kaivinkone yrittämistä miettivä

alalle aaikova

joo elikkäs oman koneen hankintä mielessä mutta töitä tarttisi löytyä 15-20 tonnin koneelle ympäri vuoden. metsä hommia ilmeisesti riittää nillä ketkä ovat sinne ns "sisään päässeet" mutta miten aloitteleva saisi metsä hommiin kenkää oven rakoon? mietteissä on ollut tosiaan 15-20 tonnin kone mihin kesla varustelisi harvesteri hilppeet ja sitten kesällä kun hiljenee metsä autoteiden tekoa, ojitusta ja oja rumpujen laittoa?
niin ja jos sanot että soita sinne ja sano et voit tulla 30 euroo tunti nii en lähe taksojen polkemisee tai urakallahan mettä hommat suurimmaks osaks kai tehdään mutta hyvästä työstä täytyy saada kunnon korvaus..

35

11878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • åkerman pelaa

      Ilman koulutusta ei kannata lähteä yrittäjäksi.

      Paljonko tunteja takana kaivinkoneella?

      • oliskin tunteja

        Nämä kaivinkonemiehet kuvittelee että riittää kun siihen koneeseen laittaa harvesterihilppeet ja ei kun metsään. Voi hyvä isä sentään ...


    • Annetaan metsän pohjan käsittely suuremmissa pompseissa, mutta on metsäkeskus jolle voi tehdä tarjouksen, lisäksi muutama metsäyhtiö kilpailuttaa myös suoraan alueiden käsittelyä.. Aika vaikea sinne on kiilata väliin muuta kuin hinnalla.

      Onnea yrittämiseellesi.

    • nääs...

      Jos haluaa ojia alkaa tekeen niin ei sillon kannata harvesteri hommia samaan aikaan suunnitteen. Paras aika ojien kaivuuseen kun on talvi. Harvesteri kamppeet maksaa pitkän pennin lisää, mutta saako niiden kanssa koneelle tarpeeksi paljon pereen tunti hinnan(urakassa myös laskettava tämä asia)

    • Kari W.

      Sanokaa nyt arvoisat urakoitsijat ja yrittäjät että tällä hetkellä maanrakennusalalla on aivan liikaa tarjontaa! Tuntiveloitukset on poljettu ylitarjonnasta johtuen 50€ luokkaan joka on ihan naurettava sijoitettuun pääomaan verrattuna. Ajatelkaa nyt esim. kone 150 000, tiltti 25 000, iskuvasara 20 000, kauhoja 10 000, tärylätkä 5 000, pakettiauto jossa huoltotyökaluja yms. 50 000, vaihtolavakuorma-auto 140 000, hiab:kin olis kiva 20 000 ja kaikki muu vakuutukset, polttoaineet, työvatteet, tarvittavat koulutukset (tieturva, työturvallisuus), jos meinaat ajaa muutakin kuin omaa multaa kuorma-autollasi niin vaaditaan liikennelupa, halli jossa korjata ja säilyttää kalustoa, vaihtolavoja, pihahommiin pikkukone ja bobcat yms. yms. yms. yms. Hinnat olivat uusien noin hintoja, mutta vaikka kaluston arvo olisi edes 1/3 osa niin yrityksen liikevaihto täytyy silti olla lähes 200 000€ vuodessa ja kuinka monta tuntia siihen saa laskuttaa 50 alv?

      En halua missään nimessä torpedoida ajatusta, se on hyvä jos yrittäjyys kiinnostaa! Alalla nyt olevat vanhat tekijät siirtyvät jossain vaiheessa eläkkeelle ja taantuma korjaa kuumakellet on terveen uuden polven aika nousta, mutta harkitsisin näin taantuman keskellä kaksi kertaa lähteäkö leikkiin mukaan vai löytääkö itsensä kauppalehden urheilusivuilta...

      Itse rupeaisin vaikka putki- tai sähkömieheksi, veloittavat 38,50 alv 0% ja pääoman sijoitus on huomattavasti pienempi tosin siinä on se ikävä puoli että esim. sähkömieheksi ei voi vaan ruveta. Se vaatii koulutusta ja luvat työhön, kaivinkone kuskiksi voi vaan ryhtyä... olisiko siinä eräs syy alan ylitarjontaan?

      • jdhsjaksl

        Jos kaivurin tunti taksa on 50 egee, on se yleensä peruskoneen taksa, tiltit ja etenkin iskuvasara nostaavat tunti hinnan 75-90egeen tunti. Siitäkään huolimatta taksa ei päätä huimaa. Mitä tulee noihin huolto-autoihin ja hiab-autoihin voi sitä kyllä toihin mennä vaikka bussilla. Itselläkään ole kuin henkilofarkku ja hyvin olen pärjännyt.


      • 111
        jdhsjaksl kirjoitti:

        Jos kaivurin tunti taksa on 50 egee, on se yleensä peruskoneen taksa, tiltit ja etenkin iskuvasara nostaavat tunti hinnan 75-90egeen tunti. Siitäkään huolimatta taksa ei päätä huimaa. Mitä tulee noihin huolto-autoihin ja hiab-autoihin voi sitä kyllä toihin mennä vaikka bussilla. Itselläkään ole kuin henkilofarkku ja hyvin olen pärjännyt.

        Mistä lähtien tiltistä on voinut ekstraa pyytää?


      • -
        111 kirjoitti:

        Mistä lähtien tiltistä on voinut ekstraa pyytää?

        Siitä lähtien kun konemies tarttuu laskimeen ja ottaa koneen ja varusteiden kustannukset ja sidotun pääoman mukaan tuntihintaan.

        texas instruments ti-30 eco maksaa 15 ekee ja toimii täysin aurinkokennolla, aina voi laskea hinnan oikein eikä voi patterin loppumista syyttää vääristä hinnoista. suosittelen.


      • venkuli

        Yks voi laittaa tuon 150 tonni koneeseen ja toiset 150 tonnii muuhun härpäkkeeseen yms.

        Mut toinen laittaa 30 tonnii käytettyyn missä kallistuva luiskakauha, kuljetukset hoitaa paikallinen liikennöitsijä, huollot ja korjaukset paikallinen huoltoliike. Koulutuksiin ei aikaa tuhlata. Kaikki hommat yhdellä kauhalla ja pienellä pääomalla, mutta kauppa käy kuin rasvattu kun hinta on halpa !


      • Kakemaalta
        venkuli kirjoitti:

        Yks voi laittaa tuon 150 tonni koneeseen ja toiset 150 tonnii muuhun härpäkkeeseen yms.

        Mut toinen laittaa 30 tonnii käytettyyn missä kallistuva luiskakauha, kuljetukset hoitaa paikallinen liikennöitsijä, huollot ja korjaukset paikallinen huoltoliike. Koulutuksiin ei aikaa tuhlata. Kaikki hommat yhdellä kauhalla ja pienellä pääomalla, mutta kauppa käy kuin rasvattu kun hinta on halpa !

        Yrittäminen on taitolaji, itse olen laittanut koneisiin kiinni juuri tuon 30 000 korjauksineen ja kauppa käy liian hyvin. Taidan nostaa taas tuntiveloitusta.


      • sivusta seurannut
        Kakemaalta kirjoitti:

        Yrittäminen on taitolaji, itse olen laittanut koneisiin kiinni juuri tuon 30 000 korjauksineen ja kauppa käy liian hyvin. Taidan nostaa taas tuntiveloitusta.

        Minä en ota työmaaleni tuommosta 30 000 tippa kannua. Miksi pitää ottaa töihin 45e/h tekevä kone joka junnaa työmaalla kuukauden kun 59e/ tekee saman työn viikossa. Eli kaikki on kiini ammattitaidosta ja sitä asiakkaat arvostavat


      • hyvä siipi
        sivusta seurannut kirjoitti:

        Minä en ota työmaaleni tuommosta 30 000 tippa kannua. Miksi pitää ottaa töihin 45e/h tekevä kone joka junnaa työmaalla kuukauden kun 59e/ tekee saman työn viikossa. Eli kaikki on kiini ammattitaidosta ja sitä asiakkaat arvostavat

        Tuo oli hyvin sanottu, aina nopeemmin saa koneen pihalleen uutta työtä odottamaan. Mielummin 45e/h kuukausi kun 59e/ h viikko.

        Kyllä on kova kiire kaivaa itsensä ja muut työtömäksi. Riukuvammaksella on aikoinaan pystynyt itsensä ja jopa perheensä elättämään. Mun mielestä järjen vähyyttä, niin santa kun puutavara ajossakin. Mitä enemmän saa kerralla vietyä sitä juhlavampi konkurssi. Taluodellinen tilanne ei muutu vaikka veisi tuplamäärät tavaraa, koska se pakottaa myös muut hankkimaan järeempää kalustoa ja taas laskee hinnat ja pääoma kustannuksen senkun vaan kasvaa.

        Eipä nuo koneurakoitsijatkaan nykyään enää eväitä tarvitse.. riittää kun syö toisiaan niin kuin autoilijat ovat tehneet kautta aikain.


      • jep jep...
        111 kirjoitti:

        Mistä lähtien tiltistä on voinut ekstraa pyytää?

        Näin se vain on ainakin etelä Suomessa... Pyytäähän aina voi. Aina pitää sen verta pyytää mikä menee ilman isoja nikotteluja läpi. Tyhmähän se on joka halvalla tekee jos olisi enemmänkin saanu samasta hommasta, mutta harrastella aina saa jos on siihen varaa.


      • 111
        jep jep... kirjoitti:

        Näin se vain on ainakin etelä Suomessa... Pyytäähän aina voi. Aina pitää sen verta pyytää mikä menee ilman isoja nikotteluja läpi. Tyhmähän se on joka halvalla tekee jos olisi enemmänkin saanu samasta hommasta, mutta harrastella aina saa jos on siihen varaa.

        Itsehän pkseudulla töitä teen, eikä sitä kyllä varaa yli 70 tunnilta ole pyytää, jos töitä tahtoo tehdä. Harrasteluksi homma menee tuossa 50 alapuolella, tällä hetkellä puolitalkoota.


      • Jyrämane
        hyvä siipi kirjoitti:

        Tuo oli hyvin sanottu, aina nopeemmin saa koneen pihalleen uutta työtä odottamaan. Mielummin 45e/h kuukausi kun 59e/ h viikko.

        Kyllä on kova kiire kaivaa itsensä ja muut työtömäksi. Riukuvammaksella on aikoinaan pystynyt itsensä ja jopa perheensä elättämään. Mun mielestä järjen vähyyttä, niin santa kun puutavara ajossakin. Mitä enemmän saa kerralla vietyä sitä juhlavampi konkurssi. Taluodellinen tilanne ei muutu vaikka veisi tuplamäärät tavaraa, koska se pakottaa myös muut hankkimaan järeempää kalustoa ja taas laskee hinnat ja pääoma kustannuksen senkun vaan kasvaa.

        Eipä nuo koneurakoitsijatkaan nykyään enää eväitä tarvitse.. riittää kun syö toisiaan niin kuin autoilijat ovat tehneet kautta aikain.

        oli jossain päin Kainuuta kielettyjä automiesten tehtyä sellaisen sopimuksen keskenään, siellä suunnalla oli kyllä kuulema ollut uusimmat nuppiautot. Autohommassa kyllä näkee tämän järjettömyyden luullaan olevan edistyksellisiä kun lisätään akseleita,korotetaan laitoja ja ajetaan yötä päivää, siinä kiimassa ei huomata että kustannukset karkaavat käsistä. Lopputulos on monesti että jos ei auto kerkiä loppua niin mies loppuu.


      • airfoil joka ei kirj
        hyvä siipi kirjoitti:

        Tuo oli hyvin sanottu, aina nopeemmin saa koneen pihalleen uutta työtä odottamaan. Mielummin 45e/h kuukausi kun 59e/ h viikko.

        Kyllä on kova kiire kaivaa itsensä ja muut työtömäksi. Riukuvammaksella on aikoinaan pystynyt itsensä ja jopa perheensä elättämään. Mun mielestä järjen vähyyttä, niin santa kun puutavara ajossakin. Mitä enemmän saa kerralla vietyä sitä juhlavampi konkurssi. Taluodellinen tilanne ei muutu vaikka veisi tuplamäärät tavaraa, koska se pakottaa myös muut hankkimaan järeempää kalustoa ja taas laskee hinnat ja pääoma kustannuksen senkun vaan kasvaa.

        Eipä nuo koneurakoitsijatkaan nykyään enää eväitä tarvitse.. riittää kun syö toisiaan niin kuin autoilijat ovat tehneet kautta aikain.

        Kaikkien on nykyään kasvatettava osa mansikoista harson alla, kukaan ei hyody mitään, menee vain se harson hinta ja sen hoito ja levitys. Kaikille olisi sama tulos kasvattaa ilman harsoa. Perunalla sama juttu harson kanssa.


      • Maanrakentaja -78
        airfoil joka ei kirj kirjoitti:

        Kaikkien on nykyään kasvatettava osa mansikoista harson alla, kukaan ei hyody mitään, menee vain se harson hinta ja sen hoito ja levitys. Kaikille olisi sama tulos kasvattaa ilman harsoa. Perunalla sama juttu harson kanssa.

        Jos vielä saat alan valita, niin en maansiirtotöitä voi suositella kenellekkään heikkohermoiselle tai laiskalle.
        Kaikki hommat kilpailutetaan ja tarjontaa on yllin kyllin ja maanviljelijät vielä EU:n tuilla mukana.
        Aivan sama onko kone uusi vai käytetty, toisessa suuret pääomakulut ja toisessa suuret korjauskulut ja hermot menee.
        Tuntiveloitukset 50 €:n molemmin puolin ovat erittäin huonoja, oikea hinta tulisi lähennellä 100 €:tä, jotta voisit elää kuten ihmiset yleensä. Pitää lomat ja viikonloppuvapaat jne... ja joskus vielä saada kohtuullinen eläke.
        Kuorma-auto hommat vieläkin huonompia, suurien polttoainekulujen vuoksi.
        Mielestäni kaikkien tulisi osallistua kilpailuun, ei ole oikein, että kunnat ottavat säästönsä pelkästään yrittäjiä kilpailuttamalla. Kunnan insinöörin lepokotihommat varmasti tehtäisiin kilpailuttamalla puoleen hintaan. Ei tarvitse paleltua ja möyriä kurassa, eikä oikein vastatakkaan mistään.
        Suosittelen aloittajaa mielummin alkamaan asentamaan lämpöpumppuja, saat jo yhdestä keikasta kaivinkoneyrittäjän kuukauden tilin. Siististi ilman isompia riskejä ja kysyntää riittää ensin myyntiin ja asennukseen ja sen jälkeen korjaamiseen vuosikymmeniksi eteenpäin.


      • hyvä siipi
        Maanrakentaja -78 kirjoitti:

        Jos vielä saat alan valita, niin en maansiirtotöitä voi suositella kenellekkään heikkohermoiselle tai laiskalle.
        Kaikki hommat kilpailutetaan ja tarjontaa on yllin kyllin ja maanviljelijät vielä EU:n tuilla mukana.
        Aivan sama onko kone uusi vai käytetty, toisessa suuret pääomakulut ja toisessa suuret korjauskulut ja hermot menee.
        Tuntiveloitukset 50 €:n molemmin puolin ovat erittäin huonoja, oikea hinta tulisi lähennellä 100 €:tä, jotta voisit elää kuten ihmiset yleensä. Pitää lomat ja viikonloppuvapaat jne... ja joskus vielä saada kohtuullinen eläke.
        Kuorma-auto hommat vieläkin huonompia, suurien polttoainekulujen vuoksi.
        Mielestäni kaikkien tulisi osallistua kilpailuun, ei ole oikein, että kunnat ottavat säästönsä pelkästään yrittäjiä kilpailuttamalla. Kunnan insinöörin lepokotihommat varmasti tehtäisiin kilpailuttamalla puoleen hintaan. Ei tarvitse paleltua ja möyriä kurassa, eikä oikein vastatakkaan mistään.
        Suosittelen aloittajaa mielummin alkamaan asentamaan lämpöpumppuja, saat jo yhdestä keikasta kaivinkoneyrittäjän kuukauden tilin. Siististi ilman isompia riskejä ja kysyntää riittää ensin myyntiin ja asennukseen ja sen jälkeen korjaamiseen vuosikymmeniksi eteenpäin.

        Ei nämä suomalaiset ressukkayrittäjät pysy niitä lämpöpumppuja asentamaan, muuta kun talkoo henkisesti. Kova tarve ottaa muutama asentaja töihin ja sitten laskea asennuksen hinta heti niin alas kun se on mahdollista, jotta työtä riittäisi kaikille palkkaamilleen asentajille. Sitten taistellaan hunosta työn laadusta.. asentajan pitäisi saada työ tehtyä tunnissa, että jäisi myös "toimitusjohtajalle" hänen työsnsä arvoinen palkka "erinomaisesta" talkootyön järjestelemisestä.

        Kova tarve antaa työ ilmaiseksi toisille, mielellään vielä toisen tekemänä ja sitten alkaa narina kun ei pärjää, työntekijän palkat ja sivukulut on niin korkeat täällä suomessa. Pakko tehdä vaan itse yötä päivää.

        Ruosteinen autonvanne kun pitäisi antaa jollekin ilmaiseksi, niin koittaa maailman loppu, miksi työn hinta pitää aina polkea talkoon tasolle.

        Nämä ressukat kun sen joskus ymmärtäisi, ettei hinta ole ainoa kilpailukonsti. Itse arvostan työn loppuun tekemistä kunnolla, ettei aina tarvitse tehdä viimeistelyä itse, vaikka on mielestään ostanut sen asennettuna.

        Esimerkki. Lumityöt oli urakoitsijan mielestä riittävästi tehty, kun pääsin nelivetoautolla juuri ja juuri pihalle. Mun mielestä ei ollut tehnyt työtä kunnolla, hintaa en ollut tinkinyt enkä kilpailuttanut. Maksan kunnolla tehdystä työstä mielellään, huonosti tehdystä ja keskeneräisestä en maksa yhtään. Eikä tarvitse tulla tekemään loppuun, teen itse ja jatkossa tekee joku muu joka pystyy sen hoitaman kunnolla loppuun asti.

        Lämpöpumppu asentajat ym.. tehkää työ itse, pitäkää kunnon hintaa työllänne ja tehkää vähemmän. Yötä päivää tekeminen ilmaiseksi.. johtaa yksinäisyyteen sairastumisiin ja lopulta "perseauki" tukevalle eläkkeelle. Eikä ketään enää muista kuinka halvalla teit itsesi sairaseläkkeelle, vaan päin vastoin eläkkeellä voi tehdä vieläkin halvemmalla ja on pakko tehdä kun niitä maksuja ei pystynyt maksamaan aikoinaan hintakilpailulla poljetuilla työn hinnoilla.

        Iso kaivinkone kuljettajineen siirtokalusto huoltoauto = a 55 eur/h alv.

        Oviasentaja huoltoauto = a 60 eur /h alv myös matka-aika ja kilometrit laskutetaan. Ovimiehellä pääomakulut olemattomat. Kaivurissa ja kuljetuskalustossa järjettömät eikä vättämättä aina tuottavassa työssä.

        Suomalainen "tosimies" kuvittelle, kun on vaan paljon töitä se riittää. Huomioimatta sitä, että menot ovat joka tehdystä tunnista suuremmat kuin tulot ja sitten unohtuu veronmaksu ym... Konkurssiin ajautuminen on verottajan syy, sekä suomen kova verotus... mutta ei missään vaiheessa hyväntekeväisyys hengessä tehty "liiketoiminta", ilman järjen hiventä ja 5 euron laskinta.
        yli 20 vuotta yrittäjänä ollut ja edelleen perseauki, mutta nyt jo lähes velaton.


      • Nähty on
        hyvä siipi kirjoitti:

        Ei nämä suomalaiset ressukkayrittäjät pysy niitä lämpöpumppuja asentamaan, muuta kun talkoo henkisesti. Kova tarve ottaa muutama asentaja töihin ja sitten laskea asennuksen hinta heti niin alas kun se on mahdollista, jotta työtä riittäisi kaikille palkkaamilleen asentajille. Sitten taistellaan hunosta työn laadusta.. asentajan pitäisi saada työ tehtyä tunnissa, että jäisi myös "toimitusjohtajalle" hänen työsnsä arvoinen palkka "erinomaisesta" talkootyön järjestelemisestä.

        Kova tarve antaa työ ilmaiseksi toisille, mielellään vielä toisen tekemänä ja sitten alkaa narina kun ei pärjää, työntekijän palkat ja sivukulut on niin korkeat täällä suomessa. Pakko tehdä vaan itse yötä päivää.

        Ruosteinen autonvanne kun pitäisi antaa jollekin ilmaiseksi, niin koittaa maailman loppu, miksi työn hinta pitää aina polkea talkoon tasolle.

        Nämä ressukat kun sen joskus ymmärtäisi, ettei hinta ole ainoa kilpailukonsti. Itse arvostan työn loppuun tekemistä kunnolla, ettei aina tarvitse tehdä viimeistelyä itse, vaikka on mielestään ostanut sen asennettuna.

        Esimerkki. Lumityöt oli urakoitsijan mielestä riittävästi tehty, kun pääsin nelivetoautolla juuri ja juuri pihalle. Mun mielestä ei ollut tehnyt työtä kunnolla, hintaa en ollut tinkinyt enkä kilpailuttanut. Maksan kunnolla tehdystä työstä mielellään, huonosti tehdystä ja keskeneräisestä en maksa yhtään. Eikä tarvitse tulla tekemään loppuun, teen itse ja jatkossa tekee joku muu joka pystyy sen hoitaman kunnolla loppuun asti.

        Lämpöpumppu asentajat ym.. tehkää työ itse, pitäkää kunnon hintaa työllänne ja tehkää vähemmän. Yötä päivää tekeminen ilmaiseksi.. johtaa yksinäisyyteen sairastumisiin ja lopulta "perseauki" tukevalle eläkkeelle. Eikä ketään enää muista kuinka halvalla teit itsesi sairaseläkkeelle, vaan päin vastoin eläkkeellä voi tehdä vieläkin halvemmalla ja on pakko tehdä kun niitä maksuja ei pystynyt maksamaan aikoinaan hintakilpailulla poljetuilla työn hinnoilla.

        Iso kaivinkone kuljettajineen siirtokalusto huoltoauto = a 55 eur/h alv.

        Oviasentaja huoltoauto = a 60 eur /h alv myös matka-aika ja kilometrit laskutetaan. Ovimiehellä pääomakulut olemattomat. Kaivurissa ja kuljetuskalustossa järjettömät eikä vättämättä aina tuottavassa työssä.

        Suomalainen "tosimies" kuvittelle, kun on vaan paljon töitä se riittää. Huomioimatta sitä, että menot ovat joka tehdystä tunnista suuremmat kuin tulot ja sitten unohtuu veronmaksu ym... Konkurssiin ajautuminen on verottajan syy, sekä suomen kova verotus... mutta ei missään vaiheessa hyväntekeväisyys hengessä tehty "liiketoiminta", ilman järjen hiventä ja 5 euron laskinta.
        yli 20 vuotta yrittäjänä ollut ja edelleen perseauki, mutta nyt jo lähes velaton.

        Velkarahalla ei kannata ryhtyä mitään auto tai konehommia ruveta harrastamaan.


      • koppelot
        Nähty on kirjoitti:

        Velkarahalla ei kannata ryhtyä mitään auto tai konehommia ruveta harrastamaan.

        Alalla on todellakin tällä hetkellä ylitarjontaa, suuremmat urakat on kilpailtu verisesti, tai sitten ovat niin suuria kokonaisuuksia, ettei yhden koneen kaivuriurakoitsijalla ole asia niihin. Reilulla viidenkympin tuntihinnallakin voi kyllä tulla toimeen, jos kalusto ei sido liikaa pääomaa ja itse kaivat. Kuitenkin ennenkuin hankit konetta yritä varmistaa edes muutamia pidempiaikaisia kohteita, parilla rakennuksen pohjalla ei elä.
        Varteenotettava vaihtoehto, jos välttämättä haluat kaivaa, on tuollainen minikone.
        Tuntihinta töissä lähes sama mutta kulut suhteessa painoon !
        Metsäkäyttö on siten oma lukunsa. Väittäisin kuitenkin omasta kokemuksesta että pyöräalustaiset, metsätöihin alun perin suunnitellut koneet pesevät maastokelpoisuudessa telakaivurin muutamia harvoja poikkeuksia lukuunottamatta 6-0. Jotta kaivinkoneen kulkeminen metsämaastossa onnistuu kivutta, vaaditaan kauhan apua kääntymiseen ja kivien sekä ojien ylittämiseen. Kaivinkoneen ainoa etu on mielestäni yksinkertainen ja koeteltu perusrakenne.
        Ja vielä tuohon hinnoitteluun..
        Meilläkin emäntä tekee tietokoneella töitä yrittäjänä liki 70 euroa tunti alv.....
        ja voi vielä periä km-korvaukset ja matka-ajat....


      • cat 312 metsä
        koppelot kirjoitti:

        Alalla on todellakin tällä hetkellä ylitarjontaa, suuremmat urakat on kilpailtu verisesti, tai sitten ovat niin suuria kokonaisuuksia, ettei yhden koneen kaivuriurakoitsijalla ole asia niihin. Reilulla viidenkympin tuntihinnallakin voi kyllä tulla toimeen, jos kalusto ei sido liikaa pääomaa ja itse kaivat. Kuitenkin ennenkuin hankit konetta yritä varmistaa edes muutamia pidempiaikaisia kohteita, parilla rakennuksen pohjalla ei elä.
        Varteenotettava vaihtoehto, jos välttämättä haluat kaivaa, on tuollainen minikone.
        Tuntihinta töissä lähes sama mutta kulut suhteessa painoon !
        Metsäkäyttö on siten oma lukunsa. Väittäisin kuitenkin omasta kokemuksesta että pyöräalustaiset, metsätöihin alun perin suunnitellut koneet pesevät maastokelpoisuudessa telakaivurin muutamia harvoja poikkeuksia lukuunottamatta 6-0. Jotta kaivinkoneen kulkeminen metsämaastossa onnistuu kivutta, vaaditaan kauhan apua kääntymiseen ja kivien sekä ojien ylittämiseen. Kaivinkoneen ainoa etu on mielestäni yksinkertainen ja koeteltu perusrakenne.
        Ja vielä tuohon hinnoitteluun..
        Meilläkin emäntä tekee tietokoneella töitä yrittäjänä liki 70 euroa tunti alv.....
        ja voi vielä periä km-korvaukset ja matka-ajat....

        Kyllä telakone metsässäkin kaivuritöissä paras, motot sitten eri asia...


      • eituumittää
        cat 312 metsä kirjoitti:

        Kyllä telakone metsässäkin kaivuritöissä paras, motot sitten eri asia...

        Ei voi kyllä kun ihmetellä tätä touhua...Tuntuu olevan aika monella laskimesta patterit vähissä.Olen yrittäny ja aika monelle selittää että kannattaisko laskeskella uudelleen hintoja kun muurarit ja sähkömiehet ottaa saman hinnan kun toiset kaivinkoneella tai ok-talon kokosella traktorilla...
        Esim. lumitöihin ei ole mitään asiaa traktorikalustolla jos yrittää ihan pelkästään yrittäjänä pärjätä,isännät pitää huolen ettei vaan tarvi kenenkään maksaa liikaa.
        Kaivinkone hommissa vähän sama juttu mutta onneksi ihan kaikkia tumpeloita ei kovin kauaa katsella missään "virallisemmilla" työmailla vaan ne passitetaan takasin navetan taakse harjottelemaan.


      • hyväsiipi
        eituumittää kirjoitti:

        Ei voi kyllä kun ihmetellä tätä touhua...Tuntuu olevan aika monella laskimesta patterit vähissä.Olen yrittäny ja aika monelle selittää että kannattaisko laskeskella uudelleen hintoja kun muurarit ja sähkömiehet ottaa saman hinnan kun toiset kaivinkoneella tai ok-talon kokosella traktorilla...
        Esim. lumitöihin ei ole mitään asiaa traktorikalustolla jos yrittää ihan pelkästään yrittäjänä pärjätä,isännät pitää huolen ettei vaan tarvi kenenkään maksaa liikaa.
        Kaivinkone hommissa vähän sama juttu mutta onneksi ihan kaikkia tumpeloita ei kovin kauaa katsella missään "virallisemmilla" työmailla vaan ne passitetaan takasin navetan taakse harjottelemaan.

        Lainattu:"Velkarahalla ei kannata ryhtyä mitään auto tai konehommia ruveta harrastamaan."
        .
        -Tarkoitatko, että ensin kaivaa lapiolla, säästää kaivinkoneen hinnan ja ostaa sitten vasta koneen kun raha on säästössä vai miten ?

        - Täytyy kyllä sekin sanoa, jos olisi kaivinkoneen hinta säästössä niin ketä olisi niin tyhmä, että laittaisi sen kaivinkoneeseen. Alkaisi kaivuu -talkoisiin ja menettäisi rahansa koneen arvonlaskussa hetkessä... tosi hyvä sijoitus. Ehkä parempikin paikka rahalle olisi.

        - Parempi kai se on vaan niillä kaivuurahoilla koittaa maksaa konetta, vaikka se tiukkaa tulee jatkossa olemaan. Kertaalleen hankitun rahan tuhoaminen tuntuu vielä tyhmemmältä.

        Kaikki on mennyt niin tiukaksi, ettei ole nykypäivänä mahdollista ajaa santaa kaksiakselisella autolla ja säästää siitä täysperä -kasetti vehkeiden hinta, vaikka ajaisi yötä päivää viidenkuution kuormia. Kasettivehkeillä voi saada velan maksuun kun tarkkana touhuu, vaikka velka tulee olemaan jatkuvana kaverina. Kaluston arvo laskee niin nopeesti ja vanhenee lakimuutoksie takia, suhteutettuna rahdin hintaan.

        Aikoinaan autoilusta on saanut jäämään jopa säästöön, kaluston uudistusta silmällä pitäen. Itseppä hintansa ovat halunneet polkea, hinnalla kilpailemalla.

        Nykyään kai puhuvat keskenään, ketä saa pienemmällä korolla lisää velkaa maksamattomiin polttoaine laskuihin ja verioihin...ennen konkurssia.:D

        Ei ole mikään naurun asia, vaikka tyhmyys aina vähän naurattaa.

        Tuo nimimerkki "eituumittää" kannattaa lukea traktori urakoinnista, se on niin täyttä totta... noista jyväjemmareita.

        Isännillä ei minkäänlaista käsitystä liiketoiminnasta ja sen kulumuodostuksesta. Isäntien oma "Bisssnesss" perustuukin saatuihin tukirahoihin ja niiden riittävyyteen, eikä lainkaan aikaansaannokseen niin kun oikea liiketoiminta. Heitä jonkin verran tuntien, ei mulle mikään yllätys. Mitä vähemmällä työllä pääsee, sen parempi tulos jää, ei kulu tukirahoja polttoaineissin, eikä kalusto ja koneet kulu.

        Liiketoiminnassa yleensä eri päin, eli mitä enemmän tehdään sen parempi tulos.

        Jos pitäisi julkaista tämä omalla nimelläni, niin kyllä julkaisematta jäisi..vaikka asia on ihan täyttä totta.


      • jepulis...
        hyväsiipi kirjoitti:

        Lainattu:"Velkarahalla ei kannata ryhtyä mitään auto tai konehommia ruveta harrastamaan."
        .
        -Tarkoitatko, että ensin kaivaa lapiolla, säästää kaivinkoneen hinnan ja ostaa sitten vasta koneen kun raha on säästössä vai miten ?

        - Täytyy kyllä sekin sanoa, jos olisi kaivinkoneen hinta säästössä niin ketä olisi niin tyhmä, että laittaisi sen kaivinkoneeseen. Alkaisi kaivuu -talkoisiin ja menettäisi rahansa koneen arvonlaskussa hetkessä... tosi hyvä sijoitus. Ehkä parempikin paikka rahalle olisi.

        - Parempi kai se on vaan niillä kaivuurahoilla koittaa maksaa konetta, vaikka se tiukkaa tulee jatkossa olemaan. Kertaalleen hankitun rahan tuhoaminen tuntuu vielä tyhmemmältä.

        Kaikki on mennyt niin tiukaksi, ettei ole nykypäivänä mahdollista ajaa santaa kaksiakselisella autolla ja säästää siitä täysperä -kasetti vehkeiden hinta, vaikka ajaisi yötä päivää viidenkuution kuormia. Kasettivehkeillä voi saada velan maksuun kun tarkkana touhuu, vaikka velka tulee olemaan jatkuvana kaverina. Kaluston arvo laskee niin nopeesti ja vanhenee lakimuutoksie takia, suhteutettuna rahdin hintaan.

        Aikoinaan autoilusta on saanut jäämään jopa säästöön, kaluston uudistusta silmällä pitäen. Itseppä hintansa ovat halunneet polkea, hinnalla kilpailemalla.

        Nykyään kai puhuvat keskenään, ketä saa pienemmällä korolla lisää velkaa maksamattomiin polttoaine laskuihin ja verioihin...ennen konkurssia.:D

        Ei ole mikään naurun asia, vaikka tyhmyys aina vähän naurattaa.

        Tuo nimimerkki "eituumittää" kannattaa lukea traktori urakoinnista, se on niin täyttä totta... noista jyväjemmareita.

        Isännillä ei minkäänlaista käsitystä liiketoiminnasta ja sen kulumuodostuksesta. Isäntien oma "Bisssnesss" perustuukin saatuihin tukirahoihin ja niiden riittävyyteen, eikä lainkaan aikaansaannokseen niin kun oikea liiketoiminta. Heitä jonkin verran tuntien, ei mulle mikään yllätys. Mitä vähemmällä työllä pääsee, sen parempi tulos jää, ei kulu tukirahoja polttoaineissin, eikä kalusto ja koneet kulu.

        Liiketoiminnassa yleensä eri päin, eli mitä enemmän tehdään sen parempi tulos.

        Jos pitäisi julkaista tämä omalla nimelläni, niin kyllä julkaisematta jäisi..vaikka asia on ihan täyttä totta.

        Näinhän se on että kone tai kuljetus yrittämisellä voi tienata pienen omaisuuden jos alottaessa on suuri omaisuus. Mutta näitä kaikenmoisia tapauksia tässä porukassa piisaa. Tällä palstalla kuulluista parhaimpia oli kun joku sanoi että on hinnat laskeneet tuntilaskutuksissakin nyt "laman" myötä. No eihän ne mihkään laske jos niitä itse lähde laskemaan. Ainahan sitä on jonkun mökkiläisen mielestä on liian kallista oli tuntihinta 35 tai 65 euroa alv.


      • Hiabmane
        jepulis... kirjoitti:

        Näinhän se on että kone tai kuljetus yrittämisellä voi tienata pienen omaisuuden jos alottaessa on suuri omaisuus. Mutta näitä kaikenmoisia tapauksia tässä porukassa piisaa. Tällä palstalla kuulluista parhaimpia oli kun joku sanoi että on hinnat laskeneet tuntilaskutuksissakin nyt "laman" myötä. No eihän ne mihkään laske jos niitä itse lähde laskemaan. Ainahan sitä on jonkun mökkiläisen mielestä on liian kallista oli tuntihinta 35 tai 65 euroa alv.

        Toitä on ihan niinkuin ennenkin.Miksi lähteä laskemaan hintaa.Tarkoitan koko suomea.Tunnen paljon yrittäjiä monelta puolen suomea Kaikki sanovat samaa.Maakunnista on lähteneet velkaisimmat yrittäjät elelään suuren rahan (ja kulun) hakuun.Niinpä maakunnissa on tilaa ja työtä sinne jääville.Pääkaupunki alueella on nyt suuria kehän parannus hankkeita niska&nyyssösellä, Sinne on tullut paljon maakuntien miehiä.Kehälle on löydetty kaikkein tehokkaimmat mestarit jotka pitävätä huolen ettei koneet löysäile.Mestareiden verotiedot löytyy netistä kovilta sijoilta.En nyt lähde niitä tällä nimeämään mutta jos viitsii kaivaa niin yllätytte.Alkaa kekkosella.Niin että tulospalkkaus on käytössä,ja se näkyy.Siellä näkyy perjantaisin aina kun hitsaus autot lisää rautaa kauhoihin.Oletteko nähneet kaupungin työmailla hitsaus autoa vaihtamassa huulilevyä????Siinä kun porukka kulkee suomussalmelta töihin helsinkiin ja majoittaa itsensä ja tanssii tulisuudelmassa viikolla, ei siinä varmaan reppua tarvi kun viikon tulot kotiin perjantaina vie.


      • Kaivureiska
        Hiabmane kirjoitti:

        Toitä on ihan niinkuin ennenkin.Miksi lähteä laskemaan hintaa.Tarkoitan koko suomea.Tunnen paljon yrittäjiä monelta puolen suomea Kaikki sanovat samaa.Maakunnista on lähteneet velkaisimmat yrittäjät elelään suuren rahan (ja kulun) hakuun.Niinpä maakunnissa on tilaa ja työtä sinne jääville.Pääkaupunki alueella on nyt suuria kehän parannus hankkeita niska&nyyssösellä, Sinne on tullut paljon maakuntien miehiä.Kehälle on löydetty kaikkein tehokkaimmat mestarit jotka pitävätä huolen ettei koneet löysäile.Mestareiden verotiedot löytyy netistä kovilta sijoilta.En nyt lähde niitä tällä nimeämään mutta jos viitsii kaivaa niin yllätytte.Alkaa kekkosella.Niin että tulospalkkaus on käytössä,ja se näkyy.Siellä näkyy perjantaisin aina kun hitsaus autot lisää rautaa kauhoihin.Oletteko nähneet kaupungin työmailla hitsaus autoa vaihtamassa huulilevyä????Siinä kun porukka kulkee suomussalmelta töihin helsinkiin ja majoittaa itsensä ja tanssii tulisuudelmassa viikolla, ei siinä varmaan reppua tarvi kun viikon tulot kotiin perjantaina vie.

        kyllä täytyy ilmetellä, kuten joku muukin palstalla, kuinka kaivinkonetöissä tuntihinnat ovata alhaiset. Rakennusmiehelle joutuu maksamaa 35-40 €/h alv ja sähkömiehelle 38-45 €/h alv. Jä näillä molemmilla kyllä nuo pääomakulut ovat toista luokkaa. Yksi tuttu tekee 14 t koneella kesäaikaan pääasiassa metsänhoitoyhdistyksille mätästystä ja laikutusta. Hän sanoi, että hän pääsee näissä urakoissa n 70 €/h ansioihin, kun on opetellut työt ja tekee laaatujälkeä. Täytyy muistuttaa, että MHY:t kyllä kilpailuttavat urakat eikä sinne noin vain mennä. Työn laatu on erittäin tärkeä ja jos sitä ei ole loppuvat työt aika pian. Tässäkin hyvä maine kiirii ja asiakkaat haluavat tietyn tekijän töihinsä kokemusten tai maineen perusteella. Niinhän se on kaivutöissäkin, kuten missä tahansa työssä, että noin 50% osaa asiansa, 30% joten kuten ja loppu 20% on väärällä alalla. Ja heitä ei auta edes halpa tuntihinta!


      • just justt
        Kaivureiska kirjoitti:

        kyllä täytyy ilmetellä, kuten joku muukin palstalla, kuinka kaivinkonetöissä tuntihinnat ovata alhaiset. Rakennusmiehelle joutuu maksamaa 35-40 €/h alv ja sähkömiehelle 38-45 €/h alv. Jä näillä molemmilla kyllä nuo pääomakulut ovat toista luokkaa. Yksi tuttu tekee 14 t koneella kesäaikaan pääasiassa metsänhoitoyhdistyksille mätästystä ja laikutusta. Hän sanoi, että hän pääsee näissä urakoissa n 70 €/h ansioihin, kun on opetellut työt ja tekee laaatujälkeä. Täytyy muistuttaa, että MHY:t kyllä kilpailuttavat urakat eikä sinne noin vain mennä. Työn laatu on erittäin tärkeä ja jos sitä ei ole loppuvat työt aika pian. Tässäkin hyvä maine kiirii ja asiakkaat haluavat tietyn tekijän töihinsä kokemusten tai maineen perusteella. Niinhän se on kaivutöissäkin, kuten missä tahansa työssä, että noin 50% osaa asiansa, 30% joten kuten ja loppu 20% on väärällä alalla. Ja heitä ei auta edes halpa tuntihinta!

        Maarakennuspuolella, jossa itse myös töitä teen, vallitsee jonkinmoinen ylimielisyys tai oman osaamisensa ja nopeutensa kova yliarviointi. Harvassa on ne kaivinkonemiehet jotka osaa arvioida työn todellisen keston. Kaikillehan virheitä sattuu, mutta kun samat miehet urakoita ja kustannusarvioita tehdessä arvioi kuukauden työt 2-3 viikon työtunneiksi, ja jälkikäteen manailevat kun urakka "kusee". Sitten kun joku saa sen työn tehtyä todella siinä lasketussa 3 viikossa sen oikean 4 viikon sijaan (165h) ja urakka laskettu jonkin 115h mukaan tyytyväisenä henkseleitä paukutetaan että sanoinhan jotta näin se menee.. hyvä niin mutta ei silti nähdä että sen viimeiset kolmeviikkoa siellä on istuttu 12h päiviä jatkuvasti ja vähä käyty lauantaisinkin että aikataulussa pysytään.. eli todelliset työtunnit on jo pitkästi yli 4viikon tuntia vastaavat.

        Samoin omakotitalorakentajia "vedätetään" kun kerrotaan pohjien teossa menevän muutama päivä ja todellisuudessa siellä ollaan 2viikkoa ja sitte laskua esitettäessä kerrotaan että tää nyt vähä maksaa enemmän ku putkimies oli myöhässä ja mursketta sai odotella ja pohjakin oli niiiin kivinen että.. eli joko kusetusta tai äärimmäistä ammattitaidottomuutta!!

        Mielestäni jos se putkimiestien, louhijoiden, murskeiden ja jne. odottelu on toistuvaa pitkin vuotta niin eikö se silloin kuulu työnluonteeseen eikä vuodesta toiseen tapahtuvaa yllättävää ajanmenoa.. rakennustyömaat kun pakkaa olemaan sellaisia että eri yrittäjien ja tekijöiden aikataulut ei aina välttämättä pakkaa minuutilleen tai tunnilleen osumaan samaan.. se on huomioitava kustannusarvioissa!!
        Harvassa on ne koneyrittäjät jotka jättää muistariippumattomat odotukset laskuttamatta jos ei kerran muuallekkaan voi lähteä kaivamaan välissä, ja näinhän se tulee ollakkin!


      • kyllä näino
        hyvä siipi kirjoitti:

        Ei nämä suomalaiset ressukkayrittäjät pysy niitä lämpöpumppuja asentamaan, muuta kun talkoo henkisesti. Kova tarve ottaa muutama asentaja töihin ja sitten laskea asennuksen hinta heti niin alas kun se on mahdollista, jotta työtä riittäisi kaikille palkkaamilleen asentajille. Sitten taistellaan hunosta työn laadusta.. asentajan pitäisi saada työ tehtyä tunnissa, että jäisi myös "toimitusjohtajalle" hänen työsnsä arvoinen palkka "erinomaisesta" talkootyön järjestelemisestä.

        Kova tarve antaa työ ilmaiseksi toisille, mielellään vielä toisen tekemänä ja sitten alkaa narina kun ei pärjää, työntekijän palkat ja sivukulut on niin korkeat täällä suomessa. Pakko tehdä vaan itse yötä päivää.

        Ruosteinen autonvanne kun pitäisi antaa jollekin ilmaiseksi, niin koittaa maailman loppu, miksi työn hinta pitää aina polkea talkoon tasolle.

        Nämä ressukat kun sen joskus ymmärtäisi, ettei hinta ole ainoa kilpailukonsti. Itse arvostan työn loppuun tekemistä kunnolla, ettei aina tarvitse tehdä viimeistelyä itse, vaikka on mielestään ostanut sen asennettuna.

        Esimerkki. Lumityöt oli urakoitsijan mielestä riittävästi tehty, kun pääsin nelivetoautolla juuri ja juuri pihalle. Mun mielestä ei ollut tehnyt työtä kunnolla, hintaa en ollut tinkinyt enkä kilpailuttanut. Maksan kunnolla tehdystä työstä mielellään, huonosti tehdystä ja keskeneräisestä en maksa yhtään. Eikä tarvitse tulla tekemään loppuun, teen itse ja jatkossa tekee joku muu joka pystyy sen hoitaman kunnolla loppuun asti.

        Lämpöpumppu asentajat ym.. tehkää työ itse, pitäkää kunnon hintaa työllänne ja tehkää vähemmän. Yötä päivää tekeminen ilmaiseksi.. johtaa yksinäisyyteen sairastumisiin ja lopulta "perseauki" tukevalle eläkkeelle. Eikä ketään enää muista kuinka halvalla teit itsesi sairaseläkkeelle, vaan päin vastoin eläkkeellä voi tehdä vieläkin halvemmalla ja on pakko tehdä kun niitä maksuja ei pystynyt maksamaan aikoinaan hintakilpailulla poljetuilla työn hinnoilla.

        Iso kaivinkone kuljettajineen siirtokalusto huoltoauto = a 55 eur/h alv.

        Oviasentaja huoltoauto = a 60 eur /h alv myös matka-aika ja kilometrit laskutetaan. Ovimiehellä pääomakulut olemattomat. Kaivurissa ja kuljetuskalustossa järjettömät eikä vättämättä aina tuottavassa työssä.

        Suomalainen "tosimies" kuvittelle, kun on vaan paljon töitä se riittää. Huomioimatta sitä, että menot ovat joka tehdystä tunnista suuremmat kuin tulot ja sitten unohtuu veronmaksu ym... Konkurssiin ajautuminen on verottajan syy, sekä suomen kova verotus... mutta ei missään vaiheessa hyväntekeväisyys hengessä tehty "liiketoiminta", ilman järjen hiventä ja 5 euron laskinta.
        yli 20 vuotta yrittäjänä ollut ja edelleen perseauki, mutta nyt jo lähes velaton.

        "Ei nämä suomalaiset ressukkayrittäjät pysy niitä lämpöpumppuja asentamaan, muuta kun talkoo henkisesti. Kova tarve ottaa muutama asentaja töihin ja sitten laskea asennuksen hinta heti niin alas kun se on mahdollista, jotta työtä riittäisi kaikille palkkaamilleen asentajille. Sitten taistellaan hunosta työn laadusta.. asentajan pitäisi saada työ tehtyä tunnissa, että jäisi myös "toimitusjohtajalle" hänen työsnsä arvoinen palkka "erinomaisesta" talkootyön järjestelemisestä.

        Kova tarve antaa työ ilmaiseksi toisille, mielellään vielä toisen tekemänä ja sitten alkaa narina kun ei pärjää, työntekijän palkat ja sivukulut on niin korkeat täällä suomessa. Pakko tehdä vaan itse yötä päivää.

        Ruosteinen autonvanne kun pitäisi antaa jollekin ilmaiseksi, niin koittaa maailman loppu, miksi työn hinta pitää aina polkea talkoon tasolle.

        Nämä ressukat kun sen joskus ymmärtäisi, ettei hinta ole ainoa kilpailukonsti. Itse arvostan työn loppuun tekemistä kunnolla, ettei aina tarvitse tehdä viimeistelyä itse, vaikka on mielestään ostanut sen asennettuna.

        Esimerkki. Lumityöt oli urakoitsijan mielestä riittävästi tehty, kun pääsin nelivetoautolla juuri ja juuri pihalle. Mun mielestä ei ollut tehnyt työtä kunnolla, hintaa en ollut tinkinyt enkä kilpailuttanut. Maksan kunnolla tehdystä työstä mielellään, huonosti tehdystä ja keskeneräisestä en maksa yhtään. Eikä tarvitse tulla tekemään loppuun, teen itse ja jatkossa tekee joku muu joka pystyy sen hoitaman kunnolla loppuun asti.

        Lämpöpumppu asentajat ym.. tehkää työ itse, pitäkää kunnon hintaa työllänne ja tehkää vähemmän. Yötä päivää tekeminen ilmaiseksi.. johtaa yksinäisyyteen sairastumisiin ja lopulta "perseauki" tukevalle eläkkeelle. Eikä ketään enää muista kuinka halvalla teit itsesi sairaseläkkeelle, vaan päin vastoin eläkkeellä voi tehdä vieläkin halvemmalla ja on pakko tehdä kun niitä maksuja ei pystynyt maksamaan aikoinaan hintakilpailulla poljetuilla työn hinnoilla.

        Iso kaivinkone kuljettajineen siirtokalusto huoltoauto = a 55 eur/h alv.

        Oviasentaja huoltoauto = a 60 eur /h alv myös matka-aika ja kilometrit laskutetaan. Ovimiehellä pääomakulut olemattomat. Kaivurissa ja kuljetuskalustossa järjettömät eikä vättämättä aina tuottavassa työssä.

        Suomalainen "tosimies" kuvittelle, kun on vaan paljon töitä se riittää. Huomioimatta sitä, että menot ovat joka tehdystä tunnista suuremmat kuin tulot ja sitten unohtuu veronmaksu ym... Konkurssiin ajautuminen on verottajan syy, sekä suomen kova verotus... mutta ei missään vaiheessa hyväntekeväisyys hengessä tehty "liiketoiminta", ilman järjen hiventä ja 5 euron laskinta.
        yli 20 vuotta yrittäjänä ollut ja edelleen perseauki, mutta nyt jo lähes velaton."


        LOISTAVA KIRJOITUS!


      • airfoil joka ei kirj
        hyväsiipi kirjoitti:

        Lainattu:"Velkarahalla ei kannata ryhtyä mitään auto tai konehommia ruveta harrastamaan."
        .
        -Tarkoitatko, että ensin kaivaa lapiolla, säästää kaivinkoneen hinnan ja ostaa sitten vasta koneen kun raha on säästössä vai miten ?

        - Täytyy kyllä sekin sanoa, jos olisi kaivinkoneen hinta säästössä niin ketä olisi niin tyhmä, että laittaisi sen kaivinkoneeseen. Alkaisi kaivuu -talkoisiin ja menettäisi rahansa koneen arvonlaskussa hetkessä... tosi hyvä sijoitus. Ehkä parempikin paikka rahalle olisi.

        - Parempi kai se on vaan niillä kaivuurahoilla koittaa maksaa konetta, vaikka se tiukkaa tulee jatkossa olemaan. Kertaalleen hankitun rahan tuhoaminen tuntuu vielä tyhmemmältä.

        Kaikki on mennyt niin tiukaksi, ettei ole nykypäivänä mahdollista ajaa santaa kaksiakselisella autolla ja säästää siitä täysperä -kasetti vehkeiden hinta, vaikka ajaisi yötä päivää viidenkuution kuormia. Kasettivehkeillä voi saada velan maksuun kun tarkkana touhuu, vaikka velka tulee olemaan jatkuvana kaverina. Kaluston arvo laskee niin nopeesti ja vanhenee lakimuutoksie takia, suhteutettuna rahdin hintaan.

        Aikoinaan autoilusta on saanut jäämään jopa säästöön, kaluston uudistusta silmällä pitäen. Itseppä hintansa ovat halunneet polkea, hinnalla kilpailemalla.

        Nykyään kai puhuvat keskenään, ketä saa pienemmällä korolla lisää velkaa maksamattomiin polttoaine laskuihin ja verioihin...ennen konkurssia.:D

        Ei ole mikään naurun asia, vaikka tyhmyys aina vähän naurattaa.

        Tuo nimimerkki "eituumittää" kannattaa lukea traktori urakoinnista, se on niin täyttä totta... noista jyväjemmareita.

        Isännillä ei minkäänlaista käsitystä liiketoiminnasta ja sen kulumuodostuksesta. Isäntien oma "Bisssnesss" perustuukin saatuihin tukirahoihin ja niiden riittävyyteen, eikä lainkaan aikaansaannokseen niin kun oikea liiketoiminta. Heitä jonkin verran tuntien, ei mulle mikään yllätys. Mitä vähemmällä työllä pääsee, sen parempi tulos jää, ei kulu tukirahoja polttoaineissin, eikä kalusto ja koneet kulu.

        Liiketoiminnassa yleensä eri päin, eli mitä enemmän tehdään sen parempi tulos.

        Jos pitäisi julkaista tämä omalla nimelläni, niin kyllä julkaisematta jäisi..vaikka asia on ihan täyttä totta.

        Olisit kirjoittanut omalla nimellä juttusi, oli meinaan sen varran painavaa asiaa ja pitää paikkansa.


      • Anonyymi
        jepulis... kirjoitti:

        Näinhän se on että kone tai kuljetus yrittämisellä voi tienata pienen omaisuuden jos alottaessa on suuri omaisuus. Mutta näitä kaikenmoisia tapauksia tässä porukassa piisaa. Tällä palstalla kuulluista parhaimpia oli kun joku sanoi että on hinnat laskeneet tuntilaskutuksissakin nyt "laman" myötä. No eihän ne mihkään laske jos niitä itse lähde laskemaan. Ainahan sitä on jonkun mökkiläisen mielestä on liian kallista oli tuntihinta 35 tai 65 euroa alv.

        Hyvin poikani ainakin taloudellisesti pärjää. Töitä riittää on myös oma kaivinkoke. Ahkera kun on. Jotkut luulevat että on se helppoa vain kaivaminen. Onhan se paljon muutakin. Hyvä olla lasku päätä ja pystyä tekemään paperihommat. Jonkinlaista kiinnostusta myös koneisiin ja tarkkaavaisuutta.


      • Anonyymi
        eituumittää kirjoitti:

        Ei voi kyllä kun ihmetellä tätä touhua...Tuntuu olevan aika monella laskimesta patterit vähissä.Olen yrittäny ja aika monelle selittää että kannattaisko laskeskella uudelleen hintoja kun muurarit ja sähkömiehet ottaa saman hinnan kun toiset kaivinkoneella tai ok-talon kokosella traktorilla...
        Esim. lumitöihin ei ole mitään asiaa traktorikalustolla jos yrittää ihan pelkästään yrittäjänä pärjätä,isännät pitää huolen ettei vaan tarvi kenenkään maksaa liikaa.
        Kaivinkone hommissa vähän sama juttu mutta onneksi ihan kaikkia tumpeloita ei kovin kauaa katsella missään "virallisemmilla" työmailla vaan ne passitetaan takasin navetan taakse harjottelemaan.

        Kova on kiire kaivamaan


    • Pahainenviskoja

      Itseäni ihmetyttää nuo maarakennusalan yrittäjät,Töihin kun olen yrittäny päästä vaikka vain kulukorvauksella nii ei,"ei pysty ottamaan kun ei edes omille kuskeille riitä hommia" Sitten kun kuskeilta kyselee onko noin nii töitä on kuitenkin nii että riittää...Aina on yrittäjillä rahat loppu ja konkurssi lähellä jos yrittäjiltä itseltä kysytään,totuus taitaa olla ihan jotain muuta.Pihassa seisoo uuden karheeta bemaria ja mersua nii isännällä kun emännälläki,on uudet talot ja pelit ja vehkeet.Liekö hyvin onnistunutta "verosuunnittelua" tai sitten maarakennusala on todella hyvää bisnestä. Kai se oma kone on käytävä hakemassa

      • Näinjuuri

        Sitä ihmettelet minäki. Yks maanrakennus firma ollu toiminnassa 8v kalustona firmalla on nykyään 5 uutta kaivinkonetta, tämänvuoden mallia oleva massikka n200hp, pyöräkuormaaja, avantti, lavetti ja 10 työntekijää. Työntekijät ajelee uusilla firman pakettiautoilla. Eikö muka kannata? Firma aloitettu yhdellä kaivinkoneella ja lavettiautolla! Toisena vuonna firmalla oli jo 4 työntekijää.


      • Anonyymi
        Näinjuuri kirjoitti:

        Sitä ihmettelet minäki. Yks maanrakennus firma ollu toiminnassa 8v kalustona firmalla on nykyään 5 uutta kaivinkonetta, tämänvuoden mallia oleva massikka n200hp, pyöräkuormaaja, avantti, lavetti ja 10 työntekijää. Työntekijät ajelee uusilla firman pakettiautoilla. Eikö muka kannata? Firma aloitettu yhdellä kaivinkoneella ja lavettiautolla! Toisena vuonna firmalla oli jo 4 työntekijää.

        Ja kuskit ajelee koneita ilman ylityö % ja km korvauksia


    • Anonyymi

      Kannata lakialoitetta kahden sähkömittarin sallimiseksi samassa taloudessa. Yksi mittaisi pörssisähköä sen ollessa halpaa ja toinen sopimussähköä sen ollessa halvempaa.
      Nykyinen laki kieltää kahden mittarin käytön!!
      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/12663

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      75
      2645
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1822
    3. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      273
      1511
    4. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1504
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1487
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1321
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      398
      1293
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      347
      1253
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      380
      1234
    10. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1195
    Aihe