Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Tyhjäkäynti vaeltelee lämpimänä

-99, 1.6 16V

Mikähän mahtaa olla vikana, kun moottorin kierrokset heittelehti 1000-2000 välillä?
Ongelma esiintyy vain lämpimällä moottorilla.
Autoon on jo vaihdettu: tyhjäkäyntimoottori ja joku kaasuläpän asentoanturi?
Voisiko olla esim. tyhjäkäyntiventtiili?
Onko tossa 16V koneessa (-99) jakopäänhihnanvaihtoväli 90tkm/4vuotta? Kannattaako vaihtaa miten "säntillisesti" hihna oikealla kohdalla?
Kiitokset vastauksista! ;=)

8

7213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että kyllä

      Kyllä kannattaa vaihtaa säntillisesti. Joo, ja nyt joku mistään mitään piittaamaton mählä kirjoittaa ettei kannata vaihtaa. Mutta kun se on huomattavasti halvepaa vaihdattaa hihna ja muut hilut ajallaan kuin teettää koneremppa. Tuohon kierrosten heittelyyn en lähde arvailemaan syytä, suosittelen menemään pätevälle korjaamolle. Itse olen käyttänyt samantapaisten vikojen selvittelyyn autosähkökorjaamoa.

    • ex megane

      Samanlainen vika oli mullakin entisessä autossa (megane -97). Siinä vielä sellainen erityispiirre, että keväisin ja syksyisin oirehti ilmojen vaihdellessa. Pahimmillaan römpötti kuin vanha Valmetti. Vikaa ei koskaan kokonaan saanut pois, mutta tyhjäkäyntimoottorin putsaaminen auttoi jonkinverran. Se ei kuitenkaan haitannut ajamista, toi kierrosten vaeltelu. Annoin lopulta sen olla, korjaamot siitä vain tuntuivat nettoavan. Paljon on tälläkin palstalla siitä asiasta ollut vuosien saatossa juttua. Jotkut olleet sitä mieltä, että se osittain kuuluukin tähän autoon. Pakokaasupäästöjen takia mootori säädetty siten, että herkemmin tulee tällaista vikaa. Omassa autossa pahimmillaan valotkin välkkyi tyhjäkäynnillä.

      • voDe pk-seutu

        Minulla on kanssa samantyylinen vika..eli kylmänä käynnistää kierrokset siinä 500/sammuu ja valot välkkyy tai sitten joku toinen aamu kierrokset 2000-2500 ja on ajonkin aikana ja samalla syttyy sellainen keltainen neliskulmainen valo jossa menee vähän sydänkäyrän näköinen juttu siinä keskellä, silloin ei auto nyi yhtään, mutta jos valo sammuu nykii nii pirusti että auto sammuu ja jos painaa kovasti kaasua saattaa valo syttyä uudelleen..minuakin voisi hieman auttaa tässä tilanteessa ku meinaan että syö kivasti bensaakin tämä rottelo :D s.postilla vastauksia [email protected]


    • relluman

      Jakohihna pitää aina vaihtaa hyvissä ajoin, ennen kuin kilsat tulee täyteen. Hihna voi mennä poikki ennen kuin 90 tkm tulee täyteen, johtuen siitä että kone on pyörinyt enemmän (kaupunkiajo). Korjaus oppaassa suositellaan hihnan vaihtoväliksi 60tkm! Fiksu suositus, koska jos hihna katkeaa, niin koko kone on paskana ja korjaus maksaa maltaita. Mielestäni aikarajassa voi vähän joustaa, jos kilsoja on vähän. Jos kierrokset vaihtelee, niin yleensä tyhjäkäyntimoottori (lisäilmakanava) voi olla jumissa noen vuoksi. Jos vaihdat uuden tyhjäkäyntimoottorin, niin ota vaihdon jälkeen akun miinusnapa irti hetkeksi ja kytke takaisin. Tällöin tyhjäkäyntimoottori asettuu oikeaan kohtaan. Ilman akunnavan irroitusta tyhjäkäyntimoottorin kara ei osaa asettua oikeaan kohtaan ja mootori käy yli 2000 kierrosta tyhjäkäyntiä.

    • ¤¤¤¤¤satu¤¤¤¤¤

      kun puhdisti tyhjäkäyntiventtilin ja sit rupes toimii normaalisti.
      meidän auto on renault megane -96 ja malli coupe.
      nyt toimii auto kun unelma.
      katsoin että viestiketju on vanha mutta jos joku etsii tietoa niin sattuisi silmään tämä tarina.
      meillä kanssa tyhjäkäynti vaelteli ja kierrokset pomppi välillä 3000 ja tuo venttiilin putsaus auttoi.
      venttili sijaitsee siellä kaasuläpän luona musta mötikkä ja muutamalla pultilla vai mutterilla kiinni.
      nyt on taas hyvä rellulla kurvailla.

      • 1.6 meganen

        Joo mulla kans kierrokset välillä seilaa 2000-4500.. joutuu sammuttamaan liikennevaloissa kun alkaa hävettään.


    • lagunamies

      Kahdella korjaamolla käynyt, molemmissa kaksi kertaa.

      Joka kerta vaan lukevat ja nollaavat vikakoodeja, ja kirjoittavat 50 euron laskun.

      Hitto kuinka surkeita nämä korjaamot. Kiekat huitelee 2000-3000 välillä ja kaasupoljin ei vaikuta mitään suuntaan tai toiseen.

      Ei ole kovin taloudellista ajella siten että säädän vauhtia jarrupolkimella, mutta sillai olen ajanut pari kuukautta.

    • 02 megane

      Mulla oli semmonen ongelma että sammui lämpimänä kun hiljensi esim. risteyksiin! Sitten kun vaihdettiin tyhjäkäynninsäätö moottori niin kierrokset nousi 4000 ja laski siitä 2000 ja siinä seilas. Ongelma tuli korjatuksi sillä että piti vaihtaa samassa yhteydessä vielä kaasuläpän asentotunnistin sillä tuli kuntoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe