likinäkö (-8,5) ja glaukooma. Vuonna 2010 minulla sitten repesi verkkokalvo ja se leikattiin ja leikkauksen jälkeen se samasta silmästä repesi uudelleen verkkokalvo, nyt eri kohdasta... kaikenkaikkiaan yhden kuukauden aikana silmää leikattiin 3 kertaa ja 1viikon ajan silmää bryylattiin joka päivä 2 kertaa;tällä bryylauksella saatiin pidettyä silmänpaine alle 50 (korkeimmillaan se oli 61). Tämän ikävän episodin päätyttyä menetin leikatusta silmästä näön niin että eroitan silmällä vain valon ja pimeän. Näkevässä silmässäni on myös voimakkaasti näitä samentumia, mutta siitä ohenemien reunat vahvistettiin laserilla ettei kävisi samoin ainoalle näkevälle silmälleni. Näin kävi minulle vaikka käyn kerran vuodessa silmälääkärillä tarkoissa tutkimuksissa juuri mm. lasiaisen samentumien ja ohentumien vuoksi... mutta näinkin oppii elämään... Aurinkoisia kevätpäiviä teille.. hankkikaa kunnon aurinkolasit, istukaa ulos, silmät kiinni ja tuntekaa auringon lämpö kavoillanne..

    • Seksi-seppo69

      Mulle tuli kans joskus 3-4vuotta sitten yks piste silmään ja tän kevään/kesän aikana on tullut toinenki piste silmään.. Välillä tosiaan saattaa olla pitkiäkin aikoja ettei niitä silleen huomaa kun ei huomiota kiinnitä. Nyt pitää toivoa vaan ettei ne lisäänny vaikka sitä ne vissiin just tekeekin. Mutta nyt ainakin tietää et ei mistään vakavasta asiasta ole kyse niin ei tarvi lääkäriin mennä. Monta vuotta kesti kyllä että tuli edes selvää otettua että mistä on kyse, eli eipä tuo nyt elämää mitenkään häiritse tässä vaiheessa ainakaan vielä :D

      Vähän kyllä jäi pelottamaan että kävis samoin ku edellisellä kirjottajalla et lopuksi menis jopa näkö.. Vasemmassa silmässä muuten mulla kans noi ettei oikeessa oo yhtään eikä toivottavasti tulekaan.

    • Seksi-Seppo69

      Niin ja kerrotaan nyt se vielä että oikeestaan silloin vasta yleensä huomaan tuon pisteen ku oon ollut yli 12h hereillä.. Ja nukun yleensä hyvin kans ja paljon et en tiedä sitten miten vaikuttaa nää asiat.

    • Sokea myyrä

      Noita löytyy itseltänikin n. 4-6 kpl/silmä. On olleet niin kaun kuin muistan. Ei ole mitään pisteitä, vaan sellaisia kunnon matoja/sykermiä. Sen lisäksi vaaleilla taustoilla näkyy sellaisia hailakoita pieniä samentumia siellä täällä. Muoto vaihtuu noissa vähän väliä.
      Yhdessä vaiheessa nuo haittasivat helvetisti, mutta nyt ei ole enää vuosiin kiinnittänyt sen kummempaa huomiota. Varmaan ilman osaisi enää elääkkään.
      Joskus talvella kirkkaassa säässä nuo häiritsevät jos on vaaleita taustoja, mutta muuten noihin en enää kiinnitä huomiota enkä niistä stressaa. Ei niitä poiskaan saa joten tällä on mentävä.

      Likinäköä mulla -5.5 ja 6 pinnassa.

    • Lukekaa ensin

      Totuus taittovirhekirurgiasta:

      www.antilasik.fi

    • sameaa

      Itse huomasin ensimmäiset sumentumat n. 10 vuotta erään onnettomuuden jälkeen (kaaduin moottoripyörällä ja pyörin tiellä jonkin matkaa). Vähän tämän jälkeen huomasin sumentumat. Vuosittain tuntuvat lisääntyvän mutta olen niihin tottunut, eivätkä varsinaisesti ole häirinneet näkemistä. Tänä kesänä tuli sitten vähän häiritsevämmät sumentumat. Pari pystysuuntaista lankaa jotka pyyhkivät näkökentässä, ovat siis tavallaan koko näkökentän mittaisia. Näiden lisäksi yksi tosi sykkyrä, joka näkyy mustana pallona. Tämä pallo on todella häiritsevä ja näkyy periaatteessa aina tiellä, myös koneella ollessa. Säihkädin jo että on jotain muuta, mutta muutaman kerran olen saanut "katseella kiinni" ja nähnyt että se ei olekaan kiinteä pallo, vaan sellainen "lankasyttyrä". Vaivaa siis todellakin ja aiheuttaa päänsärkyä (silmiä pitää aina liikuttaa että saa tuon pallon katoamaan näkökentästä)
      Silmälääkäri väheksyi ongelmaa ja totesi vaan että totuttava on. Kyllähän tuon itsekin tiesi, mutta jotenkin vaan tuntuu ettei todellakaan tajua millainen vaikutus noilla on jokapäiväiseen elämään.

    • jokumies1

      Itse olen ajatellut mennä lasiaiasleikkaukseen. Itselleni on etenkin oikeaan silmään tullut pari vuotta sitten muutama iso floateri ja vime vuonna vielä lisää. Nyt vasemmassakin on muutamin hailakoita. Silmät väsyvät ja särkevät kun niitä katselee.
      Silmälääkäri vähättelee, näkö on minulla erinomainen ollut aina, en käytä laseja.
      Ja ennen v. 2011 syksyä minulla ei oikeasti ollut näitä silmissä yhtään!

      Ainakin Helsingin yksityinen silmäsairaala tekee näitä leikkauksia, kestää kuulemman vain 20 minuuttia tuo lasiaisenpoist. Tipat tulevat n. kuukaudeksi. Poistuupahan ongelm mutta maksaa muutaman tonnin..

      • MI25

        Hei,

        Oletko käynyt vastaanotolla Helsingin silmäsairaalassa? Kuka lääkäri tarkisti silmäsi?

        Tiedätkö pääseekö leikkaukseen helposti?

        nimim. Itsekin leikkausta harkitseva


      • jokumies1
        MI25 kirjoitti:

        Hei,

        Oletko käynyt vastaanotolla Helsingin silmäsairaalassa? Kuka lääkäri tarkisti silmäsi?

        Tiedätkö pääseekö leikkaukseen helposti?

        nimim. Itsekin leikkausta harkitseva

        Olen menossa vastaanotolle Helsingin Yksityiseen silmäsairaalaan, Juha Rajasteelle, joka on myös leikkaava kirurgi. Tutkimus maksaa satasen verran, leikkaukseen käsittääkseni pääsee hyvinkin nopeasti jahka tuo tutkimus on tehty.

        Hyvin todennäköisesti menen tuohon lasiaisleikkaukseen kevään aikana.


    • silmät sumeana

      Kannattaa tarkistuttaa varmuuden vuoksi silmät lääkärillä (ja nimenomaan lääkärillä!) jos epäilee lasiaissamentumia. Olin itse varma, että minulla olisi niitä, mutta diagnoosi olikin kaihi.

    • I111

      Itse kärsin samentumista noin 19 vuoden iästä ainakin 25 vuotiaaksi. Nyt 34 v. Suunnattomasti!! Kunnes a) en enää kiinnittänyt huomiota tai b) haihtuvat alkoivat "sulaa" pois. Edelleen niitä on, mutta aika harvoin enää asiaa mietin. Jostain kuulin, että kyseessä saattaa olla silmän hitaan aineenvaihdunnan tuotoksia. Jotka sitten voivat myös äärimmäisen hitaasti sulaa pois. Nykyään hieman häiritsee vastaantulevien autojen "sumuiset" valot. Ilm. kaikki kuitenkin kunnossa, olin muutama viikko takaperin silmälääkärillä, käyn noin krt / 2 v. Jäänne ajoilta, jolloin samentumat vaivasivat TODELLA paljon. Mietin nuorena jopa sitä, että mihin ammattiin uskaltaa lähteä...

      Normaalisti en jaksa keskusteluihin täällä netissä juuri osallistua, mutta omakohtaisesta kokemuksestani tiedän kuinka raskaalta vaiva saattaa tuntua. Voimia!

      P.S. Ruokavalioni on muuttunut iän myötä todella terveellisesti, lähentelemään varmaan ortoreksikkoa... Mietinkin, että mikä vaikutus ravinnolla näihin vaivoihin on.

    • Dvitamiinilla pois

      mullon noit paljon, mut lähtee kun syöt skauheesti D-vitamiinii

    • Floaters

      D-vitamiinia?

    • hämäräs ei haittaa

      Kärsinyt jo vuosia lasiaisen irtautumista,nokisadetta,pilkkuja näkökentässä. Kirkas auringonpaiste,valoisuus pienentää pupilleja ja näkeminen sen takia vaikeampaa,ns. silmän akkommodaatio häiriö.

    • saara4

      Veikkaan, että nuo pallot ja viivat silmissä (joita minullakin on) ovat suolistomatojen tuottamia madonmunia. Monet suolistomadothan (mm. kihomato ja suolinkainen) munivat tuhansia munia päivässä. Suolenseinämän läpi munat sitten pääsevät verenkiertoon ja sieltä taas jotain kautta kehon nesteisiin.

      Itse olen nyt laittanut pari päivää mieheni antibioottisilmätippoja silmiini (nimeltään Oftan Akvakol) ja pienimmät pallot ovat häipyneet pois!! Mutta viiva vasemmasta silmästä ei tunnu kuolevan antibiooteilla. Eihän kaikkiin alkueläimiin antibiootit tepsikään.

      Eli häiriöitä silmiin ei ainakaan tule lisää, jos hankkiutuu suolistomadoistaan eroon. Lääkäriltä voi saada kolmen päivän Vermox-kuurin (aamuin illoin), joka tepsii moniin eri matoihin. Ongelmana tässä on vaan se, että lääkärit eivät yleensä usko näiden hyvin piiloutuvien matojen olemassaoloon ja luulevat, että niitä on vain kehitysmaissa. Naurettava väite.

      • jkp2

        Tuohan tarkottaisi sitä että nuo sanomasi munat olisivat silmän pinnalla. Lasiaiseen ei pääse munat eikä tipat, koska se on silmän sisällä eikä lasiaisessa itsessään ole verenkiertoa. Huomaisit varmaan jos kyse olisi madoista.


    • juuh.

      neljä vuotta katsellut lasiaissamentumia ja visual snow'sta kärsivänä nuo ei ole niitä pahimpia "häiriöitä"

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      333
      3125
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      110
      2315
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      88
      1696
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      200
      1642
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      70
      1424
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      57
      1313
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      13
      1116
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      22
      1107
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      3
      1073
    10. Vapunviettoon

      Ohjeita palstanaisille: piIIua ei jaella.
      Sinkut
      162
      964
    Aihe