Minulla on vuokrasopimus, joka on sidottu kuluttajahintaindeksiin. Nythän tuo indeksi on miinusmerkkinen, mutta vuokranantaja ei aio laskea vuokraa. Vuokrasopimuksessa ei ole mainintaa siitä, että vuokraa ei lasketa, jos indeksi on miinusmerkkinen.
Vuokranantaja sanoo, että minun tulee riitauttaa sopimus jos haluan vuokrani laskevan. Ihmeellistä toimintaa, ei kai vuokranantaja voi toimia näin?
Indeksikorotteinen vuokra & vuokran alennus?
12
1120
Vastaukset
- vuokran-antaja
vuokrasopimuksesi TARKASTA sanamuodosta.
Jos sanamuoto on vaikka tyyppiä:" vuokranantajalla on MAHDOLLISUUS tarkastaa vuokra vuosittain elinkustannusindeksin muutoksen mukaisesti" yms. niin silloin mitään alennuspakkoa ei ole, koska sitä ei ole pakko tehdä.
Mutta kun kerrot SANASTA SANAAN miten vuokrankorotuskohta vuokrasopimuksessasi on kirjoitettu, niin ihmetellään lisää.- NoJoOn
Vuokrasopimuksessani sanotaan näin:
-Indeksin muutoksesta otetaan huomioon 100%
-Vuokra sidotaan kuluttajahintaindeksiin
-Tarkistettua vuokraa maksetaan tammikuun alusta
Sopimuksessa ei lue mitään mahdollisuudesta tarkistaa vuokraa eikä mainintaa siitä mitä tapahtuu jos indeksi on miinusmerkkinen. - 15+2
NoJoOn kirjoitti:
Sopimuksessa ei lue mitään mahdollisuudesta tarkistaa vuokraa eikä mainintaa siitä mitä tapahtuu jos indeksi on miinusmerkkinen.se riita syntyy. Molemmat ovat mielestään oikeassa mutta tulkitsevat sopimusta eritavoin. Jos asia menee oikeuteen niin 100% oikeaa ennakointia lopputuloksesta ei kukaan voi tehdä. Osassa sopimuksista kuitenkin erikseen mainitaan että vuokraa ei lasketa jos indeksi putoaa. Tulkinnallesi on siis vahva peruste sekä sanamuodon että käytännön perusteella.
Jos haluat pitää kiinni omasta käsityksestäsi niin lasket indeksin perusteella mielestäsi oikean vuokran ja maksat sitä. Vuokranantajan asia on sitten päättää tekeekö jotain sen erotuksen suhteen - Vuokranantajana
NoJoOn kirjoitti:
Sopimuksessa ei lue mitään mahdollisuudesta tarkistaa vuokraa eikä mainintaa siitä mitä tapahtuu jos indeksi on miinusmerkkinen.Tiedossa vuokrasuhteen alkaessa oleva pisteluku ja tämän hetkinen että voit laskea vuokran, ei vuokran hintoja lasketa koskaan eikä indeksi sitä teekkään.Tilastokeskus indekseillä laskeminen pääset asiasta perille.
- 35553
Onko sopimus kirjoitettu valmiille lomakkeelle? vaiko aivan itse vain tyhjälle paperille?
Meinaan et mielestäni sopimuksien takana on laki mitä soveletaan ja yleensä jokin maininta, että vuokra ei alene jos pisteluku alenee.
Sanoisin et mielestäni on aika selvä, että vuokraa ei alenneta vaikka se indeksi onkin laskenut. Vaikkei tälläisestä lukisikaan mitään.
Tosin sinulla oli mielenkiintoinen samamuoto: "-Indeksin muutoksesta otetaan huomioon 100%"
Toi kumminkin vähän haskahtaisi siltä, että voisi ollakin vuokra alennus mahdolliuus.
Puhutaan vain muutoksesta ja sen tuomioiminen 100% osalta. Minusta voidaan ja mahdollisesti pitääkin soveltaa noustessa ja laskiessa.
Jos sitten jostain asuinhuoneiston laista ei löydy kohtaa jossa sanattaisiin, että vuokra ei laske.
Tiedäpä kannattaako sinun kauheasti aikaa asiaan laittaa...ei ilmiesti tee kovin montaa euroa.
Etenkään jos tykkäät ja olet tyytyväine asuntoon. - NoJoOn
35553 kirjoitti:
Onko sopimus kirjoitettu valmiille lomakkeelle? vaiko aivan itse vain tyhjälle paperille?
Meinaan et mielestäni sopimuksien takana on laki mitä soveletaan ja yleensä jokin maininta, että vuokra ei alene jos pisteluku alenee.
Sanoisin et mielestäni on aika selvä, että vuokraa ei alenneta vaikka se indeksi onkin laskenut. Vaikkei tälläisestä lukisikaan mitään.
Tosin sinulla oli mielenkiintoinen samamuoto: "-Indeksin muutoksesta otetaan huomioon 100%"
Toi kumminkin vähän haskahtaisi siltä, että voisi ollakin vuokra alennus mahdolliuus.
Puhutaan vain muutoksesta ja sen tuomioiminen 100% osalta. Minusta voidaan ja mahdollisesti pitääkin soveltaa noustessa ja laskiessa.
Jos sitten jostain asuinhuoneiston laista ei löydy kohtaa jossa sanattaisiin, että vuokra ei laske.
Tiedäpä kannattaako sinun kauheasti aikaa asiaan laittaa...ei ilmiesti tee kovin montaa euroa.
Etenkään jos tykkäät ja olet tyytyväine asuntoon.Sopimus on tehty valmiille lomakkeelle, jossa on kohta mihin voisi valita ettei vuokra laske pisteluvun laskiessa. Tuossa kohtaa minun sopimuksessani ei ole rastia, eli sen perusteella olettaisin itse, että vuokra laskee. Lisäksi tuo, että indeksistä otetaan huomioon 100%. Aravavuokrathan voi nousta ja laskea, eikä laissa ole mainintaa ettei vuokraa saa laskea. Vuokranantajani ei ole yksityinen, vaan suuri vuokranantaja, joten henkilökohtaista "tappelua" tästä ei tulisi, jos asiaan tarttuisin.
Vuokranalennus ei olisi iso, kyse on enemmänkin periaatteesta. Ja kukapa ei ottaisi vastaan alennusta, jos se on mahdollista :) - Vuokranantajana
NoJoOn kirjoitti:
Sopimus on tehty valmiille lomakkeelle, jossa on kohta mihin voisi valita ettei vuokra laske pisteluvun laskiessa. Tuossa kohtaa minun sopimuksessani ei ole rastia, eli sen perusteella olettaisin itse, että vuokra laskee. Lisäksi tuo, että indeksistä otetaan huomioon 100%. Aravavuokrathan voi nousta ja laskea, eikä laissa ole mainintaa ettei vuokraa saa laskea. Vuokranantajani ei ole yksityinen, vaan suuri vuokranantaja, joten henkilökohtaista "tappelua" tästä ei tulisi, jos asiaan tarttuisin.
Vuokranalennus ei olisi iso, kyse on enemmänkin periaatteesta. Ja kukapa ei ottaisi vastaan alennusta, jos se on mahdollista :)Kuinka paljon saat indeksillä laskiessa vuokran alentumaan.
ttp://www.stat.fi/til/khi/khi_2008-09-15_kay_002.html - 556644
Vuokranantajana kirjoitti:
Kuinka paljon saat indeksillä laskiessa vuokran alentumaan.
ttp://www.stat.fi/til/khi/khi_2008-09-15_kay_002.html1723/1736=0,99*734,25=726,91
Vuokran alennus olisi siis 7,34€. Näin minä sen laskisin, miten sinä? - 4535
NoJoOn kirjoitti:
Sopimus on tehty valmiille lomakkeelle, jossa on kohta mihin voisi valita ettei vuokra laske pisteluvun laskiessa. Tuossa kohtaa minun sopimuksessani ei ole rastia, eli sen perusteella olettaisin itse, että vuokra laskee. Lisäksi tuo, että indeksistä otetaan huomioon 100%. Aravavuokrathan voi nousta ja laskea, eikä laissa ole mainintaa ettei vuokraa saa laskea. Vuokranantajani ei ole yksityinen, vaan suuri vuokranantaja, joten henkilökohtaista "tappelua" tästä ei tulisi, jos asiaan tarttuisin.
Vuokranalennus ei olisi iso, kyse on enemmänkin periaatteesta. Ja kukapa ei ottaisi vastaan alennusta, jos se on mahdollista :)Kirjoittamasi perusteella asia on yksinkertainen.
En tiedä tuota sopimuskaavaketta mistä puhut. Mut jos kerta kohta laskemisesta on erikseen, eikä sitä ole ruksitettu. Niin asia on selvä.
Elä nyt missään nimessä vie sitä alkuperäistä sinun sopimusta sinne heidän toimistoon nähtävälle. Jos tahdot näyttää niin näytä kopiota. Vaarana että ottavat sen tai laittavat siihen törkeästä kynällä rastin.
Olet aivan oikeassa, että vuokran tulee nyt laskea.
Tekisin sinuna nyt niin, että kirjoittaisin kirjeen tällä vuokra-antajlle jossa huomattaisin ystävällisesti asiasta ja Pyytäisin laskemaan ja ilmoittamaan uuden alennetun vuokran vedoten tähän indeksin laskemiseen.
Elä missään nimessä itse sitä laske, taikka edes kerro että osaisit sen laskea. Sanot jos kysyvät siitä, että et sinä sellaista vaikeaa laskua osaa laskea mitenkään.
Jos eivät toimita uutta tätä alennettua vuokran määrää sinulle, niin minusta aivan hyvin voit olla maksamatta vuokraa ollenkaan siihen asti.
Vedoten siihen, että kun eivät ole ilmoittaneet vuokraa etkä teinyt paljonko sitä pitää maksaa.
Kun olet kirjoittajanut tämän kirjeen, tulostat sen kahtena kappaleena. Ja otat ja viet sen henkilökohtaisesti vuokran.antajalalle. Otat siihen toiseen kappaleeseen vuokran-antajalta allekirjoitusen ja päiväyksen. - Kannatta jatkaa
4535 kirjoitti:
Kirjoittamasi perusteella asia on yksinkertainen.
En tiedä tuota sopimuskaavaketta mistä puhut. Mut jos kerta kohta laskemisesta on erikseen, eikä sitä ole ruksitettu. Niin asia on selvä.
Elä nyt missään nimessä vie sitä alkuperäistä sinun sopimusta sinne heidän toimistoon nähtävälle. Jos tahdot näyttää niin näytä kopiota. Vaarana että ottavat sen tai laittavat siihen törkeästä kynällä rastin.
Olet aivan oikeassa, että vuokran tulee nyt laskea.
Tekisin sinuna nyt niin, että kirjoittaisin kirjeen tällä vuokra-antajlle jossa huomattaisin ystävällisesti asiasta ja Pyytäisin laskemaan ja ilmoittamaan uuden alennetun vuokran vedoten tähän indeksin laskemiseen.
Elä missään nimessä itse sitä laske, taikka edes kerro että osaisit sen laskea. Sanot jos kysyvät siitä, että et sinä sellaista vaikeaa laskua osaa laskea mitenkään.
Jos eivät toimita uutta tätä alennettua vuokran määrää sinulle, niin minusta aivan hyvin voit olla maksamatta vuokraa ollenkaan siihen asti.
Vedoten siihen, että kun eivät ole ilmoittaneet vuokraa etkä teinyt paljonko sitä pitää maksaa.
Kun olet kirjoittajanut tämän kirjeen, tulostat sen kahtena kappaleena. Ja otat ja viet sen henkilökohtaisesti vuokran.antajalalle. Otat siihen toiseen kappaleeseen vuokran-antajalta allekirjoitusen ja päiväyksen.Ei koko vuokraa voi jättää maksamatta, se on selvä asia. Mutta jos uksoo vahvasti olevansa oikeassa, niin sen reilun 7€ voisi vähentää. Jos mennään oikeuteen ja häviää, niin sitten joutuu maksamaan tietyusti kaikki kulut ja sen 7€ sekä korot siitä.
Edellä kerrotun perusteella vuokrasopimus kyllä näyttää olevan sellainen että vuokraa kuuluu laskea indeksin perusteella. Yksityinen varmaan heittäisi pihalle, mutta suuressa vuokrayhtiössä tätä vaaraa tuskin on.
- joopajoojoo
tuskin vuokra laskee vaikka riitauttaisitkin asian. Ole tyytyväinen, ettei nouse niin kun monella on noussut. Joskus tuntuu, että joillakin on halu vaan riidellä joka asiasta, jos vaikkapa "voittais 50 senttiä." Viis siitä, mitä se tulee maksamaan käräjöimällä.
- HUpsista123
Olen samaa mieltä että noin mitättömän summan takia ei kannata vuokrasuhdetta vaarantaa, sillä voi tulla sitten poismuuttaessa riitaa taas kulumisesta yms. jos vuokranantajan mieli on pahoitettu.
Kuitenkin olen sitä mieltä että maalaisjärjellä ajateltuna olet oikeassa eli jos vuokra on sidottu indeksiin, niin reilua olisi tarkastella sitä kumpaankin suuntaan. Kertoohan sekin jotain vuokranantajasta jos ei suostu olemaan reilu noin mitättömän summan takia...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006524
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t313900törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/303315Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3811792- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471053Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11920- 42889