edestä on jousi mennyt poikki

blondivaan..

huollon mukaan pitää molemmat vaihtaa. Pitääkö? toiset sanoo että ei tarvi ja toisten mielestä ehdottomasti. apuva. vuosimallia 2005, 25tuhatta ajettu. hassua että nyt jo meni, voisiko olla jokin valmistusvika?

86

24171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frangrabba

      noin vähän ajettu niin tuskin kannattaa vaihtaa muuta kuin se poikki mennyt,luultavasti valmistusvirhe,tai sitten olet itse sen aiheuttanut,ehkä joku kivi päässyt väliin joka siten vääntänyt jousta väärin,ei ne kyllä yleensä helposti poikki mene

      • FordSiesta

        vaihdat molemmat jouset. Jousi maksaa noin 30 eeroa kappale. Muutaman vuoden päästä ihmettelet, että miksi auto kulkee ja seisoo vinossa, kun toinen puoli on jo kuoleentunut.


      • riippuu
        FordSiesta kirjoitti:

        vaihdat molemmat jouset. Jousi maksaa noin 30 eeroa kappale. Muutaman vuoden päästä ihmettelet, että miksi auto kulkee ja seisoo vinossa, kun toinen puoli on jo kuoleentunut.

        vähän missä jousen vaihdattaa. Tarvikejousen voi saada 45e mutta marmoritiskillä köyhtyy yleensä tuplahinnan. Siihen työt päälle. Ei ole mitään syytä vaihtaa molempia jousia 4vuotiseen autoon jos vain toinen poikki. Ei vaikuta käytännössä auton kulkemiseen tai asentoon. Ehkä sitten jos olisi kyseessä joku 15vuotias kulkine.


      • nikspoikki

        Ei noi nykyautojen jouset tahdo kestää ????? Mulla 3 vuotta vanha Golffi ja siitä toinen etujousi poikki.


    • raivostunut

      hEMMETTI, ÄITINI AUTOSSA SAMA ONGELMA JA TAISTELEE ASIAN KANSSA. Olemme miettinyt onko tapauksia lisää, ford peittelee asiaa, jos olet kiinnostunut ottamaan yhteyttä lähetä postia osoitteeseen [email protected]

      • kokemusta on

        todellakaan ole pakko vaihtaa, yrittävät kusettaa, vaihda korjaamoa!


      • pentagrammi1
        kokemusta on kirjoitti:

        todellakaan ole pakko vaihtaa, yrittävät kusettaa, vaihda korjaamoa!

        jousissa on eri jäykkyyksiä kulkee vinos jos ei vaihda molempia dumbass


    • mullakin

      vaihdatin vain toisen ja sillä on pärjätty. kummallinen vika tosiaan.

      • TNo

        Aika yleistä fiestasaa ja focuksessa kuuluu olevan jousien katkeilu.Itellä menny 2001 fiestassa parin vuoden välein talvisin.Kuulemma Opeleissa ja c-sarjan mersuissa samaa vikaa että on kulutus tavaraa jousitus.


      • puuhis812
        TNo kirjoitti:

        Aika yleistä fiestasaa ja focuksessa kuuluu olevan jousien katkeilu.Itellä menny 2001 fiestassa parin vuoden välein talvisin.Kuulemma Opeleissa ja c-sarjan mersuissa samaa vikaa että on kulutus tavaraa jousitus.

        Ehdottamasti kannattaa yleisesti vaihtaa kumpikin jousi,kummallekin puolelle.. Siinä käy just niin että sitten ku se toine jousi on terhakkana ja toine on ikänsä puolesta väsynyt ni sitten taas vaihdetaan..älytöntä olla vaihtamatta kumpikin jousi,no jos on noi pihi ni myy auto ja kulje julkisilla.


      • vaihda
        puuhis812 kirjoitti:

        Ehdottamasti kannattaa yleisesti vaihtaa kumpikin jousi,kummallekin puolelle.. Siinä käy just niin että sitten ku se toine jousi on terhakkana ja toine on ikänsä puolesta väsynyt ni sitten taas vaihdetaan..älytöntä olla vaihtamatta kumpikin jousi,no jos on noi pihi ni myy auto ja kulje julkisilla.

        "Ehdottamasti kannattaa yleisesti vaihtaa kumpikin jousi,kummallekin puolelle.. Siinä käy just niin että sitten ku se toine jousi on terhakkana ja toine on ikänsä puolesta väsynyt ni sitten taas vaihdetaan..älytöntä olla vaihtamatta kumpikin jousi,no jos on noi pihi ni myy auto ja kulje julkisilla."

        vaikka joka nurkkaan uudet jouset jos yksi on poikki, mutta kannattaako omaa tyhmyyttään tulla tänne kertomaan?


      • vähän ajettu
        vaihda kirjoitti:

        "Ehdottamasti kannattaa yleisesti vaihtaa kumpikin jousi,kummallekin puolelle.. Siinä käy just niin että sitten ku se toine jousi on terhakkana ja toine on ikänsä puolesta väsynyt ni sitten taas vaihdetaan..älytöntä olla vaihtamatta kumpikin jousi,no jos on noi pihi ni myy auto ja kulje julkisilla."

        vaikka joka nurkkaan uudet jouset jos yksi on poikki, mutta kannattaako omaa tyhmyyttään tulla tänne kertomaan?

        Kun on noin vähän ajettu, niin toinen riittää. Mutta vie heti vaihdettavaksi. Jousen pää voi osua renkaaseen ja hangata sen puhki. Rengas räjähtää vauhdissa...


      • fiestailija
        vähän ajettu kirjoitti:

        Kun on noin vähän ajettu, niin toinen riittää. Mutta vie heti vaihdettavaksi. Jousen pää voi osua renkaaseen ja hangata sen puhki. Rengas räjähtää vauhdissa...

        Lauantai-aamuna (7.3.) ajoin parkkipaikalta pari metriä likimain kävelyvauhtia jolloin kuskin puolelta edestä kuului "naks". Menin ulos katsomaan; auto laskeutunut kuin osakekurssit.

        Tänään hinausautolla merkkihuoltoon mistä tuli pian soitto; jousi poikki kuskin puolelta. Toinen puoli OK eikä tarvitse vaihtaa. Eivät oikein ymmärtäneet miten näin kävi.

        Taustatietona mainittakoon, että kyseessä Fiesta 1.3, vm. 2005. Ajettu 83.000 ja huollot tehty vaan ei se auta.


      • jfjfhjfhhjfdg

        Romukasasta jousi korjaamolta joka sinne päin ja rälläkällä katkoo mittaan kun maalikyläänkin matkaa.


      • Anonyymi
        vähän ajettu kirjoitti:

        Kun on noin vähän ajettu, niin toinen riittää. Mutta vie heti vaihdettavaksi. Jousen pää voi osua renkaaseen ja hangata sen puhki. Rengas räjähtää vauhdissa...

        Mageeta menoa kun kiekko pamahtaa vauhdissa...


      • Anonyymi

        uudessa autossa ehkä valmistusvika,
        mutta vanhemmassa, autostani katkesi etujousi, merkkikorjaamo olis vaihtanu mielellään
        molemmat, mutta nuukailin,
        meni vuosi, niin toinenkin katkesi, samalla tuhoutui uudehko rengas,
        että se siitä säästöstä,
        no, nythän sillä taas mennään mutkasta tietä näkymättömiin


      • Anonyymi
        fiestailija kirjoitti:

        Lauantai-aamuna (7.3.) ajoin parkkipaikalta pari metriä likimain kävelyvauhtia jolloin kuskin puolelta edestä kuului "naks". Menin ulos katsomaan; auto laskeutunut kuin osakekurssit.

        Tänään hinausautolla merkkihuoltoon mistä tuli pian soitto; jousi poikki kuskin puolelta. Toinen puoli OK eikä tarvitse vaihtaa. Eivät oikein ymmärtäneet miten näin kävi.

        Taustatietona mainittakoon, että kyseessä Fiesta 1.3, vm. 2005. Ajettu 83.000 ja huollot tehty vaan ei se auta.

        Fiesta st 150 VM.2005 7 vuotta sitten meni molemmat etujouset poikki ja nyt taas on jouset poikki edestä ei näytä kestävän ajettu 144tkm.


    • je63

      Kannattaa vaihtaa molemmat että auto käytäytyy hätäjarrutuksessa tasapainoisesti.

      • fiestailija

        Nyt on sitten remontti valmis. Lpr Auto-Kilta tilasi jousen, sitä odotettiin neljä päivää. Jousta asennettaessa iskari meni myös vaihtoon, oli kuulemma ruostunut joku päätyruuvi niin ettei kestänyt irroittaa. Taas meni pari päivää. Lopputuloksena iskarin jousen vaihto työt merkkikorjaamolla 550 euroa! Siinä on mukana jo alennusta osista koska kesti niin kauan.

        Toiselle puolelle ei vaihdettu iskaria eikä jousta koska useampaan kertaan vakuuttivat, ettei 4 v. vanhaan ja 80.000 km ajettuun tarvitse vaihtaa kuin sille puolelle mistä hajosi. Kai se sitten on niin...


    • Ford- laatua

      Eilen todettiin sama homma vaimon 34 tkm ajetussa 2005- Fiestassa. Vakavan onnettomuuden riskikin oli ollut tosi lähellä kun jousi oli valahtanut alas ja hangannut renkaan lähes puhki. Vaihdoin itse jousen tänään ja kustansi jousen hinnan eli 50 eur.
      Lähetin palautetta Ford- liikkeeseen vaan eipä tuohon kukaan ole kommentoinut jota en myöskään ihmettele. Tuotevastuun piiriinhän tuo kuuluisi ja jouset tulisi vaihtaa kaikkiin kys. tyyppisarjan autoihin etenkin kun on kyse vakavasta liikenneturvallisuusriskistä.

      • Turhaan pihistellä

        Ne on suurimmalla todennäköisyydellä samaa valmistuserää originaalijouset. Jos yksi napsahtaa poikki, toinenkin voi olla hilkulla. Samanlainen rasitus se on auton kummallikin kulmalla noin suurinpiirtein. Se on materiaali/karkaisuvika ja siitä aiheutuva väsyminen kun jousi napsahtaa poikki normaalikäytössä.

        Kun jousenvaihtoon ryhtyy, kannattaa vaihtaa kummatkin etupään jouset kerralla. Tässä on just sama viisaus kuin iskarien vaihdossa.

        Outoa köyhäilyä täällä ne neuvot, että vain toinen jousi vaihtoon.


      • Ford- laatua
        Turhaan pihistellä kirjoitti:

        Ne on suurimmalla todennäköisyydellä samaa valmistuserää originaalijouset. Jos yksi napsahtaa poikki, toinenkin voi olla hilkulla. Samanlainen rasitus se on auton kummallikin kulmalla noin suurinpiirtein. Se on materiaali/karkaisuvika ja siitä aiheutuva väsyminen kun jousi napsahtaa poikki normaalikäytössä.

        Kun jousenvaihtoon ryhtyy, kannattaa vaihtaa kummatkin etupään jouset kerralla. Tässä on just sama viisaus kuin iskarien vaihdossa.

        Outoa köyhäilyä täällä ne neuvot, että vain toinen jousi vaihtoon.

        vaihdetaan molemmat jouset kun keretään, nyt vaan piti auto saada ajoon heti. Edelleen näistä riskeistä joita jousen katkeamiseen sisältyy: Kyseinen pyörä menettää jousensa sillä hetkellä kun jousi valahtaa alas vaimentimen varrelle, jarruletku voi vaurioitua samantien, ABS- anturin kaapeli voi katketa, rengas voi puhketa ja pahimmassa tapauksessa jousen pää voi tunkeutua renkaan sisään. Siis tässä meidän tapauksessa mm. renkaan puhkeaminen oli todella lähellä.
        Ihmetyttää kovasti ettei tästä ole noussut suurempaa meteliä vai eivätkö ihmiset oikeasti piittaa edes omasta turvallisuudestaan.
        Ihmettelen myös suuresti tässä ketjussa mainitun Lappeenrantalaisen Ford- merkkihuollon toimintaa. 80 tkm ajettuun autoon vaihdettiin vain toinen jousi ja iskunvaimennin? Iskunvaimentimen rikkominen ei myöskään kuulosta ammattitaidon osoitukselta.


      • Ford- laatua kirjoitti:

        vaihdetaan molemmat jouset kun keretään, nyt vaan piti auto saada ajoon heti. Edelleen näistä riskeistä joita jousen katkeamiseen sisältyy: Kyseinen pyörä menettää jousensa sillä hetkellä kun jousi valahtaa alas vaimentimen varrelle, jarruletku voi vaurioitua samantien, ABS- anturin kaapeli voi katketa, rengas voi puhketa ja pahimmassa tapauksessa jousen pää voi tunkeutua renkaan sisään. Siis tässä meidän tapauksessa mm. renkaan puhkeaminen oli todella lähellä.
        Ihmetyttää kovasti ettei tästä ole noussut suurempaa meteliä vai eivätkö ihmiset oikeasti piittaa edes omasta turvallisuudestaan.
        Ihmettelen myös suuresti tässä ketjussa mainitun Lappeenrantalaisen Ford- merkkihuollon toimintaa. 80 tkm ajettuun autoon vaihdettiin vain toinen jousi ja iskunvaimennin? Iskunvaimentimen rikkominen ei myöskään kuulosta ammattitaidon osoitukselta.

        Joo näin se meni, että vain toiselle puolelle vaihdettiin. Ainakaan vielä siitä ei ole ollut haittaa, mutta jos sama valmistusvika on huonolla tuurilla toisenkin puolen jousessa niin siitähän ei hyvää seuraa. Ajossa tässä neljän kuukauden aikana en ole huomannut mitään erikoista sen jälkeen kun vain toisen puolen jousi vaihdettiin. Olen myös tehnyt vartavasten muutaman hätäjarrutuksen ja niissä auto on käyttäytynyt normaalisti. Seuraavan kerran kun huollatan autoani Ad-huollossa (Lappeenrannan Auto-Killan ovia en enää avaa) niin toki pyydän tutkimaan myös jousien ja iskareiden kunnon. "Raportoin" siitä sitten täällä jos jotain outoa on toisella puolella.

        Olen ollut erittäin tyytyväinen Fordini hinta/laatusuhteeseen, mutta kyllä tuo jousen katkeaminen 80 tkm kohdalla oli aika paha takaisku, etenkin kun autolla on ajettu vain kaupunkimaisissa olosuhteissa eikä rynkytetty mitään mökkiteitä. Mielestäni tuo Lpr Auto-Killan Ford-merkkihuollon 550 euron lasku oli törkeää rahastusta. Vaikka takuu onkin jo päättynyt niin pitäisihän Fordilla tajuta, että ei tuo jousen katkeaminen ole mitenkään normaalia!

        Jos nyt kuitenkin niin käy, että toiseltakin puolelta jousi menee niin sen vaihdon suorittaa ammattitaitoinen Ad-korjaamo eikä mikään Fordin paikallinen merkkiedustusto. Jousen vaihtoon ei vaadita mitään erillistä merkkikohtaista asiantuntijaa, jouset kun nyt on jousia joka autossa.


      • wswqw234
        LprM25 kirjoitti:

        Joo näin se meni, että vain toiselle puolelle vaihdettiin. Ainakaan vielä siitä ei ole ollut haittaa, mutta jos sama valmistusvika on huonolla tuurilla toisenkin puolen jousessa niin siitähän ei hyvää seuraa. Ajossa tässä neljän kuukauden aikana en ole huomannut mitään erikoista sen jälkeen kun vain toisen puolen jousi vaihdettiin. Olen myös tehnyt vartavasten muutaman hätäjarrutuksen ja niissä auto on käyttäytynyt normaalisti. Seuraavan kerran kun huollatan autoani Ad-huollossa (Lappeenrannan Auto-Killan ovia en enää avaa) niin toki pyydän tutkimaan myös jousien ja iskareiden kunnon. "Raportoin" siitä sitten täällä jos jotain outoa on toisella puolella.

        Olen ollut erittäin tyytyväinen Fordini hinta/laatusuhteeseen, mutta kyllä tuo jousen katkeaminen 80 tkm kohdalla oli aika paha takaisku, etenkin kun autolla on ajettu vain kaupunkimaisissa olosuhteissa eikä rynkytetty mitään mökkiteitä. Mielestäni tuo Lpr Auto-Killan Ford-merkkihuollon 550 euron lasku oli törkeää rahastusta. Vaikka takuu onkin jo päättynyt niin pitäisihän Fordilla tajuta, että ei tuo jousen katkeaminen ole mitenkään normaalia!

        Jos nyt kuitenkin niin käy, että toiseltakin puolelta jousi menee niin sen vaihdon suorittaa ammattitaitoinen Ad-korjaamo eikä mikään Fordin paikallinen merkkiedustusto. Jousen vaihtoon ei vaadita mitään erillistä merkkikohtaista asiantuntijaa, jouset kun nyt on jousia joka autossa.

        olen vaihtanut itse jousen fiestaan. ongelmana on alaruuvi, joka ruostuu helposti, joten täytyy olla varovain avatessa. pulttipyssyllä aina aukeaa ja ei mene poikki. ja niin tietty täytyy olla jousipuristimet, että saa kasattua uuden paketin.
        ja homma ei maksa kuin uuden jousen hinnan, mikä on motonetissa muutama kymppi..


      • jousikierre
        Turhaan pihistellä kirjoitti:

        Ne on suurimmalla todennäköisyydellä samaa valmistuserää originaalijouset. Jos yksi napsahtaa poikki, toinenkin voi olla hilkulla. Samanlainen rasitus se on auton kummallikin kulmalla noin suurinpiirtein. Se on materiaali/karkaisuvika ja siitä aiheutuva väsyminen kun jousi napsahtaa poikki normaalikäytössä.

        Kun jousenvaihtoon ryhtyy, kannattaa vaihtaa kummatkin etupään jouset kerralla. Tässä on just sama viisaus kuin iskarien vaihdossa.

        Outoa köyhäilyä täällä ne neuvot, että vain toinen jousi vaihtoon.

        Jos ajat vasemman etupyörän routakuoppaan ja jousi naksahtaa poikki, ei todellakaan ole mitään järkeä vaihtaa myös oikeanpuoleista.....paitsi jos nyt sitten on liikaa rahaa. Tietysti jos autosi on joku 2005 eli jo 8 vuotta vanha niin vaihtele, uudempiin tuskin kannattaa niitä turhan takia räätälöidä.


      • Anonyymi

        Fiestan jouset edessä kapenee alapäästä ja menee poikki alapäästä ja tulee jousilautasesta yli ja vastaa renkaaseen ja jos vaan ajaa niin menee myös rengas


      • Anonyymi
        Ford- laatua kirjoitti:

        vaihdetaan molemmat jouset kun keretään, nyt vaan piti auto saada ajoon heti. Edelleen näistä riskeistä joita jousen katkeamiseen sisältyy: Kyseinen pyörä menettää jousensa sillä hetkellä kun jousi valahtaa alas vaimentimen varrelle, jarruletku voi vaurioitua samantien, ABS- anturin kaapeli voi katketa, rengas voi puhketa ja pahimmassa tapauksessa jousen pää voi tunkeutua renkaan sisään. Siis tässä meidän tapauksessa mm. renkaan puhkeaminen oli todella lähellä.
        Ihmetyttää kovasti ettei tästä ole noussut suurempaa meteliä vai eivätkö ihmiset oikeasti piittaa edes omasta turvallisuudestaan.
        Ihmettelen myös suuresti tässä ketjussa mainitun Lappeenrantalaisen Ford- merkkihuollon toimintaa. 80 tkm ajettuun autoon vaihdettiin vain toinen jousi ja iskunvaimennin? Iskunvaimentimen rikkominen ei myöskään kuulosta ammattitaidon osoitukselta.

        Kyllä ne iskarin pään mutterit oli seitsemän vuotta sitten mullakin ruosteessa kun vaihdoin molemmat katkenneet jouset fiestaan eteen mutta kun laitto crc ja pulttikoneella veivas auki kiinni edestakaisin niin lähti molemmin puolin.


    • fiestajousetpoikki

      Fiesta 2005 myös molemmat etujouset poikki alhaalta. 55000 ajettu. Tyyppivialta vaikuttaa, voisiko olla iskarin yläpään laakerit paskana ja jousi kiertyy? Tai sitten yksinkertaisesti vialliset jouset.

      • Ford- laatua

        Tyyppivikahan se ja vakava sellainen. Ensinnäkään tuolla ajomäärällä jousi ei saisi katketa mistään autosta. Fiestassa jousen katkeaminen aiheuttaa lisäksi todella vakavan liikenneturvallisuusriskin kun jousi mahtuu katketessaan valahtamaan alas iskunvaimentimen varrelle ja pudotessaan voi rikkoa jarruletkun, ABS- anturin kaapelin ja vieläpä renkaankin. Kyseinen pyörä siis menettää menettää jousensa hetkessä ja kori putoaa iskunvaimentimen rajoittimen varaan.
        Kuka voi varmasti sanoa hallitsevansa auton em. tilanteessa? Kyseinen tapahtuma on mahdollinen kaikissa vm. 2002 - 2008 Fiestoissa, ennemmin tai myöhemmin!
        Itse tein omasta vauriostani valituksen kuluttajariitalautakuntaan. Kuitenkin viime metreillä herrat lautakunnassa päättivät jättää valituksen kokonaan käsittelemättä toimivaltapuutteeseen vedoten. Mikähän oli todellinen syy? Olikohan painostus Fordin taholta liian suuri? Mielestäni mitkään muotoseikat eivät saisi estää näin vakavan virheen käsittelyä, vaan kuluttajaviranomaisilla olisi suorastaan velvollisuus nostaa esim. ryhmäkanne auton maahantuojaa vastaan.
        Jätin asiasta raportin valokuvineen myös Trafille josta luvattiin lähettää Fordille selvityspyyntö välittömästi. Tämäkin on todennäköisesti Fordin toimesta onnistuttu torppaamaan koska asiasta ei ole kuulunut mitään kuukausimääriin.
        Ottakaa hyvät ihmiset yhteyttä kuluttajaneuvojiin jos ja kun teille käy kyseinen vahinko Fiestojenne kanssa. Kysymys on siis todella vakavasta tuotteen virheestä joka täytyisi korjata maahantuojan/ valmistajan toimesta.


      • Ford- laatua kirjoitti:

        Tyyppivikahan se ja vakava sellainen. Ensinnäkään tuolla ajomäärällä jousi ei saisi katketa mistään autosta. Fiestassa jousen katkeaminen aiheuttaa lisäksi todella vakavan liikenneturvallisuusriskin kun jousi mahtuu katketessaan valahtamaan alas iskunvaimentimen varrelle ja pudotessaan voi rikkoa jarruletkun, ABS- anturin kaapelin ja vieläpä renkaankin. Kyseinen pyörä siis menettää menettää jousensa hetkessä ja kori putoaa iskunvaimentimen rajoittimen varaan.
        Kuka voi varmasti sanoa hallitsevansa auton em. tilanteessa? Kyseinen tapahtuma on mahdollinen kaikissa vm. 2002 - 2008 Fiestoissa, ennemmin tai myöhemmin!
        Itse tein omasta vauriostani valituksen kuluttajariitalautakuntaan. Kuitenkin viime metreillä herrat lautakunnassa päättivät jättää valituksen kokonaan käsittelemättä toimivaltapuutteeseen vedoten. Mikähän oli todellinen syy? Olikohan painostus Fordin taholta liian suuri? Mielestäni mitkään muotoseikat eivät saisi estää näin vakavan virheen käsittelyä, vaan kuluttajaviranomaisilla olisi suorastaan velvollisuus nostaa esim. ryhmäkanne auton maahantuojaa vastaan.
        Jätin asiasta raportin valokuvineen myös Trafille josta luvattiin lähettää Fordille selvityspyyntö välittömästi. Tämäkin on todennäköisesti Fordin toimesta onnistuttu torppaamaan koska asiasta ei ole kuulunut mitään kuukausimääriin.
        Ottakaa hyvät ihmiset yhteyttä kuluttajaneuvojiin jos ja kun teille käy kyseinen vahinko Fiestojenne kanssa. Kysymys on siis todella vakavasta tuotteen virheestä joka täytyisi korjata maahantuojan/ valmistajan toimesta.

        No nytpä näitä alkaa olla jo useampiakin tapauksia pelkästään täällä. Luoja tietää, montako vastaa katkeamista löytyy ko. autosta Suomesta ja maailmalta. Itselleni tuo katkeaminen 80 tkm kohdalla tuli maksamaan merkkihuollossa korjattuna 550€ (jousi, iskari ja työt). Peräsin jonkinlaista vastuuta vaikka takuu olikin umpeutunut vuotta aikaisemmin mutta sanoivat että tuohon 550€ sisältyy jo kaikki mahdolliset alennukset mitä voidaan osista antaa. Eli kun takuu loppuu niin loppuu ymmärryskin ja tilannetaju pojilta:) Ajelin vielä puoli vuotta -05 Fiestalla ja sitten vaihdoin uuteen Fiestaan. Jos siis katkeaa toiselta puolelta on se jo uuden omistajan ongelma.

        Luulen että esimerksiksi Kian 7 vuoden takuussa tuollainen jousen katkeaminen ei tulisi maksamaan auton omistajalle mitään.

        Muutenkin Ford voisi hieman miettiä takuuehtojaan uusiksi. Minusta 2 vuoden takuu on aivan liian pieni ottaen huomioon esimerkiksi Fiestojen ja Focusten nykyiset hinnat uutena ostettaessa. Uuden Focuksen hinnalla saat jo kokoluokkaa isomman Kian. Chevroletin tai vaikkapa Mazdan.

        Voi olla, että seuraava autoni ei olekaan Ford...


    • asdfghjklöäölk

      Jousi maksaa 40 - 50€ mallista riippuen, eikä ole kaksinen vaihtaa. Itse vaihdoin vain toisen, vaikka toisenlaistakin käsitystä lienee.

    • Kettuuntunutfiestail

      Täällä uusi tapaus etujousen katkeamisketjuun. Taidan tosiaan ottaa yhteyttä kuluttajavirastoon. Onneksi vältyin pahalta liikenneturmalta, sillä jousi katketessaan tosiaan saisi aikaan pahaa jälkeä. Jarrut samantien kaputt tms.

    • /7/

      Mulla fiesta 2004 ja kilsoja 80 tuhatta kun jousi katkesi. Erikoista oli se, että auto oli paikallaan pihassa ja satuin olemaan auton viressä, kun paukahti.
      Vaihdoin molemmat jouset ja ostin hieman kalliimmat.. no maksoi 80 ekua kappale. Ovat hieman paksummat, kuin alkuperäiset, kun mittasin digitaalisella työntömitalla.
      Kun kysyin merkkiliikkeestä tätä jousiasiaa, sanoivat, että ei ole tyyppivika.
      Niin siellähän ne aina niin sanoo..tai on käsketty sanoa.

      Siis jos ei ole tyyppivika, niin on OMINAISUUS.


      Mutta autohan on foordi

      • PROVOPAAVOILIJA??

        Joo, mulla meni naapurin toyotasta runko poikki ku pierasin omalla pihallani...


    • dddeerr

      Ai sulla on fiesta.. uskallotko ajaa, kun pian napsahtaa jousi poikki ja kun se menee, niin menee rikki myös jarruputki ja abs-anturin johto.

      • Miimii2012

        Vm 05, ja 70 tkm ajettu ja yllätys yllätys jousi meni poikki..


    • seww

      fiestan heikko kohta on jousitus. jousi katkeaa jo 40-50 tuhannen kohdilla, vaikka ei pitäisi. se tässä on ikävää, ett se katkeaa ylempää, joten jousi pääsee putoamaan alas ja rikkoo paikkoja, esim jarruletkua tai abs anturin johtoa.
      kieltävät foordiliikkeissä, että olisi tyyppivika...
      on varmaan ohjeistettu, että kaikki tyyppiviat kielletään ja näin saadaan ruusuinen kuva foordin luotettavuudesta.

      varokaa fiestan omistajat..pian rytisee ja naksuu

      • joskuskestääjoskusei

        Reilu 130tkm mittarissa ja vielä on ehjät..ja nyt huomenna tietysti napsahtaa ;)


    • desssss

      ajan kysymys.. mulla napsahti jo 80 tuhatta kilsassa.
      sinuna vaihtaisin uudet jouset autoosi..säästysit turhilta ongelmilta.

      • aak4

        140tkm mittarissa ja etuoikelta jousi poikki.
        Molemmat puolet vaihtoon


    • Duratec16S

      166 tkm ja vasen etujousi poikki parkkipaikalla. Molemmat vaihdoin edestä ja iskarit myös, niin pääsee jousi helpommalla. Meneepä hienosti taas tiellä ja sivutuulella.

      Outo tynnyrin muotoinen jousi ja vielä epäkeskeisesti joustintuessa. Olisiko syy heikkoon kestävyyteen, kun Faceliftin jälkeen normilieriön muotoinen?

      Pärjää muuten ilmankin. Ajoin ilman jousta tallille, jarrutuksissa ikävä muuten ei hämminkiä.

    • N..N

      multa meni 80 tuhannessa jousi poikki fiestassa. vaihdoin molemmat. ei iso homma, kun on kompurat, pulttipyssyt ym ja autotalli.
      osti ikh:n jouset. ruotsalaiset ja hieman paksummat, kun mittasin digitaalisella työntömitalla. maksoivat 70ekua per pala, siis kalliimmat oli. toivottavasti kestää.

    • Minun fiestan mittariin tuli juuri 60tkm.Pihalla seisoessaan paukahti jousi poikki.
      Onneksi ei mennyt ajossa.Oli vielä kuljettajan puoleinen.Kuulostaa aivan selvältä
      tyyppivialta.On ajan kysymys,koska ensimmäinen fiestakuski puetaan puupalttoon?

    • 1qazx

      yleenäs jousi menee alapäästä poikki, koska ruostuu sieltä helpommin. tällöin jousi ei pääse putoamaan alas vaan pysyy "paikallaan"
      mutta fiestoissa jousi katkeaa ylpäästä ja ja putoaa alas rikkoen abs-johtoja ja jarruputkia.

      joku kuolee pian foordin toimesta. asia on selvä tyyppivika ja kaikki fiestan omistajat vaihtaakaa uudet jouset, jos autolla ajettu yli 50 tuhatta..

      • Ford- laatua

        Kyllä Fiestassa myös jousi katkeaa nimenomaan alapäästä jolloin se liian pienen jousijalan takia mahtuu putoamaan alas. Jousi on progressiivinen ja laajenee max. halkaisijaan yhden kierroksen matkalla. Meidän vm. -05 Fiesta oli ruostesuojattu uutena ja silti jousi katkesi 34 tkm. ajettuna. Fordia ei meillä enää ole, arvaatteko miksi?

        Fiesta vm. 02 - 08 on kyllä varsinainen leskentekijä tämän jousituksen takia!

        Ei auttanut valitus kuluttajariitalautakuntaan eikä Trafille. Kaikki nämä on Fordin toimesta torpattu syystä että ostimme auton yksityiseltä kuolinpesältä. Ostohetkellä Fiesta oli vajaan vuoden ikäinen ja ajettu n. 5 tkm. Kaikki huollot tehtiin paikallisella merkkikorjaamolla ja autossa oli vielä kahden vuoden ostettu lisäkate. Silti takuu ei korvanut mitään, ei edes metelöiviä takaiskareita.


    • wseee

      mulla katkes yläpäästä ja valahti alas mutta ei onneks rikkonut mitään..

    • Lasse

      Täällä yksi Fiestan omistaja ja jousi myös poikki. Kilometrejä autolla 72 t km ja katkesi työpaikan pihassa, kun olin lähdössä töistä. ABS-anturin johto meni poikki.
      Korjattiin merkkihuollossa ja maksoi 390 euroa. vaihtoivat uudet jouset eteen ja uuden abs-asetelman.
      Että näin. Auto mallia 2007

    • Rahan ahneutta

      Meillä vaihdettu molempiin Fordeihin vain yksi jousi edessä ja vuosikaudet kestänyt sen jälkeen. Tietysti Ford-huolto haluaa myydä lisää sikahintaisia jousia, jotka eivät kaiken huipuksi kestä...

    • Näin kävi

      perheessämme on Fiesta 2008 ja nyt jousi poikki, kun käytiin kauppareissulla. Meni marketin pihassa ja auto kuljetettiin huoltoon. Saamme auton tiistaina ja katsotaan, mitä maksaa. Autolla ajettu 51 tkm noin.
      Emme enää osta jatkossa mitään Foordia. Se on varma se.

      • tarinaa

        tarinaa


      • Näin kävi

        Heippa

        Auto nyt korjattu ja olivat vaihtaneet molemmat jouset ja jarruletkun, joka oli viottunut. Koko korjaus maksoi 295 euroa.
        Minusta halpa, mutta huono homma. Ei tälläisiä vikoja saisi autossa olla vielä.
        Kaikille fiestan omistajille vain tiedoksi. Etujouset ovat vaarallinen aikapommi, joten vaihtakaa jouset uusin, vaikka ei vielä olisi murtuneet.


    • köfff

      Fiestan huolto-ohjelmaan pitäisi laittaa teksti, että etujouset vaihdettava 40t kilometrin välein.
      Hihhhiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

      • qubbe

        59 000 ajettu fiesta viety tänään korjaamolle. molemmat jouset poikki ja poissa paikaltaan alapäässä.onneks ei ole sattunut mitään


    • red devil

      Fiesta 80tkm, jousi poikki kuskin puolelta. Yläpään laakeri rohisee ja takeltaa, siis iskarin.

    • Möndeö

      Muistakaa TAKUU. Uusilla autoilla on takuu ja ei missään tapauksessa alle 50 000 km ajetussa pidä hyväksyä minkään paikan hajoavan. Tarvittaessa uhkaa viedä asia kuluttaja-asiamiehelle, josta Fordi saa kivaa julkisuutta, samoin nettikirjoittelusta. Itse aikoinaan tappelin myös Focuksen kanssa kun 10 000 km hajos koiranluut edessä (alkoi kuulua lonksahtelua), istuinlämmitys petti kuskinpuolella n 15000 km, maalipinta keräsi takaluukkuun talvella nastaruostetta (pieniä täpliä, maalasivat koko takaosan), vetoakselin toinen puoli petti n 20 000 km (kauhee tappelu takuusta taas, itse maksoin toisen puolen)....että siis nyrkkiä pöytään takuuasioissa, kyse usein selvästä valmisteviasta!

    • Tänään parkkipaikalla 2002 Fiestan kuljettajan puolen jousi poikki. Vasen puoli tippu sen verran alas,että ei voinut enää ajaa. Mietin tossa,että jos ois mennyt satasen vauhdissa, niin kuinkas olis käynyt?? Nyt uutta jousta hankkimaan. Vaikuttas saavan 50-55€ hintaan.

    • Vihainen_Pia

      -04 fiesta ,145000 km ajettu, pamahti kuljettajan puoleinen jousi poikki kotipihassa. Piti kovan pamauksen. Voi voi. Hinausauto vei äsken huoltoon....

    • 77777777777777

      Oi voi ... mulla sama juttu. Oikea etu jousi poikki ja kilsoja 140 000 km, mut ekan kerran meni jousi poikki ja kas kummaa oikea 80 000 kilsan kohdalla ... siis kaksi jousta jo mennyt.
      Ostin hieman kalliimmat jouset 80 000 km kohdalla, mut eipä kestäneet.

      Onneksi osaan itse vaihtaa, mut ei ennää Fiestaa meidän perheeseen tule.

    • Fiesta1

      Auto seisoi kaksi viikkoa pihalla käyttämättömänä, ja eilen piti käydä tankkaamassa se. Mutta kas kummaa, vasemmasta etukulmasta mennyt näiden kahden viikon aikana jousi poikki. Ajokilometrejä 77 000. Saakeli. Onneksi tuttu osaa vaihtaa tuon, auto on ollut itselläni vasta joulukuusta. Mutta kyllä harmitti eilen.

    • NKNN

      Focus 2012 ja 100000km. Katsastuksessa löytyy rikkinäinen etujousi. Taidetaan ollakin Pääsiäinen kotosalla

    • Kaskukas

      Kas kummaa kun kaikki tiedossani oölevat fiestan omistajat päättävät samoin..seuraava auto ei ole ehkä Fiesta.

    • Tyyppi

      120000 tkm koholla meni molemmat jouset edestä poikki kahen viikon välein eka jousi kun katkes niin hajotti renkaan myös. Fiesta st

      • Fiestanainen

        Fiesta vm. 2012 ja ajettu vain n. 45 000 km . Oikea etujousi poikki! :(


    • F35

      Fiesta 2013 ajettu 125000 eikä yhtäkään jousta ole mennyt rikki

    • FoordVex

      Minulla ollut jo vuosia fiesta 2004 kauppakassina. Ajettu noin 155 tuhat kilsaa ja kaksi kertaa jousi edestä katkennut. Aina pelkääjän paikan jousi mennyt poikki.
      Itse olen jouset vaihtanut..siis aina molemmat, jos toinen katkennut.
      Ihme homma, että toi fiestan etujousi ei kestä ja kun se katkeaa, koko jousipakka pääsee putoamaan alas rikkoen ties mitä.
      Onneksi auto menee myyntiin syksyllä tai paaliin ja tilalle en ikinä osta foordia.
      Toyota on seuraava auto.

    • Anonyymi

      Hullua tässä jousen katkeamisessa on se, että koko rikkoutunut jousipakka pääsee valahtamaan alas rikkoen ties mitä esim. jarruletkuja tai renkaan.
      Edes foooordin välkkyinsinöörit eivä ole keksineet laittaa eteen sellaisia iskareita, että alalautanen olisi niin leveä, että se estäisi jousen putoamisen.
      T. Köff

    • Anonyymi

      Fiesta 2015 ja jousi poikki...mittarissa jopa 22tkm......miten on mahollista?

      • Anonyymi

        Huonosti tehdyt jouset, huonoa materiaalia ja karkaisu eli ei toimi jousena kestävästi.

        Kiinassa varmasti tehty jonkun huolimattoman puljun toimesta jonka osia fiestaan käytetään tehtaalla.

        Ei ole ensimmäinen kerta.

        Esim varaosia ei saa kiinalaisia kunnollisia ja vaihtotyö maksaa eli laatumerkki ja euroopassa tehty kannattaa ostaa. Tulee halvimmaksi


      • Anonyymi

        Huonosti tehdyt jouset, huonoa materiaalia ja karkaisu eli ei toimi jousena kestävästi.

        Kiinassa varmasti tehty jonkun huolimattoman puljun toimesta jonka osia fiestaan käytetään tehtaalla.

        Ei ole ensimmäinen kerta.

        Esim varaosia ei saa kiinalaisia kunnollisia ja vaihtotyö maksaa eli laatumerkki ja euroopassa tehty kannattaa ostaa. Tulee halvimmaksi


      • Anonyymi

        Huonosti tehdyt jouset, huonoa materiaalia ja karkaisu eli ei toimi jousena kestävästi.

        Kiinassa varmasti tehty jonkun huolimattoman puljun toimesta jonka osia fiestaan käytetään tehtaalla.

        Ei ole ensimmäinen kerta.

        Esim varaosia ei saa kiinalaisia kunnollisia ja vaihtotyö maksaa eli laatumerkki ja euroopassa tehty kannattaa ostaa. Tulee halvimmaksi


    • Anonyymi

      Siitä vaan vaihtamaan uudet jouset fiestaan ja muistaa vaihtaa taas uudet 20 t välein.
      Ei tuu harmeja.
      Hihihiiiihiiiii vaihda jo auto toiseen, mut ei fooordiin.

      t: Köffffffff

    • Anonyymi

      Siitä vaan vaihtamaan uudet jouset fiestaan ja muistaa vaihtaa taas uudet 20 t välein.
      Ei tuu harmeja.
      Hihihiiiihiiiii vaihda jo auto toiseen, mut ei fooordiin.

      t: Köffffffff

    • Anonyymi

      Siitä vaan vaihtamaan uudet jouset fiestaan ja muistaa vaihtaa taas uudet 20 t välein.
      Ei tuu harmeja.
      Hihihiiiihiiiii vaihda jo auto toiseen, mut ei fooordiin.

      t: Köffffffff

    • Anonyymi

      Hihihiiihii köffillä on jousi menny kolme kertaa poikki mutta mistä

    • Anonyymi

      Toyota Yaris 2012, aj. 30 t. km. Ei sorateitä ajettu. Kevyessä käytössä. Vasen etujousi poikki sanoi katsastusmies. Usko horjuu!

      • Anonyymi

        Älä välitä huojuu se Yariskin ja on jo kovasti ruosteessa. Jousi on halpa vaihtaa.


    • Anonyymi

      Mulla oli Fiesta 2004 ja kilsoja takana 135 tuhatta. Vaihdoin etupään jouset 70 tuhanen kilsan kohdalla ja taas 120 tuhannen kilsan kohdalla. Siis kaksi kertaa, kun oli ajettu toi 135 tuhat kilsaa.
      Myin viime keväänä pois ja tilalle Toyota Auris..

      Ei ikinä Foordia tuu minun ajettavaksi. Sutta ja sekundaa kaikki Foordit

      • Anonyymi

        Höpöhöpö.

        Minulla oli 2014 Fiesta, jonka vaihdoin tänä kesänä uuteen autoon. Fiestaan tuli 6 vuodessa kilometrejä pikkusen alle 100t, eikä tarvinnut koko aikana tehdä kuin ohjelman mukaiset huollot.


    • Anonyymi

      Jos iskunvaimenneuksen yläpään laakeri ei toimi kuunnolla, katkeaa yleensä jousi ennemmin tai myöhemmin. Ne pitäisi tarkistaa jos ennenaikaisesti katkoo jousia. (Näin siis tietenkin edessä.)

    • Anonyymi

      Jos Toyotassa olisi tuollainen vika, et etujouset naksuu poikki 50 tuhannen kilsan välein, olisi Toyota kutsunut kaikki autot korjaukseen ja vaihtaneet paksummat jouset.
      Mut Fooordi ei kutsu, vaan antaa ihmisten ajaa hengenvaarasilla autoilla..
      Ottakaa Foooord-kansa hyvä henkivakuutus !!!!

      T. Köffff hahhhaaaaaa

      • Anonyymi

        Niin tojotasta ei ole kenelläkään kokemusta 50tkm matkalta koska pisin taival yhden omistajan ajamana on 48tkm. Sen jälkeen ei korva eikä hermo kestänyt enää ajamisen jatkamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tojotasta ei ole kenelläkään kokemusta 50tkm matkalta koska pisin taival yhden omistajan ajamana on 48tkm. Sen jälkeen ei korva eikä hermo kestänyt enää ajamisen jatkamista.

        Juu ..mut jouset kestää. Ei naksu poikki, kuten Fiestassa..
        hahhhhaaaaaa


    • Anonyymi

      Fiestassa katkeilee jousia kahden vuoden välein !!

    • Anonyymi

      Fiesta on hengenvaarallinen auto. Hullut ajaa Fiestalla

      T. Köfffffff

    • Anonyymi

      Meillä 1995 foortissa kesti lähes 300000km ja sitte toinen paukahti ja 100km jälkeen toinen samalla reissulla. Laatu menee autoissa huonompaan suuntaan, kun ei jousetkaan kestä 100000km. Meillä vaihettiin kaikki jouset, kun auton peräpää jäi toooodella alas, kun edessä oli aluks uudet ja takana vanhat jouset.

    • Anonyymi

      Fiestan jouset kestää 50 000-70 000 kilsaa ja sitten napsuu.
      Olis parempi vaihtaa lehtijousiin..

      hahhhhhhhhaaaaa
      T. köfffffff

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      348
      8820
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2571
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2348
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1955
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1542
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1391
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1337
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      184
      1328
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1310
    10. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1227
    Aihe