Hei! Olen päässyt opiskelemaan Jyväskylään, mutta aloitan opinnot vasta syksyllä 2010, tosin yritän aloittaa ne jo keväällä 2010. Muutan Lapista, enkä tunne Jyväskylää yhtään! Mikä olisi järkevä paikka asunnolle, jos kouluni on Korpilahdella... Tiedän, että se on kaukana... Ainaki pikkukaupungin tytölle se tuntuu pitkälle matkalla :-D Kun täällä on kaikki niin lähellä. Ja yleensäkin kelpaisi sellainen kaupunkiselostus, mitä hyvää ja mitä huono, mitä pitäisi tietää?
Muutto Jyväskylään?
26
1502
Vastaukset
- 2 vaihtoehtoa
Korpilahti
lähellä
halpa
Keskusta
- kallis
palvelut - kwopkfåf
Riippuu vähän siitä mitä haluaa. Eli, jos haluat edullisen vuokran, ja asua oppilaitoksen välittömässä läheisyydessä, niin silloin kyseeseen tulisi varmaan Korpilahti. Korpilahti kuuluu virallisesti Jyväskylän kaupunkiin, mutta sinne on oikeasti pitkä matka kanta-Jyväskylästä. Voi olla hiukan rasittavaa kulkea tuota väliä edestakaisin joka päivä?
Kuitenkin, Korpilahti on pikkupaikkakunta - sehän on kirkonkylä. Eli jos haluaa asua kaupungissa, niin sitten kyseeseen tulisi esimerkiksi kantakaupungin alue tai joku lähiö. Tämä taaskin riippuu siitä, miten paljon vuokraa on valmis maksamaan. Keskustassa - ja joillain muilla alueilla lähellä keskustaa, kuten Lutakko, on kalliit vuokrat. (Tietysti poikkeuksia on, jos on valmis vaikkapa kimppakämppään?) Mutta sitten taas, keskustan etuna on se, että kaikki on lähellä. Paitsi oppilaitoksesi.
Edullisemmat vuokrat on tietenkin kauempana keskustasta.
Kannattaisikohan sinun nyt tutustua esimerkiksi vuokra-asuntotarjontaan?
www.koas.fi on yksi, sitten on paikallislehdet, kuten Keskisuomalainen (asuntopalsta taitaa löytyä netistäkin? Löytynee googlaamalla)
Yksi katsastamisen arvoinen palsta on Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan asuntopalsta. Siellä on monen yksityisen ilmoituksia, eikä riipu siitä oletko yliopisto-opiskelija vai et.
http://www.jyy.fi/fi/asuntopalsta/?id=12
Jyväskylän kartta (varmaan olet katsellutkin?) josta voi katsella vaikkapa asuntojen sijaintia:
http://kartta.jkl.fi/
Paikallisliikenteen reittikartta ja aikataulut löytyvät varmaan googlaamalla "Jyväskylän liikenne". Voit vaikkapa katsella bussivuorot Korpilahdelle.
(kannattaa tosin myös tsekata pikavuorot, jotka löytyvät Matkahuollon sivuilta)
Ja lopuksi, Jyväskylän kaupunginosat täältä (kannattaa tutustua myös niiden omiin kotisivuihin):
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jyväskylän_kaupunginosat_ja_kylät
Eipä täällä mitään sellaista ihmeellistä ole, mitä pitäisi tietää? Perus keskisuuri suomalainen kaupunki. Asukkaita 129 327 (Väestörekisterikeskus 30.9.2009).
Paljon opiskelijoita. Talvella paljon toimintaa, kesällä hiljaisempaa. Keskusta on pieni ja kesäisin aika viihtyisä. Itse olen asunut täällä vuodesta 2005 ja olen viihtynyt hyvin. - 9+9+9
Ei tuo Korpilahti niin mahdottoman kaukana ole, 30 kilsaa, mutta siellä kuitenkin halvemmat vuokrat jos sattuu asunnon saamaan. Yksi hyvä vaihtoehto kysellä asuntoa on myös Muurame, puolessavälissä kantakaupungista Korpilahdelle.
- huui
Kiitos vastauksista! Olenkin katsellut vuokra-asuntotarjontaa netissä, mutta heikolta näyttää, kaikki ovat niin kaukana koululta. Ja sehän se tulee kuitenkin olemaan se paikka jossa pitää rampata päivittäin, auto löytyy, jotenka keskustaan pääsee sitten kun siltä tuntuu.. Mihinkään soluasuntoon en oikeastaan voi muuttaa, ensinnäkin tavaraa on kertynyt niin paljon (melkein 5vuotta asunut omillaan nii kalustoa löytyy..) ja pianosta en luovu, enkä varsinkaan sen soittamisesta:-)
Vapaa asunto löytyisi Säynätsalosta, olisikohan hirvittävän paha? Soitan jokatapauksessa kämpästä, pyydän valokuvia tai pohjapiirroksen, en sen tarkemmin kyllä lähde edes asuntoja katsastamaan, 500km ei ole ilmaista :-p- moivaaaaaa
En suosittele säynätsaloa, voin näin jyväskyläläisenä sanoa että siellä on halvat vuokrat mutta ihan jos pulsujen keskellä tykkää asua niin anna mennä ! suosittelen itse korpilahtea, koska se on lähellä kouluasi ja kun kerran auto on niin jyväskylän keskustaan pääset vaikka joka päivä jos huvittaa ! :)
Itse olen asunut Muuramessa, ja voin suositella sitä! Mutta sanottakoon näin että olisi ihan sama asua Muuramessa tai Korpilahdella, ei Muurame sen isompi paikka ole ! :) - huui
moivaaaaaa kirjoitti:
En suosittele säynätsaloa, voin näin jyväskyläläisenä sanoa että siellä on halvat vuokrat mutta ihan jos pulsujen keskellä tykkää asua niin anna mennä ! suosittelen itse korpilahtea, koska se on lähellä kouluasi ja kun kerran auto on niin jyväskylän keskustaan pääset vaikka joka päivä jos huvittaa ! :)
Itse olen asunut Muuramessa, ja voin suositella sitä! Mutta sanottakoon näin että olisi ihan sama asua Muuramessa tai Korpilahdella, ei Muurame sen isompi paikka ole ! :)Joo aloin miettimäänkin tarkemmin tätä asuntoasiaa. Mutta kun en saa käsiini esim. Jyväskylän Kaupunkilehteä, niin miten ihmeessä saan tietää asunnoista, joita ei netissä ilmoiteta? Korpilahdelta ei ainakaan löydy yhtään asuntoa netistä. Soitin tuonne kaupungin vuokrauspalveluun, sanoivat että ilmoittavat sitten EHKÄ 4kk sisällä vapaista asunnoista... Sitäkö tässä pitäisi jäädä odottelemaan?:-D
Muuremastakaan ei yksiöitä näyttäis herua, eikä mun tavarat kyllä nuihin 16m2 asuntoihin mahdu millään.. Jokuhan kiltti voisi sieltä päin lähettää mulle jonku kaupunkilehden missä on ilmoituksia :_D Ei vaan oma ilmoitus on tulossa lehteen, näkyisiköhän sitten jo ensi viikolla... Joka keskiviikkohan se ilmestyy? Joo ei tämä tästä.. - 9+9+9
huui kirjoitti:
Joo aloin miettimäänkin tarkemmin tätä asuntoasiaa. Mutta kun en saa käsiini esim. Jyväskylän Kaupunkilehteä, niin miten ihmeessä saan tietää asunnoista, joita ei netissä ilmoiteta? Korpilahdelta ei ainakaan löydy yhtään asuntoa netistä. Soitin tuonne kaupungin vuokrauspalveluun, sanoivat että ilmoittavat sitten EHKÄ 4kk sisällä vapaista asunnoista... Sitäkö tässä pitäisi jäädä odottelemaan?:-D
Muuremastakaan ei yksiöitä näyttäis herua, eikä mun tavarat kyllä nuihin 16m2 asuntoihin mahdu millään.. Jokuhan kiltti voisi sieltä päin lähettää mulle jonku kaupunkilehden missä on ilmoituksia :_D Ei vaan oma ilmoitus on tulossa lehteen, näkyisiköhän sitten jo ensi viikolla... Joka keskiviikkohan se ilmestyy? Joo ei tämä tästä..Kokeile myös Korpilahden paikallislehden kautta, tuota Jyväskylän kaupunkilehteä ei välttämättä vielä jaeta sinne.
http://www.korpilahtilehti.fi/
- neuvo
Jyväskylään muutto jos haluat että elämäsi pysyy jokseenkin kunnossa.
- ----------
elä missään nimessä muuta tänne juntti kylään,todella onneton kylä. viikko vielä ja sit pääsen muuttamaan pois täältä.
- tule...
soittelemaan sitä pianoasi kerrostaloihin! Tiedät, mitä siitä seuraa. Sitä rämpätystä ei kestä erkkikään ja varsinkin täällä asuu paljon rauhaa kaipaavia ihmisiä. Suvaitsevaisuus taitaa olla siellä Lapin jänkhässä parempaa, täällä EI pianoita kuunnella naapurin puolelta.
Täällä on säännöt ja joku ottaa omankäden oikeudet tarvittaessa (ei fyysistä pelkoa, mut valitus) - huui
tule... kirjoitti:
soittelemaan sitä pianoasi kerrostaloihin! Tiedät, mitä siitä seuraa. Sitä rämpätystä ei kestä erkkikään ja varsinkin täällä asuu paljon rauhaa kaipaavia ihmisiä. Suvaitsevaisuus taitaa olla siellä Lapin jänkhässä parempaa, täällä EI pianoita kuunnella naapurin puolelta.
Täällä on säännöt ja joku ottaa omankäden oikeudet tarvittaessa (ei fyysistä pelkoa, mut valitus)Hehe, eiköhän Jyväskylä KEMIN voita... Ainakin toivon niin! Tämähän se vasta onneton kylä onkin. Ja kyseessä on sähköpiano, voluumia saa pienemmälle..:) Ja kuulokkeetkin löytyy. Näyttää olevan hintavaa tuo Korpilahden lehden ilmoitustaulu, 5e/rivi, huh! Ja vähintään 2 riviä oltava.. Vaan ehkä se kannattaa kuitenkin.
- Musician
huui kirjoitti:
Hehe, eiköhän Jyväskylä KEMIN voita... Ainakin toivon niin! Tämähän se vasta onneton kylä onkin. Ja kyseessä on sähköpiano, voluumia saa pienemmälle..:) Ja kuulokkeetkin löytyy. Näyttää olevan hintavaa tuo Korpilahden lehden ilmoitustaulu, 5e/rivi, huh! Ja vähintään 2 riviä oltava.. Vaan ehkä se kannattaa kuitenkin.
Tervetuloa Jazz Barin Jami-iltoihin soittelemaan.....
Kyllä siellä tapaat samanhenkisiä soittaja/musiikki-ihmisiä... That's sure1 - Tiedän
tule... kirjoitti:
Täällä on säännöt ja joku ottaa omankäden oikeudet tarvittaessa (ei fyysistä pelkoa, mut valitus)Asuu rauhaa rakastavia ihmisiä ? harvemassa kerrostalossa Jyväskylässäkään huomattava osa kerrostalo asunnoista on sellaisia paikkoja asua ei ole rauhasta tietoakaan.Tavarat varastetaan yöt viikonloput ryypätään tämä on aivan normi asumista Jkl.Pianon soitto on kevyttä tavaraa porukoitten örvellykseen nähden.
- 9+9+9
huui kirjoitti:
Hehe, eiköhän Jyväskylä KEMIN voita... Ainakin toivon niin! Tämähän se vasta onneton kylä onkin. Ja kyseessä on sähköpiano, voluumia saa pienemmälle..:) Ja kuulokkeetkin löytyy. Näyttää olevan hintavaa tuo Korpilahden lehden ilmoitustaulu, 5e/rivi, huh! Ja vähintään 2 riviä oltava.. Vaan ehkä se kannattaa kuitenkin.
Sama hintataso on muillakin lehdillä, taitaa ainoa ilmainen olla Jyväskylän kaupunkilehden Tarakka, mutta uskoisin että kuitenkin varmimmin onnistuu tuon paikallislehden kautta tai sitten Keskisuomalaisen (maakuntalehti) kautta. Nuo lehdet kuitenkin tulee suurimmalle osalle Korpilahtelaisista.
- huui
Tiedän kirjoitti:
Asuu rauhaa rakastavia ihmisiä ? harvemassa kerrostalossa Jyväskylässäkään huomattava osa kerrostalo asunnoista on sellaisia paikkoja asua ei ole rauhasta tietoakaan.Tavarat varastetaan yöt viikonloput ryypätään tämä on aivan normi asumista Jkl.Pianon soitto on kevyttä tavaraa porukoitten örvellykseen nähden.
Haha kuulostaapa houkuttelevalta! Jamit kuulostaa hyvältä, saattaa olla taso "vähän" eri kuin täällä Kemissä jameissa... Eilenkin oli kyllä niin noloa että. Mutta saipahan olutta!
- fdsafff
nyt Jyväskylä on hieman parempi paikka asua, kun lähdet
- Saikkulii
huui kirjoitti:
Itse olen asunut kemissä 10 vuotta ja nyt jkl:ssä muutaman kuukauden.. Ja täytyy sanoa, ettei kaupungeilla paljoakaan eroa ole! Ainut ehkä, että täältä on lyhyemmät matkat vähän joka suuntaan. Jos löydät mukavia kavereita ja aikaa saa kulumaan, niin ihan kiva paikkahan tämä on. Mutta vuokrat on ainakin 2 x korkeammat ku kemissä..
- 1234.....
eikö täällä kukaan osaa neuvoa, että sanomalehti keskisuomalaisessa on la ja su numeroissa paljon yksityisen kämppiä! Irtonumeron voit ostaa myös rovaniemeltä..
- huui
ai :o No enpä ole kyllä Rolloonkaan päin menossa oikeastaan ikinä. Oulusta saako sitä? Hiljaiselta näyttää tuo Korpilahden asuntotarjonta:/ Muuramen vuokra-asuntoihin pitäisi vielä laittaa hakemusta, hankalia nuo paperihakemukset, kuka enää lähettää etanapostia? :-D Kaiken pitäisi kai olla sähköistä että saisi jotain aikaiseksi.. en tiedä onko ilmoitus Korpilahden lehteen onnistunut, sieltä päin ei ainakaan ole puhelinsoittoja kuulunut. Kaupunkilehdessä ainakin oli, mutta kalliita kämppiä tarjosivat. jospa tämä tästä!
- Tiedän
huui kirjoitti:
ai :o No enpä ole kyllä Rolloonkaan päin menossa oikeastaan ikinä. Oulusta saako sitä? Hiljaiselta näyttää tuo Korpilahden asuntotarjonta:/ Muuramen vuokra-asuntoihin pitäisi vielä laittaa hakemusta, hankalia nuo paperihakemukset, kuka enää lähettää etanapostia? :-D Kaiken pitäisi kai olla sähköistä että saisi jotain aikaiseksi.. en tiedä onko ilmoitus Korpilahden lehteen onnistunut, sieltä päin ei ainakaan ole puhelinsoittoja kuulunut. Kaupunkilehdessä ainakin oli, mutta kalliita kämppiä tarjosivat. jospa tämä tästä!
Vuokra sekä omistusasunnot Kangaslamp,i pupuhuhta ,keltimäki siinäpä ne mikäli halvimpia vuokra asuntoja etsit tai omistusasuntoja.Muurame säykki lähellä korpilahtea ovat maalaispitäjiä halpoja asuntoja mikäli sellaisen löytää.
- 9+9
huui kirjoitti:
Saattaisi tuo Keskisuomalainen löytyä Oulustakin jostain isommalta ärrältä linkki tai juna-assan läheltä
- huui
Tulipa tarjous Korpilahdelta yksiöstä. Kuulosta varsin täydellisesltä, 30m2, alle 400e vuokra, hyvä paikka jne., mahtavaa! Kunnes äijä kysyi että haluaisinko edullisemman vuokran. Sanoin että no tottakai:-D "Menisiks mun kans sänkyyn joskus". KYLLÄPÄ NYT TEKKEE NII MIELI MUUTTAA KORPILAHELE, AI ETTÄ!
Onko tuo Säynätsalo oikeasti paha paikka? Siellä näyttäis olevan pari vapaata kämppää joista aattelin soitella. HMM!- Säykkis nyt
sen pahempi paikka ole kuin muutkaan.. kait. En tosin ole siellä koskaan asunut, ja vain pari kertaa tullut käytyä koko aluleella.. mutta hienon näköinen alue se ainakin on, ainakin minusta. Väittäisin, että kaikilla alueilla joilla on kaupungin vuokra-asuntoja, niin ihme eläviin voi törmätä.. Pahimpien alueiden maineissa taitaa kuitenkin olla Pupuhuhta, Kangasvuori ja Laajavuori..
Olet varmaankin kartalta tuon Säynätsalon sijaintia katsellut.. kyllähän sieltäkin kulkee, mutta varmaankin jos itse olisin sinun tilanteessa niin menisin sinne Korpilahdelle tai sit Muurameen.. Mut en kyllä tuolle mainitsemallesi vuokran antajalle :D - huui
Säykkis nyt kirjoitti:
sen pahempi paikka ole kuin muutkaan.. kait. En tosin ole siellä koskaan asunut, ja vain pari kertaa tullut käytyä koko aluleella.. mutta hienon näköinen alue se ainakin on, ainakin minusta. Väittäisin, että kaikilla alueilla joilla on kaupungin vuokra-asuntoja, niin ihme eläviin voi törmätä.. Pahimpien alueiden maineissa taitaa kuitenkin olla Pupuhuhta, Kangasvuori ja Laajavuori..
Olet varmaankin kartalta tuon Säynätsalon sijaintia katsellut.. kyllähän sieltäkin kulkee, mutta varmaankin jos itse olisin sinun tilanteessa niin menisin sinne Korpilahdelle tai sit Muurameen.. Mut en kyllä tuolle mainitsemallesi vuokran antajalle :DEi vaan sieltä Korpilahdelta tahdo kuulua mitään. Pitää soitella niistä asuntoloista, onko mahdollista muuttaa yksin. Koska siellä ne huoneet on aina tarkoitettu kahdelle henkilölle, mikä ei kyllä oikeen sovi minulle, ei tavaroiden, eikä henkisenkään jaksamisen puolesta :-D
Kahtellaan! - huui
huui kirjoitti:
Ei vaan sieltä Korpilahdelta tahdo kuulua mitään. Pitää soitella niistä asuntoloista, onko mahdollista muuttaa yksin. Koska siellä ne huoneet on aina tarkoitettu kahdelle henkilölle, mikä ei kyllä oikeen sovi minulle, ei tavaroiden, eikä henkisenkään jaksamisen puolesta :-D
Kahtellaan!Noniin elikkäs päädyin solukämppään keskellä Jklän keskustaa :-) Tuntuu että sieltä on helpoin kulkea, parikytä minnuuttia bussilla, eli rulettes! Nähhäänpä siellä jossaki huui!
- kokemuksella
pilata, nuoren ihmisen elämää muuttamalla tänne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t744528- 332551
- 402394
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211835Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401732- 821573
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251572- 1511407
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..231277Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901155