Hei,
Olen äskettäin ostanut 1985 vuonna rakennetun rivitaloasunnon, jonka ajattelin saneerata pintojen osalta kokonaan. Remontointiasiat ovat minulle melko vieraita, mutta haluaisin silti tehdä joitakin remonttihommia itse ja oppia samalla uutta. Mieltäni kuitenkin askarruttaa asbestiasiat, joista on varoiteltu vuosien aikana paljon. Asbestia on saatettu käyttää ilmeisesti aina vuoteen 1993 vaiko 1994 asti, mutta missä materiaaleissa asbestia on käytetty? Isännöitsijä kylläkin väitti, ettei tuohon aikaan enää käytetty asbestia, mutta nettiä selailemalla olen ymmärtänyt asian olevan toisin. Mitä remonttihommia voin siis tehdä huoletta ilman pelkoa asbestista? Ainakin seuraavanlaisia remonttihommia ajattelin voivani tehdä itse:
- tapettien poistaminen, seinien hiominen ja seinien maalaaminen (sekä kipsilevy- että betoniseiniä, voivatko esim. nämä sisältää asbestia)
- keittiökaapistojen ja välitilan laatoituksen poistaminen sekä uuden keittiön asentaminen
- kylpyhuoneen laatoituksen ja vessan muovimaton purkaminen.
Toki tulen käyttämään remontoidessa henkilösuojaimia. Hankin juuri A2P3-suodattimella varustetun hengityssuojaimen, joka varmastikin ajaa asiansa erittäin hyvin perusremonttihommissa (vai mitä mieltä olette?). Hankin myös asianmukaiset kuulo- ja silmäsuojaimet sekä lisäksi työhaalarin ja työkäsineitä.
Olenko siis asbestin suhteen suotta huolissani vai kannattaako asia ottaa oikeasti vakavissaan? Onko asbestin lisäksi kiinnitettävä joihinkin muihinkin aineisiin erityistä huomiota? Vai voinko tehdä remonttia hyvillä mielin ilman pelkoa terveyshaitoista käyttämällä edellä kuvaamiani henkilösuojaimia?
Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen!
Asbesti ja remontointi
6
2943
Vastaukset
- hellurei!
Remontointiasiat ovat minulle melko vieraita, mutta haluaisin silti tehdä joitakin remonttihommia itse ja oppia samalla uutta. Ainakin seuraavanlaisia remonttihommia ajattelin voivani tehdä itse:
- ...sekä uuden keittiön asentaminen
Heh... - eiasbestoosia
tarvitse asbestia pelätä. Hengityssuojain on kyllä hyvä olla kaikissa töissä missä pölyä syntyy. Asbestitöitä ei muutenkaan saa kuka tahansa tehdä vaan niihin on oltava asianmukaiset luvat (yleensä jollain yrityksellä on lupa). Tarkkaa hommaa on se, asbestityökohde täytyy eristää muusta ympäristöstä ja alipaineistaa siihen tarkoitetulla imurilla, hengityssuojaimet ovat ihan toista luokkaa jne jne... teollisuudessa edelleen niitä töitä on, vanhojen asbestia sisältävien tiivisteiden, eristeiden yms purkua...vanhoissa taloissa putkieristeissä....
- ab-mies
http://www.ttl.fi/Internet/Suomi/Aihesivut/Rakennusterveys/Turvapakki/Asbesti.htm
Itsellä tulisi mieleen tarkastaa kaakelilaastit, ja lattiamatot - ne ovat sisältäneet asbestia, mutta 'perstuntumalla' sanoisin että niiden suhteen ongelmat ovat pääosin vanhemmissa kohteissa (-50 -60 luvun kohteet) -80 luvulla asbestia lähinnä mineriittilevyissä ja putki- / iv eristeissä.
p3 luokan moottoroitua ylipainekokokasvosuojainta edellytetään asbestityössä (suojaimesi suodattimen suodatusluokka kyllä täyttyy, miten muu tiiveys?) katso linkki esimerkkimaskista
http://www.stratfords.com/respiratory/assets/SARI.GIF&imgrefurl=http://www.stratfords.com/respiratory/kemira_sari.html&usg=__oif...
linkin kuvasta puuttuu vielä moottorivarustus...- ASbesti
ab-mies kirjoitti:
http://www.stratfords.com/respiratory/assets/SARI.GIF
tuossapa toimivampi linkki kuvaan
- Tietoa
Ota nöytteitä ja lähetä tutkittaviksi, niin sillähän se selviää. Tutkimus on näytettä kohden 50-100 e luokkaa riippuen tutkimustavasta.
Ainakin tässä kirjassa on lista asbestia sisältävistä tuotteista ja niiden käyttökohteista sekä tuotenimiä ja niiden arvioituja käyttöaikoja.
Asbesti purku- ja huoltotöissä
Riitta Riala Päivi Pirhonen
Työterveyslaitos 1993
ISBN 9518019975 / 951-801-997-5
Työterveyslaitokselta voisi varmaan kysäistä, olisiko heillä vielä jossakin sitä kirjaa. Heidän verkkokaupassaan ei enää näkynyt myynnissä. Tai ehkä kirjastosta löytyisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan463030Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272854- 1212306
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111276
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792