Bordercollie muiden koirien kanssa

jokuuvaan

eli minulla on oma 4vuotta vanha borderterrieri ja haluaisin toisen koiran sille kaveriksi ja itselleni harrastus koiraksi. Olen ihastunut bordercollie rotuun ja haluaisin sellaisen omistavilta tietoa rodusta, miten se pärjää toistenkoirien kanssa, millainen luonne sillä on, ruokkimisesta ja kaikesta... Kaikki tieto on tervetullutta


KIITOS

3

473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bc..........

      Meillä kaveri, joka rakastaa ihmisiä yli kaiken. Lempeä tyttö siinä mielessä. Mutta toisia koiria hän on kova pomottelemaan. Ei välitä lenkillä vastaantulevista tai toisista koirista treeneissä, mutta jos pitäisi "paremmin tutustua" jossain tilanteessa (esim kaveriporukassa mökillä useita koiria vapaana), niin ei oikein lämpiä toisille, murisee, ei hauku. Kerran on käyny kiinni toiseen bortsuun meillä kotona... Epäilen että tekee tätä osoittain epävarmuuttaan, aika nuori koira ja pienempänä pelkäs kaikkea.. paitsi ihmisiä.. Tietysti voi olla myös kasvatuksesta kiinni, ei olla koiran silmissä tarpeeks hyviä, luotettavia johtajia.. :(

      Mitä bortsuja tunnen, niin niitä todella on laidasta laitaan, eli ei voi ajatella että bortsut olisi tietynluonteisia.

      • meidänbortsu

        Siis mä olen oikeasti ihmetellyt että mitä ihmettä tämän meidän parivuotiaan borderinartun kanssa. Se on ollut luonteeltaan aina vähän ujohko, mutta pentuna oli melkoinen villipeto hyvässä mielessä muiden koirien kanssa. Tuli hyvin muiden koirien kanssa toimeen ja paljon sosiaalistettiinkin sitä varhain. Se oli vähän höhlä ja antoi uroskoirien humputtaa, katseli vaan kummissaan tai samalla leikki jonkun kanssa eikä osannut pelätä isojakaan koiria. Oli kuitenkin semmonen peloton.

        Harrastustoiminnassa on ihan kiltisti kun keskittyy omaan juttuunsa. Nyt siitä on tullut koirapuistossa rasittava (käydään melko paljon kun kaupungilla ei mitkään maailman parhaat tsäänssit juosta vapaana muualla). Kun mennään isojen koirien puolelle se alkaa samantien äristä niille isoille ja pelottelee että älä tule lähemmäs.Sillee ulvahtelee niinkuin peloissaan ja "näykkii ilmaa " - siis ei koiria. Pysyttelee ylipäätään kauempana kaikista koirista. Uskaltaa kyllä nuuskia saman kokoisia tai pienempiä ja niiden kanssa uskaltaa olla, mutta harvemmin se enää leikkii niiden kanssa,mutta sillä on joku pomotteluvietti päällä ja luulee aina olevansa melkein se kukko tässä tapauksessa kana tunkiolla ja omii kaikki kepit mitä löytää yms.. Ihmisille se on sellainen rapsuteltava kultamussukka ja ottaa enemmän kontaktia koirapuistossa ihmisiin kuin koiriin .Uroskoirat on pahimpia, kun vähän uskaltaakin joku uros tulla "ehdottelemaan" eli toisin sanoen nousta selkään niin siinä saa kyllä uros kyytiä. Oikeasti välillä pelkään että se näykkäisee jotain kovempaa. : S Ei tarkoita kumminkaan pahaa, yrittää vaan pysyä loitommalla varsinkin isoista koirista. Onkohan sillä joku trauma tullut, kun raukka pienikokoisena narttuna on jäänyt jalkoihin leikeissä. Narttujen kanssa meidän narttu tulee tosi hyvin toimeen. Se onkin jännä - eikö yleensä sanota että nartut ei tule toimeen keskenään. On sillä vanhoja kamuja joiden kanssa tulee kauheet leikit aikaiseksi.


      • Saana83
        meidänbortsu kirjoitti:

        Siis mä olen oikeasti ihmetellyt että mitä ihmettä tämän meidän parivuotiaan borderinartun kanssa. Se on ollut luonteeltaan aina vähän ujohko, mutta pentuna oli melkoinen villipeto hyvässä mielessä muiden koirien kanssa. Tuli hyvin muiden koirien kanssa toimeen ja paljon sosiaalistettiinkin sitä varhain. Se oli vähän höhlä ja antoi uroskoirien humputtaa, katseli vaan kummissaan tai samalla leikki jonkun kanssa eikä osannut pelätä isojakaan koiria. Oli kuitenkin semmonen peloton.

        Harrastustoiminnassa on ihan kiltisti kun keskittyy omaan juttuunsa. Nyt siitä on tullut koirapuistossa rasittava (käydään melko paljon kun kaupungilla ei mitkään maailman parhaat tsäänssit juosta vapaana muualla). Kun mennään isojen koirien puolelle se alkaa samantien äristä niille isoille ja pelottelee että älä tule lähemmäs.Sillee ulvahtelee niinkuin peloissaan ja "näykkii ilmaa " - siis ei koiria. Pysyttelee ylipäätään kauempana kaikista koirista. Uskaltaa kyllä nuuskia saman kokoisia tai pienempiä ja niiden kanssa uskaltaa olla, mutta harvemmin se enää leikkii niiden kanssa,mutta sillä on joku pomotteluvietti päällä ja luulee aina olevansa melkein se kukko tässä tapauksessa kana tunkiolla ja omii kaikki kepit mitä löytää yms.. Ihmisille se on sellainen rapsuteltava kultamussukka ja ottaa enemmän kontaktia koirapuistossa ihmisiin kuin koiriin .Uroskoirat on pahimpia, kun vähän uskaltaakin joku uros tulla "ehdottelemaan" eli toisin sanoen nousta selkään niin siinä saa kyllä uros kyytiä. Oikeasti välillä pelkään että se näykkäisee jotain kovempaa. : S Ei tarkoita kumminkaan pahaa, yrittää vaan pysyä loitommalla varsinkin isoista koirista. Onkohan sillä joku trauma tullut, kun raukka pienikokoisena narttuna on jäänyt jalkoihin leikeissä. Narttujen kanssa meidän narttu tulee tosi hyvin toimeen. Se onkin jännä - eikö yleensä sanota että nartut ei tule toimeen keskenään. On sillä vanhoja kamuja joiden kanssa tulee kauheet leikit aikaiseksi.

        "eli minulla on oma 4vuotta vanha borderterrieri ja haluaisin toisen koiran sille kaveriksi ja itselleni harrastus koiraksi. Olen ihastunut bordercollie rotuun ja haluaisin sellaisen omistavilta tietoa rodusta, miten se pärjää toistenkoirien kanssa, millainen luonne sillä on, ruokkimisesta ja kaikesta... Kaikki tieto on tervetullutta"

        Terrieri vs bordercollie asetelma on kyllä mielenkiintoinen. Meidän narttu tulee tosi hyvin terrierien kanssa toimeen ja yksi hyvä kaveri onkin semmoinen leikkisä pikku terrieri. : ) Mutta ainakin tuttavani bordercollieuroksella on semmoinen isottelu päällä että en tiedä miten terrieriuros ja bortsu tulevat toimeen. Perheelläni on joskus ollut semmoinen oikein äkäpussiterrieriuros kun olin lapsi... Jos sinulla on narttu niin narttu ja narttu voisivat olla hyvä yhdistelmä tai narttu ja uros.

        Meillä pärjää mainiosti muiden koirien kanssa. Pysyttelee yleensä vähän loitommalla, koska on hyvin rauhallinen luonteeltaan eikä mikään hirveän leikkisä. Luonne on pehmeä, aivan tolkuttoman ihmisrakas ja hellyydenkipeä, hirveän varmisteleva, ehkä liiankin eli haluaa tosi paljon miellyttää ja kun aletaan tokoilemaan niin se on tosi keskittymiskykyinen ja valpas. Paras koirarotu!! Huomionkipeä tuo on kyllä ja seuraa kokoajan perässä. Jos ei saa huomiota niin sitten se tulee viereen ja laittaa tassun käden päälle. x ) "Rapsuta nyt mua!" Tarvitsee vain hirveän paljon sitä aktiviteettia, eli jos haluat helpon koiran niin älä ota bortsua. Joku harrastus pitää olla että se saa purkaa sitä loputonta energiaansa. Olisi hyvä jos se saisi juosta vapaana ja tarvii melko paljon liikuntaakin verrattuna pikkuterrieriin. Itse asun kerrostalossa että paljon tulee lenkkeiltyä mutta tässä lähellä on kuitenkin paljon metsiä missä voi juoksennella vapaana.
        Meidän bortsun vatsa on melko herkkä. Aluksi syötettiin Royal Caninia, mutta halusin halvempaa ruokaa, ei siis mitään todella halpaa vaan vähän halvempaa. Turkki näytti yhtäkkiä tosi kuivalta ja se rapsutti itseään kokoajan. Todettiin että se ruoka ei hälle sopinut niin vaihdettiin sitten Brit Care allergisille koirille sopivaan ruokaan. Ei se ole halpaa, mutta turkki kiiltää.
        Mutta kannattaa lukea netistä enemmän. Löytyy paljon tietoa bordercollieista. Sitten vaan pohtimaan tiedon perusteella että onko bordercollie se rotu, minkä haluat. : )


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2058
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1962
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      149
      1563
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1217
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1184
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe