Tässä kaupungissa ei kaikki varmastikaan tiedä mitä haittaa nenäpunkista on. Helposti saa koirapuistoissa ja jos koirat on kadulla nenätysten. Omistajat uulevat varmaan, ettei ole mitenkään vaarallista. Itse hoitaisin kuntoon oman koirani nenäpunkeista ja kyllä me kyädäänkin puistossa ja nenäpunkkihan siellä tulee. Mitä mieltä ootte itse nenäpunkeista??
koiralla nenäpunkki
k i i t o s
147831
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Tekisin SINUT ONNELLISEKSI NAINENMutta EHKÄ onni EI OLE mitä HALUAT.
- Hävettävä käytösHävettääkö sinua jokin?
- Mitähän sitä...Tsuumailin vähän muuallekin välillä ja törmäsin ajatuksiin, että miehen tulee suojella naista kaikelta pahalta. Mutta yhtään ei oltu eritelty mitä se kaikki paha on, jolta suojella. Jotenpas kysynkin kyselyikäni kyselyn…
- Kuka murtautu illalla kipparilleJotaki hampuusia kannettu ambulanssiin ja kipparin iso ikkuna palasina..Mitä tapahtunu??
- Tule sunnuntaina juna-asemalleKello kymmenen aikaan, tavataan siellä. Ainoa ja viimeinen tilaisuus tavata. Jos et tule niin et enää koskaan näe minua. En halua kirjoitella mitään, en halua kuulla selityksiä. Haluan tavata.
- Kuvittelin että oltiin läheisempiäYstäviä, tavallaan. Mutta ei sitten oltukaan sun näkökulmasta. Pettymys, mutta totun kyllä asiaan vähitellen.
- Myönnä poisLoukkaannuit mulle silloin aikoinaan? Ne viestit, väärinymmärrykset, kaikki. Miehelle
- Omapahan on vikasi jos jää loppuelämän romanssi välistä kun haluat olla itsepäinen jääräJa tuomita, jotain mitä et kykene ymmärtämään, antamatta edes mahdollisuutta, vaikka olen tehnyt parhaani elämäni edistämiseksi ja oikeasti yrittänyt!! Itken tyynyyn... tuskin edes yhtä vuotta ilman itsetuhoisia ajatuks…
- Onko tarkoitus ottaa ihmisten eläkevarat valtion käyttöön?Vai mistä tässä eläkeiän nostossa hamaan tappiin on kyse? Eihän moni sitten saisi käytännössä eläkettä koskaan vaikka eläkemaksuja koko elämänsä olisi maksellutkin.
- Tiedätkö yhtäkään näistä "julkkiksista"? Elämäni biisi vieraslista la 10.10. hämmästyttääElämäni Biisissä on totuttu näkemään suomalaisia julkisuuden henkilöitä, jotka ovat koko kansalle tuttuja. Vieraita on ollut mm. viihteen, taiteen, tieteen, urheilun, politiikan ja kulttuurin saralta. Jos on ollut koko …
- Onko se sinun mielestäsiminun syyni, että tilanne on se mikä se on? En tiedä. Toisaalta, en pysty uskomaan että millään minun tekemisilläni olisi ollut juurikaan merkitystä.
- Eiköhän tämä ole jo tässäParivuotta hukkaan heitetty.
- kunnioitan tahtoasiEn tule sinua enää lähestymään.
- Sahan puupulaSahalla pitää olla valtava puupula kun Varikkosuoran uudelta myyntipaikan tontilta piti kaataa kaavassa suojellut puut? Kuinka ELINvoimaVALIOlautakunta antanut luva tälläiseen liito-oravien reitipuiden joukkotuhoon. Mas…
- Vappu Pimiä lataa suorat sanat MasterChef-kritiikistä: "Tee niin tai näin, niin se on aina..."Vappu Pimiä liittyi viime MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoon. Pimiän rinnalla tuomaroivat Helena Puolakka ja Henri Alén. Pimiä toi tuomarikolmikkoon näkemystä ja kulmaa huippuravintoloiden keittiöide…
- Perjantai jälleen bläähViikonloppuna sataa, mitä meinaatte tehdä? Pian on syyslomakin, suunnitelmia tähän säähän? Mulla olis pihahommaa vielä, mutta en helvetissä mene sateeseen kastumaan. Kasvoi vähän kyr*äkin otsaan kelin takia. Eikö nyt vo…
- Haluan sanoa sulle miesEttä pysytään molemmat pois täältä palstalta. Maltetaan olla pois, koska olosi on silloin parempi. Minä en kirjoittele enää, joten voit unohtaa tämän. Ottaisitko minuun yhteyttä muuta kautta, jos haluat. Olisin onnessan…
- Mitä enää haluat??Tätä on kestänyt liian kauan!
- Paras paikka asua?Mikä olisi paras paikka asua Suomussalmella,kun ulkopaikkakuntalainen sinne muuttaa. Suomussalmen kk viehättää, mutta olisiko Ämmänsaari parempi ja mikä alue siellä? Nyt saa kehua ja haukkua, mutta apuja päätöksentekoon…
- Uusi kunnanjohtajaJokos tekoäly on kertonut, kenestä paras uusi kunnanjohtaja? Ketä persut vastustaa?
Vastaukset 14
Vanhimmat
Nenäpunkkihan tarttuu koirista toisiin todella helposti. Itse asiassa nenäpunkki ei todellisuudessa ole punkki, vaan pieni hämähäkkieläin, joka munii ja elää koiran nenässä. Koirapuistossahan se leviää helposti ja nopeasti kun sairas koira haistelee muita.
Nenäpunkki on tietenkin aina hoidettava! Se aiheuttaa reverse sneezingiksi kutsuttua ongelmaa koiralle, eli nenäpunkkeja sairastava koira ikäänkuin ryystää ilmaa nenällään sisäänpäin, "aivastaa sisäänpäin". Nenäpunkki aiheuttaa myös nenän vuotamista, aivastelua ja pärskimistä, nenän kutinaa ja pään ravistelua. Nenäpunkit alentavat koiran kykyä haistaa, hajuaisti saattaa kadota koiralta kokonaan ja se on tietenkin todella huono asia.
Diagnoosi nenäpunkista tehdään usein oireiden perusteellaa, koska nenästä otettava näyte saattaa olla paljastamatta punkkeja. Nenäpunkit lähtevät lääkityksellä pois. On tärkeää, että sairas koira ei pääse tartuttamaan toisia koiria. Nenäpunkki-tartuntaan ei ole olemassa rokotetta, eikä immunitettia, koira saattaa siis saada nenäpunkkeja vaikka kuinka monta kertaa. Nenäpunkit on kuitenkin aina häädettävä, koska ne aiheuttavat koiralle oireita ja hajuaistin heikkenemistä.
..jotka käy koirapuistossa. Mun koiralle oli laitettu piikki tähän nenäpunkki ongelmaan (kesällä 08) ja nyt saan koiralle tabletit siihen (puhui halvemmasta)
meille annettiin tipat.. oisko ollu strongholdia?
Korvapunkkeihin ainakin saatiin strongholdia.. mutta siis molemmat hoidettiin ihan tipoilla jotka laitettiin koiran turkkiin, lapaluiden väliin.
Moi,
Kauankohan olisi hyvä pitää koiraa erossa muista koirista jos sillä on "todettu" nenäpunkki?
Laitoin koirani niskaan eläinlääkärin määräämää lääkelitkua n. 9 päivää sitten. Oireet jatkuivat vielä pari päivää tämän jälkeen, mutta nyt sillä ei ole enää ollut mitään oireita viikkoon. Ystäväni pyytelivät tänään koirapuistoon ja mietin uskallanko vielä viedä koirani sinne ettei se tartuta muita?
Itsellä suomenajokoira.Hoidin juuri punkit pois interceptorilla.Moni kotikoiran omistava ei edes huomaa koiran sairastavan.Ajokoiralla punkit huomaa aika nopeasti.Muutama päivä metsästyksestä menee piloille punkin takia.Enää en käytä koiraani puistoissa metsästyskauden aikana,enkä anna haistella muita koiria.Joka päivä tulee taluttajia vastaan jotka eivät ymmärrä ,etten anna koirani tervehtiä ja saada taas uusi tartunta.
Hei!
Kuinka tiheään teillä tuli oireita? Meillä koira oireilee n. kerran-pari päivässä ja mietin olisiko kyseessä nenäpunkki?
Meilläkin noita toisessa viestissä mainittuja oireita toisinaan esiintyy, mutta olenkohan liian vainoharhainen =) . Miten selvittäisin parhaiten onko koirallani nenäpunkkia vai ei? Käymme usein koirapuistossa.
Ovatko lääkkeet reseptilääkkeitä eläinlääkäriltä?
Nenäpunkkilääkkeet ovat reseptilääkkeitä. Meillä vaan kävi niin, että eläinlääkäri kirjoitti reseptin mutta laittoi siihen että "pakkauksen ohjeen mukaan". No, pakkaus sisältää kolme putkiloa mutta ei mainintaa siitä että pitäisikö ne kaikki antaa, pitäisikö ne antaa peräkkäisinä päivinä vai riittääkö yksi putkilo.
Löytyisikö asiantuntijaa? Onko yliannostuksesta haittaa, jos annan kaikki kolme? Pakkauksen ohjeissa luki pienellä präntättynä että on annettu kymmenkertainen annos ilman sivuvaikutuksia, mutta en viitsisi kokeilla omalla koiralla (tai millään koiralla).
Stringhold-pakkauksessa pitää kyllä olla mukana ohje, jonka mukaan annetaan sopiva lääkitys. Koiran painon mukaan annostellaan lääke. JOS pakkauksessa ei ole ohjetta, soita apteekkiin/el.lääkärille ja kysy ohjeet.
nenäpunkki lääkkeet sain suoraan eläinlääkäriltä, (käytiin tuolloin muu asia hoitamassa) . Lääkkeet ilman reseptiä
Meillä neuvottiin laittamaan yksi putkilo. Vaikutus kestää 4 viikkoa, jos koiraa ei pestä. Kuukauden päästä sitten uusi putkilo, jos oireet vielä jatkuvat. Lääke oli Advocate-niminen valeluliuos.
Meillä ei oireet ensimmäisen kerran jälkeen jatkunut, joten kaksi putkiloa odottaa seuraavaa kertaa :)
Mikä oli lääkkeen nimi?..
Itse epäilen nenäpunkkeja.. mutta en ole varma. Ryystää sisäänpäin n. 2-5 kertaa viikossa.. joskus vähemmän, voiko oireilla noin vähän? ja toinen koiramme ei ryystä ollenkaan.
Kaikilla koirilla nenäpunkki ei välttämättä oireile lainkaan, tai oireilee vasta kun ne ovat päässeet runsaasti lisääntymään. Oireettomia kantajia siis löytyy, ja niin ne nenäpunkit leviävät. Eikä riitä että antaa koiralle lääkkeen, vaan kaikki koiran pedit ja nukkumispaikat ym. tulisi puhdistaa samalla kertaa. Silti niitä saattaa johonkin koloon jäädä ja koira saa tartunnan uudestaan ihan omasta kodista. Eli ei ole niin yksinkertaista poistaa nenäpunkkongelmaa julistamalla että hoitakaa ne koiranne ennen koirapuistoon tuloa :)
Nenäpunkkipöpöt säilyy suotuisissa oloissa (viileä, kostea) jopa 3 viikkoa maassa. Eli nenäpunkin saa maata haistelemallakin.