Onko kellään kokemuksia millaisia ovat nämä uudet pitopohjasukset? Mitähän hintaluokkaa mahtavat olla?
http://www.normark.fi/index.php?page=18&cid=231&pid=1147
Erinomainen pitopohjasuksi aktiiviharrastajalle, joka toivoo hiihtämisen olevan vaivatonta ja mukavaa, mutta ei halua tinkiä suksen suorituskyvystä. Peltosen uusi Nanogrip-tekniikka mahdollistaa suksen parhaan pidon ja luiston kaikissa keliolosuhteissa. Suksi on lähdes huoltovapaa. Ainoaksi huoltotoimeksi riittää likaantuneen pohjan pyyhkiminen puhdistusaineella. Nanogrip-pitopohjan kulutuskesto on jopa yli 2000 km. Tämän jälkeen pohja voidaan kuvioida uudestaan ja suksea voidaan käyttää voideltavana suksena.
Leveys: 44 mm
Pituudet: 153-209/7cm
Rakenne: ilmakanavoitu ydin
Pohja: Nanogrip-pitopohja
Käyttö: perinteinen
Peltonen Nanogrip Facile kokemuksia?
135
46931
Vastaukset
- karpaasi.
ne ovat 44 mm leveät 153-207 cm pitkiä kärki kaartuu ylöspäin noin 15 cm matkalta.hintaluokka asettunee 100-500 euron väliin.
- yksi kaveri
Kuten Normark:in sivuilla on kerottu ,lisäksi :hiihtäjän paino ei vaikuta suksen jäykkyyteen.Suksen pituus vaihtelee.
Koska suksen pohja on kärjestä kantaan käsitelty pitoaineella,suksi on hieman nihkeä pari-kolmekymmentä kilometriä jonka jälkeen luistaa kohtuullisesti.
Meidänkylän kaupassa ovh 179e.( siteet).
Sukseen ei ole tehtaalla kiinnitetty NNN (?)-levyä,joten siteet pitää valita ruuvikiinnityksellä.
En ole vielä hiihtänyt ko. suksilla,joten havaintoni ovat kerätty kanssahiihtäjiltä.
Kuten olen aiemmin maininnut,olen saamassa ko. sukset lähipäivinä ja otan ne testiin.
Se,miten mainokset ja todellisuus yhtyvät,selviää talven aikana. - mäntyranta
yksi kaveri kirjoitti:
Kuten Normark:in sivuilla on kerottu ,lisäksi :hiihtäjän paino ei vaikuta suksen jäykkyyteen.Suksen pituus vaihtelee.
Koska suksen pohja on kärjestä kantaan käsitelty pitoaineella,suksi on hieman nihkeä pari-kolmekymmentä kilometriä jonka jälkeen luistaa kohtuullisesti.
Meidänkylän kaupassa ovh 179e.( siteet).
Sukseen ei ole tehtaalla kiinnitetty NNN (?)-levyä,joten siteet pitää valita ruuvikiinnityksellä.
En ole vielä hiihtänyt ko. suksilla,joten havaintoni ovat kerätty kanssahiihtäjiltä.
Kuten olen aiemmin maininnut,olen saamassa ko. sukset lähipäivinä ja otan ne testiin.
Se,miten mainokset ja todellisuus yhtyvät,selviää talven aikana.Miten se vpk:n pitoaine toimii, jos sen laittaa koko pohjan matkalle. Vai onko tämä just se sama aine?
- vp.k
mäntyranta kirjoitti:
Miten se vpk:n pitoaine toimii, jos sen laittaa koko pohjan matkalle. Vai onko tämä just se sama aine?
mutta ei siinä ole mitään järkeä. Pinnoite joka pitää ja luistaa aikaansaa molemmat sitomalla vettä itseenä. Luistaa jotenkuten ja pitää hyvin kun suksi pysähtyy (lepokitkan suurin arvo). Luisto paranee muutaman kymmenen kilometrin jälkeen kun pohja on likaantunut ja umpeutunut. Myöhemmin häviää myös pito.
Suksen pohjassa on toteutettu uusi puusuksi muovimatriaalilla. Luisto pitäsi olla hurja vesikelissä ja räntäsateessa - kunhan vaan ei yllättäisi.
Hiihdon tuotekehitys perustuu puhtaasti kopiointiin, nimihirviöitä valitaan mittayksköistä ja musiikista.
Mielenkiinnolla odotan kuka tuo piko-tuotteet ensimmäisenä markkinoille. Ne ovat tänään kova sana. - yksi kaveri
vp.k kirjoitti:
mutta ei siinä ole mitään järkeä. Pinnoite joka pitää ja luistaa aikaansaa molemmat sitomalla vettä itseenä. Luistaa jotenkuten ja pitää hyvin kun suksi pysähtyy (lepokitkan suurin arvo). Luisto paranee muutaman kymmenen kilometrin jälkeen kun pohja on likaantunut ja umpeutunut. Myöhemmin häviää myös pito.
Suksen pohjassa on toteutettu uusi puusuksi muovimatriaalilla. Luisto pitäsi olla hurja vesikelissä ja räntäsateessa - kunhan vaan ei yllättäisi.
Hiihdon tuotekehitys perustuu puhtaasti kopiointiin, nimihirviöitä valitaan mittayksköistä ja musiikista.
Mielenkiinnolla odotan kuka tuo piko-tuotteet ensimmäisenä markkinoille. Ne ovat tänään kova sana.Tämä talvi alkaa näyttämään,miten eri suksitehtaiden tuotteet toimivat.Onhan toki pitopohjia ollut ennenkin.Karhulla oli Multigradet (kirjoitetaan suurinpiirtein näin),suomupohjia eri valmistajilla yms.
Voihan olla,että kaikissa kuntohiihtäjille tarkoitetuissa malleissa on samaa ainetta pohjissa,en tiedä,enkä haluakaan tietää.Onko hiihtäjän tiedettävä,onko pohjissa nanoa vai mitä se oli?
Tietääkö autoilija,mistä aineista autonsa renkaat on valmistettu?Varmaankin pääosalle riittä ,että ne toimivat toivotulla tavalla.
Kunhan ollaan keväässä,tiedetään asioista paljon lisää. - -----
yksi kaveri kirjoitti:
Tämä talvi alkaa näyttämään,miten eri suksitehtaiden tuotteet toimivat.Onhan toki pitopohjia ollut ennenkin.Karhulla oli Multigradet (kirjoitetaan suurinpiirtein näin),suomupohjia eri valmistajilla yms.
Voihan olla,että kaikissa kuntohiihtäjille tarkoitetuissa malleissa on samaa ainetta pohjissa,en tiedä,enkä haluakaan tietää.Onko hiihtäjän tiedettävä,onko pohjissa nanoa vai mitä se oli?
Tietääkö autoilija,mistä aineista autonsa renkaat on valmistettu?Varmaankin pääosalle riittä ,että ne toimivat toivotulla tavalla.
Kunhan ollaan keväässä,tiedetään asioista paljon lisää.Onko jollakin kokemuksia karhu spectra pitopohjista reenisuksena? Miten toimii ja toimiiko pitopohjat yleensäkkin kuinka laajalla kelialueella??
- Ursus Spectra
----- kirjoitti:
Onko jollakin kokemuksia karhu spectra pitopohjista reenisuksena? Miten toimii ja toimiiko pitopohjat yleensäkkin kuinka laajalla kelialueella??
Itsellä ei ole kokemusta, mutta näkemäni mukaan ainakin jäisellä vesikelillä niillä on seinäpito. Kuulemma pitävät melkein kelillä kuin kelillä ja luistokin on kelvollinen muuten paitsi kovilla pakkasilla.
Kun pitopohjasukset vielä vähän kehittyvät, ei kai pitovoiteita enää tarvita ollenkaan edes kilpailuissa treeneistä ja kuntoilusta puhumattakaan. - ----
Ursus Spectra kirjoitti:
Itsellä ei ole kokemusta, mutta näkemäni mukaan ainakin jäisellä vesikelillä niillä on seinäpito. Kuulemma pitävät melkein kelillä kuin kelillä ja luistokin on kelvollinen muuten paitsi kovilla pakkasilla.
Kun pitopohjasukset vielä vähän kehittyvät, ei kai pitovoiteita enää tarvita ollenkaan edes kilpailuissa treeneistä ja kuntoilusta puhumattakaan.Itsekkin mitä lukenut tuosta niin, ihan kelvolliset pitäis olla, eikä hintakaan mikään mahdoton..kumpihan on parempi ja toimii laajemmalla kelialueella tuo karhu vai madhusin terrasonic zero?..kuinka kauan noissa pitopohjissa nuo ominaisuudet oikein kestää, ettei enään pidä??Kilpailuihin en tosiaan pitopohjasuksea hae, joten ei viitsi kilpamalleja ostaa..sen verran kalliimpia.
- yksi kaveri
---- kirjoitti:
Itsekkin mitä lukenut tuosta niin, ihan kelvolliset pitäis olla, eikä hintakaan mikään mahdoton..kumpihan on parempi ja toimii laajemmalla kelialueella tuo karhu vai madhusin terrasonic zero?..kuinka kauan noissa pitopohjissa nuo ominaisuudet oikein kestää, ettei enään pidä??Kilpailuihin en tosiaan pitopohjasuksea hae, joten ei viitsi kilpamalleja ostaa..sen verran kalliimpia.
Olen osittain samaa mieltä pitopohjasuksien kehityksestä aienpien kirjoittajien kanssa.
Olen tyytyväinen nykykehitykseen,mutta meidän ikäpolvesta ei kukaan näe sellaista suksea tai sellaista voidetta joka toimisi kaikilla hiihtäjillä,kaikissa keliolosuhteissa.
Jos sellaisen ihmeen näen, niin olen tyytyväinen.
Testailemaan hiihtäen. - Ursus ursus
---- kirjoitti:
Itsekkin mitä lukenut tuosta niin, ihan kelvolliset pitäis olla, eikä hintakaan mikään mahdoton..kumpihan on parempi ja toimii laajemmalla kelialueella tuo karhu vai madhusin terrasonic zero?..kuinka kauan noissa pitopohjissa nuo ominaisuudet oikein kestää, ettei enään pidä??Kilpailuihin en tosiaan pitopohjasuksea hae, joten ei viitsi kilpamalleja ostaa..sen verran kalliimpia.
Kannattaa ehkä kuitenkin ainakin harkita niitä pitopohjien kilpamalleja. Jos sopivat löytyvät niin ovat varmaankin hintansa väärtit. Paljon muita suksia ei sitten tarvitsekaan olla, jos perinteistä hiihtää.
- varma valinta
yksi kaveri kirjoitti:
Olen osittain samaa mieltä pitopohjasuksien kehityksestä aienpien kirjoittajien kanssa.
Olen tyytyväinen nykykehitykseen,mutta meidän ikäpolvesta ei kukaan näe sellaista suksea tai sellaista voidetta joka toimisi kaikilla hiihtäjillä,kaikissa keliolosuhteissa.
Jos sellaisen ihmeen näen, niin olen tyytyväinen.
Testailemaan hiihtäen.Onnistuin saamaan Peltosen Nanot. Toimii kuntohiihtäjällä ainakin tämän alkutalven mittelöissä ja hiihtoputkissa. Viime keväänä Lapissa testasin Karhun vastaavia (Optigrip), nuoska ja pakkanen, ei ongelmia. Pitää ja luistaa. Eikä roskat tarttuneet.
Epäilevät tuomaat ladulle, kuntoilemaan, ei kilpailemaan. - Kuntoliikkuja
varma valinta kirjoitti:
Onnistuin saamaan Peltosen Nanot. Toimii kuntohiihtäjällä ainakin tämän alkutalven mittelöissä ja hiihtoputkissa. Viime keväänä Lapissa testasin Karhun vastaavia (Optigrip), nuoska ja pakkanen, ei ongelmia. Pitää ja luistaa. Eikä roskat tarttuneet.
Epäilevät tuomaat ladulle, kuntoilemaan, ei kilpailemaan.Kiitti tiedoista. Olen kuntohiihtäjä, jolla ei kilometrejä kerry kuin korkeintaan muutama sata talvessa. Kertyisi enemmän, kun osaisi voidella sukset, mutta kun en osaa, ei yksinkertasesti jaksa hiihtää, jos sukset lipsuu tai tökkii, kilometrit jää vähiin. Hyvällä kelillä voisi mennä 10-15 km kerralla, jos voitelu onnistuu.Haaveena olisi hiihtää ainakin 20 km kerralla.Olisko näissä Nanosuksissa ratkaisu?
- fischer2
Ursus Spectra kirjoitti:
Kun pitopohjasukset vielä vähän kehittyvät, ei kai pitovoiteita enää tarvita ollenkaan edes kilpailuissa treeneistä ja kuntoilusta puhumattakaan.No minulla on kokemusta n. 300 km verran. Enää en koskaan laita jalkaan. Pito ei toimi millään kelialueella. Osta fisukat !
- Espen_K
..näyttäis löytyvän peltosen omilta sivuilta www.hiihto.fi
Ainakin perus jargonin lisäksi pari videoklippiä ja käyttökokemuksia- jm
Hiihtoreissulla Lapissa alla upouudet Peltosen nanot. Pakkasta reipas 15 C, edessä uutta mutta hyvin aurattua pakkaslunta. Lipsuu "kehuttua" enemmän, eikä luistokaan mairittele. Onko kellään muulla vastaavia kokemuksia? Alkukankeutta, laatueroja?
- ---
jm kirjoitti:
Hiihtoreissulla Lapissa alla upouudet Peltosen nanot. Pakkasta reipas 15 C, edessä uutta mutta hyvin aurattua pakkaslunta. Lipsuu "kehuttua" enemmän, eikä luistokaan mairittele. Onko kellään muulla vastaavia kokemuksia? Alkukankeutta, laatueroja?
ns. voitelemattomat on tarkoitettu ns. ongelmakeleille. ei ne kuivilla keleillä tietenkään toimi, eikä pidäkään.
- Ylläs
jm kirjoitti:
Ei kovilla pakkasilla luista ns. tavallinenkaan suksi kovin hyvin.
- yksi kaveri
--- kirjoitti:
ns. voitelemattomat on tarkoitettu ns. ongelmakeleille. ei ne kuivilla keleillä tietenkään toimi, eikä pidäkään.
Periaatteessa ,mitä kosteampi lumi,sitä paremmin toimii.Itse olen hiihdellyt Peltosen pitopohjilla muutaman lenkin(n.100km yht) ja todennut suksen toimivan kohtuullisesti. -10ast saakka toimi,mutta sitten tuli pito-ongelmia.
Toki suksen pitoon ja luistoon vaikuttaa hiihtotekniikka yms.Mehän kaikki hiihdämme erilailla,joten suoraan ei voine arvioida sitä ,miten suksi toimii eri keleillä.
Suksi ei ole kilpasuksi,joten sen ominaisuudet ovat sen mukaiset.
Kun muutin hieman hiihtotekniikkaani,sain suksen luistamaan ja pitämään toivotulla tavalla.
Tämänhetkisen tietämykseni mukaan suksi toimii hyvin sillä ryhmällä,jolle se lienee alunperin tarkoitettukin. Varmaankin muidenkin valmistajien sukset toimivat samoin,mutta minulla ei ole niistä kokemusta (pl. fisujen kilpamalli,joka on tosi hyvä allani "ongelmakelillä").
Hyvää joulua ja hyviä hiihtokelejä vuodelle 2010. - hiihtäjäkin
Ylläs kirjoitti:
Ei kovilla pakkasilla luista ns. tavallinenkaan suksi kovin hyvin.
Pakkasella,muovi muilla keleillä,jos tosi vitikeli kaivakaa,jos on, vanhat erikoiskilpajärviset esiin.
HYVÄÄ JOULUA - Jepu13
hiihtäjäkin kirjoitti:
Pakkasella,muovi muilla keleillä,jos tosi vitikeli kaivakaa,jos on, vanhat erikoiskilpajärviset esiin.
HYVÄÄ JOULUAKarhun Optigrip on aivan ehdoton, ei ole tarvinnut pitojen kanssa pelata reiluun vuoteen. Takana yli 1500 km, luisto ja pito on vain parantunut kilometrien myötä. Kosteilla liippa keleillä kisasuksetkaan ei tahdo luistossa pärjätä. Suosittelen kyllä lämpimästi takaan ettette tule pettymään.
- pettynyt:(
Niin, ostin viikko sitten peltosen nanogripit sportiasta, hintaa koko paketille tuli 230, mikä on ok. Mutta en tiedä johtuuko tästä oudosta kuuraisesta ilma-alasta, mutta suksi ei pidä yhtään! Muualla lukikin, että toimii lähemmäs 0 kelillä, odottelen nyt sellaisia. Omat kokemukseni ovat noin 10 asteelta, hieman yli ja alle, jolloin pitoa ei ole yhtään:( Kyllä potuttaa, suksellehan luvataan toimivuutta joka kelille. Luistokaan ei paras mahdollinen, mutta ei sen tarvikaan ja sehän ehkä tässä vielä paranee. Mutta saahan sinne sitten pitoa lisätä, mutta en koske nyt pohjiin, odottelen lämpimämpiä kelejä, jolloin suksi kuulemma on nimensä veroinen...
- wassu
Oletko jäähdyttänyt sukset ulkolämpötilaan ennen kuin lähdet hiihtämään? Tuo on aika tärkeää pitopinnoitetuille suksille (Karhun ja Peltosen pitopohjasukset) ja sitä valmistajakin suosittelee.
Jos lähdet hiihtämään lämpimällä suksella, voi pitopohjaan jäätyä ohuen ohut jääkalvo, joka estää pitopinnan toimivuuden. - pettynyt2
wassu kirjoitti:
Oletko jäähdyttänyt sukset ulkolämpötilaan ennen kuin lähdet hiihtämään? Tuo on aika tärkeää pitopinnoitetuille suksille (Karhun ja Peltosen pitopohjasukset) ja sitä valmistajakin suosittelee.
Jos lähdet hiihtämään lämpimällä suksella, voi pitopohjaan jäätyä ohuen ohut jääkalvo, joka estää pitopinnan toimivuuden.Nanogripeillä jo kohta 100km hiihdetty, suksi ei pidä yhtään. Koko ajan on ollut näitä pakkasia. Ja kyllä, suksi jäähtyy aina vähintään tunnin, yleensä pari kolme... Tuon sukset hiihdon jälkeen aina sisään. Jäykkyys pitäs olla ok, olisivat jäykempääkin suosineet, mutta hyllystä ei löytynyt, ja kyllähän tämä lipsuttelu pikkuhiljaa painoakin pudottaa;) Pistin nyt pitogeeliä ja suksi toimii hieman paremmin, mutta voide ei ilmeisesti pysy oikein hyvin, kun ei raaski karhentaa pohjaa. Edelleen odottelen lauhempia kelejä, tarvittaessa vien sitten tuohon paikalliseen urheiluliikkeeseen voiteluun, jos pitoa ei ala löytymään...
- pettynyt3
pettynyt2 kirjoitti:
Nanogripeillä jo kohta 100km hiihdetty, suksi ei pidä yhtään. Koko ajan on ollut näitä pakkasia. Ja kyllä, suksi jäähtyy aina vähintään tunnin, yleensä pari kolme... Tuon sukset hiihdon jälkeen aina sisään. Jäykkyys pitäs olla ok, olisivat jäykempääkin suosineet, mutta hyllystä ei löytynyt, ja kyllähän tämä lipsuttelu pikkuhiljaa painoakin pudottaa;) Pistin nyt pitogeeliä ja suksi toimii hieman paremmin, mutta voide ei ilmeisesti pysy oikein hyvin, kun ei raaski karhentaa pohjaa. Edelleen odottelen lauhempia kelejä, tarvittaessa vien sitten tuohon paikalliseen urheiluliikkeeseen voiteluun, jos pitoa ei ala löytymään...
Nanogripeillä n30km takana. Lämpötila ollut -7...-16 . Kertaakaan ei sukset mielestäni ole olleet kovinkaan toimivat, tosin vertailupohjaa ei ole koska olen hiihtoharrastuksen juuri aloittanut enkä ole muilla suksilla hiihtänyt. Odottelen myös vähän lauhempia kelejä, mutta jos sukset ei silloinkaan toimi kunnolla niin täytyy sanoa että melkoisen pettynyt olen. Toki voi olla että kilometrien myötä sukset paranevat(kuulopuheiden perusteella) vähän, kun nyt vasta tuo 30km takana. Saas nähdä.
- NaNoNaNoGipGrip
pettynyt3 kirjoitti:
Nanogripeillä n30km takana. Lämpötila ollut -7...-16 . Kertaakaan ei sukset mielestäni ole olleet kovinkaan toimivat, tosin vertailupohjaa ei ole koska olen hiihtoharrastuksen juuri aloittanut enkä ole muilla suksilla hiihtänyt. Odottelen myös vähän lauhempia kelejä, mutta jos sukset ei silloinkaan toimi kunnolla niin täytyy sanoa että melkoisen pettynyt olen. Toki voi olla että kilometrien myötä sukset paranevat(kuulopuheiden perusteella) vähän, kun nyt vasta tuo 30km takana. Saas nähdä.
Peltonen toimii paremmin kun kelit rupeaa olemaan -5 ja sitä lämpimämpää ja kunhan sukseesi tulee lisä km:iä niin suksi paranee (toivottavasti). Tämä talvi on ollut huono (liian kylmää) pitopohjille. Meikäläisellä odottaa varastossa NanoGripit kevätkelejä. Nyt kannattaa hiihtää normaali suksella kun pito on äärimmäisen helppo tehdä esim Startin Synteettisellä Vihreällä -5...-10C. seinäpito ja luisto on hyvä.
- yksi kaveri
pettynyt2 kirjoitti:
Nanogripeillä jo kohta 100km hiihdetty, suksi ei pidä yhtään. Koko ajan on ollut näitä pakkasia. Ja kyllä, suksi jäähtyy aina vähintään tunnin, yleensä pari kolme... Tuon sukset hiihdon jälkeen aina sisään. Jäykkyys pitäs olla ok, olisivat jäykempääkin suosineet, mutta hyllystä ei löytynyt, ja kyllähän tämä lipsuttelu pikkuhiljaa painoakin pudottaa;) Pistin nyt pitogeeliä ja suksi toimii hieman paremmin, mutta voide ei ilmeisesti pysy oikein hyvin, kun ei raaski karhentaa pohjaa. Edelleen odottelen lauhempia kelejä, tarvittaessa vien sitten tuohon paikalliseen urheiluliikkeeseen voiteluun, jos pitoa ei ala löytymään...
hiihtokansa uskoo väitteeseen,joka väittää pitopohjasuksen toimivan kelillä kuin kelillä (merkistä riippumatta).
Nämä pitopohjat on tehty ns.ongelmakeleille.Mitä ongelmakeli tarkoittaa,sen jokainen kohdaltaan saa määrittää itse.
Itselläni on melko hyvä kokemuspohja ko. suksista.
Kuten aiemminkin olen maininnut,meistä jokainen hiihtää eri tyylillä yms...
Olen päässyt seuraamaan alkaneen talven lumilla ns. aitiopaikalta suksien kehitystä ja uskallan väittää,että suurin syy suksien toimimattomuuteen löytyy pipon ja suksien välistä.
En halua luoda näillä lauseilla mitään hysteriiaa hiihtokansan keskuudessa,mutta muistutan,että ns. pitopohjasuksi on kompromissi ,joka helpottaa hiihtämään lähtöä henkilöillä,jotka eivät osaa tai halua voidella suksiaan.
Saa olla eri mieltä. - MM
pettynyt2 kirjoitti:
Joissain Peltosen nanogripeissä ollut vikaa, jolloin pinnoitus kuluu liian nopeasti pois!!! Jos lipsuu, niin palautusta kauppaan ja uusi pinnoitus suksiin. Tehtaalla kyllä tietävät...
- harrastelijatyttö
MM kirjoitti:
Joissain Peltosen nanogripeissä ollut vikaa, jolloin pinnoitus kuluu liian nopeasti pois!!! Jos lipsuu, niin palautusta kauppaan ja uusi pinnoitus suksiin. Tehtaalla kyllä tietävät...
Olen myös hankkinut peltosen nanogripit, en ole omistanut suksia 10 vuoteen.
Missään nimessä en jaksaisi alkaa pelleillemään voiteitten tai tarrojen kanssa.
Mun käyttöön nämä peltoset on just passelit. Suurta luistoa en kaipaa, koska hiihdän kunnon vuoksi. Pitoa on ihan riittävästi. Lapsuudessa/nuoruudessa olen hiihdellyt niin paljon väärin voidelluilla, lipsuvilla suksilla, että nanogrippien pito tuntuu luksukselta. :)
Eli ainakin joillekin nanogripit sopii.. :D - suksittelija
harrastelijatyttö kirjoitti:
Mun käyttöön nämä peltoset on just passelit. Suurta luistoa en kaipaa, koska hiihdän kunnon vuoksi. Pitoa on ihan riittävästi. Lapsuudessa/nuoruudessa olen hiihdellyt niin paljon väärin voidelluilla, lipsuvilla suksilla, että nanogrippien pito tuntuu luksukselta. :)
Eli ainakin joillekin nanogripit sopii.. :DTänään 10km lenkki nanogripeillä, luisto oli tosi hyvä mutta pitoa ei ollut yhtään. pakkasta oli n. -8. Voikohan nanogrippeihin laittaa esim pitoteipit? Tai varmastikin voi, mutta pilaakohan se varsinaisen pitopohjan ja saako teipin pois helposti?
- TodellaPettynyt
pettynyt3 kirjoitti:
Nanogripit ei todellakaan toimi niin kuin hienosti mainoksessa luvataan ja myyjät kaupassa vakuuttaa. Säällä kuin säällä.... (niin varmaan). Kohdallani sukset eivät ole toimineet vielä kertaakaan... kai siinä kunto kasvaa kun alamäkeenkin saa lykkiä vauhtia ja ylämäessä ei pidä yhtään. Toki tuo meno ei intoa kasvata, joten voi olla että tämän talven saavutetut 50km ei enää kasva ja sukset voi pölyttyä varaston nurkassa seuraavat 10 vuotta.
- waxfree
suksittelija kirjoitti:
Tänään 10km lenkki nanogripeillä, luisto oli tosi hyvä mutta pitoa ei ollut yhtään. pakkasta oli n. -8. Voikohan nanogrippeihin laittaa esim pitoteipit? Tai varmastikin voi, mutta pilaakohan se varsinaisen pitopohjan ja saako teipin pois helposti?
Mulla on nyt 10 vuotta vanhat waxfree-sukset (peltonen), täytyy sanoa, että niillä ei ole koskaan kovaa päässyt, jään kaikista jälkeen ja mäessä muut tulee päälle kun ei luista,sellaiset suomukuviot pohjassa.
Mukavuudenhaluisena haluaisin uudet sukset, joita ei tarvitse voidella, onko noi nanogript sitten yhtään paremmat? Yleensä hiihdän, että pakkasta on selvästi -2 - -15 c - Rodea
waxfree kirjoitti:
Mulla on nyt 10 vuotta vanhat waxfree-sukset (peltonen), täytyy sanoa, että niillä ei ole koskaan kovaa päässyt, jään kaikista jälkeen ja mäessä muut tulee päälle kun ei luista,sellaiset suomukuviot pohjassa.
Mukavuudenhaluisena haluaisin uudet sukset, joita ei tarvitse voidella, onko noi nanogript sitten yhtään paremmat? Yleensä hiihdän, että pakkasta on selvästi -2 - -15 ctavalliset pertsan sukset jos kerran hiihdät selkeästi pakkasen puolella (-2...-15) Pidoksi riittää ko. keleillä Roden o...-2 multi tai Rexin -1...-4C ja taatusti on luisto parempi kuin pitopohjilla ja pitää...
- punapersepaviaani
TodellaPettynyt kirjoitti:
Nanogripit ei todellakaan toimi niin kuin hienosti mainoksessa luvataan ja myyjät kaupassa vakuuttaa. Säällä kuin säällä.... (niin varmaan). Kohdallani sukset eivät ole toimineet vielä kertaakaan... kai siinä kunto kasvaa kun alamäkeenkin saa lykkiä vauhtia ja ylämäessä ei pidä yhtään. Toki tuo meno ei intoa kasvata, joten voi olla että tämän talven saavutetut 50km ei enää kasva ja sukset voi pölyttyä varaston nurkassa seuraavat 10 vuotta.
Ostin suurin toivein uudet nanogrip sukset, kun tuo voitelu on aina tuntunut epämiellyttävältä ja hankalalta. Kovasti niitä on kehuttu, mutta ei ole pitoa eikä luistoa. Olen siirtynyt käyttämään vanhoja tavallisia suksiani, joissa on pitoteipit pohjissa. Yritän kokeilla vielä sitten, kun vesikelit tulee.
Mulla oli monta vuotta sitten Karhun pitopohjasukset ja ne oli hyvät. Sitten ne vanheni ja minä lopetin hiihtämisen. Nanogripit ei mulla toimi ainakaan pakkasella. Ovat tehneet aivan liian suuria lupauksia. Oikeastaan pitäisi saada rahat takaisin. - mummeli
harrastelijatyttö kirjoitti:
Eli ainakin joillekin nanogripit sopii.. :DMulla ollut Peltosen nanogripit toista talvea. Enkä ole pettynyt. Nautin nousuista kun ei lipsu, en muuten viitsisi hiihtääkkään. Luistokin on ihan sopiva, kuntohiihtäjälle.
- ei pitoa
Aivan onnettomat sukset, pitoa ei juuri lainkaan. Olen hiihtänyt aikaisemmin paljon, nyt on mennyt nanogrippien mukana koko hiihtämisen ilo. Tällä hetkellä sukset ovat tehtaalla uusintakäsittelyssä, siltäkään en enää paljon odota.
- nanokirous
Viikko takaperin plus 2 kelissä peltosen nanot luisti kun jaksoi pitää suksen liikkeessä ja painon suksella. Vähääkään jos kevensi tai oli nousua, niin tuuma lunta pohjassa ja ei takulla lipsunut. Latu oli hiihtämällä avattu ja lumi muutaman tunnin vanhaa.
Parin päivän päästä samalle ladulle -5 kelissä ja suksissa tuplaluisto, eli molempiin suuntiin yhtä hyvä.
Tutkin pohjat lenkin(rankan) jälkeen ja niissä oli koko matkalla ohut jääkalvo.
Suksilla hiihdetty vasta alle 50km. Ihmettelin jo heti ekan lenkin jälkeen, kun oli kulunut kannat ja kärjet mustiksi ja muu pohja oli harmaa. Nyt on sitten ko koko pahja musta.
Ei noilla paljon huvita lenkille lähteä.
Pitääkin kysyä myyjältä, poltanko sukset vai onko jotain tehtävissä. - Ana_35
nanokirous kirjoitti:
Viikko takaperin plus 2 kelissä peltosen nanot luisti kun jaksoi pitää suksen liikkeessä ja painon suksella. Vähääkään jos kevensi tai oli nousua, niin tuuma lunta pohjassa ja ei takulla lipsunut. Latu oli hiihtämällä avattu ja lumi muutaman tunnin vanhaa.
Parin päivän päästä samalle ladulle -5 kelissä ja suksissa tuplaluisto, eli molempiin suuntiin yhtä hyvä.
Tutkin pohjat lenkin(rankan) jälkeen ja niissä oli koko matkalla ohut jääkalvo.
Suksilla hiihdetty vasta alle 50km. Ihmettelin jo heti ekan lenkin jälkeen, kun oli kulunut kannat ja kärjet mustiksi ja muu pohja oli harmaa. Nyt on sitten ko koko pahja musta.
Ei noilla paljon huvita lenkille lähteä.
Pitääkin kysyä myyjältä, poltanko sukset vai onko jotain tehtävissä.Hommasin Astra Nanot ja täytyy kyllä sanoa, että pakkasella ( -5 ja alle) ei kyllä tee mitään. Pitoa ei yksinkertaisesti ole ja hiihtämisen nautinto vaihtuu ketutukseen.
Suojan puolella taas toimii ihan kohtuullisesti. Pitoa voisi luonnehtia jopa erinomaiseksi. Luisto ei ole järkyttävän hyvä, mutta kelvollinen ja sentään motivoi hiihtämään. - HimoHiihtäjä
kyllä minulla nuo Nanogripit on toimineet ihan hyvin, jopa kohtuullisesti noin -12 asteeseen asti. Sen jälkeen luisto häviää täysin. Parhaiten tosin toimii -5 ja siitä alaspäin. Vertailukohtana mulla on ns paremmat sukset murtsin hiihtoon, joita käytän pääsääntöisesti pakkasella - ja siis myös voitelen säännöllisesti.
Kyllä Nanot toimii, jotenkin tuntuu vain että monesti odotetaan niiden toimivan täydellisesti kaikissa olosuhteissa. EI SELLAISIA SUKSIA OLEKAAN! ;) Pitopohjat vaan on niin paljon vaivattomammat loskakeleillä, jolloin voiteleminen on aina himskatin hankalaa. Vaikka ne ei ihan täydellisesti toimisikaan, niin ovat silti monesti paremmat kuin voideltavat. Toki, täytyy myöntää että se lipsuminen on kyllä kiinni tekniikastakin. Kun aloin hiihtämään, niin normivoideltavat tuntui todella liukkailta...ja myös ne kerää lunta pohjaan tai jäätyvät jos keli voide ei ole kohdillaan.
Ja esim Facile on malli jota valmistaja suosittelee ihmisille jotka hiihtää about 300 km per kausi (eli esim 15 km per viikko 20 viikon ajan...), ei siis aktiivikuntoilijoille jotka on tottuneet "optimiin".
- mainosten uhri
Käsittämätöntä, että Peltosen nanogripille luvataan pitoa kelille kuin kelille. Aluksi "sisäänajovaihe" luistoa odotellessa kesti 5-10km. Sen jälkeen oli lyhyt vaihe, ehkä 4km, että löytyi hiukan luistoa että myös pitoa. Tämän jälkeen seuraavat 10km yli -10 C pakkasessa oli yhtä lipsumista. Myös tuttavani, joka hankki samanlaiset sukset ja hiihdimme yhtäaikaa, valitti aivan samaa. Kummankin sukset lipusivat sekä -11 että -7 C pakkasessa, kun yhtäaikaa hiihdimme. Odottelin leudompia kelejä ja sitten -4 C asteen pakkasessa yhden kerran löytyi sekä hiukan luistoa että jotenkuten pitoa. Viimeinen pisara tuli viikonloppuna hienoissa hiihtokeleissä -3 astetta ja aurinko paistoi. Tyttäreni hiihti aluksi nanogripeillä ja minä omilla vanhoilla suksillani, joita yleensä olin aina haukkunut, nyt muutin mielipidettäni. Nanogripit lipsuivat niin hirveästi, että vaihdoimme kokeeksi suksia kesken kaiken tyttäreni kanssa, että kokeilen itsekin miltä tuntuu. Seuraavana päivän sama juttu. Nyt on kertynyt ehkä 30-40km ja se on ollut yhtä tuskaa. Vanhat sukset tuntuvat nyt tosi hyviltä, kun vähän sipaisee pitovoidetta. Aion viedä sukset takaisin Prismaan ja vaatia rahat takaisin, mainokset ovat silkkaa petosta!!
- Dynamo
Minulla on Karhun Optigripit joihin olen ollut tähän asti tyytyväinen.
Lumipyryn jälkeisellä pulverilumella ei tosin pahemmin luistoa löytynyt.
Toimivat kuitenkin paremmin kuin hiihtokaverin Nanogripit jotka näyttävät lipsuvan silloin kun omissani on hyvä pito. Luistossa on myös eroja suksien välillä eri keleissä.
Kummat on paremmat luistoltaan, niin sitä en osaa sanoa.
Saa nähdä millaiset ovat kun kilometrejä kertyy enemmän.
- pettynyt nanonano
Haluaisin myös tietää miten Peltosen nanogrip classic -PITOPOHJAsuksien pitäisi OIKEASTI toimia???
Ostin kyseiset sukset tammikuussa (v. 2010). Alkutakertelun jälkeen ne alkoivat luistaa hyvin - vielä paremmin taaksepäin! Sitten koitti sellainen hiihtokerta (pakkasta ehkä n. -10), että en kertakaikkiaan päässyt niillä mihinkään, jopa tasaisella lipsui tyhjää. Sukset olivat olleet kuukauden käytössäni ja säilytys ulkona. Vein sukset takaisin myyjälle ja ne lähetettiin tehtaalle. Ilmeni, että markkinoille oli päässyt sellaisia suksipareja joita ei oltu loppuun asti käsitelty!! No, suksiini vedettiin uusi pinnoite ja taas alkoi sisäänajo. Oli lähes nollakeli ja satoi räntää. Lumi ikäänkuin imi sukset kiinni latuun ja en päässyt metriäkään, se tosin varmaan johtui osittain niistä uusista "nanonanoista", eli olivat liian tuoreet sille kelille.
Aurinkoisena lauantaina 7.3. hiihto oli ihan nautittavaa, mitä nyt silloin tällöin lipsahtelivat. Sitten tuli maanantai 8.3., pikku pakkanen, aurinko oli jo laskemassa. Sukset toimivat ihan ok, mitä nyt lipsahtelivat. Olin hiihtänyt n. 4 km kun tuli raesadekuuro ja PITO ALKOI, tämä on ihan uskomatonta! Ylämäet, joissa aikaisemmin menin vain haarakäyntiä, nousin nyt suorin suksin. Jos pysähdyin, tarttui lumi suksen pohjiin ja siinä sitä sitten taas nykien yritin matkaani jatkaa. Otettuani sukset jalasta, katsoin pohjia, niissä oli ohutta jääkerrostumaa läikikkäin koko suksen mitalta. 9.3. sulatuksen jälkeen, lähdin ladulle kylmässä säilytetyillä suksilla, ne luistivat hyvin, mutta lipsuivat mielestäni ihan liian paljon, ilma oli pakkasen puolella. Olen jotensakin pettynyt! Mitä noille "murheenkryyneille" pitäisi tehdä?- Dynamo
Säilytä suksia lämpimässä varastossa jossa pohjat pääsevät kuivumaan hiihtolenkkien välillä.
Jäähdytys ennen kun lähdet hiihtämään . - lantapaakkupoika
Olin yhteydessä lipsumisasiassa nanogripit myyneeseen liikkeeseen ja sieltä kertoilivat ensiavuksi lipsumiseen 120 hiekkapaperilla varovasti pitoaluelta hiomista ja tarvittaessa kokeilla lisäksi silikonisumutetta hiotulle pätkälle, jos jäätyy.
Ellei toimi, niin lähetetään tehtaalle huoltoon. - voivoi1234
lantapaakkupoika kirjoitti:
Olin yhteydessä lipsumisasiassa nanogripit myyneeseen liikkeeseen ja sieltä kertoilivat ensiavuksi lipsumiseen 120 hiekkapaperilla varovasti pitoaluelta hiomista ja tarvittaessa kokeilla lisäksi silikonisumutetta hiotulle pätkälle, jos jäätyy.
Ellei toimi, niin lähetetään tehtaalle huoltoon.ei nuo peltosen sukset kelpaa kun kapisen piskin pieksämiseen jos siihenkään!!!!Suututtaa kun jäi laturetki kesken kun tarttu lunta niihin nanonano pohjiin.................................................
- yksi kaveri
voivoi1234 kirjoitti:
ei nuo peltosen sukset kelpaa kun kapisen piskin pieksämiseen jos siihenkään!!!!Suututtaa kun jäi laturetki kesken kun tarttu lunta niihin nanonano pohjiin.................................................
pitopohjiin olen tutustunut näillä lumilla ihan riittämiin (en tarkoita ns. kilpamalleja).
Tämänhetkinen mielipiteeni on se, että ne ovat sauvakävälyn jatke.
- 2 kk kokemus
Uskoisin että Nanogripit voi palauttaa myyjälle ja rahat saa takaisin. On selvästi syyllistytty harhaan johtavaan markkinointiin kun Nanogripin on mainostettu toimivan joka kelillä. Ne toimii hyvin ainoastaan plusasteilla ja kohtuullisesti pikkupakkasella vanhalla lumella. Nollakelillä uusi lumi tarttuu ja yli 5 asteen pakkasella luisto on surkea. Pitokin on pakkasella aivan olematon jos on onnistunut ostamaan väärin tehtaalla pohjustetun parin.
- lantapoikapaakku
Eilen jäällä vanhalla lumella ja moottorikelkan jäljellä luisto hemmetin hyvä. Pidon kanssa edelleen ongelmia, vaikka hioin pohjan keskiosan ohjeen mukaan. Ei noillä ole vähääkään mäkiselle ladulle mitään asiaa.
Noissa nanoissahan ei ole varsinaista pito-osaa pohjassa ensinkään, vaan koko suksen pohjahan on pinnoitettu samalla lailla. Tämän pitäisi, siis pitäisi, mahdollistaa esim. pysähtyminen rinteeseen, koska pito on koko pohjan matkalla.
Tuo temppu ei onnistu ainakaan mun nanogripeillä.
Nuo mun ja komentooran nanot on ilmeisesti ihan alkupään sarjaa, koska ovat Astra nanogripit ja niissä on vain pieni punainen nanogrip-tarra siteen etupuolella. Tritän saada nuo hiihtokauden jälkeen tehtaalle korjattavaksi tai vaihtoon. - yläkroppa kasvaa
lantapoikapaakku kirjoitti:
Eilen jäällä vanhalla lumella ja moottorikelkan jäljellä luisto hemmetin hyvä. Pidon kanssa edelleen ongelmia, vaikka hioin pohjan keskiosan ohjeen mukaan. Ei noillä ole vähääkään mäkiselle ladulle mitään asiaa.
Noissa nanoissahan ei ole varsinaista pito-osaa pohjassa ensinkään, vaan koko suksen pohjahan on pinnoitettu samalla lailla. Tämän pitäisi, siis pitäisi, mahdollistaa esim. pysähtyminen rinteeseen, koska pito on koko pohjan matkalla.
Tuo temppu ei onnistu ainakaan mun nanogripeillä.
Nuo mun ja komentooran nanot on ilmeisesti ihan alkupään sarjaa, koska ovat Astra nanogripit ja niissä on vain pieni punainen nanogrip-tarra siteen etupuolella. Tritän saada nuo hiihtokauden jälkeen tehtaalle korjattavaksi tai vaihtoon.Ostin joulukuussa Peltosen nanogripit joilla on nytt hiihtänyt noin 250 km ja kyllä kunto kohenee.
Sisään ajon jälkeen toimivat noin 10 km ja sen jälkeen ei luistoa eikä pitoa. Kerran toimivat kuin oli suojan puolella. Meni hermot joten lähetin ne tehtaalle takasin, tekivät uuden pohjan jonka jälkeen toimivat ensimmäisellä kerralla hyvin kuin oli noin -2 astetta mutta eilen oli -6 astetta ja taas sama ongelma että ei luista, pitoa jonkunverran mutta ihan selvästi pohja jäähtyy. Ainut positiivinen asia on että kuin maanantaina lähetin sukset sain ne jo torstaina takasin. - hiihtäjä 50
yläkroppa kasvaa kirjoitti:
Ostin joulukuussa Peltosen nanogripit joilla on nytt hiihtänyt noin 250 km ja kyllä kunto kohenee.
Sisään ajon jälkeen toimivat noin 10 km ja sen jälkeen ei luistoa eikä pitoa. Kerran toimivat kuin oli suojan puolella. Meni hermot joten lähetin ne tehtaalle takasin, tekivät uuden pohjan jonka jälkeen toimivat ensimmäisellä kerralla hyvin kuin oli noin -2 astetta mutta eilen oli -6 astetta ja taas sama ongelma että ei luista, pitoa jonkunverran mutta ihan selvästi pohja jäähtyy. Ainut positiivinen asia on että kuin maanantaina lähetin sukset sain ne jo torstaina takasin.Vesikelillä loisto pito ja jonninlainen luisto.
- xz
hiihtäjä 50 kirjoitti:
Vesikelillä loisto pito ja jonninlainen luisto.
mulla kans tammikuussa ostetut peltoset.eka 20km pitoa löyty.mutta sen jälkeen ei pitoa eikä luistoa.pettynyt.
- hiihtäjä 50
xz kirjoitti:
mulla kans tammikuussa ostetut peltoset.eka 20km pitoa löyty.mutta sen jälkeen ei pitoa eikä luistoa.pettynyt.
50 kiloisen naisen nanpgrip PELTOSEN sukset pelasivat minulla (70 kg) tänään hyvin. Luisto suorastaan hyvä sekä pito mahtava. Samat sukset ei pakkasella luistaneet, mutta pitivät erittin hyvin....
- Karhuaja
hiihtäjä 50 kirjoitti:
50 kiloisen naisen nanpgrip PELTOSEN sukset pelasivat minulla (70 kg) tänään hyvin. Luisto suorastaan hyvä sekä pito mahtava. Samat sukset ei pakkasella luistaneet, mutta pitivät erittin hyvin....
Suomessa on edelleen paljon noita 80-luvun alkupuolen Karhu Multigrade -pitopohjasuksia. Kannattaa testata, jos sellaiset on ullakolla tai saa jostain kirpparilta käsiinsä. Veikkaan, että vetävät vertoja noille nykyisille kuntohiihtäjien "nanogripeille".
- Nanottaa
yläkroppa kasvaa kirjoitti:
Ostin joulukuussa Peltosen nanogripit joilla on nytt hiihtänyt noin 250 km ja kyllä kunto kohenee.
Sisään ajon jälkeen toimivat noin 10 km ja sen jälkeen ei luistoa eikä pitoa. Kerran toimivat kuin oli suojan puolella. Meni hermot joten lähetin ne tehtaalle takasin, tekivät uuden pohjan jonka jälkeen toimivat ensimmäisellä kerralla hyvin kuin oli noin -2 astetta mutta eilen oli -6 astetta ja taas sama ongelma että ei luista, pitoa jonkunverran mutta ihan selvästi pohja jäähtyy. Ainut positiivinen asia on että kuin maanantaina lähetin sukset sain ne jo torstaina takasin.Nanoilla nyt 250 km takana, on toiminu tasan kerran(siis ollut pitoa)! Silloin oli nollakeli ja satoi hieman lunta. Ekan 50 kilsan jälkeen oon hiihdelly pitovoiteen kera, ainoastaan kokeiluja oon tehnyt ilman pitovoidetta aina kun keli on muuttunut selvästi. Odotin innolla kevään nollakelejä, mutta eipä oo sellasta keliä vielä tullu että toimis. No nyt on jo talvikin loppumassa, joten vois paiskata nuotioon nanot!
- yksi kaveri
Nanottaa kirjoitti:
Nanoilla nyt 250 km takana, on toiminu tasan kerran(siis ollut pitoa)! Silloin oli nollakeli ja satoi hieman lunta. Ekan 50 kilsan jälkeen oon hiihdelly pitovoiteen kera, ainoastaan kokeiluja oon tehnyt ilman pitovoidetta aina kun keli on muuttunut selvästi. Odotin innolla kevään nollakelejä, mutta eipä oo sellasta keliä vielä tullu että toimis. No nyt on jo talvikin loppumassa, joten vois paiskata nuotioon nanot!
mieltä.
Kuten aiemminkin olen kirjoitellut,niin hiihtäjät "höynähhtivät helppohiihtoisiin"suksiin.Niin kävi myöskin vuonna 2004 pitoteippien suhteen.
Toki on myönnettävä,että molempien käyttäjiä on tyytyväisenä hiihdellyt näilläkin selkosilla.
Itse lopetan pajan vappuna. Kuka haluaa jutella hiihdosta kanssani,niin Saariselältä löydyn.
Tv. yksi kaveri - huijattu...
yksi kaveri kirjoitti:
mieltä.
Kuten aiemminkin olen kirjoitellut,niin hiihtäjät "höynähhtivät helppohiihtoisiin"suksiin.Niin kävi myöskin vuonna 2004 pitoteippien suhteen.
Toki on myönnettävä,että molempien käyttäjiä on tyytyväisenä hiihdellyt näilläkin selkosilla.
Itse lopetan pajan vappuna. Kuka haluaa jutella hiihdosta kanssani,niin Saariselältä löydyn.
Tv. yksi kaverilaatu ja toimivuus ei parane.
Paska sukset. Palataan voideltaviin. - nanoihin pettynyt
Karhuaja kirjoitti:
Suomessa on edelleen paljon noita 80-luvun alkupuolen Karhu Multigrade -pitopohjasuksia. Kannattaa testata, jos sellaiset on ullakolla tai saa jostain kirpparilta käsiinsä. Veikkaan, että vetävät vertoja noille nykyisille kuntohiihtäjien "nanogripeille".
Karhun Multigradet toimovat todella hienost1, koskaan ei ollut lipsumisongelmia. Pikkuisen luistovoidetta ja hyvä tuli. Harmi että menivät poikki 24v jälkeen. Nanot eivät luista (paitsi taaksepäin) alle -10ast, nollakelillä tarttuu pohjaan paljon jäätä. Alamäkeenkin saa mennä vuorohiihtoa
- rerer
Kaippa 200e saa ihan oikeetki sukset. tosta pinnasta oo kellää viel tietoo et miten paskaf
- Spctrat
Perheessä 2x Optigripit ja hiihdetty n 100 km. Toiminta on kyllä ollut pettymys, varsinkin pakkasella -10 tai enemmän. Pito myöskin on hukassa kun on irtolunta ladulla. 9arhaiten suksi on toiminut n.0-asteessa.
- entinen hiihtäjä
Ei voi suositella. Omalla kohdallani meni mielenkiinto kokonaan hiihtämiseen, kun ei tiedä sattuvatko ne luistamaan. Toimivat 2-5 ast pakkasessa. Kannattaa ostaa tavalliset. Luulen että toimivat paremmin vähäiselläkin voitelulla.
- lumen kosteus
on vähäinen 50-65%. Kokeilepa kevätkeleillä, kyllä toimivat. Nanogripit eivät ole tarkoitettukaan toimimaan pakkaslumessa. Viimevuosien lauhat talvet saivat uskomaan,että voitelemattomat toimivat keli kuin keli. Analyysiä, älä syytä suksia!
- Rova-Jaska
lumen kosteus kirjoitti:
on vähäinen 50-65%. Kokeilepa kevätkeleillä, kyllä toimivat. Nanogripit eivät ole tarkoitettukaan toimimaan pakkaslumessa. Viimevuosien lauhat talvet saivat uskomaan,että voitelemattomat toimivat keli kuin keli. Analyysiä, älä syytä suksia!
En ole kokeillut Nanogrip-suksia, joten ei niistä sen enempää!
Voitelun vaikeutta vain ihmettelen! Olen aktiivikuntoilija, joka hiihtää yli 1000 km talvessa. Käytän perinteisen sukseni pohjustettavina ja luistovoideltavina ennen kauden alkua. Pidon hoidan yleensä Rexin sinisellä tai punaisella pikapitovoiteella. Luistovoiteena käytän tällä hetkellä Tokon pikaluistovoidetta.
Aikaa menee vajaa 10 minuuttia, jonka jälkeen nostan sukset ulos jäähtymään.
Näihin olen ollut erittäin tyytyväinen, sillä perusteellisempi voitelu rivitaloasunnossani on aika vaikeaa. En omista voitelutelinettä enkä voitelurautaa.
Pitovoidepurkkejakin käytän toki ja esim. molybdeenifluorivoiteet antavat pidon lisäksi loistavan luiston eivätkä roskat tartu.
Asioista voi ja saa toki olla eri mieltä. Nanogripit saatan hankkia vielä ongelmakeleille, sillä minäkään en pidä liisterien kanssa tuhraamisesta. - Nanogripeillä
Rova-Jaska kirjoitti:
En ole kokeillut Nanogrip-suksia, joten ei niistä sen enempää!
Voitelun vaikeutta vain ihmettelen! Olen aktiivikuntoilija, joka hiihtää yli 1000 km talvessa. Käytän perinteisen sukseni pohjustettavina ja luistovoideltavina ennen kauden alkua. Pidon hoidan yleensä Rexin sinisellä tai punaisella pikapitovoiteella. Luistovoiteena käytän tällä hetkellä Tokon pikaluistovoidetta.
Aikaa menee vajaa 10 minuuttia, jonka jälkeen nostan sukset ulos jäähtymään.
Näihin olen ollut erittäin tyytyväinen, sillä perusteellisempi voitelu rivitaloasunnossani on aika vaikeaa. En omista voitelutelinettä enkä voitelurautaa.
Pitovoidepurkkejakin käytän toki ja esim. molybdeenifluorivoiteet antavat pidon lisäksi loistavan luiston eivätkä roskat tartu.
Asioista voi ja saa toki olla eri mieltä. Nanogripit saatan hankkia vielä ongelmakeleille, sillä minäkään en pidä liisterien kanssa tuhraamisesta.tarvitsee vain hiihtää, kevätkeleillä luisto on yhtä hyvä kuin voidelluilla ja huom. sukset eivät kerää likaa pohjiin kuten liisterisukset.
- tr
Hyvä, että päästiin niistä eroon. Perheenrikkojaksi ovat rakentaneet, mokomat limalaudat. Yritin jo hätäpäissäni etsiä netistä pätevää suksienmanaajaa. Kyllä niin piukeelle veti tunnelman joskus, Tarjan hiihtolenkin jälkeen. " Vi**u, nää ei toimi, ei edes huonosti"
Mieheni kommentti suksista facessa:D- i
Nyt kaksi 10 km lenkkiä takana uusilla nanoilla ja kyllä täällä ainakin toimii.Tänään luistivat kuin unelma järven jäällä , pakkasta -3, eikä pidossakaan valittamista.Täydelliset tällaselle sunnuntaihiihtelijälle!
- hjfhwlerlwrkj
i kirjoitti:
Nyt kaksi 10 km lenkkiä takana uusilla nanoilla ja kyllä täällä ainakin toimii.Tänään luistivat kuin unelma järven jäällä , pakkasta -3, eikä pidossakaan valittamista.Täydelliset tällaselle sunnuntaihiihtelijälle!
Ei kai jätven jäällä juuri pitoa tarvi ollakkaan,mene nousuun kokeilemaan
- I
hjfhwlerlwrkj kirjoitti:
Ei kai jätven jäällä juuri pitoa tarvi ollakkaan,mene nousuun kokeilemaan
Toimii kyllä nousuissakin, "seinäpito" ainakin tänä aamuna, pakkasta -3.
- Seppo
i kirjoitti:
Samanlainen kokemus minullakin. Uudet sukset ja -5 pakkasta. Pitoa oli hyvin ja luisto ihan kohtullinen
- kusetettu nanomies
Joo, hiihtoa nanogripeillä takana n. 50km. Ihan alussa ei toimineet ollenkaan, jäi suksen pohjaan lumi kiinni. /-0 kelillä toimivat erittäin hyvin, mutta nyt kun on ollut -10 niin ei ole minkäänlaista pitoa, eikä kyllä luistoakaan. Se on kiva tunne ku lähtee hiihtämään auringonpaisteessa n. -3 asteen pakkasessa ja sukset eivät toimi ollenkaan. Tekisin mieli työntää nanogripit perseeseen!!
- OuPeipi
50km:n jälkeen samanlaisia kokemuksia täälläkin.-10 lämpötilassa ei mitään pitoa. Aluksi toimi jotenkin ekat 20km.Keli oli nollan molemmin puolin.Viime viikonloppuna -1 ja heikko pito sekä luisto. En todellakaan suosittele näitä lankkuja.Urheilukaupasta kaupittelivat lääkkeeksi Optiwax Gripcare hoitoainetta 45€ plo.Jäi ostamatta.
- Ei toimi
Pitopohjat kun eivät toimi niin saako suksista toimivat voitelemalla vai onko pohja sellanen että sitä ei voi lähteä uudelleen käsittelemään?
- UunoQ
Periaatteessa pitäisi kait hioa tuo "nano" pois, joku viisaampi asiaa kokeillut sanokoon. Suksia voi kuitenkin käyttää 2000 km jälkeen kuten normisuksia, eli kun pohjista on aine kulunut pois. Ihmettelen tosin miten noita käyttää kuin normaaleja, kun jäykkyydet on perussuksea löysempi. Tarkoittanee että voideltuna ei toimi niin hyvin kuin normisuksi.
- Tuohtunut
Ainoa oikea toimenpide, kuten itse tein, viedä sukset takaisin kauppaan. Soitin vielä Peltoselle kokemukseni 30 km hiihdon jälkeen. Ei Erkkikään hiihdä tällaisilla tekeleillä. Sain tilalle Karhun Impulsit ja vaivan palkkaa sauvat. Niissä on nyt Ski Grip:n luisto ja pito.
- Schaks Dolmar
Ainoa käsittely, josta on jotain hyötyä, on polttaa ne saunan uunissa.
Nämä sukset ovat tehty myytäviksi - ei hiihdettäviksi! Kauppakamarikamaa! - Justus11v
Pohja hylki muita voiteita paitsi jääestoa kokeilin laittaa mutta ei toimi
- KATO TÄÄ!!
HUONOT!! Älä tuhlaa rahaa niihin itselläni sellaiset on myös ystävilläni ne eivät toimi millään kelillä! Aina pitää ottaa kunnon sukset mukaan kun menee hiihtämään ne eivät toimi!!!!! osta kunnon sukset ja voiteet niin vältyt rahan tuhlausta!! :))
- leksa_1
100 km takana, ja kunto on kyllä noussut, ei luista eikä pidä eli kuntoilijalle ihan nappisukset
- Näin..
-1 aste pakkasta ja latu hieman jäässä, kyllä toimii..kovalla pakkasella eikä tuiskulumessa toimi.
- Nanosuksija :D
Ostin Peltosen Nanogripit joulun aikoihin tarkoituksena hiihdellä lasten kanssa, edellisestä hiihtokerrasta olikin aikaa jo viitisentoista vuotta... No, hiihtokärpänen puraisikin sitten toden teolla ja nyt on kilometrejä tullut jo 60-100 viikossa :D.
Nanogripit olen havainnut hyväksi alle -10 asteen kelissä, mitä lähempänä nollaa ollaan, sen paremmin ne toimii. Mitä enemmän pakkasta, sitä huonompi pito sekä myös luisto. Nollakelillä ovat ainakin mulle aivan ihanteelliset sukset; seinäpito ja luistoakin ihan tarpeeksi.
Olen muutaman kerran nyt talven aikana käsitellyt pohjan puhdistus-/jäänestoaineella ja se on mielestäni tuonut luistoa lisää.
Ensi talveksi, jos lunta on ja hiihtoinnostus jatkuu, aion kuitenkin hankkia pakkaskeleille voideltavat sukset. Nanot saavat toimia nollakelin suksina, ja siihen ne siis ovatkin just hyvät. Ei tartte liistereitten kanssa sotkea :).
Suosittelisin nanosuksia kokemattomammille hiihtäjille, joille hurja vauhti ei ole pääasia. Ainakin mulla hiihtoharrastus niitten myötä lähti toden teolla käyntiin - onhan se helppoa kun ei tartte miettiä voitelua ym., sukset vaan kainaloon ja ladulle :). - Heink
Ostin Peltosen Astra Nanogripit reilu vuosi sitten. Nyt suksilla hiihdetty yli 1000 km. Suksien pito ei ole missään vaiheessa toiminut kunnolla jos pakkasta on enemmän kuin viisi astetta. Luisto sen sijaan toimi alusta alkaen pakkasellakin ihan kohtuullisesti ja toimii edelleen. Parhaimmillaan sukset olivat sekä uutena että nyt edelleen kun lämpötila on 5 - -2 astetta. Eilen hiihdin nanoilla yli 30 km lenkin reiluun kolmeen tuntiin ja kyllä nollakelissä auringon paistaessa sukset toimivat mielestäni hyvin.
Itselläni on pakkaskeleille toiset sukset joihin laitan yleensä vaan -3 - -9 pitovoidetta.
Viime talvena tuli hiihdeltyä n. 800 km joista 600 km nanoilla ja tänä talvena mennee saman kaavan mukaan. Kyllä noilla ainakin tällainen ylipainoinen kuntoilija pärjää. Kilpahiihto on kai sitten jotain ihan muuta...- Uusi hiihtonautinto
Ostin aamulla Peltosen Nanopohjasukset ja tein iltpäivällä noin 25 km:n lenkin. Pari ensimmäistä kilometriä luisto oli kehno, mutta parani koko ajan.
Lumen länpötila oli 0 asteen paikkeilla ja ilma 2 astetta. Loppumatkasta luisto oli riittävän hyvä, koska samalla saa seinäpidon, joten hiihtäminen on rentoa.
Itse aion hiihtää alle - 2 asteen keleillä perinteisellä suksella ja sitä lämpimimmissä nanopohjasuksilla. Nanopohjasuksi luistaa perinteitä paremmin roskaisella ladulla. Nyt voi helposti jatkaa hiihtokautta pitemmälle kevääseen, kun ei ole voiteluongelmia.
- Rova-Jaska
Noin minäkin ajattelen, että nanosukset ovat nimenomaan näitä ongelmakelejä
varten. Viime viikolla kävin lenkin, jota voi kuvata lievästi sanoen raskaaksi.
Lämpötila oli noin 0 astetta ja oli satanut paksu kerros uutta lunta. Sehän pyrki tietysti tarttumaan pitovoiteeseen ja pitoalueet alkoivat myös jäätyä. Laiskuuttani en jaksanut poistaa vanhoja voiteita ennen lenkkiä. Pitovoidetta oli näin ollen liian paksu kerros pohjissa. Pito oli hyvä; ei siinä mitään.
Edellä kuvatulla kelillä nanosukset olisivat voineet olla paikallaan. Ja on tietysti hienoa, jos hiihtokautta voi niiden avulla jatkaa pitempään.
Tänään oli Ounasvaaralla pehmeä uuden lumen keli ja lähtiessä -15 astetta pakkasta. Auringossa on voimaa, sillä palatessani 36 km:n lenkiltä, lämpötila oli kohonnut jo -5 asteeseen. Luisto ei ollut pehmeässä lumessa paras mahdollinen ja osaa lenkistä oli vain muutama perinteisen tahkoaja hiihtänyt ennen minua. Pidin kaksi taukoa laavuilla. - lipsuu lipsuu
Ostinpa minäkin Peltosen nanogrip astra sukset pari viikkoa sitten. Olen koko ajan odotellut suksieni toimivan paremmin, mitä enemmän hiihtää, mutta ei. Kilometrejä on takana nyt noin 40 ja tänään jäällä n. -3 asteen pakkasessa latukoneella vedetyllä luistavalla/loistavalla ladulla aurinkoisessa säässä sukset luistivat tosi hyvin, mutta pitoa ei ollut sitten ollenkaan. Tuota pitoa ei ole oikeastaan ollutkaan koko aikana kehuttavasti, mutta tänään oli huippuraskas lenkki. Eteenpäin pääsi, kun jaksoi käsillä lykkiä. Sukset ovat kyllä olleet ulkona koko ajan eli en ole niitä sisälle roudannut, kun pohjissa ei ole ollut jäätä/lunta mitä sulatella. Mutta, pitäisikö ne aina tuoda sisään hiihtolenkin jälkeen ja seuraavana aamuna viedä ulos odottamaan seuraavaa hiihtolenkkiä vai? Huomenna vielä ajattelin kokeilla suksia, mutta jos sama tahti jatkuu, menen myyjän juttusille, josko minullakin olisi maanantai kappaleet ja jotka lähetettäisiin takaisin tehtaalle. Noista joidenkin mainitsemista seinäpidoista voin vain haaveilla. Testasin hiihdon jälkeen heti vanhoja suksia samalla ladulla, joihin olen vetänyt teipit viime talvena ja totesin, että luisto ei vanhoissa ole niin hyvä kuin nanoissa, mutta ei huonokaan. Mutta mikä tärkeintä niissä oli täysi pito eli sanoisin, että seinäpito. Pystyi jaloilla hiihtämään eikä käsillä.
- Nanosuksija
Nanosukset pitää nimenomaan tuoda joka lenkin jälkeen sisälle kuivumaan. Siihen pohjaan sitoutuu kosteutta, ja se pitää kuivattaa pois.
Kuulemma sukset olisi parasta säilyttääkin sisätiloissa, mutta sitten ne pitää puolestaan jäähdyttää ennen hiihtämään lähtöä, eli viedä ne ulos vähintään puoli tuntia ennen lenkkiä.
Itse säilytän sukset ulkona, mutta jokaisen lenkin jälkeen tuon ne sisälle eteisen nurkkaan, missä ovat vähintään pari tuntia. - pygouygouygouy
Ongelma on siinä, että yöpakkaset pitävät ladun kylmänä ja nopea lämpeäminen pudottaa ilman suhteellisen kosteuden alas. Kuivalla pakkaslumella ei pidä. Sopivalla kelillä löytyy todellinen seinäpito ja kohtuullinen luisto. Sydäntalven hiihdin pääasiassa metsissä teippisuksilla, joskin harvinaisilla lauhoilla jaksoilla nanoilla. Mutta mene pakkasen jälkeisen tuulen myötä tulleen suojasään jälkeen teipeillä metsään, niin et pitkään hiihtele.
Hyvin nanot toimivat, kun pakkanen on alle 5 astetta ja suhteellinen kosteus yli 85 %. Vesikelillä suht hyvä luisto ja aivan seinäpito.
Pakkanen ja suhteellinen kosteus yhdessä ratkaisevat. Kapean alueen suksi. Mielestäni ei sovi kenellekään ainoaksi suksipariksi, mutta voideltavaa tai teippiä täydentäväksi hyvä ostos.
- Rova-Jaska
En tiedä pitäisikä nanogrip-sukset tuoda sisälle, mutta ainakin siinä tapauksessa, että ne ovat lumiset ja jäiset, niin kannattaisi varmasti sulattaa lumet pois.
Voitelen tavalliset perinteisen sukseni aina sisällä ja nostan ne jäähtymään ennen lenkkiä ulos, muuten pitovoide on liian lämmintä keliin nähden ja lumi varmasti ottaa kiinni pohjiin.
Edeltä olen lukenut, että myös nanosukset on hyvä jäähdyttää ennen lenkkiä samasta syystä, mitä olen edellä kuvannut.- ,n,n,m.m
Kiertääkö rova-jaska tuota jokkavaaran lenkkiä.kun 36km on matka,sekö on aukastu lahnalahdesta eteenpäin?:
- Rova-Jaska
Kyllä Jokkavaaran lenkki on aukaistu. Kävin kiertämässä sen viime sunnuntaina. Pidin taukoa Kurijärven laavulla.
Säät ovat nyt hienot, joten ei muuta kuin suksille!- hiihtäjäkin
Onko jokkatupa auki ja saako sieltä juotavaa,Onko perinteinen latu hyvässä kunnossa.
- Rova-Jaska
Jokkatupa on viikonloppuisin auki (la-su) ja sieltä saa juotavaa. Perinteisen latu oli ihan OK lumisateen jälkeen. Pehmeä keli oli, mutta mukavaa oli kauniissa auringonpaisteessa hiihtää.
mski-latuverkkopalvelu antaa tietoja Rovaniemenkin latutilanteesta (www.mski.fi) - lipsuu lipsuu
Tänään kävin jälleen hiihtolenkin noilla nanoillani, joka oli aivan tuskaa/turhautumista täynnä. Eli toin aamulla sukset lämpiämään ja ne olivat koko työpäivän siis sisällä ja töistä tullessa laitoin ne takaisin ulos. Ehtivät olla siellä puoli tuntia ennen hiihtämistä. No, ei auttanut sekään.
Soitin hiihdon jälkeen kauppaan, josta sukset ostin ja myyjä kertoi, että palautetta oli po. suksista tullut kuulemma nimenomaan siitä, että luistoa ei ole, mutta pitoa kyllä ja että olin eka jolla oli pito ongelmia. Aikoi soittaa tehtaalle? ja kysyä, mikä nyt neuvoksi. Ja kun tällainen sunnuntaihiihtäjä ei tarvitse vauhtia vaan pitoa tällaisella muutaman asteen pakkaskelillä, paistoi aurinko tai sitten ei, niin po. sukset ovat kuin minulle tarkoitetut eli hyvät ja huoltovapaat ;)- optigrip
Taisi olla liian jäykät sukset jos ei löydy pitoa.
- fghjkioiuyt
Ei pitoa pakkasella. Sydäntalvella kun suhteellinen kosteus on korkealla (ks. ilmatieteen laitoksen sivut) pitoa riittää 5-7 miinusasteeseen jotenkin. Nyt kun aurinko lämmittää, niin suhteellinen kosteus putoaa jopa alle 50 %:n ja nano ei tahdo pitää edes nollakelissä. Yöpakkaset kun pitävät maan ja sitä kautta lumen kylmänä. Itse kun hiitelin järvellä, niin aurinkoisella rannalla oli seinäpito ja varjoisella mentiinkin sitten käsillä.
Ongelmakeliin hyvä suksi. Kun on plussakelit ja latu roskainen, niin millä hiihdät? Liisterit ja teipit on heti tukossa. Nano toimii kuin junan vessa. Alue, jolla se oikeasti toimii on vaan paljon kapeampi, kuin mitä kauppamiehet esittää.
- Vesikelin sukset
Ostin sukset ja hiihdin 5 asteen kelillä, todella hyvät.
Lähdin rukalle -10 astetta, sukset todella surkeat. Mummot meni ohi ylä ja ala mäessä, mutta onneksi kukaan ei tuntenut minua. - silikoni
Itselläni Karhun vastaavat pitopohjasukset. Tuskailin pitkään huonoa luistoa. Sitten luin jostain silikonista. Kokeilin 100% silikoniöljyä koko suksen pituudelta. Alkukokemusten perusteella tulos on aivan loistava!
- Voidella pitää
Itsellä myös nuo Karhun sukset. Se nanoainehan niissä on samaa tavaraa. Eka suksilla hiihtelin n. 200 km. Ei toiminut suksi missään keliolosuhteessa. Ongelmana oli erityisesti pito. Karhulla tutkivat aikansa ja lähettivät sitten uuden parin ja sama juttu; suksi ei pidä millään kelillä eikä missään sääoloissa. Jos haluat ostaa voitelemattomat sukset, älä osta suomalaisia.
- Ei Peltosen suksia e
Voidella pitää kirjoitti:
Itsellä myös nuo Karhun sukset. Se nanoainehan niissä on samaa tavaraa. Eka suksilla hiihtelin n. 200 km. Ei toiminut suksi missään keliolosuhteessa. Ongelmana oli erityisesti pito. Karhulla tutkivat aikansa ja lähettivät sitten uuden parin ja sama juttu; suksi ei pidä millään kelillä eikä missään sääoloissa. Jos haluat ostaa voitelemattomat sukset, älä osta suomalaisia.
Samaa mieltä ei ainakaan Peltosen pitopohjasuksia. Ostettiin samaan aikaan vaimolle ja pojalle sukset pojalle peltoset ja vaimolle Salomonit. Hiihdetty n 20 km pojan suksista loppui pito Salomonit toimii tosi hyvin
- Satunnainen hiihtäjä
Ei Peltosen suksia e kirjoitti:
Samaa mieltä ei ainakaan Peltosen pitopohjasuksia. Ostettiin samaan aikaan vaimolle ja pojalle sukset pojalle peltoset ja vaimolle Salomonit. Hiihdetty n 20 km pojan suksista loppui pito Salomonit toimii tosi hyvin
Eilen ostettu Peltosen nanogripit ja samana päivänä ensimmäiset kokeilut.
Pakkasta seitsemän astetta ja valmis hyvä latu alla. Alusta alkaen meno melko mukavaa verrattuna muutama vuosi sitten ostettuihin Atomic Motion kestopohjasuksiin. Kuuden kilometrin lenkki sujui joutuisasti, loppua kohden parani vauhti. Tänään pakkasta 15 astetta, joten täytynee odotella ainakin iltapäivään ennenkuin lähtee kokeilemaan.
- NanoNano
No niin uudet Nanot testattu -20c ja ei pitoa sitten ollenkaan......Joten pettymys oli suuri. Menipä taas hiihtointo vähäksi aikaan muta haittaks se:)
Nanogripit ollut todellinen pettymys! Pakkasta 10astetta ja alamäkeenkin saa lykkiä vauhtia ettei vauhti pysähdy.
- Peltosen pitäisi
Virveli kirjoitti:
Nanogripit ollut todellinen pettymys! Pakkasta 10astetta ja alamäkeenkin saa lykkiä vauhtia ettei vauhti pysähdy.
rehellisesti kertoa käyttäjille, että nämä ovat märän kelin sukset.
Toimii silloin loistavasti ja liisterillä läträilyn voi unohtaa
Pakkasella ei pitoa eikä luistoa - Tampereen likka
Virveli kirjoitti:
Ostin nanogripit ja olen nyt hiihtänyt niillä n. 30 km. Keli on ollut -1...-7, paistetta ja pyryä. Luisto surkea, pito hyvä. Johtunee osittain jääpaakuista suksen pohjassa. Pohjat on puhdistettava n. kilometrin välein. Mitä lämpöisempi ja pehmeämpi keli, sitä enemmän jäätyy. Jäänestoaineesta vain vähäinen apu. Sukset ovat kuivat ja kylmät kun lähden hiihtämään. Luisto on parhaimmillaan n. 50 % totutusta voideltujen suksien luistosta. Tasamaalla hiihto on sauvakävelyä, kunnon alamäessä saa aikaan pienen liu´un. Vielä uskoa riittää, josko ne kevätkeleillä toimisivat. Olen voidellut suksia 30 vuotta, ja tiedän millainen on toimiva suksi. Eikö Peltosen tehtaalta löydy sellaista hiontakonetta, joka hioisi ne myyjän ilmoittavat 70 alkukarheuskilometriä pois luistoalueelta? Aktiiviharrastaja jaksaa sinnitellä "sisäänajovaiheen", mutta miten lapset ja nuoret, joiden tekniikka, voimat ja motivaatio ovat vielä alkutekijöissä?
- Olli
Ostin pari viikkoa sitten Peltosen minigrip-sukset ja huonot ovat edelleen vaikka olen hiihtänyt niillä sata kilometriä.! Eilen aioin heittää ne jorpakkoon, kun luistoa ei ollut ja jäätyivät. Pakkasta oli viitisen astetta. Mikä neuvoksi?
- Nano vieras
Kokeile Ski wax Vauhti Anti-ice DF pitopohjasuksille. Todella helppo ja nopea. Paransi luistoa kummasti. Jäähdytä sukset n. 30-60min ennen hiihtoa, niin estät jäätymisen.
- lumberi
Jos olet niihin kerran niin kyrpiintynyt että olet heittämässä ne vallan menemään, niin eikö niistä ainakin voisi kokeilla tehdä ihan tavallisia voideltavia suksia? Siklaat tai hiotat sen tehtaan pinnoitteen joko kokonaan pois tai jätät vain siihen pitoalueelle ja teet normaalin luisto- ja pitovoitelun. Eihän siinä kokeilussa mitään häviäkkään jos kerran sukset ovat jo menossa poistolistalle.
- Lasse
Ostin Peltosen Nanogrip sukset 12.12.-12. Ensimmäinen kokeilu seuraavana päivänä oli seuraavanalainen. Laitoin suksiin jäätymisenesto ainetta myyjän ohjeen mukaan (sivelet pohjaan ja annant suksien olla ulkona 15 min ennen käyttöä). Keli oli seuraavanlainen. Satoin uutta lunta, ilman lämpötila noin - 4 - -5 Celsiusta, muita hiihtäjiä ei juuri ollut siis ladut uuden lumen jäljiltä. Heti ensimmäiseksi suksien pohjat jäätyivät niin että ei luistanut mutta pito oli hirveä. Jään poisto ja uusi yritys. Sama toistui kolme kertaa ja neljännen kerran jälkeen jäätyminen oli enään pientä, että en viitsinyt pohjia puhdistaa. Kympin lenkin jälkeen kokemus oli melkoisen huono. Hyvää oli se, että luisto parani luppoa kohden niin ja pito oli kaiken aikaa mainio. Pitää varmaan jatkaa hiihtämistä ja odottaa kun on muutama kymmenen kilometriä takana niin suksi rupeaa toimimaan. Alku oli syvältä ja itse voitelemat pertsat olisivat olleeet paremmat.
- Suksi ei luista
Juu, mikä se on, kun suksi ei luista. Peltosen nanogripit käytössä tänään eka kerran ja -5 astetta ulkona. Tuuli ja tuiskusi, mutta se ei menoa haitannut, vaan liian hyvä pito pohjissa. Eivät luistaneet alamäissä. Ylämäissä olisi ollut hyvä meno, jos niitä ois ollut...Kävelijätkin menivät kovempaa vauhtia. Tullessani sisälle suksien kanssa, huomasin pohjissa tuuman paksuiset lumipaakut. Täytyy ilm.pitää suksia ulkona parvekkeella ennen ulos menoa, jos sitten ei tarttuis lumi kiinni. Saa nähdä. Jos se ei tepsi, vaihtoon menee ja pitää sitten vaan jaksaa voidella...Huh. Miks pitää olla näin hankalaa aluks?
- Näkökulmia
Paras ratkaisu on käyttää niitä nanosuksia vain silloin kun lämpötila on vain vähän pakkasella tai sitä lämpimämpi. Pakkasille toiset sukset, joissa on pitovoidetta.
- MissPikkuHukkanen
Kokeiliko joku sitä luistovoidetta ja/tai pohjien siklausta/hiontaa noihin Nanogrippeihin? Itse en viitsi viime vuoden kokemusten jälkeen edes yrittää uudelleen "kävelyhiihtämistä ja alamäkilykkimistä" ellen fiksaa jotenkin tuota luisto-ongelmaa?
- Vainiinseon
Olet kai ostanut painoosi nähden liian löysät sukset.
Laita myyntiin. Joku voi saada niistä itselleen sopivat kapulat. - Oikea mitta
Vainiinseon kirjoitti:
Olet kai ostanut painoosi nähden liian löysät sukset.
Laita myyntiin. Joku voi saada niistä itselleen sopivat kapulat.Tulipahan hommattua tommoset Peltosen nanogripit. Kaksi hiihtoreissua takana, ekalla kerralla ei ollut pitoa eikä luistoa, tosin pakkasta -12 ja myyjän mukaan sukset vaativat sisäänajon, eivätkä toimi optimaalisesti kovalla pakkasella... Nooh tänään sitten uusi lenkki nollakelissä, nyt oli luistoa ihan tarpeeksi tälläiselle satunnaiselle harrastajalle. Pitoa taasen ei ollut juuri lainkaan, lipsuttelua tasaisella ja pienetkin mäet piti taapertaa tukevassa haarassa. Suksien pohjaan laitoin molemmilla kerroilla mukaan saamaani jäätymisenestoa ja säilytän suksia sisätiloissa ja ennen hiihtoa noin puolituntia ulkona.
Epäilen onkohan sukset liian jäykät minulle, itse olisin ostanut 195cm pitkät mutta myyjä paperitestin avulla suositteli kuitenkin 202cm pitkiä, sanoi että jos haluat vaikka hiihtää kovempaa, niin pitemmillä on parempi luisto....? Olen 179cm pitkä ja painan 82kg. Löytyykö täältä asiantuntemusta tuohon suksien oikeaan mittaan??? - Näkökulmia
Oikea mitta kirjoitti:
Tulipahan hommattua tommoset Peltosen nanogripit. Kaksi hiihtoreissua takana, ekalla kerralla ei ollut pitoa eikä luistoa, tosin pakkasta -12 ja myyjän mukaan sukset vaativat sisäänajon, eivätkä toimi optimaalisesti kovalla pakkasella... Nooh tänään sitten uusi lenkki nollakelissä, nyt oli luistoa ihan tarpeeksi tälläiselle satunnaiselle harrastajalle. Pitoa taasen ei ollut juuri lainkaan, lipsuttelua tasaisella ja pienetkin mäet piti taapertaa tukevassa haarassa. Suksien pohjaan laitoin molemmilla kerroilla mukaan saamaani jäätymisenestoa ja säilytän suksia sisätiloissa ja ennen hiihtoa noin puolituntia ulkona.
Epäilen onkohan sukset liian jäykät minulle, itse olisin ostanut 195cm pitkät mutta myyjä paperitestin avulla suositteli kuitenkin 202cm pitkiä, sanoi että jos haluat vaikka hiihtää kovempaa, niin pitemmillä on parempi luisto....? Olen 179cm pitkä ja painan 82kg. Löytyykö täältä asiantuntemusta tuohon suksien oikeaan mittaan???Mitta 202 cm on sinun kokoisellesi ihan sopiva. Tosin 195 cm olisi myös voinut olla hyvä.
Jos pitopohjasukset eivät pidä eivätkä luista -12 -kelissä, se on ihan normaalia.
Jos pitopohjasukset eivät pidä nollakelissä, vaikka ne on huollettu asianmukaisesti, ne eivät ole painollesi sopivat tai sitten ovat muuten vialliset.
- turhat nanot
Nano on kyllä suurimman luokan huiputus. Minulla vastaavat Karhu Optigripit. Pakkasella pitää, mutta ei luista. Tänään 2 astetta, ei pitoa eikä luistoa. Ei noilla tee yhtään mitään.
- nanonano
Samat on kokemukset. Voisi verrata erilaisiin laihdutuspillereihin; jokainen tietää ettei niitä oikeasti voi olla olemassa, mutta ihminen haluaa uskoa ...
- nanohiihto
Järven jäällä hiljakseen hiihtäessä, keväisen auringon mukavasti lämmittäessä kasvoja, nanopohjasukset toimivat hienosti. Joillekin ihmisille em. riittää hiihtokokemukseksi. Muissa tapauksissa on parempi ottaa perinteisesti voideltavat sukset tai lumikengät.
- ei luista ei pidä
Koulutrauma: ei kokemusta lajista sitten koulun hiihtokisojen. Kunnes testasin pari vuotta sitten hyvin huollettuja vuorkasuksia ja koin elämyksen. Kuulin pitopohjasuksista ja päätin hankkia, kun en tajua mitään suksien voitelusta. Kynttilällä joskus kokeilut.
Virhe?
Nyt on takana vajaa 50 kilsaa Peltosen Nanoilla. Aluksi innostuin. Luistihan ne ja ylämäet voi luistella ja onpas kivat monot kun ei varpaatkaan jäädy. Hikikin tuli.
Mitään en osaa, joten tekniikka-asiaa varmaan se, että kävellen olisin jo. Ylämäessä ei parane pysähtyä, kun luisuu taaksepäin. Sitten hokasin, että kaverit normisuksilla ja mummot pilkkihaalareissa vetää ohi myös alamäessä, kun tää lykkii vauhtia, ettei pysähtyis.
Eri kelejä takana: –28–5°. Ei pitoa. Kyllä, en hallitse tekniikkaa, mutta voisi kuvitella että edes lähelle perusjuoksuvauhtia pääsisi jos vetää lähelle maksimisykkeillä. Nyt menee 7–8 km/tunti.
Tänään hiihdin ensimmäisen kerran kilometrin alle 6 minuuttiin, vau! –5° järvenjäällä. Kunnon ylävartalotreeni: tasatyöntöä ja vuoropotkua.
tTraumat pahenee, vain kunto kohenee?
- KUNTOHIIHTÄJÄ
Ostettiinpa emännälle Peltosen nanogripsukset ja eikun hiihtämään. Heti ennen ekää lenkkiä laitettiin myyjän suosittelema jäänestoaine pohjaan ja eikun ladulle.
Keli oli -5 ja uuttalunta sateli hiljalleen, kyllä meinasi emännän hiihtohalut hävitä samointein koska noin sadanmetrin hiihdon jälkeen kokosuksien matkalla oli lumet kiinni suksen pohjassa.
Suksen piti toimia parhaiten pikkupakkasella???- SAS*
Nanot toimivat hyvin vain märällä kelillä. Pikku pakkanen ja lumisade on pahinta.
Kuka toisin väittää on eri mieltä kanssani ;)
- Pitoapohjiin
Totuus pitopohjasuksista on, että ne toimivat hyvin vain märällä kelillä.
Jos on pakkasta ja kuivaa lunta, ne voivat pitää, mutta luisto on huono. Tai sitten eivät juuri pidä.
Joskus pienellä pakkasella voi toimivuus olla kuntohiihtoon kohtalainen, jopa ihan riittävä mukavaan hiihtämiseen, mutta pääsääntöisesti pitopohjasukset on siis tarkoitettu märälle.
Uuden lumen nollakelissä pitopohjasukset ovat jopa kilpahiihtäjien käytössä, joten olosuhteet vaikuttavat merkittävästi näihin seikkoihin.- zeroliitti
Varmaan asia on juuri noin kuten sanot, siis niiden nanojen ja optigrippien kanssa joissa on koko pohja vedetty sillä ihmemuljulla. Kun on pakkasta niin ei luista. Mutta zeroissahan on ihan samanlainen luistovoitelu kuin muissakin voideltavissa suksissa, joten ei sen puoleen pitäisi olla ongelmia. Jos on ongelmia pidossa pakkasella, niin ainahan siihen voi sipaista vaikka pikapitoa, joka sitten vesikelien tullessa on helppo poistaa rätillä ja voiteenpoistoaineella.
Mutta kyllä tosiasia on se, että vaikka valmistajat mitä väittäisivät niin ei ole olemassa huoltovapaita jokakelin suksia. Kaikkein helpoimmalla pääsee kun hommaa perinteiseen kahdet sukset. Zerot nollakelille ja toiset jotka voidellaan purkilla. Eikä se voitelukaan ole mitään avaruustiedettä. Melko hyvin pärjää yhdellä purkilla. Itse olen käyttänyt Roden violettia Multigradea jolla on menty kaikki pakkaskelit. Varmaankin kaikilla voidemerkeillä on vastaava purkki. - Pitoapohjiin
zeroliitti kirjoitti:
Varmaan asia on juuri noin kuten sanot, siis niiden nanojen ja optigrippien kanssa joissa on koko pohja vedetty sillä ihmemuljulla. Kun on pakkasta niin ei luista. Mutta zeroissahan on ihan samanlainen luistovoitelu kuin muissakin voideltavissa suksissa, joten ei sen puoleen pitäisi olla ongelmia. Jos on ongelmia pidossa pakkasella, niin ainahan siihen voi sipaista vaikka pikapitoa, joka sitten vesikelien tullessa on helppo poistaa rätillä ja voiteenpoistoaineella.
Mutta kyllä tosiasia on se, että vaikka valmistajat mitä väittäisivät niin ei ole olemassa huoltovapaita jokakelin suksia. Kaikkein helpoimmalla pääsee kun hommaa perinteiseen kahdet sukset. Zerot nollakelille ja toiset jotka voidellaan purkilla. Eikä se voitelukaan ole mitään avaruustiedettä. Melko hyvin pärjää yhdellä purkilla. Itse olen käyttänyt Roden violettia Multigradea jolla on menty kaikki pakkaskelit. Varmaankin kaikilla voidemerkeillä on vastaava purkki.Kahdet sukset, niinhän se on, jos aikoo hiihtää perinteisellä vähän kaikenlaisilla keleillä. Moni jättää toki hiihtämättä, jos on plussalla tai kova pakkanen, mutta silloinhan ei tule kovinkaan monta hiihtokertaa/talvi.
Yksi täkeä seikka on vielä se, että ei osta liian jäykkiä perinteisen suksia. Olen itse sortunut joskus moiseen, ja tällöin ei tahdo pitoa saada.
- kuntohiihtäjä
Ostin peltosen nanogip CL Race sukset. Valkattiin painon mukaan pelaa erittäin hyvin vesikelillä ilman mitään lisäaineita.Pienellä pakkasella pitoalueelle OPTIWAX
GRIPCARE Hoitoaine pohjaan pullosta helppo laittaa ohjeen mukaan mulla ainakin on pelannut hyvin .Kanta osaan voi laittaa parahviiniä ihan korkilla hankaa kiinni noilon harjalla harjaaauki . Olen hiihtänyt 8 kertaa 35km-46km kerralla.
Sen enmpää mulla ei vielä ole kokemusta .Olen ollut niin pitoon kuin luistoon hyvin tyytyväinen.- nanovananova
Salomonin nanot ostin liisterikelejä varten. Täällä on lähestulkoon aina nollassa ja kovat latupohjat. Ovat loistavat sukset vaikka luisto ei olekaan yhtä hyvä kun pertsoissa pertsoissa. Ei tartte pelätä autonpenkkien sotkeentumista! Luistoa hartioista :)
- Justus11v
Ne maksa vat jotainkaksi sataa viiva kolme sataa euroa
- Justus11v
Nano gripit maksa vat173€ minulla on itsellään sellaiset mutta en ole tykännyt pakkasella mut plussalla on hyvät
- tuikku11
joulupukki toi minulle Peltosen perinteisen Nanogrip sukset....ensimmäinen kilometri -5 asteen pakkasella oli tökkimistä, mutta kun vauhtiin pääsi niin hyvin luistaa ja pitää ei lipsu....nyt hiihdelty jo kilometreja lisää....kelit lauhtuu ja plussan puolelle menee...tänään hiihdin nanoilla ja keli oli 1 asteista meinasi paakkuuntua lumi pohjaan mitä nyt pitäisi laittaa jotta ei paakkuudu....myyjä puhui silloin jäänesto voiteesta....
- Dogma1
Karhun ogitripit ei toimi millään kelillä kunnolla. Pakkasella pitää,mutta ei luista. Nollakelillä luistaa,mutta ei pidä.
- Aikahuonojuttu
Nollakelillä pitäisi pitää, jos tekniikkasi on edes vähän sinne päin. Jos ei, palauta liikkeeseen.
- no yleisuksi
Aikahuonojuttu kirjoitti:
Nollakelillä pitäisi pitää, jos tekniikkasi on edes vähän sinne päin. Jos ei, palauta liikkeeseen.
Juuri noin. Nollakelillä pitää, edellyttäen, että latu on hyvässä kunnossa. Tästä on kokemus 20 kilsan testilenkiltä, lämpötilan ollessa lähtiessä nollan tuntumassa. Loppua kohden lämpötila nousi 4- 5 asteeseen ja latu muuttui selvästi kosteammaksi. Alussa oli pito ohuempi ja ajoittain esiintyi pientä lipsumista, mutta ei vielä häiritsevästi. Luisto oli enimmäkseen kohtuullisen hyvä, mutta ei kuitenkaan niin terhakka kuin tuolla kelillä voisi olla. Edellisillan 12 km testilenkin havainnot 2-3 asteen plussakelillä olivat saman kaltaiset.
- 1- -2 asteen lämpötilassa suksi piti hyvin, mutta sen sijaan luisto oli häiritsevän tahmeaa. En tiedä oliko suksien sisäänajo vielä kesken, mutta vaikutelmaksi jäi, että luisto hiipuu pakkasen noustessa. Mainttakoon, että molemmilla lenkeillä latu oli kunnoltaan huippuluokkaa, eli puolikiiltävän kova, mutta ei vielä karkea, eikä umpijäässä.
Kokelin suksia myös juuri koneajetulla ladulla. Ladulla ei oltu vielä hiidetty, joten pohja oli rakeinen. Tällöin lipsumista oli liikaa edes pientä lenkkiä silmällä pitäen. Nähtävästi nanotekniikka vaatii kovan sileän pinnan toimiakseen. Pitoa olisi ehkä tullutkin muutaman hiihtäjän hiihtäjän jälkeen.
Näin pienen kokeilun perusteella voin puhua vain ensivaikutelmasta. Minulle jäi kuitenkin tuntumaksi, että pitopohjasukset toimivat parhaimmillaan aktiivihiihtäjän kakkossuksina nollakeleille. Yleisukseksi en sitä ostaisi.
- matt hew 68
juuri noin kuin edellinen kirjoittaja "no yleissuksi" toteaa.
Ostin minäkin tarjouksesta nanogrip facilet kun reilun 200 euron hintaan sain. Suurin odotuksin kun useita vuosia vanhat Maddet tuntuivat jo "huonoilta" enkä jaksaisi noiden voiteiden kanssa puljata. Osaan nimittäin tehdä sellaisen voitelun, ettei luista, mutta ei myöskään pidä ;-)
Joka tapauksessa, eka kympin lenkki oli melkoista tuskaa. Polar huusi kovilla sykkeillä ja tuli ainakin hiki. Ei luistanut sitten yhtään, eikä myöskään juuri pitänyt (pakkasta -8C) ja koneella ajetut ladut (joilla jo hiihdetty).
Toisella lenkillä jo hiukan parempi pito, muttei edelleenkään vanhojen voideltavien sivakoitteni veroinen. Pito edelleen lähes kateissa ja sekös nyppii (pakkasta oli -5C).
Myyja kertoi että ko sukset toimivat kunnolla 0...-10C kelillä ja ensimmäiset kilometrit ovat hankalia. Näin varmaan on, joten jään odottelemaan kelien lämpenemistä ja ominaisuuksien paranemista.
Jos nyt kuitenkin käy niin, että ominaisuudet eivät ala paranemaan, niin jopa tällainen amatöörivoitelija saa perinteisen suksen paremmin toimimaan kuin nuot nanot. Voi toki olla että juurikin nollakelillä nämä toimivat - jää nähtäväksi.
Hiihdän noin 200...250km talvessa ja hyvästä tekniikasta nyt ei varmaan voi puhua vaan kuntoa tässä haetaan. Sinällään hiukan harmittaa kun odotukset olivat aika korkealla. Hyvä puoli tässä on se, että vanhat sukseni tuntuvat nyt suorastaan loistavilta :-) Nanoilla menee noin 7,2...8 km/h ja vanhoilla sivakoilla 9...10 km/h (SportsTrackerin mukaan vaihtelevassa maastossa).
Vaimolle en näitä suosittele - ainakaan tältä pohjalta, koska on selvästi kuumaverisempää tyyppiä kuin itse olen. Ehkä sitten itselleni kakkossuksiksi märälle kelille...
Että näin...- nanohiihtäjä
Minulla on täsmälleen samanlaiset kokemukset omista nanogrip-suksista. Noin 250 km takana, kolmisenkymmentä hiihtokertaa, joista varovasti positiivinen hiihtokokemus on ollut ehkä kolmella kerralla. Nollakelin lumisateella lumi tarttuu pohjaan ja pakkasella ei ole pitoa eikä luistoa.
- Nipazu
Meillä molemmilla puoliskoilla Peltosen NanoGripit toista talvea. Toimivat erinomaisesti kunhan muistaa peruskäyttösäännöt
- Säilytä ulkovarastossa jossa suksi on "ulkolämpötilassa" heti ladulle mennessä. Pahin virhe on tuoda sisältä lämpimästä sukset ulos ja heti ladulle. Varmasti tarttuu lumi pohjaan.
- Jos tulee tuttuja ladulla vastaan, niin älä jää jusutelemaan vaan pidä sukset liikkeessä. Jos pakko kohteliaisuudet vaihtaa niin sipsuttele sukilla paikoillaan olleessakin edestakaisin. Ei ehdi lumi sulaa ja jäätyä pohjaan.
- Kun pakkasta on alle -15C niin toimivat ihan hyvin, Kovemmilla pakkasilla eivät toimi, mutta meikäläiset kuntohiihtäjät eivät lähde silloin muutenkaan ladulle.
Nämä kun muistaa niin erinomaiset huoltovapaat sukset (mitä nyt roskat pyyhkii pohjasta pois). Jos pitäisi voiteiden ja parafiinien ja rautojen ja puhdisliuottimien kanssa sohia niin jäisi hiihtohalut vähiin. - Tuleva hiihtelijäkö?
Facileilla 9km/55min, pakkasta -6 astetta, ladulla vähän yöllä tullutta lunta, mutta edellä meni hiihtäjä. Edellisestä hiihtokerrasta aikaa noin viisi vuotta, joten ei ole oikein mihin verrata, että oliko sitten hyvä hiihtää vaiko ei. Mutu tuntumalla sanoisin että potkaistaessa pitoa ihan hyvin ja luistoa kohtuullisesti. Sen kuitenkin osaan sanoa että varmasti nuilla vielä tänä talvena hiihdän. Luultavasti montakin kertaa. Helpot sukset minunlaiselleni, joka ei tosiaankaan halua voiteiden kans läträtä ja tarkoitus on vain kuntoilla, eikä hakea mitään sataprosenttisen mahtavia hiihtoelämyksiä.
- Tuleva hiihtelijäkö?
Tänään 9km 50min ja hyvin toimi. Onko muilla kokemuksia?
- ÄLÄ OSTA,ÄLÄ OSTA
Jos set muuta keksi osta ne .
Mutta jos haluat rahoille vastinetta, ÄLÄ OSTA. - KOKEMUS T
Ostin viime talvena kyseiset peltosen nanogrip facilet elvyttääkseni vanhan hiihtoharrastukseni uudelleen. Myyjä vakuutti että ovat harrastajalle niin hyvät ja vaivattomat sukset keliin kuin keliin. Karu totuus iski vasten kasvoja kun lähdin lenkille pieneen pakkaskeliin. Mummot ja vaarit veteli ohi oikealta ja vasemmalta metsäsukset jalassa ja itseltä loppui käsistä voima ylämäissä kun sukset lipsui niin helvetisti. Taistelin kuitenkin talven läpi, välillä itkun ja välillä raivon partaalla. Jalat hapoilla ja olkavarret kipeinä ja takaraivossa ajatus että olenko tosiaan näin huono.. ja joidenkin lenkkien jälkeen uhkasin tehdä mokomista lankuista tulitikkuja. Vesikelillä nuo ovat tosin ihan ok sukset. Eihän ne mihinkään luista, mutta pito on silloin toimiva. Täksi talveksi ostin kunnolliset voideltavat sukset ja päätin perehtyä voitelun saloihin kunhan saataisiin lunta tänne eteläänkin vielä. Suosittelenkin hiukan enemmän hiihtäville kahta suksiparia. Vesikelille nuo pitopohjat ja pakkaskelille voideltavat mallit. Eniten tässä ehkä kuitenkin jurppii se, että koen tulleeni kusetetuksi tai sitten tunnen itseni niin tyhmäksi kun menin uskomaan noita mainoslauseita. Olis pitäny vaan perehtyä asiaan paremmin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3702878Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201569Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan131101Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571017Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28988En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849