Mitä lakko merkitsee Finnairilaisille

tuleva työtön?

Kerronpa nyt ihan julkisesti mitä alkanut lentäjien lakko merkitsee meille muille Finnairin työntekijöille. Ja meitä muita, ei lentäjiä on yli 7000.
Työnantaja on ilmoittanut, että palkanmaksu keskeytyy useimpien osalta seitsemän päivän kuluttua. Sen jälkeen jos lakko vielä kovasti pitkitty, koko yhtiö ajetaan alas, siis konkurssiin!
Jo yli vuosi on käyty YT-neuvotteluja. Koko ajan saa pelätä työpaikkansa puolesta. On laskettu palkkoja, lomautettu työntekijöitä määräämättömäksi ajaksi, irtisanottu jopa yli 20vuotta talossa olleita työntekijöitä. Koko ajan työt ja työtahti muilla vain lisääntyy ja lisääntyy...
Ja mitä tekevät lentäjät???

30

1641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos ulkoistetaan

      Ymmärrättekö, että lentäjät taistelevat myös teidän muiden työpaikkojen säilymisen puolesta? Kun lentoja ulkoistetaan alihankkijalle, ei se vie työtä lentäjiltä pois, vaan myös monilta muilta henkilösröryhmältä (kabiini, tekniikka, ramppi, check in virkailijat sekä monet muut maaorganisaation työt...)

      • jiru12223

        Tulevaisuudessa (vuoden vaihteessa) Finnair tekniikka ulkoistetaan, ja silloin finnairkin joutuu "oikeasti" maksamaan huolloista joita me täällä teemme. Jo nykyäänkin me teemme ison osan ´huoltoja ja korjauksia ulkomaalaisiin yhtiöihin, toivottavasti tulevaisuudessa vielä enemmän, ettei tarvi puoli-ilmaisksi oman yhtiön koneita huoltaa. Ja niille jotka marisevat, että pitää olla suomalainen Matti siellä kapteenin paikalle, miltäpä kuulostaa, jos Finnair huoltaa tulevaisuudessa koneensa jossain huittin nevadassa ( Jota kyllä jo tehdään isojen airbussien kohdalla).


      • Oikea tieto

        Lentäjät eivät todellakaan taistele muiden työntekijöiden puolesta, härskiä propagandaa! Kävipä lakossa niin tai näin niin sillä ei ole minkäänlaista merkitystä muiden töiden/työntekikjöiden ulkoistamisille. Monella muulla osastolla on jo pitkään ulkoistettu töitä/työntekijöitä alihankkijoille. Osa Suomeen, osa Viroon ja osa Intiaan.

        Esim. tietotyö ja puh.palvelu ei katso paikkaa. Ulkoistaminen on jo pitkään ollut arkipäivää monelle muulle finnairilaiselle paitsi lentäjille. Joille se tulee "uutena uhkana". Vaan pienipalkkaisten ulkoistettujen työntekijöiden takia ei kukaan nouse barrikaideille, lakkoille eikä heitä noteerata mitenkään mediassa. Kun eihän "näkymätöntä" taustatyötä pidetä edes tarpeellisena. Vaan ilman sitä ei olisi töitä lentäjilläkään, tyhjiä koneita kun ei kannata lentää.


      • Älypäätön

        Jos ulkoistetaan: "Ymmärrättekö, että lentäjät taistelevat myös teidän muiden työpaikkojen säilymisen puolesta? Kun lentoja ulkoistetaan alihankkijalle, ei se vie työtä lentäjiltä pois, vaan myös monilta muilta henkilösröryhmältä (kabiini, tekniikka, ramppi, check in virkailijat sekä monet muut maaorganisaation työt...)"

        Iso osa muusta maaorganisaatiosta on jo ulkoistettu ja mm. kaikki check-in ja porttivirkalijat sekä pientä murto-osaa lukuunottamatta koko lipunmyynti. Enpä usko, että lentäjät toisten firmojen työntekijöiden puolesta taistelevat ja aikamoista tuulimyllyjä vastaan taistelua se olisikini, kun kaikki on jo ulkoistettu. Kyllä ne lentäjät ihan oman perseensä paikkaa tässä suojelee, ei kenenkään muun.

        Lisää argumentteja?


      • Mietipä vielä
        Älypäätön kirjoitti:

        Jos ulkoistetaan: "Ymmärrättekö, että lentäjät taistelevat myös teidän muiden työpaikkojen säilymisen puolesta? Kun lentoja ulkoistetaan alihankkijalle, ei se vie työtä lentäjiltä pois, vaan myös monilta muilta henkilösröryhmältä (kabiini, tekniikka, ramppi, check in virkailijat sekä monet muut maaorganisaation työt...)"

        Iso osa muusta maaorganisaatiosta on jo ulkoistettu ja mm. kaikki check-in ja porttivirkalijat sekä pientä murto-osaa lukuunottamatta koko lipunmyynti. Enpä usko, että lentäjät toisten firmojen työntekijöiden puolesta taistelevat ja aikamoista tuulimyllyjä vastaan taistelua se olisikini, kun kaikki on jo ulkoistettu. Kyllä ne lentäjät ihan oman perseensä paikkaa tässä suojelee, ei kenenkään muun.

        Lisää argumentteja?

        Suurin osa maaorganisaatiosta ulkoistettuna? Mahdatko tietää mitä kaikkea Finnairin maaorganisaatioon kuuluu? Meinaatko, että noin 7000 ihmistä olisi ulkoistettuna? Taidat puhua Ground Handling - palveluista, kun puhut maaorganisaatiosta? (Ground handling-palveluistakin suurin osa edelleen Northportilla, joka Finnair-konserniiin kuuluu, toki ulkoistettuna RTG:lle osa palveluista, lipunmyynti -> FCCC: ssa =puhelinmyynnissä edelleen n. 200 omaa työntekijää). Kyllä tarve työntekijöille myös muussa maaorganisaatiossa pienenee (esim. työvuorosuunnittelu, lennonselvitys, NCC, kapasiteetin hallinta, Revenue Management yms. yms.), kun reittejä siirtyy Finnairin ulkopuolelle.


      • lentsikassa ollut

        kabiinissa on jo ulkomaista työvoimaa (2-3 henkilöä/kaukolento) ja näin on ollut jo pitkään.


      • juuuuuuuuu
        lentsikassa ollut kirjoitti:

        kabiinissa on jo ulkomaista työvoimaa (2-3 henkilöä/kaukolento) ja näin on ollut jo pitkään.

        Juu, kyllä aasialaista henkilökuntaa on, mutta TYÖSUHTEESSA Finnairiin, siis Finnairin omia työntekijöitä, ei ulkoistettuja työntekijöitä, mistä nyt puhutaan.


    • tuleva työtön?

      niin vietän nyt vapaapäivää. Työajalla ei olisi mitään mahdollisuuksia ehtiä kirjoittamaan tai lukemaan näitä viestejä. Aina ei ehdi edes kunnolla syömäänkään... Ja vapaapäivät menevätkin sitten suureksi osaksi työstä toipumiseen.

    • 17+16

      Kai teillä työntekijäryhmillä on lainopillista apua tarjolla; nyt sitä nimittäin tarvitsette. Eihän yhtiö voi yksipuolisella sopimuksella keskeyttää palkanmaksua, ellei teitä ole lomautettu. Olen ihan tavallisena matkailijana nähnyt ja kuullut yhtä sun toista, eikä tilanne näytä millään tavalla hyväenteiseltä.

      Toivon järjen vielä tässä surullisessa tarinassa voittavan ja toivotan taistelutahtoa teille kaikille matkustajien kannalta tärkeissä rooleissa oleville. Kaikki sympatiat, ne eivät pitkälle kanna, mutta tulevat ihan sydämestä.

      • lakitupa

        Työsopimuslain mukaan työnantaja voi keskeyttää palkanmaksun 7 päivän jälkeen kun työnteko on estynyt toisten työntekijöiden työtaistelun vuoksi. Työnantaja toimii siis aivan lainmukaisesti.


    • akkalainen

      No tämä todistaa sen, että tässä työtaistelussa ei ole kyse mistään muusta kuin että Finnair halutaan ajaa konkurssiin ja mediasodassa lentäjistä saadaan erinomainen syntipukki asiaan, joka on huomattavasti monimutkaisempi.

      Todennäköisesti suurimmalle osalla Finskin lentäjistä löytyy töitä jostain päin Eurooppaa tai maailmaa, osalle jopa tämän toisen suomalaisen lentoyhtiön leivissä. Mutta ei välttämättä kaikille Finskin muille 7000 työntekijälle löydy korvaavaa työtä. Ei lentäminen maailmasta lopu.

      Ihmiset on niin peruskateellisia lentäjille. Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole oikeasti minkäänlaista käsitystä siitä, mitä lentäjän työ on. Autopilotilla iltasanomia lukien, juu juu.

      • tosiaan__

        Johan ne vihjail itsekin uutisissa eri vaihtoehdoista ja välätyteltiin fuusioitumista tai konkurssiin ajamista mm.


      • Ahneella on

        vaikkapa toisesta kotimaisesta yhtiöstä tai siitä toisesta. Mutta ihan toisilla työehdoilla ja palkoilla kuin Finnairilla.


      • Oula22
        tosiaan__ kirjoitti:

        Johan ne vihjail itsekin uutisissa eri vaihtoehdoista ja välätyteltiin fuusioitumista tai konkurssiin ajamista mm.

        Mitähän etuja SAS on luvannut SLL:n edushenkilöille Finnairin ajamisesta heidän syliinsä.


    • Kyynisistä kyynisin

      Olen ollut pörssiyrityksessä töissä, jossa on ollut YT-neuvotteluja jo yli 20 VUOTTA putkeen välillä tiuhempaan ja välillä vähän löysempään, mutta koko ajan tasasen tappavasti. Koko ajan on pelkoperseessä milloin alkaa uudet ja milloin napsahtaa omalle kohdalle. YT:n seurauksena osa pakotetaan muuttamaan toisille paikkakunnille satojen kilometrien päähän sieltä missä perheesi on. Jos et suostu niin monoa perseelleen. Satoja ellei tuhansia työntekijöitä on irtisanottu. Suurinosa irtisanomisista tapahtuvat talon sisällä ja ei näin ollen tule julkisuuteen ellei kyseessä ole massiiviirtisanomiset yhdellä kertaa.

      Pihalle voi joutua niin 35 vuotta tai 2 vuotta taloa palvellut. Mitään muuta perustetta ei käytännössä ole kuin pärstäkerroin ja kuinka juuri sen hetkiset johtajat (jotka yt-neuvotteluja vetävät) ovat sinut arvottaneet uuteen organisaatioon. Käytännössä tällaisilla yt-neuvotteluilla ei ole mitään merktitystä työntekijän kannalta (niinkuin ne on tässä laissa on määritelty = yhteistoiminta, ja pah yksintoiminta työnantajataholta päin kuvaa toimintaa parhaiten) kun ne on jo ennalta suunniteltu ja ollut johdon tiedossa jo vähintään puolivuotta. Johtajien vaitiolovelvollisuus sanktioineen pitää tälläiset uutiset pimennossa loppumetreille saakka työntekijäportaalta. Uudet organisaatiokaaviot ovat valmiina jo hyvissäajoin, vain nimet puuttuvat (tai nekin on jo varmasti valmiiksi mietitty). Yt-neuvottelut ovat yritykselle keino päästä haluamistaan työntekijöistä eroon. Perusteita irtisanomisille ei koskaan kerrota, sama liirumlaarum joka kerta. Tehostamme toimintaa, puramme päällekkäisiä toimintoja kilpailukyvyn parantamiseksi plalaplalalplala...

      Yleensä irtisanotut saavat pakata kamppeensa samantien, vartiointifirman työntekijät päivystävät vieressä huonettasi siivotessa ja saattavat tarvittaessa pihalle kiitoksena kymmenien vuosien palveluksesta, jossa ylitöiden määrää ei olla laskettu ja työnantajalle on joustettu palkatta silloin kun on tarvinnut. Ylitöistä ei makseta rahallisia korvauksia. Vapaata joistain ylitöistä voisi pitää, mutta työtehtävät on ajettu niin tiukalle ja niitä on niin paljon, että vapaita ei käytännössä voi pitää. Kukaan ei tee töitäsi jos olet vapaalla vaan kaikki vapaalla olon aikana kertyneet työt odottaa työmaalla ja jälleen ylityökierre on valmis.

      Arvaappa ovatko työntekijät katkeria tällaisia työnantajia kohtaan? Mitä tällaiset työnantajat tekevät perheille, parisuhteille, heidän lapsilleen? Riitoja, eroja, taloudellisia ahdinkoja, häpeää, epäonnistumisen tunnetta, heikkoa itsetuntoa ja kaikkien pahinta, sairastumisia mm. masennukseen, työkyvyttömyyteen, burnoutiin. Tämä on tätä ihanaa markkinataloutta. Työantaja kehottaa vaan sopeutumaan muutokseen ja hokevat muutos mantraansa vuodesta toiseen. Vain muutos on pysyvää. Vain muutos on pysyvää. Eikö työnantajan eli JOHTAJIEN ja omistajienkin tulisi kärsiä, jos firmalla ei mene hyvin, ei työntekijän. Missä on työnantajan vastuu.

      Lentäjien lakolle ei kuitenkaan löydy mitään sympatioita. Heillä on sellaiset ehdot olemassa, joita kukaan normaalityöntekijä ei edes voi kuvitella olevan olemassa. Suurin osa vähänkään vanhemmista lentäjistä voisi muutaman vuoden työn teon jälkeen syleskellä kattoon, jos tyytyisi tavallisen ihmisen elämään. Palkkahaitarin yläpää on jotain käsittämätöntä. Hyvin neuvoteltu, mutta nyt tulee noutaja.

      • lollo

        Minä en olisi lentoyhtiön henkilöstönä kauhean pahoillani muutamien viikkojen lomautuksesta. Ansiosionnainen lähtisi juoksemaan, ottaisin luontaisetuna tulevat lähes ilmaisliput kaukomaille ja lähtisin nauttimaan "pakkolomasta". Mutta tavallinen duunarihan ei lomautettuna lähde juuri mihinkään... Pelko perseessä työpaikasta on nykyään lähes jokaisella, siis kenellä työtä ylipäänsä enää on.


      • georg44

        Kapitalismi alas! Siinä vastaus tähän pe.k.leen yt-kierros, ulkoistamisrumbaan. Muitakin vaihtoehtoja olisi, jos tavallinen "porvari" tajuaisi äänestäessään...


      • Jippu*

        No oletko vähän tyhmä, jos tuollaisessa duunipaikassa olet. Mene opiskelemaan lentäjäksi, se on helppoa kuin heinänteko.

        Itse olen ollut 26 vuotta samassa hyvässä duunipaikassa, ikinä ei ole ollut YT-neuvotteluja ja meno sen kun paranee ja liksat nousee. Edut on hyvät ja työajat joustavat.

        Ei kannata olla kateellinen niille, jotka ovat hyvät valinnat tehneet jos itse ei ole osannut tai pystynyt.


      • sivustaseur
        Jippu* kirjoitti:

        No oletko vähän tyhmä, jos tuollaisessa duunipaikassa olet. Mene opiskelemaan lentäjäksi, se on helppoa kuin heinänteko.

        Itse olen ollut 26 vuotta samassa hyvässä duunipaikassa, ikinä ei ole ollut YT-neuvotteluja ja meno sen kun paranee ja liksat nousee. Edut on hyvät ja työajat joustavat.

        Ei kannata olla kateellinen niille, jotka ovat hyvät valinnat tehneet jos itse ei ole osannut tai pystynyt.

        lentäjiä.
        Kova ja raskas duuni josta isoa palkkaa tuleekin maksaa.
        Nyt tosin ei konkurssiin olla ajamassa yhtiötä.
        Selkenee sopimukset ja tulee pian työrauha. Omia etujaan on pakko puolustaa, muuten elämä on ohi!

        Ps. Töitä ei ole muuallakaan.
        Vapaalipuilla ei pääse lomille kun koneet eivät lennä.
        Ne koneet, jotka lentävät, ovat umpiturvoksissa.
        Nopeasti takaisin pitää tulla töihin kun kutsu käy.

        Vaikeaa mutta opittavaa myös alaa tuntemattomalle johtajalle joka luuli saavansa kaikki käskyttämällä ruutuun.
        Epäonnistui ja nyt maksaa melkein 8000 ihmistä duuniensa menett. pelossa!


      • Uocci

        On tosi kiva lukea näin viisasta ja paikkansapitävää tekstiä tässä melko raadollisessa ja kyynisessä maailmassa ja jo kymmeniä vuosia hurjaa takapakkia kulkeneessa Suomessa.


      • HaistaP
        lollo kirjoitti:

        Minä en olisi lentoyhtiön henkilöstönä kauhean pahoillani muutamien viikkojen lomautuksesta. Ansiosionnainen lähtisi juoksemaan, ottaisin luontaisetuna tulevat lähes ilmaisliput kaukomaille ja lähtisin nauttimaan "pakkolomasta". Mutta tavallinen duunarihan ei lomautettuna lähde juuri mihinkään... Pelko perseessä työpaikasta on nykyään lähes jokaisella, siis kenellä työtä ylipäänsä enää on.

        voi kuule haista sinä vaan paska.
        täällä ei kuule olla vain muutaman viikon pakkoloma vaan koko kuukauden ja lisää pukkaa kokoajan.
        millähän rahalla sitä sinne kaukomaille lähtisi vaikka olisikin kuinka ilmaset liput.
        teiltä kaikilta kateellisilta näyttää aina jäävän huomaamatta se että lipun hintaan ei kuulu majoitusta tai ilmaista buffet aamiaista hotellissa. nii ja kun niillä lipuilla pääsee koneeseen vain jos siellä on tilaa


    • -Lucifer-

      tämän viikon aikana niin sen vaikutukset säästötoimiin on arvattavissa. Ei lakosta aiheutuneet tappiot pelkästään lentäjien kärsittäviksi jää, ikävä kyllä. Tästäkin huolimatta toivon ettei firma anna SLL'n vaatimuksille periksi. Kun kerran tähän leikkiin ollaan ryhdytty niin katsotaan kortit loppuun saakka vaikka se maksaisikin useamman työpaikan menetyksen verran. Oma kohtaloni on jo sinetöity ja se luonnollisesti avittaa tätä alasajon toivetta täällä päässä.

      En sympatisoi lentäjiä mutta se harmittaa että mediassa heistä pelkästään tehdään syntipukkeja vaikka SLL'lla on aika pitkälti sormensa pelissä tässä työtaistelussa. En jaksa uskoa että ihan jokainen lentäjä on yhteistuumin vaatimassa niitä etuja mitä SLL ajaa takaa. Ihan sama tilanne on omalla työpaikallani jossa neuvotteluja vielä käydään ensi vuoden säästöistä, ei siellä liiton edustajat kulje käytävillä osastosta toiseen duunareiden mielipiteitä kyselemässä.

      ps. Työvoimatoimistossa panikoivat jo nyt ensi maanantaita kun 7000 finnairilaista ilmaantuu paikalle yhtäaikaa.

      t. Yksi monesta jolle kerrottiin eilen ettei töihin tarvitse enää tulla ennen kuin lakko on päättynyt.

    • Suomesta Pois

      Eihän vuosi YT:tä ole mitään. PTL-TELE ajoista ollut jatkuvasti YT neuvotteluja ja että tajuakkaan mitä se on ja lopusta ei ole näkyä varmaan koskaan.

      Tää lasten leikkiä

    • Diskattu

      Voihan sitä jatkaa, minä en Finnairia käytä! Hainhan minä heille lentäjäksi joskus, mutta eipä perusteita sanottu, miksi hylättiin. Siitä lähtien kaunaa kantaen käytän aina muita yhtiöitä, esim. Lufthansaa tai Blue1:tä. Kiitos töykeän Finnairin. Kyllähän nuo palkat ja esim. autoetu kaikille on ihan kiva ja voi vaikka pitää vuoden pari lakkoa!

      • filo6

        tämä klobalisaatio,EU ja muu kaikkien sota kaikkia vastaan,kasataan yhteen,puretaan keritään,ajetaan alas,ihmiset näissä joutuvat ruhjotuksi.Mikä tämän keitoksen lopputulos? Luulempa, että työstä tulee lähinnä jonkinmoinen helvetin esikartano.Tulevaisuus lienee aurinkoisin ammatillisesti mielenterveysalan ammattilaisilla,kun ihmisiä peukaloidaan ja parsitaan työkuntoon.Itse olen jo tehnyt valintani elämässäni,käänsin selkäni kulutushysterialle,kulutan niin vähän,kuin voin,teen työtä,niin vähän kuin voin,elän ns.luomusti,olen jättänyt hyvästit näille hulluuden humppatansseille ja tuntuu hyvältä.


      • Jauser

        Ookkonää tosissas. Voi harmi, oisihan heidän pitänyt ottaa sinut ja kaikki muut kokelaat. Itseasiassa kaikista voitaisiin tehdä lentäjiä jossei syytä ole toimia toisin, sitten saataisiin kaikki kivaa palkkaa yms.

        Ja faktahan on se että hyvälle lentäjälle löytyy töitä muualta kun täältä Suomesta yhellä puhelinsoitolla. Ja aivan samalla palkalla jos ei paremmallakin. Koettakaa päästä lentäjäksi ja ymmärtäkää se työn vastuu, ei ole helppoa hommaa. On tässä maailmassa paljon pahempiakin vääryyksiä.

        Mutta koko Finnairin touhu vähän huvittaa, kun kaikkea ulkoistetaan. Minä en ole ekonomin koulutusta käynyt, enkä tiedä mihin sen kannattavuus perustuu mutta kyllä aika perseilyltä tuntuu. Sitte laitetaaan kalliita Baronan vuokramiehiä jotka ei tiedä mistään hevon helvettiä heilumaan rämpille. No eipä tarvi pitää enää yt neuvotteluja kun on pelkästää määräaikasia.


    • nähty/kuultu

      pakottaa kyykkyyn kaikki jotka ei ole johto tehtävissä...

    • lentäjät

      Nyt on aikaa huoltaa kaikki lentokoneet perusteellisesti kun on lakko...

      • alkusoittoa?

        Onkohan siellä meisselinkin päässä kohta baronan rekrytoimat vuokratytöt ja -pojat huoltohommissa..?


      • Toffe Taxell
        alkusoittoa? kirjoitti:

        Onkohan siellä meisselinkin päässä kohta baronan rekrytoimat vuokratytöt ja -pojat huoltohommissa..?

        Ei kun vasta 2011 Tammikuussa. On "suojattu" siihen asti. Jos nyt koko tämä paska enää pysyy pystyssä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1483
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      26
      1328
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1298
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1164
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1096
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      320
      1031
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      226
      1023
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      959
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      280
      938
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      303
      926
    Aihe