ohjaustehostimen öljyn vaihto

yks vaan...

Itellä carina E -97 1.6 britti. Alkanut kuulumaan aika ajoin vonkumista ajettaessa, ja uskoisin että vika on ohjaustehostimessa. Onko kokemuksia nesteen vaihdosta, millanen projekti se olis? Ja toiseksi mitä nestettä olette käyttäneet? Että jos tällä kertaa pääsisi pelkällä nesteen vaihdolla. Koska niitä ei ainakaan huoltokirjan mukaan ole vaihdettu eikä oman noin 20 000km aikana. Kiitos asiallisille vastauksille.

8

9489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frangrabba

      tarkista nyt ensin se nestetaso,letku aiki jostain liitoksesta mahdollisimman alhaalta ja valutat nesteet pois tai sitten imemällä säiliösta,vika voi kylläkin olla ihan joku muu

    • Hyvä ja halpa tapa lähteä etsimään vikaa on öljyjen vaihto. Yksi tapa vaihtaa on huuhtelu vaihto: pumpulta säiliölle tuleva paluuletku irti, säiliön puoli tukkoon. Auto käyntiin, etupyörät ilmassa edestakaista kääntelyä.
      Tässä on hyvä olla assistentti mukana, koska säiliölle täytyy syöttää öljyä koko ajan. Pumppu ei saa pyöriä kuivana. Järjestelmän tilavuus on 0,8 l, joten huuhteluun tarvitset n. 2 l. Yleensä huolto-ohjeissa ei ole ohjaustehostimen öljynvaihtoa, mutta se ei ole huono ajatus, koska tehostinöljy, kuten hydrauliikkaöljyt yleensäkin, hapettuu. Täyttöaukon kautta voi järjestelmään myös päästä likaa. Tässä on oikea öljy Carina E:n ohjaustehostimeen:
      http://www.monitoimi.org/millermatic-litra-p-798.html

    • jpkoji0oij

      eikä ohjaustehostimen öljyä kertaakaan vaihdettu.öljy on ruskeaa,haisee käämiltä,mutta toimii,aj 376000km.oisko vonkuminen muusta syystä johtuvaa...(kytkimen painelaakeri,vesipumppu,jakopäähihnan rulla,...)

    • yks vaan...

      Vonkuminen on ajoittaista, enkä ole paikallistanut vielä syytä täysin.. oikeastaan ääni on sellainen vonkumisen ja rohinan sekoitus ja sitä kuuluu aika ajoin, ei koko aikaa. Tiedä sitten mistä tuo ääni on peräisin?

      Mitä nesteen vaihtamiseen tulee, omalla on ajettu 240 000km ja uskoisin alkuperäiset mönjät olevan sielläkin. Nestetaso oli ihan kohdillaan, ehkä jopa vähän liikaakin.

      Ja mitä on tullut näitä palstoja selailtua on ohjaustehostin ja siihen liittyvät ongelmat kaiketi jopa tyyppi vika carinoissa. Joten nesteen vaihto ihan perusteltua, jopa järkevää. Täytyy nyt katsoa mikä on hyvä vaihto tyyli, ehkä tuo huuhtelu voi olla tehokkain muoto. Jossain kyllä luki, ettei autoa saa käynnistää vaihdon aikana.

      • vaan..

        imupumpulla vanhat pois, uudet tilalle, tämä toistetaan pariin kolmeen kertaan. Öljymäärä on niin pieni ettei haaskulla ole merkitysta. Pumppu tarvike liikkeestä tai vaikka polkupyörän pumpusta katti kääntämällä, homman puhtaudesta on huolehdittava..


      • öljystä
        vaan.. kirjoitti:

        imupumpulla vanhat pois, uudet tilalle, tämä toistetaan pariin kolmeen kertaan. Öljymäärä on niin pieni ettei haaskulla ole merkitysta. Pumppu tarvike liikkeestä tai vaikka polkupyörän pumpusta katti kääntämällä, homman puhtaudesta on huolehdittava..

        voi päätellä mikä remppaa, valuraudasta öljy tulee mustaksi, laakerista helmiäistä ja tiivisteistä mustaa sakkaa, ellei mitään löydy niin ajoa vaan pumpun puolesta..


      • Väenö.
        öljystä kirjoitti:

        voi päätellä mikä remppaa, valuraudasta öljy tulee mustaksi, laakerista helmiäistä ja tiivisteistä mustaa sakkaa, ellei mitään löydy niin ajoa vaan pumpun puolesta..

        Lantikkaan takavuosina vaihdettiin merkkikorjaamossa öljy siten,että toinen kaveri starttas auton ja toinen päästi öljyä letkusta säiliöön.Paluuletku oli tietenkin irroitettu säiliöstä ja säiliön putkessa tulppa.Paluuletkun pää oli tyhjässä muovipullossa.Ei siinä pyöriä heilutettu,mutta öljy vaihtui.


      • Anonyymi
        Väenö. kirjoitti:

        Lantikkaan takavuosina vaihdettiin merkkikorjaamossa öljy siten,että toinen kaveri starttas auton ja toinen päästi öljyä letkusta säiliöön.Paluuletku oli tietenkin irroitettu säiliöstä ja säiliön putkessa tulppa.Paluuletkun pää oli tyhjässä muovipullossa.Ei siinä pyöriä heilutettu,mutta öljy vaihtui.

        Onnistuuko näin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1479
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1096
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      45
      914
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      173
      790
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      749
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      700
    7. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      30
      585
    8. 52
      571
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      568
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      531
    Aihe