Öljyväritaulun lakkaus ei kuivu kunnolla!

tahmatassu**

Help!

Poikaystäväni maalaa öljyväritauluja, hän teki minusta muotokuvan, joka on todella hieno, ja kehystystä vaille valmis mutta ongelma on seuraava: Taulun päälle vedetty lakka ei tahdo kuivua millään! Lakkaamisesta on aikaa varmaan jo pari kuukautta ellei enemmänkin, mutta edelleen pinta on "tahkea", eikä täysin kuivunut.
Miten kuivumista voisi nopeuttaa vai voiko mitenkään? Olen välillä koittanut kuivattaa taulua esim. lähellä takkaa, mutta aika hidasta hommaa.
Taulu on maalattu kangaspohjalle.

Onko kellään mitään vinkkejä? Erilaiselle pohjalle maalattu toinen taulu taas kuivui viikossa-parissa.

9

4429

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yrittää heti maalauksen valmistumisen jälkeen. Vanha sääntö sanoo, että maalauksen pitää kuivua neljä vuodenaikaa tai ainakin yhden kevät-kesä-kauden ennen kuin lopullinen lakkaus tehdään. Tuore öljymaalaus ei lakkaa tarvitse, sillä värit ovat aivan riittävän kirkkaita sen ajan minkä odotus vaatii. Joskus, mm. teoksen joutuessa paljon liikuteltavaksi esim. näyttelyjä varten, voi sen suojaksi vetää retussivernisssan, joka poistetaan ennen loppulakkausta. Kysynkin miksi tuo maalaus ylipäätään pitäisi jo nyt lakata, miksei se kelpaa sellaisenaan?

• ap.

Siis kuva on lakattu jo. Taulu on maalattu keväällä/kesällä, ja kun se öljyväri oli kokonaan kuivunut, niin poikaystävä vetäisi siihen lakan päälle, jotta pinnasta tulee kauniimpi ja kiiltävämpi. Nyt siis odottelen että lakka kuivuu, jotta sen voisi kehystää.

Minä en noista maalaamis-jutuista sen enempää tiedä, ja siksi täällä asiaa kysyinkin :I Minulle olisi kelvannut sellaisenaankin, mutta oli kerennyt vetää lakat päälle ennen kuin luovutti taulun minulle.

• ap. kirjoitti:

Siis kuva on lakattu jo. Taulu on maalattu keväällä/kesällä, ja kun se öljyväri oli kokonaan kuivunut, niin poikaystävä vetäisi siihen lakan päälle, jotta pinnasta tulee kauniimpi ja kiiltävämpi. Nyt siis odottelen että lakka kuivuu, jotta sen voisi kehystää.

Minä en noista maalaamis-jutuista sen enempää tiedä, ja siksi täällä asiaa kysyinkin :I Minulle olisi kelvannut sellaisenaankin, mutta oli kerennyt vetää lakat päälle ennen kuin luovutti taulun minulle.

sen verran, että mitään erityistä kuivattamista ei pidä edes harkita, huoneenlämpö riittää, ei minkään lämpöpatterin, lampun tms eteen. Hidas kuivuminen voi johtua myös lakasta, jos siinä on ainesosana öljyä; siinä tapauksessa kuivuminen todella kestää.

• veldes

jos retussivernissaa ei poista ennen loppulakkausta. Nehän ovat samaa ainetta retussivernissassa dammar on vain eri suhteessa tärpättiin. Käytännössä kun retussivernissaa käytetään esim sprayna koko kuva vernissataan. Aina ei kuitenkaan kaikkia kuvan alueita välttämäti maalata öljyvärillä uudelleen vaan retussivernissa jää joihinkin kohtiin ennen loppuvernissausta.
        Olen myös lukenut kehotuksen käyttää himmeisiin kohtiin retussivernissaa niiden kirkastamiseksi ennen loppuvernissausta jolloin kuvan kiilto saadaan näin yhtäläiseksi joka paikassa.

• olivetree

Paras tapa kuivattaa työtä on juuri pitää sitä kuivassa, lämpimässä ja valoisassa paikassa. Se mikä meni vikaan tuossa loppulakkauksessa on vaikeaa sanoa. Työ ei ollut täysin kuiva, lakkaus tehtiin kosteassa ilmassa tai lakka oli liian paksua, yms. Varmasti maalaus olisi voinut kuivua kauemmin ja lakka olisi voitu levittää ohuemmin.
      Pahimmassa tapauksessa pinta ei koskaan oikein kunnolla kuivu, vaan on aina vähän tahmea. Joskus ainakin dammar tekee tätä. Riskinä on että kaikki pöly ja muut karvat tarttuvat maalauksen pintaan ja pinnasta tulee tosi pölynen. Tätä ei oikein saa pyyhittyä pois, mutta vuosien kuluttua jos näin käy maalausta voisi koittaa puhdistaa ja sitten laittaa uuden hyvin ohuen kerroksen lakkaa päälle.
      Kehystys on vähän hankalaa, jos annat maalauksen kehystäjälle niin se todennäköisesti tulee takaisin melko pölysenä. Voisit viedä maalauksen kehystäjälle, valita kehykset, ottaa mitat, yms. ja sitten ottaa sen maalauksen takaisin kotiin kuivumaan ja kun se kehys on valmis viedä sen takaisin kasattavaksi. Maalauksen reunoista missä se maalaus siis lepää kehyksessä, voi maali lähteä irti jos tällaista tahmeata maalausta siitä kehyksestä joskus irroitetaan.

• ap.

Kiitti vinkistä!

Onneksi tuo on nyt pikkuhiljaa alkanut kuivumaan, kun olen sitä pitänyt lämpimässä paikassa. Hieman esim. kasvjen kohdalle on jäänyt kiinni sellaista pientä pölyä, joka ei kyllä onneksi näy ellei sitä millien päästä tutkaile :)
        Voi tosiaan olla, että lakkaa tuli liian paksusti tms, lisäksi kun pohjana on sellainen "puuvillainen" maalauspohja, niin voi varmaan myös vaikuttaa asiaa. No, odotellaan rauhassa, tietääpä jatkossa, että ei heti sutaise lakkoja päälle, vaan kuivattaa ensin kunnolla.

• kllklölk
        ap. kirjoitti:

Kiitti vinkistä!

Onneksi tuo on nyt pikkuhiljaa alkanut kuivumaan, kun olen sitä pitänyt lämpimässä paikassa. Hieman esim. kasvjen kohdalle on jäänyt kiinni sellaista pientä pölyä, joka ei kyllä onneksi näy ellei sitä millien päästä tutkaile :)
        Voi tosiaan olla, että lakkaa tuli liian paksusti tms, lisäksi kun pohjana on sellainen "puuvillainen" maalauspohja, niin voi varmaan myös vaikuttaa asiaa. No, odotellaan rauhassa, tietääpä jatkossa, että ei heti sutaise lakkoja päälle, vaan kuivattaa ensin kunnolla.

Ennen loppuvernissan levittämistä maalauksen on oltava täysin kuiva. Mm. maalikerroksen paksuudesta riippuen siihen menee vähintään 6-12 kk. Jos levittää loppuvernissan liian aikaisin, saattaa pinta lähteä kuoriutumaan maalauksesta.
        Tarkoittaako tuo "puuvillainen" puuvillaa tai pellavaa, vai halpakauppojen muovikangasta? Jos pohja muovia, maalaus tuskin kuivuu koskaan.

Kyllä taulun voi viedä kehystettäväksi, mutta kannattaa se kuljettaa varoen, ettei maalipinta vioitu. Ei se kehystämössä pölyynny sen kummemmin kuin kotonakaan. Mutta kannattaa huomauttaa, että pinta on vielä tuore.

• ap...
        kllklölk kirjoitti:

Ennen loppuvernissan levittämistä maalauksen on oltava täysin kuiva. Mm. maalikerroksen paksuudesta riippuen siihen menee vähintään 6-12 kk. Jos levittää loppuvernissan liian aikaisin, saattaa pinta lähteä kuoriutumaan maalauksesta.
        Tarkoittaako tuo "puuvillainen" puuvillaa tai pellavaa, vai halpakauppojen muovikangasta? Jos pohja muovia, maalaus tuskin kuivuu koskaan.

Kyllä taulun voi viedä kehystettäväksi, mutta kannattaa se kuljettaa varoen, ettei maalipinta vioitu. Ei se kehystämössä pölyynny sen kummemmin kuin kotonakaan. Mutta kannattaa huomauttaa, että pinta on vielä tuore.

Siis pohja on sellainen ihan peruspohja, mikä ei ole täysin "littana" vaan tämän tyylinen:
        http://www.ultimage.fi/store/tuotteet/MUUTA-MUKAVAA-Luokittelemattomat/Taulupohja-Canvas-1361

En sen kummemmin tiedä noista pohjistakaan, kun itse en maalaamista harrasta.

• yksi vain

hyvinkin märkiä töitä, ammattitaitoinen kehystäjä osaa kyllä varoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1413
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1259
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe