Sisäsynnytintulehdus eli PID uusiutuu

MirvaV.

Kaksi kertaa puolen vuoden sisällä olen PIDin sairastanut. Kummallakaan kerralla ei kyse ollut klamydiasta tai muustakaan sukupuolitaudista. Veristä niukkaa vuotoa ja alavatsakipuja on ilmennyt ja niiden perusteella olen lääkärille mennyt ja tauti diagnosoitu.

Ensimmäisen kerran jälkeen kävin myös seurantatutkimuksessa ja kaikki näytti hyvältä ultraäänitutkimuksessa sekä verikokeissa.

Eri gynekologeilla olen nyt käynyt 4 kertaa, eikä kukaan ole osannut antaa ohjeita tai vinkkejä, että mistä voisi johtua. Olisiko jollain lukijalla antaa hyviä neuvoja, kiitos.

3

6058

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin täällä

Minä olen rampannut alapäävaivojeni kanssa myös monella lääkärillä ja saanut milloin minkäkin "varman" diagnoosin tai sitten ei ole mikään ollut vialla. Minulla on erilaiset oireet kuin sinulla. Samaa on verinen niukka vuoto. Kaikkea olen kokeillut, enkä tiedä onko mistään erityisesti ollut apua, mutta olen lukenut, että vanha kierukka voi aiheutta monenlaisia oireita. Muistaakseni myös tuollaisia. Vanhalla kierukalla tarkoitetaan yli 3v. vanhaa kierukkaa. Itselläni on hormonikierukka, joka on ollut 4.5v ja viikon päästä kun menen gynelle, niin poistatan sen. En tiedä, auttaako se, mutta minun oireeni ovat olleet sen verran normaalielämää haittaavia (jatkuva polttelu ja runsas valkovuoto), että olen jo kaikkea valmis kokeilemaan...

• Osma74

Sinulla ei ilmeisesti ole kuitenkaan ollut sisäsynnytintulehdus. Terveyskirjaston mukaan kierukankäyttäjän kierukka poistetaan yleensä sisäsynnytintulehduksen yhteydessä. Kierukka olisi poistettu, jos terveytesi olisi sitä vaatinut. Minulla oli kolmen vuoden kuparikierukka lähes 4,5 v ilman kontrolleja. En saanut mitään infktioita kierukasta johtuen. Toki kierukka aina jotain pientä oireilua antoi. Tihutusvuotoja ja vihlontoja.

Alkuperäiselle kysyjälle: Sisäsynnytintulehdus ilman sukupuolitautia johtuu omista bakteereista. Yhdyntä altistaa sille. Suosittelisin hyvää hygieniaa, jottei esim. ulosteperäisiä bakteereja pääse emättimeen. Samoista syistä kondomin käyttö voisi olla perusteltua. Maallikkologiikalla antibiootit (joita olet varmasti saanut infektion hoitoon) tuhoavat myös hyvät bakteerit. Voithan kokeilla luonnonmukaisia keinoja, jotta saisit ylläpidettyä hyvää normaalia bakteerikantaa. Kuten maitohappobakteerien/emätinpuikkojen käyttöä ym. Väittäisin, että sinulla on bakteerivaginoosia tms. bakteeritasapainon häiriötä emättimessä, koska sisäsynnytintulehdus on nouseva tulehdus ja siten alakautta tullut.

Normaalin terveen bakteerikannan takaisin saanti voi olla vaikeaa. Parhaiten PID:n torjuntaan varmaan auttaisi selibaatti, mutta se tuskin nuorta naista kiinnostaa.

• MirvaV.
        Osma74 kirjoitti:

Sinulla ei ilmeisesti ole kuitenkaan ollut sisäsynnytintulehdus. Terveyskirjaston mukaan kierukankäyttäjän kierukka poistetaan yleensä sisäsynnytintulehduksen yhteydessä. Kierukka olisi poistettu, jos terveytesi olisi sitä vaatinut. Minulla oli kolmen vuoden kuparikierukka lähes 4,5 v ilman kontrolleja. En saanut mitään infktioita kierukasta johtuen. Toki kierukka aina jotain pientä oireilua antoi. Tihutusvuotoja ja vihlontoja.

Alkuperäiselle kysyjälle: Sisäsynnytintulehdus ilman sukupuolitautia johtuu omista bakteereista. Yhdyntä altistaa sille. Suosittelisin hyvää hygieniaa, jottei esim. ulosteperäisiä bakteereja pääse emättimeen. Samoista syistä kondomin käyttö voisi olla perusteltua. Maallikkologiikalla antibiootit (joita olet varmasti saanut infektion hoitoon) tuhoavat myös hyvät bakteerit. Voithan kokeilla luonnonmukaisia keinoja, jotta saisit ylläpidettyä hyvää normaalia bakteerikantaa. Kuten maitohappobakteerien/emätinpuikkojen käyttöä ym. Väittäisin, että sinulla on bakteerivaginoosia tms. bakteeritasapainon häiriötä emättimessä, koska sisäsynnytintulehdus on nouseva tulehdus ja siten alakautta tullut.

Normaalin terveen bakteerikannan takaisin saanti voi olla vaikeaa. Parhaiten PID:n torjuntaan varmaan auttaisi selibaatti, mutta se tuskin nuorta naista kiinnostaa.

Kiitokset vastauksistanne!

Noin minäkin naisen logiikalla päättelin ja myös sen, että omien limakalvojen eli emättimen limakalvo täytyy nyt saada kuntoon.

Sellaisen tutkimuksen juuri luin, että jos on hiemankin hiivatulehduksen alkua, niin pelkkä maitohappobakteerilisä emättimeen ei auta, vaan on jopa pahentanut hiivatulehdusta josta on sitten kehittynyt emätintulehdus. Eli kyllä kai hiivatulehduskin voi olla oireeton? Kondomia pitänee alkaa käyttämään ihan yhdynnän alusta saakka, näin on.

Nyt tuntuu siltä, että anbtibioottikuuri oli todella voimaksa ja vatsa ja suolisto sen takia kipetä ja menee tovin verran ennen kuin oikeanlainen bakteerikanta kunnossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe