34-35 viikoilla syntyneet

emilia78

Eli huomenna alkaa viikko 35. Eilen illalla sitten taas supisteli jonkunaikaa, ja masu vauva riehui aivan valtavasti.. Eli jos nyt pian syntyisi, niin millaisia kokemuksia on näillä viikoilla syntyneistä? Joutuuko teholle? Voiko imettää? Tapauskohtaistahan se on, mutta olen vain kuullut, että keskosia ei meinaa saada imemään rintaa..

7

4280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nouhätää!

      omani syntyi viikolla 28 ja on nyt terve 11 vuotias!

    • Kolmen äiti

      Meidän poika syntyi viikolla 33.
      Ei tarvinnut hengitysapua,mutta teholla keskoskaapissa oli melkein kaksi viikkoa ja sen jälkeen viikon lastenosastolla.
      nenä maha letkulla ruokittiin n.2,5vk ja sit ku söi itse päästiin kotiin :)

      Nyt vuoden ikäinen,kova menemään ja kävelee ja juokseekin välillä,hampaiden tulo vähän kesti,mutta nyt niitäkin tuli sit kerrallaan useampi.

      viikko vielä niin lapsesi on koko aikainen :)

      Meillä imetettiin,mutta vasta kotona.
      Mutta huonolla menestyksellä ku poika oli niin pieni niin en sit oikein uskaltanut imettää vaan pumppasin ja annoin pullosta,koska pelkäsin että poika ei kasva ja joudutaan takaisin sairaalaan. Maito loppui sitten kun vauva oli alla 2kk.
      Mutta kaksi vanhempaa lastanikin ovat saaneet rintaa alle 3kk.ku maito loppunut.

      riippuu ihan vauvasta...että mitä tulee,esim.meidän poika oli iso,arvioivat painon puolikiloa väärin. eli pojan piti painaa 1800.1900,mutta painoikin 2300g :)
      Viikon päästä ei lapsesi luultavasti enää joudu edes lastenosastolle,vaan saat suoraan viereen.

      Kysy jos tuli jotain mieleen :)

      Mulla on vauva ollut aika hiljainen ku synnytys on oikeasti käynnistynyt :)

      • emilia78

        Kiva saada asiallisia vastauksia.
        Itsekin muistelen, että vauvat ovat "hiljentyneet" ennen synnytystä, mutta tähänhän voi liittyä sekin että tila käy niin vähiin. Kaksi lasta minulla on ennestään, ja molemmat syntyivät viikolla 37 1. Imetys ei oikein kummankaan kohdalla onnistunut, ehkä en sitten ollut tarpeeksi kärsivällinen..
        Välillä tuntuu kipeitä supistuksia, mutta sitten taas ei mitään piiiitkiiin aikoihin. Pelottaakin vähän että mitä nämä harvat supistukset tekee.. avaako ne kohdunsuuta salaa :) ...Ja meiltä kun on synnärille matkaa 120km!
        No onneksi maanantaina on aika äitipolille, jos sinne asti pääsee..


      • Kolmen äiti
        emilia78 kirjoitti:

        Kiva saada asiallisia vastauksia.
        Itsekin muistelen, että vauvat ovat "hiljentyneet" ennen synnytystä, mutta tähänhän voi liittyä sekin että tila käy niin vähiin. Kaksi lasta minulla on ennestään, ja molemmat syntyivät viikolla 37 1. Imetys ei oikein kummankaan kohdalla onnistunut, ehkä en sitten ollut tarpeeksi kärsivällinen..
        Välillä tuntuu kipeitä supistuksia, mutta sitten taas ei mitään piiiitkiiin aikoihin. Pelottaakin vähän että mitä nämä harvat supistukset tekee.. avaako ne kohdunsuuta salaa :) ...Ja meiltä kun on synnärille matkaa 120km!
        No onneksi maanantaina on aika äitipolille, jos sinne asti pääsee..

        Hei.
        Itselläni supisteli kaikista lapsista vk.lta 9-15 lähtien,eli tästä nuorimmasta supistuksia tuli jo viikolta 9lähtien.
        Itselläkin pelotti tuo synnytys ihan sikana ku meillä matkaa 250km ja edellinen syntyi alle puolentoista tunnin. ekakin vaan 3h.
        Eka syntyi vk.38 ja toinen vk.37.
        Mulla kaikista n.3cm kohdunsuu auennut ennen synnytystä.
        Mutta mulla on myös monta tuttua joilla on jonkin verran supistellut,mutta lapsi on silti syntynyt la.aikana tai vasta sen jälkeen.Heitä lääkärit ovat pelotelleet (eri kaupunki) että syntyy varmasti etuajassa.
        Minä tiesin jo itse tästä nuorimmasta että ei pitkään pysy..mutta lääkärit olivat sitä mieltä että ei se sieltä synny..toisin kävi... taisiko olla viikko edellisestä lääkäri käynnistä,ku vauva syntyi.

        Otat rennosti :) pötköttelet jalat ja pylly ylhäällä niin vauva ei pääse painamaan kohdunsuuta :)
        toki muistan itsekin että ei se helppoa ollut...ku kaks lasta ennestään :) meillä mies sai pitkään tehdä kaikki siivoushommat...multa se kiellettiin jo tosi aikasten ja töistäkin jäin pois 5kk ennen la.

        Toivotaan että pääset yli 36vk :) että ei tarvitse keskosta synnytellä :)


      • emilia78
        Kolmen äiti kirjoitti:

        Hei.
        Itselläni supisteli kaikista lapsista vk.lta 9-15 lähtien,eli tästä nuorimmasta supistuksia tuli jo viikolta 9lähtien.
        Itselläkin pelotti tuo synnytys ihan sikana ku meillä matkaa 250km ja edellinen syntyi alle puolentoista tunnin. ekakin vaan 3h.
        Eka syntyi vk.38 ja toinen vk.37.
        Mulla kaikista n.3cm kohdunsuu auennut ennen synnytystä.
        Mutta mulla on myös monta tuttua joilla on jonkin verran supistellut,mutta lapsi on silti syntynyt la.aikana tai vasta sen jälkeen.Heitä lääkärit ovat pelotelleet (eri kaupunki) että syntyy varmasti etuajassa.
        Minä tiesin jo itse tästä nuorimmasta että ei pitkään pysy..mutta lääkärit olivat sitä mieltä että ei se sieltä synny..toisin kävi... taisiko olla viikko edellisestä lääkäri käynnistä,ku vauva syntyi.

        Otat rennosti :) pötköttelet jalat ja pylly ylhäällä niin vauva ei pääse painamaan kohdunsuuta :)
        toki muistan itsekin että ei se helppoa ollut...ku kaks lasta ennestään :) meillä mies sai pitkään tehdä kaikki siivoushommat...multa se kiellettiin jo tosi aikasten ja töistäkin jäin pois 5kk ennen la.

        Toivotaan että pääset yli 36vk :) että ei tarvitse keskosta synnytellä :)

        Välillä kyllä kieltämättä tekis mieli vaan pötkötellä, ja paripäivää olenkin ottanut aika rennosti. Mies ei vaan ole kovin innokas siivoilija ja ruoanlaittaja, joten jää ne hommat kuitenkin minulle. Ja lapsetkin vaatii osansa, yölläkin vielä nuorempi herättelee.

        Mulla on myös kohdunsuu auennut pari senttiä muutamaa viikkoa ennen synnytystä. Nyt en tiedä vielä, maanantaina sitten varmaan tutkivat senkin asian. Sit sitä varmaan on vähän viisaampi tilanteesta.

        Eka laskettu aika olis ollu viikkoa ennen, eli jos se pitäis paremmin paikkansa (niinkuin arvelen) ni olisinkin jo 36 viikolla. Mut toivottavasti vielä viikon pari pääsisi eteenpäin. Mielellään kyllä synnyttäisin ennen laskettua aikaa, koska lapset ovat olleet isoja, ja synnytykset yhtä tuskaa. Eka kärsi hapenpuutteesta, kun jäi hartioista kiinni, ja ponnistusvaihe pitkittyi. Sit joutuikin poika vastasyntyneiden teholle.. Uskoisinkin että vauvallekin olisi parempi syntyä pariviikkoa etuajassa vähän pienempänä, sitä kuin laskettuna aikana isona (jos sitten vaikeutuu synnytys koon takia).

        Mutta kiitti sulle taas :)

        Kiva kun joku jaksaa vastailla :)


    • ................

      Meille syntyi esikoinen rv 34 4 (2080g ja 43cm). Oli vastasyntyneiden osastolla viikon ja pari päivää, mut kortisonit sain jo rv 28 (josta saakka oli liikuntakielto ja kohdunsuu pari-kolme senttiä auki kontrollit parin vkl:n välein äitiyspolilla), joten keuhkot ok ja oli kaapissa vain lämmön vuoksi. Imettää sain, mutta vasta toisesta päivästä alkaen ja nm-letku oli alkuun paljon käytössä. Sekin lähti, kun poika parin viikon ikäinen. Nyt on terve 1v 7kk poika, tosin kuuro ja se mahdollisesti johtuu keskosuudesta, mutta siitä ei koskaan saada varmuutta.

      Odotan nyt toista lasta, viikkoja tänään sunnuntaina 33 3. Keskiviikkona jouduin sairaalaan äitiyspolilta, kun kohdunsuu 2cm auki, antoivat kortisonit, supistustenestolääkitykset ja täyden liikuntakiellon, perjantaina kuitenkin sain puhuttua itseni kotiin. Lääkäri epäili ettei vauva pysyisi masussa edes vkl:n yli, mut supistuksii en itse tunne eli en osaa siihen mtn kommentoida.. Torstaina ko 34 viikkoa täynnä, niin liikuntakielto loppuu ja perjantaina on viel äitiyspolikäynti. Toivottavasti nyt pysyisi sinne saakka matkassa, mutta enpä paljon stressaakaan, kun esikoisen kanssa kaikki meni hyvin ja masulainen voi nytkin hyvin, painoarvio toissapäivänä 1820g :)

    • kahden äiti

      Poikani syntyi rv 35 viimeisenä päivänä ja painoi 2.450 kiloa ja oli 45 senttinen. Olimme viikon sairaalassa josta hän oli 5 päivää bilirubiini-valohoidossa, kelli sinisessä valossa pehmeällä patjalla vaipat ja aurinkolasit päässä,toki hoitamista ja syöttämistä varten sai pois tulla:). Rintaa hän ei juuri huolinut ja kaksiviikkoisesta siirryin lähes kokonaan pulloon! No nyt hän on 17 ja puoli vuotias 185 senttinen urheilija nuorukainen joka on ollut täysin terve koko ikänsä, ei minkäänlaisia ongelmia! Että kyllä keskosena syntynytkin voi selvitä aivan hyvin,ellei jopa mainiosti!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe